Premià de Mar

conceyu de la provincia de Barcelona

Premiá de Mar (oficialmente y en catalán Premià de Mar) ye un conceyu de la provincia de Barcelona, España, asitiáu na mariña del Maresme, a unos 20 quilómetros de la capital de la so provincia. En 1842 el so nome oficial yera San Cristóbal de Premiá.[3] Premiá de Mar, ye la segunda ciudá más poblada del Maresme tres Mataró.

Premià de Mar
Q11920184 Traducir
Alministración
País España
Autonomía Cataluña
ProvinciaBandera de Provincia de Barcelona provincia de Barcelona
Ámbitu funcional territorial Ámbitu Metropolitanu de Barcelona
Contorna Maresme (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu de Cataluña
Alcalde de Premià de Mar Rafael Navarro Álvarez (es) Traducir
Nome oficial Premià de Mar (ca)[1]
Códigu postal 08330
Xeografía
Coordenaes 41°29′31″N 2°21′43″E / 41.492°N 2.362°E / 41.492; 2.362
Premià de Mar alcuéntrase n'España
Premià de Mar
Premià de Mar
Premià de Mar (España)
Superficie 2.1 km²
Altitú 8 m[2]
Llenda con Premià de Dalt, Vilassar de Mar, El Masnou y Teià
Demografía
Población 28 767 hab. (2023)
- 13 704 homes (2019)

- 14 415 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Maresme (es) Traducir
100% de Ámbitu Metropolitanu de Barcelona
0.5% de provincia de Barcelona
0.37% de Cataluña
0.06% de España
Densidá 13 698,57 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
premiademar.cat
Cambiar los datos en Wikidata
Cerámica de la hestoria de Premiá, na plaza.
Riera de Premiá.
Sede del Patronatu Social, edificiu de 1888.
Antigua Fábrica del Gas.
Ilesia de San Cristóbal.

Situación xeográfica editar

Ta asitiáu na mariña del Maresme. Los conceyos que-y arredolen son El Masnou, Premiá de Dalt, Vilasar de Dalt y Vilasar de Mar.

Mediu ambiente editar

La sablera ye arenosa, sufre una gran transgresión marina que nel so día s'intentó solucionar cola construcción d'unos espigones y que, nos últimos años, corríxese temporalmente cola aportación artificial de sable del fondu marín, ensin la cual nun esistiría en munchos llugares. L'ampliación del puertu deportivu, empecipiada antes de los Xuegos Olímpicos ya inda inacabada, contribuyó en gran manera, a alteriar los volumes de sable nes sableres. Al pie de les sableres hai unos paseos, dotaos d'exercicios variaos pa deportistes, con gran amplitú pa caminar y dir en bicicleta.

Clima editar

Premiá de Mar tien un clima mediterraneu típicu con una temperatura medio añal rondando los 17 °C. Los branos son templaos, que pueden aportar a calientes mientres los díes centrales del branu. De media, les temperatures máximes mientres el branu ronden los 28-29 °C y les mínimes 20-21 °C. Los iviernos son nidios, con temperatures rondando máximes 13-14 °C y mínimes de 6-7 °C.[4] La nieve ye rara ya infrecuente, de media nieva una vegada cada 4-5 años. El 18 de febreru de 1942 producióse la mayor nevada de la hestoria de Premià de Mar, con más de 5 cm de grosez de nieve. La temperatura algamada esi día foi de -6 °C.

Historia editar

L'actual Premiá de Mar yera, d'antiguo, un pequeñu barriu marineru de Premiá que se segregó, nel añu 1836, de l'actual Premiá de Dalt (daquella San Pedro de Premiá o, a cencielles, Premiá). La inauguración de la primer vía ferroviaria ente Barcelona y Mataró favoreció, notablemente, la crecedera del pueblu.

El nucleu urbanu estender a lo llargo de la carretera de Mataró (Camín Real), alredor de l'actual cai de San Antonio, de la plaza del Conceyu y de la ilesia de San Cristóbal. Les antigües cases típiques (de les qu'inda güei se caltienen bastantes nel cascu antiguu) son construcciones con fachaes blanques, de planta baxa y un pisu, con un ampliu ventanal, enrexáu, que da a la cai y, xeneralmente, con un patiu na so parte posterior.

Escontra finales del sieglu XIX y entamos del sieglu XX, Premià de Mar sufrió la plaga de la filoxera, que causó la desapaición de los viñeos esistentes nel pueblu. Darréu, empezó a desenvolvese una importante actividá industrial nel sector testil, metalúrxicu y de la construcción, cola implantación, nel pueblu, de delles fábriques importantes (Lio, Casa Za, La Propagadora de Gas o'l Vapor Vell).

Dempués de la Guerra civil, l'actividá del sector de servicios foi ganando terrenal a midida que Premiá de Mar diba consolidándose como un llugar de veranéu. El Bellamar (xunto cola estación de RENFE) foi, mientres enforma tiempu, l'únicu edificiu instaláu ente les víes y la sablera. Yera un restorán con una discoteca y tenía una pequeña sablera privada. A principios de la década de los noventa foi baltáu yá que violaba la Llei de Mariñes. Güei namái se caltién el nome de la sablera.

A postreros de los años sesenta empezó una rápida estensión de la superficie urbanizada, especialmente escontra'l monte, hasta enllazar colos barrios periféricos de Premiá de Dalt, partiendo con l'autopista de Barcelona-Mataró. Coles mesmes urbanizóse la popularmente llamada Gran Vía (antes Avenida del 27 de xineru) onde se construyeron altos edificios d'apartamentos. Paralelamente, nes zones más perifériques, cercanes a la sablera, abondaron les construcciones de torres de veranéu y cases unifamiliares.

El día 7 de febreru de 2007, nun aciar accidente de tráficu na N-II, al altor de la esviadura n'obres de la BV-5023, l'alcalde Jaume Batlle foi arolláu por un coche, finando nel actu. N'alcordanza a esti tráxicu accidente, y como forma de protesta ante'l descontentu de la xente al pasu de la N-II pola población, acaldía 7 de mes los habitantes corten dicha carretera.

Economía editar

Na economía actual queda dalgún rastru de l'antigua actividá industrial (empreses como Metalogenia fundición d'aceru y Transmesa fabrica de tubos ente les más grandes, que yá sumieron definitivamente de la hestoria de Premiá de Mar), daqué de floricultura y un mínimu sector servicios. La proximidá a Barcelona, Mataró y otres poblaciones muncho más inmportantes, faen de Premiá de Mar un pueblu cuartu. La Gran Vía Lluís Companys constitúi la exa básica alredor del cual xira tola actividá comercial de la villa. Nesta cai atopa'l mercáu de San Juan y una gran cantidá de tiendes, chigres y comercios.

Población editar

Mientres el primer terciu del sieglu XX foi una pequeña población marinera, testil (estampación) y con delles cases de veranéu. La población aumentó considerablemente a partir de 1960 y, anguaño, tien un importante contingente d'inmigración procedente de Marruecos y del África subsaḥariana. El términu municipal ye unu de los más pequeños de Cataluña y ta urbanizáu nun 90% de la so superficie. Por ta razón, ye unu de los conceyos con mayor densidá de población d'España. Premiá, ye la segunda ciudá del Maresme tocantes a población.

Cultura editar

Si falamos d'actos culturales importantes del conceyu tenémonos que referir obligatoriamente a la fiesta mayor que se celebra'l 10 de xunetu (día de San Cristóbal). Ye famosa pola llegada de los pirates al pueblu y la conquista» d'ésti por estos navegantes mientres los día de fiesta mayor. El pueblu escenifica la situación y celébrense munchos actos rellacionaos, como diverses batalles d'agua y farina ente partidarios de los pirates y partidarios de los premianenses (habitantes del pueblu) según una carrera a pèl (nudista) nocherniega. La Fiesta de los Pirates de Premiá de Mar ye cada vez más conocida tantu dientro de la contorna como fora d'ella. Unu de los equipamientos culturales más importantes ye'l Muséu de la Estampación Testil, instaláu primeramente na masía Can Manent ('Casa Manent') y treslladáu dempués a l'antigua fábrica del gas de la empresa Lyon Barcelona S.A.

Urbanismu editar

Ente les entidaes social y cultural más enraigonaes na hestoria de Premiá de Mar cabo destacar:

  • El Patronatu Social Premianenc
  • El Centru de l'Amistá Obrera

Edificios históricos d'interés editar

  • Masía Can Manent (Camín Real, 54). Ye una masía de finales del sieglu XVI, propiedá naquella dómina de la familia Manent. En 1984 foi restaurada pol conceyu y de 1985 al 1 de marzu de 2010 acoyó la Biblioteca Municipal y el Muséu de la Estampación. El muséu foi treslladáu a l'antigua fábrica del gas. La biblioteca foi treslladada a un edificiu nuevu construyíu pa tal fin y bautizada col nome de Biblioteca Municipal Martí Rosselló i Lloveras, nome d'un escritor nativu de Premià de Mar (1953-2010) que foi bibliotecariu mientres tol periodu en que la masía foi sede de la biblioteca del conceyu (1985-2010). Dende xineru de 2011 la masía Can Manent ye un centru social pa persones mayores.
  • Escuela La Salle Premià
  • Escuela de Asís
  • Fábrica La Lio (edificiu industrial convertíu güei n'escuela. Caltiénse la particular arquiteutura metálica de l'antoxana)
  • Antigua Fábrica del Gas de Premiá de Mar, d'estilu modernista y neoclásicu, construyida en 1884. Ye la única fábrica de gas de hulla que se caltién en Cataluña. Foi rehabilitada pol arquiteutu Rafael de Cáceres
  • Colexu de La Salle de Premiá
  • Ilesia de San Cristóbal, empecipiada en 1798 y terminada en 1854 (altar y pórticu barrocos con motivos marineros y campanariu octogonal)
  • Can Roure (novecentista, acueye'l Xulgáu de Paz de la población)
  • Masía Ribas (1881)
  • Can Maristany (sede de la Escuela Municipal de Música).

Deporte editar

Ente les sociedaes deportives alcontraes en Premiá de Mar cabo destacar:

Personaxes célebres editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar