Santa Madre Sofía o Hagia Sophia (del griegu: Άγια Σοφία, «Santa Sabiduría»; en llatín: Sancta Sophia o Sancta Sapientia; en turcu: Ayasofya) ye una antigua basílica patriarcal ortodoxa, darréu convertida en mezquita y anguaño en muséu, na ciudá d'Istambul, Turquía.[1]

Santa Sofía
Αγία Σοφία (el)
Ayasofya (tr)
atraición turística, mezquita y muséu
Llocalización
PaísBandera de Turquía Turquía
Provincia provincia d'Istanbul
Municipio metropolitano (es) Traducir Estambul
Distritu Fatih
Coordenaes 41°00′30″N 28°58′48″E / 41.0083°N 28.98°E / 41.0083; 28.98
Santa Sofía alcuéntrase en Turquía
Santa Sofía
Santa Sofía
Santa Sofía (Turquía)
Historia y usu
Apertura23 febreru 532
Comisariu Xustinianu I
Orixe del nome Holy Wisdom (en) Traducir
Relixón islam
cristianismu ortodoxu
Dedicación Holy Wisdom (en) Traducir
Arquiteutura
Arquiteutu/a Isidoro de Mileto (es) Traducir
Antemio de Tralles (es) Traducir
Trdat the Architect
Mimar Sinan
Estilu Arquiteutura bizantina
basílica
Patrimoniu
Cambiar los datos en Wikidata

Dende la fecha de la so dedicación nel añu 360 y hasta 1453 sirvió como la catedral ortodoxa bizantina de ritu oriental de Constantinopla, sacante nel paréntesis ente 1204 y 1261 en que foi reconvertida en catedral católica de ritu llatín, mientres el patriarcáu llatín de Constantinopla del Imperiu llatín, fundáu polos cruzaos. Tres la Conquista de Constantinopla pol Imperiu otomanu, l'edificiu foi tresformáu en mezquita, calteniendo esta función dende'l 29 de mayu de 1453 hasta 1931, fecha en que foi secularizado. El 1 de febreru de 1935 foi inauguráu como muséu.

Dacuando llamada Sancta Sophia (como si fuera'l nome de Santa Sofía), sophia ye en realidá la trescripción fonética al llatín de la pallabra griega "sabiduría" —el nome completu en griegu ye Ναός τῆς Ἁγίας τοῦ Θεοῦ Σοφίας: «Ilesia de la Santa Sabiduría de Dios»—.[2][3]

El templu taba dedicáu a la Divina Sabiduría, una imaxe tomada del Llibru de la Sabiduría del Antiguu Testamentu y que fai referencia a la personificación de la sabiduría de Dios o segunda persona de la Santísima Trinidá. #El so #fiesta celebra'l 25 d'avientu, l'aniversariu de la encarnación del Verbu o Logos en Cristu.[4]

Famosa pol so enorme cúpula, ta considerada como'l epítome de l'arquiteutura bizantina, y dizse d'ella que «camudó la hestoria de l'arquiteutura».[5] Foi la catedral con mayor superficie del mundu mientres casi mil años, hasta que se completó la obra de la catedral de Sevilla en 1520. L'edificiu actual foi reconstruyíu ente 532 y 537 pa ser usáu como ilesia, por orde del emperador bizantín Xustinianu I, siendo la tercer ilesia de la Santa Sabiduría edificada nesi mesmu allugamientu. El diseñu ye obra del arquiteutu y físicu xoniu Isidoro de Mileto y del matemáticu y arquiteutu trepo Antemio de Tralles.

La ilesia contién una gran coleición de reliquies de santos, y cuntó con un iconostasio de plata de 15 metros. Foi la sede del Patriarca de Constantinopla y el puntu focal relixosu de la Ilesia ortodoxa oriental por casi mil años. Nesta ilesia'l cardenal Humberto escomulgó a Miguel I Cerulario en 1054; actu que comúnmente se considera como l'empiezu del Gran Cisma.

En 1453 Constantinopla foi conquistada polos turcos otomanos so les órdenes del sultán Mehmed II, quien darréu decidió que'l templu #convertir en mezquita.[6] Les campanes, l'altar, el iconostasio y los vasos de sacrificiu fueron retiraos, y munchos de los mosaicos fueron llucíos. Mientres el dominiu otomanu añadiéronse-y detalles arquiteutónicos islámicos, como'l mihrab, el minbar y cuatro minaretes. L'edificiu caltúvose como mezquita hasta 1931, fecha en que foi cerráu al públicu pol gobiernu de Turquía hasta la so reapertura, yá como muséu, en 1935.

Mezquita principal d'Istambul mientres casi 500 años, Santa Sofía sirvió como modelu pa munches otres mezquites otomanes, como la mezquita del Sultán Ahmed —tamién conocida como la Mezquita Azul d'Istambul—, la Mezquita Sehzade, la mezquita de Solimán, la mezquita Rüstem Pasha y la mezquita Kiliç Ali Pasha.

Historia editar

Primer ilesia editar

 
Interior de Santa Sofía colos elementos islámicos so les pechinas.

La primer ilesia conocióse como Μεγάλη Ἐκκλησία —Megálē Ekklēsíā, «Ilesia Grande»— o Magna Ecclesia en llatín, por cuenta de que les sos dimensiones yeren mayores que les de les ilesies contemporánees de la ciudá.[7][8] Foi inaugurada'l 15 de febreru del 360 —mientres el reináu de Constancio II— pol obispu arrianu Eudoxio de Antioquía, foi construyida al pie de la zona onde se taba desenvolviendo'l palaciu imperial.[8] La cercana ilesia de Santa Irene —«Santa Paz»— foi terminada antes y sirvió como catedral hasta que se terminó la ilesia de Santa Sofía. Dambes fueron conxuntamente les principales ilesies del Imperiu bizantín.

Nun escritu de 440, Sócrates de Constantinopla afirmó que la ilesia foi construyida por Constancio II, que taba trabayando nella nel 346. Una hestoria posterior al sieglu VII o VIII, afirma que l'edificiu foi construyíu por Constantino'l Grande. Zonaras reconcilió los dos opiniones, afirmando que Constancio reparó l'edificiu consagráu por Eusebio de Nicomedia dempués de qu'esti derrumbárase. Puesto que Eusebio foi obispu de Constantinopla de 339 a 341 y que la muerte de Constantino asocedió en 337, paez posible que la primer ilesia fuera alzada por esti postreru. L'edificiu foi construyíu como una basílica llatina tradicional con columnes, galeríes y un techu de madera, y taba precedida por un #atriu. Afirmábase que yera unu de los monumentos más destacaos del mundu nesa dómina.

El Patriarca de Constantinopla, Juan Crisóstomo, entró en conflictu cola emperatriz Elia Eudoxia, esposa del emperador Arcadio, y foi unviáu al exiliu'l 20 de xunu de 404. Mientres los disturbios que se producieron tres esti fechu, la ilesia foi quemada y esmarranada en gran parte, y na actualidá nun se caltién nada d'esti primer edificiu.

Segunda ilesia editar

 
Restos de la basílica que la so construcción foi ordenada pol emperador Teodosio II, onde s'amuesa'l Corderu de Dios.

L'emperador Teodosio II ordenó la construcción d'una segunda ilesia, qu'inauguró'l 10 d'ochobre de 415. Esta basílica, con techu de madera, foi construyida pol arquiteutu Rufinus. Sicasí, mientres los disturbios de Niká desamarróse una quema que quemó y derrumbó esti segundu edificiu, ente'l 13 y el 14 de xineru de 532.

Entá sobreviven dellos bloques de mármol d'esta segunda ilesia. Ente ellos unos relieves qu'amuesen dolce corderos, representando a los dolce apóstoles, y que orixinalmente formaben parte d'una monumental puerta d'entrada. Na actualidá estos bloques #atopar nuna escavación al pie de la entrada del muséu. Les pieces fueron afayaes por A. M. Schneider en 1935, sol patiu oeste, pero darréu les escavaciones fueron deteníes por medrana a qu'afectaren a la estabilidá del edificiu actual.

Tercer ilesia (construcción actual) editar

El 23 de febreru de 532, l'emperador Xustinianu I decidió construyir una tercer basílica dafechu distinta, más grande y más maxestosa que les sos predecesores.

Xustinianu escoyó al físicu Isidoro de Mileto y al matemáticu Antemio de Tralles como arquiteutos, anque Antemio morrió mientres el primer añu de la empresa. Esiste la teoría de que s'emplegó a Herón d'Alexandría pa faer frente a los desafíos que presentaba la construcción d'una cúpula espansiva sobre un espaciu tan grande.

L'historiador bizantín Procopio de Cesarea describió la construcción del templu na so obra Sobre los edificios —llatín: De aedificiis; griegu:Peri ktismatōn—. #Emplegar más de diez mil persones pa la construcción, y l'emperador fixo traer material procedente de tol imperiu, como les columnes helenístiques del Templu d'Artumisa n'Éfesu, grandes piedres de les canteres de pórfido d'Exiptu, mármol verde de Tesalia, piedra negra de la rexón del Bósforu y piedra mariella de Siria. Esta nueva ilesia foi reconocida polos contemporáneos como una gran obra d'arquiteutura. L'emperador, xunto col patriarca Eutiquio, inauguró con muncha pómpara la nueva basílica'l 27 d'avientu de 537. Los mosaicos dientro de la ilesia #completar sol reináu del emperador Justino II (565-578). Santa Sofía foi la sede del patriarca ortodoxu de Constantinopla y l'escenariu principal de les ceremonies imperiales bizantines, como les coronaciones. La basílica tamién ufiertaba asilu a los malfechores.

 
La construcción de Santa Sofía, mientres el reináu del emperador Xustinianu, miniatura 38 de la Crónica de Constantino Manasés, del sieglu XIV

.

Los terremotos d'agostu de 553 y del 14 d'avientu de 557 causaron resquiebros na cúpula principal y na media cúpula oriental. La cúpula principal #derrumbar por completu mientres un posterior terremotu'l 7 de mayu de 558, que tamién destruyó'l ambón, l'altar y el copón.[9] L'accidente debióse principalmente al escesu de carga de la cúpula y al enorme emburrie horizontal que tresmitía a los soportes, al tener un diseñu demasiáu planu. Esto causó la deformación de les pilastres que sosteníen la cúpula. L'emperador ordenó la restauración inmediata, que encamentóse a Isidoro el Mozu, sobrín de Isidoro de Mileto, qu'utilizó materiales más llixeros y alzó la cúpula, dando a la construcción el so altor interior actual de 55,6 metros.[10][11] Per otra parte, Isidoro camudó tamién el tipu de bóveda, alzando una cúpula nervada con pechinas, que'l so diámetru #atopar ente 32,7 y 33,5 metros. Esta reconstrucción, que dio a la ilesia la so actual forma carauterística del sieglu VI, #completar nel añu 562. El poeta bizantín Pablo Silenciario compunxo un poema épicu, conocíu como Ekphrasis, pa la dedicación de la basílica presidida pol patriarca Eutiquio el 23 d'avientu de 562.

En 726, l'emperador Lleón el Isáurico publicó una serie d'edictos contra la veneración d'imáxenes y ordenó al exércitu destruyir tolos iconos —inaugurando'l periodu de la iconoclasia bizantina—. Nesi momentu, toles imáxenes y estatues relixoses #retirar de la ilesia de Santa Sofía. Dempués d'un curtiu respiru mientres el mandatu de la emperatriz Irene (797-802), los iconoclastes remanecieron. L'emperador Teófilo (829-842), fuertemente influyíu pol arte islámicu, prohibió les imáxenes relixoses ya instaló una puerta de bronce de dos fueyes col so monograma na entrada sur de la ilesia.

La basílica volvería sufrir daños: primero por un gran quema nel 859, y de nuevu por un terremotu, el 8 de xineru de 869, que colapsó media cúpula. L'emperador Basilio I ordenó los arreglos. Un sieglu dempués, el 25 d'ochobre de 989, un nuevu gran terremotu arruinó la cúpula, y foi l'emperador Basilio II quien encargó'l so arreglu al arquiteutu armeniu Trdat, creador de les grandes ilesies de Ani y Argina.[12] Los sos principales arreglos afectaron al arcu occidental y a una parte de la cúpula. La magnitú de los daños riquió seis años d'arreglu y reconstrucción, hasta que la ilesia foi reabierta'l 13 de mayu de 994.

Nel so llibru De caerimoniis aulae Byzantinae, l'emperador Constantino VII (913 a 919) escribió un rellatu detalláu de les ceremonies que llevaron a cabu l'emperador y el patriarca na ilesia de Santa Sofía.

 
Este ye un Mosaicu; consideráu unu de los más bellos mosaicos del arte bizantino, #tratar d'una representación de Cristu Pantocrátor (Χριστός Παντοκράτωρ) y pertenez al mosaicu de la Déesis. #Atopar na Ilesia de Santa Sofía, Constantinopla, fecháu circa de 1280.

Tres #tomar de Constantinopla mientres la Cuarta Cruzada la ilesia foi escalada y profanada polos cristianos llatinos. El sucesu foi descritu pol historiador bizantín Nicetas Choniates. Munches supuestes reliquies de la ilesia —como una piedra de la tumba de Jesús, la lleche de la Virxe María, el balobru de Jesús y los güesos de dellos santos— fueron unviaes a les ilesies d'occidente, y anguaño atópense en dellos museos. Mientres la ocupación llatina de Constantinopla (1204-1261) la ilesia #convertir nuna catedral católica. Nella foi coronáu emperador Balduino I de Constantinopla, nuna ceremonia que siguió de cerca les práutiques bizantines, el 16 de mayu de 1204.

Mezquita editar

 
"Ayasofya Camii" (Mezquita de Ayasofya) en tiempos otomanos.

En 1453 el sultán Mehmed punxo cercu a Constantinopla, impulsáu en parte por un deséu de convertir a la ciudá al Islam.[13] El sultán prometió a los sos soldaos trés díes de saquéu ilimitáu antes de reclamar los conteníos de la ciudá pa sigo mesmu.[14][15] La ilesia de Santa Sofía nun tuvo exenta de saqueos, siendo'l puntu focal de los invasores, quien pensaben que contendría les ayalgues más importantes de la ciudá.[16] Poco dempués de que les defenses de la ciudá derrumbárense, los saquiadores #dirixir a la ilesia de Santa Sofía baltando les sos puertes.[17] A lo llargo del asediu, na ilesia tuvo celebrándose la santa lliturxa y la lliturxa de les hores, siendo'l templu un abellugu pa munchos ciudadanos incapaces de contribuyir na defensa de la ciudá.[18][19] Atrapaos na ilesia, feligreses y refuxaos #convertir en parte del botín a partir ente los invasores. L'edificiu foi profanáu y escaláu, y los sos ocupantes esclavizados o asesinaos; los vieyos y los enfermos fueron asesinaos, y el restu encadenaos. Los sacerdotes siguieron llevando a cabu los ritos cristianos hasta que fueron deteníos polos invasores. Cuando'l sultán y la so cohorte entraron na ilesia aportunó en que tenía de ser tresformada en mezquita, dempués de lo que unu de los ulema xubió al púlpitu y empezó a recitar el shahada.[20][21]

 
Fonte (Şadırvan) pa rituales de purificación

Como ta escritu más arriba, darréu dempués de la conquista de Constantinopla en 1453, Mehmet II convirtió Santa Sofía na mezquita de Santa Sofía.[22][23][21] Según lo descrito por dellos visitantes occidentales (como'l noble Cordobés Pero Tafur[24] y el Florentino Cristoforo Buondelmonti), la ilesia taba nun estáu ruinosu, con delles de les sos puertes fora, el sultán Mehmed II ordenó la llimpieza de la ilesia y la so conversión.[25] Asistió a la primer oración del vienres na mezquita'l 1 de xunu de 1453.[23] Santa Sofía #convertir na primer mezquita imperial d'Istambul.[26] A la que correspuende Waqf fueron dotaos la mayoría de les cases esistentes na ciudá y la zona del futuru Palaciu de Topkapi. Al traviés de les cartes imperiales de 1520/926H y 1547/954 H tiendes y partes de Gran Bazar y n'otros mercaos añadiéronse a la base. Antes de 1481 un pequeñu minarete foi alzáu na esquina suroeste del edificiu, percima de la torre con escalera. Más tarde, el siguiente sultán, Bayaceto II (1481-1512), construyó otru minarete na esquina nordés. Unu d'ellos colapsó debíu al terremotu de 1509, y alredor de la metá del sieglu XVI fueron reemplazaes por dos minaretes diametralmente opuestos construyíos nes esquines del edificiu este y oeste.

 
El mihrab.

Nel sieglu XVI el sultán Solimán el Magníficu (1520-1566) traxo dos colosales candelabros de la conquista d'Hungría. Estos asitiáronse a entrambos llaos de la mihrab. Mientres el reináu de Selim II (1566-1577), l'edificiu empezó a amosar signos de fatiga y reforzóse enforma cola adición de les ayudes estructurales nel so esterior pol gran arquiteutu otomanu Acoricar Sinan, consideráu unu de los primeros inxenieros n'incluyir refuerzos antisísmicos.[27] Amás de fortalecer la histórica estructura bizantina, Sinan construyó los dos minaretes grandes adicionales nel estremu oeste del edificiu, l'orixinal palcu del sultán, y l'Alterie (mausoléu) de Selim II nel sureste del edificiu en 1576-7/984 H. Col fin de faer que, un añu primero que les partes del patriarcáu na esquina sur del edificiu fueron baltaes. Per otra parte, l'oru medio lluna foi montáu na parte cimera de la cúpula, ente que la zona al respeutu de 35 arşin (alredor de 24 metros) d'anchu, #imponer en tol edificiu, baltando toles cases que nel ínterin añeraren al so alredor. Más tarde el so Alterie acoyó tamién 43 tumbes de los príncipes otomanos. En 1594/1004 H Acoricar (arquiteutu de la corte) Davud Ağa construyó #alteriar de Murad III (1574-1595), onde'l sultán y el so Valide , Safiye Sultán fueron soterraos más tarde. El mausoléu octogonal del so fíu Mehmed III (1595-1603) y el so Valide foi construyíu al llau d'él en 1608/1017 H pol arquiteutu real Dalgiç Mehmet Aĝa.[28] El so fíu Mustafa I (1617-1618; 1622-1623) convierte'l bautisteriu nel so Alterie.

Muséu editar

En 1931, mientres el mandatu de Mustafa Kemal Atatürk, la mezquita #cerrar al públicu, y ábrese nuevamente en 1935, pero esta vegada como muséu.

Arquiteutura editar

 
Vista interior de la cúpula.
 
Santa Sofía dende la Torre Gálata.

Los sos arquiteutos, Antemio de Tralles y Isidoro de Mileto, cubrieron l'edificiu, de planta casi cuadrada, con una cúpula central sobre pechinas. Ésta reposa sobre cuatro #arco, sosteníos de la mesma por cuatro pilastres. Dos semicúpulas faen de contrafuerte de la cúpula central y los murios abiertos tán aseguraos por contrafuertes. Tien amás unos bellos mosaicos bizantinos. La construcción definitiva #llevar a cabu sobre la primitiva basílica de Constantino ente'l 532 y el 537, mientres el reináu de Xustinianu, nel periodu conocíu como "Primer Edá d'Oru". Los sos arquiteutos realizaron un diseñu ensin antecedentes, tomando elementos conocíos (planta basilical y rotonda), pero que se xunen nuna estructura nueva.

En pallabres de Agatías, los diseñadores (Artemio de Tralles yera matemáticu, Isidoro de Mileto arquiteutu) trataron de «aplicar la xeometría a la materia sólido». Xustinianu, según el so cronista oficial Procopio de Cesarea, al ver Santa Sofía terminada esclamó: «Salomón, te vencí».

La so arquiteutura ye eminentemente especial, anque l'efectu esterior foi significativamente modificáu polos otomanos, que lo arriquecieron con minaretes, espolones y grandes contrafuertes. La idea del edificiu foi'l que la gran cúpula que se diba a construyir sostuviérase por cuenta de cuatro #arco reforzaos, por aciu contrafuertes y semicúpulas qu'esviaren #emburriar. .Los tímpanos de los cincos arcos principales reflexen cómo se llevó'l cuerpu de San Marcos a la basílica.

La planta ye un rectángulu de 77 x 71 metros. La cúpula con forma de media naranxa, de 56,6 metros d'altor y 31,87 de diámetru, #sofitar ensin tambor en cuatro pechinas y ta reforzada por cuarenta nervios ente los que se practiquen otros tantos buecos de ventana, dando la sensación según Procopio de tar «suspendida del cielu por una cadena d'oru». Per fora, la masa de la gran ilesia álzase non ensin cierta harmonía, pero ensin demasiada gracia.[cita [ensin referencies] La cúpula imponía una centralización bastante ayena a les basíliques del pasáu, pero gracies a les pechinas y la traslación de los esfuercios a les naves llaterales, según un refináu usu de la lluz, «nun paez folgar en base sólida». L'edificiu atopa frente a la Mezquita Azul.

Bibliografía editar

  • Mamboury, Ernest (1953). The Tourists' Istanbul. Mamboury, Ernest (1953). The Tourists' Istanbul. Estambul: Çituri Biraderler Basımevi.
  • Janin, Raymond (1953). La Géographie Ecclésiastique de l'Empire Byzantin. 1. Janin, Raymond (1953). La Géographie Ecclésiastique de l'Empire Byzantin. 1. Part: Le Siège de Constantinople et le Patriarcat Oecuménique. 3rd Vol. : Les Églises et les Monastères. París: Institut Français d'Etudes Byzantines.
  • Müller-Wiener, Wolfgang (1977). Bildlexikon zur Topographie Istanbuls: Byzantion, Konstantinupolis, Istanbul bis zum Beginn d. 17 Jh. Tübingen: Wasmuth. Müller-Wiener, Wolfgang (1977). Bildlexikon zur Topographie Istanbuls: Byzantion, Konstantinupolis, Istanbul bis zum Beginn d. 17 Jh. Tübingen: Wasmuth. ISBN 9783803010223.
  • Turner, J. (1996). Grove Dictionary of Art. Turner, J. (1996). Grove Dictionary of Art. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0195170687.
  • Mainstone, Rowland J. (1997). Hagia Sophia: Architecture, Structure, and Liturgy of Justinian's Great Church (reprint edition). Mainstone, Rowland J. (1997). Hagia Sophia: Architecture, Structure, and Liturgy of Justinian's Great Church (reprint edition). W W Norton & Co Inc.. ISBN 0-500-27945-4..
  • Hagia Sophia Church Uso incorreutu de la Usu incorreutu de la plantía enllaz rotu (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).(enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver el historial y la última versión).
(enllaz rotu n'Internet Archive; vease l'historial y l'última versión)., also known as Church of Holy Wisdom.
  • Necipoĝlu, Gulru (2005). The Age of Sinan: Architectural Culture in the Ottoman Empire. Necipoĝlu, Gulru (2005). The Age of Sinan: Architectural Culture in the Ottoman Empire. Londres: Reaktion Books. ISBN 9781861892447.
  • Ronchey, Silvia; Braccini, Tommaso (2010). Il romanzo di Costantinopoli. Ronchey, Silvia; Braccini, Tommaso (2010) Il romanzo di Costantinopoli. Guida letteraria alla Roma d'Oriente. Torino: Einaudi. ISBN 978-88-06-18921-1.

Referencies editar

  1. «Hagia Sophia». (2008).
  2. McKenzie, Steven L. (1998).
  3. Binns, John (2002).
  4. Janin (1953), p. 471.
  5. Simons, Marlise (22 d'agostu de 1993). «Center of Ottoman Power» (inglés). The New York Times. Consultáu'l 29 de xunu de 2011.
  6. «Hagia Sophia» (inglés). Arch Net. Consultáu'l 29 de xunu de 2011.
  7. Foni, Alessandro E.; Papagiannakis, George; Magnenat-Talmann, Nadia. «Virtual Hagia Sophia: Restitution, Visualization and Virtual Life Simulation» (inglés). Virtual World Heritage. Consultáu'l 29 de xunu de 2011.
  8. 8,0 8,1 Janin (1953), p. 472.
  9. Janin (1953), p. 41.
  10. Müller-Wiener (1977), p. 86.
  11. «Haghia Sophia» (inglés). Emporis. Consultáu'l 30 de xunu de 2011.
  12. Maranci, Christina (setiembre de 203).
  13. Ali, Daniel and Spencer, Robert.
  14. Runciman, Steven (1965).
  15. Nicol, Donald M. The End of the Byzantine Empire.
  16. Nicol.
  17. Runciman.
  18. Runciman.
  19. Nicol, Donald M. The Last Centuries of Byzantium 1261–1453.
  20. Runciman.
  21. 21,0 21,1 Müller-Wiener (1977), p. 91.
  22. Janin (1953), p. 475.
  23. 23,0 23,1 Mamboury (1953), p. 288.
  24. Tafur, Pero (1926).
  25. G. Gerola, “Le vedute di Costantinopoli di Cristoforo Buondemonti,” SBN 3 (1931): 247-79.
  26. Necipoĝlu (2005), pg. 13
  27. Mungan, I. (2004).
  28. Müller-Wiener (1977), p. 93.

Enllaces esternos editar