Sichuan

provincia de China

Sichuán (chinu: 四川, pinyin: SìchuānWade-Giles: Ssŭ4ch'uan¹trescripción antigua: Szechwan chinu: 四川, : Sìchuān, : Ssŭ4ch'uan1, : ) ye una de les ventidós provincies que, xunto coles cinco rexones autónomes, cuatro conceyos y dos rexones alministratives especiales, conformen la República Popular La so capital ye Chengdu. Otres ciudaes destacaes son Zigong (tamién conocida como Tzu-kung), Kangding y Litang.[1]

Sichuan
Alministración
PaísBandera de la República Popular China República Popular China
ISO 3166-2 CN-SC
Tipu d'entidá Provincies de China
Capital Chengdu
Cabezaleru/a del gobiernu Yin Li
Nome oficial 四川省 (zh)
Nome llocal 四川省 (zh)
División
Xeografía
Coordenaes 30°N 103°E / 30°N 103°E / 30; 103
Superficie 485000 km²
Llenda con Chongqing, Rexón Autónoma del Tíbet, Gansu, Yunnan, Qinghai, Guizhou y Shaanxi
Puntu más altu Monte Gongga (es) Traducir
Demografía
Población 83 674 866 hab. (2020)
Densidá 172,53 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+08:00
Fundación 7 agostu 1952
sc.gov.cn
Cambiar los datos en Wikidata

Tien una estensión de 487.000 quilómetros cuadraos y una población, de crecedera moderada, qu'algamaba unos 85.600.000 habitantes a principios de (2009), siendo la cuarta provincia más poblada de China, detrás de Guangdong (Kwangtung), Henan (Honan) y Shandong (Shantung).[2]

Según l'últimu censu de población nacional chinu, lleváu a cabu en 2000, tenía 82.348.296 hab (y 78.352.102 d'alcuerdu al anterior, de 1990).[3]

Llenda al norte cola provincia de Gansu, al nordeste cola provincia de Shaanxi, al este col conceyu de Chongqing, al sureste cola provincia de Guizhou, al sur cola provincia de Yunnan, al oeste cola Rexón Autónoma del Tíbet y al noroeste cola provincia de Qinghai.

Ta asitiada escontra'l centro-suroeste de China y traviésala el ríu Yangzi. La parte oriental ta ocupada pola 'cuenca colorada', una depresión bien fértil y con un clima templáu d'iviernos nidios. Al oeste'l paisaxe tresfórmase dando llugar a altiplanos fríos, pindios montes y fondes foces más aptes pa la ganadería. Ye una de les puertes de comunicación col Tíbet.

Sichuán incorporóse al imperiu mientres la dinastía Qin. Formó parte de la China unificada del primer emperador de la que s'independizó nel añu 24. Forma parte ininterrumpidamente de China dende'l sieglu X. Les fronteres de la provincia camudaron nel añu 1997 al llograr la ciudá de Chongqing el rangu de municipalidá, perdiendo la provincia unos 30 millones d'habitantes por cuenta d'esa nueva organización del territoriu. Etimolóxicamente, el so nome provién d'una abreviación de 川峽四路 (chuānxiá sìlù), que lliteralmente significa «les cuatro contornes de ríos y foces».

El llunes 12 de mayu de 2008, a les 14:28 (hora llocal), producióse un terremotu d'una magnitú de 7,8 graos Richter, alcontráu a 90 km al noroeste de la capital Chengdu, provocando unos 40.075 muertos (39.577 na provincia) y 247.645 mancaos, según fontes oficiales.[4]

El sábadu, 20 d'abril de 2013, un nuevu terremotu con una magnitú de 6,6 dexó polo menos 117 muertos y más de 3.000 mancaos, d'ellos 147 n'estáu críticu. Esto foi en principiu, cuando resultaron ser más de 383.000 los afeutaos pol seísmu.

Historia editar

Tenemos constancia d'asentamientos no que güei ye la provincia de Sichuan yá polo menos nel sieglu XV e. C., coincidiendo colos últimos años de la dinastía Shang. A empiezos del sieglu IX e. C., Shu (actual Chengdu) y Ba (actual Chongqing) remanecieron como centros culturales y alministrativos, nos que s'establecieron dos reinos rivales.

La esistencia de Shu yera desconocida hasta'l descubrimientu d'unos restos arqueolóxicos en 1986, nuna pequeña llocalidá llamada Sanxingdui (三星堆 Sān Xīng Duī) nel condáu Guanghan. Créese que se trata d'una antigua ciudá del reinu Shu, onde se consiguió estrayer muncha información d'incalculable valor arqueolóxicu.

Anque la dinastía Qin destruyó les civilizaciones Shu y Ba, les sos cultures caltuviéronse y fueron heredaes pola xente de Sichuan hasta güei. El gobiernu Qin aceleró les meyores teunolóxiques y de l'agricultura de Sichuan, faciéndolos comparables a los del valle del ríu Mariellu. El sistema de riegu de Dujiangyan, construyíu nel sieglu III e. C. so la supervisión de Li Bing, yera'l símbolu de la modernización en dichu periodu. Compuestu por una serie de preses, redirixía'l calce del Min Jiang, afluente del ríu Yangtsé, escontra los campos, solliviando'l dañu de los hinchentes estacionales. Les colleches de la zona amontáronse, y Sichuan convirtióse na principal fonte de provisiones y homes pa la unificación Qin de China.

Na rexón abondaben los recursos minerales y taba na ruta comercial que, dende'l valle del ríu Mariellu, llegaba a los territorios vecinos del suroeste, especialmente a la India.

La importancia militar de la zona correspuende a la so significación comercial y agrícola. Xeográficamente forma una cuenca, arrodiada pol Himalaya escontra l'oeste, el cordal Qinling pel norte, y les árees de montes de Yunnan pel sur; el Yangtsé flúi al traviés de la cuenca, y ye fácilmente navegable ríu abaxo, dende Sichuan escontra la China oriental. Por ello, Sichuan foi base de numberoses fuercies militares navales, y tamién sirvió como abellugu de gobernantes chinos en distintos momentos de la historia. Fundáronse dellos rexímenes independientes; el más famosu foi Shu Han, unu de los Trés Reinos. La dinastía Jin conquistó per primer vegada Shu Han nel so camín escontra la unificación. Mientres la dinastía Tang foi un frente de batalla contra'l Tíbet.

Xeografía editar

La zona alcuñentrase na cuenca de Sichuan y ta arrodiada pol cordal del Himalaya al oeste, Qinling al norte, y les zones de montes de Yunnan al sur. El ríu Yangtse flúi al traviés de la cuenca. El ríu Minjiang na zona central de Sichuán, ye un afluente de la parte cimera del ríu Yangtze, que se xune a Yibin. Les plaques tectóniques formaron el terremotu de 2008.

El clima ye bien variable. La cuenca de Sichuan (incluyendo Chengdu) na metá oriental de la provincia esperimenta un clima monzónicu subtropical a llargu, templáu a calorosu, húmedu y branos curtios, frescu a fríu, secu y soleyeru iviernos. Les zones occidentales tienen un clima de monte; carauterizáu por iviernos bien fríos y branos nidios, con abondu sol. La parte sur de la provincia, incluyida la Panzhihua, tien sol, clima subtropical con iviernos nidios y branos calorosos.

Les provincies llindantes son: Chongqing, Tíbet, Qinghai, Gansu, Shaanxi, Guizhou y Yunnan.

División alministrativa editar

№. Nome Hanzi Hanyu Pinyin Tipu Mapa
1 Ganzi 甘孜藏族自治州 Gānzī Zàngzú Zìzhìzhōo Prefeutura Autónoma  
2 Ngawa 阿坝藏族羌族自治州 Ābà Zàngzú Qiāngzú Zìzhìzhōo Prefeutura Autónoma
3 Mianyang 绵阳市 Miányáng Shì Ciudá-prefeutura
4 Guangyuan 广元市 Gǔangyúan Shì Ciudá-prefeutura
5 Nanchong 南充市 Nánchōng Shì Ciudá-prefeutura
6 Bazhong 巴中市 Bāzhōng Shì Ciudá-prefeutura
7 Dazhou 达州市 Dázhōo Shì Ciudá-prefeutura
8 Yá'an 雅安市 Yǎ'ān Shì Ciudá-prefeutura
9 Chengdu 成都市 Chéngdū Shì Ciudá subprovincial
10 Deyang 德阳市 Déyáng Shì Ciudá-prefeutura
11 Suining 遂宁市 Sùiníng Shì Ciudá-prefeutura
12 Guang'an 广安市 Guǎng'ān Shì Ciudá-prefeutura
13 Meishan 眉山市 Méishān Shì Ciudá-prefeutura
14 Ziyang 资阳市 Zīyáng Shì Ciudá-prefeutura
15 Leshan 乐山市 Lèshān Shì Ciudá-prefeutura
16 Neijiang 内江市 Nèijiāng Shì Ciudá-prefeutura
17 Zigong 自贡市 Zìgòng Shì Ciudá-prefeutura
18 Yibin 宜宾市 Yíbīn Shì Ciudá-prefeutura
19 Luzhou 泸州市 Lúzhōo Shì Ciudá-prefeutura
20 Liangshan 凉山彝族自治州 Liángshān Yízú Zìzhìzhōo Prefeutura Autónoma
21 Panzhihua 攀枝花市 Pānzhīhūa Shì Ciudá-prefeutura

Economía editar

La so economía ta basava na producción de ceberes, viérbenes de seda y aceite. Dispón tamién d'industries metalúrxiques, electróniques y farmacéutiques. En Sichuan atópense mines de fierro y otros minerales. La población ta compuesta por habitantes de 53 etnies distintes ente les que destaquen la minoría tibetana y la yi.

Equí nació'l reformador Deng Xiaoping.

Esta provincia ye tamién unu de los hábitats naturales del panda xigante, pos nel Santuariu del Panda de Sichuan viven más del 30% de la población mundial nuna superficie de 9345 km². Nel so interior esisten unes instalaciones onde se cría en cautividá y estúdiase-y: el Centru pa la proteición ya Investigación de Sichuan.

Educación editar

Universidá de Sichuan

Rexones hermaniaes editar


Referencies na lliteratura y el cine editar

La novela Balzac y la nueva cordurera china (2001) del escritor y cineasta chinu Dai Sijie trescurre nos montes del Fénix del Cielu d'esta provincia de China. Darréu tamién Dai Sijie realizó una película basada nesti llibru.

En Sichuan ta ambientada la obra del dramaturgu alemán Bertolt Brecht, L'alma bona de Sichuan. Brecht comete l'error de referise a Sichuán como a una ciudá específica y non como a una rexón.

Referencies editar

  1. La pallabra Sichuan pronúnciase como
  2. por causa de la segregación de la municipalidá de Chongqing en 1997
  3. Cifres citaes pol sitiu
  4. Suman más de 40.000 les víctimes fatales del seísmu

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar