Provincia de Cantabria de 1778

La provincia de Cantabria de 1778 foi una xurisdicción española creada'l 28 de xunetu de 1778 por consensu de la Xunta Xeneral de la provincia de los Nueve Valles, axuntada na casa de xuntes de Puente San Miguel, llocalidá entós llamada Bárcena de la Ponte, y aprobada pol Conseyu de Castiella en Real Provisión del 22 de payares de 1779. Esistió hasta 1801, cuando Carlos IV instaura definitivamente nel so llugar la provincia marítima de Santander, solicitada en 1799; ésta consolídase por real decretu de 1833, que crea en llugar de l'anterior la provincia de Santander, actual comunidá autónoma de Cantabria dende 1981.


Provincia de Cantabria de 1778
(de 28 xunetu 1778 a 22 payares 1801)

provincia de Santander
provincia d'España
Alministración
Rexón histórica[[Castiella la Vieya|{{{2}}}
Xeografía
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Contestu históricu editar

Les reformes polítiques n'España de 1766 abrieron el discutiniu sobre la necesidá nacional d'esquiñonar la península ibérica en divisiones alministratives homoxénees. Nesa dómina empiecen a apaecer propuestes de creación de provincies, anque nenguna de les primeres llevar a cabu. En 1789 Floridablanca reflexó nun documentu la división de la península y les islles cercanes en 38 entidaes provinciales.

Nesta dómina, Cantabria taba estremada n'entidaes de diversa índole, destacar:

  • El partíu de Laredo, perteneciente a la Intendencia de Burgos.
  • La xurisdicción de los Montes del Pas, tamién parte de la Intendencia de Burgos.
  • El partíu de Reinosa, parte de la Intendencia de Toro.
  • El correximientu de realengu de los Cuatro Villes.
  • El correximientu de realengu de Campoo.
  • El correximientu de señoríu de Soba, Ruesga y Villaverde.
  • El correximientu de señoríu de Potes y Provincia de Llébana.
  • El correximientu de señoríu del Mayordomado de la Vega y l'Honor de Miengo.

Amás esistíen nel territoriu una llarga serie de xuntes escoyíes pol pueblu que nun teníen representación na corte. Con estes xuntes los fidalgos pretendíen defender los intereses locales. En Cantabria, les más importantes fueron les siguientes:

  • La xunta de los Cuatro Villes de la Mariña.
  • La xunta de la Provincia de Llébana.
  • La xunta de Trasmiera.
  • La xunta de Campoo.
  • La xunta de la Provincia de los Nueve Valles.
  • Les xuntes xenerales del Cayáu (esporádiques).

=== Intentos d'unificación Toes los intentos d'unificar los territorios que güei pertenecen a la comunidá autónoma de Cantabria fracasaron. Inclusive la provincia de Cantabria de 1778, yá que dexó fuera'l territoriu de Campoo. Estos intentos llevar a cabu les xuntes mentaes mientres el sieglu XVIII. Estes xuntes trataben de faer valir los privilexos locales nun momentu en que la Casa de Borbón pretendía un Estáu más central. Amás topetaron delles vegaes ente elles en defensa de los sos intereses particulares.

En 1727 y 1732 hubo dos talos fuertes intentos d'unificación per parte de los cuatro villes de la mariña, encabezaes por Santander y Laredo; el poder de la villa de Laredo yera quiciabes el más grande del territoriu, reconociéndose na espresión Cayáu de Laredo. En 1796 intentar los nueve valles, tamién ensin resultancia.

La provincia de Cantabria editar

En 1778 creóse la provincia de Cantabria por unión inicial de los Nueve Valles (Alfoz de Lloredo, Cabezón de la Sal, Cabuérniga, Camargo, Cayón, Reocín, Penagos, Piélagos y Villaescusa) más Valdáliga y, darréu, Anievas, Iguña, Buelna, Cartes, Cieza, Coto d'Estrada, Lamasón, Llébana, Los Llares y San Vicente de Llión, Peñamellera, Peñarrubia, Pie de Concha, Pujayo, Ribedeva, Rionansa, Santillana, San Vicente de la Barquera, Toranzo y Viérnoles.

Sicasí, esa unión nun representaba la realidá del tol territoriu denomináu como La Montaña polos castellanos, nin entá de la xurisdicción de Laredo, dependiente de la mesma de Burgos, que yera'l llamáu cayáu. Muncha culpa tener Santander, reticente a entrar na provincia por querer ganar el máximu protagonismu nella y beneficiariu d'una serie de midíes reales que fixeron floriar la ciudá. Per otru llau, Castro-Urdiales nun fuera siquier convidada a la primer xunta en Puente San Miguel (entós Bárcena la Ponte), pos nesi momentu los sos intereses llevábenlu a buscar el sofitu de los vizcainos.

La realidá foi qu'esta provincia, de la cual la Corona nun aprobó les ordenances, funcionó pocu más que de nome. Un exemplu ye que los sos miembros llegaron inclusive a negase asistencia en materia de defensa contra Francia ente 1794 y 1795, bien poco primero de la so creación. Les ordenances nunca llegaron, polo que recurrieron a les de l'antigua provincia de los Nueve Valles, pero que solo valíen pa esos valles y non pa otros territorios agregaos, colo que s'acentuaron les diferencies, polos privilexos d'unos y otros territorios. Tampoco esistió una diputación permanente.

En 1792 Santander, qu'entá nun se xuniera a la provincia, impunxo pa xuntase, dende la figura d'Antonio Cordero, trés condiciones ante la corte:

  • Ser la so capital.
  • Tener un correxidor con honores d'audiencia.
  • L'adherencia a la provincia obligatoria pa toles xurisdicciones que formaben parte del cayáu de Laredo.

Encamentó tamién, anque nun esixó, que la provincia llamárase Santander en llugar de Cantabria. La provincia de Cantabria completar en 1796 colos territorios más orientales, como la villa de Castro-Urdiales, que nun fueren convidaos a la primer xunta. En 1796 Santander tamién se xunió a la provincia, magar la so permanencia rondó namái l'añu. Per otra parte, Santander retrasó dende'l principiu la so adhesión, pos quería arrampuña-y la capitalidad al pequeñu pueblu de Bárcena la Ponte. Santander consiguió'l 25 de setiembre de 1799 constituyise en provincia propia, anque esta solo duró hasta 1803, al igual que lu fixeron Cádiz, Málaga, Alicante, Cartaxena y Asturies poles mesmes feches. Ganó atribuciones a la Intendencia de Burgos, que fueron ampliaes en 1801 al territoriu circundante, poniendo fin a la provincia de Cantabria.

Bibliografía editar

Referencies editar

Ver tamién editar