Peralejos de las Truchas

conceyu de la provincia de Guadalaxara (España)

Peralejos de las Truchas ye un conceyu español de la provincia de Guadalaxara, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Allugóse históricamente nel sur del Señoríu de Molina, na Sexma de la Sierra. Xeográficamente pertenez a la caña castellana o interna del Sistema Ibéricu (dacuando llámase Cordal Celtibéricu), y dientro d'esta caña atópase na zona de contautu ente la Sierra d'Albarracín y la Serranía de Cuenca. Dende 1998 forma parte del Parque natural del Alto Tajo.

Peralejos de las Truchas
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Guadalaxara
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Peralejos de las Truchas (es) Traducir Abel Moreno Lorente
Nome oficial Peralejos de las Truchas (es)[1]
Códigu postal 19313
Xeografía
Coordenaes 40°35′34″N 1°54′33″W / 40.592777777778°N 1.9091666666667°O / 40.592777777778; -1.9091666666667
Peralejos de las Truchas alcuéntrase n'España
Peralejos de las Truchas
Peralejos de las Truchas
Peralejos de las Truchas (España)
Superficie 70.76 km²
Altitú 1187 m
Llenda con Chequilla, Checa, Beteta, Poveda de la Sierra, Taravilla, Pinilla de Molina y Megina
Demografía
Población 158 hab. (2023)
- 76 homes (2019)

- 67 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Guadalaxara
0.01% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 2,23 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Demografía editar

La población empadronada en Peralejos ye de 153 persones (habitantes de derechu datos del INE añu 2015), pero los habitantes reales (de fechu), varien ente los 100 los díes de selmana ivernices y los 400 o más a los qu'aumenta en fines de selmana, festivos y en branu.

Xeografía física editar

El terrén de Peralejos ye polo xeneral montascosu, cuantimás alredor de los trés ríos que bañen el so términu (el ríu Tajo, el ríu del Focete Secu y el ríu Cabrillas, onde esisten farallones predresos con escarpes verticales de más de 100 metros. El puntu más baxu atopar a unos 1.080 metros y el más altu a 1.701 metros sobre'l nivel del mar.

La parte norte ta constituyida pola Muela Utiel, continuidá de los relieves bastante llanos esistentes al noroeste y aisllada pol encajamiento de la rede hidrográfica. La parte sur tien un relieve polo xeneral con mayor aspeutu serranu ensin estructures tan grandes como la Muela Utiel.

Clima editar

El clima de Peralejos ye mediterraneu, pero bien matizáu pola altitú, con clares influencies continentales.

La precipitación media añal asitiar nunos 830 mm, recoyéndose de media pel branu (xunu-xunetu-Agostu) unos 120 mm. Pero tantu la precipitación interañal como la mensual ye bien variable.

Les temperatures suelen ser baxes, salvu pel branu, cuando son nidios (pel día pueden algamar los 30 graos dacuando, y pela nueche baxen a unos 9 graos de media). La temperatura medio añal asitiar nunos 8,6 graos. Nengún mes supera los 19 graos de media. Na clasificación de Allue-Andrade defínese como clima mediterraneu subhúmedo d'enclín centroeuropéu.

Fauna y vexetación editar

Al ser un clima de transición ente los atlánticos y los mediterráneos, amás de presentar munchos tipos d'esposiciones por cuenta de la montuosidad, la vexetación ye bien variada, atopándose especies típicamente mediterránees y especies típicamente eurosiberianas. Aproximao la metá de la superficie municipal atópase cubierta de monte, siendo la especie principal el pinu albar (pinus sylvestris), el pinu negral (pinus nigra) y el chaparro (quercus faginea), pero esisten tamién exemplares d'encina, tilal, fresnu de monte, llamera de monte, abeduriu...

La fauna tamién ye bien variada, destacando les rapazos,como por casu: águiles y sobremanera munches utres. Los mamíferos: venaos, corzos y foínos y reptiles víbora hocicuda y culiebra d'escalera.

Historia editar

 
Peralejos de las Truchas nel mapa de la ruta siguida poles maderadas nel ríu Tajo. Ilustra la novela de José Luis Sampedro: "El ríu que nos lleva".

Les primeres menciones escrites sobre Peralejos de las Truchas daten del sieglu XIII, sicasí, nesa mención apaez yá como un llugar de bastante población, polo que s'infier qu'esistía nel allugamientu actual antes d'esa fecha. Nel mesmu términu municipal esisten restos d'asentamientos prerromanos, ente ellos dalgunos que perduraron hasta la Edá Media.

Desque se tienen noticies siempres tuvo venceyáu al Señoríu de Molina, dientro del cual foi evolucionando y aumentando la so población hasta llegar a un máximu d'unos 800 habitantes nel sieglu XX. Depués la despoblación rural amenorgó la so población hasta amenorgala a unos 175 habitantes de derechu nel últimu censu (la población de fechu va ser d'unos 100 habitantes).

Mientres la repoblación delles families como la fidalga Arauz que veníen de les Vascongadas establecer nel so términu municipal y dedicáronse básicamente al pastoreo de vaques y oveyes. La Ermita de Ribagorda ye testigu mudu d'ello. Ellí tán soterraos renuevos de la familia Arauz. Tamién la casa grande de los Arauz na plaza mayor que ye una formosa representante de l'arquiteutura popular y que data de principios del sieglu XVIII.

Natural de Peralejos foi l'escritor José Sanz y Díaz que dispón d'una amplia obra escrita ente otres: Verdadera Hestoria del Señoríu de Molina. Eruditu, estudió'l bachiller en Molina de Aragón y periodismu en Madrid.

Patrimoniu editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar

Páxina web sobre Peralejos