Rafael Yglesias Castro

políticu costarricanu (1861-1924)

Rafael Yglesias Castro (18 d'abril de 1861San Xosé – 10 d'abril de 1924San Xosé)[2] foi un políticu, empresariu y comerciante costarricense, presidente de Costa Rica de 1894 a 1902. Home de personalidá enérxica, gobernó'l país per espaciu de 8 años, mientres los cualos concretó munches obres, impulsáu pol so enfotu d'ilustración y progresu. Nel planu económicu, impulsó una importante reforma monetaria, na cual estableció'l patrón oro y dexó la creación del colón como moneda nacional (1896), lo que vieno poner una nueva base sobre la vida económica de la nación. Empecipió la construcción del ferrocarril al Pacíficu, que concretóse hasta 1909. Propulsó la enseñanza y traxo del estranxeru gran cantidá de maestros d'obres y obreros especializaos. Tamién, impulsó la construcción y terminación del Teatru Nacional de Costa Rica, inauguráu nel so primer gobiernu (1897). Nel planu internacional, n'el so gobiernos robláronse'l tratáu Pacheco-Matus (1896), que punxo fin a disputes fronterices con Nicaragua; y el Laude Loubet con Colombia. Foi candidatu a la presidencia de la República en dos causes más, depués del so segundu gobiernu: 1910 y 1913, siendo derrotáu en dambes. L'Asamblea Llexislativa de Costa Rica declarólu Beneméritu de la Patria el 16 de payares de 1981.

Rafael Yglesias Castro
16. Presidente de Costa Rica


José Joaquín Rodríguez Zeledón - Ascensión Esquivel Ibarra
embaxador

Vida
Nacimientu San Xosé18 d'abril de 1861
Nacionalidá Bandera de Costa Rica Costa Rica
Muerte San Xosé10 d'abril de 1924 (62 años)
Sepultura San Xosé
Causa de la muerte infartu de miocardiu
Estudios
Llingües falaes castellanu[1]
Oficiu políticu, diplomáticu, abogáu, entamadorcomerciante
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Primeros años editar

Nacíu Rafael Anselmo José Yglesias y Castro el 16 d'abril de 1861, los sos padres fueron Demetrio Yglesias Llorente y Eudoxia Castro Fernández, fía de José María Castro Madriz, presidente de Costa Rica de 1847 a 1849 y de 1866 a 1868. Casóse en San Xosé el 7 de xineru de 1893 con Manuela Rodríguez Alvarado, fía del Presidente José Joaquín Rodríguez Zeledón.

Realizó los sos estudios de primaria en San Xosé, y los de secundaria nel Colexu San Luis Gonzaga de Cartago. Cursó estudios cimeros na Universidá de Santu Tomás, onde llogró'l títulu de bachiller en Ciencies y Lletres, depués de lo cual empecipió estudios de Derechu nesa mesma institución, que nun concluyó por problemes familiares, al tener qu'atender obligaciones familiares tres la muerte del so padre.

Mientres munchos años dedicar a actividaes empresariales, principalmente'l comerciu. Viaxó per dellos países como Estaos Xuníos, Méxicu ya Inglaterra, buscando información pa establecer un molín en Costa Rica. N'Inglaterra fundó una empresa llamada Molino Victoria Company.

Actividá política editar

Participó en política per primer vegada a la edá de 19 años, en 1880, sofitando les candidatures de José Joaquín Rodríguez Zeledón, Cruz Alvarado y Julián Volio Llorente como diputaos de la oposición pa l'Asamblea Constituyente convocada pol presidente Tomás Guardia Gutiérrez. En 1881 foi acusáu de participar nuna conxura contra'l xeneral Guardia, polo que foi confináu a la rexón de Talamanca, volviendo del exiliu en 1882 al finar Guardia.

En 1889 foi unu de los principales activistes del Partíu Constitucional que postulaba la candidatura presidencial de José Joaquín Rodríguez Zeledón. Nesta eleición foi electu diputáu pola provincia d'Alajuela, pero darréu foi designáu Secretariu de Guerra y Marina (1890-1894), con recargu de la Secretaría de Facienda y Comerciu a partir de 1893.

Presidente de la República editar

Obres mientres les alministraciones de Rafael Yglesias Castro

  • Establecimientu del patrón oro y creación del colón (1896, esquierda).
  • Inauguración del Teatru Nacional de Costa Rica (derecha), Escuela de Belles Artes y Escuela de Farmacia (1897).
  • Tratáu Pacheco-Matus con Nicaragua y firma de los laudes Alexander (1897-1898).
  • Entamu de la tranvía llétricu en San José (1900).
  • Entamu de la construcción del ferrocarril al Pacíficu (1900).
  • Laude Loubet con Colombia (1900)
  • Saneamientu del puertu de Limón y construcción del tajamar (1900).
  • Creó cases de correición pa menores.
  • Introdució nes escueles los primeros llibros d'autores nacionales.
  • Impulsó l'atención médica nos cantones.
  • Fundó l'Institutu d'Hixene, pa investigar melecines y enfermedaes.
  • Creó la Inspeición Pública y Contadoría Xeneral de Catastru de la República.
  • Fundó'l Monte Nacional de Piedá.
  • Estableció'l Parque Nacional ya inauguró el Monumentu Nacional de Costa Rica, en memoria de la Campaña Nacional de 1856-1857, nel añu 1895.

Nunos comicios bien aldericaos, nos que la primer ronda favoreció al candidatu de la Unión Católica José Gregorio Trejos Gutiérrez, el Partíu Civil llogró la eleición de Rafael Yglesias Castro como Presidente de la República pal periodu 1894-1902.

La so alministración foi dinámica y progresista. Inauguróse'l Teatru Nacional, la Escuela de Belles Artes de Tomás Povedano y la Escuela de Farmacia (1897); enllantóse'l patrón oro, empecipióse la construcción del ferrocarril al Pacíficu y efectuáronse munches otres obres de progresu. L'establecimientu del patrón oro foi aprobáu pol Congresu Constitucional el 24 d'ochobre de 1896, dexando acuñar monedes d'oru y plata, amás de la impresión de billetes y sellos de corréu. Camudóse'l nome a la moneda, que pasó de llamase pesu a colón. El patrón oro entró en funcionamientu en 1900. En cuanto al ferrocarril al Pacíficu, Yglesias punxo tol enfotu na obra y llogró construyilo hasta Orotina, anque la so idea yera llevalo hasta'l puertu de Tivives, al que consideraba más aparente que'l de Puntarenas. Tamién, mientres 1900, empezó a funcionar la tranvía llétricu en San José. Ente otres obres pública, Yglesias mandó a saniar el puertu de Limón y construyir el tajamar.

 
Fotografía histórica de la Inauguración del Monumentu Nacional de Costa Rica el 15 de setiembre de 1895, mientres el gobiernu de Rafael Yglesias.

En 1896, Colombia y Costa Rica roblaron la convención Esquivel-Holguín y nomaron como árbitru al Presidente de Francia, Émile Loubet, quien emitió en 1900 el Laude Loubet. Esti laude nun contenía nenguna considerancia, histórica nin xurídica que sirviera de fundamentu a les sos conclusiones, polo que nun satisfixo les pretensiones de nenguna de les dos partes. Nun foi sinón hasta 1910 que Costa Rica y Panamá (qu'asocedió a Colombia como país estremeru en 1903), aceptaron la frontera trazada pol Laude Loubet na aguada del Pacíficu, ente que la frontera de l'aguada del Caribe nun se definió sinón hasta 1914 col Laude White.

En 1898, hubo incidentes na frontera con Nicaragua, lo que motivó a que dambos países movilizaren los sos exércitos. La confrontación bélica nun españó por cuenta de la mediación de Guatemala. Alcordóse nomar representantes: por Costa Rica nomar a Ricardo Pacheco Marchena, y por Nicaragua a Manuel Coronel Matus. Roblóse'l tratáu Pacheco-Matus, qu'estableció'l finsamientu de la frontera. Pa llevalo a cabu, aceptóse la mediación de los Estaos Xuníos, que nomó al xeneral Edward Porter Alexander pa implementar el tratáu Caña-Xerez, que delimitaba la frontera por que pudiera ser amojonada. Alexander emitió tres laudo ente 1897-1898, conocíos como Laudes Alexander, que son los que definen topográficamente el trazáu definitivu de la frontera ente dambos países y que la so vixencia caltener na actualidá.

Les llibertaes cíviques, sicasí, viéronse daqué frayaes, yá qu'en 1897 Yglesias fixo reformar la Constitución de 1871 pa poder reelixise y nun dexó que surdiera nenguna candidatura rival nes eleiciones de 1898. Al rematar el so segundu periodu, llevantar nel país un gran movimientu d'oposición contra'l proyeutu que se-y atribuyía de siguir nel poder. Los sos rivales políticos sofitaron la candidatura del xeneral Bernardo Soto Alfaro, polo que Yglesias propunxo al Lic. Ascensión Esquivel Ibarra como candidatu de transaición, quien finalmente ganó la eleición y asocedió-y.

Actividaes posteriores editar

Foi candidatu a la presidencia nuevamente en 1910 y 1913 . Como candidatu del Partíu Civil, perdió les eleiciones de 1909 contra'l Lic. Ricardo Jiménez Oreamuno. Volvió intentalo en 1913, perdiendo unes eleiciones bien controversiales nes que foi escoyíu Alfredo González Flores. Mientres l'alministración de Julio Acosta García, desempeñó'l cargu d'alministrador del ferrocarril al Pacíficu. Darréu, dedicar a les sos actividaes empresariales, principalmente la esplotación de madera, sobremanera depués de la puxanza de construcción que causó'l terremotu de Costa Rica de 1910. Tuvo un aserradero, ganáu y almácigos de cedru na so finca El Coyolar, de 20 000 hai de superficie.

En 1917 formó parte de la comisión redactora del proyeutu que sirvió de base pa la Constitución emitida esi añu, y en 1919 foi Ministru Plenipotenciario de Costa Rica en Guatemala. Depués del golpe d'Estáu que llevó al poder al xeneral Federico Tinoco Granados, Rafael Yglesias dedicar a representar al derrocáu presidente Alfredo González Flores en delles misiones internacionales. Tres la cayida de la dictadura, decidió alloñar de la política nacional, refugando les postulaciones presidenciales que se-y ufiertaron en 1919 y 1924.

Finó na so ciudá natal el 10 d'abril de 1924, productu d'una afección cardiaca, a los 63 años d'edá. Foi declaráu Beneméritu de la Patria en 1981.

Referencies editar

  1. Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: xx0250451. Data de consulta: 1r marzu 2022.
  2. Costa Rica Church Records, 1595-1992." index and images, FamilySearch (www.familysearch.org)accessed July 7, 2011). entry for Rafael Anselmo José Iglesias, baptized 21 April 1861; citing Church Records, reference 226, FHL microfilme 1,219,369; Archivu Metropolitanu de la Arquidiocesis de San Jose de Costa Rica.

Bibliografía editar

  • Zeledón Cartín, Elías (2013). Biografíes de costarricenses, 1° (en castellanu), Editorial Universidá Nacional de Costa Rica, páx. 405-407. ISBN 9789977653822.


Predecesor:
 
José Rodríguez Zeledón

1890-1894

 
18° Presidente de Costa Rica

1894-1902
Electu en dos causes siguíes
Socesor:
 
Ascensión Esquivel Ibarra

1902-1906