La porzolana ye un material cerámicu producíu de forma artesanal o industrial y tradicionalmente blancu, compactu, fráxil, duru, tresllúcíu, impermeable, resonante, de baxa elasticidá y altamente resistente al ataque químicu y al choque térmicu, utilizáu pa fabricar los diversos componentes de les cacíes (escluyendo la cubertería) y pa xarrones, condensadores, llámpares, escultures y elementos ornamentales y decorativos.[1][2] Dellos manuales estremen hasta cuatro tipos: porzolana blanda o tienra, porzolana caolínica, porzolana de ceniza de güesu y porzolana 'francesa'.[3] En dellos acabaos puede confundise cola lloza fina[4][5]

Vasía china de porzolana, creada mientres la dinastía Qing (1723-35).

Nun contestu menos profesional, n'Occidente defínese como porzolana al material cerámico que ye tresllúcíu, en cuantes qu'en China ye'l que resona como metal al ser cutíu. Supuestamente inventada n'Oriente nel sieglu VII o VIII (y bien guardáu'l secretu de la so ellaboración) y almirada n'Occidente, alimentó un importante comerciu que nun menguó hasta que foi "reinventada" n'Europa,[6] dando llugar a distintos tipos en Francia, Alemaña, Italia, España ya Inglaterra.[7]

Historia editar

Cuando Marco Polo reparó artefautos construyíos con esti material per primer vegada, en China, llamar porcellana.[6]

Aniciar en China, sol nome tzu, probablemente na dómina de la dinastía Han (206 e.C. a 220 d. C.); anque les primeres referencies por escritu daten de la dómina de la dinastía Tang (618 d. C. a 907 d. C.).[6]

Dende'l so descubrimientu hubo munchos intentos por pescudar la fórmula de la so fabricación. Nos años siguientes intentó asonsañásela con una falsa porzolana utilizando'l vidriu lácteo. En tiempos de los Médici, nel Renacimientu consiguióse una pasta artificial llamada frita, un compuestu ellaboráu con caolín y silicatos de cuarzu vidriosu, con un acabáu que consistía nuna cobertoria d'esmalte con amiestu d'estañu, como na cerámica mayólica. Ye lo que se conoz como porzolana de pasta blando o tienra que ye blanca, compacta, llixera y tresllúcida. N'Inglaterra llegar a algamar una gran calidá nesti tipu de porzolana, esencialmente fina y llixera. La composición d'esta cerámica ye:

  • Caolín
  • Tostada vidriosa *

Polvu d'alabastru y de mármol

Ente 1708 y 1709, afayar n'Europa la forma de fabricación de la verdadera porzolana, conocida como porzolana de pasta duro. El alquimista (químicu) alemán Friedrich Böttger na corte de Dresde, sol gobiernu d'Augusto II, eleutor de Saxonia y rei de Polonia, consiguió una fórmula que'l so resultancia averar enforma a la cerámica china. Estrayxo una tierra fino y abuxao de les mines de Kolditz, el caolín. Utilizó tamién alabastru xamuscáu y feldespatu. Con esta fórmula consiguió la porzolana pero'l secretu de la ellaboración nun terminó ende, sinón na manera de llevar a cabu la cocción a una temperatura inusual de 1300 a 1400 graos y mientres doce hores siguíes. Foi un ésitu atayante y en 1710 el mesmu Böttger fundó una fábrica en Meissen (Saxonia) qu'arrodió de gran misteriu y secretu. Namái dalgunos de los emplegaos conocíen la fórmula y los métodos. Pero al cabu del tiempu dalgunos d'esos téunicos treslladar a Viena, Venecia y Nápoles, onde fueron de la mesma fundando otres fábriques de porzolana. Mentanto, Europa yera surtida de porzolana auténtica per otres víes, una y bones la Compañía Holandesa de les Indies Orientales, ente otres sociedaes mercantiles, encargar d'importar estos artículos de luxu pal mercáu occidental producíos, sicasí, masivamente pa la so esportación na ciudá china de Jingdezhen.

En Nápoles fundóse la fábrica de Capodimonte na dómina en que Carlos VII de Borbón (futuru Carlos III d'España) gobernaba'l reinu; cuando llegó a España fundó una fábrica de porzolana al estilu de la que conoció en Nápoles, na Real Fábrica de porzolana del Bon Retiru, en Madrid.

En Francia, na ciudá de Sèvres, cerca de París, esistía una fábrica de porzolana blanda qu'en 1760 pasó a llamase Manufactura Real y en 1768 empezó a producise la porzolana de pasta duro. N'España, Antonio Raimundo Ibáñez Llano y Valdés montó nel so señoríu de Sargadelos una fábrica de porzolana que supunxo'l primera altu fornu del sur d'Europa. La fábrica subsiste nel sieglu XXI y foi ampliada y remocicada con arreglu a les téuniques modernes.

Producción editar

 
La porzolana carauterizar pola so finura y tresparencia tres la cocción.[7]

Materia primo editar

Por regla xeneral componer de los siguientes materiales en polvu:[8][6]

  • Caolín ente un 50 % y un 55 %
  • Cuarzu ente un 22,5 % y un 25 %
  • Feldespatu ente un 22,5 % y un 25 %
  • Cuarzu y feldespatu molíos, pa la cubierta *

Óxidos metálicos pa los colores

  • Oro d'axuntadura nel casu en que quiera dorase delles partes.

Procesu de fabricación editar

Como productu más finu y sofisticáu que la lloza, que se cuez a una temperatura ente los 1000 y 1300 °C, la porzolana cocer a una temperatura muncho más alto, alredor de 1800 °C.[8] El procesu de sinterización, o cocción, realizar en dos etapes. La primera correspuende al llogru, a 1800 °C, d'una pasta moldiable que al esfrecese resulta nun material duro, fráxil y rugoso. La segunda correspuende al vidráu (a temperatures que varien según el productu ente 1175 y 1450 °C). Na cocción de la porzolana realizada en fornos de lleña, pa caltener la so blancura, protexíense les pieces contra los depósitos de ceniza y les llapaes direutes por un sistema de gacetes refractaries. La porzolana suelse decorar nuna tercer cocción con pigmento que se llogren a partir d'óxidos metálicos xamuscaos.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Fatás y Borrás, 1999, p. 263.
  2. Guillem, 1987.
  3. Padilla y otros, 2002.
  4. Caro Bellido, 2008, p. 197.
  5. Díez, Pablo M. (5 d'abril de 2015). «Dos mil años fabricando porzolana». diariu ABC.. Consultáu'l 25 d'avientu de 2015.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 CamposOsorio, 2005.
  7. 7,0 7,1 Fatás y Borrás, 1999, p. 264.
  8. 8,0 8,1 «Porzolana». ¿Sabes tu qué ye?. Pontificia Universidá Católica de Chile. Consultáu'l 25 d'agostu de 2015.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar