Bernardo Soto Alfaro

políticu costarricanu

Ramón Bernardo Soto Alfaro (12 de febreru de 1854Alajuela – 28 de xineru de 1931San Xosé) foi un hacendado, comerciante, abogáu, militar y políticu lliberal costarricense. Foi'l 15º Presidente de Costa Rica.

Bernardo Soto Alfaro
Presidente de Costa Rica

Vida
Nacimientu Alajuela12 de febreru de 1854
Nacionalidá Bandera de Costa Rica Costa Rica
Muerte San Xosé28 de xineru de 1931 (76 años)
Familia
Padre Apolinar de Jesús Soto Quesada
Hermanos/es José María Soto Alfaro
Oficiu políticuabogáu defensor
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Don Bernardo provién de dos de les autodenominadas "families principales" d'Alajuela: los Soto y los Alfaro, quien apoderaron les tierres, el comerciu, el cabildru, la parroquia y el cuartel d'Alajuela dende la dómina colonial. Pa la década de 1860 tantu los Soto y los Alfaro consolidárense como families de la oligarquía cafetalera de Costa Rica.

Los sos padres fueron el fanegueru políticu y xeneral Apolinar de Jesús Soto Quesada y la fía de hacendados Joaquina Alfaro Muñoz.

Fixo los sos estudios primarios n'Alajuela y depués cursó los sos estudios de secundaria nun internáu de San Xosé, onde llogró'l títulu de Bachiller en Ciencies y Artes en 1871.

A la edá de 23 años graduar de Llicenciáu en Lleis na Universidá de Santu Tomás en 1877. Mientres la so vida estudiantil oponer al réxime del Presidente Tomás Guardia Gutiérrez y sufrió confinamientu en 1875.

Casar en 1885 con Pacífica Fernández Guardia, la fía del Presidente Próspero Fernández Oreamuno. D'esti matrimoniu nació en 1886 un únicu fíu, Maximiliano Soto Fernández, que casó con Vera Field Hine.

Ideoloxía editar

 
Francmasón del Sieglu XIX.

Bernardo Soto yera un hacendado caficultor lliberal. Mientres los sos años d'estudiu na Universidá de Santu Tomás, entró en contautu con importantes figures de la francmasonería costarricense, y en 1874 foi empecipiáu como masón y llegó a convertise nuna figura bien importante dientro d'esi grupu, nel cual yera conocíu col seudónimu de "Cincinato".

Ente 1881 y 1882 fixo un viaxe a Inglaterra, Francia, Roma y España, que lo marcó pa tola vida nuna visión eurocentrista del progresu.

Bernardo Soto foi una de les figures principales de la llamada Xeneración del Olimpo, un grupu d'intelectuales costarricenses de marcaes enclinos lliberales qu'empezaron a ocupar importantes puestos políticos a partir de l'alministración de Próspero Fernández Oreamuno y dalgunos d'ellos aportaríen a presidentes de Costa Rica (Bernardo Soto, Ascensión Esquivel Ibarra, Cleto González Víquez y Ricardo Jiménez Oreamuno).

Primeros cargos públicos editar

En 1881 el Lic. Bernardo Soto ye nomáu Gobernador d'Alajuela, pero arrenunció pocos meses dempués col fin de realizar un llargu viaxe per Europa. Tres el so regresu d'Europa, volvieron nomar Gobernador d'Alajuela el 9 de mayu de 1882.

Mientres el so periodu como Gobernador de Alajuela dicha ciudá tuvo muncha importancia política una y bones l'entós dictador Xeneral Tomás Guardia Gutiérrez, careció gravemente y decidió pasar los sos últimos meses de vida na so casa en Alajuela y dende equí atendía los asuntos d'Estáu. Tomás Guardia morrió n'Alajuela el 6 de xunetu de 1882 y Bernardo Soto xugó un papel importante nes honres aciages del dictador.

Tres el curtiu interinato de Saturnino Lizano Gutiérrez, llegó al poder el 10 d'agostu de 1883 el xeneral Próspero Fernández Oreamuno, xenru del difuntu dictador Tomás Guardia Gutiérrez y vieyu conocíu de la familia de Bernardo.

El presidente Próspero Fernández Oreamuno nomó a Bernardo Soto como Secretariu de Gobernación, Policía y Fomentu.

Depués n'ochobre de 1883 reorganizóse'l gabinete y nomóse a Bernardo como Secretariu de Facienda, Comerciu y Fomentu; amás nomóse-y como Primer Designáu a la Presidencia.

En xineru de 1884 producióse una reorganización drástica del gabinete y optóse por asignar toles carteres ministeriales a namái dos ministros: les secretaríes de Facienda, Comerciu, Fomentu, Guerra, Marina, Gobernación y Policía asignaríense-y al Lic. Bernardo Soto Alfaro, a quien de camín se -y xubiría al rangu de Xeneral de Brigada (Brigadier); y les carteres de Rellaciones Esteriores, Instrucción Pública, Justica, Cultu y Beneficencia asignaríense-y al ministru Dr. José María Castro Madriz (ex-presidente de la República y cuñáu del entós presidente Próspero Fernández Oreamuno).

Como ministru Bernardo Soto tuvo una participación bien importante en fechos como la electrificación del allumáu públicu de San Xosé en 1884. Amás robló'l polémicu Contrato Soto-Keith el 21 d'abril de 1884 onde se-y dio a Minor Cooper Keith 333.333 hectárees de terrén nes llanures del Caribe y la concesión del ferrocarril al Atlánticu por 99 años en cuenta de renegociar la enorme delda esterna que tenía'l país con banqueros ingleses y el compromisu de financiar y terminar la construcción del Ferrocarril al Atlánticu.

Esi mesmu añu tamién robló'l Contrato Soto-Ortuño según el cual el Gobiernu de Costa Rica dio-y al Bancu de la Unión el monopoliu d'emitir papel moneda nel país en cuenta de que lu concediera al Estáu un préstamu de $250.000.

Bernardo Soto tamién tuvo un papel bien importante na redaición d'un nuevu Códigu Civil y la redaición de les lleis lliberales de 1884, que confiscaron los campusantos propiedá de la Ilesia católica, prohibieron les órdenes relixoses, establecieron el matrimoniu civil y el divorciu, anularon el Concordatu Lorenzana-Antonelli de 1852, y espulsaron del país a los xesuites y al obispu de Costa Rica monseñor Bernardo Augusto Thiel.

Primer alministración editar

El 12 de marzu de 1885 morrió'l Presidente Próspero Fernández Oreamuno, y al Xeneral Bernardo Soto correspondió-y asumir provisionalmente la Presidencia de la República hasta 1886, na so calidá de Primer Designáu a la Presidencia.

 
Publicidá de la United Fruit Company, que estableció'l Enclave Bananero na llanures del Caribe.

Nesos momentos Costa Rica taba aliada con Nicaragua y El Salvador, contra Guatemala y Hondures pos el dictador guatemalianu Justo Rufino Barrios intentaba establecer pola fuercia la República Federal de Centro América. Bernardo tuvo que coordinar los preparativos de la guerra, pero'l conflictu estenar tres la muerte del dictador guatemalianu, ensin que les tropes qu'unviara Costa Rica tuvieren oportunidá d'entrar en combate. Ante l'amenaza de la guerra fundóse'l 5 d'abril de 1885 la Cruz Roja Costarricense.

En mayu de 1885, a los dos meses de tar nel poder y con solu trenta y un años d'edá, l'Asamblea Llexislativa de Costa Rica declarar Beneméritu de la Patria, y xubióse-y al rangu de Xeneral de División, el más altu al que se llegaba nel exércitu costarricense.

El 29 d'abril de 1885, a instancies de los sos ministros Dr. Carlos Durán Cartín y Lic. Mauro Fernández Acuña decretóse la creación del Hospiciu Nacional de Llocos (conocíu depués como Asilu Chapuí o Hospital Nacional Psiquiátricu), y el 10 de mayu de 1885 creóse la Llotería Nacional al cargu de la Xunta de Caridá del Hospital San Juan de Dios col fin de financiar la construcción y operación del proyeutáu Hospiciu Nacional de Llocos. Tamién s'aprobaron en 1886 los estatutos del Hospiciu de Güérfanos.

Mientres esta alministración amás reorganizáronse la policía y l'Imprenta Nacional, emitiéronse normes pa enllantar el sistema métricu decimal, crear en 1885 la Direición Xeneral de Telégrafos, construyéronse caminos y otres obres, y aprobáronse los testos de los nuevos Códigos Civil y de Procedimientos, qu'entraron en vixencia en 1888.

La educación recibió un terrible impulsu. Abriéronse numberoses escueles, y establecióse la Escuela Normal pa la formación de maestros.

Bernardo Soto Alfaro postuló la so candidatura pa siguir na presidencia pal periodu 1886-1890, y con diverses midíes de presión torgó que tomara cuerpu la candidatura rival del tíu políticu de la so esposa, el xeneral Víctor Guardia Gutiérrez (hermanu del difuntu dictador Tomás Guardia Gutiérrez), hasta que quedó como candidatu únicu y foi escoyíu por unanimidá nos comicios d'abril de 1886.

Segunda alministración editar

Na segunda alministración de Bernardo Soto Alfaro llevar a cabu importantes realizaciones nel campu xurídico, yá que s'entraron en vixencia'l Códigu Civil de 1888, el Códigu de Procedimientos Civiles de 1888 y otres lleis importantes.

En materia educativo foi bien significativa'l llabor del so Secretariu d'Instrucción Pública Lic. Mauro Fernández Acuña, quien llevó a cabu la Reforma Educativa de los Lliberales, pa esaniciar la influyencia de la Ilesia Católica na educación, volviéndola llaica o secular (non relixosa). D'esta manera clausuróse la Universidá de Santu Tomás en 1888 (única entós nel país), y fundóse l'Institutu de Alajuela (1887), el Llicéu de Costa Rica (1887) y el Colexu Cimeru de Señorites (1888). La reforma de la enseñanza primaria quedó afigurada na Llei Xeneral d'Educación Común de 1886.

Tamién se creó mientres la so alministración el Muséu Nacional de Costa Rica (1887), la Biblioteca Nacional (1888), l'Institutu Meteorolóxicu Nacional (1888), l'Institutu Físicu-Xeográficu, la Direición Xeneral d'Aduanes (1889) y la construcción del Parque Morazán (1887) ente otros.

En materia internacional roblar con Nicaragua la Convención Esquivel-Román, por aciu el cual alcordóse someter a arbitraxe'l discutiniu esistente sobre la validez del Tratáu Caña-Xerez. El pleitu terminó col Laude Cleveland de 1888, bien favorable a les tesis defendíes por Costa Rica.

En 1890 inauguró'l ferrocarril ente San Xosé y el puertu de Limón. El ferrocarril abrió munchos llugares a la colonización, formando nuevos pueblos como Turrialba y Guápiles. Coles mesmes sofitó la economía cafetalera.

Mientres el so segundu periodu, Bernardo Soto, tantu por motivos de viaxes al esterior o por enfermedá, dixebróse delles vegaes del poder en forma temporal, dexándolo xeneralmente en manes del so padre, el xeneral Apolinar de Jesús Soto Quesada, quien fuera nomáu como Primer Designáu y en repitíes ocasiones tamién foi Secretariu de Guerra y Marina.

Sucesos políticos de 1889 editar

En 1882 el xeneral Tomás Guardia Gutiérrez heredó'l poder al so cuñáu y amigu Próspero Fernández Oreamuno. Coles mesmes, en 1885 el xeneral Próspero Fernández Oreamuno heredó'l poder al so xenru y amigu Bernardo Soto Alfaro. Igualmente, en 1889 el xeneral Bernardo Soto Alfaro intentó poner nel poder al so sociu y amigu Ascensión Esquivel Ibarra al traviés d'un fraude eleutoral.

Pa les eleiciones presidenciales Bernardo Soto dio'l so sofitu a la candidatura del so Designáu Ascensión Esquivel Ibarra del Partíu Lliberal Progresista, a quien inclusive en plenu añu eleutoral fíxo-y entrega temporalmente del poder del 1º de mayu al 10 d'agostu. Sicasí, la Ilesia católica, que sufriera la persecución y perdida de propiedaes per parte de los lliberales, empezó un fuerte movimientu popular en favor del ex-presidente de la Corte Suprema de Xusticia Lic. José Rodríguez Zeledón del Partíu Constitucional Democráticu, quien llogró una considerable mayoría na primer ronda de les eleiciones, en payares de 1889.

Na práutica foi la primer eleición de Costa Rica con dos partíos políticos. Anque nesa dómina les eleiciones yeren indireutes y el votu yera públicu.

Al empecipió, Bernardo Soto declaró a Ascensión Esquivel Ibarra vencedor de les votaciones, pero llueu la Ilesia Católica llamó a tolos costarricenses a remontase contra'l gobiernu. Ante la presión popular por que se respetara'l trunfu de la oposición y ante la medrana de qu'españara una guerra civil, el presidente Soto decidió'l 7 de payares de 1889 estremase del mandu y, ensin arrenunciar, llamó interinamente al exerciciu del poder al Tercer Designáu a la Presidencia Dr. Carlos Durán Cartín, quien el 8 de mayu de 1890 apurrió'l poder a José Rodríguez Zeledón, escoyíu pal periodu 1890-1894. Por eso'l 7 de payares ye'l Día de la Democracia Costarricense.

Candidatu presidencial y destierru editar

En 1901, cuando s'averaba al so términu'l segundu periodu del Presidente Rafael Yglesias Castro, los sos adversarios políticos xunir pa postular la candidatura de Bernardo Soto Alfaro, pero Yglesias llegó a una transaición cola oposición y foi escoyíu Ascensión Esquivel Ibarra.

En 1905 Bernardo foi candidatu presidencial, pero dempués de les eleiciones de primer grau, Bernardo y otru candidatu, Máximu Fernández Alvarado, retiraron el so postulación pa acuerpar la candidatura de Tobías Zúñiga Castro, unu de los Secretarios d'Estáu de la dómina de Soto. Sicasí, primero que s'efectuaren los comicios de segundu grau, el Presidente Ascensión Esquivel Ibarra (l'ex ministru que la so candidatura sofitara Bernardo Soto en 1889), que deseyaba'l trunfu del candidatu oficialista Cleto González Víquez (tamién ex Secretariu d'Estáu del gobiernu de Soto), espulsó del país a Zúñiga, Fernández y Soto. A los desterraos dexóse-yos volver al país pocu dempués.

Actividaes posteriores editar

Formó parte de la Comisión de expresidentes de la República que redactó'l proyeutu de Constitución de 1917, que tuvo en vixencia mientres la segunda alministración de Federico Tinoco Granados (1917-1919) pero tuvo bien poca efectividá.

Morrió en San Xosé el 28 de xineru de 1931.

Precedíu por:
 
Próspero Fernández Oreamuno
1882-1885
Morrió nel cargu
 
15° Presidente de Costa Rica
1885-1890
Nun arrenunció al cargu, pero caltúvose estremáu del so exerciciu efectivu mientres los meses finales del periodu
Asocedíu por:
 
Carlos Durán Cartín
1889-1890
Interín

Ver tamién editar


Referencies editar

Enllaces esternos editar