Isabelle Huppert

actriz francesa

Isabelle Anne Madeleine Huppert (16 de marzu de 1953XVI Distritu de París), conocida como Isabelle Huppert ye una actriz francesa. Ye llargamente considerada una de les intérpretes más fines y prolífiques del cine européu, quien apaeció en más de 100 películes y producciones televisives dende'l so debú en 1971.[21]

Isabelle Huppert
presidente del xuráu del Festival de Cannes


Sean Penn - Tim Burton
Vida
Nacimientu XVI Distritu de París16 de marzu de 1953[1] (70 años)
Nacionalidá Bandera de Francia Francia
Llingua materna francés
Familia
Casada con Ronald Chammah [2]
Fíos/es ‎Lolita Chammah‎
Hermanos/es
Estudios
Estudios Conservatoire national supérieur d'art dramatique
Institut National des Langues et Civilisations Orientales (es) Traducir : rusu
Conservatoire à rayonnement régional de Versailles (en) Traducir
Llingües falaes francés[3]
inglés
rusu
italianu
Alumna de ‎Jean-Laurent Cochet‎
Oficiu actriz de cine, actriz de teatruproductora de cine
Altor 1,6 m
Premios
Nominaciones
Creencies
Relixón catolicismu
xudaísmu
IMDb nm0001376
Cambiar los datos en Wikidata

Ye reconocida como l'actriz con más películes escoyíes pa la seición competitiva del Festival de Cine de Cannes, y dos veces reconocida como meyor intérprete por: Violette Nozière de Claude Chabrol en 1978 y La pianista de Michael Haneke en 2001. Ye l'actriz con más nominaciones al Premiu César, con 17 menciones en total, la primera como actriz de repartu na cinta Aloïse de 1976 y la más recién, en 2017, pola so participación en Elle. Foi condecorada cola Orde Nacional del Méritu nel grau de «Caballero» en 1994 y foi alzada al grau de «Oficial» en 2005, y cola Lexón d'Honor como «Caballero» en 1999 y xubida a «Oficial» en 2009.

Otramiente, foi homenaxada en dos causes nel marcu de Festival de Cine de Venecia pola so destacada participación nes cintes: Une affaire de femmes de 1988 y La ceremonia de 1995. El so rol protagonista en Madame Bovary de 1991, dio-y un gallardón nel Festival Internacional de Cine de Moscú.[22] Dalgunes de les sos principales cintes d'orixe francés son: Loulou de 1980, La separación de 1994, 8 muyeres de 2002, Gabrielle de 2005 y Amor de 2012; otramiente, el so trabayu espandióse en filmes d'Italia, Rusia, Europa Central y Asia. Dalgunos de los sos principales filmes n'idioma inglés son: Heaven's Gate de 1980, Estrañes coincidencies de 2004 y La desapaición de Eleanor Rigby de 2013.

En 2016, Huppert ganó nuevamente l'aplausu de la crítica especializada poles películes Elle y El porvenir, ganando la reconocencia de la Sociedá Nacional de Críticos Cinematográficos, del Círculu de Críticos de Nueva York y de l'Asociación de Críticos de Cine de Los Angeles. Pola so emponderada interpretación en Elle, l'actriz recibió'l Globu d'Oru y la so primer nominación al Óscar.

Biografía editar

Familia editar

Isabelle Huppert nació nel distritu de París nuna familia numberosa, Huppert ye la fía de Raymond Huppert, xerente industrial d'una empresa productora de caxes fuertes, y Annick Beau, una profesora d'inglés. Pasó la so infancia en Ville d'Avray , onde recibió una sólida educación nes artes y la cultura. Ellí empezó una gran formación artística.

Ella tien trés hermanes y un hermanu, tamién empobinaos na cultura: Elizabeth , tecnócrata , dedicar a ser autora, a la pintura, comedia y actuación, Caroline , tamién direutora, y Rémi, quien se convierte n'escritora. Jacqueline, pela so parte, ye una socióloga y profesora d'economía , especializada en recursos humanos y les empreses de distribución d'esti tipu.

Familia matrimonial editar

Huppert lleva 35 años casada con Ronald Chammah, un productor de cine d'orixe italo-libanés, col que tien trés fíos: Lolita -con quien actuó en 2010 en 'Copacabana'-, Lorenzo y Angelo. Los trés siguen d'una manera o otru los pasos de los sos padres, la mayor na interpretación, el medianu na producción y el pequeñu, que s'atopa en Nueva York realizando estudios de cine. Otra manera, una vida privada discreta y alloñada de los focos que nesta familia solo paecen encender cuando se trata de trabayu.[23]

Formación editar

Dempués de los estudios secundarios na escuela secundaria en St. Cloud , Isabelle Huppert pasa en primer llugar pol Conservatoriu de Versalles , ente que tamién dedica la mayor parte del tiempu nel estudiu de les llingües eslavu y oriental a la facultá de Clichy , onde se graduó en Rusia . Tamién sigue'l cursu de la INALCO , pero nun se graduó finalmente nesti cursu. Coles mesmes, ella tomó cursos de teatru de la Escuela de la cai Blanche y los del Conservatoriu Nacional d'Arte Dramático , xunto al profesores Jean-Laurent Cochet y Antoine Vitez. La so conocencia de llingües estranxeres son d'inglés y rusu.

Carrera editar

Dempués de llicenciase en filosofía y lletres na Universidá de la Sorbona, estudia arte dramático nos conservatorios de Versalles y París. A finales de la década de los sesenta debuta como actriz de teatru, y a principios de los setenta empieza a faer pequeños papeles nel cine como Ella, yo y l'otru, Los rompepelotas o El xuez y l'asesín. Convertir nuna estrella de cine al protagonizar La encaxera, Violette Nozière de Claude Chabrol y Les hermanes Brontë d'André Téchiné. El fracasu de la superproducción norteamericana Heaven's Gate, de Michael Cimino, funde la so carrera en Hollywood, y vuelve a Europa. Mientres los años ochenta y noventa sigue trabayando con un ritmu frenético y ye dirixida por direutores como Jean-Luc Godard, Marco Ferreri, Michael Haneke, Claude Chabrol y Andrzej Wajda, ente otros.

Convertir na actriz fetiche de Chabrol, con quien realiza Un asuntu de muyeres, La ceremonia, Nun va más o Gracies pol chocolate. En 2001 protagoniza La pianista, cruda historia sobre una maestra de pianu apoderada pola so madre y con enclinos sadomasoquistes. Camuda de rexistru en 2002 al participar, xunto con otros siete grandes actrices franceses, nel musical 8 muyeres, dirixíu por François Ozon. Nel añu 2004 realiza Estrañes coincidencies xunto a Dustin Hoffman y Jude Law. En 2005 recibe'l Osu d'Oru nel Festival de Berlín pol so papel en Gabrielle.

Desenvolvimientu na industria del cine editar

 
Isabelle Huppert nel Festival de Cine de Venecia de 2009.

Entamos, de 1970 escontra 1985 editar

Huppert fai les sos primeres apaiciones nel cine en 1971 en -y prussien con un papel non destacáu, yá que se trataba d'una película de televisión que fuera estrenada solo en pocos cines franceses. El so primer destacamentu como debú nel cine foi en César et Rosalie de Claude Sautet, actuando xunto a Romy Schneider y Yves Montand. En 1975 interpreta al personaxe de la nueva Aloïse en Aloïse (película), lo que la llevó a la so primer nominación na primer entrega de los premios cesar y 1976. Huppert tuvo una partición singular que la estrema d'otres estrelles emerxentes de la dómina, Miou-Miou y Isabelle Adjani.

La so carrera desapegó cola adautación de la novela de Pascal Lainé, La Dentellière dirixida pol suizu Claude Goretta , ésitu de públicu que-y valió dellos premios internacionales (BAFTA y Premiu David de Donatello equivalente a los Premiu César). Ella desempeña'l papel d'una moza estilista introvertida, y sufrió una congoxa de la so esistencia. Esta imaxe de la víctima y la fraxilidá enfermiza sigue en delles de les películes del so debú nel riesgu de la pesllera nes composiciones un tanto repetitives (como en películes de Patricia Moraz , Jean-François Adam, Mauro Bolognini y Benoît Jacquot). Coles mesmes, ta en contradicción con esti esquema, dando vida a la cámara de Claude Chabrol, el personaxe principal en Violette Nozière, ambientada nos años trenta. Este ye'l so primera "papel llindáu" que la estrella nacional ta dedicada y fíxo-y ganar el premiu a la meyor actriz nel Festival de Cannes en 1978.

La "rivalidá" Huppert-Adjani editar

Con Christine Pascal y Isabelle Adjani , Huppert trabayu na película Les hermanes Brontë d'André Téchiné. Los criticos describieron la rivalidá de dambes actrices a partir de la dómina de los setentas, y mientres el rodaxe de la película, esto nun resultaría nada festivu.[24]

Acordies con el llibru de Erwan Chuberre (La lleenda Adjani ), una rivalidá d'amor ente Adjani y Huppert, producir nel conxuntu de Les hermanes Brontë , ye la causa de la so enemistá. Adjani esplica, de la mesma, resentir de ser dexada de llau por dellos proyeutu na década de 1980 , por cuenta de que'l productor Daniel Toscan du Plantier , direutor de Gaumont Film Company , tuvo primiendo a Isabelle Huppert, la so novia nesi momentu, como la nueva estrella del cine francés.La prensa menudu comentó la so rivalidá. André Téchiné reconoció que la rellación tirante ente los dos actrices complicaron el so trabayu nel conxuntu de Les hermanes Brontë.

La fama en Hollywood editar

Huppert protagonizó la película, Elle, nel pasáu Festival Internacional de Cine de Cannes. Tanto la cinta como l'actriz defenden la so candidatura a los Globos d'Oru. Ella, como meyor actriz, la única interpretación que nun ye n'inglés dientro de la categoría de meyor interpretación dramática. El filme, como meyor película en llingua non inglesa. Inspirada na novela “Oh”, de Philippe Djian, n'Elle, Huppert encarna'l personaxe de Michele, la xerente d'una esitosa empresa de videoxuegos, una muyer fuerte, casi déspota, tantu na so vida profesional como na personal. La so vida camuda radicalmente cuando un estrañu entra a la so casa y violar. El so gatu ye l'únicu testigu. Michele decide nun ser una víctima y nuna especie de xuegu de gatu y mure consigue vengase. Una hestoria que dirixe Paul Verhoeven, realizador famosu por escoyer temes pocu convencionales.

El papel de Michele foi refugáu por numberoses actrices estauxunidenses pero Huppert esplicó a la Hollywood Foreign Press Association porqué nun se considera valiente por aceptalo.

"Yo lo único que faigo ye meteme na mente del personaxe que toi interpretando. Eso ye tou. Nun ye daqué que m'asuste, quiciabes porque cuando trabayu somorguio totalmente nel mio personaxe y non piensu, solo soi. Nun tengo problemes cola amoralidad de la hestoria. Casi toles bones películes, como los bonos llibros, tienen una cierta dosis de amoralidad. Te faen sentir incómodu lo que ye escitante. Lo mesmo pasó cuando fixi La Profesora de Pianu. Nun lo pensé dos veces, porque la mio meta nun yera que'l públicu amara a la protagonista, sinón que que la entendiera. Na actualidá hai bien pocos bonos papeles pa muyeres. Por eso cuando los afayo sé que debo de faelos. Dempués de lleer los guiones d'Elle y de Coses por Venir supi darréu qu'aceptaría. N'Elle amás allegróme trabayar con Paul Verhoeven, que les sos películes almiro desque taba nel colexu y vi Turkish Delight. Si entós dixérenme qu'un día trabayaría con él, nin yo mesma creyer"[25]

Reconocencia internacional editar

La carrera de Isabelle Huppert, llevar a una reconocencia internacional a partir de la dómina de 1990. A partir d'esto, ella tien el so compromisu de trabayar pa los cineastes independientes o autores inusuales pal desenvolvimientu d'un llinguaxe singular de películes que cuntaron con Nicole Kidman en 2012, que "gústa-y la forma en que constantemente pon en peligru" y que representaba pa ella un modelu pa futures decisiones.

Al igual que Kidman, Jessica Chastain diz qu'ella ye, de lloñe, la so actriz favorita y ella ye pa ella un "ídolu absolutu» . Pela so parte, Julianne Moore fala d'ella como una "actriz fabulosa" , que "almiraba fondamente".

Sean Penn espresó la so almiración nuna xunta entamada pola revista Première en 2009. James Gray diz que ta esteláu poles poderoses emociones qu'esprende'l so xuegu. Natalie Portman confiesa, pela so parte, inspiráronse en gran midida pola so interpretación en La pianista.

Taquilla editar

 
Isabelle Huppert nel Festival de Cine de Cannes de 2009.

Les películes con Isabelle Huppert atraxo siquier 1 millón d'espectadores en Francia y con más de 7 millones en toa Europa.

Película Direutor Añu Taquilla de Francia
1 Les Valseuses Bertrand Blier 1974 5 726 031
2 Huit Femmes François Ozon 2002 3 711 394
3 Docteur Françoise Gailland Jean-Louis Bertuccelli 1976 2 634 933
4 César et Rosalie Claude Sautet 1972 2 577 865
5 Coup de torchon Bertrand Tavernier 1981 2 199 309
6 Coup de foudre Diane Kurys 1983 1 631 269
7 La Femme de mon pote Bertrand Blier 1983 1 485 746
8 Dupont Lajoie Yves Boisset 1975 1 454 541
9 Les Sœurs fâchées Alexandra Leclère 2004 1 450 584
10 Madame Bovary Claude Chabrol 1991 1 292 151
11 La Dentellière Claude Goretta 1977 1 125 216
12 L'Ivresse du pouvoir Claude Chabrol 2006 1 103 122
13 Violette Nozière Claude Chabrol 1978 1 074 507
14 La Cérémonie Claude Chabrol 1995 1 000 271

Filmografía y Teatru editar

 
Isabelle Huppert na obra Quartett de 2006.

Filmografía notable editar

(1998) : Dominique

de París]] (2014) : Brigitte Lecanu

Teatru editar

Añu Obra Autor Direutor Teatru
2016 Fedra(s) Sarah Kane Krzysztof Warlikowski Teatru del Odéon
2013 Les criaes Jean Genet Benedict Andrews Sydney Theatre Company
2010 A Streetcar Named Desire Tennessee Williams Krzysztof Warlikowski Teatru del Odéon
2008 Le Dieu du carnage Yasmina Reza Yasmina Reza Théâtre Antoine
2006 Quartett Heiner Müller Robert Wilson Teatru del Odéon
2005 Hedda Gabler Henrik Ibsen Éric Lacascade Teatru del Odéon
2002 Xuana d'Arcu na foguera Paul Claudel y Arthur Honegger Luís Miguel Cintra Teatru Nacional de San Carlos
2002 4:48 Psicosis Sarah Kane Claude Régy Théâtre des Bouffes de Nord
2000 Medea Eurípides Jacques Lasalle Festival d'Avignon
1993 Orlando Virginia Woolf Robert Wilson Teatru del Odéon
1971 Les Précieuses ridicules Molière Jean-Louis Thamin Comédie-Française
1996 Maria Stuart Friedrich Schiller Howard David Royal National Theatre
1991 Midida por midida William Shakespeare Peter Zadek Teatru del Odéon
1989 Un mois à la campagne Iván Turgénev Bernard Murat Théâtre Édouard VII
1977 On ne badine pas avec l'amour Alfred de Musset Caroline Huppert Théâtre des Bouffes de Nord
1975 Voyage autour de ma marmite Eugène Labiche Caroline Huppert
1975 For Whom the Bell Tolls Ernest Hemingway Robert Hossein
1973 La Véritable Histoire de Jack l'éventreur Elisabeth Huppert Caroline Huppert Café-teatru La Sélénite
1973 El Avaro Molière Georges Werler
1973 Viendra-t-il un autre été? Jean Jacues Varoujean Jacques Spiesser Teatru del Odéon

Productora editar

Al traviés de la compañía les Films du Camélia :

Contribuciones audiovisuales y cinematográfiques editar

Documentales editar

  • 1987 : Cinéma, Cinémas, Le regard d'Huppert (TV)
  • 2001 : Isabelle Huppert, une vie pour jouer de Serge Toubiana (TV)
  • 2008 : Empreintes, Isabelle Huppert, tous les regards du monde d'Anne Andreu (TV)

Documentales onde apaez Isabelle Huppert pero non como actriz editar

Discografía editar

2001 : Madame Deshoulières, con Jean-Louis Murat

2004 : Rue de Jollières na banda sonora de Les Sœurs fâchées d'Alexandra Leclère

Premios editar

 
Huppert col gallardón de Meyor Actriz nos Premiu César de 2017

Isabelle Huppert algamó una gran cantidá de premios y continua ganando y teniendo nominaciones na dómina actual. Ente ellos, atópense los más importantes; Festival de Cannes, Premiu César, Festival Internacional de Cine de Moscú, National Society of Film Critics, Premios BAFTA, Premios Gotham ya inclusive una nominación na entrega de los Premios Globu d'Oru.

Premiu Óscar editar

Añu Categoría Película Resultáu
2016 Meyor actriz Elle Nomada[26]

Premios BAFTA editar

Añu Categoría Película Resultáu
1977 Meyor promesa La encaxera Ganadora

Premiu César editar

Añu Categoría Película Resultáu
1976 Meyor actriz secundaria Aloïse Nomada
1978 Meyor actriz La encaxera Nomada
1979 Meyor actriz Violette Nozière Nomada
1981 Meyor actriz Loulou Nomada
1982 Meyor actriz Coup de torchon Nomada
1989 Meyor actriz Une affaire de femmes Nomada
1995 Meyor actriz La separación Nomada
1996 Meyor actriz La ceremonia Ganadora
1999 Meyor actriz La escuela de la carne Nomada
2001 Meyor actriz Saint-Cyr Nomada
2002 Meyor actriz La pianiste Nomada
2003 Meyor actriz 8 muyeres Nomada
2006 Meyor actriz Gabrielle Nomada
2013 Meyor actriz secundaria Amor Nomada
2016 Meyor actriz Valley of Love Nomada
2017 Meyor actriz Elle Ganadora

Premiu Globu d'Oru editar

Añu Categoría Película Resultáu
2017 Meyor actriz - Drama Elle Ganadora

Premios Lumière editar

Añu Categoría Película Resultáu
1996 Meyor actriz La ceremonia Ganadora
2001 Meyor actriz Gracies pol chocolate Ganadora
2006 Meyor actriz Gabrielle Ganadora

Festival de Cannes editar

Añu Categoría Película Resultáu
1978 Meyor actriz Violette Nozière Ganadora
2001 Meyor actriz La pianiste Ganadora

Festival Internacional de Cine de Mar del Plata editar

Añu Categoría Película Resultáu
2008 Premiaos nel Festival Internacional de Cine de Mar del Plata Meyor actriz Home Ganadora

Premiu David de Donatello editar

Añu Categoría Película Resultáu
1980 Meyor actriz La encaxera Ganadora
1989 Meyor actriz Une affaire de femmes Nomada

Premios Gotham editar

Añu Categoría Película Resultáu
2016 Meyor actriz - Drama Elle Ganadora

Premios del Cine Européu editar

Añu Categoría Película Resultáu
2001 Premiu de l'audiencia La pianiste Ganadora
2001 Meyor actriz La pianiste Nomada
2002 Premiu de l'audiencia 8 muyeres Nomada
2002 Meyor actriz 8 muyeres Ganadora
2004 Premiu de l'audiencia La mio madre Nomada
2008 Desempeñu européu destacáu nel cine mundial Ganadora
2016 Meyor actriz Elle Nomada

Premios Satellite editar

Añu Categoría Película Resultáu
2016 Meyor actriz Elle Ganadora

Premios Sant Jordi de Cinematografía editar

Añu Categoría Película Resultáu
1989 Meyor actriz estranxera Une affaire de femmes Ganadora

Festivales de cine editar

Añu Festival d'entrega Categoría Film Resultáu
1978 Cannes Film Festival Meyor Actriz Violette Nozière Ganadora
1988 Seminci Meyor Actriz Une affaire de femmes Ganadora
Venice Film Festival Meyor Actriz (Volpi Cup) Ganadora
1989 Festival de Cine de Bogotá Meyor Actriz< Ganadora
1991 Festival Internacional de Cine de Moscú Meyor Actriz Madame Bovary Ganadora[27]
1995 Venice Film Festival Meyor Actriz La ceremonia Ganadora
2000 Festival Internacional de Cine de Montreal Meyor Actriz (empate con Gong Li) Merci pour le chocolat Ganadora
2001 Cannes Film Festival Meyor Actriz La pianista Ganadora
2002 Berlin International Film Festival Destacada contribución artística (compartíu) 8 muyeres Ganadora
Apolace Film Festival Meyor actriz estranxera La pianista Ganadora
Seattle International Film Festival Meyor Actriz Ganadora
2008 Festival Internacional de Cine de Mar del Plata Meyor Actriz Home Ganadora
2010 Festival Internacional de Cine d'El Cairu Meyor Actriz Copacabana Ganadora
Festival de Cine de Lisboa y Estoril Premiu especial del xuráu Ganadora
Festival de Cine de Filadelfia Meyor Actriz Ganadora
2011 Festival Internacional de Cine de Mumbai Meyor Actriz (shared with Anamaria Vartolomei) My Little Princess Ganadora
2017 Festival de Santa Bárbara Premiu Montecito Elle Ganadora

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 26 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. URL de la referencia: http://www.femmeactuelle.fr/culture/news-culture/photo-decouvrez-ronald-chammah-mari-isabelle-hupper-35654.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. URL de la referencia: http://www.ubba.eu/fiche.cfm/2558_259_115-1_isabelle-huppert.html. Data de consulta: 22 payares 2021.
  5. 5,00 5,01 5,02 5,03 5,04 5,05 5,06 5,07 5,08 5,09 5,10 5,11 5,12 5,13 5,14 5,15 5,16 5,17 Identificador Premios César de persona: isabelle-huppert. Data de consulta: 16 avientu 2020.
  6. URL de la referencia: https://www.europeanfilmacademy.org/European-Film-Awards-Winners-2001.72.0.html. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20180627230926/https://www.europeanfilmacademy.org/European-Film-Awards-Winners-2001.72.0.html. Data de consulta: 15 avientu 2019.
  7. URL de la referencia: https://www.europeanfilmacademy.org/European-Film-Awards-Winners-2002.71.0.html. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20190418125535/https://www.europeanfilmacademy.org/European-Film-Awards-Winners-2002.71.0.html. Data de consulta: 16 avientu 2019.
  8. URL de la referencia: https://variety.com/2021/film/global/berlin-golden-bear-isabelle-huppert-1235134853/. Data de consulta: 20 xineru 2022.
  9. 9,0 9,1 9,2 URL de la referencia: https://chlotrudis.org/awards/past-awards/2003-9th-annual-awards/. Data de consulta: 16 avientu 2020.
  10. Identificador NOR: PREX0828237D.
  11. URL de la referencia: https://www.europeanfilmacademy.org/European-Film-Awards-Winners-2009.64.0.html. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20190718184615/https://www.europeanfilmacademy.org/European-Film-Awards-Winners-2009.64.0.html. Data de consulta: 3 xineru 2020.
  12. Identificador NOR: PREX1510485D.
  13. URL de la referencia: https://www.europeanfilmacademy.org/2001.99.0.html. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20190306111411/https://www.europeanfilmacademy.org/2001.99.0.html. Data de consulta: 15 avientu 2019.
  14. URL de la referencia: https://www.europeanfilmacademy.org/2001.128.0.html. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20161114115016/http://www.europeanfilmacademy.org/2001.128.0.html. Data de consulta: 16 avientu 2019.
  15. URL de la referencia: https://www.europeanfilmacademy.org/2002.129.0.html. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20160828105510/http://www.europeanfilmacademy.org/2002.129.0.html. Data de consulta: 17 avientu 2019.
  16. URL de la referencia: https://www.europeanfilmacademy.org/2002.100.0.html. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20190720125139/https://www.europeanfilmacademy.org/2002.100.0.html. Data de consulta: 16 avientu 2019.
  17. URL de la referencia: https://www.europeanfilmacademy.org/2004.102.0.html. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20190720124252/https://www.europeanfilmacademy.org/2004.102.0.html. Data de consulta: 22 avientu 2019.
  18. URL de la referencia: https://www.europeanfilmacademy.org/2016.704.0.html. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20171211053445/https://www.europeanfilmacademy.org/2016.704.0.html. Data de consulta: 8 febreru 2020.
  19. URL de la referencia: https://www.europeanfilmacademy.org/2017.769.0.html. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20181124003655/https://www.europeanfilmacademy.org/2017.769.0.html. Data de consulta: 20 febreru 2020.
  20. Identificador Óscar de nominado: 8220. Data de consulta: 16 avientu 2020.
  21. Philipp Engel (26 de setiembre de 2016). «mundu Isabelle Huppert, la meyor actriz del mundu». Fotogramas.es. Consultáu'l 25 de febreru de 2017.
  22. «Isabelle Huppert (Biografía)». Consultáu'l xineru de 2017.
  23. https://www.elmundo.es/loc/2017/01/10/5873dde622601d51278b45de.html Información personal de Isabelle Huppert
  24. «Isabelle Huppert y Adjani» (francés). Consultáu'l xineru de 2017.
  25. isabelle-huppert-elle Isabelle Huppert na fama de Hollywood
  26. «Oscar 2017: tolos nomaos». Clarín (24 de xineru de 2017).
  27. «17th Moscow International Film Festival (2001)». MIFF. Consultáu'l 4 de marzu de 2013.

Enllaces esternos editar