La Reforma Escocesa foi la rotura d'Escocia cola Ilesia Católica en 1560 y los eventos rellacionaos cola mesma. Foi parte de la más amplia Reforma Protestante d'Europa. Nel casu d'Escocia remató col establecimientu d'una nueva congregación relixosa cristiana na llinia de la teoloxía calvinista, y políticamente nel trunfu de la influencia inglesa sobre la francesa n'Escocia.

A John Knox considérase-y el líder de la Reforma Escocesa

En 1560, el Parllamentu Escocés aprobó l'Acta de Reforma, per mediu de la cual refugábase l'autoridá del Papa, prohibíase la celebración de la Misa y adoptábase una Confesión de fe protestante. Esto foi posible por coincidir con una revuelta contra la hexemonía francesa. Antes d'esto, Escocia taba so l'autoridá de la rexente María de Guisa (Marie de Guise, en francés), que gobernaba en nome de la so fía ausente María I Estuardo (quien nesi tiempu yera tamién la reina consorte de Francia).

La Reforma Escocesa conformó de manera decisiva a la Ilesia d'Escocia[1] y, al traviés d'ella, a toles otres ilesies presbiterianes del mundu.

Ilesia previa a la Reforma (1517-59) editar

Presiones pa la reforma editar

Dende'l sieglu XV, l'humanismu del Renacimientu yá fomentara la reflexón teolóxica crítica ya impulsaba una renovación relixosa n'Escocia. Dende 1517, les idees doctrinales de Martín Lutero yá taben influyendo a los escoceses. Entá en 1525, el parllamentu consideraba necesariu prohibir la importación de los llibros luteranos y suprimir 'los sos herexíes o opiniones' al traviés de tol reinu.[2] Sicasí, esti intentu foi infructuosu.[3]

 
El Monumentu a los Mártires (Martyr's Memorial) en Saint Andrews conmemora a los executaos antes de la Reforma, incluyendo a Hamilton y a Wishart.

En 1528, el noble Patrick Hamilton, influyíu pola teoloxía luterana mientres tuvo nes universidaes de Wittenberg y Marburgu, convertir nel primer mártir protestante cuando foi quemáu na foguera por herexía, pela rodiada de la Facultá de San Salvatore (San Salvador) na Universidá de Saint Andrews.[4] (Hamilton tuviera espublizando'l so mensaxe por aciu un pequeñu catecismu basáu na doctrina de la xustificación por fe llamáu Patrick's Places[5]). L'espardimientu públicu, particularmente en trabayos escritos, de la postura de Hamilton, sirvió p'amontar l'interés nes nueves idees. Ello ye que alvirtióse-y al Arzobispu de Saint Andrews qu'evitara faer más execuciones públiques como esa, pos "el fedor del maestru Patrik Hammyltoun infestó a toos sobre los que sopló".[6] Hubo más enxuiciamientos y execuciones nes décades de 1530 y 40.

El Parllamentu Escocés, en 1541, consideró necesariu promulgar más lleis protexendo l'honor de la misa, les oraciones a la Virxe María, les imáxenes de los santos y l'autoridá del Papa. Prohibiéronse les xuntes privaes de los herexes ellí onde s'espublizaren les sos idees, decretóse pagu pa los informantes y escluyóse a los protestantes de los puestos reales. Tou esto ilustra hasta qué puntu inspiraben un creciente curiosu les idees protestantes.

La causa de la Reforma tamién esfrutó del sofitu de persones con influencia. Nesi tiempu, el cleru iguó una llista pal rei con más de cien terratenientes descontentos cola Ilesia Católica. Tal yera la fuercia de los simpatizantes de la Reforma que, a la muerte de Xacobu V en 1542, fueron capaces de formar un gobiernu sol duldosu conde de Arran, que nesi momentu favoreció una alianza inglesa y sofitó la causa de la Reforma.

Concilios Reformadores editar

La Ilesia de la dómina anterior a la reforma reaccionó a delles de les crítiques feches contra ella. John Hamilton (l'últimu Arzobispu de San Andrés anterior a la Reforma) socatró una serie de concilios provinciales (1549-1559) en base al modelu del Concilio de Trento (que se taba desenvolviendo nesa dómina). Estos concilios culpaben la meyora de les herexíes protestantes a la "corrupción de la moral y la lascivia profana nos clérigos de tolos rangos, xunto cola gruesa inorancia de la lliteratura y de les artes lliberales".[7] En 1548, fixéronse intentos pa esaniciar el concubinato, el pluralismu clerical,[8] el comerciu clerical y la non residencia, y prohibióse que persones ensin calificar tuvieren cargos eclesiásticos. Ye más, impúnxose-y al cleru la reflexón de les Escritures ya instruyóse a los obispos y a los párrocos el predicar siquier cuatro veces al añu. Propúnxose unviar a los monxos a la universidá y designar teólogos pa cada monesteriu, facultá y catedral. Sicasí, reconocer en 1552 que poco se llogró. L'asistencia a les mises yera entá escasa, y "los clérigos inferiores del reinu y los prelaos, na so mayoría, nun consiguieron la capacidá necesaria na conocencia de les Sagraes Escritures como pa ser capaces por ellos mesmos d'instruyir correutamente a la xente na fe católica y n'otres coses necesaries pa la salvación o pa convertir a los equivocaos".[7] La reforma interna paeció demasiáu pequeña, demasiáu tarde.

Fonderada política (1543-59) editar

 
Cardenal Beaton, defensor de la fe antiguo y líder de la fracción profrancesa.

En 1535 Enrique VIII d'Inglaterra rompiera con Roma y fuera escomulgáu. Tamién dexara la llectura de la Biblia nel idioma nativu. Estes 'herexíes ingleses' fueron una influencia adicional sobre los eventos n'Escocia. Les idees eclesiástiques taben amestaes tamién a maniobres polítiques. La política inglesa dende la década de 1530 trataba d'alloñar a Escocia de los sos venceyos tradicionales con Francia (conocíos como la 'Auld Alliance') y Roma. Na década de 1540, Enrique VIII buscó un tratáu pa casar al so fíu Eduardo, el Príncipe de Gales, futuru Eduardu VI d'Inglaterra, cola pequeña María (entós reina d'Escocia). El rexente, Arran, aprobó'l matrimoniu n'agostu de 1543 (per mediu del Tratáu de Greenwich). Sicasí, la reacción en contra d'esti matrimoniu n'Escocia dexó-y al cardenal David Beaton entamar un golpe d'Estáu n'avientu. Beaton refugaba les polítiques reformadores y tamién cualquier considerancia d'un matrimoniu inglés pa la reina escocesa. La resultancia foi la guerra anglu-escocesa de 1544-1545, qu'afaró'l sureste d'Escocia y terminó cola derrota de los invasores na batalla de Ancrum Moor en febreru de 1545.

En 1546, Beaton fixo detener y executar a George Wishart, un predicador que llegara de Xinebra con influencia de Xuan Calvino y que traduxera la Primer Confesión Helvética al escocés. A esto siguió una puesta respuesta: un grupu de rebeldes tomó'l Castiellu de Saint Andrews, onde s'atopaba Beaton, y matar. Estos 'Castelians' (a los cualos, dempués del asesinatu, xunióse-yos un sacerdote renegáu, estudiante de Wishart, llamáu John Knox[9]) caltener nel castiellu hasta 1547, cuando hubieron de rindise a un escuadrón francés y mandóse-yos a la cárcel o a les galeres como esclavos. Les fuercies ingleses llegaron demasiáu tarde pa salvalos, pero, aun así, habiendo derrotáu a los escoceses na Batalla de Pinkie Cleugh, ocuparon el sureste d'Escocia, llegando hasta Dundee al norte. Esta ocupación (periodu 1547-49) fomentó la causa reformadora, y mientres dichu periodu les biblies n'inglés circularon llibremente y dellos condes comprometer a 'faer que la pallabra de Dios sía enseñada y predicada'.

Pa compensar a los ingleses, los escoceses aseguráronse l'ayuda de Francia. El preciu de la mesma foi'l compromisu matrimonial de reinar infanta col Delfín francés, el futuru Francisco II. Ella salió escontra Francia en 1548. Nesi momentu, "la política d'Enrique VIII fallara dafechu".[10] El predominiu francés fíxose absolutu a lo llargo de la siguiente década. A Arran dióse-y en 1554 el títulu de Duque de Châtellerault ('Duc de Châtellerault' en francés) y remover de la rexencia en favor de María de Guisa (reinar madre). Mientres la rexencia d'ésta (1554-1559), fueron franceses los que tuvieron a cargu de l'ayalga del reinu y del Gran Sellu, y l'embaxador francés delles vegaes asistió al Conseyu Priváu.

Señores de la Congregación editar

De primeres, María de Guisa cultivó l'amistá del entós creciente númberu de predicadores protestantes. Precisaba ganar sofitu pa les sos polítiques filofrancesas, y ellos nun podíen esperar recibir sofitu per parte d'Inglaterra, que cayera apocayá sol mandu de María Tudor, de confesión católica. Sicasí, el matrimoniu de la nueva reina col Delfín en 1558 amontó la medrana de qu'Escocia se convirtiera nuna provincia francesa.

Pa 1557, un grupu de señores escoceses (conocíos como 'los Señores de la Congregación') redactaron un conveniu pa 'caltener, esponer y establecer la más bendita Pallabra de Dios y la so Congregación'. Esto foi siguíu por biltos Iconoclastes en 1558-9. Coles mesmes, taben faciéndose planes pa un programa Reformáu pa l'adoración y predicación parroquial, al afayar les comunidaes llocales ministros protestantes. En 1558, reinar madre rexente convocó a los predicadores protestantes pa responder poles sos enseñances, pero arrenunció cuando los terratenientes de la parte occidental amenaciaron con una revuelta.

Crisis de la Reforma (1559-60) editar

La xubida al tronu n'Inglaterra de la Reina Sabela I, protestante, en 1558 anovó les esperances de los reformadores. En xineru de 1559 publicóse un escritu (llamáu "Beggar's Summons"), que amenaciaba a los flaires con desallugalos basándose en que les sos propiedaes pertenecíen a los verdaderos probes. Esto fixo col enfotu de apelar a los sentimientos del vulgo pueblerino, quien paecíen tener quexes particulares contra los flaires.[11] Tarreciendo desordes, la Rexente convocó a los predicadores de la Reforma a presentase delantre d'ella en Stirling pal 10 de mayu. Los homes de Angus xuntar en Dundee p'acompañar a los predicadores a Stirling, y el 4 de mayu xunióse-yos Knox, quien apocayá tornara de Francia. Equí, afalaos polos sermones de Knox en Perth y Dundee, l'ensame escaló llugares relixosos (incluyendo la tumba de Xacobu I). En respuesta, la Rexente coló escontra Perth, pero tuvo que retirase y axustar cuando otru contingente reformáu aportó dende l'oeste. Ente los embaxadores de la Rexente taben el Conde de Argyll y Jacobo Estuardo (los dos yeren protestantes). Sicasí, cuando la Rexente retratar de la so pallabra, al apostar mercenarios franceses en Perth, los dos abandonar y xuntáronse a los Señores de la Congregación en Saint Andrews, onde se-yos xunió Knox. Edimburgu cayó llueu frente a ellos, mientres María retirar a Dunbar. Chatelherault aceptó nesi momentu'l lideralgu de los 'Señores de la Congregación' y estableció un gobiernu provisional. María de Guisa reforzar con tropes franceses profesionales y ocligó a los rebeldes a tornar a Stirling. Tou paecía perdíu pa los protestantes, hasta qu'una flota inglesa aportó nel Fiordu de Forth, en xineru de 1560, faciendo que los franceses retirar a Leith.

 
El llibru 'Toque de la trompeta' fixo a Knox inaceptable pa Isabel, anque diba dirixíu escontra la so predecesora María I y non escontra ella.

Empezaron les negociaciones (de les cualos foi escluyíu Knox, pos el so tratáu anterior "El Primer Toque de la Trompeta Contra'l Monstruosu Réxime de les Muyeres" -títulu orixinal n'inglés: The First Blast of the Trumpet Against the Monstrous Réxime of Women- había-y vueltu inaceptable pa Sabela I. El tratáu resultante, el Tratáu de Berwick (en febreru) foi un alcuerdu ente Chatelherault y los ingleses p'actuar xuníos pa espulsar a los franceses. Sicasí, en xunu de 1560 morrió María de Guisa, dexando que se roblara'l Tratáu d'Edimburgu: una negociación ente Francia ya Inglaterra, qu'aseguraba la retirada de les tropes tanto franceses como ingleses d'Escocia. Anque los comisionados franceses nun teníen deseos de tratar colos Señores de la Congregación insurxentes, ufiertaron a los escoceses ciertes concesiones per parte del rei Francisco y de la reina María, incluyendo'l derechu a convocar un parllamentu, d'alcuerdu a los sos usos y costumes. L'efectu del tratáu foi que'l poder quedó en manes de los protestantes.

Parllamentu Reformáu de 1560 editar

El Parllamentu escocés axuntar n'Edimburgu el 10 de xunetu de 1560. Catorce condes, seis obispos, diecinueve nobles, ventiún abad, ventidós comisionados burgueses y más de cien terratenientes reclamaron el derechu a un escañu. El Parllamentu constituyó entós un 'comité de los artículos', que, dempués de tres selmanes, encamentó condergar la transubstanciación, la xustificación poles obres, les indulxencies, el Purgatoriu y l'autoridá del Papa. Amás, encamentó restaurar les disciplines de los primeros cristianos y redistribuir la riqueza de la Ilesia pa los ministerios, les escueles y los probes. El 17 d'agostu, el Parllamentu aprobó una confesión de fe de la Reforma (la Confesión Escocesa), y el 24 d'agostu promulgáronse trés Decretos que destruyíen l'antigua fe católica n'Escocia. Estos anulaben tolos actos previos que nun fueren conformes cola confesión nueva, amenorgábense los sacramentos a dos (que teníen de ser realizaos namái por predicadores reformaos), la celebración de la Misa faíase punitiva con una serie de penes (hasta llegar a la muerte) ya ignorábase la xurisdicción papal n'Escocia.

Sicasí, amás d'aprobar la confesión, el Parllamentu amosó poco interés en faer planes pa estructurar la nueva congregación presbiteriana. Daqué significativu foi que, a pesar de que les funciones tradicionales del cleru antiguu cesaren, les propiedaes eclesiástiques permanecieren llegalmente intactes y, lo que ye más importante, en posesión de la ilesia antigua. Dexóse abierta la forma que la nueva ilesia diba tomar, y verdaderamente nun s'estabilizó finalmente hasta 1689.[12] Lo que quiciabes yera d'esperar, la reina negar a sofitar entá los actos que'l Parllamentu aprobara, que nun fueron oficialmente ratificaos hasta'l primer Parllamentu de Xacobu VI en 1567. Sicasí, dende esi momentu d'equí p'arriba, Escocia foi de manera real un Estáu protestante.

La Ilesia dempués de Reformar editar

Confesión editar

A diferencia de los reformadores anteriores, que yeren luteranos, Knox y la mayoría de los que lu arrodiaben yeren firmes na so práutica del calvinismu. (Knox viaxara a la ciudá de Calvino, Xinebra, mientres el so exiliu d'Escocia, y describir como "la más perfecta escuela de Cristu que nunca esistió sobre la cara de la tierra dende los díes de los apóstoles."[13]). La Confesión Escocesa reflexa esa influencia calvinista, anque ensin la naturaleza erudita y sistemática de la más estridente Confesión de Fe de Westminster que la reemplazaría en 1644. La Confesión Escocesa esplica les temes de los credos católicos, pero tamién inclúi un refugu de cualquier virtú meritoria: toles bones obres vienen pol espíritu. Tamién refuga toles obres relixoses que nun tienen fundamentu nes Escritures, incluyendo los ritos de la Ilesia Romana. Tocantes a la ilesia, deriva la so autoridá de la pallabra de Dios y débese definir pola "verdadera predicación de la pallabra de Dios... segundu, pola alministración correuta de los sacramentos de Xesucristo... y postreru, pola disciplina eclesiástica ministrada rectamente".[14]

Lliturxa editar

La hostilidá del parllamentu significó que nun esistía la posibilidá de dalgún Acta d'Uniformidá, como n'Inglaterra. Asina, la forma que la ilesia tomó primeramente dependía de los patrocinadores protestantes llocales. Sicasí, entá antes de 1560, les congregaciones reformaes yá s'entamaren, so la influencia de Knox, nuna 'Carta del Sanu Conseyu' (Letter of Wholesome Councell n'inglés) fechada en 1556, onde Knox describe en detalle lo que se debiera de faer nel cultu selmanal. Los predicadores protestantes que fuxíen de les persecuciones Marianes d'Inglaterra traxeron el segundu Llibru d'Oración Común d'Eduardu VI (de 1552), que foi allabáu polos Señores de la Congregación. Knox tamién lo sofitó primeramente (ello ye que dizse qu'él influyó aspeutos del mesmu). Sicasí, antes de dexar Xinebra y animáu por Calvino, escribiera'l so propiu 'Llibru d'Orde Común', que foi impresu y aprobáu pola Asamblea Xeneral de la Ilesia d'Escocia de 1562. Ampliáu, volvió imprimise cola Confesión y los Salmos en 1564, y caltúvose como l'estándar hasta que foi reemplazáu pol Directoriu d'Adoración Pública de Westminster en 1643[15]

Forma de gobiernu de la Ilesia editar

La forma ideal en que la ilesia debía de tar entamada taba esplicáu nel Primer Llibru de la Disciplina (1560), un documentu que quería entamar tantu la ilesia como la vida nacional acordies con l'entendimientu de la Reforma de la Escritura. Concebía a ministros reformaos a lo llargo d'Escocia, un sistema nacional d'educación y ayuda pa los probes. Los ministros teníen de ser esaminaos pa ver la so capacidá y entós ser electos pola congregación local.[16] Nel ínterim, mientres los candidatos fueren escasos, deber de nomar 'llectores'. Tamién tenía d'haber 'superintendentes', meyor pagos que los ministros, con responsabilidaes rexonales correspondiendo a les antigües diócesis. (Frecuentemente suxurióse por cuenta de esto que Knox favorecía l'episcopáu - sicasí, tien de recordase que se negaba explícitamente la socesión apostólica.[17]). La educación debía de ser establecida nos niveles primariu, secundariu y universitariu y esaminada ya inspeccionada.

Na realidá, con frecuencia nun se llegaron a realizar esos oxetivos, o solo lleváronse a cabu de forma bien lenta.[18] Una Acta de 1562 negó-y a la nueva ilesia muncha de la riqueza de l'antigua, faciendo tamién que la ilesia recibiera una sesta parte del ingresu que recibía antes de la Reforma, diendo la mayor parte del restu a la nobleza.[19] Entá en feches tan tardíes como 1567 había namái 257 ministros y 600 llectores pa 1,067 ilesies.[20] Los nicios de lo qu'agora se conoz como presbiterianismu tamién empezaron a surdir: les sesiones tradicionales de la Ilesia Escocesa (conocíes como 'Kirk') esistieron dende 1560, los moderadores surdieron en 1563, pero'l presbiteriu (forma d'organización de les ilesies presbiterianes) nun surdió hasta 1580. Llantárense les granes de lo que sería la forma moderna de la Ilesia Escocesa.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. l'Artículu 1 de los "Artículos Declaratorios de la Constitución de la Ilesia d'Escocia" (Articles Declaratory of the Constitution of the Church of Scotland) 1921 diz n'inglés que 'La Ilesia d'Escocia xuntar a la Reforma Escocesa'. ver Articles Declaratory of the Constitution of the Church of Scotland (n'inglés)
  2. J. Kirk Dictionary of Scottish Church History and Theology Wright D.F. et al (eds) Edinburgh 1993 p694 (n'inglés)
  3. Tuvo que repitise en 1535
  4. Puede atopase una descripción del so martiriu nel capítulu XV del Llibru de los mártires de John Foxe
  5. El testu completu (n'inglés) d'esi catecismu puede atopase n'http://www.truecovenanter.com/gospel/hamilton_loci_communes.html truecovenantor.com]
  6. Citáu (n'inglés) por Mackie, J. D., en History of Scotland Penguin 1964 p.151
  7. 7,0 7,1 traducción llibre al español de la cita nel llibru de J. Kirk Dictionary of Scottish Church History and Theology Wright D.F. et al (eds) Edinburgh 1993 p696
  8. Dacuando los clérigos teníen un beneficiu, que consistía en tierres d'onde llograben ciertos ingresos. Dacuando los sacerdotes teníen más d'un beneficiu (que podía ser hereditariu), nesi casu llamábase pluralismu. Esto suponía munches vegaes una cantidá grande de dineru pa la Ilesia, y emprestábase a abusos en munchos casos.
  9. Lamont, Stewart The Swordbearer p.32-39 (n'inglés)
  10. Mackie, J.D. A History of Scotland Penguin 1964 p. 144 (traducción llibre al español)
  11. Burleigh, J. H. S. A Church History of Scotland Edinburgh 1960, p 143
  12. Burleigh, J.H.S. A Church History of Scotland p153
  13. Burleigh, J.H.S. A Church History of Scotland p154
  14. Confesión Escocesa, capítulu 18
  15. Alrodiu de esta seición ver Burleigh, J.H.S. A Church History of Scotland p160-163
  16. Primer llibru de la Disciplina (First Book of Discipline) cap. 4
  17. Primer llibru de la Disciplina (First Book of Discipline) cap. 5
  18. Knox afirmó que'l llibru foi encargáu pol mesmu parllamentu, pero qu'ellos se negaron a promulgalo. Knox, K. History of the Reformation (ed. W.C Dickinson 1949), i, 323
  19. "Established Church of Scotland". Catholic Encyclopedia. (1913). New York: Robert Appleton Company.
  20. Mackie, J.D. A History of Scotland Penguin, London 1964 p.160

Referencies y Llectures suxuríes editar

(N'inglés:)

  • Burleigh, J. H. D A Church History of Scotland Hope Trust, Edinburgh, 1988.
  • Cross, F.L. and Livingstone, Y.A. (eds), "Scotland" in The Oxford Dictionary of the Christian Church, páxs.1471-1473. Oxford University Press, Oxford, 1997. ISBN 0-19-211655-X
  • Kirk, J,, Patterns of Reform T&T Clark, Edinburgh, 1989 ISBN 0-567-09505-3
  • Kirk, J.,Reformation, Scottish in Cameron, Nigel M. de S. et al, Dictionary of Scottish Church History and Theology, páxs.693-698. T & T Clark, Edinburgh 1993. ISBN 0-567-09650-5
  • Lamont, Stewart The Swordbearer: John Knox and the European Reformation Hodder and Stoughton, London 1991
  • Lynch, Michael, "Reformation" in The Oxford Companion to Scottish History, páxs.500-504 . Oxford University Press, Oxford, 2001. ISBN 0-19-211696-7
  • Mackie, J. D., A History of Scotland Penguin, London 1964
  • McGovern, Mary (ed), Chambers Biographical Dictionary Seventh Edition. Chambers, Edinburgh, 2002. ISBN 0-550-10051-2