Palaciu de Versalles

El Palaciu de Versalles, o Castiellu de Versalles (en francés: Château de Versailles) ye un edificiu que desempeñó les funciones d'una residencia real en sieglos pasaos. El palaciu ta allugáu nel conceyu de Versalles, cerca de París, na rexón Islla de Francia. La so construcción foi ordenada pol rei Lluis XIV, y constitúi unu de los complexos arquiteutónicos monárquicos más importantes d'Europa. Con 7,3 millones de visitantes en 2012, ye tamién unu de los sitios turísticos más importantes de Francia.

Palaciu de Versalles
 Patrimoniu de la Humanidá UNESCO
 Monumentu históricu
Château de Versailles (fr)
château, palaciu, muséu, residencia real (es) Traducir y muséu d'arte
Llocalización
PaísBandera de Francia Francia
Organización territorial Francia metropolitana
RexónBandera de Islla de Francia Islla de Francia
Departamentu Yvelines
Comuña Versalles
Llugar físicu Dominio de Versalles (es) Traducir
Coordenaes 48°48′17″N 2°07′13″E / 48.80481°N 2.12033°E / 48.80481; 2.12033
Palaciu de Versalles alcuéntrase en Francia
Palaciu de Versalles
Palaciu de Versalles
Palaciu de Versalles (Francia)
Historia y usu
Apertura1661
Dueñu Crown of France (en) Traducir
Comisariu Lluis XIV de Francia
Usu palaciu
muséu d'arte
lugar de filmación (es) Traducir
Usuariu Museum of the History of France (en) Traducir
Arquiteutura
Arquiteutu/a Louis Le Vau
François d'Orbay (es) Traducir
Jules Hardouin-Mansart (es) Traducir
André le Nôtre (es) Traducir
Charles Le Brun
Robert de Cotte
Ange-Jacques Gabriel
Estilu arquiteutura barroca francesa
arquiteutura neoclásica
Anchor 600 m
Superficie 67 000 m²
Patrimoniu de la Humanidá
Criteriu (i), (ii) y (vi)
Referencia 83
Rexón Europa y América del Norte
Inscripción 31 ochobre 1906 (Xunta ?)
Mérimée ID PA00087673
Visitantes añales 4 741 758
Instalaciones
Cambiador (es) Traducir
Formáu por Galería de los Espejos (es) Traducir, Ópera real de Versalles (es) Traducir, Sala de las Cruzadas (es) Traducir y escalier des Ambassadeurs (en) Traducir
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata
Palaciu y parque de Versalles
Patrimoniu de la HumanidáUNESCO
Versalles vistu de los sos xardinos.
Llugar  Francia
Criterios Cultural: I, II, VI
Referencia 83
Inscripción 1979 (III Sesión)
Estensiones 2007
Área Europa y América del Norte
Cambiar los datos en Wikidata
Mapa de Versalles en 1789, del Atles Históricu de William R. Shepherd.

Colos sos trés palacios, los sos xardinos y el so parque, Versalles ye un dominiu inmensu. Magar Lluis XIII fixo edificar ellí un pabellón de caza con un xardín, Lluis XIV ye'l so verdaderu creador, yá que-y dio'l so amplitú y determinó'l so destín.

Lluis XIV dexó París y decidió construyir Versalles como una pequeña ciudá alloñada de los problemes. Tendría delles etapes constructives, marcaes poles amantes de Lluis XIV.

  • Primer etapa (1661-1668): Sería un palacete de caza al que s'añedir dos ales llaterales que, al cerrase, conformaron la plaza d'armes. Son fachaes de lladriyu y unifica la cubierta usando tamién la cayuela y les mansardes.
  • Segunda etapa (1668-1678): Lluis XIV pretende treslladar definitivamente la corte a Versalles. Añedir les dos ales llaterales pa dar prioridá visual al xardín, realizáu por André Le Nôtre. La fachada que da al xardín ta construyida siguiendo'l modelu italianu. Un primer pisu de sillares almohadillados. Un pisu noble de doble altor con llarpiabes retranqueadas, xugando con entrantes y salientes y alternando columnes y pilastres. A lo último, un tercer pisu que sería l'áticu, rematáu por una serie de figures escultóriques (trofeos y xarrones) que casi nun dexen ver la cayida de la cubierta, que nun ye bien inclinada. Llegaron a vivir nél hasta 20.000 persones.
  • Tercera y última etapa (1678-1692): Nesta ampliación, realizada por Mansart, construyóse la capiya real na Ala Norte del Palaciu, a doble altor y con accesu direutu a cota cero dende l'esterior, tando la Tribuna Real asitiada nel pisu principal, dende onde'l rei y la so familia asistíen a la misa.

El xardín de Versalles ye clasicista, ordenáu, racionalizáu. Col paisaxismu obligar a la circulación. Crea una organización que rellaciona toles escultures y fontes y epondera la monarquía. Les escultures señálense unes a otres. Progresiva civilización del xardín: bien ordenáu, podado y curiáu na zona próxima al palaciu, y dempués vase amontesando, ye dicir que se fai más montés a midida que alloñámonos del palaciu.

Tres sieglos dempués de la so creación, el dominiu sigue siendo considerable pos cunta con 800 hectárees (orixinalmente yeren unes 8 000 hectárees), 20 km de caminos, 200 000 árboles, 35 km de canalizaciones, 11 hectárees de cubrición, 2 153 ventanes y 67 escaleres.

El conxuntu del palaciu y parque de Versalles, incluyendo'l Gran Trianón y el Pequeñu Trianón, foi declaráu Patrimoniu de la Humanidá pola Unesco en 1979.

Versalles mientres l'Antiguu Réxime editar

Lluis XIII editar

El castiellu vieyu editar

1623: Lluis XIII fixo construyir en mediu del monte, y al llau d'una llomba arrodiada por dos banzaos insalubres, una modesta vivienda de lladriyu, piedra y cayuela. Yera'l so abellugu de caza favoritu y, por tanto, construyóse una vivienda rústico y utilitario. La disposición de los pabellones y fueses facer a semeyanza de delles construcciones feudales.

El nuevu rei Lluis XIII mandó edificar una nueva vivienda nun terrén que mercó a Jean de Soisy, del que yera propietaria la so familia dende'l sieglu XIV. Nesta pequeña residencia, Lluis XIII recibía, de cuando en vez, a la so madre María de Médicis y a la so esposa Ana d'Habsburgu, que nunca pernoctaron ellí, namái pasaben el día.

El primer «palaciu» de Versalles edificóse detrás del actual edificiu de mármol. La vivienda principal midía 24 m de llargor por 6 de fondura y, a cada llau, construyéronse dos ales baxes. El departamentu del rei constaba d'una pequeña galería na que colgaba un cuadru que representaba la batalla de La Rochelle. De siguío había cuatro sales, que les sos parés taben recubiertes de tapiceríes. L'habitación del rei ocupaba'l cuerpu central del edificiu.

1630: el 11 de payares, el cardenal Richelieu foi a Versalles, de callao, pa informar al rei d'una combalechadura que se taba cuayando y que fomentaba reinar madre. Esta combalechadura conoceríase más tarde col nome de Día de los Engañaos. Richelieu foi nomáu Primer ministru y reinar madre foi exiliada.

1632: el 8 d'abril, Lluis XIII mercó'l dominiu de Versalles a Jean-François de Gondi, arzobispu de París, tíu del cardenal de Retz y herederu d'Albert. Este ye un estractu del últimu contratu de venta:

 
Fachada suroeste.
El 8 d'abril de 1632, presentáu'l ilustrísimo y reverendísimo Jean-François de Gondi, arzobispu de París, señor de Versalles, reconoz vender, vencíu y tresferíu… a Lluis XIII, aceptáu por La so Maxestá representáu por Charles de l'Aubesquine, Ministru de Xusticia y canciller a les órdenes del rei, y pol ministru Antoine Rusé, marqués d'Effiat, intendente de finances, etc., la tierra y el señoríu de Versalles, consistentes nun vieyu castiellu en ruines y una granxa con dellos edificios; consistiendo la susodicha granxa en tierres llaborables, praos, castañales, estanques y otres dependencies; alta, media y baxa xusticia… col anexu de la granxa Lessart, pertenencies y dependencies de la mesma, ensin nada que salvar, retener o acutar pol susodichu arzobispu, de la que foi auditor nel llugar de Versalles, y de la cual tierra y señoríu de Versalles y l'anexu de la granxa de Lessart va esfrutar La so Maxestá y los sos socesores reis como propietarios. Esta venta, cesión y tresferencia fueron fechos a cargos y deberes feudales solamente, en cuenta de la suma de sesenta mil llibres, que'l susodichu señor arzobispu reconoz recibir de La so Maxestá, de manes de… , en pieces de dieciséis sueldos, con que la so suma ta conforme en vender a La so Maxestá y a otros, etc. (Architexture françoise, por Jacques-François Blondel, liv. VII, p. 93).

El rei nun fixo la compra d'esti castiellu más que pa baltalo y asina ampliar la superficie de la residencia real. Como interés, nel cume del pandu de Versalles, na mesma plaza del castiellu actual, edificóse un molín de vientu: un molineru «reinaba» onde reinaba Lluis XIII. Coles mesmes, el rei adquirió nuevos terrenes p'ampliar la zona de caza. El pabellón edificáu nes tierres de Jean de Soisy fíxose a toa priesa.

El 26 de mayu empezaron los primeros trabayos d'ampliación, que fueron dirixíos pol inxenieru arquiteutu Philibert -y Roy.

1634: termináronse les obres y Lluis XIII tomó posesión de los sos nuevos departamentos.

A partir de 1636, el rei multiplicó les sos estancies aprovechándose del confort de la so nueva casona, según del encantu de los sos xardinos. Estos fueron estructurados «a la francesa» por Boyceau y Menours, con decoraciones arabesques y enxareyaos.

1643: sintiéndose morrer, Lluis XIII confesó: "Si Dios devuélveme la salú, asina la mio delfín tenga edá de montar a caballu y tenga la mayoría pondré-y n'el mio llugar y yo retiraré a Versalles con cuatro de los nuesos flaires por que me entretengan con charres divines." El 14 de mayu morrió. Versalles permaneció en silenciu mientres dieciocho años.

Lluis XIV editar

 
Ivernaderu.
 

De primeres del so reináu, Lluis XIV nun atopaba nenguna casona real que-y complaciera dafechu. Vivía en París: nel Palaciu Real, nel Louvre, nes Tullerías. Trató de quedase en Vincennes y en Saint-Germain-en-Laye, y pasó una temporada en Fontainebleau. El rei comparaba les ventayes y los inconvenientes d'estos palacios y, pa desaniciar los sos incomodidades, realizó importantes reformes pero en nengún d'ellos llegó a sentise cómodu.

1651: el rei efectuó la so primer visita a Versalles. Foi entós cuando se produció la flechada».

1660: el 25 d'ochobre, Lluis XIV llevó a Versalles a la so esposa, la reina María Teresa.

Cámara de la Reina. Grandes Departamentos. Palaciu de Versalles.

1661: empezaron los nuevos trabayos d'ampliación tres el fallecimientu del Cardenal Mazarino. De 1661 a 1662, el rei invirtió un millón cien mil llibres. La decisión de Lluis XIV d'edificar nel llugar en que taba'l pequeñu palaciu del so padre unu de los más maraviyosos palacios d'Europa causó dures crítiques ente los cortesanos. Queden testimonios d'eses secretes oposiciones; el llugar nun taba bien escoyíu: "Versalles llugar ingrato, escribió Saint-Simon, murniu, ensin vida, ensin monte, ensin agua, ensin tierra, paez que tou son arenes moventibles y pantanoses, ensin aire, en consecuencia: nun ye bonu."

Luis Le Vau, l'arquiteutu del Palaciu de Vaux-le-Vicomte, foi l'encargáu de reconstruyir les dependencies, Charles Errard y Noël Coypel empezaron los trabayos de decoración de les estancies, ente que André Le Nôtre creó l'ivernaderu y el zoolóxicu. Nesa dómina, Versalles nun yera más qu'una residencia de prestar en que los sos xardinos celebrar les fiestes; el Louvre yera oficialmente'l palaciu real. Nuna carta célebre, Colbert llamentar del abandonu en que Lluis XIV tenía al Louvre:

"Mientres el tiempu que (Vuesa Maxestá) espachó grandes sumes nesa casona, escaeció'l Louvre, que ye, verdaderamente, el más formosu palaciu qu'hai nel mundu(…) Oh, qué murnia (…) que'l rei más grande sía midíu en comparanza con Versalles!"

1664: nel mes de mayu, celebróse la primer fiesta nel palaciu, que se denominó: "Los Placeres de la Isla Encantada". La fiesta empecipiar con dos poemes épicos del sieglu XVI: Orlando furiosu de Ludovico Ariosto y Xerusalén lliberada (La Gerusalemme liberata, 1580) de Torquato Tasso. Molière presentó les Cartes franceses creando la Princesa de Elide y los trés primeros actos del Tartufo. El rei preparara esta fiesta, de callao, para Mademoiselle La Vallière.

1664-1666: Lluis XIV tomó la decisión de reformar Versalles pa poder pasar ellí munchos díes col so Conseyu. Decidió caltener el palaciu edificáu por Lluis XIII, más por razones financieres que sentimentales. Luis Le Vau triplicó la superficie del palaciu, que foi decoráu con muncho luxu retomando la tema del Sol, omnipresente en Versalles. Los xardinos, especialmente apreciaos por Lluis XIV, fueron ampliaos y afataos con escultures de François Girardon y de -y Hongre.

1665: instaláronse les primeres estatues nel xardín y construyóse el covarón de Tethys. El primer Ivernaderu, el Zoolóxicu y el Covarón de Téthys nun aguantaron la prueba del pasu del tiempu. Namái'l grupu d'Apolo y les ninfes y Los caballos del Sol (esculpíos por Girardon, Regnaudi, Marsy y Tuby) recuerden el Covarón de Tethys.

1667: escavóse l'estanque de la Gran canal. Le Nôtre diseñó l'ampliación de l'ala central y fíxose cargu de los xardinos y les viviendes esteriores. Collaboró con Francine, fíu d'un inxenieru italianu, pa la construcción y les instalaciones hidráuliques.

1668: celebróse la décima fiesta'l 18 de xunetu, na que se dio a conocer el nome de Versalles. Conocida (la fiesta) col nome de "Gran Divertimiento Real de Versalles", van dexar buelga poles sos creación: Georges Dandin, Molière, según les fiestes del Amor y del Azar, de Lully. Mientres les fiestes de 1664 y 1668, los cortesanos quexar de la incomodidad del pequeñu palaciu porque nun atoparon un llugar nel que dormir.

El rei, deseyando ampliar el palaciu, confió esti trabayu a Le Vau, que presentó dellos proyeutos. El primeru d'ellos suponía la destrucción del palaciu primitivu, que sería reemplazáu por un palaciu a la italiana. Nel segundu proyeutu plantegábase l'ampliación del palaciu, pela parte del xardín, revistíu de piedra. Siguiendo los conseyos de Colbert, el rei optó por esti segundu proyeutu.

16681670: Le Vau empezó la edificación del revestimiento, que consistía nuna segunda construcción qu'arrodiaría'l primer palaciu. D'una parte a otra del antiguu palaciu, el "Gran Departamentu" del rei, al norte, el de la reina, al sur, fueron emplazados simétricamente. Una amplia terraza, frente a los xardinos, comunicaba dambes dependencies. Momentáneamente, caltúvose'l palaciu de lladriyu y piedra. Les fachaes afatar con columnes de mármol de Rance, balcones de fierro forxáu y doráu y bustos sobre les balaustraes. Los teyaos llevaben adornos y el patiu foi llosáu con mármol. Les pequeñes viviendes axacentes fueron alzaes y xuníes al palaciu de Lluis XIII per mediu d'una serie de pabellones que formaben el patiu d'armes, que se cerraba con una canciella dorada. Nes antigües dependencies construyóse un peristilo de columnes coronaes por estatues. Les nueves construcciones triplicaron la superficie del palaciu.

El 11 d'ochobre finaba Le Vau, y Colbert designó a François d'Orbay pa prosiguir coles obres. Lluis XIV vio'l so deséu cumplíu, el palaciu de Lluis XIII permaneció igual frente al burgu, pero nun asocedió lo mesmo con respectu al xardín, yá que quedó ocultu tres les nueves edificaciones. Dende entós estremáronse, perfectamente, el "Palacio Viejo" de Lluis XIII y el "Palaciu Nuevu" de Lluis XIV, construyíu pol so fíu. El "Palaciu Nuevu" yera un edificiu fechu en piedra, de concepción italiana. Les llargues fachaes fueron puntiaes por un salidizo y estremaes a lo alto. Na fachada oeste construyó una gran terraza que xunía'l pabellón del rei (al norte) col de la reina (al sur). Tou ello a semeyanza del palaciu de Chambord. Le Vau inspirar nos modelos italianos, pero los volumes, les proporciones y la ornamentación fueron obra del espíritu francés.

La planta baxa, constituyida por un basamento realzáu peles llinia horizontales de los tabiques, recibía la lluz al traviés d'unes ventanes ojivales abiertes sobre los arriates.

Nel primer pisu punxéronse columnes xóniques, forniques y altes ventanes rectangulares (diseñaes por Mansart en 1669). Decorar con escultures: estatues nes forniques y baxorrelieves rectangulares sobre les ventanes (sumíos en 1679).

Nel segundu pisu, o áticu, la decoración foi d'estilu corintiu y coronóse con una balaustrada.

1670: construyóse'l Trianón de porzolana. Mientres esi periodu, los cortesanos fixeron edificar los sos hotelitos cercanos a la residencia preferida del rei.

1670-1671: 14 grandes casones (Luxemburgu, Noailles, Guisa, Bouillon y Gesvres) construyir nesa dómina.

1677: Lluis XIV suañaba con faer un palaciu que dexara constancia de la so dómina. Los palacios del Louvre y de les Tullerías yá teníen el calquier de los sos antecesores. La creación de Versalles respondía a un deséu político y económico. Dirixendo personalmente los asuntos del reinu y centralizando l'alministración, el rei quería arrexuntar, en redol a él, a los ministros y los sos servicios. La so maxestá tenía cuenta de afitar la so residencia en Versalles. Mansart tuvo que diseñar los proyeutos pa la instalación de la Corte. El palaciu va tener grandes dimensiones.

 
Galería de los Espeyos.

16781684: la Galería de los Espeyos, símbolu del poder del monarca absolutu, llevantóse sobre l'antigua terraza del palaciu nuevu. La obra concluyir en 1684. La decoración foi confiada al equipu de Charles Le Brun. Más tarde el rei quixo construyir en Versalles una de les sos grandes galeríes, bien de moda daquella. Lluis XIV apreciaba les llargues galeríes del Louvre y de Fontainebleau, poles que podía pasase y comunicase colos otros departamentos; estremar poles sos pervalibles decoraciones. El rei fixera instalar la Galería de Apolo nel Louvre y nel palaciu que fixera edificar en Clagny para Madame de Montespan, la galería Mansart esllumaría a tolos visitantes.

En Versalles, y cerrando la terraza de Le Vau per mediu d'una llarga fachada que les sos llinies arquiteutóniques yeren iguales a les del palaciu nuevu, Mansart construyó la Galería de los Espeyos.

La Gran galería, llindada al norte pol salón de la "Guerra" y, al sur pol salón de la "Paz", tenía 73 m de llargu, ocupando tola fachada oeste del "Palaciu Nuevu", y sirvía de comunicación ente los departamentos del rei y de la reina. La creación de la Galería de los espeyos significó nueves reformes: el departamentu del rei foi treslladáu al "Palacio Viejo", el departamentu del Sol convertir nel "Gran Departamentu" y foi utilizáu pa les grandes receiciones.

1678: empezóse la construcción de l'ala sur destinada a agospiar a los cortesanos. Mansart proyeutó la construcción de dos inmensos edificios qu'encuadraríen el palaciu de Le Vau pel norte y pel sur y por detrás d'ésti.

  • Remocicóse la fachada que daba a los xardinos.
  • Fina l'arquiteutu François d'Orbay, al qu'asocedió Mansart.
  • Un gran espeyu con marcu de bronce dorao, cincelado por Cucci, asitiar na sala de baños y punxéronse dos bañeres allargaes de mármol blanco decoraes con bronce dorao.
  • Empezáronse los trabayos del "Estanque de los Suizos" y la "Fonte de Neptunu", el aterrazamiento pal Arriate del Sur y la construcción del nuevu Ivernaderu.
 
Los xardinos.

1679: la Galería de los Espeyos, el Salón de la Guerra y de la Paz reemplazaron la terraza y los gabinetes del rei y de la reina.

  • Alzóse l'edificiu central. Un reló, enmarcáu poles estatues de Marte, de Marsy, y de Hércules, de Girardon, asitiar na nueva fachada.
  • Mansart empezó la construcción d'una segunda escalera: la Escalera de la Reina. De la escalera de los Embaxadores namái quedaron les puertes poles que s'aportaba al Gran Departamentu, col bustu de Lluis XIV y l'antigua ninfa.
  • Terminaes les dependencies de los ministros, empecipióse la construcción de les Grandes y Pequeñes caballerizas, siguir cola confección de los xardinos, que fueron arriquecíos con nueves estatues y bosquecillos.

1681: Charles Le Brun terminó la decoración de los Grandes Departamentos.

  • La Máquina de Marly empezó a bombiar l'agua del Sena.
  • Les perspectives fueron ampliaes.
  • Escavación de la Gran Canal y del estanque de los Suizos.
  • Multiplicación de los bosquecillos y fontes nos xardinos cola conducción de l'agua. Estos dieron pasu a los xardinos que se denominaron, de magar, "xardinos a la francesa". Les escultures más grandes d'aquel tiempu decoraron l'espaciu con estatues de mármol y bronce.

1682: Lluis XIV, provecíu, nun esperó a la finalización de les obres. El 6 de mayu'l rei dexó Saint-Cloud ya instalóse definitivamente en Versalles, que se convirtió, d'esta forma, na residencia oficial del rei de Francia. Un contemporaneu describió les condiciones nes que s'atopaben les instalaciones: "El dieciséis de mayu'l Rei dexó Saint-Cloud pa instalase en Versalles onde deseyaba tar dende diba tiempu, taba llenu d'arbañiles y Madame la Delfina viose obligada a camudar de departamentu porque'l ruiu torgába-y dormir. El rei instalar nuna residencia na que namái faltaben los trabayos de decoración. La Galería de los Espeyos taba llena d'andamios y pa travesala yera necesariu utilizar un pasaxe practicáu ente les vigues."

Inauguróse l'ala sur.

Unu de los grandes problemes de Versalles foi, siempres, l'agospiamientu de los cortesanos. Versalles foi'l símbolu del poderíu de Lluis XIV, llugar nel que s'instaló definitivamente a los 44 años.

Versalles vivió entós l'apoxéu de la sociedá cortesana. Lluis XIV tresformó una nobleza belicosa y potencialmente rebalba nun grupu calteníu pol Estáu na persona del rei. El rei, que conociera mientres la Fronda los peligros d'una sulevación de la nobleza, quería protexer tantu a la persona real como al gobiernu. Encargar d'amenorgar el poder de los nobles emplegando, pa ello, diversos medios:

  • Atraer a los grandes señores a la so corte y distribuyendo o faciéndo-yos esperar honores, títulos y pensiones.
  • Ufiertando, a los más importantes, vivienda nel palaciu.
  • Inspirando a los sos cortesanos respetu y torgando la so promiscuidá.
  • Faciendo de los sos cortesanos los espectadores asiduos del so grandor.

El rei estableció unes regles de protocolu rigoroses y complexes que tresformaron tolos sos actos, inclusive los más cotidianos, nun ceremonial casi sagráu.

Nel actu de llevantase o chase de los reis podía tar presente un determináu númberu de persones, los más favoritos teníen l'honor d'arrodiar al rei por detrás de la balaustrada, qu'aisllaba'l llechu del restu del cuartu, y empresta-y ayuda cuando se vistía. Toes los actos de la so vida taben regulaos d'esta manera, dende la nacencia de les princeses, que se produxera en públicu (lo qu'evitaba cualquier dulda sobre la so llexitimidá), hasta los obsequios del rei que se rexíen por normes inmutables.

Les rellaciones del rei coles persones que podíen averase a él teníen que realizase con toa solemnidá, yá fueren receiciones a los embaxadores, presentación de nobles y dames con títulu, o'l recibu de felicitaciones y parabienes.

Pa romper con esti protocolu, Lluis XIV instituyó los "Díes pa Falar" nos que, tres veces per selmana, de les 19 a 22 hores, los cortesanos yeren almitíos nel "Gran Departamentu". En distintos salones taben partíes les meses con manxares, les meses de xuegu y otros nos que podía escuchase música o baillar. El rei pasiar por ellos ensin que los señores y les dames tuvieren que dexalo tou pa saluda-y. Yera ésti un gran honor, envidiáu y apostáu por aquellos que nun yeren almitíos. Lluis XIV acutóse, sicasí, unos pequeños departamentos pa llevar una vida más íntima colos sos allegaos, como los compañeros de caza a los que convidaba regularmente a comer.

Pa Europa, Versalles foi un testimoniu del poderíu de Francia y de Lluis XIV.

1683: nunos departamentos, prohibíos pa tou aquél que nun tuviera autorizáu, los arquiteutos y el decoradores habilitaron unos gabinetes y salones destinaos al caltenimientu de les obres maestres y les coleiciones del rei. Nel "Salón Oval", el gabinete de los Cuadros y el Salón de les Conches nel que s'esponíen toa clase d'oxetos d'arte ya intereses, nes parés colgaben los cuadros de la coleición real. Estes sales formaron parte de los departamentos de les Coleiciones que terminaben nel "Salón de les Medayes". Según la descripción de Mademoiselle de Scudéry, esti postreru taba allumáu per mediu de dos gatuñes de cristal de roca y nél podíense ver:

  • Unos grandes xarrones tallaos afataos con oru y diamantes
  • Bustos y figures antigües
  • Una nave d'oru guarnida de rubinos y diamantes (yera la gran nave de Lluis XIV que foi pintada nel plafón del Salón de la Abundacia)
  • Porzolanes de China y de Xapón
  • Unes jarras d'ágata, esmeraldes, turqueses, jade d'Alemaña y d'Oriente, de coral, etc.
  • Unes figures grotesques de perlles, esmeraldes, rubinos y ágata
  • Cuadros, espeyos
  • Estatues d'animales antiguos
  • Un gran vasu de xaspe d'óvalu irregular que sirvió pal bautizu de Carlos V
 
Cámara del Rei.
 
Cámara del Rei.

Una parte d'estes ayalgues foi llevada, por orde de Lluis XV, al salón de les Medayes de la Biblioteca de París, el restu perder mientres la Revolución francesa. La galería de Apolo, nel Louvre, guarda dalgunes de les pieces de la coleición de Lluis XIV, jarras de cristal de roca o materies precioses (xaspe, coral, etc.) y pequeños oxetos de bronce.

En 1683 cerróse por causa de la muerte de Maria Teresa y de Colbert. La intendencia de los edificios pasó a manes de Louvois, que nun apreciaba la obra de Le Brun ya introdució a Mignard en Versalles.

1684: el departamentu de les coleiciones ampliar cola anexón del departamentu de Montespan, tresformándose nuna pequeña galería que decoró Mignard, quien atopó la ocasión de andar a la tema con Le Brun. Mignard pintó los plafones inspirándose na tema d'Apolo y de Minerva, decoró coles mesmes los plafones de los dos pequeños salones de la galería. El suelu yera de madera de boxe y les parés taben cubiertes de riques tapiceríes. Como la coleición d'obres maestres yera considerable, los cuadros diben esponiéndose de forma rotatoria. Nesti llugar el rei pasaba munchos ratos contemplando'l cuadru de la Gioconda.

16851689: una verdadera fiebre constructivo dio pasu a:

  • L'Ivernaderu, que reemplazó al qu'había construyíu -y Bau. Llantáronse 3.000 arbustos y 150.000 plantes ornamentales cada añu.
  • Les caballerizas
  • El Gran Común
  • L'ala norte pa los cortesanos

La construcción de les ales norte y sur amplió les fachaes de Le Vau. Vistos dende los xardinos, los trés edificios distintos componíen un conxuntu harmoniosu. La fachada midía 670 m. Los dos nuevos edificios acoyíen a les Princeses y a los cortesanos, les caballerizas, los xarrés, los servicios xenerales y l'agospiamientu de los criaos. El Covarón de Téthys foi derruida.

Dos años dempués d'instalada la corte, 22.000 a 30.000 obreros (según la disponibilidad de los reximientos) y 6.000 caballos sumar a les distintes obres de Versalles. Llevantóse una llomba pa encimentar los 680 m de llargor del palaciu. Llantóse un monte enteru. Mansart coordinó tolos trabayos. La factura total xubió a unos 80 millones de llibres. En casu d'accidente de trabayu fueron previstes les indemnizaciones siguientes:

  • 30 a 40 llibres per un brazu o una pierna rota
  • 60 llibres por un güeyu arreventáu
  • 40 a 100 llibres pa la vilba en casu de muerte

L'aldega de Versalles tresformar nuna verdadera villa que se construyó alredor del palaciu y de los xardinos. Los 5.000 cortesanos edificaron unos hotelitos nos que s'agospiaron los sos servidores y les sos pertenencies. Tabiernes y posaes contribuyeron a da-y vida a una población que nun cesaba de crecer; tenía 70.000 habitantes antes de la Revolución.

1686: Le Brun terminó la decoración de la Galería de los Espeyos. Tuvo llugar l'Audiencia de los embaxadores del rei de Siam.

1687: el rei cansar del Trianón de porzolana. Mansart edificó n'en el so llugar un pequeñu palaciu de mármol y pórfiro: el Gran Trianón. Lluis XIV xixiló tan de cerca los trabayos que paecía ser el verdaderu arquiteutu de la obra.

1689: nel nuevu Versalles, aportar a los departamentos de la reina per mediu d'una escalera de mármol llamada la "Escalera de la Reina". El rellanu daba accesu a los dos Sales de la Guardia de Corps, dempués taba la Antecámara, el Gran Gabinete y la Cámara que daba al Salón de la Paz. Esti conxuntu componía la fachada sur edificada por Le Vau.

Los nuevos departamentos del rei edificáronse alredor de la Corte de Mármol. Los departamentos oficiales llamaos "Departamentos del Rei" ocupaben les ales sur y oeste del palaciu de Lluis XIII, y el "Departamentu interior" topar na ala norte. El departamentu del rei componer siete pieces, la postrera xunir col Departamentu Interior. Nel centru del palaciu instalóse'l Salón del Rei (futura cámara de Lluis XIV), y terminaba col Gabinete del Conseyu y el "Gabinete de les Thermes" o de les "Peluques" (dos estancies asitiaes onde se topa l'actual Salón del Conseyu).

1700: el duque d'Anjou, bisnietu de Lluis XIV, foi proclamáu rei d'España col nome de Felipe V d'España.

1701: tresformamientu de los Departamentos del Rei. La cámara del rei asitiar nel centru del palaciu. La antecámara y la cámara de (1689) fueron xuníes pa formar la "Cámara del güeyu de güe". Estes estancies fueron magníficamente amoblaes y cubiertes con tapiceríes. Los plafones, ensin pintar, formaben vastos luquetes (casquete esféricu que forma la bóveda vaída) blancos.

1710: terminóse la construcción de la Capiya Real edificada por Robert de Cotte, que señalaría'l fin del reináu de Lluis XIV. Les proporciones del palaciu y la so decoración fueron una de les xoyes del so reinu.

1715: el 19 de febreru Lluis XIV, que llevaba un vezu de satén constelado de diamantes, recibió a los embaxadores de Persia na Galería de los Espeyos.

A postreros del mes d'agostu, un ensame estrañoso enfusóse, en silenciu, nos departamentos del soberanu. La Corte de Francia allegó a guardar la muerte del rei y rindi-y honores nuna última ceremonia.

1715: el 1 de setiembre, a los ocho de la mañana, el rei Sol morrió. Tenía 77 años y reinó mientres 72. La so muerte punxo fin al "Gran Sieglu" que Voltaire denominó'l sieglu de "Luis el Grande".

Lluis XV editar

 
Gran Trianón.
 
Pequeñu Trianón.
 
Cámara de la reina.

1715: el nuevu rei yera un neñu, el so tutor, Felipe d'Orleans (llamáu'l Rexente, primu de Lluis XV) abandonó Versalles el 9 de setiembre ya instalóse na so residencia parisina del Palaciu Real, y la corte instalar nes Tullerías. Mientres la so Rexencia, intentó baltar Versalles.

1717: Pedro'l Grande, zar de Rusia, visitó Versalles y moró nel Gran Trianón.

1722: a los 12 años Lluis XV volvió a Versalles ya instalóse nos departamentos de Lluis XIV.

El nuevu soberanu quixo que se respetaren les tradiciones de Versalles. El tiempu de les grandes construcciones terminara y el palaciu nun atopó'l rellumu de los años Lluis XIV. Lluis XV nun sentía un especial interés pol palaciu de Versalles. Cuando moraba nél prefería abellugase nos pequeños departamentos, nos áticos o debaxo de los Grandes Departamentos. Pero la mayor parte del tiempu permanecía nel Trianón, en Marly, en Compiègne o en Fontainebleau, ya inclusive nes pequeñes residencies cercanes a París.

Les primeres reformes consistieron en:

  • Baltadera de les "Estancies de los Baños" y la "Escalera de los Embaxadores".
  • Construcción del salón de Hércules (el plafón de F. Lemoyne), de la Ópera y del Pequeñu Trianón.
  • Tresformamientu de los Departamentos del Rei, de la Reina y de les princeses de la familia real.

Pa tresformar y afaer les estancies a los gustos de la dómina y faelos más alcontradices, Ange-Jacques Gabriel fíxose cargu de les reformes.

La nueva Alministración de los edificios, a que la so cabeza atopar dende 1708 el duque d'Antin, encargó la decoración de la gran sala (salón de Hércules) a Robert de Cotte que dirixó los trabayos siguiendo los proyeutos ellaboraos mientres los últimos años del reináu de Lluis XIV. Les parés fueron recubiertes col mármol escoyío por Lluis XIV y decoráronse con cuadros de Paolo Veronese. François Lemoine quixo andar a la tema con Veronese pintando "L'apoteosis de Hércules". El Salón de Hércules comunicaba colos Departamentos del Rei y col antepar de la capiya. Más tarde, Gabriel reemplazó la escalera de los Embaxadores por una nuevu escalera que terminaba nesta sala.

1729: empezóse la nueva decoración de la cámara de la Reina. Robert de Cotte anubrió la contorna con nueva carpintería.

1735: terminóse la decoración de la cámara de la Reina realizada por Gabriel padre y fíu.

1736: Inauguración del Salón de Hércules.

17381760: les sales del departamentu de les coleiciones de Lluis XIV fueron constantemente reformaes. Los trabayos empezaron en 1738 cola creación del cuartu real priváu, y termináronse en 1760.

1741: Philibert Orry, qu'asocedió al duque d'Antin, terminó'l "Estanque de Neptunu".

1742: Lluis XV concedió audiencia a Saïd Ménemet Pacha, embaxador estraordinariu del Gran Señor otomanu.

1745: Como xefe de l'Alministración de los "Edificios del rei", Carlos Francisco Paul -y Normant de Tournehem asocedió a Philibert Orry, gracies a la influencia de la so pupila (quiciabes la so fía natural), Madame de Pompadour.

1750: finó Tournehem y foi reemplazáu pol marqués de Marigny, hermanu de Madame de Pompadour. So la so direición fueron relevaos Gabriel y dos escultores de madera: Verbeckt y Rosseau.

1752: baltáronse les escaleres de los Embaxadores, de la Pequeña Galería y del Gabinete de les Medayes. Nel so llugar construyó un departamentu pa la mayor de les fíes de Francia: Madame Adelaida.

1755: el segundu tresformamientu consistió en xunir l'antiguu Gabinete'l Rei (o del Conseyu) col Salón de les Thermes (o de les Peluques), pa formar el salón del Conseyu. Jules Antoine Rosseau esculpió la carpintería dorada. Gabriel utilizó una parte de los antiguos paneles pa decorar les parés. Nel segundu pisu construyéronse los gabinetes del rei. Nesta parte del palaciu nun se doró nin coloreó la carpintería. Emplegar colores vivos y allegres pa les estatues, pintaes según les téuniques ellaboraes por Martín, l'inventor del famosu "barniz Martín". L'elementu esencial d'esti departamentu foi la pequeña galería llevantada sobre'l patiu de mármol. Los cuadros de Boucher, Carle Van Loo, Lancret, Pater y Parrocel afataben les parés de carpintería coloriada.

Mientres tola so carrera Gabriel tuvo que faer frente a los problemes d'agospiamientu que se-y presentaron: la reina tuvo ocho fíos. P'agospiar a toles princeses nunos apartamentos dignos del so rangu, Gabriel llevó a cabu múltiples trabayos. Les princeses camudaron, mientres esi tiempu, de l'ala sur a l'ala norte y al primer pisu del cuerpu central del edificiu. Estos cambeos socesivos fixeron sumir la Sala de Baños, la escalera de los Embaxadores, y clausuróse la Galería Basse. Estes estancies fueron destruyíes por orde de Lluis Felipe. Dalgunes de les arrogantes carpinteríes salvar d'esta destrucción y son testimoniu del luxu nel que vivíen les princeses.

Conforme a la tradición establecida por Lluis XIV, el delfín y la so esposa tomaron posesión de los departamentos del pisu baxu asitiaos debaxo del Departamentu de la Reina y la Galería de los Espeyos. Nel sieglu XIX destruyóse tou este conxuntu. Solo se caltuvo la Cámara del Delfín y la Biblioteca.

Nos últimos años de Lluis XV, creáronse la sala d'Espectáculos (o de la Ópera Real). La sala d'espectáculos creada por Lluis XIV na Corte de les Princeses yera pequeña ya incómoda y nun sirvía pa les nueves modes. Madame de Pompadour, pa distrayer al rei, axuntó un pequeñu grupu de comediantes escoyíos ente los sos amigos y nel que participaba ella mesma. Esti pequeñu grupu tenía dos teatros a la so disposición, teatros provisionales y desmontables instalaos na pequeña galería y nel buecu de la escalera de los Embaxadores, que resultaben demasiao pequeños pa los espectadores ya insuficientes pa les necesidaes de la corte.

Al construyise l'ala norte, Lluis XIV pensó n'edificar un gran teatru pa la ópera, pero les finances a la fin del so reináu nun-y lo dexaron. Lluis XV retomó'l so proyeutu y la Ópera Real pudo inaugurase por cuenta de la boda del so nietu y Delfín, cola archiduquesa María Antonieta.

 
Capiya Real.
 
Capiya real, dende la tribuna.
 
La reconstruyida Rexa Real.
 
Vista d'una parte de l'aldega.
 
Proclamación del II Imperiu Alemán, 18 de xineru de 1871, 1877 por Anton von Werner.
 
"La Firma de la Paz, nel Salón de los Espeyos, Versalles, 28 de xunu de 1919, por Sir Guillermo Orpen.

1757: el 5 de xineru produció l'atentáu de Damiens contra'l rei.

17611768: Ange-Jacques edificó'l Pequeñu Trianón.

1769: la princesa Adelaida reformó'l so departamentu xuniéndolo al de Lluis XV. Los dos pieces más importantes d'esti departamentu interior constituyeron la nueva cámara del rei y el so gabinete interior.

Mientres la segunda parte del reináu de Lluis XV, poner en marcha los proyeutos de construcción de les fachaes con vistes a la villa.

1770: el 16 de mayu tuvo llugar el matrimoniu del Delfín (futuru Lluis XVI) con María Antonieta de Lorena, archiduquesa d'Austria, que se celebró na Capiya Real. Esi mesmu día inauguró'l teatru de la Ópera Real, el suañu de Gabriel, fechu realidá.

1772: empezaron les obres del Gran Proyeutu, que nunca fueron acabaes pero dieron pasu a l'Ala Lluis XV. Nel interior empecipiaron les obres de la gran escalera, llamada “Gran Escala”, que la so construcción rematar en 1785. Al términu del Antiguu Réxime, el palaciu yera la residencia real más luxosa de toa Europa.

Mientres Gabriel siguía cola so obra, la vida de la corte tamién siguía'l so cursu, siempres brillosu y suntuosa, bailles, receiciones, fiestes… La distracción favorita d'esi sieglu yera'l teatru. Voltaire foi bien apreciáu poles sos traxedies y la so prosa, y Madame de Pompadour foi una bona embaxadora d'estos actos.

Lluis XV foi'l responsable de la destrucción de munchos de los arrogantes edificios de la dómina de Lluis XIV, pero nel interior del palaciu creáronse unes magnífiques decoraciones. Los xardinos ysobremanera'l Trianón, arriquecer cola edificación del Pabellón Francés y el Pequeñu Trianón.

Lluis XVI editar

Mientres el reináu de Lluis XVI, llevar a cabu delles edificaciones nel Pequeñu Trianon. Na conocida como Granxa de María Antonieta, mientres 1777-78 construyóse'l Belvedere y el Templu del Amor, siendo dambos decoraos por Deschamps. El mesmu Deschamps, decoraría de nuevu'l Teatru de la Reina, construyíu en 1779.

Fora del Pequeñu Trianon, en 1778, ígüense les fachaes del palaciu que dan al llau del parque, enguapecer con escultures. En 1787, decórase'l Pabellón de la Lanterne y en 1756 la Puerta de San Antonio.

Dempués de la Revolución editar

Versalles vivió l'apoxéu de la Francia de los Borbones, pero tamién la so destrucción: en Versalles establecieron los Estaos Xenerales dende 1789 hasta'l 6 d'ochobre. Nesta fecha, el palaciu foi tomáu pol pueblu y el rei y la so familia obligaos a treslladase ya instalase en París. Dende entós Versalles quedó vacíu. En 1792, tres la cayida de la monarquía, foi escaláu. Napoleón Bonaparte afalagó mientres un tiempu la idea de convertilo nel so palaciu imperial, pero Versalles yá nun se va utilizar hasta la torna de la monarquía. Lluis Felipe encargó al so ministru Camille Bachasson, conde de Montalivet la conversión del palaciu en muséu: d'esa dómina data la dedicatoria: "A toles glories de Francia".

Versalles yá namái s'utilizó de forma episódica o anecdótica. El palaciu foi'l cuartel xeneral del exércitu prusianu en 1870 mientres l'asediu de París. L'emperador alemán foi coronáu'l 18 de xineru de 1871 na Galería de los Espeyos. Nél abellugar, mientres la Comuña, Adolphe Thiers y el so gobiernu, sentándose nel xigantescu hemiciclu, nos sillones color burdeos hasta 1879. Dempués foi'l centru de les eleiciones presidenciales de la III y la IV República. Decorar con grandes frescos que remembraben la guerra, l'agricultura, el comerciu, la industria y la paz. El Tratáu de Versalles roblóse'l 28 de xunu de 1919, que punxo fin a la Primer Guerra Mundial.

Anguaño Versalles ye un palaciu nacional puestu al serviciu de la presidencia de la República. Nél recibir a los xefes d'Estáu estranxeros, como Sabela II d'Inglaterra en 1972, el Shah del Irán en 1976, Mikhaíl Gorbachov en 1985 o Borís Yeltsin en 1992. En 1987 tuvo llugar la xunta del G7.

Llugar simbólicu, el palaciu de Versalles foi oxetu d'un atentáu en xunu de 1978. La bomba puesta polos nacionalistes bretonos estrozó una docena de sales.

Per otra parte, Versalles, dempués de la III República, sirvió como llugar de xunta del Congresu del Parllamentu. Los asambleístas disponíen d'unos trenta departamentos qu'ocupaben una superficie de 7.000 m² na ala sur.

Dende 1875 cerca de 25.000 m² de locales, asitiaos principalmente na ala sur (entendida la galería de les batalles) fueron axudicaos al Parllamentu, dos tercios pa l'Asamblea nacional y un terciu pal Senáu. Esta axudicación formalizar por aciu una llei'l 22 de xunetu de 1879, relativa a la sede del poder executivu y les cámares de París, según la ordenanza nᵘ6-001 del 17 de payares de 1958. Esta axudicación ye coherente col proyeutu de remodelación del palaciu, denomináu "Proyeutu del Gran Versalles". Per otra parte, el senáu refugó al traviés d'una enmienda una propuesta realizada por Jean-Louis Debré de restitución de la sala de les sesiones del Congresu, consideráu como "un llugar de memoria de la hestoria parllamentaria del nuesu país" .

Los museos editar

Los museos del palaciu de Versalles fueron creaos en 1837 por Camille Bachasson, conde de Montalivet, por orde de Lluis Felipe y son conocíos como "Muséu de la historia de Francia".

Constitúin, colos sos 18.000 m² el muséu más grande de la hestoria del mundu. El muséu contién una coleición de cuadros aconceyaos o encargaos por Lluis Felipe y tán entamaos por series históriques. Pa la so esposición, dellos departamentos fueron tresformaos en sales de muséu.

Anguaño, el muséu de la historia de Francia ta asitiáu nes ales, ente que la parte central (a esceición del pisu baxu), los Grandes Departamentos, les estancies privaes y los departamentos de la familia real fueron restauraos y pueden trate tal como yeren cuando taben ocupaos polos reis.

El caltenimientu de Versalles ye costosa, especialmente no que concierne a los sos inmensos teyaos, pero'l turismu, según los donativos, completen la subvención del Estáu pal so caltenimientu.

 
Fachada esterior.

Delles cifres editar

El palaciu de Versalles ta alministráu dende 1995 pol establecimientu públicu del muséu y del dominiu nacional de Versalles, que la so presidenta ye Christine Albanel, conseyera d'Estáu. Nesti establecimientu públicu trabayen 900 persones, 400 d'elles destinaes a la vixilancia. Tres millones de persones per añu visiten el palaciu, y 7 millones los xardinos, el 70% d'ellos son estranxeros.

Versalles entiende tres palacios: Versalles, Gran Trianón y Pequeñu Trianón, amás d'infinidá d'edificios asitiaos na villa: grandes y pequeñes caballerizas, hotel de los pequeños placeres, sala de Xuegu de la Palma, el Gran Común…

El palaciu de Versalles cunta con 700 estancies, 2.513 ventanes, 352 chimenees (1.252 mientres l'Antiguu Réxime), 67 escaleres, 483 espeyos (partíos na Gran Galería, Salón de la Guerra y Salón de la Paz), y 13 hai de chimenees. La superficie total ye de 67.121 m² de los cualos 50.000 tán abiertos al públicu.

El parque toma 800 hai, 300 de monte y dos de xardinos a la francesa: el Pequeñu Parque, tien 80 hai y el Trianón, 50 hai. Tien 20 km² de valles y 42 km² de paseos, con 372 estatues.

Ente los 55 estanques, los más grandes son la Gran Canal, de 24 hai, y l'estanque de los Suizos, de 180.000 m². Hai 600 surtidores y 35 km² de canalización. A tenor de los estudios llevaos a cabu por dellos Diplomáticos franceses de la Embaxada Francesa n'España, el Palaciu de Versalles cunta con un númberu de visitantes al añu qu'algama la cifra de 3.000.000 segùn afirmaba con datos oldeaos l'Embaxador Bruno Delaye y el mozu Diplómático Sacha Passy de Thellier, lo cual conviérte-y n'unu de los monumentos más visitaos d'Europa. Un programa de renovación, "el proyeutu de la Gran Canal de Versalles", foi presentáu en 2003. Dotáu con una subvención del Estáu de 135 millones d'euros pa los siete primeros años, va tardar en realizase unos 17 años y va afectar a tol conxuntu: palaciu y parque. Los trés oxetivos principales son asegurar el palaciu, prosiguir coles restauraciones y crear nuevos espacios pa l'acoyida del públicu.

Xunto col Estáu, numberosos mecenes van financiar les restauraciones. Les sos contribuciones representen el 5 % del presupuestu públicu. La fundación "American Friends of Versalles" donó 4 millones de dólares (esto ye, el 2/3 del costu total) pa la restauración de "El monte de los trés fontes", inaugurada en xunu de 2004. La sociedá Vinci financió la restauración de la Galería de los Espeyos con 12 millones d'euros. Les obres empezaron en 2013 y concluyeron cola reinauguración de la Galería'l 25 de xunu de 2014.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar