Perdix perdix

especie de páxaru
(Redirixío dende Perdiz parda)

Les especies d'aves con nome común en llingua asturiana márquense como NOA. En casu contrariu, conséñase'l nome científicu. La perdiz parda[2] (Perdix perdix) ye una especie d'ave galliforme de la familia Phasianidae nativa d'Europa y Asia occidental y central. Nel sur d'Europa acutar a los terrenes montascosos, percima de los 1.000 metros d'altitú, anque en tola Europa septentrional y central habita en zones d'enllanada. Amás estendióse per Norteamérica introducida como especie cinexética.

Perdix perdix
perdiz parda
Estáu de caltenimientu
Esmolición menor (LC)
Esmolición menor (IUCN 3.1)[1]
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Chordata
Clas: Aves
Orde: Galliformes
Familia: Phasianidae
Xéneru: Perdix
Especie: P. perdix
Linnaeus, 1758
Distribución
Consultes
[editar datos en Wikidata]

Descripción editar

 
Exemplar na nieve.
 
Pareya.

La perdiz pardilla mide de 28 a 30 cm de llargor. Ye un pocu más pequeña que'l so pariente más común n'España, la perdiz colorada. El so plumaxe ye principalmente pardu buxu. Tien la cara en tonu castañu anaranxáu, al igual que los llaterales de la cola. Los sos partes cimeros son de tonos pardos escamplaes. Cuando tien les ales plegaes fáense visibles les sos plumes barradas con franxes marrones. Los sos partes inferiores son abuxaes con una gran mancha parda corita na parte cimera del so abdome. El so picu ye pequeñu y de color pardu mate. Tien les pates grises.

Los exemplares nuevos presenten la cabeza y el pescuezu dafechu d'una castañal abuxada, col centru de les plumes percorríu por una estría leonada, coles de la cabeza más escures y el fondu d'un tonu coritu; los lladrales d'una castañal abuxada, con una estría central leonada más ancha, atopándose ausentes los tonos leonados de la cabeza y el pescuezu según la mancha de ferradura.

Distribución editar

Vive nos yerbazales y zones de carba de gran parte d'Europa y Asia, salvu nes más septentrionales d'Escandinavia y restu de rexones polares, y les más seques del Mediterraneu, estendiéndose dende Europa occidental hasta los pies de los montes Altái. N'España atopar nos Pirineos, nes zones montascoses del interior de Galicia, Asturies y Cantabria, amás d'en delles árees del norte de Castiella y Llión.

Habita nos yerbazales, los praos o campos cultivaos colindantes con zones de carba o montes de rexones templaes.

Comportamientu editar

Aliméntase principalmente de granes, anque tamién come inseutos pa complementar la so dieta con proteínes, especialmente los mozos. Mientres los sos 10 primeros díes de vida los pitucos solo inxeren inseutos. Trátase d'una especie gregaria que, en bandada, averar a los praos de yerba curtio, los rastroxos, campos recién semaos y a los sitios onde-y resulte senciellu atopar granes y grano espardíos pel suelu, actividá que de normal lleva a cabu nes primeres hores de la mañana o mientres la cayida del sol. Suelen pasar les nueches arrexuntaes na espesura, protexíes poles cañes de los carbaes. Ye una corredora rápida que cuan­do nun ye alteriada fai'l camín dende'l campu al bos­qu'a cuerpu.

Reproducción editar

 
Machu de la subespecie nominal.
 
Perdix perdix

A diferencia d'otres especies de faisánidos, la perdiz pardi­lla ye una ave monógama, yá que machu y fema xunir a principios de la primavera y pasen el restu del añu col so propiu grupu familiar. Nel mes de febreru parir­jas yá s'atopen formaes y la nidificación tien llugar ente los meses de marzu y mayu, cola consiguiente puesta, xeneralmente constituyida por 12-16 güevos de color oliváceo o amarellentáu. El nial ye una especie de concu nel suelu que se despinta so les yerbes altes. Al poco tiempu de nacer, los pitucos yá son capaces de siguir a los sos padres que los van enseñar a buscar l'alimentu, básicamente inseutos mientres los primeros meses de vida.

Subespecies editar

Conócense siete subespecies de Perdix perdix:[3]

Referencies editar

Enllaces esternos editar