Primer guerra sino-xaponesa

La primer guerra sino-xaponesa (en chinu, 甲午战争; en xaponés: 日清戦争) (1 d'agostu de 1894-17 d'abril de 1895) llibrar ente la dinastía Qing de China y el naciente Imperiu del Xapón, principalmente pol control de Corea. Dempués de más de seis meses de victories ininterrumpíes del Exércitu imperial y l'Armada xaponesa, lo mesmo que de tomar del puertu chinu de Weihai, China solicitó la paz en febreru de 1895.

Primer guerra chinu-xaponesa
Fecha 1r agostu 1894 → 17 abril 1895
Llugar Mar de China Oriental, mariñes orientales de China
Resultáu Tratáu de Shimonoseki.
Victoria xaponesa. Significativa perda de prestíu de la Dinastía Qing
* Corea dexa de ser un estáu vasallu de China.
* La península de Corea pasa a tar so influencia xaponesa.
Belixerantes
Imperiu del Xapón Dinastía Qing
Figures polítiques
Emperador Meiji Emperador Guangxu
Emperatriz viuda Cixi
Comandantes
Yamagata Aritomo
Itō Hirobumi
Ito Sukeyuki
Li Hongzhang
Ting Ju ch'ang
Deng Shichang 
Ding Ruchang 
Fuercies en combate
240 000 homes
Exércitu Imperial Xaponés
Marina Imperial Xaponesa
630 000 homes
Exércitu de Beiyang
Flota de Beiyang
Baxes
1132 muertos
3,973 mancaos
11 894 muertos per enfermedá
35 000 muertos o mancaos
[editar datos en Wikidata]

La guerra foi un claru niciu del fracasu del intentu de la dinastía Qing de modernizar les sos fuercies armaes y defendese de les amenaces a la so soberanía, sobremanera en comparanza col ésitu de Xapón posterior a la Restauración Meiji. Per primer vegada, el dominiu rexonal nel este d'Asia pasó de China a Xapón, y el prestíu de la dinastía Qing, xunto cola tradición clásica en China, sufrieron un duru golpe. La humillante perda de Corea como Estáu vasallu de la dinastía Qing provocó una protesta pública ensin precedentes. En China, la derrota foi un catalizador pa una serie de revoluciones y cambeos políticos empobinaos por Sun Yat-Sen y Youwei Kang. Estos enclinos manifestaríense más tarde na Revolución de 1911 qu'acabó cola monarquía.

En marzu de 1895, roblóse'l Tratáu de Shimonoseki ente Xapón y China pol cual esta Ocupación xaponesa de Taiwán dexaba Taiwán, les islles Pescadores y Liaodong al Imperiu del Xapón.

Esti conflictu conozse comúnmente en China como la Guerra de Jiawu (chinu simplificáu: 甲午战争, chinu tradicional: 甲午战争; pinyin: Jiǎwǔ Zhànzhēng), refiriéndose al añu (1894) como'l nome sol sistema tradicional sexaxenariu de nomenclatura. En Xapón, conózse-y comúnmente como Guerra de Xapón-Qing (Nisshin Sensō, 日清戦争).

Antecedentes editar

Mientres los dos sieglos que precedieron a 1854, el Shogunato llindara severamente el comerciu estranxeru —principalmente con naciones europees—, con esceición de Corea (al traviés de Tsushima), la China de la dinastía Qing (al traviés de les islles Ryukyu) y los Países Baxos (al traviés del puestu comercial de Dejima).[1] En 1854, el comodoro Matthew Perry, por aciu l'amenaza implícita del usu de la fuercia, abrió Xapón al comerciu global, empecipiando d'esta miente un periodu de rápidu desenvolvimientu del comerciu esterior y de la occidentalización del país.[2]

Mientres los años que siguieron a la Restauración Meiji de 1868 dempués de la cayida del Shogunato, los xaponeses unviaron delegaciones y estudiantes a tol mundu p'aprender y asimilar les artes y les ciencies occidentales, coles mires de non solo evitar que Xapón cayera so la dominación estranxera, sinón de dexar al país competir n'igualdá de condiciones coles potencies occidentales.

Conflictu per Corea editar

Como potencia emerxente,[3] Xapón quixo emular a les occidentales en munchos aspeutos y siguiendo esta corriente, buscó tener colonies. Col fin de protexer los sos propios intereses, centró la so atención en Corea,[3][4] pensando n'amestala a los sos territorios primero qu'otra potencia facer o, siquier, asegurar la independencia efectiva de la península por aciu el desenvolvimientu de los sos recursos y la reforma del so gobiernu conforme a los intereses xaponeses, yá que se pensaba que si dalguna otra potencia facer col control de Corea y asitiaba tropes ellí, supondría una seria amenaza. Per otra parte, los recursos coreanos (xacimientos de carbón y mineral de fierro) yeren acobiciaos en Xapón pal so propiu desenvolvimientu industrial. Por estes razones, ente otres, decidió ponese fin a la milenaria soberanía china sobre Corea.

China, pela so parte, trataba de caltener el so control sobre'l postreru, mayor y más antiguu de los sos Estaos vasallos.[3]

 
Caricatura publicada nuna revista británica sobre la derrota del xigante chinu frente al pequeñu samurái xaponés, 1894.

El 27 de febreru de 1876, dempués de ciertos incidentes y enfrentamientos ente aislacionistas coreanos y residentes xaponeses, Xapón impunxo'l Tratado Xapón-Corea de 1876, obligando a Corea a abrir al comerciu con Xapón y otres potencies, amás de proclamar la so completa independencia de China.[5]

Corea fuera, por tradición, un estáu vasallu de China y siguió siéndolo mientres la dinastía Qing, la mesma qu'exerció una gran influyencia sobre los funcionarios conservadores coreanos y la familia real de la dinastía Joseon. La opinión pública de Corea taba estremada: ente que los conservadores queríen caltener la tradicional servidume escontra China, los reformistes queríen establecer venceyos más estrechos con Xapón y les naciones occidentales.

China, tando bien debilitada poles derrotes de les guerres del Opiu en 1839 y 1856, nun podía torgar la perda de la so soberanía sobre Corea, y Xapón aprovechó esta oportunidá pa reemplazar la influencia china pola suya.

Crisis de 1882 editar

En 1882 la península de Corea esperimentó una grave seca que provocó la escasez d'alimentos, causando munches dificultaes y la discordia ente la población. Corea taba en cantu de la quiebra, el gobiernu yera incapaz d'arreglar los sos gastos, sobremanera los de les sos fuercies armaes. Esistía una fonda rensía ente los soldaos del exércitu coreanu a los que nun se pagó mientres meses.

El 23 de xunetu un motín militar españó en Seúl; los soldaos, col sofitu de la población, escalaron les tenaes d'arroz. A otru día, el palaciu real y los cuarteles del Exércitu fueron atacaos. Alteriar atacó tamién la delegación xaponesa que tuvo qu'escapar a Chemulpo y dempués a Nagasaki a bordu del buque d'investigación británicu Flying Fish.

En respuesta los xaponeses unviaron cuatro buques de guerra y un batallón de tropes a Seúl pa salvaguardar los intereses xaponeses y esixir una compensación. Los chinos tamién esplegaron 4500 soldaos pa faer frente a los xaponeses. La tensión menguó col Tratáu de Chemulpo que foi robláu na tarde del 30 d'agostu de 1882. L'alcuerdu establecía que los conspiradores implicaos seríen castigaos y que se pagaría una indemnización de cincuenta mil yenes a les families de los xaponeses que morrieron mientres l'incidente.

El Gobiernu xaponés recibió amás 500 000.00 yenes, una sida formal y permisu pa establecer cuarteles y aparcar les sos tropes nes sos delegaciones en Seúl.

Golpe d'Estáu Gapsin editar

En 1884 un grupu de xaponeses favorable a les reformes derrocó por un curtiu periodu de tiempu al Gobiernu coreanu, prochino y conservador, nun sangrientu golpe d'Estáu. Sicasí, la facción conservadora, cola ayuda de tropes chines al mandu del xeneral Yuan Shikai, llogró recuperar el control d'una manera igualmente sangrienta nun contragolpe.

Esti incidente tuvo como resultáu non solo la muerte d'un gran númberu d'activistes reformistes, sinón tamién una quema na delegación xaponesa y la muerte de dellos de los sos guardias amás de ciudadanos xaponeses y coreanos.

 
Fuxida de la delegación xaponesa en 1882.

Esto causó un incidente ente Xapón y China, que foi resueltu finalmente na Convención de Tientsin de 1885 nel que les dos partes alcordaron sacar a les sos fuercies espedicionaries de Corea coles mesmes, nun unviar instructores militares pa la formación de los militares de Corea, y echar voz de a la otra parte de mano si decidíen unviar tropes a Corea.[6] Sicasí, los xaponeses viéronse atayaos polos repitíos intentos de los chinos de socavar la so influencia en Corea. Nin China nin Xapón llograron apoderar dende entós la corte coreana.[7]

L'incidente Kim Ok-gyun editar

En febreru de 1894, producióse'l llevantamientu de los tonghaks («aprendices orientales») contra'l Gobiernu coreanu, que llueu s'estendió por tol país.[8] En xunu los rebeldes amenaciaben yá la capital coreana.[8] La situación fíxose cada vez más tirante y el rei de Corea solicitó'l 3 de junio tropes a Li Hongzhang pa entartallar la rebelión Tonghak al traviés del representante militar chinu en Corea, el xeneral Yuan Shikai.[8] Acordies cola convención chinu-xaponesa de Tianjin, el Gobiernu chinu informó al xaponés del unvió d'unidaes militares tres díes más tarde; el Gobiernu de Tokiu entainar a unviar de la mesma tropes pa «protexer la so embaxada, a los sos ciudadanos y el so comerciu».[8] El gobiernu chinu unvió al xeneral Yuan Shikai como plenipotenciario al mandu de un exércitu de dos mil ochocientos soldaos.

El 28 de marzu de 1894, un revolucionariu pro-xaponés llamáu Kim Ok-gyun, foi asesináu en Shanghai. Kim fuxera a Xapón dempués de la so participación nel golpe de 1884 y los xaponeses refugaren les demandes coreanes d'estradición. A la fin, foi lleváu a Shanghai y asesináu por un compañeru coreanu llamáu Hong Jong-o, nuna posada xaponesa allugada nun asentamientu internacional. El so cuerpu foi lleváu a bordu d'un buque de guerra chinu a Corea, onde foi estazáu y amosáu como una alvertencia a otros rebeldes. El gobiernu xaponés indignáu, tomó esto como una falta direuta a la so dignidá ya importancia.

 
Kim Ok-gyun fotografiáu en Nagasaki en 1882. El so asesinatu en China contribuyiría a empiorar les tensiones que conducieron a la primer guerra sino-xaponesa.

Ente que China deseyaba una retirada simultánea de les tropes chines y xaponeses una vegada encalorada la rebelión, Xapón esixó como pasu previu l'aplicación de reformes gubernamentales, convencíu de qu'estes aumentaríen la influencia xaponesa nel país.[8] A mediaos de xunu, esaniciada yá l'amenaza de los rebeldes al Gobiernu, Xapón siguía unviando tropes a Corea.[9] Aquel día, había unos 1500 soldaos chinos na península, frente a los cerca de 500 xaponeses.[9]

Li trató de resolver pacíficamente les diferencies con Xapón y de axenciar pa ello'l sofitu del Reinu Xuníu y Rusia, a pesar de que'l so actitú pacifista nun la compartía nin l'emperador nin los sos influyentes rivales nel Gobiernu chinu.[9] Estos atacaron con durez a Li pola so xestión de la crisis coreana.[10] Li tarrecía tanto'l poderíu militar xaponés como les consecuencies financieres d'un enfrentamientu.[10] Les posibles ventayes pa China d'una victoria tampoco paecíen clares, ya indicaben más una crecedera de la influencia rusa na rexón qu'un reforzamientu del poder chinu.[10] Una derrota, otra manera, tendría importantes consecuencies negatives, tantu pal prestíu del imperiu como pal so programa de reformes.[10] Ante esta perspeutiva, Li trató de solucionar les diferencies con Xapón por aciu l'arbitraxe de la potencies.[10]

A pesar de les sos primeres declaraciones, tanto Rusia como'l Reinu Xuníu amosáronse más tarde reticentes a mediar ente los dos países cuando aumentó la tensión ente dambos.[11] Li, mientres, desoyera los preparativos bélicos del país, concentráu nos sos esfuercios por llograr l'arbitraxe.[11] Les midíes chines, tardíes pa non indisponer a les potencies, dexaron a les tropes chines n'inferioridá numbérica y estratéxica: a mediaos de xunetu los xaponeses cuntaben con 10000 homes en Corea, frente a los 2000 chinos, concentraos amás nel indefendible Yashan.[12]

A finales de xunu y empiezos de xunetu, Xapón paecía preparar pa la guerra: mercó carbón al Reinu Xuníu al empar que prohibía la esportación del so y empezaba a solicitar creitos de guerra.[13] Poques selmanes antes, el Gobiernu xaponés empezara a unviar espíes a la rexón y llograra descifrar los códigos telegráficos chinos.[13]

Les fuercies xaponeses ocuparon el Palaciu Real de Seúl y prindaron al rei a principios de xunu de 1894, establecieron un Gobiernu colos miembros de la facción projaponesa. Anque les tropes chines taben retirándose de Corea, por non ser prestosa la so presencia, el nuevu Gobiernu coreanu proxaponés concedió a Xapón el derechu d'espulsar a les tropes chines per mediu del usu de la fuercia; coles mesmes Xapón aumentaba la so presencia militar. China nun reconoció al nuevu Gobiernu coreanu y esto dio pie al entamu de la guerra.

L'incidente Nagasaki editar

Foi un motín causáu por soldaos de la Llexa Beiyang, al aportar a la ciudá portuaria de Nagasaki, en 1886. Dellos policías xaponeses que s'enfrentaron a los remontaos fueron asesinaos. La dinastía Qing nun s'esculpó con Xapón, en ficies del fechu de que la so Armada yera bien cimera a la de Xapón.

Nesi momentu, los Qing teníen dalgunos de los modelos más recién de buques de guerra, como'l Dingyuan, polo que pensaben que l'Armada xaponesa nun yera rival. Yá inclusive nel golpe d'Estáu Gaspin asocedíu diba dos años, l'exércitu de la dinastía Qing ganara a los projaponeses sofitaos per Xapón.

Enfrentamientos editar

El 25 de xunetu[7] de 1894, l'Armada xaponesa fundió'l buque de guerra chinu Gaosheng ensin previu avisu, bastiando l'españíu de la guerra ente los dos países.[3] L'enfrentamientu supunxo la culminación d'una rivalidá de dos décades ente los imperios y punxo a prueba les midíes modernizadoras que los dos países punxeren en marcha nos últimos años del sieglu.[3] El fundimientu del buque quitó a China d'unos mil homes, de los meyores colos que cuntaba na rexón.[13]

China sufrió una serie ininterrumpida de derrotes: Pingrang y Mar Mariellu (setiembre de 1894), Lushun (payares de 1894), Weihaiwei (febreru de 1895).[3] Pa principios d'ochobre, les fuercies xaponeses consiguieren espulsar a les chines de Corea y a empiezos del mes siguiente ocuparen importantes puntos del territoriu chinu nororiental, como'l puertu de Port Arthur.[7]

En marzu de 1895, les fuercies xaponeses yá amenaciaben la capital china, Beixín, y al mes siguiente'l Gobiernu chinu tuvo que solicitar la paz, qu'incluyía términos humillantes pal imperiu.[3]

A pesar d'estes derrotes, al empiezu les unidaes chines taben bien armaes, en dellos aspeutos como los rifles (Mauser frente a los Murata xaponeses) meyor que los sos enemigos.[14] N'artillería los xaponeses disponíen d'una llixera ventaya.[14] La estratexa principal de los mandos chinos foi defensiva; la falta de movilidá de les unidaes y la tradición militar china favorecíen la defensa frente al ataque.[15] una de les principales debilidaes de les tropes chines yera la so falta d'instrucción: de cutiu bien armaos, los soldaos n'ocasiones nun sabíen utilizar les sos armes.[16] Ante la falta d'un cuerpu d'oficiales afechiscamente formáu, China desdexara la instrucción de les sos tropes, que yera bien inferior a la de los xaponeses.[17] Esti defectu tamién influyía na falta de disciplina, en contraste cola de les fuercies xaponeses, allabada polos observadores estranxeros.[18] Les deserciones supunxeron un grave problema pa les unidaes chines mientres tola guerra.[19] Amás, en bastantes de los enfrentamientos de la guerra los xaponeses cuntaron con superioridá numbérica frente a los chinos, a pesar de que l'Exércitu chinu yera delles vegaes más grande que'l xaponés.[20] 1026 Coles mesmes, bona parte del Exércitu chinu nun tenía valor militar dalgunu y constaba d'unidaes anticuaes; el nuevu Exércitu de Beiyang cuntaba con unos 25 000-30 000 homes en 1893, pero tenía dificultaes financieres pa crecer.[21]

Na batalla de Pingrang, prindáu polos xaponeses dempués d'un ataque dende'l norte qu'esbarató les defenses chines, los chinos abandonaron abondosu armamentu.[22] Este solo empezó a arralecer y ser anticuáu escontra'l final de la guerra, cuando los xaponeses ganaren yá a les meyores unidaes del Exércitu chinu.[23] Nesta batalla unos 20 000 chinos enfrentar a una fuercia llixeramente cimero de xaponeses (23 800).[20]

Nel asediu de Lushun, los xaponeses cuntaron con venti mil homes frente a los siete mil defensores chinos.[20]

Fin de la guerra editar

Negociaciones de paz editar

A principios de 1895, el Gobiernu chinu unvió una delegación pa tratar colos xaponeses.[7] A mediaos d'abril, aceptó les condiciones del Tratáu de Shimonoseki que punxo fin a la guerra.[7] Ente elles cuntaba la cesión a Xapón de Formosa y de les cercanes islles de los Pescadores y de gran parte de la península de Liaodong, incluyíu Port Arthur.[7] L'autonomía coreana tamién quedó confirmada, lo qu'en realidá sirvió p'amontar la influencia xaponesa na península.[7]

Delles potencies europees —Rusia, Alemaña y Francia—, sicasí, obligaron a Xapón a arrenunciar a los territorios en Liaodong a empiezos del mes de mayu.[7] La intervención de Rusia causó rensía y tresformó al imperiu vecín nel principal rival de Xapón na rexón.[24]

Indemnizaciones de guerra editar

Dempués de la guerra, según l'eruditu chinu Jin Xide, el gobiernu Qing pagó un total de 340 000 000 taels de plata a Xapón n'arreglos y trofeos de guerra. Esto yera equivalente a (entós daquella) 510 000 000 yenes xaponeses, unes 6,4 vegaes los ingresos del gobiernu xaponés. De la mesma, l'eruditu xaponés Ryoko Iechika, calculó que'l gobiernu Qing pagó un total de $21 000 000 (cerca d'un terciu de los ingresos del gobiernu Qing) n'arreglos de guerra a Xapón, o alredor de 320 000 000 yenes xaponeses, equivalente a dos años y mediu d'ingresos del Gobiernu xaponés.

El Bancu Rusu-Chinu, fundáu en 1895 en San Petersburgu con capital rusu y francés, foi'l qu'emprestó dineru a China y emitió bonos del Estáu pa financiar a China nel pagu de la indemnización a Xapón dempués de la primer guerra sino-xaponesa.

Notes y referencies editar

  1. Steinberg et al., Yokote, p. 5.
  2. Steinberg et al., Yokote, páxs. 11-12.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 3,5 3,6 Fung, 1996, p. 1007.
  4. Steinberg et al., Yokote, p. 19.
  5. Steinberg et al., Yokote, páxs. 18-19.
  6. Steinberg et al., Yokote, p. 18.
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 7,4 7,5 7,6 7,7 Steinberg et al., Yokote, p. 20.
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 8,4 Fung, 1996, p. 1010.
  9. 9,0 9,1 9,2 Fung, 1996, p. 1011.
  10. 10,0 10,1 10,2 10,3 10,4 Fung, 1996, p. 1012.
  11. 11,0 11,1 Fung, 1996, p. 1013.
  12. Fung, 1996, p. 1014.
  13. 13,0 13,1 13,2 Fung, 1996, p. 1015.
  14. 14,0 14,1 Fung, 1996, p. 1016.
  15. Fung, 1996, p. 1019.
  16. Fung, 1996, p. 1022.
  17. Fung, 1996, p. 1023.
  18. Fung, 1996, p. 1024.
  19. Fung, 1996, p. 1025.
  20. 20,0 20,1 20,2 Fung, 1996, p. 1026.
  21. Fung, 1996, p. 1028.
  22. Fung, 1996, p. 1017.
  23. Fung, 1996, p. 1018.
  24. Steinberg et al., Yokote, páxs. 20-21.

Bibliografía editar

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar


Predecesora:
Nenguna socesora = Segunda guerra sino-xaponesa
(1937-1945)
Primer guerra sino-xaponesa
1894-1895
Socesor: