La metafísica (del llatín metaphysica, y esti del griegu μετὰ [τὰ] φυσικά, «más allá de [los] físicos») ye la caña de la filosofía qu'estudia la naturaleza, estructura, componentes y principios fundamentales de la realidá.[1][2][3] Esto inclúi la clarificación ya investigación de delles de les nociones fundamentales coles qu'entendemos el mundu, como serentidáesistenciaoxetupropiedárellacióncausalidátiempu y espaciu.

Metafísica
rama de la filosofía (es) Traducir y disciplina académica
metafilosofía (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
¿Cuálos son los principios y causes del mundu? Grabáu de Camille Flammarion: L'Atmosphere: Météorologie Populaire (París, 1888).

Antes del advenimiento de la ciencia moderna, munchos de los problemes que güei pertenecen a les ciencies naturales yeren estudiaos pola metafísica sol títulu de filosofía natural.[4][5] Güei la metafísica estudia aspeutos de la realidá que son inaccesibles a la investigación empírica. Según Immanuel Kant, les afirmaciones metafísiques son xuicios sintéticos a priori, que por principiu escapen a toa esperiencia sensible[6].

Aristóteles designó la metafísica como «primer filosofía».[7] Na química asume la esistencia de la materia y na bioloxía la esistencia de la vida, pero nenguna de los dos ciencies define la materia o la vida; solo la metafísica suministra estes definiciones básiques.[8]

La ontoloxía ye la parte de la metafísica que s'ocupa d'investigar qué entidaes esisten y cuálos non, más allá de les apariencies.[9][10] La metafísica tien dos temes principales: el primeru ye la ontoloxía, qu'en pallabres d'Aristóteles vien ser la ciencia qu'estudia'l ser en cuanto tal. El segundu ye la teleoloxía, qu'estudia los fines como causa última de la realidá. Esiste, sicasí, un alderique que sigue entá güei sobre la definición del oxetu d'estudiu de la metafísica, y sobre si los sos enunciaos tienen propiedaes cognitives.

A lo llargo de los sieglos, munchos filósofos sostuvieron de dalguna manera o otra, que la metafísica ye imposible.[11] Esta tesis tien una versión fuerte y una versión débil.[11] La versión fuerte ye que toles afirmaciones metafísiques escarecen de sentíu o significáu.[11] Esto depende de xacíu d'una teoría del significáu.[11] Ludwig Wittgenstein y los positivistes lóxicos fueron defensores esplícitos d'esta posición. Per otra parte, la versión débil ye que magar les afirmaciones metafísiques tienen significáu, ye imposible saber cuálos son verdaderes y cuálos falses, pos esto va más allá de les capacidaes cognitives del home.[11] Esta posición ye la que sostuvieron, por casu, David Hume y Immanuel Kant. Per otra parte, dellos filósofos sostuvieron que'l ser humanu tien una predisposición natural escontra la metafísica. Kant calificar de «necesidá inevitable», y Arthur Schopenhauer inclusive definió al ser humanu como «animal metafísicu».

Etimoloxía editar

 
Platón y Aristóteles en La escuela d'Atenes, de Rafael Sanzio. Aristóteles ye consideráu como'l padre de la metafísica, sicasí, Parménides foi'l so antecedente.

La pallabra metafísica» deriva del griegu μετὰ φυσική, que significa «más allá de la naturaleza o más allá de la física», provién del títulu puestu por Andrónico de Rodas (Sieglu I e.C.) a una coleición d'escritos d'Aristóteles. Esto nun implica que la metafísica naciera con Aristóteles, sinón que ye de fechu más antigua, yá que hai casos de pensamientu metafísicu nos filósofos presocráticos. Platón estudió en diversos diálogos lo que ye'l ser, colo que preparó'l terrén a Aristóteles de Estagira, qu'ellaboró lo qu'él llamaba una filosofía primera», que'l so principal oxetivu yera l'estudiu del ser en cuanto tal, de los sos atributos y les sos causes.

El términu metafísica» provién d'una obra d'Aristóteles compuesta por catorce volumes (rollos de papiru), independientes ente sigo, que s'ocupen de diverses temes xenerales de la filosofía. Estos llibros son de calter esotéricu, esto ye, Aristóteles nunca los concibió pa la publicación. Otra manera, son un conxuntu d'apuntes o notes personales sobre temes que pudo tratar en clases o n'otros llibros sistemáticos.

El peripatéticu Andrónico de Rodas al sacar la primer edición de les obres de Aristóteles ordenó estos llibros detrás de los ocho llibros sobre física (μετὰ [τὰ] φυσικά). D'ellí surdió'l conceutu de «metafísica», qu'en realidá significa: «aquello que nel estante ta dempués de la física», pero que tamién de manera didáctica significa: «aquello que sigue a les esplicaciones sobre la naturaleza» o «lo que vien dempués de la física», entendiendo «física» na so acepción antigua que se refería al estudiu de la φύσης, esto ye, de la naturaleza y los sos fenómenos, non llindaos al planu material necesariamente.

Na Antigüedá la pallabra metafísica» non denotaba una disciplina particular tocante al interior de la filosofía, sinón el compendiu de rollos de Aristóteles yá mentáu. Namái ye a partir del sieglu XIII que la metafísica pasa a ser una disciplina filosófica especial que tien como oxeto'l ente en cuanto ente. Ye escontra esi sieglu cuando la conocencia de les teoríes aristotéliques empezar a conocer nel Occidente llatín gracies al influxu de pensadores musulmanes como'l persa Avicena y l'andalusí Averroes.

A partir d'entós la metafísica pasa a ser la más alta disciplina filosófica, llegando asina hasta la Edá Moderna. Col tiempu la pallabra metafísica» adquirió'l significáu de «difícil» o «sutil» y en delles circunstancies utilizar con un calter peyorativu, pasando a significar «especulativu, dudosu o non científicu». Nesti sentíu, tamién la metafísica ye considerada como una manera de cavilgar con demasiada sotileza en cualquier materia qu'escurriera ente lo escuro y difícil d'entender.

Definiciones editar

Na Metafísica d'Aristóteles atópense diverses definiciones de la metafísica como ciencia. La metafísica considerada como «aiteología» ye la ciencia de les causes supremes (A, 1). Como ontoloxía ye la ciencia del ente en cuanto ente (G, 1). Como teoloxía ye la ciencia de les coses divines (Y, 1) y como «useología» ye la ciencia de la sustancia (Z, 1). Al traviés de la historia les posiciones tocantes a estes definiciones fueron diverses. Ello ye que dalgunos consideren que na Metafísica de Aristóteles atópense cuatro metafísiques distintes; ente qu'otros piensen que los cuatro definiciones integrar pa formar una sola metafísica. La metafísica atopa la so unidá de la siguiente manera: la ontoloxía y la useología tienen universalidá de predicación, ente que la ontoloxía y la useología son universales por causalidá. D'esta forma, el subiectum de la metafísica sería nel ente en cuanto ente, agora bien l'ente dizse primariamente de la sustancia, por ello'l subiectum integra les ciencies universales por predicación. Los principios de la metafísica provienen de les ciencies universales por causalidá.

Para Immanuel Kant, «La metafísica ye una conocencia especulativa de la razón, dafechu aislláu, que s'alza percima de les enseñances de la esperiencia por aciu meros conceutos (non como la matemática, por aciu aplicación de los mesmos a la intuición), y onde, poro, la razón tien de ser el so propiu discípulu.»[12]

La Real Academia Española define a la metafísica como la parte de la filosofía que trata del ser en cuanto tal, y de les sos propiedaes, principios y causes primeres.»

Oxetivu de la metafísica editar

La metafísica entruga polos últimu fundamentos del mundu y de too lo esistente. El so oxetivu ye llograr una comprensión teórica del mundu y de los principios últimos xenerales más elementales de lo qu'hai, porque tien como fin conocer la verdá más fonda de les coses, por qué son lo que son; y, entá ye más, por qué son.[13]

Trés de les entrugues fundamentales de la metafísica son:

  1. ¿Qué ye ser?
  2. ¿Qué ye lo qu'hai?
  3. ¿Por qué hai daqué, y non más bien nada?

Non yá pregúntase entós polo qu'hai, sinón tamién por qué hai daqué. Amás aspira a atopar les carauterístiques más elementales de too lo qu'esiste: la cuestión plantegada ye si hai carauterístiques tales que se-y puedan atribuyir a tou lo que ye y si con ello pueden establecese ciertes propiedaes del ser.

Dalgunos de los conceutos principales de la metafísica son: ser, nada, esistencia, esencia, mundu, espaciu, tiempu, mente, Dios, llibertá, cambéu, causalidá y fin.

Dalgunos de los problemes más importantes y tradicionales de la metafísica son: el problema de los universales, el problema de la estructura categorial del mundu, y los problemes amestaos al espaciu y el tiempu.

El conceutu de ser editar

Lo que ye decisivu pa estremar los distintos tipos de metafísica ye'l conceutu de ser. La tradición estrema dos tipos d'enfoques esencialmente distintos:

Conceutu unívocu de ser editar

Según esti enfoque, «ser» ye la carauterística más xeneral de distintes coses (llamaes entes o entidaes), aquello que sigue siendo igual a tolos entes, dempués de que s'esaniciaron toles carauterístiques individuales a los entes particulares, esto ye: el fechu de que «sían», esto ye, el fechu de qu'a toes elles correspuénda-yos ser» (cfr. diferencia ontolóxica).

Esti conceutu de «ser» ye la base de la metafísica de les esencies». Lo opuesto al «ser» vien ser nesti casu la esencia», a la cual a cencielles amiéstase-y la esistencia. Per un sitiu nun s'estrema yá enforma del conceutu de la nada. Un exemplu d'ello dar ciertos testos de la filosofía temprana de Tomás d'Aquino (D'ente et essentia).

Conceutu analóxicu del ser editar

Según esti enfoque, el ser» vien ser aquello que se-y puede atribuyir a «tou», anque de distintes maneres (analoxía entis). El ser ye aquello, no que los distintos oxetos coinciden y no que, de la mesma, estrémense.

Esti enfoque del ser ye la base d'una metafísica (dialéutica) del ser. El conceutu opuestu a ser, ye equí la nada, yá que nada puede tar fuera del ser. La filosofía tardida de Tomás d'Aquino bríndanos un exemplu d'esta comprensión de «ser» (Summa theologica)

Sistematización y métodu editar

Tradicionalmente la metafísica estremar en dos rames:

  • Metafísica xeneral (metaphysica generālliriu): entruga poles categoríes más xenerales del ser y por eso tamién ye llamada «filosofía fundamental». Ocupar de qué son les coses, les propiedaes y los procesos, según la so esencia y en qué rellación tán ente sigo. En tantu ocupar de lo qu'hai, conozse como ontoloxía.
  • Metafísica especial (metaphysica speciālliriu), que s'estrema en:
    • La teoloxía natural (tamién llamada teoloxía filosófica o teoloxía racional) estudia a Dios al traviés de métodos racionales (esto ye, ensin recurrir al misticismu o a la fe).
    • La psicoloxía racional: (tamién llamada filosofía del home, psicoloxía metafísica o psicoloxía filosófica) ocupar de l'alma o mente del home.
    • La cosmoloxía racional: investiga'l mundu polo xeneral. En tanta disciplina de la estructuración del mundu material como un sistema natural de sustancies físiques, yá dende l'antigüedá solíase cruciar cola filosofía de la naturaleza.

La metafísica puede venir de distintes maneres:

  1. Ye especulativa, cuando parte d'un principiu supremu, a partir del cual va interpretando la totalidá de la realidá. Un principiu d'esti tipu podría ser la idea, Dios, el ser, la mónada, l'espíritu universal, o la voluntá.
  2. Ye inductiva, nel so intentu de consolidar de manera unificada los resultaos acomuñaes a toles ciencies particulares, configurando una imaxe metafísica del mundu.
  3. Ye reduccionista (nin empíricu-inductiva, nin especulativa-deductiva), cuando-y la entiende como un pixín constructo especulativu a base de presupuestos de los cualos los seres humanos siempres tuvieron que partir pa poder llegar a conocer y actuar.

Historia editar

Edá Antigua editar

Presocráticos editar

Yá dende los entamos de la filosofía en Grecia, colos llamaos filósofos presocráticos, apréciense los intentos d'entender l'universu tou a partir d'un principiu (orixinariu) únicu y universal, el αρχη (arjé).

Parménides de Elea (sieglu VI-V e. C.) ye consideráu'l fundador de la ontoloxía. Ye él quien utiliza per primer vegada'l conceutu de ser/ente en forma astracta. Esti saber, metafísicu, empezó cuando l'espíritu humanu fíxose consciente de que lo real ensin más nun ye lo que nos ufierten los sentíos, sinón lo que se capta col pensamientu. («Lo mesmo ye pensar y ser») Ye lo qu'él llama «ser», y que caracteriza al traviés d'una serie de determinaciones conceptuales que tán al marxe de los datos de los sentíos, como ingénito, incorruptible, inmutable, indivisible, unu, homoxéneu, etc.

Parménides espón la so teoría con tres principios: «el ser (o l'ente) ye y el nun ser nun ye», «nada puede pasar del ser al nun ser y viceversa» y «lo mesmo ye'l pensar que'l ser» (esto postreru referir a que nun puede esistir lo que nun puede ser pensáu).

A partir de la so afirmación básica («el ser ye, el nun ser nun ye») Parménides deduz que'l ser ye ilimitáu, una y bones lo únicu que podría llindar lo ye'l nun ser; pero como'l nun ser nun ye, nun puede establecer llimitación dalguna.

Poro, según va deducir Meliso de Samos, el ser ye infinitu (ilimitáu nel espaciu) y eternu (ilimitáu nel tiempu).

La influencia de Parménides ye decisiva na historia de la filosofía y del pensamientu mesmu. Hasta Parménides, la entruga fundamental de la filosofía yera: ¿de qué ta fechu'l mundu? (a lo que dellos filósofos respondieren que l'elementu fundamental yera l'aire, otros que yera l'agua, otros un misteriosu elementu indetermináu, etc.) Parménides instaló al «ser» (esse) na escena como oxetu principal del escurrir filosóficu. El próximu pasu decisivu va dar Sócrates.

Sócrates editar

La filosofía de Sócrates (470-399 e. C.) centrar na moral. La so entruga fundamental ye: ¿qué ye'l bien? Sócrates creía que si se llograba estrayer el conceutu del bien podía enseñase a la xente a ser bona (como s'enseña la matemátiques, por casu) y acabaríase asina col mal. Taba convencíu de que la maldá ye una forma d'ignorancia, doctrina llamada intelectualismu moral. Desenvolvió la primer téunica filosófica que se conoz: la mayéutica. Consistía en preguntar y volver preguntar sobre les respuestes llograes una y otra vez, afondando cada vez más. Con ello pretendía llegar al «logos» o la razón final que faía qu'una cosa fuera esa cosa y non otra. Esti «logos» ye l'embrión de la idea» de Platón, el so discípulu.

Platón editar

El puntu central de la filosofía de Platón (427-347 e. C.), constituyir la teoría de les Idees. Platón reparó que'l logos de Sócrates yera una serie de carauterístiques que percibimos nos oxetos (físicos o non) y tán acomuñaes a él. Si a esi logos dixebrar del oxetu físicu y dámos-y esistencia formal, entós llámase «idea» (la pallabra «escurre» introducir Platón). Nos diálogos platónicos apaez Sócrates preguntando polo que ye xustu, valerosu, bonu, etc. La respuesta a estes entrugues presupon la esistencia d'idees universales cognoscibles por tolos seres humanos que s'espresen nestos conceutos. Ye al traviés d'elles que podemos captar el mundu en constante tresformamientu.

Les idees son el paradigma de les coses. El so llugar ta ente'l ser y el nun ser. Son anteriores a les coses, que participen (methexis) d'elles. En sentíu estrictu namái elles son. Les coses particulares que vemos namái representen copies más o menos exactes de les idees. La determinación o definición de les idees llógrase al traviés del exerciciu dialógico rigorosu, enmarcáu en determináu contestu históricu y coyuntural, delimitando aquello no que se centró la investigación (la idea).

Cola teoría de les Idees Platón pretende probar la posibilidá de la conocencia científica y del xuiciu imparcial. El fechu de que tolos seres humanos tengan la posibilidá d'aportar a una mesma conocencia, tantu nel campu de les matemátiques, como nel de la ética, esplicar al traviés de la teoría de l'alcordanza» (ἀνάμνησις), según la cual recordamos les idees eternes que conocimos antes de la nuesa nacencia. Con ello Platón esplica la universalidá de la capacidá racional de tolos seres humanos, enfrentándose a dalgunos de los sos contemporáneos que sosteníen la incapacidá d'aportar a la conocencia per parte d'esclavos o pueblos non-helénicos, ente otros.

La tradición postplatónica munches vegaes entendió la teoría de les Idees de Platón, nel sentíu de que supondría una esistencia de les idees separada de la esistencia de les coses. Esta teoría de la duplicación de los mundos, na Edá Media condució a la polémica sobre los universales.

Aristóteles editar

Aristóteles (384-322 e. C.) nunca usó la pallabra metafísica» na so obra conocida como Metafísica. Dichu títulu atribuyir al primer editor sistemáticu de la obra del estagirita, Andrónico de Rodas, que supunxo que, pol so conteníu, los catorce llibros qu'arrexuntó teníen d'allugase dempués de la física» y por esa razón usó'l prefixu «μετὰ» (más allá de... o dempués de...) Nel so analís del ente, Aristóteles va más allá de la materia, al estudiar les cualidaes y potencialidaes de lo esistente p'acabar falando del «ser primeru», el motor inmóvil» y xenerador ensin mover de too movimientu, que más tarde sería identificáu con Dios.

Pa Aristóteles la metafísica ye la ciencia de la esencia de los entes y de los primeros principios del ser. El ser dicir de munches maneres y éstes reflexen la esencia del ser. Nesi sentíu ellabora ser, independientemente de les carauterístiques momentanees, futures y casuales. La ousía (xeneralmente traducíu como sustancia) ye aquello que ye independiente de les carauterístiques (accidentes), ente que les carauterístiques son dependientes de la ousía. La ousía ye lo qu'esiste en sí, en contraposición al accidente, qu'esiste n'otru. Gramaticalmente o categorialmente, dizse que la sustancia ye aquello a lo que se adscribe carauterístiques, esto ye, ye aquello sobre lo cuál puede afirmase (predicar) daqué. Aquello que s'afirma sobre les sustancies son los predicaos.

A la entruga de qué sería finalmente la esencia que permanez inmutable, la respuesta de Aristóteles vien ser que la ousía ye una forma determinante –el eidos- ye l'orixe de too ser, esto ye, que por casu nel eidos de Sócrates, lo que na so forma humana, determina la so humanidá. Y tamién la que determina que siendo l'home por naturaleza llibre y nun siendo l'esclavu llibre, determina que l'esclavu sía parte constitutiva del so amu, esto ye, que nun sía namái esclavu del so amu en determinada coxuntura y dende determinada perspeutiva, sinón que sía esclavu por naturaleza.

Edá Media editar

Na Edá Media, diose l'alderique sobre la distinción y orde de xerarquíes ente la metafísica y la teoloxía, cuantimás na escolástica. La cuestión de la distinción ente metafísica y teoloxía ye tamién omnipresente na filosofía moderna.

Nel islam editar

 
Detalle del pintura al frescu frescu d'Andrea Bonaiuto El Trunfu de Santu Tomás, cola imaxe sentada en reposu y pensatible d'Averroes, sofitáu posiblemente en dalgún llibru de Aristóteles.

La llegada de la filosofía griega al campu d'influencia del islam nun foi direuta, sinón que tien que ver colos cenobios cristianos na península arábiga y los pertenecientes a ideoloxíes consideraes herétiques y qu'utilizaben la filosofía griega non como un fin, sinón como un preséu que los sirvía pa les sos especulaciones teolóxiques (como los monofisistas o los nestorianos), pero ye pol interés utilitarista na medicina griega cuando empiecen a faese traducciones al persa que dempués pasaríen tardíamente al árabe.[14]

Cabo mentar que n'árabe nun esiste'l verbu «ser» y más difícilmente una construcción como «ser», que ye un verbu convertíu en sustantivu. Ye reseñable que la metafísica del mundu islámicu quedó influyida en gran midida pola metafísica de Aristóteles.[14]

Nel cristianismu editar

Na Edá Media la metafísica ye considerada la reina de les ciencies» (Tomás d'Aquino). Propónense la xera de conciliar la tradición de la filosofía antigua cola doctrina relixosa (musulmana, cristiana o xudía). Con base nel neoplatonismu tardíu la metafísica medieval propónse reconocer el «verdaderu ser» y a Dios a partir de la razón pura.

Les temes centrales de la metafísica medieval son la diferencia ente'l ser terrenal y el ser celestial (analoxía entis), la doctrina de los trascendentales y les pruebes de la esistencia de Dios. Dios ye'l fundamentu absolutu del mundu, del cual nun se puede duldar. Alderícase si Dios creó'l mundu de la nada (creación ex nihilo) y si ye posible aportar a la so conocencia al traviés de la razón o namái al traviés de la fe. Inspiraos na teoría de la duplicación de los mundos atribuyida a Platón la so metafísica manifiéstase como una suerte de «dualismu» del «acá» y del «más allá», de la «mera perceición sensible» y del «pensar puru como conocencia racional», d'una «inmanencia» de la vida interior y una trescendencia» del mundu esterior.

Edá Moderna editar

La tradición moderna estremó a la metafísica en: metafísica xeneral o ontoloxía, ciencia del ente en tanto ente, y metafísica especial, que s'estrema en tres rames:

Esta clasificación, que foi propuesta ente otros por Christian Wolff, foi darréu aldericada, pero sigue siendo considerada canónica.[15]

Kant editar

La filosofía trascendental de Kant significó un xiru copernicanu» pa la metafísica. La so posición frente a la metafísica ye paradigmática. Atribúye-y ser un discursu de pallabres bueques» ensin conteníu real, acusar de representar «les allucinaciones d'un vidente», pero per otra parte recueye d'ella la esixencia d'universalidá. Kant propúnxose encontar una metafísica «que pueda presentase como ciencia». Pa ello esaminó primero la posibilidá mesma de la metafísica. Pa Kant les cuestiones últimes y les estructures xenerales de la realidá tán amestaes a la entruga pol suxetu. A partir d'esti presupuestu dedució qu'hai qu'estudiar y xulgar aquello que puede ser conocíu por nós. Al traviés del so criticismu estremóse explícitamente de les posiciones filosófiques que tienen como oxeto la entruga sobre qué ye la conocencia. Alloñóse asina de los enclinos filosóficos imperantes, tales como'l empirismu, el racionalismu y l'escepticismu. Tamién al traviés del criticismu marcó distancia del dogmatismu de la metafísica que -según Kant- convirtiérase nuna serie d'afirmaciones sobre temes que van más allá de la esperiencia humana. Intentó entós llevar a cabu un analís detalláu de la facultá humana de conocer, esto ye, un exame críticu de la razón pura, de la razón desvenceyada de lo sensible (Crítica de la razón pura, 1781-1787). Pa ello ye decisivu'l presupuestu epistemolóxicu de Kant de que al ser humanu la realidá nun se-y presenta tal como ye realmente (en sí), sinón tal como se-y apaez por cuenta de la estructura específica de la so facultá de conocencia.

Como la conocencia científica tamién depende siempres de la esperiencia, l'home nun puede emitir xuicios sobre coses que nun tán daes poles sensaciones (tales como «Dios», «alma», «universu», «tou», etc.) Por ello Kant dedució que la metafísica tradicional nun ye posible, porque'l ser humanu nun dispón de la facultá de formar un conceutu basándose na esperiencia sensible de lo espiritual, que ye la única que dexaría la verificación de les hipótesis metafísiques. Como'l pensar nun dispón de nenguna conocencia de la realidá nesti aspeutu, estos asuntos siempres van permanecer nel ámbitu de lo especulativo-constructivu. Entós, por principiu, nun ye posible según Kant decidir racionalmente sobre preguntes centrales tales como si Dios esisti, si la voluntá ye llibre o si l'alma ye inmortal. Les matemátiques y la física pueden formular xuicios sintéticos a priori y, por ello, algamar una conocencia universal y necesario, una conocencia científica.

Idealismu alemán editar

Dende la crítica kantiana surde'l idealismu alemán, representada sobremanera por Fichte, Schelling y Hegel, y que considera a la realidá como un acontecimientu espiritual nel que'l ser real ye superáu, siendo integráu nel ser ideal.

L'idealismu alemán recueye'l xiru trascendental de Kant, ye dicir que, en cuenta de entender la metafísica como la busca del llogru de la conocencia oxetiva, ocupar de les condiciones suxetives de posibilidá de tal conocencia. Asina, plantegar hasta qué puntu'l ser humanu puede llegar a reconocer estes evidencies. Sicasí, refuga que la conocencia llindar a la esperiencia posible y a los meros fenómenos, y propón una superación d'esta posición, volviendo a postulaos metafísicos que puedan reclamar validez universal: «conocencia absoluta» como se dicía dende Fichte hasta Hegel. Si aceptamos que los conteníos de la conocencia namái valen en rellación col suxetu -como supónía Kant- y consideramos qu'esta perspeutiva ye absoluta, esto ye, ye la perspeutiva d'un suxetu absolutu, entós la conocencia válida pa esti suxetu absolutu tamién tien validez absoluta. A partir d'esti planteamientu l'idealismu alemán considera que puede superar la contradicción empírica ente suxetu y oxetu, pa poder captar lo absoluto.

Hegel sostién que d'una identidá puro y absoluto nun puede surdir o entendese una diferencia (esa identidá sería como «la nueche, na que toles vaques son negres»): nun esplicaría la realidá en tola so diversidá. Por eso «la identidá de lo absoluto» tien d'entendese como que ta dende'l so orixe yá que contién en sí la posibilidá y la necesidá d'una diferenciación. Esto implica que lo absoluto realizar na so identidá pol afiguráu y la superación de momentos non idénticos, esto ye, la identidá dialéutica. A partir d'esti planteamientu Hegel desenvuelve la Ciencia de la lóxica consideráu, seique, como'l postreru gran sistema de la metafísica occidental.

Edá Contemporánea editar

Friedrich Nietzsche considera que Platón ye'l iniciador del pensamientu metafísicu y fai-y responsable de la dixebra nel ser que va tener depués formes variaes pero constantes. La división ente mundu sensible y mundu intelixible, col so axugu cuerpo-alma, y la preeminencia del segundu asegurada pola teoría de les Idees asitia'l mundu verdaderu más allá de los sentíos. Esto dexa fora del pensar el aportar, aquello non apresable na división sensible-intelixible pol so calter informe, y que tamién dexen escapar les subsiguientes divisiones aristotéliques, como sustancia-accidente y actu-potencia.

Martin Heidegger dixo que la nuesa dómina ye la del cumplimientu de la metafísica», pos dende los entamos del pensamientu occidental produciéronse unes determinaes resultancies que configuren un panorama del que'l pensamientu metafísicu nun puede yá dar cuenta. El mesmu ésitu de la metafísica condució fora d'ella. Ante esto, la potencia del pensamientu consiste precisamente en conocer ya intervenir sobre conocer. Pero'l pensamientu metafísicu escarez yá de potencia yá que rindió los sos últimos frutos.

Heidegger afirmó que la metafísica ye «el pensamientu occidental na totalidá de la so esencia». L'usu del términu «esencia» nesta definición, implica que la téunica pa estudiar la metafísica como forma de pensamientu, ye o tien de ser la metafísica nel primer sentíu antes indicáu. Esto quier dicir que los críticos de la metafísica como esencia del pensamientu occidental, son conscientes de que nun esiste una tierra de naide» en qu'asitiase, más allá d'esa forma de pensamientu; namái l'estudiu sollerte y el cambéu consciente y rigoroso de les ferramientes proporcionaes pola tradición filosófica, pueden afaer la potencia del pensamientu a los tresformamientos operaos naquello que la metafísica estudiaba: el ser, el tiempu, el mundu, l'home y el so conocer. Pero esi cambéu supón de la mesma un saltu» que tola tradición del pensamientu hai escenificado, asonsañó o suañó dar a lo llargo del so desenvolvimientu. El saltu fora de la metafísica y por tanto, quiciabes la revocación de les sos consecuencies.

Heidegger caracterizó'l discursu metafísicu pola so impotencia pa pensar la diferencia óntico-ontolóxica, esto ye, la diferencia ente los entes y el ser. La metafísica refier al ser el modelu de los entes (les coses), pero aquél sería irreductible a éstos: los entes son, pero'l ser de los entes nun puede caracterizase a cencielles como estos. El ser ye pensáu como ente supremu, lo que lu identifica con Dios; la pulsión ontoteológica ye una constante nel pensamientu occidental. Pa Heidegger la metafísica ye l'olvidu del ser», y la conciencia d'esti olvidu tien d'abrir una dómina nueva, enfrentada a la posibilidá d'espresar lo dexao al marxe del pensamientu.

La filosofía analítica foi dende la so nacencia con autores como Russell y Moore bien escéptica al respective de la posibilidá d'una metafísica sistemática tal que se defendiera tradicionalmente. Esto debe a que la nacencia de la filosofía analítica debiérase principalmente a un intentu de rebelión contra l'idealismu neohegeliano entós hexemónicu na Universidá británica. Sería a partir de los años venti cuando'l Círculu de Viena, ufiertaría una crítica total a la metafísica como un conxuntu de proposiciones carentes de significáu por non cumplir colos criterios verificacionistas del significáu. Sicasí esta posición ye güei minoritaria nel panorama analíticu, onde se recuperó l'interés por ciertos problemes clásicos de la metafísica como'l de los universales, la esistencia de Dios y otros de tipu ontolóxicu.

El postestructuralismu (Gilles Deleuze, Michel Foucault, Jacques Derrida) retoma la crítica de Nietzsche, y argumenta que lo non pensable na metafísica ye precisamente la diferencia» en tantu tal. La diferencia, nel pensar metafísicu, queda subordinada a los entes, ente los que se da como una rellación». La pretensión de «inscribir la diferencia nel conceutu» tresformando ésti y esforciando pa ello les llendes del pensamientu occidental apaez yá como una pretensión que lleva a la filosofía más allá de la metafísica.

Ver tamién editar

Notes y referencies editar

  1. Robert Audi, ed., «Metaphysics» (n'inglés), Metaphysics, Cambridge University Press, ISBN 0521637228 
  2. Henry Walsh, William; A.C. Grayling, Bruce Withington Wilshire, «metaphysics» (n'inglés), metaphysics, http://www.britannica.com/EBchecked/topic/377923/metaphysics, «metaphysics, the philosophical study whose object is to determine the real nature of things—to determine the meaning, structure, and principles of whatever is insofar as it is.» 
  3. Carey, Rosalind, «Russell's Metaphysics» (n'inglés), Russell's Metaphysics, http://www.iep.utm.edu/russ-met/, «The primary sense of “metaphysics” examined here in connection to Russell is the study of the ultimate nature and constituents of reality.» 
  4. Barona Vilar, Barona Vilar (1993). Sobre medicina y filosofía natural na Renacencia editorial=Universidá de Valencia, páx. 86-87. ISBN 9788460087083.
  5. Dear, Peter (2007). La revolución de les ciencies. Marcial Pons Historia, páx. 109-111. ISBN 9788496467538.
  6. Kant, Immanuel (2016). «Capítulu Segundu», Luis Martínez de Velasco: Fundamentación de la metafísica de los costumes (en castellanu). Méxicu: Austral, páx. 79. ISBN 978-607-07-4263-7.
  7. Cantú, Cesara (1858). Historia universal. Consultáu'l 18 d'agostu de 2009. «Aristóteles […] nel primer llugar punxo la metafísica o filosofía primer»
  8. Nel quintu llibru de la Metafísica, Aristóteles presenta delles definiciones de términos filosóficos, ente ellos la materia. Ver tamién Jaime Balmes (1864). Curso de filosofía elemental, páx. 525. Consultáu'l 19 d'agostu de 2009. «La materia nun ye según Aristóteles un conxuntu d'átomos…»
  9. John Bowker, ed., «Ontology» (n'inglés), Ontology, http://www.oxfordreference.com/views/ENTRY.html?subview=Main&entry=t101.y5361, consultáu'l 1º d'agostu de 2009 
  10. Simon Blackburn, ed., «ontology» (n'inglés), ontology, http://www.oxfordreference.com/views/ENTRY.html?subview=Main&entry=t98.y2247, consultáu'l 1º d'agostu de 2009 
  11. 11,0 11,1 11,2 11,3 11,4 Vease la última seición en van Inwagen, Peter, «Metaphysics», en Edward N. Zalta (n'inglés), Metaphysics (Fall 2008 Edition), http://plato.stanford.edu/archives/fall2008/entries/metaphysics/ 
  12. Crítica de la razón pura, prólogu de la 2ª edición
  13. Gómez Pérez, Rafael (2006). Introducción a la metafísica. Ediciones Rialp. ISBN 9788432136030.
  14. 14,0 14,1 Bertolacci, Amos, «Arabic and Islamic Metaphysics», Arabic and Islamic Metaphysics, http://plato.stanford.edu/entries/arabic-islamic-metaphysics/ 
  15. Ferrater Mora, José (1994). Diccionariu de filosofía. Editorial Ariel. ISBN 9788434405042.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar