Los calmucos son un pueblu mongol parte de los oirates qu'habita na República de Kalmukia (Rusia), China y Mongolia. El so idioma ye'l calmuco.

Infotabla de grupu humanuPueblu calmucu
Tipu etnia
Población total 179 547 (2021)
Parte de oirates (es) Traducir
Xeografía
Estáu Rusia
Cambiar los datos en Wikidata

Los calmucos (en Idioma calmuco: Хальмгуд; “Kalmyk”, alternativamente traducíu como “calmuco”, “Kalmuk”, o “Kalmyki”) ye'l nome dau a la fracción de los mongoles oirates, qu'emigraron dende'l Asia Central hasta Europa oriental, estableciéndose finalmente na llanura al noroeste del mar Caspiu nel sieglu XVII.

Historia editar

Trátase d'un pueblu mongol conocíos con esta denominación dende'l sieglu XVII cuando llegaron del Asia Central a la desaguada del Volga na cabecera d'El Cáucasu.

Los mongoles tuvieron la so residencia en Karakorum (397); y entá dempués de perder el dominiu sobre China, yeren entá poderosos na Tartaria. D'ellos salieron dos pueblos, los khalkhas y los elutos o calmucos; los primeres sometiéronse más tarde a la China, y los otros a Rusia.

Ente los sieglos XV y XVII, los calmucos yeren nómades que anduvieron a la tema con China pol control de Beixín. Los calmucos en realidá son oirates, esto ye mongoles de fe budista occidentales. A finales del sieglu XV con Dayan Kan y na segunda metá del XVI col so nietu Altan Khan (1543-1583)[1], consiguieron restaurar una parte del poder que tuvo'l so llexendariu antepasáu Gengis Kan. Altan conquistó toa Mongolia ya introdució el lamaísmo ente los calmucos arriendes de les sos campañes nel Tíbet. El xefe de la relixón tibetana visitó Mongolia, onde entamó'l lamaísmo (1577) y concedió a Altan el títulu de Dalai lama de Mongolia. Los sos descendientes constituyeron una feudalidad relixosa, y construyéronse numberosos monesterios nel país. Sol so lideralgu espublizar con ésitu'l budismu tibetanu, que yera conocíu dende'l sieglu XIII, pero que los eclécticos gengiskanidas nunca adoptaren. En 1603 los calmucos destruyeron el Kanato de Jiva y en 1639 apoderaron a los turcomanos de Mangyshlak.

Los calmucos establecer na estepa abierta d'anchu de Sarátov, nel norte de Astracán nel delta del Volga nel sur y el ríu Térek, nel suroeste. Tamién acamparon en dambos llaos del ríu Volga, del ríu Don nel oeste hasta'l ríu Ural, nel este. Anque estos territorios fueren apocayá amestada per Rusia, que nun taba en condiciones de resolver la zona con colonos rusos.

Los zares rusos utilizar como pueblu fronterizu contra les incursiones de los pueblos de les estepes y los calmucos fueron reclutados nel exércitu imperial. El so khan Ayuka (1670-1724) fíxose vasallu nominal de Rusia y los rusos llanzaron a estos guerreros budistes contra'l Kanato de Crimea, los baskires y los nogayos, que yeren musulmanes.

Aprovechando la muerte de Ayuka Khan nel añu 1724, Kalmukia foi invadida y anexonada pol Imperiu rusu. Anque de primeres los calmucos amosáronse antirrusos, la rusificación dio los sos frutos, polo que nun duldar n'ayudar a Rusia nes Guerres Napoleóniques (1812-1815), na Guerra de Crimea (1853-1856) y na Guerra Ruso-Turca (1877-1878). Formaron un kanato fronterizu (territoriu gobernáu por un kan o gobernante mongol) que xuró llealtá a Rusia en cuenta de proteición contra l'ataque de los tártarus.

En 1763, la zarina robló'l “segundu Manifiestu” d'invitación a emigrantes europeos, fecháu'l 22 de xunetu de 1763, que llogró un gran ésitu. El manifiestu de Catalina II de Rusia foi respondíu por polacos, holandeses, suecos, suizos, franceses y alemanes, estos postreros constituyeron el nucleu fundamental, el 80 % de les 30.000 persones que se dirixeron nesi primera contingente camín de Rusia. Por esti motivu, a esi grupu étnicu conocer como alemanes del Volga. Mas, una vegada roblada la invitación polos emigrantes, fíxose-yos saber, en forma atenta, y persuasivamente que toos, ensin esceición, teníen de dedicase a la colonización de les zones del baxu Volga como llabradores. Creáronse 104 aldegues o colonies madres na zona cercana a la rivera del ríu Volga. Nel llau altu de la Bergseite (llau derechu del Volga) estableciéronse primeramente los colonizadores, en nucleos non mayores de mil families, sobre los campos estendíos nun perímetru circular de 70 km; cada grupu, convenientemente delimitado, considerábase como un distritu de colonización, dirixiéndose la so alministración dende les ciudaes cabeceres de Sarátov y Samara. La zona este del Volga (Wiesenseite) taba ocupáu por kirguís, calmucos y tártaros mongólicos, quien se consideraben dueños de la zona; polo tanto al establecer les colonies na parte oeste del ríu, taba construyéndose una muralla viva, un bloquéu humanu contra los pueblos calmucos, tártaros y quirquizios.

Mientres el sieglu XVII los calmucos fueron los qu'intentaron xunir ensin ésitu al restu de los mongoles, pero los jaljas prefirieron una dominación alloñada de los manchúes que la unión colos sos hermanos calmucos, torgando la renacencia d'una fuercia mongol. Sicasí, en 1758 los chinos entartallaron a los jaljas, les matances fueron numberoses y los sobrevivientes fuxeron a Tobolsk, xunto a los sos hermanos calmucos so la proteición rusa. Los chinos fundaron la colonia militar de Kuldja, que poblaron con condergaos y musulmanes dunganos.

El kanato foi absorbíu pola provincia rusa de Astracán nel sieglu XVIII. En 1865 construyóse Elistá,ciudá que sería la futura capital del país con asentamientos fixos y Templos.

La Revolución rusa editar

 
Semeya d'un calmuco por Iliá Repin (1871).

Dempués de la Revolución d'Ochobre en 1917, munchos calmucos del Don xunir al Exércitu blancu y llucharon sol mandu de los xenerales Denikin y Piotr Wrangel mientres la Guerra Civil Rusa. Primero que l'Exércitu Coloráu abriérase pasu a la península de Crimea a finales del 1920, un numberosu grupu de calmucos fuxeron de Rusia colos restos del derrotáu exércitu blancu hasta'l mar Negru, y dellí embarcóse escontra Turquía.

La mayoría de los refuxaos optaron por asitiar se en Belgráu (Serbia). Otros grupos, muncho más pequeños, escoyeron Sofía (Bulgaria), Praga (Checoslovaquia), y París y Lyon (Francia). Los refuxaos calmucos en Belgráu construyeron un templu budista nel añu 1929.

La óblast autónoma de Kalmukia foi establecida'l 4 de payares de 1920 y darréu foi alzada al estatus de república autónoma'l 20 d'ochobre de 1935.

La Segunda Guerra Mundial y les sos consecuencies. Les deportaciones editar

La coleutivización y la deportación amenorgaron seriamente a los calmucos ente los años 1930 y 1940. Por esti motivu, mientres la II Guerra Mundial, dellos calmucos collaboraron colos invasores alemanes contra los soviéticos. Sicasí, eso nun puede despintar el fechu de qu'aprosimao 8 mil calmucos fueron condecoraos pol Exércitu soviéticu en diversos órdenes y medayes, y 21 homes fueron gallardoniaos col títulu de Héroe de la Xunión Soviética.[2]

Habitaben nesos momentos les estepes al sur de Stalingráu y estendíense escontra l'este y sur en direición al mar Caspiu. Los alemanes ocuparon estes estepes cuando'l grupu d'exércitos A travesar de camín a El Cáucasu y los pozos petrolíferos de Bakú. La ofensiva de la Exa sirvió p'asitiar parte de la república de los calmucos como territoriu ocupáu. Los alemanes sofitaron la creación d'un Comité de Lliberación Nacional en Elistá, la capital. Inclusive los calmucos, pola direición d'un antiguu suboficial xermanu que conocía la llingua calmuca pola so etapa anterior na primer guerra mundial y que d'esta miente va llegar a capitán, van formar un cuerpu de caballería contra'l comunismu soviéticu. Cuando fueron espulsaos los nazis, Stalin y Lavrenti Beria, xefe la policía secreta soviética (NKVD) decidieron que tol grupu étnicu calmuco había de expiar los pecaos de los que collaboraren col enemigu. (Vease'l llibru “Una guerra de exteminio. Hitler contra Stalin.” Laurence Rees).

N'avientu de 1943, Beria unvió unidaes del NKVD a la estepa calmuca por que llevaren a cabu la deportación forzada. Les fuercies de Beria pasaron dellos díes reconociendo la zona, comprobando cuantos vivíen en cada casa, el númberu de persones o si teníen perros guardianes. El 28 d'avientu de 1943, el NKVD actuó. Entraron pola madrugada nes cases y dixéron-yos a los calmucos que diben espulsalos. Munchos ausentes de los sos llares, viéronse dixebraos de los suyos ensin saber si volveríen velos nunca. Tresportar a los calmucos a estaciones ferroviaries con cuenta de llevalos a los gulags más alloñaos del territoriu soviéticu. Families enteres fueron metíes nos trenes pa tresportalos a los distintos campos onde diben ser deportaos. Fueron trataos con brutalidá, llegando inclusive n'unu de los campos de Siberia onde fueron unviaos, Krai d'Altái, a morrer mientres el viaxe 290 de les 478 persones ellí deportaes.

Según NF Bugai, l'espertu principal de Rusia sobre les deportaciones, el 4,9% de la población calmuca morrió mientres los trés primeros meses de 1944, un 1,5% nos trés primeros meses de 1945, y el 0,7% nel mesmu periodu de 1946. La gran mayoría fueron unviaos a Siberia o a campos de concentración al norte de los Urales. Sicasí, munchos dalgunos llograron escapar a Europa y a Estaos Xuníos.

La reconstrucción de la República autónoma editar

Fueron restablecíos en 1956. Darréu foi reconstituyida primeramente'l día 9 de xineru de 1957 na provincia autónoma y depués el día 29 de xunetu de 1958 restituyida na República Autónoma Socialista Soviética. Los años subsiguientes Rusia enllanta na rexón programes agrícoles de riego que dan como resultáu la desertificación xeneralizada del territoriu, y amás decide asitiar plantes industriales económicamente invidables que depués fueron abandonaes. Col esbarrumbamientu de la Xunión Soviética, la so cultura y fe budista esperimentaron una renacencia. En 1989, alzar na so capital Elistá, un monumentu n'alcordanza a les víctimes.

La fuxida de los calmucos a China editar

Nel so llibru "La rebelión de los tártaros", publicáu nel añu 1837, que pola so brevedá podría ser consideráu artículu, Thomas De Quincey, narra la gran fuxida protagonizada polos calmucos dende'l so Kanato lleal a Rusia hasta les fronteres de China. El llibru, cuenta como en xineru de 1771, los tártaros calmucos, súbditos de la zarina Catalina la Grande, empecipiaron un viaxe al traviés de la estepa rusa que los llevaría hasta la mesma Gran Muralla china, onde seríen acoyíos pol entós emperador Qianlong.

Aparentemente, les úniques referencies del sucesu a les que pudo tener accesu De Quincey fueron una nota a pie de páxina que faía referencia a les memories d'unos misioneros xesuites en China, y al llibru d'un viaxeru alemán que tamién rellató la mesma hestoria.

Música calmuca editar

La música de Kalmukia tien los sos raigaños na cultura musical de los oirats, un pocu influyíu por turcos, el Cáucasu y la música rusa y l'instrumentación. Los preseos tradicionales inclúin el dombra, que s'utiliza p'acompañar la música de baille. L'estáu conxuntu folclóricu Tulpan formar en 1937 pa promover la música tradicional calmuca.

Mitoloxía editar

Nel Diccionariu infernal de Collin de Plancy citar al so ídolu llamáu Altangatufun

Otres referencies editar

Nel so llibru Hestoria xeneral y particular, escrita en francés pol Conde de Buffon, apaez una referencia los calmucos como: “Tártaros teníos polos más feos ente tolos homes”.[3] La monumental obra de Mijaíl Shólojov El Don apacible (1957) sobre los cosacos del Don fai múltiples referencies a los calmucos de la dómina de la Primer Guerra Mundial y la Guerra Civil Rusa.

Calmucos pernomaos y otros personaxes rellacionaos editar

  • Youri Djorkaeff, xugador de fútbol, descendiente de la etnia calmuca per parte de padre.
  • Vladímir Lenin, descendiente de calmucos per parte de los sos güelos paternos, Nikolái Uliánov (parcialmente calmuco) y Anna Uliánova (dafechu calmuca).
  • Kirsán Iliumzhínov, axedrecista, multimillonariu y políticu, presidente de la Federación Internacional d'Axedrez.
  • Velimir Jlébnikov, poeta futurista rusu, pasó los primeros seis años de la so infancia ente los calmucos.[1]

Referencies editar

  1. Hacker, A. (2006). Khlebnikovian time: Between H. G. Wells and Kalachakra. En Variantology 2: On Deep Time Relations of Arts, Sciences and Technologies. Siegfried Zielinski y David Link, con Eckhard Fuerlus y Nadine Minkwitz. Traducción del orixinal n'alemán de Gloria Custance. Verlag der Buchhandlung Walter König, Köln, páxs. 281-298.