Mombuéi[3] (oficialmente en castellanu: Mombuey) ye un conceyu de la contorna de La Carbayeda, na provincia de Zamora, comunidá autónoma de Castiella y Llión, España, y una villa[4] de conceyu, capital del mesmu.[5]

Mombuéi
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Mombuey Francisco Antón Rapino
Nome oficial Mombuey (es)[1]
Códigu postal 49310
Xeografía
Coordenaes 42°01′27″N 6°19′44″W / 42.0241°N 6.329°O / 42.0241; -6.329
Mombuéi alcuéntrase n'España
Mombuéi
Mombuéi
Mombuéi (España)
Superficie 39.11 km²
Altitú 890 m[2]
Llenda con Rionegro del Puente, Villardeciervos, Manzanal de Arriba, Cernadilla y Manzanal de los Infantes
Demografía
Población 396 hab. (2023)
- 221 homes (2019)

- 186 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.02% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 10,13 hab/km²
mombuey.com
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía física editar

Allúgase nel noroeste de la provincia de Zamora na contorna de La Carbayeda y aprucida a una de les principales víes que comuniquen les rexones lleonesa y galaica: la N-525 y l'A-52.

El so alfoz inclúi amás los llugares de Fresnu de la Carbayeda y Valparaísu.

Noroeste: Manzanal de los Infantes Norte: Manzanal de los Infantes Nordeste: Rionegro del Puente
Oeste: Cernadilla   Este: Rionegro del Puente
Suroeste: Manzanal de Arriba Sur: Villardeciervos Sureste: Villardeciervos

Flora y fauna editar

Son munches y bien variaes les especies animales y vexetales que pueblen estes tierres, dende'l portentosu venáu hasta la fráxil caparina, dende'l serenu carbayu hasta'l más antiguu de los felechos.

Na actualidá viose amontada la presencia de grandes mamíferos nos montes, ente ellos la del venáu, el corzu y el xabalín. Esti enclín viose favorecida pol abandonu de les camperes, la desapaición de los ganaos d'antaño y el descensu de la población de llobos, ente otres causes.

Cada vez ye más frecuente reparar la presencia de menaes de cérvidos nes camperes fresques de la mañana, que la so presencia llamen l'atención del caminante madrugador, pero tamién de xabalinos, foinos ya inclusive del llobu. En cualquier paséu, ye frecuente la presencia de caparines como la llimonera, la medioluto nortiza, el pavu real y otres más rares como la macaón o la podalirio.

Hai munches especies d'inseutos (coleópteros y ortópteros) en Mombuéi. Les más frecuentes son les libélules, saltapraos, grillos, insectu palu, mantis relixoses, chicharres, ente otros.

Ye frecuente acolumbrar el sobrevuelu d'aves de presa mesmes de la carbayera d'altor. Ente elles la peñerina vulgar, el bilanu negru y el real, el ratoneru común, el ferre pelegrín, l'águila real o'l elanio azul. Pela nueche el cárabo, el miagón, la curuxa, l'uxu real o'l autillo sobrevuelen a los sos deleres les carbayeres de la zona.

Les aves menores, tales como'l carboneru, el herrerillo, el xilgueru, el gorrión, el verderón, la llavandera, el "tas-tas", son abondosos en númberu y n'especies, según otres de mayor tamañu como'l palombu torcaz, la paniega, l'abeyerucu, el martín pescador o la abubilla, que s'integren na carba de carbayos y escobes que sustituyeron los sumíos cultivos.

El carballo, nome col que nesta tierres designar al carbayu, ye l'árbol dominante, acompañáu por castañales, nozales, chopos y dalgún qu'otru pinu, y entiende la base ecolóxica de los campos de Mombuéi y de la contorna de La Carbayeda. A los sos pies, y dependiendo del mugor, podemos atopar dende escobes y retamas hasta los más verdes felechos, y a campu afayáu les carqueixas y los toixos, que s'encarguen de dar abellu a los boletus edulis, que cuando empieza la seronda son ganancia de munchos.

Historia editar

Edá Antigua editar

Emplazada nel pequeñu valle del regueru Valchano, debe'l so nome a una elevación montuosa próxima que la documentación medieval rexistra como "Monte ad Boviam", "Monte Bove" o "Monte Boe"..., topónimu que ye tempranamente identificable nuna rellación ordenada de llendes del territoriu diocesanu bracarense a mediaos del sieglu VI. Anguaño, y entá siendo accidente xeográficu de cierta entidá, solamente recibe denominaciones parciales, perteneciendo en términu a distintes poblaciones.

Al contrariu de lo que pudiera pensase, dada la morfoloxía del espaciu implicáu, esisten muertes d'asentamientos castreños nos términos colindantes d'Otero de Centenos, Lanseros y Fresnu de la Carbayeda. D'ellos destaca'l de Fresnu, denomináu «Capo del Buracote» que foi datáu na Edá del Fierro II y nel qu'entá se caltienen dellos tramos de muralla, foso colmatado y campu de llábanos fincaos, güei seriamente afeutáu pol banzáu de Valparaísu.

Edá Media editar

Na Edá Media, el llugar qu'ocupa Mombuéi quedó integráu nel Reinu de Llión,[6] magar tou paez indicar que la cortil del actual Mombuéi fuera ocupáu en fecha relativamente tardida. Escuros oríxenes, que los paisanos acomuñen en manera manifiestamente anacrónica cola "arribada" de los pobladores d'una aldega medieval vecina, San Martín, asitiada a 1 km de Mombuéi. Esti despoblado atópase bien alcontráu, suponiéndose que foi abandonáu por razón de dalgún tipu de catástrofe, polo qu'acabó per recibir un nomatu alusivu al so abandonu, San Martín "el desiertu". El so términu, o siquier una bona parte del mesmu, perduró hasta los nuesos díes como espaciu encampizáu, daqué atípicu na zona. Anguaño ye denomináu como «Monte de San Martino».

Son escases les referencies documentales que citen esta llocalidá. Nel primer documentu conocíu apaez mentada como Monte Boe dientro de l'acta de finsamientu d'Asturianos, llevantada mientres el abadiato en San Martín de Castañeda de Pedro Cristianu, a mediaos del sieglu XII. En marzu de 1161, el Monte Boe, que se emplaza na villa de San Salvador de Palazuelo, ye donáu por Fernando y Pelayo Móniz al monesteriu sanabrés.[7]

Esisten nicios que respuenden por y conceden veracidá a l'antigua tradición llocal que, al marxe de rellatos llexendarios, recueye la pertenencia de Mombuéi a la Orde del Temple, atestiguaos con una obra d'especial tipoloxía, la espodada y elegantísima torre románica de Mombuéi. D'esta miente, Mombuéi sería fundáu nel sieglu XIII xunto a la encomienda templaria, frutu de l'acción repobladora de los reis de Llión y del monacato.[8] Esta ye una talaya militar que la so factura paez responder más a la yá consabida ostentación qu'a razones defensives, evidentes igualmente, y cola particularidá de ser alzada a la vera d'un históricu camín -¿..."verea de Monte Boe" (1153) ?- ,qu'inda en dómina medieval se documenta como importante pasu de ganaos trashumantes con destín a les camperes veraniegues de los montes de Sanabria. En cierto, sería un "cordel" conocíu como "cañada del conde" y/o "cañada sanabresa". Per otra parte, tampoco paez casual que fueren precisamente los caballeros templarios quien reproduxeren el topónimu de la Villa al participar na repoblación de tierres estremeñes, como pue ser el casu de Valencia del Mombuey, na actual provincia de Badayoz.

Ye deducible, pos, qu'una vegada desaposiada y eslleida la Orde -andando'l sieglu XIV y tres un llargu y revesosu procesu-, incorporárase Mombuéi al realengu, yá que, en 1371, el rei Enrique II apurría'l llugar cola so xurisdicción y derechos, y xunto con Alcañices, Tábara y Ayoó de Vidriales -toes elles, ensin esceición, antigües posesiones templaries- a Gómez Pérez de Valderrábano.[7]

 
Detalle del mapa "Spain and Portugal" realizáu por John Betts en 1838, nel que puede apreciase Mombuéi

Sicasí, llueu Mombuéi pasaría a la familia Losada llinaxe encoteráu en La Carbayeda y Sanabria por una importante concesión a Álvaro Vázquez de Losada, conociendo periodos d'intrigues como paez atestiguar un privilexu, expedíu en Toledo (1480), pol que s'ordenar espachar proteición regia sobre "la baylía de Mombuéi", a tenor de les quexes presentaes a la monarquía por María de San Martín, señora coles mesmes y vilba de Pedro de Losada "el Viejo", por cuenta de les amenaces y "malfetrías" del IV conde Benavente, Rodrigo Alonso Pimentel.

Muncho meyor documentaos van ser, a lo postrero, los tiempos en que la Villa figura ente les posesiones de los Marqueses de Biance, dueños tamién del "cotu de San Martín el desiertu", y los momentos en que Mombuéi comparez como cabeza de partíu homónimu, circunscripción qu'incluyía una bona parte de la tierra carbayesa.

Edá Moderna y Contemporánea editar

El so allugamientu y la mesma trayeutoria histórica, l'adquisición del villazgo, la celebración ininterrumpida d'un mercáu selmanal en llunes, dau por privilexu del Conseyu de Castiella con Carlos III d'España, fixeron de Mombuéi el principal nucleu de la contorna. Mientres del mercáu aludíu solo resta una residual concurrencia de costume sicasí, la Feria de San Martino sigui convocando añalmente y dende tiempu inmemorial a carbayeses, villanos, palanquinos y mercaderes nos idus de payares.

Mientres la Edá Moderna, Mombuéi encabezaba unu de los partíos de la provincia de Zamora, tal que reflexaba en 1773 Tomás López en Mapa de la Provincia de Zamora, integrándose en 1834 nel partíu xudicial de Puebla de Sanabria.[9]

Sía que non, cola creación de les actuales provincies en 1833, Mombuéi caltuvo la so adscripción provincial a Zamora, y la rexonal al Reinu de Llión.[10]

En 1970 integrar nel conceyu de Mombuéi les llocalidaes de Valparaísu y Fresnu de la Carbayeda[3], al sumir como conceyu Valparaísu.[11]

Cultura editar

Selmana Santa editar

Celébrase la Selmana Santa dende tiempu inmemorial con muncha solemnidá, participa nella práuticamente la totalidá de los homes y muyeres de la villa. Los desfiles procesionales corrieron al cargu de la Cofradería de la Vera Cruz dende tiempos bien remotos; güei día la Hermandá Pro Selmana Santa encargar de la coordinación de los desfiles y del tresporte de pasos.

El primer actu de la Selmana Santa tien llugar el Domingu de Ramos. Nésti bendicen los ramos, que suelen ser d'olivar y lloréu, na plaza de la Farola diendo dempués en procesión hasta'l templu onde se celebra la Santa misa. Los actos más importantes, nun tienen llugar hasta los cuatro últimos díes de la selmana. Dan empiezu'l Xueves Santu a los cinco de la tarde colos Santos Oficios y el treslláu del Santísimu al Monumentu. A les diez de la nueche sale la primer procesión: la Doliosa, que desfila acompañada poles sos Dames, que visten rigorosu llutu negru y siguen al pasu de Cristu crucificáu. Los cofrades visten túnica morada col caperuchu del mesmu color y un rústicu farol metálicu. Termina'l Xueves cola Hora Santa, tres la procesión yá dientro del templu.

El Vienres Santu a los once de la mañana sale la procesión de la Vía crucis, na que desfilen les imáxenes d'El Cristu de Medinaceli, siguíu del Nazarenu, adquiríu por cuestación popular en 1999 y cierra la procesión el formosu calvariu. Cristu na cruz acompañáu pola Virxe y por san Juan, l'apóstol predilectu de Jesús, esti pasu foi donáu por un matrimoniu de la parroquia y bendichu por cuenta de una Misión Popular, el 25 d'ochobre de 1942.

A los cuatro de la tarde, y tres los Santos Oficios, el sagráu Cristu de la Cofradería de la Vera Cruz, que ye una bella talla barroca de fondu dramatismu y la perantigua Urna col cuerpu de Cristu Yacente, talla de notable perfeición, colos brazos articulaos pa escenificar el Descendimiento de la Cruz, faen un percorríu peles cais de la villa, na mayor de les procesiones, el Santu Entierru, acompañen a Cristu yacente la doliosa y San Juan.

La Urna de la qu'equí se fala foi adquirida nel sieglu XIX a la Cofradería de la Vera Cruz de Astorga, na provincia de Llión. Porten nesta procesión los neños, vistíos con túnica morada y la cabeza descubierta, los nueve tables colos signos de la Pasión. Al rematar ye costume convocar l'Asamblea Xeneral de la Cofradería de la Vera Cruz, na que s'anueven los cargos de la Xunta pal añu siguiente. A les diez de la nueche del mesmu día percuerre les cais de la villa la procesión de La Carrera o de la Soledá, na que felicidá virxe sigue nel silenciu de la nueche'l pasu d'El Santu Sudariu.

El Sábadu a los once de la mañana reza un vía crucis na ilesia, este foi mercáu pola Asociación de los Corazones nel añu 1955. A los nueve y media celebrar nel interior del templu y baxu rigorosu silenciu la solemne Vixilia Pascual.

El Domingu a los dolce y media de la mañana tien llugar la procesión del Alcuentru, na que salen homes y muyeres dende'l templu, dixebraos en dos procesiones, una formada polos homes qu'acompañen al Cristu Resucitáu, imaxe donada por un devotu en 1987 y percuerre delles cais de la Villa hasta la plaza de la Farola, na que coincide cola otra procesión compuesta namái por muyeres, qu'acompañen a la Virxe y que realizó un percorríu distintu, y nel puntu de confluencia tien llugar l'Actu del Alcuentru; una vegada termináu ésti fúndense les dos procesiones nuna sola que sigue hasta la ilesia parroquial.

A los cinco de la tarde del mesmu día axuntar en Magna Asamblea'l Conseyu de la Hermandá, dándose por remataos los actos. Un vezu que'l so asoceder al traviés de los tiempos haber fondiáu na tradición, ye'l doblar de los tambores. Ye imprescindible pal bon desenvolvimientu de les procesiones y el causante d'esa redolada solemne y máxico que se crea sobre elles. El ritmu ye esencial pal escurrir disciplináu de tolos pasos y cuerre al cargu de la banda de la hermandá. Tamién dende lo alto de la torre son acompañaos dellos actos, como la Vixilia Pascual, pol resonar de les campanes, que canten a manes d'unos pocos virtuosos.

El cantar ye quiciabes el soníu más importante, da'l valor y la solemnidá d'antaño a les procesiones. En 2000, foi recuperáu'l Rosariu de la bona muerte gracies a la Hermandá pro Selmana Santa. Na antigüedá yera entonáu polos homes de la Vera Cruz nun desfile dende la casa de la cofradería hasta la ilesia mayor, momentos antes de la procesión de la Soledá. Anguaño ye entonáu por sesenta cofrades nel intre d'otru desfile, con fin nel templu mayor de la villa y con entamu na sede de dicha organización. Son munchos más los cantares de procesión, pero si esiste unu más relevante, con más tradición, con mayor antigüedá y solemnidá, esi ye'l Miserere en llatín. Cantáu por un coru d'homes, percuerre la nueche del Xueves Santu les cais de la villa enmudeciendo los gargüelos.

Si en Hispalis canten saetas, en Monte Boe reciten poesíes. Con elles, los devotos amuesen el so gratitud o almiración escontra Cristu o escontra la virxe y la procesión paralizar en dalgún momentu de la nueche pa escuchales.

Otra gran tradición ye la de les carraques. Consiste en faer sonar estos preseos minutos antes del empiezu de les procesiones que s'atopen dientro del tiempu yacente de Cristu. Mientres esos díes ta prohibíu'l toque de campanes y ye la forma d'avisu utilizada. Toos o casi tolos neños, nuevos y non tan nuevos tienen nes sos cases una d'estes preciaes xoyes construyíes antaño. Merez la pena destacar el carrascón de seis "roquiles", fabricáu a mano allá nos años 60 pol gran maestru de les carraques D. Agustín, y que güei s'atopa bien curiáu y curiáu na sede de la Hermandá. Posiblemente la mayoría de les carraques de Mombuéi tengan la so firma anónimo y altruista.

Xigantes y cabezudos editar

A mediaos del sieglu XIX empiecen a apaecer los xigantes y los cabezudos na provincia de Zamora. La tradición, agora bien enraigonada na zona, naz en Mombuéi a finales del XIX cuando s'adquieren dos xigantes, el Marqués y la Marquesa. Estos, güei sumíos, participaben na procesión del Corazón de Jesús el primer vienres de xunu y nel so día grande por excelencia, el día del Corpus Christi. Tamién acompañaben a los gaiteros nos pasacalles d'agostu, nes fiestes de l'Asunción. Nun se conoz a ciencia cierta onde fueron adquiríos, magar les indagaciones llevaes a cabu n'otros puntos de la provincia avérennos a tierres catalanes.

Cabalgata de Reyes editar

El quintu día del mes de xineru colos últimos rayos de lluz del astru rei celebrar na medieval Monte Boe la cabalgata de Reyes. Los magos lleguen nos sos xarrés, arrodiaos por paxes y pastores que los siguen almiraos. Mientres, una escoyida banda sonora, arregla l'ambiente dende lo alto de la torre templaria.

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Mombuéi ente 1900 y 2017
Fonte: Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Nucleos de población editar

El conceyu de Mombuéi ta formáu por trés llocalidaes, que teníen la siguiente población en 2017 según l'INE.[12]

Nucleu de población Población
Mombuéi 325
Valparaísu[3] 50
Fresnu de la Carbayeda[3] 21

Patrimoniu editar

Destaca la ilesia parroquial de l'Asunción, declarada Monumentu históricu-artísticu l'añu 1931[13] y della especialmente la so torre templaria.

La ilesia asítiase nel barriu central de Mombuéi, xunto al regueru Valchano y el Camín de Santiago. D'ella puédense estremar dos partes, la torre y la ilesia, siendo la postrera de dómina bien posterior (sieglu XVIII) y de menor calidá constructiva.

La orixinal ya inconfundible torre foi, a les clares, una talaya militar con funciones añadíes, que vieno asistiendo a la ilesia parroquial como campanariu. La so construcción ye atribuyida a los caballeros templarios, que la edificaron siguiendo un estilu tardorrománico, na segunda metá del sieglu XIII. Según Manuel Gómez-Moreno, tien planta rectangular en proporciones de 2,50 x 4 m, alzándose con sillería bono de llabrar en piedra gris-verdosa (esquistu feldespático) que procede de la paraxa cercana de «Valdarmeño», asitiáu a unos 2 km y onde ye visible una pequeña cantera práuticamente soterrada.

La torre asitia sobre una base defensiva y ciega, anque non siempres pudo ser asina. Atendiendo a los sos vanos, amuesa tres cuerpos comunicaos interiormente por escaleres de madera hasta'l terceru, topándose, ésti, taladráu a lo ancho por dos amplios arcos agudos que dan cabida a les campanes. Les ventanes, siempres pareyes nos frentes anchos y simples nos estrechos, tán guarníes por espodaes columnillas con capiteles afataos con fueyes. Cerrando la construcción enseñoria un airosu y orientalizante chapitel de planos convexos y vanos irregulares, concebíu nel so interior como aposentu d'abellugu abovedáu al que s'apuerta namái por un pasu esterior en forma de balconín bien voláu que, sobre dos grandes ménsulas, debía de ser utilizáu, a xulgar pola so disposición, como matacán.

Destaca'l so ornamentación pol so especial orixinalidá. Asina nel chapitel y sobre cada planu, repitir trés girones plegaos d'enigmáticu significáu y con un remate similar al observable na vestidura de la Virxe y el pañu del Crucificáu, dambos románicos. De la mesma, el chapitel arrinca d'una cornisa afatada con boles, puxando nos frentes anchos sobre tejaroces y formando arcos a partir de modillones d'enforma relieve con bayura de boles, fueyes, flores y motivos antropomorfos. Tou ello llabráu con una cierta perfeición, y destacando sobre manera'l bustu d'un güe que dio llugar a lleendes y nome a la llocalidá, arrodiáu per una cenefa decorativa sobre una fueya a manera de concha.

A pesar de les numberoses obres y reformes de la ilesia parroquial, delles bien dataes ya inclusive documentaes, interpretóse que la torre tuvo flanqueaba, dende un principiu, por un edificiu relixosu anexu, tal que acoten los afayos más recién.

Camín de Santiago Senabrés editar

Antes d'enfusase na Villa puramente dicha, esta ruta milenaria entra nes "Tierres de Mombuéi" (s. XVIII) travesando'l términu de Rionegro del Puente. Antiguu llugar, villa natal del fundador de Caracas, capitán D.Diego de Losada, y sede de la mesma del Santuariu de la Carbayeda, onde s'atopa la Patrona de la Contorna. Na so relevante historia, y con respectu al Camín ye necesariu reseñar qu'allá a finales de la baxa edá media esistió nél, so la responsabilidá de la Cofradería de los Falifos, un hospital qu'atendió a pelegrinos de toles índoles... que la so estructura anque bien deteriorada pol tiempu entá puede imaxinase. Como edificios d'importancia son dignos de visita'l Santuariu antes mentáu, asitiáu a la izquierda del camín namás entrar nel pueblu, el palaciu de Losada, daqué más alantre a la fin de la plaza del conceyu a mano derecha, y tamién a la derecha los restos del antiguu hospital.

Vamos Salir de la villa y vamos xubir un nivel más nel nuesu camín, algamando la submeseta carbayesa. Vamos Dexar a la nuesa derecha, a un par de quilómetros el pueblu de Santolaya del Rionegro (antiguu Cachiparros de Santolaya) con una formosa zona de bañu nes fresques agües del ríu, y a la nuesa izquierda la Carretera de Zamora. Dos quilómetros más palantre vamos atopar cola Venta de Cachiparros, entá dientro del términu de Santolaya, antiguu abellugu d'arrieros. A la nuesa izquierda va salir una esviadura que nos llevará hasta'l pueblu de Valparaísu a que los sos pies llega'l banzáu del mesmu nome y onde igualmente se podrá esfrutar d'un reconfortante bañu. En superando la pequeña montuosidad, vamos llegar al términu de Mombuéi entrando por Prao Virón, estenses camperes a unu y otru llau del camín, dende onde yá vamos acolumbrar la Villa.

Vamos Travesar el pueblu hasta cruciar la ponte, a pocos metros vamos entrar na plaza de Baldomero Gullón López, a la nuesa izquierda la cai de la ilesia va llevanos primero hasta l'albergue, y darréu hasta la torre templaria. Alzada a la vera d'esti históricu camino la talaya templaria sirvió de defensa a pelegrinos, arrieros y trashumantes, que polos sos pies pasaben, contra bandoleros y contrabandistes.

Nes cercaníes de la torre atopa la Casa de la Vera Cruz, propiedá dende dómina medieval d'ésta cofradería y anguaño del conceyu. L'edificiu, de planta baxa y construcción tradicional cuenta coles necesidaes mínimes pal pelegrín, cames, y bañu con agua caliente.

Si tuviera cerráu les llaves tendrán de pidise nel restorán La Rapina siguiendo la carretera, a la derecha, antes de llegar a la plaza mayor. El sellu d'igual forma va procurar Manolo, en Calzaos Alonso dientro del horariu comercial, y fora d'él yá como favor, vamos atopar namás cruciar la ponte a mano derecha diendo escontra Santiago.

A la mañana siguiente'l postreru que sala del albergue tendrá de depositar la llave nel buzón de Boni, a mano izquierda pocu más embaxo en direición a la plaza de la ilesia.

Los llugares más indicaos pa la visita nesta antigua Villa son a día de güei mínimos. Cuando se reformó la carretra xeneral la mayor parte del caserío llocal de piedra foi destruyíu y ocupáu. De toes formes partíes a lo llargo de la villa hai cases que van llamar l'atención del pelegrín, y que van poner de relieve l'arquiteutura llocal de piedra, madera y texa, sumida nos años 70. Gracies a Dios la torre templaría continua de pies y en perfectu estáu de caltenimientu dempués de 800 años, y que la so visión reconfortará la mirada del caminante.

Va Empezar la esguilada, nun principiu menos pronunciada, inclusive con baxada, hasta los altos cumes del Padornelo y la Canda, que con día claro namás salir de Mombuéi vamos poder acolumbrar de lloñe.

Vamos Poder escoyer dos rutes alternatives, una que va llevar al pelegrín por tolos pueblos siguientes, Valdemeriella, Cernadiella, San Salvador de Palazuelo, Entrepeñas hasta Esturianos, o dir direutamente pela carretera xeneral hasta'l mesmu pueblu, llende de la contorna de Carbayeda.

Hasta ellí, pelegrín, y hasta Santiago, la Virxe de la Carbayeda, y Santa María de Mombuéi te van emponer nel camín.

Corporación municipal editar

Resultáu eleiciones municipales del 25 de mayu de 2015 en Mombuéi

Nome Votos Porcentaxe Conceyales
Partíu Popular 158 58.52% 5
Partíu Socialista Obreru Español 56 20.74% 1
Agrupación d'Electores Independientes Zamoranos 45 16.67% 1

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/mombuey-id49121.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 Toponimia menor del noroeste de la provincia de Zamora: l. Mombuéi Academia de la llingua asturiana.
  4. Ruiz, Francisco. «Población d'España - datos y mapes: Datos de Nomenclátor». Consultáu'l 13 de setiembre de 2017.
  5. Secretaría d'Estáu d'Alministraciones Públiques. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques. «Dato del rexistru d'Entidaes Llocales». Consultáu'l 13 de setiembre de 2017.
  6. Martín Viso, Iñaki (2000). Universidá de Salamanca: Poblamientu y estructures sociales nel norte de la Península Ibérica. Sieglos VI-XIII (en castellanu), páx. 349. «Mientres el periodu anterior (sieglos X-XI), l'occidente zamoranu integrárase nel reinu de Llión. La escasez de noticies nel sieglu XI alimenta la hipótesis de que topamos ante un espaciu marxinal dientro de la formación lleonesa, al igual qu'asocede con otres de la periferia interior.»
  7. 7,0 7,1 Fundación SMLR. «Mombuey» (castellanu). Consultáu'l 3 de xineru de 2017.
  8. Mombuey nació na encomienda templaria del sieglu XIII". La Opinión-El Correo de Zamora. 12 de payares de 2016. http://www.laopiniondezamora.es/comarcas/2016/11/10/mombuey-nacio-encomienda-templaria-sieglu/964415.html. Consultáu'l 13 de payares de 2016. 
  9. INE: Provincia de Zamora. Entiende esta provincia los siguientes conceyos por partíos xudiciales
  10. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  11. Decreto 895/1970, de 12 de marzu, pol que s'aprueba la incorporación, d'oficiu del Conceyu de Valparaiso al de Mombuey (Zamora)
  12. Institutu Nacional d'Estadística. «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional». Consultáu'l 2 de febreru de 2018.
  13. Publicáu na Gaceta de 4 de xunu de 1931

Enllaces esternos editar