Caballeros templarios

La Orde de los Probes Compañeros de Cristu y del Templu de Salomón (en llatín: Pauperes Commilitones Christi Templique Salomonici), tamién llamada la Orde del Temple, que los sos miembros son conocíos como caballeros templarios, foi una de les más poderoses órdenes militares cristianes de la Edá Media.[1][2] Caltúvose activa mientres daqué menos de dos sieglos. Foi fundada en 1118 o 1119 por nueve caballeros franceses lideraos por Hugo de Payns tres la Primer Cruzada. El so propósitu orixinal yera protexer les vides de los cristianos que pelegrinaben a Xerusalén tres la so conquista. La orde foi reconocida pol patriarca llatín de Xerusalén Garmond de Picquigny, que-y impunxo como regla la de los canónigos agustinos del Santu Sepulcru.

Caballeros templarios
Pauperes commilitones Christi Templique Salomonici Hierosolymitanis (la)
orden militar (es) Traducir
Llocalización
Sede Monte del Templo (es) Traducir
Direición Estaos Pontificios
Historia
Fundación16 xineru 1120
Disolución 22 marzu 1312
Fundador Hugo de Payns (es) Traducir
Godofredo de Saint-Omer (es) Traducir
André de Montbard
Orixe del nome Monte del Templo (es) Traducir
Eslogan Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam (la)
Participación empresarial
Propietariu de
Formáu por caballero templario (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Aprobada oficialmente pola Ilesia católica en 1129, mientres el Concilio de Troyes (celebráu na catedral de la mesma ciudá), la Orde del Temple creció rápido en tamañu y poder. Los caballeros templarios teníen como distintivu un mantu blancu con una cruz paté colorada dibuxada nél. Militarmente, los sos miembros atopar ente les unidaes meyor entrenaes que participaron nes Cruzaes.[3] Los miembros non combatientes de la orde xestionaron una complexa estructura económica dientro del mundu cristianu. Crearon, inclusive, nueves téuniques financieres que constitúin una forma primitiva del modernu bancu.[4][5] La orde, amás, edificó una serie de fortificaciones por tol mar Mediterraneu y Tierra Santa.

L'ésitu de los templarios vencéyase estrechamente a les Cruzaes. La perda de Tierra Santa derivó na desapaición de los sofitos a la orde. Amás, los rumores xeneraos en redol a la secreta ceremonia de iniciación de los templarios crearon una gran rocea. Felipe IV de Francia, fuertemente empeñáu cola orde y apavoriáu pol so creciente poder, empezó a primir al papa Clemente V en ficies de que tomara midíes contra los sos integrantes. En 1307, un gran númberu de templarios fueron prindaos, inducíos a confesar so tortura y quemaos na foguera.[6] En 1312, Clemente V dexó a les presiones de Felipe IV y eslleió la orde. El so abrupta erradicación dio llugar a especulaciones y lleendes que caltuvieron vivu hasta los nuesos díes el nome de los caballeros templarios.[7][8][9]

Antecedentes editar

Controlaes les invasiones musulmanes y viquingues, bien per vía militar, bien por asentamientu, na Europa occidental empezó una etapa espansiva. Aumentó la producción agraria, en paralelu a la crecedera de la población. Coles mesmes, el comerciu esperimentó un nuevu renacer, al igual que les ciudaes.

L'autoridá relixosa, matriz común en dicha rexón y única visible nos sieglos anteriores, llograra introducir nel belicosu mundu medieval idees como la paz de Dios o la tregua de Dios, que dirixíen l'ideal de caballería escontra la defensa de los débiles. Sicasí, nun refugaba l'usu de la fuercia pa defender a la Ilesia. «Yá'l pontífiz Xuan VIII, a finales del sieglu IX, declarara qu'aquellos que morrieren nel campu de batalla lluchando contra l'infiel veríen los sos pecaos perdonaos. Ye más, oldear a los mártires pola fe».[10]

Esistía, pos, un enraigonáu y exacerbado sentimientu relixosu que se manifestaba nes pelegrinaciones a llugares santos, habituales na dómina. A principios del sieglu XI, Roma foi pasu ente pasu sustituyíu, como llugar tradicional de pelegrinación, por Santiago de Compostela y Xerusalén. Estos nuevos destinos nun taben exentos de peligros y torgues, como salteadores de caminos o fuertes tributos pa los señores locales, pero'l sentimientu relixosu, xuníu a la esperanza d'aventures y fabuloses riqueces n'Oriente, sedució a munchos pelegrinos, que al volver a los sos llares rellataben les sos penalidaes.

 
Manuscritu en pergamín selláu con nueve vueltes de filo de seda y lacre coloráu. Puede estremase el sellu de la Orde.

El pontífiz Urbanu II, n'asegurando la so posición al mandu de la Ilesia, siguió coles reformes del so predecesor, Gregorio VII. El pidimientu d'ayuda realizada polos bizantinos, xunto cola cayida de Xerusalén en manes turques, favoreció que nel Concilio de Clermont (en payares de 1095) Urbanu II espunxera, ante una gran audiencia, los peligros qu'amenaciaben a los cristianos occidentales y los vexames a les que se víen sometíos los pelegrinos que viaxaben a Xerusalén. La espedición militar propuesta por Urbanu II pretendía tamién rescatar esta ciudá de manes musulmanes.

Los pagos espirituales prometíes, auníes a la enganía de riqueces, fixeron que príncipes y señores respondieren llueu al llamamientu del pontífiz. La Europa cristiana mover con un ideariu común sol berru de Deus vult! (‘¡Dios querer!'), frase qu'encabeza'l discursu del Concilio de Clermont, nel qu'Urbanu II convocó la Primer Cruzada.

Dicha espedición militar remató cola conquista de Xerusalén en 1099 y cola constitución de territorios llatinos na zona: los condaos d'Edesa y Trípoli, el principáu d'Antioquía y el reinu de Xerusalén, onde Balduino I asumió, yá en 1100, el títulu de rei.

Historia editar

Fundación y primeros tiempos editar

Apenes creáu'l reinu de Xerusalén y escoyíu Balduino I como'l so segundu rei, tres la muerte del so hermanu Godofredo de Bouillón, dalgunos de los caballeros que participaron na Primer Cruzada decidieron quedase a defender los Santos Llugares y a los pelegrinos cristianos que viaxaben a ellos. Balduino I precisaba entamar el reinu y nun podía dedicar munchos recursos a la proteición de los caminos, yá que nun cuntaba con efectivos abondos pa faelo. Esto, y el fechu de qu'Hugo de Payens fuera pariente del conde de Champaña (y probablemente pariente llonxanu del mesmu Balduino), llevó al rei a conceder a aquellos caballeros un llugar onde reposar y caltener los sos equipos, según a da-yos derechos y privilexos, ente los que figuraba un agospiamientu nel so propiu palaciu, que nun yera sinón la mezquita d'Al-Aqsa, allugada coles mesmes nel interior de lo que nel so día fuera la cortil del Templu de Salomón.[11] Y, cuando Balduino abandonó la mezquita y la so contorna como palaciu p'afitar el tronu na Torre de David, toles instalaciones pasaron, ello ye que a los templarios, que d'esta manera adquirieron non solo'l so cuartel xeneral, sinón el so nome.

 
Coronación de Balduino I (de la Histoire d'Outremer, sieglu XIII).

Amás, el rei Balduino ocupar d'escribir cartes a los reis y príncipes más importantes d'Europa con cuenta de que emprestaren ayuda a la recién nacida orde, que fuera bien recibida non solo pol poder políticu, sinón tamién pol eclesiásticu, yá que foi'l patriarca de Xerusalén la primer autoridá de la Ilesia que la aprobó canónicamente. Nueve años dempués de la creación de la orde en Xerusalén, en 1129 axuntóse'l llamáu Concilio de Troyes, que s'encargaría de redactar la regla pa la recién nacida Orde de los Probes Caballeros de Cristu.

El concilio foi encabezáu pol legáu pontificiu D'Albanu, y allegaron los obispos de Chartres, Reims, París, Sens, Soissons, Troyes, Orleans, Auxerre y demás cases eclesiástiques de Francia. Hubo tamién dellos abás, como san Esteban Harding, mentor de san Bernardo, el mesmu san Bernardo de Claraval y llaicos como los condes de Champaña y de Nevers. Hugo de Payens espunxo ante l'asamblea les necesidaes de la orde, polo que se decidieron, artículu per artículu, hasta los más mínimos detalles d'esta, dende la forma de ayunar hasta la de llevar el peñáu, pasando por rezos, oraciones ya inclusive armamentu.

Poro, la regla más antigua de la que se tien noticia ye la redactada nesi concilio. Escrita cuasi de xuru en llatín, basar hasta ciertu puntu nos vezos y usos anteriores al concilio. Los cambeos principales derivaben de qu'hasta entós los templarios vivíen so la Regla de San Agustín, que nel concilio sustituyir pola Regla Cisterciense (la de san Benitu, pero modificada) y que profesaba san Bernardo.[12]

La regla primitiva constaba d'una acta oficial del concilio y de un reglamentu de 75 artículos, ente los que figuren dalgunos como:

Artículu X: Del comer carne na selmana. Na selmana, si nun ye nel día de Pascua de Natividá, o Resurrección, o festividá de La nuesa Señora, o de Tolos Santos, que cayan, basta comela en tres veces, o díes, porque'l costume de comela, entiéndese, ye corrupción de los cuerpos. Si'l martes fuera d'ayunu, el miércoles déasevos con bayura. Nel domingu, asina a los caballeros como a los capellanes, déase-yos ensin dulda dos manxares, n'honra de la santa Resurrección; los demás sirvientes contentar con unu y dean gracies a Dios.

Una vegada redactada, foi apurrida al patriarca llatín de Xerusalén Esteban de la Ferté, tamién llamáu Esteban de Chartres, magar dellos autores envaloren que'l redactor pudo ser el so predecesor, Garmond de Picquigny, que la modificar esaniciando 12 artículos ya introduciendo 24 nuevos, ente los cualos atopábase la referencia a que los caballeros solo vistieren el mantu blancu y los sarxentos un mantu negru.[13]

Dempués de recibir la regla básica, cinco de los nueve integrantes de la orde, encabezaos por Hugo de Payens, viaxaron primero per Francia y dempués pol restu d'Europa, al envís de recoyer donaciones y apuntar caballeros nes sos files. Dirixiéronse primeramente a los sos llugares de procedencia, na certidume de que seríen aceptaos y asegurándose cuantiosas donaciones. Nesti periplu consiguieron reclutar en poco tiempu cerca de trescientos caballeros, ensin cuntar escuderos, homes d'armes y paxes.

 
Balduino II de Xerusalén dexa'l Templu de Salomón a Hugo de Payens y a Godofredo de Saint-Omer.

Pa la orde, n'Europa foi importante l'ayuda que-yos concedió l'abá san Bernardo de Claraval, quien, polos sos parentescos y la so cercanía con dellos de los nueve primeros caballeros, esforcióse sobremanera en dala a conocer per mediu de les sos altes influencies n'Europa, sobremanera na Corte Papal. San Bernardo yera sobrín d'André de Montbard, quintu gran maestre de la orde, y primu per parte de madre d'Hugo de Payens. Yera tamién un creyente convencíu y home de gran calter, d'una sapiencia y una independencia almiraes en munches partes de Francia y en la mesma Santa Sede. Reformador de la Regla Benedictina, fueron bien conocíes los sos discutinios con Pedro Abelardo, brillante maestru de la dómina.

Con éses yera d'esperar que san Bernardo aconseyara a los miembros de la orde una regla ríxida y que los encamentara a aplicase a ella en cuerpu y alma. Participó na so redaición en 1129, nel Concilio de Troyes, mientres el cual introdució numberoses enmiendes al testu básicu que redactó'l patriarca de Xerusalén Esteban de la Ferté. Darréu, ayudó de nuevu a Hugo de Payens na redaición d'una serie de cartes nes que defendía a la Orde del Temple como'l verdaderu ideal de la caballería y convidaba a les mases a xunise a ella.

Les buldes Omne Datum Optimum (1139), Milites Templi (1144) y Militia Dei (1145) confirmaron los privilexos de la orde. De manera resumida, otorgaben a los caballeros templarios una autonomía formal y real respectu de los obispos y quedaben suxetos tan solo a l'autoridá papal. Coles mesmes, escluyir de la xurisdicción civil y eclesiástico, dexáben-yos tener los sos propios capellanes y sacerdotes pertenecientes a la orde y otorgar el poder de recaldar bienes y dineru de variaes formes. Por casu, teníen derechu d'óbolo (les llimosnes que s'apurríen en toles ilesies) una vegada al añu. Amás, estes buldes papales dábenlos derechu sobre les conquistes en Tierra Santa y concedíen-yos atribuciones pa construyir fortaleces ya ilesies propies, lo que-yos reportó gran independencia y poder.

En 1167 (o en 1187, según dellos estudiosos[14]) redactáronse los estatutos xerárquicos de la orde, una especie de reglamentu que desenvolvía artículos de la regla y normaba aspeutos necesarios que nun fueren teníos en cuenta pola regla primitiva. Por casu, la xerarquía de la orde, detallada rellación de la vistimienta, vida conventual, militar y relixosa o deberes y privilexos de los hermanos templarios. Consta de más de 600 artículos, estremaos en seiciones.

 
Hugo de Payens. Pintura del sieglu XIX. Palaciu de Versalles.

Mientres la so estancia inicial en Xerusalén dedicáronse namái a escoltar a los pelegrinos qu'allegaben a los Santos Llugares, y, yá que'l so escasu númberu (nueve) nun dexaba que realizaren actuaciones de mayor magnitú. Instalar nel escobiu d'Athlit, dende onde protexíen los pasos cerca de Cesarea. De toes formes, hai que tener en cuenta que se sabe que yeren nueve caballeros; pero, siguiendo'l costumes de la dómina, nun se conoz esautamente cuántes persones componíen realmente la orde de primeres, yá que tolos caballeros teníen un séquitu menor o mayor. vieno considerase que por cada caballeru habría que cuntar trés o cuatro persones más, polo que taríamos falando d'ente trenta y cincuenta persones, ente caballeros, peones, escuderos, servidores, etc.

Sicasí, el so númberu aumentó de manera significativa a aprobase la regla, y esi foi l'entamu de la gran espansión de los pauvres chevaliers du temple. Escontra 1170, unos cincuenta años dempués de la so fundación, los caballeros de la Orde del Templu estendíense yá per tierres de les actuales naciones de Francia, Alemaña, Reinu Xuníu, España y Portugal. La so espansión territorial contribuyó a amontar descomanadamente la so riqueza, la mayor en tolos reinos d'Europa.

Los templarios participaron de forma destacada na Segunda Cruzada, mientres la cual protexeron al rei Lluis VII de Francia depués de les sos derrotes ante los turcos. Hasta trés grandes maestres cayeron presos en combate nun ralu de 30 años: Bertrand de Blanchefort (1157), Eudes de Saint-Amand y Gerard de Ridefort (1187).

El principiu del fin editar

Pero ganar ante Saladín, sultán d'Exiptu, facer recular. Asina, el 4 de xunetu de 1187, na batalla de los Cuernos de Hattin, que tuvo llugar en Tierra Santa, al oeste del mar de Galilea, nel escobiu conocíu como Cuernos de Hattin (Qurun-hattun), l'exércitu cruciáu, formáu principalmente por contingentes templarios y hospitalarios a les órdenes de Guido de Lusignan, rei de Xerusalén, y de Reinaldo de Châtillon, enfrentar a les tropes de Saladino. Esti -yos infligió una gran derrota, na que'l gran maestre de los templarios Gérard de Ridefort cayó prisioneru y perecieron munchos templarios y hospitalarios. Saladino tomó posesión de Xerusalén y terminó col reinu que fundara Godofredo de Bouillón. Sicasí, la presión de la Tercer Cruzada y les xestiones de Ricardu I d'Inglaterra (llamáu Corazón de Lleón) llograron un alcuerdu con Saladino pa convertir Xerusalén nuna especie de ciudá llibre pal pelegrinaxe.

 
Batalla de los Cuernos de Hattin, en 1187, momentu decisivu de les Cruzaes.

Dempués del desastre de los Cuernos de Hattin, les coses empioraron. En 1244 Xerusalén, que fuera recuperada 16 años antes pol emperador Federico II per mediu de pactos col sultán Al-Kamil, cayó definitivamente. Los templarios viéronse obligaos a camudar los sos cuarteles xenerales a San Juan d'Acre, xunto con otros dos grandes órdenes monásticu-militares: los hospitalarios y los teutónicos.

Les posteriores cruciaes (la Cuarta, la Quinta y la Sesta), a les que tamién s'apuntaron los templarios, nun tuvieron repercusiones práutiques en Tierra Santa o fueron episodios demenciales (como la toma de Bizanciu na Cuarta Cruzada).

En 1248, Lluis IX de Francia (dempués conocíu como san Luis) decide convocar y liderar la Séptima Cruzada, pero'l so oxetivu yá nun ye Tierra Santa, sinón Exiptu. L'error tácticu del rei y les pestes que sufrieron los exércitos cruzaos conducieron a la derrota de Mansura y a un desastre posterior nel que'l mesmu Lluis IX cayó prisioneru. Fueron los templarios, teníos n'alta estima polos sos enemigos, quien axustaron la paz y emprestaron al monarca la fabulosa suma que componía los rescate a pagar pola so persona.

En 1291 producióse la Cayida d'Acre, colos postreros templarios lluchando xunto al so maestre, Guillaume de Beaujeu. Constituyó'l fin de la presencia cruciada en Tierra Santa, pero non el fin de la orde, que camudó'l so cuartel xeneral a Xipre, islla de la so propiedá en mercándola a Ricardo Corazón de Lleón, pero qu'hubieron de devolver al rei inglés ante la rebelión de los habitantes.

La convivencia de templarios y soberanos en Xipre (de la familia Lusignan) foi incómoda hasta tal puntu que la orde participó na revuelta palaciega que destronó a Enrique II de Xipre pa entronizar al so hermanu Amalarico. Esto dexó a la orde sobrevivir na islla hasta dellos años dempués de la so disolución nel restu de la cristiandá (1310).

Tres la so espulsión de Tierra Santa editar

Los templarios intentaríen reconquistar cabeces de ponte pa enfusar nuevamente dende Xipre en Cercanu Oriente. Foi la única de los trés grandes órdenes de caballería que la intentó: los hospitalarios y los caballeros teutónicos empobinaron los sos intereses a otros llugares. La islla d'Arwad, perdida en setiembre de 1302, foi la última posesión de los templarios en Tierra Santa. Los xefes de la guarnición o morrieron (Barthélemy de Quincy y Hugo de Ampurias) o fueron prindaos (frai Dalmau de Rocabertí).

A lo postrero, esti esfuerciu revelaríase inútil, non tantu pola falta de medios o de voluntá como pol fechu de que la mentalidá camudara y a nengún poder d'Europa interesába-y conquistar los Santos Llugares. Los templarios quedaron aisllaos. Ello ye que una de les razones poles que al paecer Jacques de Molay atópase en Francia cuando lo prindaron yera la so intención de convencer al rei francés pa entamar una nueva cruzada.

Disposiciones sobre la Orde del Temple editar

  • 1129 - Actes del Concilio de Troyes: Aprobación de la Regla polos padres conciliares.
  • c. 1130 - De laude novae militiae: San Bernardo empondera la nueva caballería y consagra los Templarios.
  • 1135 - Concilio di Pisa: ratificación de la Regla y concesiones a los templarios.
  • 1139 (29 marzu) - Omne Datum Optimum: Inocencio II aprueba la regla y concede la proteición papal.
  • 1144 (9 xunu) - Milites Templi: Celestino II apurre proteición eclesiástica y fomenta les donaciones.
  • 1145 (7 abril)- Militia Dei: Eugenio III autorízalos a recaldar el diezmu y a tener sepultures propies.
  • 1307 (22 payares) - Pastoralis Praeminentiae: Clemente V ordena l'arrestu de los caballeros y la confiscación de los sos bienes.
  • 1308 (12 agostu) - Faciens Misericordiam: Clemente V crea'l procedimientu pa procesar a los templarios.
  • 1308 (12 agostu) - Regnans in Coelis: Clemente V convoca'l Concilio de Vienne p'aldericar sobre los Templarios.
  • 1312 (20 de marzu) Concilio de Vienne: Decídese la supresión de la Orde.
  • 1312 (22 marzu) - Vox in Escelsu: Clemente V esllee la orde de los Caballeros de Templarios.
  • 1312 (2 mayu) - Ad Providam Christi Vicarii: Clemente V concede les propiedaes de los templarios a los Caballeros Hospitalarios.
  • 1312 (6 mayu) - Considerantes Dudum: Clemente V determina la suerte de los confesos y allegaos.

Historia por territorios editar

N'Aragón editar

La orde empieza la so implantación na zona oriental de la Península Ibérica na década de 1130. En 1131, el conde de Barcelona, Ramón Berenguer III, pide ingresar na orde. En 1134, el testamentu d'Alfonsu I d'Aragón dexa'l so reinu a los templarios, xunto a otres órdenes, como los hospitalarios o la del Santu Sepulcru. Esti testamentu sería revocáu, y los nobles aragoneses, disconformes, apurrieron la corona a Ramiro II, anque con numberoses concesiones a les órdenes por qu'arrenunciaren, tantu de tierres como de derechos comerciales.

Ramón Berenguer IV, conde de Barcelona y príncipe d'Aragón, llueu algamaría un alcuerdu colos templarios por que collaboraren na Reconquista: la concordia de Girona, en 1143. Por ella recibieron los castiellos de Monzón, Mongay, Chalamera, Barberá, Remolins y Corbins, xunto cola Orde militar de Belchite de Lope Sanz. Tamién los favorecía con donaciones de tierres y con derechos sobre les conquistes (un quintu de les tierres conquistaes, el diezmu eclesiásticu, parte de les paries cobraes a los reinos taifas). Según estes condiciones, cualquier paz o tregua tendría que ser consentida polos templarios, y non solo pol rei.

Como en toa Europa, la orde arriquecer con numberoses donaciones de padres que nun podíen dar un títulu nobiliariu más que al fíu mayor, y buscaben cargos eclesiásticos, militares, cortesanos o n'órdenes relixoses.

 
El castiellu de Monzón n'Aragón.

En 1148, pola so collaboración nes conquistes del sur del Patrimoniu del Casal d'Aragón, los templarios recibieron tierres en Tortosa (de la que quedaron como señores, en mercando les partes del príncipe d'Aragón y conde de Barcelona y de los xenoveses) y en Lleida (onde se quedaron en Gardeny y Corbins). Tres una resistencia que s'enllargaría hasta 1153, cayeron les últimes places de la rexón y los templarios recibieron Miravet, nuna estratéxica situación sobre'l ríu Ebro.

Tres la derrota de Muret, que supunxo la perda del imperiu transpirenaico aragonés, los templarios convertir en custodios de Xaime I el Conquistador, herederu a la corona, nel castiellu de Monzón. Cuntaría con sofitu templariu nes sos campañes en Mallorca (onde recibiríen un terciu de la ciudá, según otres concesiones nella), y en Valencia (onde de nuevu recibieron un terciu de la ciudá).

Los templarios caltuvieron fieles al rei Pedru III d'Aragón, permaneciendo al so llau mientres la escomunión que sufrió arriendes de la so llucha n'Italia contra los angevinos de Francia.

Finalmente, los Templarios van asitiar n'Aragón gracies a l'absorción de la Orde del Santu Redentor, de Teruel, en 1196, que de la mesma se benefició de la disolución de la Orde de Monte Gaudio en 1188, fundada en Alfambra.

En Castiella y Lleón editar

Los templarios ayudaron a repoblar zones conquistaes polos cristianos, creando asentamientos nos qu'edificaben ermites so la advocación de mártires cristianos, como ye'l casu de Hervás, población del Señoríu de Béxar.

Ante la invasión almohade, los templarios llucharon nel exércitu cristianu, venciendo na batalla de Las Navas de Tolosa (1212) xunto a los exércitos d'Alfonsu VIII de Castiella, Sancho VII de Navarra y Pedru II d'Aragón.

En 1265, collaboraron na conquista de Murcia, que se llevantara n'armes. En pagu, recibieron Jerez de los Caballeros, Fregenal de la Sierra, el castiellu de Murcia y Caravaca.

En Portugal editar

 
El castiellu de Soure en Portugal.

Los templarios seríen una orde bien asitiada en Portugal. Entren en tiempos de la condesa Teresa de Lleón, de la que reciben el castiellu de Soure en 1127 en cuenta de la so collaboración na Reconquista. En 1145 reciben el castiellu de Longroiva pola so ayuda a Alfonso Henriques en tomar de Santarém. En 1147 reciben el castiellu de Cera, cerca de Tomar, que se convertiría na so sede rexonal.

Tres la bulda papal ordenando la so disolución, los reis portugueses camudaron el nome de la orde en Portugal pol d'Orde de Cristu, anque con sustanciales diferencies al respective de la Orde del Templu orixinal, sobremanera tocantes a regla, votos y forma d'eleición de los cargos.

N'Inglaterra, Escocia ya Irlanda editar

N'Inglaterra, país bien xuníu a Francia yá que na dómina'l rei inglés yera coles mesmes duque de Normandía y señor de numberosos feudos franceses, la Orde tuvo presente dende los sos entamos.

Anque la so presencia nun s'estendió como en Francia, foi de vital importancia, tanto territorial como políticamente. Ello ye que Ricardo Corazón de Lleón foi un benefactor de la Orde y unu de los sos magnates, hasta'l puntu que'l so escolta personal componer templarios y que, a la so muerte, foi soterráu col so hábitu. Coles mesmes, Guillermo El Mariscal, consideráu'l meyor caballeru de la so dómina, túvo-yos muncha simpatía.

En Polonia editar

Los templarios nun tuvieron presencia en Polonia hasta'l sieglu XIII, cuando'l príncipe silesiu Henryk Brodaty venció-yos propiedaes nes tierres d'Oławy (Oleśnica Mała) y Lietzen (-yśnica). Más tarde Władysław Odonic donaría-yos Myślibórz, Wielka Wieś, Chwarszczany y Wałcz. El príncipe polacu Premislao II de Polonia apurriría-yos Czaplinek. La Orde llegaría a tener en Polonia siquier dolce komandorie (comendadores), que según dellos historiadores pudieron ser hasta cincuenta. A pesar de la so alloñanza de Tierra Santa y del Mediterraneu, que yera'l centru de la Orde, en Polonia llegaría a haber ente cientu cincuenta y doscientos caballeros, mayoritariamente de procedencia xermánica. El númberu de caballeros polacos ye malo d'envalorar. Tres la so disolución, la inmensa mayoría d'ellos pasáronse a la Orde de los Caballeros Hospitalarios o a la de los Caballeros Teutónicos.

N'Hungría editar

La presencia de los templarios n'Hungría, según na mayor parte d'Europa Oriental, deber al enfotu colonizador de los monarques d'aquella rexón. Los caballeros del Temple nunca tuvieron grandes propiedaes en suelu húngaru, pos ellí les órdenes Teutónica y del Hospital fueron les más favorecíes. Sicasí, cuntaron con un mínimu de dos cases n'Hungría central, una en Esztergom y otra en Egyházasfalu, amás d'un castiellu en Léka. En Croacia (entós parte del reinu húngaru) tuvieron delles fortaleces, como les de Vrana y de Kliss, y foi esta la rexón onde exercieron más influencia. Los rexistros sobre la estinción de la orde sol reináu de Carlos I d'Hungría son bien escasos, polo que resulta difícil reconstruyir lo qu'asocedió. Tres la disolución de la orde, les sos propiedaes pasaron a manes de los caballeros hospitalarios, que tamién heredaron el títulu d'ispán de Dubica, ostentáu hasta entós pol maestre templariu.[15]

El final de la orde editar

 
Ilustración d'un manuscritu medieval nel que s'acusa a los templarios de sodomía.

El postreru gran maestre, Jacques de Molay, negar a aceptar el proyeutu de fusión de les órdenes militares so un únicu rei solteru o vilbu (Proyeutu Rex Bellator, impulsáu pol gran sabiu Ramón Llull), a pesar de les presiones papales. El 6 de xunu de 1306 foi llamáu a Poitiers pol papa Clemente V pa un últimu intentu, tres que'l so fracasu, el destín de la orde quedó selláu. Felipe IV de Francia convenció (o más bien, amedranó) a Clemente V,[ensin referencies] fuertemente amestáu a Francia, de qu'empecipiara un procesu contra los templarios. La corona francesa taba bien empeñada cola orde, ente otres coses, pol préstamu que'l so güelu Lluis IX solicitó pa pagar el so rescate en siendo prindáu na Séptima Cruzada. Amás, el rei buscaba un Estáu fuerte, col rei que concentrara tol poder (frente al de la Ilesia y al de les diverses órdenes relixoses, como los templarios)

Nesti llabor cuntó cola inestimable ayuda de Guillermo de Nogaret, canciller del reinu, famosu na historia por ser l'estratega del incidente d'Anagni, nel que Sciarra Colonna había abofeteado al papa Bonifacio VIII. El Sumu Pontífiz morrió d'humildación al cabu d'un mes.[ensin referencies] Tamién del Inquisidor Xeneral de Francia, Guillermo Imberto, más conocíu como Guillermo de París; y de Eguerrand de Marigny, quien a la fin s'apoderará de l'ayalga de la orde y alministrar en nome del rei, hasta que se tresfiera a la orde de los Hospitalarios.

Pa ello sirviéronse de les acusaciones d'un tal Esquieu de Floyran, espía a les órdenes tantu de la Corona de Francia como de la Corona d'Aragón.[ensin referencies]. Acusóse-yos de sacrilexu a la cruz, herexía, sodomía y adoración a ídolos paganos: de cuspir sobre la cruz, renegar de Cristu al traviés de la práutica de ritos heréticos, d'adorar a Baphomet y de tener contautu homosexual, ente otres coses.

Paez ser que Esquieu allegó a Xaime II d'Aragón cola historia de qu'un prisioneru templariu, con quien compartiera una celda, confesára-y los pecaos de la orde. Jaime nun lu creyó y echar con caxes destempladas... », asina que Esquieu foi a Francia a probar suerte ante Guillermo de Nogaret, que nun tenía más voluntá que la del Rei, y que, creyera o nun creyera nel mesmu, nun perdió la oportunidá d'utilizalo pa la operación que, a lo postrero, llevó a eslleir la orde.

Felipe espachó correos a tolos llugares del so reinu, con órdenes estrictes de que naide los abrir hasta'l xueves, 12 d'ochobre de 1307, na que podría dicise que foi una operación conxunta simultánea en toa Francia.[ensin referencies] Nesos pliegos ordenábase prindar a tolos templarios y requisar los sos bienes.

D'esta manera, en Francia, Jacques de Molay, postreru gran maestre de la orde, y cientu cuarenta templarios fueron encarcelaos y sometíos a tortures, por aciu la cual consiguieron que la mayoría de los acusaos declararen culpables de los cargos, inventaos o non. Dalgunos inclusive confesaron ensin tortura, por mieu a ella. L'amenaza foi abonda. Tal foi'l casu del mesmu gran maestre, Jacques de Molay, que depués almitió mentir pa salvar la vida.

Esta mesma misiva papal de 1308 aportó a dellos reinos europeos, incluyendo'l Reinu d'Hungría.Ellí,l'apocayá coronáu Carlos I Roberto d'Hungría, tenía otros problemes mayores, pos una serie de «reyezuelos» (altos nobles) nun reconocíen el so reináu y taba en constante guerra contra ellos. En 1314 nel concilio de Zagrab, el rei húngaru y l'altu cleru decidieron finalmente eslleir la provincia templaria húngara. Darréu, dar# en confiscar les sos propiedaes n'Hungría y na rexón de Eslavonia (entós dientro del reinu húngaru), que pasaron a manes del rei. Darréu, Carlos I donar a nobles y na so mayoría a la orde Hospitalaria, asuntu que se concretó na década de 1340, pos el rei dexó asitiáu n'unu de los sos documentos qu'apurría momentáneamente les propiedaes templaries (a un noble) mientres s'esclariaba la situación y el destín de la orde.[16]

Llevada a cabu ensin l'autorización del papa, que tenía so la so direuta xurisdicción les órdenes militares, esta investigación yera radicalmente corrupta tocantes a la so finalidá y a los sos procedimientos,[ensin referencies] pos los templarios habíen de ser xulgaos con respectu al Derechu canónicu y non pola xusticia ordinaria. Esta intervención del poder envernada na esfera de persones aforadas y sometíes por ello a la xurisdicción papal, causó la protesta enérxica de Clemente V, qu'anuló'l xuiciu íntegramente y suspendió los poderes de los obispos y los sos inquisidores.[ensin referencies] Sicasí, l'acusación fuera almitida y permanecería como base irrevocable en tolos procesos subsiguientes.

Felipe'l Formosu sacó ventaya del «desenmascaramiento», y fíxose otorgar el títulu de «campeón y defensor de la fe» pola Universidá de París. Nos Estaos Xenerales convocaos en Tours punxo a la opinión pública en contra de los supuestos crímenes de los templarios. Entá más, llogró que se confirmaren delantre del papa les confesiones de setenta y dos presuntos templarios acusaos, espresamente escoyíos y entrenaos de mano. En vista d'esta investigación realizada en Poitiers (xunu de 1308), el papa, hasta entós escépticu, finalmente amosóse comenenciudu y abrió una nueva comisión, que'l so procesu dirixó él mesmu. Acutó la causa de la Orde a la comisión papal, dexando'l xuiciu de los individuos en manes de les comisiones diocesanes, a les que devolvió los sos poderes.

La comisión papal asignada al exame de la causa de la orde asumiera los sos deberes y axuntó la documentación qu'habría de ser sometida al papa y al concilio convocáu pa decidir sobre'l destín final de la orde. La culpabilidá de les persones aisllaes, que s'evaluaba según lo establecío, non entrañaba la culpabilidá de la orde. Anque la defensa de la orde foi deficiente[ensin referencies] non pudo probase qu'ésta, como cuerpu, profesara doctrina herética dalguna o que practicara una regla secreta, distinta de la oficial.[ensin referencies] Arriendes d'ello, nel Concilio Xeneral de Vienne, nel Delfinado, el 16 d'ochobre de 1311, la mayoría foi favorable al caltenimientu de la orde. Pero'l papa, indecisu y hostigado pola corona de Francia principalmente, adoptó una solución salomónica: decretó la disolución, non la condena, y non por sentencia penal, sinón por un decretu apostólicu (bulda Vox clamantis del 22 de marzu de 1312).

El papa acutó pal so propiu arbitrio la causa del gran maestre y de los sos trés primeros dignatarios. Ellos confesaren la so culpabilidá y namái quedaba reconcilialos cola Ilesia una vegada qu'atestiguaren el so arrepentimientu cola solemnidá avezada. Pa dar más publicidá a esta solemnidá, alzóse una plataforma pa la llectura de la sentencia delantre de la catedral Notre Dame de París. Pero, nel momentu supremu, Molay recuperó'l so coraxe y proclamó la inocencia de los templarios y la falsedá de les sos propies supuestes confesiones.[ensin referencies] N'arreglu por esti deplorable intre de debilidá, declaróse dispuestu a sacrificar la so vida. Foi darréu arrestáu como heréticu reincidente, xunto a otru dignatariu qu'escoyó compartir el so destín, y foi quemáu xunto a Godofredo de Charnay ataos a una abargana frente a les puertes de Notre Dame en l'Ille de France el día de la Candelaria (18 de marzu) de 1314.

 
Quema de templarios en Francia.

Nos otros países europeos, les acusaciones nun fueron tan severes, y los sos miembros fueron absueltos, Pero, arriendes de la disolución de la orde, los templarios esvalixáronse. Los sos bienes partir ente los diversos estaos y la orde de los Hospitalarios. Na Península Ibérica pasaron a la corona d'Aragón nel este peninsular, a Castiella nel centru y norte, a Portugal nel oeste y a los Hospitalarios. Tantu n'Aragón como en Castiella surdieron delles órdenes militares que tomaron el relevu a la disuelta, como la orde de los Frates de Cáceres, Santiago, Montesa, Calatrava o Álcantara, a les que se concedió la custodia de los bienes requisados. En Portugal, el rei Dionisio restitúye-yos en 1317 como Militia Christi o Caballeros de Cristu, asegurando asina les sos pertenencies (por casu, el castiellu de Tomar) nesti país. En Polonia, los Hospitalarios recibieron la totalidá de les posesiones de los Templarios.

Anguaño nos archivos vaticanos atópase'l pergamín de Chinon, que contién l'absolución del papa Clemente V a los Templarios.[17] Entá cuando esti documentu tien una gran importancia histórica, pos demuestra la vacilación del papa, nunca foi oficial y apaez fecháu con anterioridá a les Buldes Vox in escelsu, Ad providam y Considerantes, onde se dar# en la disolución de la Orde y a la distribución de los sos bienes. Asina, según el testu de Vox in escelsu: «Suprimimos (...) la Orde de los templarios, y la so regla, hábitu y nome, por aciu un decretu inviolable y perpetuu, y prohibimos dafechu Nos que naide, en delantre, ente na Orde o reciba o use'l so hábitu o presuma de portase como un templariu. Si daquién actuara nesti sentíu, incurre automáticamente n'escomunión». En concretu, el Manuscritu de Chinon ta fecháu n'agostu de 1308. Neses mesmes feches, el papa emite la bulda Facians Misericordiam, onde confirma la devolución de la xurisdicción a los inquisidores y emite el documentu d'acusación a los templarios, con 87 artículos d'acusación. Coles mesmes, emite la bulda Regnans in coelis, pola que convoca'l Concilio de Vienne. Poro, estos dos buldes, que sí fueron promulgaes oficialmente, tienen validez dende'l puntu de vista canónicu, ente que'l documentu de Chinon ye un meru «borrador» de gran importancia histórica, pero escasa importancia xurídica.

Creencies herétiques atribuyíes a los templarios editar

Mientres el procesu contra la Orde, realizáronse numberoses acusaciones, de les cualos la qu'inclúi'l cultu a Baphomet ye una de les qu'adquirió más popularidá, siendo recuperada pol ocultismu a partir del sieglu XIX. Tamién s'incluyíen rituales de renegación de la cruz o de Cristu.[18]

Na llista de cargos aconceyaos contra los templariu apaecen más de cien acusaciones.[19] Les referentes a la idolatría son: adoración d'un gatu que se-yos apaecía nes asamblees, qu'en cada provincia había ídolos, esto ye, cabeces, dalguna con trés cares, otres con una, y otres yera una calavera humana; qu'adoraben a esos ídolos, o a esi ídolu, y especialmente mientres los grandes capítulos y asamblees, que les veneraben, que les veneraben como a Dios, que dicíen qu'esa cabeza podía salvalos o faelos ricos, que-yos dio la riqueza de la Orde, que fizo que los árboles floriaren o que la tierra granara, que tocaben o arrodiaben cada cabeza de los citaos ídolos con pequeños gordones que depués se cinxíen alredor del cuerpu, cerca de la camisa o de la carne, y qu'actuaben según veneración a un ídolu.[20]

Processus contra Templarios editar

El xueves 25 d'ochobre de 2007, los responsables del Archivu Vaticanu publicaron el documentu Processus contra Templarios, qu'arrexunta'l Pergamín de Chinon, o les actes d'esculpamientu de la Santa Sede a la Orde del Temple, precisamente l'añu en que se conmemoraba'l 700º aniversariu del entamu de la persecución contra la Orde.

L'actu tuvo llugar na Sala Vecchia del Sínodu, na Ciudá del Vaticanu, cola asistencia de Raffaele Farina, archivista bibliotecariu de la Santa Romana Chiesa; Sergio Paganu, prefeutu del Archivu Secretu Vaticanu; Bárbara Frale, descubridora del pergamín y oficial del archivu; Marco Maiorino, oficial del archivu; Franco Cardini, medievalista, y Valerio Massimo Manfredi, arqueólogu y escritor.

Los documentos que sirvieron al Tribunal papal pa decidir la suerte de los templarios atopar nel Archivu Secretu del Vaticanu, y tresmanárense dende'l sieglu XVI, dempués de qu'un archiveru guardar nun llugar erróneu. En 2001, la investigadora italiana Bárbara Frale atopar y el so estudiu demostró que'l papa Clemente V de primeres nun quixo condergar a los templarios, anque finalmente, venciendo a les presiones del rei de Francia, Felipe IV, terminaría faciéndolo.

El "Pergamín de Chinon", unu de los documentos del volume Processus contra Templarios presentáu pola Santa Sede, corrixe la lleenda negra sobre la órden y amuesa que toles acusaciones fueron inxuries de Felipe IV en beneficiu propiu. A pesar d'ello, y habida cuenta de que'l "Pergamín de Chinon" ye anterior a la fecha de les buldes papales de disolución de los templarios, quedó como una espresión de la conciencia personal del papa. Sicasí, la postura oficial de la Ilesia ye la de la disolución de la Orde. N'efeutu, el documentu de Chinon data d'agostu de 1308. Esi mesmu mes, el papa promulga la bulda Facians Misericordiam, pola que se devolvió a los inquisidores la so xurisdicción. Na segunda sesión del Concilio de Vienne, el 3 d'abril de 1312, apruébase la Bulda Vox in Escelsu, emitida por el mesmu papa Clemente V el 22 de marzu de 1312, confirmada pola Bulda Ad Providam de 2 de mayu de 1312. En dambes declara la disolución definitiva de la Orde.

Processus contra Templarios establez que:

  1. El papa Clemente V nun tuvo convencíu de la culpabilidá de la Orde del Temple.
  2. La Orde del Temple, el so gran maestre Jacques de Molay y el restu de los templarios arrestaos, munchos darréu axusticiaos o quemaos vivos, fueron depués absueltos pol pontífiz.
  3. La Orde nunca foi condergada, sinón disuelta, afitando la pena d'escomunión a quien quixera reeditala.
  4. El papa Clemente V nun creyó nes acusaciones de herexía. Por ello, dexó recibir los Sacramentos a los templarios axusticiaos. Sicasí, fueron axusticiaos na forma que la xurisdicción canónica establecía pa los herexes relapsos (aquellos que, dempués de confesar, échense tras nes sos confesiones).
  5. Clemente V negó les acusaciones de traición, herexía y sodomía coles que'l Rei de Francia acusó a los templarios. Sicasí, convocó'l Concilio de Vienne pa confirmar diches acusaciones.
  6. El procesu y martiriu de templarios foi un sacrificiu” pa evitar una cisma na Ilesia católica, que nun compartía gran parte de les acusaciones del Rei de Francia, y bien especialmente de la Ilesia francesa.
  7. Les acusaciones fueron falses y les confesiones consiguíes so tortures.

A la vista de los documentos históricos cabo concluyir que, anque'l papa Clemente V intentara nel so fueru internu evitar la condena a los templarios, la so debilidá frente a Felipe IV de Francia fizo que siguiera col procesu de disolución de la Orde, qu'acaba en 1312. Recoyamos nesti puntu lo que la bulda Ad Providam, que nun foi al día de güei derogada, diz al respeutu:

"... Apocayá, Nos, suprimimos definitivamente y perpetuamente la Orde de la Caballería del Templu de Xerusalén por causa de los abominables, inclusive impronunciables, fechos del so Maestre, hermanos y otres persones de la Orde perdayuri del mundu... Cola aprobación del sacru concilio, Nos, abolimos la constitución de la Orde, el so hábitu y nome, non ensin amargura nel corazón. Nos, fiximos esto non por aciu sentencia definitiva, pos esto sería illegal en conformidá coles inquisiciones y procesos siguíos, sinón por aciu orde o provisión apostólica."
Fragmentu de la bulda Ad Providam

Economía de la Orde editar

Escontra 1220, cien años más tarde de la so fundación oficial, la Orde yera la organización más grande d'Occidente, en tolos sentíos (dende'l militar hasta l'económicu), con más de 9000 encomiendes partíes por toa Europa, unos 30 000 caballeros y sarxentos (más los siervos, escuderos, artesanos, llabradores, etc.), más de 50 castiellos y fortaleces n'Europa y Oriente Próximu, una flota mesma fondiada en puertos propios nel Mediterraneu (Marsella) y en La Rochelle (na mariña atlántica de Francia).

Tou este poder económicu articulábase en redol a dos instituciones carauterístiques de los templarios: la encomienda y la banca.

=== La banca Unu de los aspeutos nos que la orde destacó de manera desaxeradamente rápida y sobresaliente foi a la d'afitar tou un sistema sociu-económicu ensin precedentes na historia. La dura xera de llevar un frente en ultramar fíxo-yos aprovise d'una increíble flota, una rede de comerciu afita y establecida, lo mesmo que de bon númberu de posesiones n'Europa pa caltener de pies un fluxu de dineru constante que dexara subsistir al exércitu defensor en Tierra Santa.

A la de dar donaciones, la xente faíalo de bona gana; unos, por ganase'l cielu; otros, pa quedar bien cola Orde. D'esta miente, la Orde recibía posesiones, bienes inmuebles, parceles, tierres, títulos, derechos, porcentaxes en bienes, ya inclusive pueblos y villes enteres colos sos correspondientes derechos y aranceles. Munchos nobles europeos confiaron nellos como guardianes de les sos riqueces ya inclusive munchos templarios fueron usaos como tesoreros reales. Foi'l casu del reinu francés, que dispunxo de tesoreros templarios que teníen la obligación de personase nes xuntes de palaciu nes que s'aldericara l'usu de l'ayalga.

Pa caltener un fluxu constante de dineru, la Orde tenía que tener garantíes de que'l capital nun fuera usurpáu o robáu nos sos desplazamientos. Con esti fin, estableció en Francia una serie de redes d'encomiendes, partíes práuticamente por tola xeografía francesa y que nun faltaben más d'un día de viaxe unes d'otres. Asina s'aseguraben de que los comerciantes durmieren siempres a resguardu baxu techu y garantizar siempres la seguridá de los sos caminos.

Non yá supieron crease tou un sistema de mercáu, sinón que se convirtieron nos primeros banqueros dende la cayida de Roma. Facer a sabiendes de la escasez de moneda na vieya Europa y ufiertando nos sos tratos intereses muncho menos usurarios que los ufiertaos polos mercaderes xudíos. Con éses crearon llibros de cuentes, la contabilidá moderna, los pagarés ya inclusive la primer lletra de cambéu. Nesta dómina pesaba enforma la idea de tresportar dineru en metálicu pelos caminos, y l'Orde dispunxo de documentos acreditativos pa poder recoyer una cantidá enantes apurrida en cualesquier otra encomienda de la orde. Solamente faía falta la firma, o nel so casu, el sellu.

La encomienda editar

La encomienda ye un bien inmueble, territorial, alcontráu en determináu llugar, que se formaba gracies a donaciones y compres posteriores y a que la so cabeza atopar un Preceptor. Asina, a partir d'un molín (por casu) los templarios mercaben un monte aledaño, depués unes tierres de llabor, dempués adqueríen los derechos sobre un pueblu, etc., y con tou ello formaben una encomienda, a manera d'un feudu clásicu. Tamién podíen formase encomiendes axuntando so un únicu preceptor delles donaciones más o menos esvalixaes. Tenemos noticia d'encomiendes rurales (Mason Dieu, n'Inglaterra, por casu) y urbanes (el "Vieux Temple", cortil cercada en plena capital francesa).

Al poco, la so rede d'encomiendes derivó en toa una serie de redes de comerciu a gran escala dende Inglaterra hasta Xerusalén, qu'ayudaes por una potente flota de barcos nel Mediterraneu compitió colos mercaderes italianos (sobremanera, de Xénova y Venecia). La xente confiaba na Orde, sabía que les sos donaciones y los sos negocios taben aseguraos y por ello nun dexaron nunca de tener vecería. Llegaron hasta'l puntu de faer préstamos a los mesmos reis de Francia ya Inglaterra.

Comerciantes de reliquies editar

Los templarios tuvieron unu de los sos más codalosos negocios na comercialización de reliquies.[ensin referencies] Distribuyíen l'oleu del milagru de Saidnaya, un santuariu a 30 km de Damascu a que la so Virxe atribuyíase'l milagru de exudar un líquidu oleoso. Lo embotellaban en pequeños frascos y distribuyir n'Occidente.[ensin referencies] Al paecer, tamién comercializaron numberosos fragmentos del Lignum Crucis, la Santa Cruz na que se dicía había estáu crucificáu Xesucristu y que se dicía atoparen ellos.[ensin referencies]

Sicasí, les sos operaciones económiques siempres tuvieron como meta dotar a la Orde de fondos abondos como pa caltener en Tierra Santa un exércitu de pies de guerra constante. Y por ello'l lema de la Orde:

Non nobis, Apodere, non nobis,
sei Nomini Tuo da gloriam
Non a nós, Señor, non a nós
sinón a El to Nome da la gloria

La Cruz patada colorada editar

 
La Cruz patada colorada.

El 27 d'abril de 1147, el papa Eugenio III, presente en Francia cuando partía la Segunda Cruzada, asistió al capítulu de la orde celebráu en París.[21] Concedió a los templarios el derechu a llevar permanentemente una cruz senciella, pero ancorada o paté, que simbolizaba'l martiriu de Cristu. El color autorizáu pa tal cruz foi'l colloráu, «que yera'l símbolu del sangre arramada por Cristu, según tamién de la vida. Puesto que el votu de cruzada acompañar de tomar de la cruz, llevala permanentemente simbolizaba la persistencia del votu de cruzada de los templarios».[22]

Usu de la cruz y los colores editar

La cruz taba asitiada sobre'l costazu esquierdu, enriba del corazón. Nel casu de los caballeros, sobre'l mantu blancu, símbolu de pureza y castidá. Nel casu de los sarxentos, sobre'l mantu negru o pardu, símbolu de fuercia y valor. Asina mesmu, el pendón del Temple, que recibe'l nome de baussant o bauceant, significa semipartido, yá que tamién incluyía estos dos colores, el blancu y el negru.[23]

Templarios anguaño editar

 
Caballero templariu talláu nel tueru d'un árbol en Priaranza del Bierzo (Lleón).

En 1804 un prestixosu médicu francés, Bernard Raymond Fabré-Palaprat, col sofitu de Napoleón Bonaparte, saca de la borrina de la historia  - cola denominación de  “Orde de los Caballeros del Temple” - a la orde medieval conocida hasta entós como “Orde de los Probes Caballeros de Cristu y del Templu de Salomón” (en llatín: Pauperes Commilitones Christi Templique Salomonici).

Sostién el citáu médicu que la Orde nunca dexó d'esistir, a pesar de la so disolución nel sieglu XIV. Esta disolución”, anguaño valorada namái como una suspensión dempués de les aportaciones del Pergamín de Chinón rescatáu pola Dra. Bárbara Frale, fuera dictada pol papa Clemente V en 1312 cola bulda “Vox in escelsu”.

Como prueba de la continuidá de la Orde a lo llargo de los sieglos a pesar de la so suspensión, el Dr. Fabré-Palaprat apurre la denomada “Carta de Tresmisión” de Juan Larmenius. Esti documentu acredita 24 Grandes Maestres qu'asumieron esti cargu dempués de que Jacques de Molay, postreru Gran Maestre medieval, fuera quemáu na foguera en París en 1314. Esta llista de Grandes Maestres contenida na Carta” y roblada per caúnu d'ellos de puñu y lletra, llega hasta'l mesmu Fabré-Palaprat, últimu firmante del documentu.

Según esti documentu, la Orde ye sacada de la clandestinidá a la que la obligaron les persecuciones de papes y reis por cuasi toa Europa, en 1705. Felipe, duque de Chartres y d'Orleans, nietu de Lluis XIII El Xustu y más tarde rexente de Francia, ye escoyíu gran maestre nun conventu xeneral celebráu en Versalles esi añu y publica unos nuevos estatutos pa la Orde.

La Carta de Tresmisión”, nel formatu que lu conocemos, ye considerada pola mayoría de los historiadores como una falsificación, realizada probablemente nel  sieglu XVIII.[24] No que nun se ta tan d'alcuerdu ye na valoración del so conteníu. Esto ye: nun hai alcuerdu absolutu sobre si la Orde del Temple, como sostién Fabré Palaprat, a pesar de la suspensión papal siguió teniendo vida, anque oculta, empuesta polos Maestres que “roblen” socesivamente la Tresmisión.

Sí que ye ciertu qu'a partir de 1804, colo que podríamos denominar la reinstauración de la Orde (otros prefieren falar de neotemplarismo), hai una continuidá hasta los nuesos díes na historia del Temple.

En 1932, la Secretaría Internacional Templaria, con sede en Bélxica, decide revitalizar la Orde. Pa ello, y recoyendo l'espíritu de lo que creen que tien que ser la institución na modernidá, dan un primer pasu que ye camudar la so denominación, llamándose a partir d'esi momentu “Orde Soberana Militar del Templu de Xerusalén”[25] OSMTH (en llatín Ordo Supremus Militares Templi Hierosolymitani). Darréu escueyen como Príncipe Rexente a Isaac Vandenberg, quien darréu va asumir tamién l'otru títulu de la Orde: Gran Maestre.

España la Segunda Guerra Mundial: de toos ye conocíu l'interés nazi por faese coles lleendes (Santu Grial, etc.) ya inclusive coles ayalgues de los medievales Caballeros Templarios. El Gran Maestre Vandenberg, consciente del riesgu que significaba que los archivos de la Orde cayeren en manes de la Gestapo y de los sos conxéneres, invasores de Bélxica, decide unvialos a Portugal y ponelos so la proteición del Conde Dom Antonio Campello de Sousa Fontes. Coles mesmes, tresfier-y el títulu de Gran Maestre y toes los sos prerrogativas y atribuciones.

Travesando - nun viaxe novelescu - la Francia ocupada polos nazis y España, el Comendador del Temple Karel Holemans llogra poner a salvo estos archivos en Porto. Lo acertao d'unvialos a Portugal demostrar el fechu de que, n'abril de 1942, pocos díes dempués de que los documentos llegaren al so destín, los nazis, más que probablemente, asesinen en Mortsel al Sr. Isaac Vandenberg.

Esti fechu de la muerte de Vandenberg ye capital, yá que dempués de rematada la guerra, cuando Dom Antonio decide nomar como socesor al so fíu y actual 51ᵉʳ gran maestre y príncipe rexente Dom Fernando Pinto Pereira de Sousa Fontes, dellos Prioratos nacionales contesten el fechu de nomar herederu (el Temple nunca foi hereditariu) y prodúcense dixebres de la caña orixinal. Dalgunes d'elles amparándose nel imposible fechu de que Vandenberg, asesináu en 1942, reclamara la devolución de los documentos y los títulos a Don Antonio al rematar la guerra mundial en 1945.

Lo cierto ye que nesos años posteriores a la guerra entrar nun nuevu periodu d'historia convulsa de la Orde, nel que protagonismos y apetencies personales basar en cualquier datu o falsedá pa negar llexitimidá al Rexente y convertise los que nieguen la llexitimidá n'autoridaes de cañes biforcaes, en dellos casos bien pequeñes. A principios de 1981, la Santa Sede iguó una llista d'organizaciones que se declaraben socesores de los templarios y atopó más de cuatrocientes. Pero nenguna de les cañes biforcar y menos entá les de nueva creación puede probar, de manera real y suficiente, la so efectiva y llegal descendencia de la Orde fundada por Hugo de Payens y los sos Probes Caballeros de Cristu.

Na estructura actual de la Orde los cargos de Príncipe Rexente y de Gran Maestre non necesariamente van apareyaos. El Príncipe Rexente pue ser designáu pol Gran Maestre a títulu vitaliciu y ocúpase fundamentalmente de funciones de xestión interna, ente que'l Gran Maestre ocúpase más de la representación y xeres esternes de la Orde. Según los actuales Estatutos Internacionales «El Gran Maestrazgo (Magnus Magisterium), autoridá suprema de la Orde, ta rexíu por un Gran Maestre (Magnus Magister), escoyíu con calter vitaliciu pol Supremu Conseyu Eleutor y por un Rexente (Princeps Regens designáu a títulu vitaliciu pol so antecesor). Si nun periodu de 201 díes por 3= 603 nun foi escoyíu Gran Maestre, el Rexente ye consideráu automáticamente Gran Maestre teniendo la doble función»:

Cuando en 1960 Don Antonio fina, el so fíu que venía exerciendo la Rexencia dende 1956, asumen tamién el Gran Maxisteriu. Reconocer naquel momentu como tal, ente otros, el Gran Prior del Gran Prioratu d'España, el Excelentísimo Señor D. Enrique Thomas Luque, Xeneral d'Infantería y Marqués de la Sala de Partinico.[26]

A lo llargo d'estos dos sieglos llargos, dende la refundación por Fabré Palaprat, la Orde viose en munchos momentos entemecida, indebidamente, con teoríes ya instituciones masóniques. Ello ye por cuenta de que “Caballero Templariu” ye unu de los principales graos na masonería. Delles corrientes masóniques tamién dicen baxar de los Templarios, como'l Ritu Masónicu Templariu y l'Estricta Observancia Templaria del Barón d'Hund, y dellos ritos masónicos tienen graos rellacionaos colos templarios. Ello ye que Andrew Mitchell Ramsay, consideráu'l padre de la masonería escocesa como la conocemos anguaño, nel so "Discursu" afirmaría ensin ambages que los Cruzaos fundaren la masonería en Tierra Santa, y que dicha masonería nun yera sinón la Orde del Temple. Asina, la famosa Capiya Rosslyn sería atribuyida a los templarios, dando entamu a lleendes nes que se diz qu'escondieron na so ornamentación les claves del so supuestu saber herméticu y del llugar de la so ayalga.

Tamién, lamentablemente, el nome de “Orde del Temple” ta sirviendo pa señalar a grupos que van dende'l recreacionismo históricu, pasando polos videoxuegos, hasta grupos fuera de la llegalidá como los autodenominados “Caballeros Templarios” de Michoacán, Méxicu.

Don Fernando intentó en delles ocasiones la xunta de tolos templarios alredor de la OSMTH (Ordo Supremus Militaris Templi Hierosolymitani) ensin consiguilo, Orde que lu reconoz como 51º llexítimu Gran Maestre y Príncipe Rexente. Güei la OSMTH considérase una Orde de Caballería cristiana, al serviciu de la Ilesia y de la humanidá, constituyida por unos 6.000 Caballeros y Dames pertenecientes a 58 prioratos nacionales. Ente ellos, el Gran Prioratu del Reinu d'España  ye yera de los más importantes, agora práuticamente desparecido.

Esisten reconocíos pola Ilesia Católica como Asociaciones Privaes de Fieles dellos grupos que siguen les Regles de San Bernardo de Claraval, afeches a los tiempos Modernos y según el Derechu Canónicu y publicaron los sos Estatutos que llograron Decretos que los converten en persones xurídiques Eclesiástiques. N'Italia tán les Asociaciones Privaes Militia Templi y Templari Cattolici d'italia (Templari Oggi), y n'España la Orde de los Probes Caballeros de Cristu, ASO 106. Estos grupos de templarios señalen el camín que deben de siguir los Templarios na so busca de la rehabilitación Pontificia.[27]

Templarios notables editar

Los nueve fundadores editar

  1. Hugo de Payens
  2. Godofredo de Saint-Omer
  3. Godofredo de Bisol
  4. Payen de Montdidier
  5. André de Montbard
  6. Arcimbaldo de Saint-Amand
  7. Hugo Rigaud
  8. Gondemaro
  9. Rolando

Grandes maestres de la orde editar

 
Jacques de Molay, el postreru gran maestre de la orde.

Templarios na lliteratura editar

Na novela El Señor de Bembibre, d'Enrique Gil y Carrasco, recuéyense la historia, usos y costumes de los templarios.

Los Reis Malditos de Maurice Druon (1955-1977).

Iacobus de Matilde Asensi.

La triloxía El caballeru templariu de Jan Guillou, que'l so protagonista ye Arn Magnusson.

La Hermandá de la Sábana Santa de Julia Navarro.

La solombra del templariu de Núria Masot.

1305: Cuervos y Espaes de Mark Schindler.

El Postreru Templariu de Edward Burman.

"El pendilexu de foucault" de Umberto Eco.

La salvación de los Templarios de Raymond Khoury

La Catedral de César Mallorquí.

El Templariu de Paul Doherty.

El fin de los templarios de Andreas Beck

La Orde del Temple de Raymond Khoury (2006)

L'ayalga de los nazareos de Jerónimo Tristante (2009)

El caballeru del temple de José Luis Corrolada (2006)

El Gran Arcanu de Paloma Sánchez Garnica (2006)

Tamién se fala d'ellos nes noveles El códigu Da Vinci de Dan Brown, L'enigma sagráu y La llábana templaria, del novelista Nicholas Wilcox (seudónimu del escritor español Juan Eslava Galán).

Referencies editar

  1. Malcolm Barber, The New Knighthood: A History of the Order of the Temple. Cambridge University Press, 1994. ISBN 0-521-42041-5.
  2. Barber, 2001, p. 19.
  3. The History Channel, Decoding the Past: The Templar Code, videu documental escritu por Marcy Marzuni y emitíu el 7 de payares de 2005.
  4. Martin, p. 47.
  5. Nicholson, p. 4
  6. Malcolm Barber, The Trial of the Templars. Cambridge University Press, 1978. ISBN 0-521-45727-0.
  7. National Geographic (ed.): «templarios-en tierra santa_6468/6 Los templarios en Tierra Santa, los monxos guerreros de Xerusalén» (5 d'ochobre de 2012). Consultáu'l 20 de xineru de 2018.
  8. ABC (ed.): «Siete sieglos de fascinación templaria» (8 d'abril de 2012). Consultáu'l 20 de xineru de 2018.
  9. El Mundo (ed.): «El aura esotérica del Temple» (25 de payares de 2016). Consultáu'l 20 de xineru de 2018.
  10. Ledesma, 1982.
  11. Barber, 2001, páxs. 24-25.
  12. Upton-Ward, J.M. "El Códigu Templariu" páx. 25
  13. Upton-Ward, J.M. op.cit. páx. 25
  14. Upton-Ward, J.M. op.cit. páx.27
  15. Hunyadi, Zsolt. (2010). The Hospitallers in the Medieval Kingdom of Hungary. CEU Medievalia. ISBN 978-963-9662-44-5
  16. Hunyadi, Zsolt.; Pósán, László. (2011). Krisztus Katonai. A Középkori Lovagrendek. (Soldaos de Cristu. Les órdenes de caballería medievales). TKK. Budapest.
  17. «Pergamín de Chinon: absolución del papa Clemente V pa los xefes de la orde templaria». Archivo Secretu Vaticanu. Archiváu dende l'orixinal, el 22 de mayu de 2011. Consultáu'l 16 d'agostu de 2013.
  18. Malcolm Barber: la historia del procesu que reflexa esti autor ta llarada de confesiones de templarios en París, y dalgunes na periferia de Francia, pero la conclusión a la que llega ye qu'ellí onde'l llargu brazu de Felipe IV pierde daqué de fuercia, les confesiones de los templarios son cada vez en menor númberu, y multiplíquense les d'inocencia y l'apaición de relapsos.
  19. Una llista con 127 artículos arrexuntaos en 7 epígrafes, siendo'l correspondiente al baphomet o al ídolu, el segundu. Barber, páx. 257
  20. Barber, ver bibliografía, páxs. 367-368.
  21. Barber, 2001, p. 85. Guillermo de Tiru afirmó que, so Eugenio III, los templarios fueron autorizaos a llevar la cruz colorada sobre les sos túniques y Jacques de Vitry interpretar como símbolu del martiriu que taben dispuestos a sufrir en Tierra Santa. L'autor, sabiendo que'l papa, el rei Lluis VII y cuatro arzobispos tuvieron presentes nel capítulu, considera bien probable que la concesión d'esi derechu asocediera nesa ocasión solemne
  22. Demurger, Alain (1989). Vie et mort de l'ordre du Temple (1120-1314). Éditions du Seuil, páx. 79. ISBN 2-02-020815-6.
  23. Nicholson, Helen. Los guerreros de Cristu: Templarios. Editorial Osprey. ISBN 9788493974817
  24. Cordero, Víctor (2013). «Versión llatina y castellana de la "Carta". "Historia Real de la Orde del Temple. Dende'l sieglu XII hasta güei". Pag, 449». Punto Colorado Llibros. ISBN 978-841600701-1. 
  25. «Orde Soberana Militar del Templu de Xerusalén». Consultáu'l 27 d'avientu de 2016.
  26. Cordero, Víctor (2013). Historia Real de la Orde del Temple. Dende'l sieglu XII hasta güei.. Puntu Colorado Llibros, páx. 332. ISBN ISBN 978-841600701-1.
  27. «Probes Caballeros de Cristu PROBES CABALLEROS DE CRISTU». Consultáu'l 1 de xineru de 2017.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar