Arquiteutura bizantina

Denominar arquiteutura bizantina al estilu arquiteutónicu que tuvo vixente mientres l'Imperiu bizantín (Imperiu romanu d'Oriente) dende la cayida del Imperiu romanu d'Occidente nel sieglu V. La capital del Imperiu d'Oriente yera Constantinopla (Constantinopolis o ciudá de Constantino), que'l so nome anterior foi Bizanciu y, anguaño, Istambul, y ello dende l'añu 330, momentu qu'otru autores afiten como l'entamu de l'arquiteutura bizantina.

Basílica de Santa Sofía de Constantinopla, obra cume de l'arquiteutura bizantina.
Columnes de la galería cimera de la ilesia de Santa Sofía.
Ilesia de Santa Sofía de Trabzon.
Ilesia de Santa Irene, en Constantinopla.
Monesteriu de Studenica, en Serbia.

L'arquiteutura bizantina inscríbese dientro del marcu del arte bizantino, y toma un llargu espaciu de tiempu, que s'empecipia nel sieglu IV y al que pon fin abruptamente la cayida de Constantinopla en manes de los turcos otomanos en 1453, yá nel sieglu XV. Por cuenta de la so dilatada duración nel tiempu, suel estremase pal so estudiu en tres periodos estremaos: un periodu inicial, un periodu entemediu y un periodu final.

Polo que respecta al marcu xeográficu nel que se produz l'estilu arquiteutónicu bizantín, ésti coincide en llinies xenerales cola estensión xeográfica del Imperiu bizantín, colo que foi cambiante nel tiempu en razón de les circunstancies históriques y polítiques de dichu reino a lo llargo de los más de diez siglos de vixencia de dichu estilu. Sicasí, les zones de mayor presencia de l'arquiteutura bizantina corresponder colos territorios de les actuales Turquía y Grecia, ensin escaecer Bulgaria, Rumanía y amplies partes d'Italia, xunto con Siria y Palestina. Amás, como resultáu de la espansión del cristianismu ente los pueblos eslavos llevada a cabu a partir del sieglu VIII pola Ilesia ortodoxa bizantina, l'arquiteutura bizantina estender poles actuales Ucraína, Rusia y Bielorrusia, pasando dalgunos de los sos elementos arquiteutónicos (como por casu les cúpules abulbadas) a convertise nuna seña d'identidá de les ilesies ortodoxes, que fueron calteníes hasta l'actualidá.

Per otru llau, l'arte bizantino foi un arte de tipu oficial,[1] en función de les rellaciones del poder eclesiásticu col poder civil, que se sofitaba col sofitu de la Ilesia. Y la mesma esistencia del Imperiu bizantín venceyar a la espansión de la fe ortodoxa y del arte bizantino.[2]

En razón de les circunstancies históriques y de la mesma zona xeográfica en que se xeneró y na que tuvo presencia, l'arquiteutura bizantina recibió, sobre una base formada esencialmente pola arquiteutura romana, fuertes influyencies d'otros estilos arquiteutónicos, especialmente d'estilos procedentes de la zona d'Oriente Mediu. Per otru llau, amás de la yá apuntada influyencia nos estilos arquiteutónicos de países rellacionaos cola Ilesia ortodoxa, tien de destacar que dende la zona de Rávena, n'Italia, nel so estremu occidental de distribución, influyó na arquiteutura carolinxa y, al traviés d'ésta, na arquiteutura románica, al empar que dende'l sur d'Italia, especialmente na zona de Sicilia, apurrió dalguna de les sos carauterístiques a la versión afecha na zona de l'arquiteutura normanda, que yera una de les variantes de l'arquiteutura románica.

Dalgunes de les carauterístiques distintives de l'arquiteutura bizantina son, amás de la forma yá indicada de les cúpules, l'usu del lladriyu como material constructivo en sustitución de la piedra, l'usu masivu de los mosaicos como elementu decorativu en sustitución de les escultures, la mayor elevación de los edificios como resultancia del resalte de les cúpules, y l'afayu d'un sistema que dexa conxugar l'usu constructivu para diches cúpules, d'un soporte de planta cuadrada, pero que dexa'l remate por aciu un tambor nuna cúpula redonda, en munches ocasiones con allongamientu d'un bistechu onduláu.

Periodos editar

 
Exemplu d'arquiteutura bizantina.

A pesar de que nos primeros momentos de la so esistencia l'arquiteutura bizantina nun s'estremaba especialmente de l'arquiteutura romana, de la que nos sos primeros balbuceos constituyía namái una mera derivación rexonal, la llarga evolución nel tiempu de la mesma dexó la emerxencia consolidada d'un estilu arquiteutónicu distintivu, que quedaba otra manera bien permeabilizado ante les influyencies que recibía de les arquitectures orientales.

Unu de les traces que fueron calteníos a lo llargo de tol periodu de la so esistencia foi l'usu del lladriyu pa l'arquiteutura de les ilesies, que sustituyó a la piedra, que yera'l material constructivo utilizáu na so predecesora l'arquiteutura romana; a lo que s'añedir una más llibre interpretación de los órdenes clásicos, la sustitución de les escultures como elementos decorativos de los edificios polos mosaicos o'l resalte de les cúpules, que s'alcen a mayor altor que n'otros estilos arquiteutónicos anteriores.

El periodu tomáu pola arquiteutura bizantina puede estremase a efeutos del so estudiu en trés subperiodos bien claramente estremaos: un periodu inicial (o Primer Edá d'Oru), un periodu entemediu (o Segunda Edá d'Oru) y un periodu final (o Tercer Edá d'Oru).

Periodu entemediu editar

 
El Monesteriu de Ossios Loukas en Grecia (sieglu XI), representativu de l'arquiteutura bizantina en dómina de la dinastía macedonia.

El periodu entemediu, o Segunda Edá d'Oru del arte bizantino, carauterizar pola predominancia de les ilesies de planta en cruz griega con cubierta de cúpules realzaes sobre tambor y con una prominente cornisa ondulada na base esterior.

A esti esquema compositivo correspuenden, por casu, la catedral d'Atenes, la ilesia del monesteriu de Daphni, qu'usa trompes en llugar de pechines, y los conxuntos monásticos del Monte Athos en Grecia.

Esti tipu nuevu d'ilesia afigurar na sumida ilesia de Nea de Constantinopla (881), construyida por Basilio I.

Pa esti periodu na arquiteutura bizantina enfrentamos col problema plantegáu pola iconoclastia, qu'arruinó munches de les edificaciones de los entamos del periodu. Asina, polo que se refier a edificaciones de valumbu de los primeros tiempos del periodu entemediu, en Grecia namái subsiste la basílica de Santa Sofía, en Tesalónica. Otra edificación d'importancia, la ilesia de l'Asunción de Nicea, sobrevivió hasta'l sieglu XX, anque quedó destruyida nos años 1920 nos combates enmarcaos na Guerra Greco-Turca; sicasí, a lo menos sí llegaron hasta nós diverses fotografíes del templu.

Respectu de la dómina de la dinastía macedonia, que ye tradicionalmente considerada como'l compendiu del arte bizantino, tampoco nos dexó grandes realizaciones. Presumir que la sumida Theotokos Panachrantos, o ilesia votiva de la Inmaculada Madre de Dios, de Constantinopla, obra de Basilio I, que se correspuende colos restos esistentes so la moderna mezquita Fenari Isa Camii, sirviera como modelu pa munches construcciones con planta en forma de cruz inscrita nun círculu, como la monesteriu de Ossios Loukas (en Grecia, añu 1000), el monesteriu de Néa Moní (islla de Quíos, un proyeutu largamente afalagáu por Constantino IX) o'l monesteriu de Dafni (Chaidari, llocalidá nel Ática próxima a Atenes).

La planta con forma d'una cruz inscrita nun círculu ye, otra manera, la forma más espandida escontra los territorios percorríos polos misioneros bizantinos ortodoxos que nos tiempos de la dinastía macedonia percorríen los territorios de los pueblos eslavos pa dar en el so cristianización. La catedral de Santa Sofía d'Ohrid (na actual Macedonia del Norte) o la ilesia de Santa Sofía de Kiev (na actual Ucraína) son testimoniu elocuente del usu de la cúpula de tambor, que col tiempu convertir en cada vez más altes y más espodaes.

Periodu final editar

El periodu final o Tercer Edá d'Oru toma'l ralu de tiempu entendíu ente los sieglos XIII y XV, coincidiendo coles dinastíes de los Comnenos y los Paleólogos; nél predominen les plantes d'ilesies cubiertes por aciu cúpules abulbadas sobre tambores circulares o poligonales.

Al periodu de los Comnenos pertenez la Elmali kilise en Capadocia; en Constantinopla, la ilesia del Pantocrátor (güei conocida como mezquita de Zeyrek) y la ilesia de la Theotokos Kyriotissa (Virxe del Tronu) (güei conocida como Kalenderhane Camii). Igualmente caltuviéronse numberoses ilesies n'El Cáucasu, Rusia, Bulgaria, Serbia y otros países eslavos, al igual qu'en Sicilia (Cappella Palatina del Palazzo dei Normanni) o Venecia (basílica de San Marcos, catedral de Santa María de l'Asunción en Torcello).

Al periodu de los Paleólogos pertenecen una docena d'ilesies en Constantinopla, especialmente San Salvador de Chora (güei Kahriye Camii) y Theotokos Pammakaristos (Santa Madre de Dios) (güei Fetiye Camii). Una carauterística de toes elles ye la de nun acentuar la verticalidá, primando la estructura horizontal, lo que nun les dota de la magnificencia d'otres ilesies de Constantinopla. La única que nun cumple la regla ye la ilesia de Santa Sofía de Trabzon. A esta etapa correspuenden en Grecia la ilesia de los Santos Apóstoles de Salónica, del sieglu XIV, la ilesia de Mistra, nel Peloponeso, y dellos monesterios del Monte Athos.

Carauterístiques editar

 
Capiya palatina de Palermo.

L'arquiteutura bizantina caltuvo dellos elementos de l'arquiteutura romana y de la paleocristiana oriental, como los materiales (lladriyu y piedra pa revestimientos esteriores ya interiores de mosaicu), arquerías de mediu puntu, columna clásica como soporte, etc. Pero tamién apurrieron nueves traces ente los que destaca la nueva concepción dinámica de los elementos y un novedosu sentíu espacial y, sobremanera, la so aportación más importante, l'empléu sistemáticu de la cubierta abovedada, especialmente la cúpula sobre pechines, esto ye, triángulos esféricos nos ángulos que faciliten el pasu de la planta cuadrada a la circular de la cúpula. Estes bóvedes semiesfériques construyir por aciu filaes concéntriques de lladriyu, a manera de corones de radio decreciente reforzaes exteriormente con morteru, y yeren concebíes como una imaxe simbólica del cosmos divín.

Otra aportación de gran transcendencia foi la decoración de capiteles, de los qu'hubo dellos tipos; asina, el de tipu teodosiano ye un heriedu romana, emplegáu mientres el sieglu IV como evolución del corintiu y talláu a trépano, asemeyando a aviesperos; otra variedá foi'l capitel cúbicu de cares planes decoráu con relieves a dos planos. N'unu y otru casu yera obligada l'allugamientu sobre ellos d'un cimacio o pieza troncopiramidal decorada con diversos motivos y símbolos cristianos.

Na tipoloxía de los templos, según la planta, abonden los de planta centralizada, ensin dulda concordante cola importancia que se concede a la cúpula, pero nun son inferiores en númberu les ilesies de planta basilical y les cruciformes colos tramos iguales (planta de cruz griega).

En cuasi tolos casos ye frecuente que los templos, amás del cuerpu de nave principal, tenga un atriu o nártex, d'orixe paleocristianu, y el presbiteriu precedíu d'iconostasio, llamada asina porque sobre esti zarramientu caláu asitiábense los iconos pintaos.

Evolución estructural editar

 
Planta de la ilesia del Santu Sepulcru en Xerusalén, del sieglu IV.

Nos primeros tiempos del primer periodu de l'arquiteutura bizantina, les construcciones d'ilesies nes rexones de Palestina y Siria en dómina del emperador Constantino II taben efeutuaes según dos modelos distintos de planta del edificiu: la planta basilical o axial, como por casu asocede na ilesia del Santu Sepulcru de Xerusalén, y la planta circular o central, como ye'l casu de la güei perdida gran ilesia octogonal qu'esistía en Antioquía.

Ilesies de planta central editar

 
Aspeutu esternu del Mausoléu de Santa Constanza en Roma.
 
Planta de la ilesia de los Santos Sergio y Baco de Constantinopla.
 
Planta de la ilesia de San Vital de Rávena.

Tien de suponese que les ilesies con una planta central teníen de disponer cuasi siempres d'una cubierta abovedada, yá que la esistencia d'una cúpula central yera la so auténtica razón de ser. L'espaciu central quedaba arrodiáu per un muro de gran grosez, nel qu'apaecíen fondos buecos pola so cara interior, como asocede na ilesia de San Jorge de Tesalónica (sieglu V), o bien por un deambulatorio con bóveda de cañón, como ye'l casu nel mausoléu de Santa Constanza en Roma (sieglu IV).

Les fondes apertures esistentes nel espaciu central conformaríen d'esa manera los brazos d'una cruz, contribuyendo asina al sustentamiento de la bóveda central del edificiu, como asocede por casu nel casu del Mausoléu de Gala Placidia en Rávena, datáu nel sieglu V.

La más famosa de les ilesies pertenecientes a esti tipu yera posiblemente la ilesia de los Santos Apóstoles, que se topaba tamién allugada na ciudá de Constantinopla. Los soportes pa les bóvedes fueron darréu aplicaos tamién a les ilesies construyíes con una planta basilical, como ye'l casu por casu na ilesia de Santa Irene, tamién asitiada en Constantinopla, del sieglu VI, na que la llarga nave de la ilesia que conforma'l so cuerpu queda cubierta por dos cúpules axacentes ente sigo.

Na ilesia de los Santos Sergio y Baco de Constantinopla y na ilesia de San Vital en Rávena, ilesies con planta central, l'espaciu que queda so la cúpula queda ampliáu cola adición de los ábsides al octágono.

Finalmente, na ilesia de Santa Sofía de Constantinopla, datada nel sieglu VI, escurrióse una combinación que representa perbién un proyeutu arquiteutónicu interesante y novedosu: l'espaciu central de forma cuadrada de 30 metros de llau quedó aumentáu hasta los 60 metros cola adición de dos hemiciclos nos llaos este y oeste; dichos hemiciclos queden darréu ampliaos de nuevu por aciu l'agregu de tres ábsides menores al llau este y d'otros dos al llau oeste.

Esta área ininterrumpida de cuasi 80 metros de llongura por más de 30 metros d'anchu quedaba internamente cubierta por un sistema de cubrición por aciu cúpula. Per otra parte, sobre les cubiertes de los absidiolos álcense dos grandes semicúpulas que cubren de la mesma los hemiciclos, tres les cualos remanez de la mesma la gran cúpula que s'atopa sobre'l cuadráu central. Esta postrera sostener nos sos llaos norte y sur por aciu cubiertes a dos planos que dean a tol conxuntu un aspeutu esternu cuadráu.

Ilesies de cruz griega inscrita nun cuadráu editar

Na ilesia de los Santos Apóstoles de Salónica, del sieglu VI, sobre una planta cruciforme topábense dispuestes cinco cúpules, siendo la central de les mesmes la emplazada a mayor altor. Nenguna otra ilesia construyida tres el sieglu VI va poder competir en grandiosidá con esta obra de Xustinianu I, y les plantes de les ilesies van tender a asimilase a un tipu únicu. Una área central cubierta pola cúpula quedaba inscrita nun cuadráu d'un tamañu sensiblemente mayor: l'espaciu en cada unu de los llaterales identificaba claramente una nave y un transepto. Dacuando l'espaciu central yera cuadráu, anque n'ocasiones yera octagonal, o siquier yeren ocho les pilastres que sosteníen la cúpula en cuenta de tan solo cuatro, con nave y transepto d'un tamañu proporcionalmente menor.

Si dibuxamos un cuadráu y estremamos cada unu de los sos llaos en trés partes, siendo la parte central mayor, y partiendo de los puntos llograos estremamos l'área de nuevu fadremos una idea d'un proyeutu arquiteutónicu típicu d'esta etapa. A partir de los puntos de les divisiones del llau este desenvolvíense trés ábsides, ente que na fachada oeste abría un estrechu pórticu d'entrada, el nártex. Frente a ésti quedaba un espaciu cuadráu, l'atriu: n'ocasiones esiste una fonte central so un baldaquino sosteníu por columnes. Xusto sol centru de la cúpula topaba'l púlpitu, dende'l que se proclamaben les Escritures, topándose sol púlpitu'l coru de los cantores. Nel llau este del cuadráu central topábase'l iconostasio, pa dixebrar el bema, onde s'allugaba'l altar, del cuerpu de la ilesia. El bema yera la zona de la ilesia que taba acutada pal cleru y los ministros, similar al presbiteriu. L'altar topábase protexíu por un baldaquino o ciborio sofitáu sobre pilastres. Unes files d'asientos enmarcaben la circunferencia del ábside, col tronu del patriarca nel puntu central al este formando'l synthronon (tronu coleutivu). Los dos sectores menores y los absidiolos al llau del bema yeren los Pastoforia (prothesis y diaconicon). El púlpitu y el bema yeren axacentes al asoleya, un pasu sofitáu nos muro.

Influencies d'otros estilos editar

Les siguíes influyencies d'orixe oriental queden de manifiestu en diversos aspeutos, como por casu na decoración esterior de los murios de les ilesies edificaes alredor del sieglu XII, nes que los lladriyos grabaos queden dispuestos d'una manera ornamental claramente inspiráu na escritura cúfica. Ello taba acomuñáu a la disposición esterna de los lladriyos y de piedres según una amplia variedá de diseños; esti usu decorativu ye probablemente d'orixe oriental, puertu que decoraciones similares podemos atopales en diversos edificios en Persia, na llamada arquiteutura medo-persa.

Les cúpules y les bóvedes topábense recubiertes externamente con plomu o con texes de tipu romanu (planes). Los quicios de puertes y ventanes yeren de mármol. Les superficies interiores de los edificios topábense dafechu decoraes nes sos partes asitiaes a mayor altor con mosaicos o frescos y na parte inferior con revestimientos de lloses de mármol, d'oríxenes y coloraciones variaos, dispuestes de cuenta que les diverses coloraciones formaren una serie d'amplios paneles. Los mármoles de mayor calidá yeren cortaos de cuenta que los dos superficies llograes formaren un diseñu simétricu similar al de la piel de los animales.

La influyencia armenia editar

 
Ilesia de la islla d'Akdamar, nel llagu Van, na Anatolia oriental.

Les agafaes lluches pol control d'Armenia ente árabes y bizantinos causaron la fuxida d'Armenia de munchos príncipes, nobles y soldaos, siendo'l so destín la mayoría de les vegaes l'Imperiu bizantín. Les migraciones, acompañaes d'artistes y de diversos otros tipos de persones, influyiríen l'arquiteutura bizantina. La influyencia a la inversa paez pocu probable, por cuenta de qu'Armenia, intolerante respectu de Bizanciu por cuestiones de fe relixosa, espulsó del país a tolos sos disidentes l'añu 719. Habida cuenta de les circunstancies, paez difícil pensar nuna almiración respeuto de l'arquiteutura bizantina per parte de los armenios.

Nos sieglos VIII ya IX nun se daben n'Armenia les condiciones necesaries pa un florecimientu cultural y artístico. Sicasí, les fortaleces nes que munchos príncipes armenios habíense vistu obligaos a abellugase dieron a los arquiteutos la posibilidá d'adquirir conocencies pa la construcción d'ilesies y conventos dedicaos a la memoria de los antepasaos, onde teníen de celebrase les mises pol alma de los difuntos. Un monumentu descubiertu en Ani (Turquía) mientres unes escavaciones arqueolóxiques en 1910 fuera probablemente construyíu mientres eses dómines escures. Una parte de la guapa ilesia de Otzoun ye del 718, y una parte de la de Banak pertenez al siguiente sieglu.

Darréu, los árabes volvieron aliase colos armenios y, escontra principios del sieglu X, l'arquiteutu Manuel construyó la famosa ilesia de la islla d'Akdamar, la obra más destacada d'esti periodu, nel llagu Van. Mientres los sieglos IX y X construyeron otres diverses ilesies, como la ilesia y el conventu de Narek, la ilesia del Salvador en Taron, y diverses ilesies en Ashtarak, Mazra, Horomos, Noratouz, Dariounk, Oughouzli, Soth, Makenatzotz, Vanevan, Salnapat, Sevan, Keotran (cerca de Yereván), Taron (San Xuan Bautista), Ishkhan, según el conventu de Shoghak, toes elles d'interés pola presencia y riqueza de les sos decoraciones.

Exemplos destacaos editar

Constantinopla editar

En cuantes que capital del Imperiu bizantín y llugar de residencia de los emperadores bizantinos, amás de sede del patriarca de Constantinopla y de la Ilesia ortodoxa, la ciudá de Constantinopla (l'actual Istambul, en Turquía), concentra una gran cantidá de templos, ilesies, catedrales y otres edificaciones relixoses o civiles pertenecientes a l'arquiteutura bizantina, y ello a lo llargo de los trés periodos de dichu estilu, dende la so nacencia hasta la cayida de Constantinopla en 1453 en manes del Imperiu otomanu.

Ilesia de los Santos Sergio y Baco editar

 
La ilesia de los Santos Sergio y Baco, en Constantinopla.

La primer obra de l'arquiteutura bizantina, datada nel primer terciu del sieglu VI, ye la ilesia de los Santos Sergio y Baco, en Constantinopla (527-536). Trátase d'un edificiu de planta central cuadrada con octógonu nel centru,[3] cubiertu por aciu una cúpula gallonada sobre ocho pilastres y nave na so redolada.

La ilesia n'ocasiones recibe'l nome de pequeña Santa Sofía (anque en realidá ye dellos años anterior a Santa Sofía), y anguaño foi tresformada en mezquita. Atopar nel actual barriu d'Eminönü d'Istambul, non bien lloñe del mar de Mármara, y dende el so nártex puede acolumbrase'l de la ilesia de Santa Sofía, y a la inversa. Nel so momentu, tratar d'una de les edificaciones de calter relixosu de mayor importancia na ciudá de Constantinopla.

Debíu a la gran paecencia esistente cola ilesia de Santa Sofía, abarrúntase que'l proyeutu del edificiu fuera obra de los mesmos arquiteutos, Antemio de Tralles y Isidoro de Mileto, y que la mesma edificación en realidá nun fuera otra cosa qu'una especie de ensayu xeneral pa la futura construcción de la ilesia de Santa Sofía.

 
Les columnes de dos pisos de la ilesia de los Santos Sergio y Baco.

Los llabores de construcción nel edificiu fueron executaes coles téuniques arquiteutóniques avezaes de la dómina y llugar, utilizando lladriyos suxetos con capes de morteru, confiriéndo-yos al mesmu cuasi la mesma capacidá de resistencia que la de les capes de lladriyos. Los muro quedaron reforzaos por zunchos formaos por pequeñu bloques de piedra. L'edificiu, que'l so planu constructivu foi conscientemente repitíu na ilesia de San Vital en Rávena, tien la forma d'un octógonu inscritu nun cuadráu irregular. Atópase cubiertu por una cúpula de tambor de 20 m d'altor, que reposa sobre ocho columnes. El nártex ta nel llau oeste.

Nel interior del edificiu d'atopa una bella columnata de dos altures, qu'ocupa'l llau norte, y que contién una inscripción formada por dolce hexámetros griegos consagrada al emperador Xustinianu I, a la so esposa Teodora y a san Sergio, quien yera'l patrón de los soldaos del exércitu romanu. El pisu inferior tien 16 columnes, ente que'l pisu cimeru tien un total de 18. Munchos de los capiteles de les columnes presenten inda los monogramas de Xustinianu y Teodora. Ante l'edificiu, atópense unos pórticos y un antepar, añadíos yá sol dominiu otomanu, al igual que'l pequeñu xardín, el pozu pa surtir d'agua pa les abluciones y delles tiendes de mercaderes. Al norte del edificiu atopa un pequeñu campusantu musulmán, según l'antiguu bautisteriu.

Ilesia de Santa Irene editar

 
Seición llonxitudinal de Santa Irene (Istambul).

A la mesma dómina que l'anterior, la primer metá del sieglu VI, correspuende la ilesia de planta rectangular con dos cúpules de la Santa Paz o de Santa Irene (en griegu Αγία Ειρήνη, Hagia Irene), tamién en Constantinopla, y qu'anguaño ta destinada a muséu. Asítiase ente la ilesia de Santa Sofía y el yá bien posterior palaciu de Topkapi.

La primer ilesia de Santa Irene foi construyida sol reináu del emperador Constantín I el Grande nel sieglu IV, siendo la primera de les ilesies de la ciudá de Constantinopla. Foi l'escenariu d'alderiques particularmente hirientes ente arrianu y trinitarios nel marcu de los enfrentamientos teolóxicos ente dambos. Ello ye que foi precisamente na ilesia de Santa Irene onde se celebró en 381 el segundu Concilio Ecuménicu. Per otra parte, foi la sede del patriarcáu de Constantinopla primero que se fuera construyida la ilesia de Santa Sofía.

 
Vista de la metá oriental de la ilesia de Santa Irene, en Constantinopla.

La primitiva ilesia resultó amburada nel 532 mientres la rebelión Niká,[3] polo que Xustinianu I fizo que fuera reconstruyida. Parte de la bóveda, executada con precipitación, fundióse pocu dempués, a lo que s'añedir una quema en 564.[3] Tres una nueva destrucción socedida por cuenta de un terremotu nel 740, Hagia Irene foi en gran parte reconstruyida, nel reináu de Constantino V,[4] colo que na so forma actual, l'edificiu que llegó hasta nós correspuende col sieglu VIII.

La ilesia de Santa Irene constitúi un exemplu perfectu pa ilustrar el pasu de les ilesies de planta basilical a una planta de cruz griega inscrita nun cuadráu. Hagia Irene ye la única de les ilesies d'estilu bizantín que'l so atriu orixinal llegó hasta nós. La basílica, cubierta por una bóveda y dotada con dos cúpules, remata nel so llau este con trés grandes ventanes con arcu de mediu puntu abiertes nel ábside. Una gran cruz apodera'l nártex, nel llugar onde acordies cola tradición arquitectónica bizantina allugábase'l Theotokos, lo que constitúi un perfectu exemplu d'iconostasia.

Tres la cayida de Constantinopla en 1453, foi utilizada como arsenal polos jenízaros, siendo acondicionada en 1846 como un Muséu turcu. En 1875, ante la falta d'espaciu, la coleición artística foi treslladada al palaciu de Topkapi, pasando la ilesia a tresformase nun muséu Imperial (Müze-i Hümayun) y depués, en 1908, nun Muséu militar mientres un ciertu tiempu. Dende 1973, dar# en una cuidada restauración del monumentu, que ye utilizáu como llugar d'execución de conciertos de música clásica en razón de les sos impresionantes cualidaes artístiques, hasta'l puntu de que dende 1980 los principales conciertos del Festival de Música d'Istambul celebrar en Hagia Irene. El Muséu nun ye autónomu, sinón que depende del Muséu de Santa Sofía.

Ilesia de Santa Sofía editar

 
Seición de la ilesia de Santa Sofía en Constantinopla.

Pero obrar cume de l'arquiteutura bizantina ye la ilesia de Santa Sofía (ilesia de la divina sabiduría), dedicada a la Segunda Persona de la Santísima Trinidá, construyida polos arquiteutos Antemio de Tralles y Isidoro de Mileto (dambos procedentes del Asia Menor, onde predominaba la ilesia edificada en planta basilical con cúpula),[5] ente los años 532 y 537, siguiendo les órdenes direutes del emperador Xustinianu I. Ta considerada como una de les obres arquiteutóniques más belles y grandioses del arte universal»,[6] y Xustinianu pretendía «alzar un monumentu que, dende'l tiempu d'Adán, nun tuviera igual nin pudiera tenelo enxamás».[5]

Foi edificada pa sustituyir a una basílica anterior, destruyida nel añu 532, por cuenta de la rebelión Niká en Constantinopla. La ilesia foi solemnemente consagrada nel 537, anque la so cúpula orixinal esbarrumbar nel 558. La que la sustituyó, más alta pero de menor tamañu, careció derrumbes parciales nos sieglos X y XIV. Tampoco'l so nártex ye orixinal, yá que foi restauráu tres una quema'l 564, ente que les bóvedes dir nel 740, tres un terremotu. Inda sufrió una nueva alteración tres la cayida de Constantinopla en 1453 y la so conversión en mezquita, yá que la so decoración foi cubierta por estuco.[6]

El so planta yera d'un tipu nuevu, desconocíu hasta esi momentu, la llamada basílica cupulada, anque pueden rastrexase antecedentes de la mesma nel sieglu V, nueva planta que aportaría a la carauterística de les construcciones eclesiales so Xustinianu. La invención de la nueva planta foi posible precisamente gracies a l'usu del lladriyu como elementu constructivu en sustitución de la piedra, carauterística llegada a l'arquiteutura bizantina dende l'arquiteutura persa y l'arquiteutura mesopotámica.[6]

La cúpula del edificiu ta superpuesta na planta de la ilesia, ensin atayala coles sos pilastres de sofitu. Con un llargor de 72 x 71,7 m, ye rectangular, práuticamente cuadrada. El rectángulu queda estremáu en trés naves por unes fileres de columnes, con nártex d'accesu y tribunes nes naves llaterales.[7] la cúpula ocupa'l centru de la nave principal, con 31 m de diámetru y 54 m d'altor, estáu cubierta de texes blanques especiales, más llixeres, fabricaes en Rodas.[8]

Pa dotar de mayor amplitú a la cúpula, sofitar en dos media cúpules llaterales, que doblen l'espaciu cubiertu pola mesma, medies cúpules que de la mesma se sofiten sobre nichos esféricos.[8] Nes ales norte y sur, esisten dos arcos formeros que compensen la fuercia d'emburrie de la cúpula, alzándose sobre les columnes de les tribunes y xenerando un gran tímpanu dotáu de ventanales.[8] Amás, reforzar a los cuatro grandes pilastres esistentes na base de la cúpula con otres pilastres que queden disimulaos nes naves llaterales, al empar qu'un conxuntu de bóvedes de distintes formes y tamaños contribúin a estenar l'emburrie de la gran cúpula.[8] Sicasí, la sensación dende l'interior del templu ye d'una única cúpula, grácil y maxestosa, llargamente allumada pola cuarentena de ventanes esistentes nel so arranque.[8]

L'historiador bizantín Procopio de Cesarea afirmaba alrodiu de la cúpula de Santa Sofía que «Nun paez reposar sobre una construcción maciza, sinón tar suspendida del cielu por una cadena d'oru y formar como un dosel sobre la ilesia».[9]

Ilesia de los Santos Apóstoles editar

 
Miniatura del sieglu XII que representa la ilesia de los Santos Apóstoles de Constantinopla.

Tamién foi importante la sumida ilesia de los Santos Apóstoles de Constantinopla, proyeutada como mausoléu de Constantino. Anovada en dómina de Xustinianu I, foi modelu de la ilesia de San Xuan d'Éfesu (terminada ca. 565) y de la de San Marcos de Venecia,[10] obra del sieglu XI. Como esta postrera, ufiertaba un modelu de planta de cruz griega con cinco cúpules, llargamente asonsañáu en tol mundu bizantín.

La ilesia foi construyida sobre una llomba de la ciudá, pensada p'allugar nel so interior el cuerpu del emperador Constantino,[11] siendo la más antigua de la Cristiandá en ser consagrada a los Santos Apóstoles, y datando de los tiempos de la fundación de la mesma ciudá de Constantinopla sobre l'antigua Bizanciu.

Xustinianu y la so esposa Teodora reconstruyir ente 536-550,[10] retomando la consabida planta en cruz griega de la ilesia constantiniana, coronada por una gran cúpula, siendo más tarde ricamente decorada por Justino II.

La ilesia convertir dende bien llueu na necrópolis imperial, conteniendo asina los restos de la mayor parte de los emperadores, distribuyíos en dos mausoleos esteriores, unu al norte y l'otru al sur del ábside, denominaos heroa, el de Constantino y el de Xustinianu. L'interior de la ilesia, sicasí, nun allugaba nenguna tumba. Cada unu de los heroon allugaba indistintamente tumbes modernes o antigües, ensin tar arrexuntaes por nengún tipu d'orde cronolóxicu. Dethier, un eruditu que vivió en Constantinopla y conocía perfectamente la topografía de la ciudá medieval, falaba de 19 sarcófagos nel heroon de Constantino y de 17 pal de Xustinianu. Byzantios, un escritor griegu modernu, añade otros cinco pal primeru y nueve pal segundu.

El santuariu recibió numberoses reliquies: les de los santos apóstoles Andrés, Lucas, Timoteo, el primer obispu d'Éfesu, y Mateo, según les de los santos Cosme y Damián.

Alredor de la ilesia atopábense pórticos suntuosos, los stoai, a lo llargo de los cualos disponíense los sarcófagos aisllaos de dellos basileis. Al paecer, tolos sarcófagos yeren de mármol, dafechu recubiertos d'ornamientos esllumantes en plata y piedres precioses. L'efeutu yera de grandiosidá, especialmente a la lluz del sol. La mayoría de les cobertories de los sarcófagos yeren en forma de teyáu, y conteníen nel so interior más xoyes inda. Diversos patriarques topábense tamién soterraos ellí, destacando ente ellos Juan Crisóstomo.

Les tumbes fueron desaposiaes por Alejo IV Ángelo pa pagar a los cruzaos de la Cuarta Cruzada, quien amás escalaron la ilesia rompiendo y destruyendo los sepulcros. Lo que quedó foi afaráu polos derviches tres la cayida de Constantinopla en 1453, quien al paecer pasaron catorce hores destruyendo con maces y barres de fierro lo que se salvara de la destrucción causada polos cruzaos.

Italia editar

 
Columnes d'estilu bizantín na portada de la basílica de San Juan y San Pablo de Venecia.

La península itálica tuvo llargamente venceyada al Imperiu bizantín qu'estableció na ciudá de Rávena la capital d'unu de los sos exarcados, al empar que controlaba amplies partes de la península, incorporaes al so imperiu al albur de los acontecimientos bélicos y políticos.

Per otru llau, el mesmu prestíu inherente a l'arquiteutura bizantina marcó fondamente les edificaciones n'otros puntos de la península o de Sicilia, irradiando dende ellí les sos influyencies al restu de la Europa Occidental.

Rávena editar

Constantinopla nun foi l'únicu focu importante nesta primer Edá d'Oru de Bizanciu, ye menester recordar el nucleu de Rávena (capital del Imperiu bizantín n'Occidente dende'l sieglu VI hasta'l sieglu VIII), l'exarcado occidental asitiáu nel nordeste de la península italiana, nes riberes del mar Adriáticu, xunto a Venecia. Amás, Rávena yera una base naval de l'Armada romana, la que dexaba a la mesma'l control del Adriáticu.[12]

Les ilesies bizantines de Rávena presenten dos modelos: unu de clara inspiración constantinopolitana rellacionada cola ilesia de los Santos Sergio y Baco, la d'ilesia de San Vital en Rávena (538-547),[13] na que, igualmente que'l so modelu, ye de planta octogonal con nave circundante ente les elevaes pilastres y con un allongamientu semicircular na cabecera, delantre del ábside del presbiteriu; nos pies tien un ampliu atriu con torres llaterales. Nesta ilesia de San Vital tán yá prefigurados les traces más carauterístiques de la estilística na arquiteutura medieval d'Occidente, sobremanera nos que se refier al sentíu vertical de la construcción en desterciu de la horizontalidá precedente.

Les otres ilesies bizantines de Rávena tienen influyencia paleocristiana pola so estructura basilical con cubierta plana. Son la basílica de San Apolinar in Classe y la ilesia de San Apolinar Nuevu, dambes de la primer metá del sieglu V y con destacaos mosaicos. A les ilesies tienen d'añader per otra parte otros monumentos, como ye'l casu del mausoléu de Gala Placidia.

Mausoléu de Gala Placidia editar
 
Mausoléu de Gala Placidia en Rávena.
 
Mosaicu nel interior de la cúpula del mausoléu de Gala Placidia, col cielu, la cruz y los cuatro evanxelistes.

El Mausoléu de Gala Placidia (ye asina conocíu, anque en realidá tratar de la capiya de San Llorienzo) foi alzáu por orde de Gala Placidia, la vilba de Constancio III y rexente del Imperiu romanu en nome del so fíu Valentiniano III, al so regresu a Italia tres la muerte del so maríu, polo que cabo deducir que ye bien pocu posterior al 421, fecha de la muerte de Constancio.[14] Dalgunos afirmen que ye'l mausoléu de la mesma Gala Placidia, pero les fontes documentales indiquen qu'ella morrió y foi soterrada en Roma, anque anguaño los sos restos reposen en Rávena, na bien cercana ilesia de San Vital.

La capiya (o mausoléu) ta llevantada sobre planta en cruz griega, tratándose de la primer vegada en qu'esti tipu de planta yera utilizada na arquiteutura occidental, y atópase axacente a una basílica que tien igualmente planta en cruz griega.

L'aspeutu esterior del edificiu, de 15 m de llongura por 13 d'anchu, resalta l'usu del lladriyu, col que s'alzaron los muro del mesmu, dotaos d'arcaes ciegues y de ventanes d'escasu tamañu.[14] La cubierta del edificiu ye a base de tégula (texa romana plana), virtiendo a cuatro agües na cúpula y a dos nel restu del edificiu.

Sobre la decoración interior del mausoléu, destaca la maxestosa cúpula, dotada d'una suntuosa decoración, nun conxuntu sobrio y severo. La ornamentación de la cúpula ye a base de mosaicos, amosando un cielu azul estrelláu presidíu por una cruz dorada, en colores a xuegu colos de les estrelles,[15] de forma que'l color azul escuru del cielu escurez la cúpula, faciendo pela cueta resaltar la cruz y les estrelles.[16] Simultáneamente, pa convertir l'espaciu cuadráu de la cúpula nel redondu del cielu, apaecen nes esquines de la cúpula los cuatro evanxelistas.[16]

Per otra parte, les naves del mausoléu que s'entecrucen na cúpula tienen una bóveda de cañón.

San Vital editar
 
La ilesia de San Vital en Rávena.

Como una muestra más de la vinculación ente poder políticu y relixosu, y la so influyencia nel arte bizantino, los gobernadores representantes del Imperiu bizantín en Rávena yeren los mesmos arzobispos de la ciudá. Fueron los obispos Maximiano y Víctor quien, a mediaos del sieglu VI, consagraron la ilesia de San Vital, construyida cola ayuda económica del banqueru griegu Xulianu Argentarios, como otros monumentos de la ciudá. La ilesia tien como peculiaridá que se trata de la única ilesia octogonal caltenida n'Occidente.[17]

El ricu decoráu esterior de la ilesia, sicasí, oldea cola sobriedá decorativa que se constata nel so interior, nel qu'unos arcos circulares faen posible'l pasu dende la base octogonal a una cúpula circular. Caltuviéronse los mosaicos del ábside y del presbiteriu, tando nel so momentu'l restu del interior decoráu con mármol, sumiendo'l doráu de los capiteles, lo que menguó la lluminosidá del conxuntu.[18]

La figura dominante nel ábside ye Cristu, acompañáu san Vital, esistiendo nel presbiteriu imáxenes de los Evanxelistas y episodios del Antiguu Testamentu.[18] El presbiteriu atopar al fondu, con un tramu cubiertu por una bóveda d'aresta y un zarru en bóveda de fornu.

Les galeríes del presbiteriu tamién taben decoraes, pero destaca especialmente'l trabayu de los capiteles, con finos calaos. Esiste igualmente un púlpitu de marfil, del obispu Maximiano, anque se desconoz si tratar d'una obra local o foi importáu dende Constantinopla.[19]

San Apolinar in Classe editar
 
Detalle de los mosaicos del ábside, na Basílica de San Apolinar in Classe.
 
Nave principal de la basílica de San Apolinar in Classe, coles 24 columnes que la dixebren de les llaterales, el soporte pa la bóveda y l'ábside al fondu cola so decoración musiva.

La basílica de San Apolinar in Classe ye unu de los principales monumentos de l'arquiteutura bizantina en Rávena, hasta'l puntu de que cuando la Organización de les Naciones Xuníes pa la Educación, la Ciencia y la Cultura declaró Patrimoniu de la Humanidá a ocho ilesies de Rávena, citó la basílica de San Apolinar in Classe como «un exemplu escepcional de les más antigües basíliques cristiana cola pureza y simplicidá del so diseñu y l'empléu del espaciu, según cola naturaleza suntuosa de la so decoración».

La pimpana estructura de lladriyu foi alzada por orde del obispu Ursicino, utilizando los recursos económicos d'un banqueru griegu, Xulianu Argentarius (el mesmu que financió la ilesia de San Vital),[20] y alcuéntrase al llau d'un campusantu cristianu, y abondo posiblemente sobre'l visu d'un presistente templu paganu, como lo atestigüen delles llábanes reutilizaes na so construcción. Ta asitiada xunto al antiguu puertu de Rávena.[20]

San Apolinar in Classe foi consagráu'l 8 de mayu de 549 pol obispu Maximiano, siendo dedicáu a la consagración de quien fuera'l primera obispu de Rávena, san Apolinar. La Basílica ye asina contemporánea de la ilesia de San Vital en Rávena. Nel 856, les reliquias de San Apolinar fueron tresferíes dende la basílica de San Apolinar in Classe escontra la basílica de San Apolinar Nuovo, na mesma Rávena.

L'esterior tien una gran fachada, con un ventanal triforio. El nártex que s'atopa a la derecha de la entrada ye una adición posterior, como lo ye tamién el campanariu del sieglu IX.

L'interior contién 24 columnes de mármol griego, pero la importancia escepcional anicia nel ábside, que remata nun mosaicu verde con praos y oveyes, alegoría estes postreres de los fieles a los qu'acueye un san Apolinar colos brazos abiertos, so la supervisión de los dolce apóstoles, presentaos igualmente como corderos saliendo de Xerusalén y Belén. Una gran cruz preside'l conxuntu, cruz que s'atopa arrodiada por Moisés y Elías.[20] Les parés llaterales tán anguaño desnudes, pero de xuru un día tuvieron cubiertos igualmente de mosaicos, que probablemente fueren destruyíos polos venecianos en 1449, anque dexaren de pies la decoración de mosaicos nel ábside y sobre l'arcu triunfal. Esta postrera representa al Salvador, ente corderos (los fieles, nesti casu), xunto a los Apóstoles.[21]

Tanto les columnes como los mesmos lladriyos utilizaos pa la construcción son al paecer importaos dende Bizanciu.[20]

San Apolinar Nuevu editar
 
La fachada de la basílica de San Apolinar Nuovo.
 
Interior de la basílica de San Apolinar Nuovo.

La basílica de San Apolinar Nuevu (o basílica de San Apolinar Nuovo) construyóse sobre'l mesmu tipu de planta que la de San Apolinar in Classe, llevando dichu nome debíu al treslláu de les reliquies de San Apolinar, quien fuera'l primer obispu de la diócesis, dende la basílica de San Apolinar in Classe.[21]

Foi construyida en dómina de Teodoricu'l Grande, siendo ornada con mosaicos, que darréu se suprimieron, al igual que cualquier referencia al arrianismu o al propiu Teodoricu.[21] La supresión de los mosaicos foi obra del obispu Agnello, y de dichos mosaicos namái salváronse les partes más altes de la decoración; amás, mientres un tiempu la ilesia tuvo consagrada a san Martín de Tours, por cuenta de la so agafada llucha contra la herexía.

La basílica foi construyida con tres naves, una principal y dos llaterales, nun tener cuadripórtico sinón tan solo el nártex. Tien una apariencia esterna a base de lladriyu, con una cubierta con aguada a dos agües. Na parte cimera de la portada esiste, xusto nel centru, una bífora de mármol, sobre la qu'hai otros dos pequeñes abertures. La nave central remata nun ábside semicircular.

Subsiste sicasí un importante conxuntu de mosaicos, que s'atopen emplazados na nave principal, consistentes en dos tales procesiones que s'emponer, dende la entrada del edificiu, escontra representaciones de Cristu, nel muriu norte, o de la Virxe María sentada nel so tronu, nel muriu sur, esistiendo representaciones de los profetes y patriarques nel nivel cimeru, ocupando los buecos ente les ventanes.[21] Los mosaicos empecipiar nel 504, anque fueron modificaos con posterioridá.

Venecia editar

Basílica de San Marcos editar
 
Fachada de la basílica de San Marcos na plaza de San Marcos.
 
Mosaicu del portal de San Alipio de la basílica de San Marcos (sieglu XIII).

N'Italia destaca la enantes citada basílica de San Marcos de Venecia, del añu 1063, con planta de cruz griega inscrita nun rectángulu y cubierta con cinco cúpules principales[22] sobre tambor, un sobre'l cruceru y cuatro nos brazos de la cruz, asemeyándose na so estructura a la sumida ilesia de los Santos Apóstoles de Constantinopla.

Les obres pa la so construcción empecipiar en 1063, sobre una ilesia anterior, del sieglu IX, qu'allugaba'l cuerpu de san Marcos, patrón de Venecia, templu destruyíu nunes revueltes nel 916. Les obres remataron nel 1093, dando entamu a los trabayos de decoración del so interior, pa lo que se desaposió a diversos templos antiguos de les cercaníes.[11] Nes obres non yá intervinieron artistes bizantinos, sinón qu'amás s'importaron materiales de Bizanciu, especialmente capiteles.[23]

La basílica, considerada «una de les muestres arquiteutóniques más belles del arte bizantino»,[24] ta dotada de tres ábsides na cabecera, el central de mayor tamañu que los llaterales. La cúpula ye l'elementu arquiteutónicu dominante de la cubierta, consistiendo en realidá nun conxuntu de catorce cúpules estremaes, con tamañu variable ente elles en función del so allugamientu,[24] contribuyendo les de menor tamañu a la difuminación de les cargues de la principal.

La cubierta cupulada queda soportada con un conxuntu de pilastraes macizos, a lo que se xune una tupia rede de columnes que soporten la galería cimera de la basílica.[24] Na fachada principal esisten cinco puertes, con decoraciones similares a les de l'arquiteutura románica, con columnes sobre les que se sofiten arcos de mediu puntu o, nel casu de les puertes llaterales, un arcu apuntáu.[24] Los tímpanos esistentes sobre les puertes presenten decoraciones de dómines y estilos variaos, delatando dalgunu d'ellos el so orixe bizantín pol pan d'oru col que se topen recubiertos.[11]

Esti primer cuerpu o pisu sostién una balaustrada, tres la qu'esiste un segundu cuerpu, con cinco arcos ciegos col mesmu esquema decorativu que la planta inferior, con un arcu central mayor que los llaterales nel qu'esiste una cristalera pal llume del interior de la basílica, como asocede nes arquitectures románica y gótica.[11]

La primer decoración interior de la basílica de San Marcos foi obra d'especialistes en mosaicos bizantinos, pero dichos mosaicos perder mientres la quema que sufrió'l monumentu'l 1106.[22] Salvo dellos fragmentos que se recuperaron tres la quema, los mosaicos actuales son pos del sieglu XII.[25]

Rusia editar

 
La catedral de Santa Sofía de Nóvgorod.

Nesta Segunda Edá d'Oru l'arte bizantino estender a la zona rusa d'Armenia, en Kiev constrúyese la ilesia de Santa Sofía nel añu 1017, siguiendo fielmente l'influxu de l'arquiteutura de Constantinopla se estructuró en forma basilical de cinco naves terminaes n'ábsides, en Nóvgorod llevántense les ilesies de San Jorge y de Santa Sofía, dambes de planta central. Hai que tener presente que les actuales Ucraína y Rusia convirtiérense al cristianismu pola aición de misioneros d'orixe búlgaros pertenecientes a la Ilesia ortodoxa. A ello tien d'añader el matrimoniu que se produció en 989 ente'l príncipe Vladímir I de Kiev y la princesa Ana, hermana del emperador Basilio II.[26]

Mientres la Tercer Edá d'Oru, ente los sieglos XIII y XV l'arte bizantino sigue estendiéndose per Europa y Rusia, predominando les plantes d'ilesies cubiertes por aciu cúpules abulbadas sobre tambores circulares o poligonales. A esta etapa correspuenden en Grecia la ilesia de los Santos Apóstoles de Salónica, del sieglu XIV, la ilesia de Mistrá, nel Peloponeso, y dellos monesterios del monte Athos.

Igualmente multiplíquense los templos bizantinos polos valles del Danubiu, por Rumanía y Bulgaria, llegando hasta les tierres ruses de Moscú onde destaca la ilesia de l'Asunción del Kremlin, na plaza Colorada de Moscú, realizada en tiempos d'Iván el Tarrecible (1555-1560), que les sos cinco cúpules, la más alta y espodada nel cruceru y otros cuatro asitiaes nos ángulos que formen los brazos de la cruz, resalten pola so coloración, polos elevaos tambores y pol so carauterísticos perfiles artísticos.

L'heriedu de l'arquiteutura bizantina editar

 
La catedral de San Nicolás del Mar en San Petersburgu, en Kronstadt.

La mesma vinculación del arte bizantino col Imperiu bizantín y col ceremonial y el parabuxel imperial, añadíu a la llexitimación que daba la fe ortodoxa facilitaron la espansión del arte bizantino nes zones xeográfiques venceyaes a la ortodoxa, especialmente nos territorios de les actuales Ucraína, Bielorrusia y Rusia.[27]

Tres consolidase la ortodoxa y l'arte bizantino nes tierres ruses (por casu, en Kiev copiáronse barrios enteros de Constantinopla), la cayida de Constantinopla en 1453, cola emigración que traxo apareyada'l procesu, fizo que remaneciera'l Imperiu rusu como herederu natural de Bizanciu, asumiendo como parte inherente a dicha heriedu los elementos básicos del arte bizantino.[27]

Per otru llau, l'arquiteutura bizantina abrió la puerta n'Europa Occidental a l'arquiteutura románica y a l'arquiteutura gótica. N'Oriente exerció igualmente una fonda influyencia na arquiteutura islámica, con exemplos destacaos como na mezquita de los Omeyes de Damascu y la cúpula de la Roca en Xerusalén, que ponen de relieve nes sos decoraciones el trabayu de los artesanos y constructores de mosaicos bizantinos. En Bulgaria, Rusia, Rumanía, Xeorxa y n'otros países de fe ortodoxa l'arquiteutura bizantina siguió a valir mientres muncho más tiempu, dando orixe a diverses escueles arquiteutóniques locales.

Nel sieglu XIX, paralelamente a la renacencia del arte gótico que dio llugar a l'arquiteutura neogótica, desenvolvióse igualmente una arquiteutura neobizantina, qu'inspiró xoyes arquiteutóniques como la catedral de Westminster en Londres. En Bristol, ente 1850 y 1880 xeneróse un estilu conocíu como Bizantín de Bristol, convertíu en popular gracies a los edificios industriales que combinaben elementos bizantinos con otros procedentes del estilu arquiteutónicu mudéxar. Foi desenvueltu a gran escala en Rusia por Konstantin Thon y polos sos discípulos, quien proyeutaron la catedral de San Vladimiro en Kiev, la catedral de San Nicolás en San Petersburgu, la catedral d'Alejandro Nevski en Sofía y el monesteriu de Nuevu Athos, cerca de Sukhumi. El mayor proyeutu neobizantino del sieglu XX foi'l Templu de San Sava en Belgráu, entá non concluyíu.

Arquiteutura bizantina n'España editar

N'España l'arquiteutura bizantina tien bien escasa presencia, rastrexándose namái exemplos bien menores venceyaos a la presencia militar del Imperiu bizantín en dellos curtios periodos de los sieglos IV y V nel sureste peninsular. Asina, por casu, la muralla bizantina de Cartaxena.[28]

Dalgunos de los elementos propios de l'arquiteutura bizantina, especialmente los adoptaos d'exemplos d'arquiteutura bizantina en Siria y otros puntos d'Oriente Mediu, fueron introducíos n'España al traviés de l'arquiteutura islámica.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Schung-Wille, 1978:5.
  2. Schung-Wille, 1978:10.
  3. 3,0 3,1 3,2 Schung-Wille, 1978:114.
  4. Schung-Wille, 1978:115.
  5. 5,0 5,1 Schung-Wille, 1978:111.
  6. 6,0 6,1 6,2 Armesto et al., 1998:86.
  7. Armesto et al., 1998:87.
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 8,4 Armesto et al., 1998:88.
  9. Schung-Wille, 1978:113.
  10. 10,0 10,1 Krautheimer, R., Arquiteutura paleocristiana y bizantina. Madrid: Cátedra, 1984 (1ª ed.).
  11. 11,0 11,1 11,2 11,3 Armesto et al., 1998:92.
  12. Schung-Wille, 1978:86.
  13. Schung-Wille, 1978:7.
  14. 14,0 14,1 Schung-Wille, 1978:89.
  15. Schung-Wille, 1978:90.
  16. 16,0 16,1 Schung-Wille, 1978:91.
  17. Schung-Wille, 1978:97.
  18. 18,0 18,1 Schung-Wille, 1978:98.
  19. Schung-Wille, 1978:99.
  20. 20,0 20,1 20,2 20,3 Schung-Wille, 1978:102.
  21. 21,0 21,1 21,2 21,3 Schung-Wille, 1978:104.
  22. 22,0 22,1 Schung-Wille, 1978:118.
  23. Schung-Wille, 1978:188.
  24. 24,0 24,1 24,2 24,3 Armesto et al., 1998:91.
  25. Schung-Wille, 1978:119.
  26. Schung-Wille, 1978:230.
  27. 27,0 27,1 Schung-Wille, 1978:12.
  28. «Cartaxena. Muralla bizantina». 1Romanico.com. Consultáu'l 21 de febreru de 2008.

Bibliografía editar

  • L'arte y l'home, tomu II (so la direición de René Huyghe), Editorial Planeta, S. A, Barcelona, 1975, 8ª edición, ISBN 84-320-2002-8
  • Armesto Sánchez, Julio; Arias Gumarra, José; Balleteros Pator, Ana María; Navas Chaveli, Agustín; Pérez Guillén, José Antonio: Historia del arte. Comentarios d'obres maestres. Port-Royal Ediciones, Granada, 1998, 1ª edición. ISBN 84-89739-15-3
  • Crippa, Maria Antonieta, L'Art paléochrétien : des origines à Byzance. Saint-Léger-Vauban : Zodiaque, 1998.
  • Krautheimer, R., Arquiteutura paleocristiana y bizantina. Madrid: Cátedra, 1984 (1ª ed.)
  • Schung-Wille, Christa: Bizanciu y el so mundu, en Enciclopedia Universal del Arte, Tomu IV: Bizanciu y l'Islam, Plaza & Janés, S. A. Editores, Barcelona, 1978 ISBN 84-01-60579-2

Enllaces esternos editar