Revolución de Xinhai

La Revolución de Xinhai o Revolución de Hsinhai (chinu: 辛亥革命, pinyin: Xīnhài Gémìng), tamién conocida como Revolución china de 1911, ye'l nome dau a la rebelión contra la última dinastía imperial china, la dinastía manchú de los Qing, que llevó al establecimientu de la República de China. La monarquía en China llevaba establecida siquier cuatro mil años primero que la Revolución reemplazar por una república con ideales democráticos.

Revolución de Xinhai
Parte de Imperiu chinu
Fecha 10 ochobre 1911 → 12 febreru 1912
Llugar Dinastía Qing (China y República de China)
Causes Llevantamientu de Wuchang
Resultáu Derrota de la dinastía Qing y establecimientu de la República de China
Consecuencies Cayida del Imperiu chinu
Abdicación del emperador Xuantong
Belixerantes
Bandera de la Dinastía Qing Imperiu del Gran Qing República de China
Figures polítiques
Bandera de la Dinastía Qing Emperador Xuantong
Bandera de la Dinastía Qing Segundu Príncipe Chun
Sun Yat-sen
Comandantes
Bandera de la Dinastía Qing Yuan Shikai
Feng Guozhang
Ma Anliang
Duan Qirui
Yang Zengxin
Ma Qi.
Huang Xing
Song Jiaoren
Chen Qimei
Li Yuanhong
Fuercies en combate
Bandera de la Dinastía Qing 200.000 tropes 100.000 tropes
Baxes
Bandera de la Dinastía Qing 170.000 50.000
[editar datos en Wikidata]
1. La guerra del Opiu (1839-1842) evidencia la debilidá del Imperiu chinu. 2. Fúndanse los partíos políticos Kuo Min Tang (partíu nacionalista chinu fundáu por Sun Yat Sen) y el Kun Chang Tang (partíu comunista chinu fundáu por Li Ta Chao y Chou En Lay).

La revolución empezó con una primer batalla'l día 10 d'ochobre de 1911 y remató cola abdicación del emperador Puyi el 12 de febreru de 1912. La revolución llámase Xīnhài (辛亥) pos esa pallabra lliteralmente significa «cuarenta y ocho», que ye'l nome del añu 1911, según el ciclu sexaxesimal del calendariu agrícola chinu tradicional.

En 2010 la Revolución Xinhai foi conmemorada'l 10 d'ochobre o "doble 10" (Chinu tradicional: 雙十; Chinu simplificáu: 双十; Pinyin: Shuāng Shí) na República de China (Taiwán). En China, Hong Kong y Macáu el mesmu día celebróse como l'aniversariu de la Revolución Xinhai. En munchos barrios chinos alredor del mundu celebra esi día, tanto como "doble 10" o como aniversariu de la revolución.

Antecedentes editar

Movimientu Ziqiang editar

Xeneralmente considérase a la guerres del opiu Primer Guerra del Opiu como'l puntu de partida de la historia moderna de China. Nesi tiempu dalgunos intelectuales y oficiales chinos pensaben que nun yera posible trepar con nuevos desafíos pro desenvuelvo ensin qu'esistieren cambeos fondos. El Movimientu Ziqiang dende 1860 hasta la década de 1890 taba enfocáu n'estudiar la ciencia y les maneres de producción d'occidente nun intentu por fortalecer el poder nacional per mediu del establecimientu de la industria y del comerciu. D'esta miente la dinastía Qing pretendía reformase. Sicasí, la derrota na Primer Guerra Sino-Xaponesa dexó claro que los cambeos y les meyores teunolóxiques nun yeren sinónimu de meyores na antigua China feudal.

Reforma de los Cien Díes editar

Dempués de 1895, los círculos non-gubernamentales con intereses nacionales empezaron a clamar p'acelerar les reformes de gran valumbu propuestes polos intelectuales. Dalgunes d'elles, tales como les de Kang Youwei y Liang Qichao, abogaben por asonsañar les meyores amosaes per Xapón y Rusia con al respective de ameyorar los sistemes de trabayu políticu y social sol poder imperial. La reforma, que terminaría siendo llamada de los Cien Díes por cuenta de la so curtia duración, ganaba'l sofitu del emperador Guangxu, y empezó en 1898. Cientu trés díes depués la reforma foi albortada cuando los conservadores na dinastía efectuaron un golpe d'estáu. Anque munchos reformistes fueron exiliaos inda quedaben aquellos que deseyaben tener una monarquía constitucional paecida a la del Reinu Xuníu, dexando que la familia imperial permaneza nel sistema políticu, pero empobinando'l poder político al gobiernu democráticu.

L'abolición de la Examinación imperial editar

Dempués del golpe de la Rebelión de los Bóxers (义和团起义) y de l'Alianza de los Ocho Naciones (八国联军), el gobiernu Qing lideráu pola Emperatriz Viuda Cixi (慈禧太后) empezó per llevar a cabu les reformes pidíes por Kang Youwei y Liang Qichao na Reforma de los Cien Díes. Ente los cambeos, l'únicu con gran influencia foi l'abolición de la Examinación imperial el 2 de setiembre de 1905. El gobiernu empezó a construyir nuevos colexos llegando a esistir cerca de 60 000 al momentu d'españar la Revolución Xinhai. Dempués de l'abolición, la xente nun podía consiguir bonos puestos nel gobiernu solamente con tener ésitu na examinación, lo que camudó drásticamente l'ambiente político.

Campaña constitucionalista editar

El 1 de setiembre de 1906 el gobiernu Qing anunció una campaña constitucionalista. Los constitucionalistas con altu grau social de cada provincia primieron al gobiernu por que formara un gabinete. En mayu de 1911, el primer ministru del acabante formar gabinete foi anunciáu como Príncipe Qing. Amás, 9 de los 13 miembros del gabinete yeren Manchú, ente que 7 d'ellos yeren de la familia imperial. Tou esto decepcionó a los constitucionalistas. Como resultancia, los constitucionalistas de diverses provincies camudaron de paecer, sofitando a la revolución más allá del constitucionalismo, nuna campaña pa salvar a la nación.

Formación de nuevos exércitos editar

Nos últimos años de la dinastía Qing, l'antiguu exércitu de los Ocho Estandartes perdiera la so avezada fuercia. Encalorar la Rebelión Taiping amenorgara a les milicies locales. Dempués de la primer Guerra Sino-Xaponesa, en vista del estáu de les tropes, la dinastía Qing decidió formar 36 nuevos reximientos pa reemplazar a los antiguos. De los 36 reximientos, 6 conformaríen l'Exércitu de Beiyang controláu por Yuan Shikai. Pa fomentar los nuevos oficiales, construyéronse munches escueles militares en cada provincia. Dalgunos de los nuevos reximientos designaron a munchos estudiantes d'ultramar pa ser oficiales; sicasí, los reximientos de Beiyang raramente emplegaron estudiantes d'ultramar.

Sentimientu antimanchú editar

El conflictu ente los manchúes y Haber adulces fuera escaecíu pa la dinastía Qing, por cuenta de la relativa paz que imperó sol gobiernu Qing. Sicasí, col cayente del gobiernu, los problemes ente esos dos etnies remanecieron per primer vegada dende la Rebelión Taiping. Dempués de 1890, los escritos que falaben alrodiu de la repulsión a los manchúes empezaron a tar en boga. Llibros escritos nos últimos años de la dinastía Ming sirvieron d'inspiración pa munchos revolucionarios; unu d'ellos, Sun Yat-sen, centrábase más nes reformes políticu y económicu, ente que la mayoría de los revolucionarios d'empiezos del sieglu xx taba apináu d'idees de «refugu al manchú». Dempués de que la dinastía Qing fora derrocada, el lema de la revolución camudaría, de «refugu a lo Manchú» a «harmonía ente toles races», nun intentu por reunificar el país, que s'atopaba totalmente estazáu.

Implicación de Wuhan editar

A principios del sieglu XX la ciudá de Wuchang (武昌), una de los trés ciudaes que conformen la conurbación de Wuhan (les otres dos son Hànyáng (汉阳/漢陽) y Hànkǒo (汉口/漢口), na provincia de Hubei), adquirió relevancia yá que yera'l llugar onde se producíen les armes con que la dinastía Qing taba forniendo al so nuevu exércitu. Estos exércitos, totalmente reformaos teníen como fin el protexer la dinastía. L'asuntu tomó nuevos matices cuando Sun Yat-sen exerció influencia revolucionaria sobre los exércitos apostaos na ciudá.

Desenvolvimientu editar

 
Cai de Wuhan, trubiecu de la revolución.

Llevantamientu de Wuchang editar

La revolución preparábase sigilosamente ente les files del exércitu de Wuchang y de nun ser descubierta anticipadamente pola policía, sollertada pol españíu d'una bomba na ciudá de Hànkǒo'l 9 d'ochobre de 1911, tardaría un pocu más en bastiase. El descubrimientu de la policía llevó a investigar, mientres se rescataba a los sobrevivientes de la esplosión, el porqué calteníen bombes escondíes y lo qu'afayaron fueron llistes que venceyaben a los militares con actividaes antimonárquiques. Decidió tomase midíes drástiques con aquellos militares, quien antes de ser prindaos prefirieron, empezando pol Octavu Batallón d'Inxenieros, tomar les armes y sulevase, espulsando al poder imperial que s'atopaba en Wuchang. Esto conozse como'l llevantamientu de Wuchang (chinu tradicional: 武昌起義, chinu simplificáu: 武昌起义, pinyin: Wǔchāng Qǐyì) el 10 d'ochobre de 1911. Esta insurrección considérase l'empiezu de la Revolución, desencadenando una folada d'adhesiones y d'actos de rebeldía contra la corte Qing de Beixín.

 
Yuan Shikai

El 11 d'ochobre cayó en poder de los revolucionarios la ciudá de Hànyáng y a otru día facer Hànkǒo. D'esta forma cayó la triple ciudá estremada pelos ríos Yangtsé y Ríu Han Han y puntu estratéxicu nel centru de China, Wuhan.

Organización de la Revolución editar

 
Rebelión de les provincies contra'l Gobiernu imperial mientres la Revolución de Xinhai de 1911. Llevantamientos por selmanes:      12 d'ochobre 13-19 d'ochobre (nenguna)      20-26 d'octubre      27 d'ochobre-2 de payares      3-9 de payares      10-16 de payares      17-23 de payares      Provincies lleales al Gobiernu imperial a finales de payares      Ensin datos

Nesi momentu Sun Yat-sen atopar n'Estaos Xuníos, lo qu'ayudó a que la revolución tuviera sofitu financieru dende l'estranxeru. Esto porque'l Gobiernu tenía los sos detractores dempués de qu'en 1909 fueren asesinaos munchos misioneros.

Con too y con eso, estes revoluciones yeren frecuentes al sur de China y solíen ser encaloraes pol Gobiernu central. Pero ésti tardó enforma en resolver el conflictu, lo qu'afaló cada vez más a los revolucionarios, al empar que los exércitos de les provincies vecines diben sumándose, como foi'l casu de les tropes del Nuevu Exércitu nes provincies de Shaanxi y Hunan, que se remontaron y punxéronse del llau de los rebeldes de Wuhan el día 22 d'ochobre. Toos participaben, estudiantes y trabayadores de les ciudaes.

L'Exércitu del Norte editar

Pa encarar esta situación, la dinastía pidió a quien fuera nomáu Ministru de Beiyang l'añu 1902 pola emperatriz Cixi, Yuan Shikai, poderosu militar que participara na primer guerra sino-xaponesa, comandar el prestixosu Exércitu de Beiyang tamién conocíu como l'Exércitu del Norte, pa entamar la ofensiva contra los rebeldes del sur. El 30 d'ochobre tuvieron lugar sulevaciones en Kunming, provincia de Yunnan, qu'empezaron a los nueve de la nueche con una serie de disparos y que tres hores más tarde llograríen la posesión de la ciudá. Amás, otros dos provincies, Shanxi y Jiangxi, sumar a la rebelión. El 1 de payares fundóse'l gobiernu militar de Yunnan. Coles mesmes, el 3 de payares la provincia de Jiangsu xuntar a la rebelión ente que el 22 de payares facer Sichuan y el 12 d'avientu Shandong.

Un día dempués, l'Exércitu de Beiyang atacó Hànkǒo y tomó posesión d'ella. Pero Yuan Shikai empezó a axustar secretamente colos revolucionarios. Según diben pasando los díes la rebelión avanzaba, y los comandantes del exércitu esixeron a la corte qu'aceptara una serie de pidimientos llamaos les "doce reclamaciones", que promovía el sistema parllamentariu y l'amenorgamientu del poder del emperador, reemplazando la so figura de gobiernu pola d'un primer ministru. Cortar manchú, sabiendo que yera imposible negase a tales demandes por cuenta de la so deteriorada situación militar, viose obligada a aceptar aquelles condiciones. Yuan Shikai asumió'l cargu de primer ministru del Imperiu Qing.

Una nueva era editar

La intención yera llograr un consensu ente la xente. Pero los ánimos taben caldiaos y el sofitu popular que recibía la revolución fixo qu'ésta siguiera sumando adhesiones. La ciudá de Nankín foi una de les postreres en cayer, a principios d'avientu. Esi mesmu mes, Sun Yat-sen volvía del so exiliu, dempués de viaxar per Estaos Xuníos y Europa pa axenciar sofitos pa la causa republicana. Los revolucionarios, axuntaos en Nankín proclamaron la República de China'l 30 d'avientu de 1911, escoyendo a Sun Yat-sen, quien aportara a China unos díes antes, como presidente provisional. El 1 de xineru de 1912 foi señaláu como día primeru de la nueva era republicana.

L'entamu de la República marcó pa China un cambéu importante nel sistema de vida. Empezar a utilizar el calendariu occidental dexando tras el calendariu llunar con selmanes de diez díes.

 
Mensaxe d'abdicación del emperador Puyi.

La revolución acabó'l 12 de febreru de 1912, cuando l'últimu emperador Qing, el neñu Puyi (chinu tradicional: 溥儀, chinu simplificáu: 溥仪, pinyin: Pǔyí), tamién conocíu pol so "nome de dómina" como emperador Xuantong (tradicional: 宣統, simplificáu: 宣统, pinyin: Xuāntǒng), abdicó so la presión del militar Yuan Shikai, que controlaba'l poderosu Exércitu de Beiyang, tamién conocíu como Exércitu del Norte. N'axustando colos revolucionarios de Sun Yat-sen, Yuan Shikai aceptó forzar l'abdicación del emperador en cuenta de ocupar él mesmu'l cargu de presidente de la República, qu'ostentaba Sun Yat-sen.

Post Revolución editar

En marzu de 1912 promulgóse la Constitución, de calter parllamentariu, con eleiciones parllamentaries y presidenciales; les primeres teníen d'efectuase nun plazu de diez meses. Sun Yat-sen, col enfotu de poder participar nes eleiciones, creó'l partíu políticu Guómíndǎng (國民黨 / 国民党), más conocíu n'occidente como "Kuomintang" (KMT). Una vegada que se llevaron a cabu les eleiciones l'añu 1913, Yuan Shikai negar a dexar el poder. Desamarráronse guerres ente facciones del exércitu lleales a Yuan Shikai y al KMT. Sun Yat-sen foi unviáu al exiliu. Adulces el gobiernu de Yuan tresformar en daqué bien paecíu a lo que yera la dinastía Qing hasta qu'en 1915 restituyó'l calter de «imperial». El 1 de xineru de 1916 xubió al tronu como emperador y anque tan solu trés meses dempués, venciendo a les presiones, abolió nuevamente la monarquía. Finó'l 6 de xunu abandonáu polos sos siguidores.

Ver tamién editar


Referencies editar

Enllaces esternos editar