El reinu de Sicilia foi un Estáu del sur de la península itálica y la islla de Sicilia que se desenvolvió dende la so fundación por Roger II en 1130 hasta 1816. Foi'l socesor del condáu de Sicilia, creáu en 1071 mientres la conquista normanda de la península. La islla tuvo estremada en tres rexones: Val di Mazara, Val Demone y Val di Noto («val» ye la pallabra árabe pa distritu).

Reinu de Sicilia
(de 1130 a 1816)
estáu desapaecíu
Alministración
Capital Palermo (de 1130 a 1266)
Nápoles (de 1266 a 1282)
Catania (de 1282 a 1401)
Palermo (de 1401 a 1816)
Forma de gobiernu Monarquía
Llingües oficiales llatín
griegu
árabe
Sicilianu
Xeografía
Coordenaes 38°35′31″N 16°04′44″E / 38.5919°N 16.0789°E / 38.5919; 16.0789
Demografía
Población 1 700 000 hab. (1800)
Economía
Moneda piastra siciliana (es) Traducir y tari (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

En 1282 una revolución contra'l gobiernu argevino, conocida como los Víspores Sicilianos, espulsó a Carlos d'Anjou de Sicilia. Los angevinos llograron caltener el control de la parte continental del reinu que, anque tamién se llamó reinu de Sicilia, comúnmente denominar reinu de Nápoles pol nome de la so capital. La islla convertir nun reinu separáu so la Corona d'Aragón.

Darréu a 1302, el reinu insular foi conocíu como reinu de Trinacria.[1] De cutiu, la monarquía foi apurrida a los monarques d'Aragón, España o'l Sacru Imperiu Xermánicu. En 1816, xunir col reinu de Nápoles pa constituyir el reinu de les Dos Sicilies que perduró hasta 1861 en que, en fundiéndose con otros estaos itálicos, formó'l reinu d'Italia.

Conquista y dominación normanda, 1071-1198 editar

 
Roger II creó en 1135 el Reinu normandu d'África, que quería xunir al so Reinu de Sicilia. Pero la muerte en 1154 torgar.

Sicilia foi conquistada escontra'l 1071 pol Gran Conde Roger, estableciéndose como condáu. El conde Roger formaba parte d'unos mercenarios normandos que fueren pagaos por bizantinos, quien deseyaben espulsar a los sarracenos de la península itálica. Con él empecipiará la dinastía Hauteville en Sicilia.

L'antipapa Anacleto II invistió a Roger II como rei de Sicilia y él facer el so feudu, cosa que plantega un problema políticu cuando la dinastía Hohenstaufen toma'l poder nel reinu de Sicilia. Los descendientes de Roger II, Guillermu I y Guillermu II, reinaron en Sicilia dende de la so muerte en 1154 hasta 1189.

Roger II creó una poderosa flota nel Mediterraneu central. En 1135 conquistó les mariñes de Tunicia, creando'l Reinu d'África (un protectoráu del so Reinu de Sicilia).

 
Roger II de Sicilia.

Guillermu II nun tuvo descendencia, polo que noma heredera llexítima a la so tía, Constanza I de Sicilia (hermana de Roger II). La cual cásase con Enrique VI, lo que dexa la llegada al poder de la dinastía Hohenstaufen.

El papa Clemente III tarrez polos bienes de la ilesia de Sicilia al xubir al poder la dinastía Hohenstaufen, lo que provoca'l so refugu al matrimoniu ente Constanza I de Sicilia y l'emperador Enrique VI. Clemente III convida al emperador a rindi-y xuramentu de vasallaxe, pero l'emperador refugar.

El Papa decide entós dar sofitu a Tancredo de Sicilia, bastardu de Roger II, que muerre en 1194.

Dominación Hohenstaufen, 1194-1266 editar

 
Enrique VI y Constanza I de Sicilia, imaxe de 1196.

Enrique VI proclámase rei de Sicilia'l 25 d'avientu de 1194, en Palermo, xunto cola so esposa Constanza I de Sicilia. El so reináu va ser sicasí curtiu, yá que muerre en 1197. Ente esta fecha y 1220, el Papa intenta frenar el poder de los Hohenstaufen en Sicilia.

El reinu de Sicilia sicasí nun tien nengún poder central como nes demás monarquíes, asina que los barones y los obispos usurpen les prerrogativas reales, y les ciudaes grandes nun aconseyen siguir alantre coles sos instituciones comunales.

En 1220 Federico II, el fíu d'Enrique VI, proclámase emperador. Esi avientu en Capua deroga la llei normanda y ataya les concesiones de 1189 pa castigar a los qu'aprovecharon el vacíu de poder pa faese fuertes.

En 1230, les constituciones de Melfi, inspiraes na llei romana, dan lleis reales al reinu. Nelles Federico II reorganizaba'l reinu de Sicilia como una Monarquía autoritaria, con un gobiernu centralizáu, renegando'l feudalismu. Estes lleis siguieron siendo, con unes mínimes reformes, les lleis básiques de Sicilia hasta 1819.

Dominación angevina, 1266-1282 editar

Al xubir al tronu Manfredo I de Sicilia el Papa Clemente IV escomulgar por ser fíu illexítimu del so padre, volviéndose'l reinu de Sicilia propiedá del Papáu. En 1262 Constanza II de Sicilia, fía del anterior casóse con Pedro'l Grande, rei d'Aragón y conde de Barcelona. Esta situación d'acoso ente la dinastía Hohenstaufen y la casa d'Aragón, siendo Constanza la heredera de Manfredo, provoca l'antipatía del francés Clemente IV que busca ayuda en Carlos I d'Anjou, hermanu pequeñu del so aliáu Lluis IX de Francia. Asina les tropes de Carlos d'Anjou entren na islla y lluchen con Manfredo I na batalla de Benevento, mientres Carlos ye coronáu rei de Sicilia en Roma en 1266.

So Carlos d'Anjou, y darréu el so fíu Carlos II, el norte favorecer en desterciu del sur, asina la capital treslladar de Palermo a Nápoles. Esta situación de dominación angevina conclúi coles Víspores sicilianos,[2] que conducen a la división del reinu de Sicilia en 1282 nel reinu de Sicilia, peninsular o reinu de Nápoles, so dominiu angevino, y el reinu de Sicilia, insular, so dominiu aragonés.

 
Pedru III llega a Trapani.

Dominación aragonesa, 1282-1442 editar

Col matrimoniu de la heredera llegal de Manfredo I Hohenstaufen, Constanza II de Sicilia, con Pedru III el Grande, el reinu de Sicilia convertir n'unu de los principales intereses del rei aragonés, por cuenta de qu'alegaba los derechos de la so esposa al tronu nel reinu isleño. Cuando Pedru III disponer a faer valir el poder de la so flota nel Mediterraneu, los sicilianos remontar contra los Anjou (ente otres causes por cuenta de les cargues impositives que soportaben) nos sucesos conocíos como les víspores sicilianos. La nobleza de Sicilia deseyaba ciertu grau d'autonomía política y consiguió espulsar a la dinastía angevina. Nun se fixo esperar el contraataque de Carlos d'Anjou pero, pa poder faer frente a los angevinos, los sicilianos conviden a Pedro'l Grande a reivindicar los derechos de la so esposa y, segregándose de Nápoles, apúrren-y a Pedru III el reinu.

Los conflictos ente los reinos de Sicilia y Nápoles fueron constantes hasta que ye escoyíu Papa Benedicto XII en 1334, quien tenía rellaciones d'amistá con Federico II de Sicilia, y prométe-y respetu na Santa Sede en Trinacria.

Los dos reinos resultantes tuvieron dixebraos hasta 1442, cuando'l rei d'Aragón Alfonsu V el Magnánimo conquistó'l Reinu de Nápoles y unificar.

Dominiu español editar

Sicilia nel sieglu XVI foi acosada pol creciente imperiu otomanu y esto llevó al asediu de Malta col consiguiente derrumbe del comerciu nel Mediterraneu centru-oriental. Ente los virréis españoles destacó Pedro Téllez-Girón y Velasco, duque de Osuna.

Virreinatu de Osuna editar

Cuando Osuna tomó posesión del nuevu cargu en Milazzo, el 9 de marzu de 1611, el reinu de Sicilia topar na miseria. Por falta de creitu la Caxa de Palermo (l'erariu públicu) tuviera que declarase en bancarrota y cerrar les sos puertes. La moneda adulterar ensin recato y la inflación arruinaba al sufiertu pueblu sicilianu. En Messina los lladrones asaltaben les tiendes y los comercios a plena lluz del día, metanes la indiferencia xeneral, y yera imposible viaxar ensin una escolta armada. La xusticia yera un xuguete de los poderosos y les cárceles taben apinaes. La escuadra taba desarmada, convertida en ludribio de golfos, y ensin más reputación que la de la so cobardía.

Pero llueu l'enérxicu Osuna punxo remediu a tamaños males, con xeneral aplausu: restituyó'l creitu de la facienda pública, restableció'l pesu y la llei de les monedes, afixo los impuestos a les verdaderes rentes de los contribuyentes, permedió los presupuestos y fixo aumentar los ingresos. Los caminos fueron llimpiaos de salteadores y faiciosos, l'autoridá y la llibertá de los ministros de la xusticia, restaurada, y les cárceles apinaes quedaron desiertes y vacíes.

Una de les sos principales esmoliciones foi reorganizar la marina, como meyor mediu de defender la islla contra les incursiones de turcos y berberiscos. La situación yera desesperada, una y bones el virréi solo cuntaba con 9 galeres pa la defensa de la isla, desprovistes de remeros y bastimentos. Había tanta escasez de tripulantes pa les galeres como escesu de pícaros, pordioseros con alifaces simulaos, qu'infestaben les cais y les puertes de les ilesies. Pero'l nuevu virréi de Sicilia escurrió un sistema de reinserción que resolvió simultáneamente dambos problemes, anque, cuando se retiró en 1616, tou volvió ser como antes.

 
Mapa políticu d'Europa dempués del Tratáu d'Utrecht.

Últimos sieglos editar

Al terminar la guerra de socesión española Sicilia foi vencida a Saboya (sol reináu de Víctor Amadeo II) por aciu los trataos d'Utrecht.[3] Pero yá en 1720 Sicilia pasó en manes de los Habsburgu d'Austria.

En 1735 José Carrillo de Albornoz, conde de Montemar, reconquistó Sicilia pa los Borbones españoles.

El advenimiento del Primer Imperiu francés de Napoleón Bonaparte significó que Nápoles foi tomada tres la batalla de Campu Tenese ya instauráronse reis de Nápoles bonapartistas. El borbón rey Fernando en 1805 viose obligáu a retirase a Sicilia qu'entá controlaba totalmente gracies a l'ayuda de la proteición naval británica.[4] Dempués d'esto Sicilia viose implicada nes guerres napoleóniques. Dempués de la guerra Fernando n'avientu 1815 volvió a Nápoles.

 
Fernandu I de les Dos Sicilies.

Los reinos de Sicilia y de Nápoles xuniéronse formalmente en 1816 como Reinu de les Dos Sicilies so los Borbon-Dos Sicilies. Grandes movimientos revolucionarios socedieron en Palermo nos años 1820 y 1848 contra'l gobiernu borbón con Sicilia buscando la so independencia; na segunda, la revolución de 1848 resultó trunfadora y de resultes d'ello abrió un periodu d'independencia pa Sicilia, col so propiu gobiernu y el so propiu parllamentu.[5]

La creación del Reinu de les Dos Sicilies, esto ye, la perda d'independencia de Sicilia, sentó bien mal a los sicilianos. Esto puédese reparar teniendo en cuenta la gran cantidá de revoluciones que socedieron na islla a partir de la formación del estáu duosiciliano y que terminaron solamente cola unificación d'Italia en 1861.[ensin referencies]

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • Zeldes, N. (2003) The former Jews of this kingdom: Sicilian converts after the Expulsion. 1492-1516 (n'inglés). BRILL. ISBN 9789004128989.

Referencies editar

Enllaces esternos editar