Theodor Adorno

(Redirixío dende Theodor W. Adorno)

Theodor Ludwig Wiesengrund Adorno (11 de setiembre de 1903Frankfurt del Main – 6 d'agostu de 1969Visp (es) Traducir) foi un filósofu alemán d'orixe xudíu[7][8] que tamién escribió sobre socioloxía, comunicoloxía, psicoloxía y musicoloxía. Considérase-y unu de los máximos representantes de la Escuela de Frankfurt y de la teoría crítica d'inspiración marxista.

Theodor Adorno
Vida
Nacimientu Frankfurt del Main[1]11 de setiembre de 1903[2]
Nacionalidá Bandera de Imperiu alemán Imperiu alemán  1918)
Bandera d'Alemaña Alemaña
Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos  (1943 -
Llingua materna alemán
Muerte Visp (es) Traducir[3]6 d'agostu de 1969[2] (65 años)
Sepultura cementerio principal de Frankfurt (es) Traducir
Familia
Casáu con Gretel Adorno
Estudios
Estudios Merton College (es) Traducir
Universidá Johann Wolfgang Goethe
Direutor de tesis Hans Cornelius
Direutor de tesis de Alfred Schmidt
Llingües falaes inglés[4]
alemán[5]
Profesor de Jürgen Habermas
Oficiu filósofu, compositor, musicólogu, sociólogu, profesor universitariu, críticu lliterariu, críticu musical, aforista, pianista, escritor, académicuestético (es) Traducir
Llugares de trabayu Frankfurt del Main, Viena, Frankfurt del Main, Oxford, Nueva York, Los Angeles y Frankfurt del Main
Emplegadores Universidá Johann Wolfgang Goethe
Trabayos destacaos Gesammelte Schriften (en) Traducir
Dialéctica negativa (es) Traducir
Teoría estética (es) Traducir
Dialéctica de la Ilustración (es) Traducir
Philosophie und Musik (en) Traducir
Minima Moralia (es) Traducir
The Authoritarian Personality (en) Traducir
Premios
Nominaciones
Influyencies Walter Benjamin, Max Horkheimer, Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Karl Marx y Friedrich Nietzsche
Miembru de Moderna Escuela de Viena (es) Traducir
Movimientu escuela de Frankfurt (es) Traducir
Música clásica del sieglu XX
Filosofía continental
Xéneru artísticu música clásica
Instrumentu musical pianu
IMDb nm2417309
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Adorno nació nuna familia burguesa acomodada de Frankfurt del Main (estáu de Hesse). El so padre, Oscar Alexander Wiesengrund, yera comerciante de vinos, y la so madre, Maria Calvelli-Adorno, yera sopranu llírica. La so madre y la so hermana Agatha, una pianista de talentu, fixéronse cargu de la formación musical d'Adorno mientres la so infancia.

Estudios editar

Asistió al Kaiser Wilhelm Gymnasium, onde destacó como escelente estudiante. Mientres la so mocedá conoció a Siegfried Kracauer, con quien caltuvo una estrecha amistá, a pesar de qu'ésti yera catorce años mayor. Xuntos lleeron la Crítica de la razón pura de Kant, esperiencia que marcó a Adorno na so formación intelectual.

Escontra 1920 compunxo les sos primeres obres musicales. Trátase de música de cámara vanguardista, atonal. Dempués de graduase con méritos nel Gymnasium, Adorno inscribir na Universidá Johann Wolfgang Goethe de Frankfurt del Main, onde estudió filosofía, socioloxía, psicoloxía y música. En 1924 llogró'l so títulu con una disertación sobre Edmund Husserl. Entrín y non, escribió dellos ensayos de crítica musical. Por un tiempu, el nuevu Adorno consideró la posibilidá de dedicase a la música como compositor y críticu. En 1925 dir a Viena, onde estudió composición con Alban Berg y frecuentó a otros dos compositores clave de la Segunda Escuela de Viena: Anton Webern y Arnold Schönberg. Les teoríes d'esti últimu sobre la tonalidá llibre fueron fundamentales na formulación de la idea de la Nueva Música, qu'Adorno desenvolvió en munchos de los sos ensayos. Nos ensayos sobre música, Adorno amestaba la forma musical con complexos conceutos filosóficos. Son obres de mala llectura, bien esixentes en términos intelectuales. Les implicaciones conceptuales de la nueva música nun yeren compartíes polos protagonistes de la Escuela de Viena, razón pola qu'Adorno decidió tornar a Frankfurt y abandonar la so carrera musical.

En Viena, Adorno tamién conoció a otros intelectuales que los sos intereses nun taben necesariamente amestaos a los círculos musicales. Asistió a les charres de Karl Kraus, el famosu satirista vienés, y conoció a Georg Lukács, que la so Teoría de la novela impactara a Adorno na universidá. De vuelta en Frankfurt, trabayó na so tesis doctoral so la direición de Hans Cornelius. Finalmente, en 1931 llogró'l so laude legendi (el diploma que lu acreditaba como profesor) col so trabayu Kierkegaard: Konstruktion des Ästhetischen'.

Exiliu editar

En 1932 incorporar al Institut für Sozialforschung (Institutu pa la Investigación Social), adscritu a la Universidá de Frankfurt, d'inspiración marxista, anque llueu'l réxime nacionalsocialista retiró-y el so laude legendi y tuvo qu'abandonar el país, fuxendo del nazismu. Tres unos años en Oxford, en 1938 decidir a cruciar l'Atlánticu pa instalase en Nueva York, onde tenía la so see l'Institutu d'Investigación Social nel exiliu. En 1941 treslladóse a California pa siguir trabayando en collaboración con otru miembru del Institutu, Max Horkheimer. Dialéutica de la ilustración. Fragmentos filosóficos (1944-1947) va ser unu de les múltiples resultancies d'esta collaboración.

Regresu y reestablecimientu de la Escuela de Frankfurt editar

 
Max Horkheimer (a la izquierda al frente), Theodor Adorno (a la derecha) y Jürgen Habermas (al fondu a la derecha, tascándose la cabeza) en 1964 en Heidelberg.

A finales de 1949, rematada la segunda guerra mundial, vuelve a Frankfurt col so colega Max Horkheimer. Nesi añu asumió'l cargu de direutor del Institutu pa la Investigación Social, que reconstruyó con Horkheimer. Alicaron la Escuela de Frankfurt de la Teoría crítica. La so filosofía siguió na llinia d'un analís del racionalismu como preséu al empar de llibertá y de dominiu, y d'una crítica de la sociedá capitalista como restricción de les formes de pensamientu y aición. Nesti periodu va trabayar na obra que va ver la lluz en 1966: Dialéutica negativa.

Últimos años editar

La última década de la so vida, la de 1960, dedicar a la direición del Institutu, a les sos clases na Universidá de Frankfurt, a la publicación de les sos obres y a una intensa rellación colos artistes más vanguardistas del momentu: en lliteratura, Samuel Beckett; en música, John Cage, en cine, Michelangelo Antonioni (Adorno ta presente, anque non físicamente, en La notte). Al morrer, Adorno trabayaba nel so Teoría estética. Realizara yá dos versiones y diba efectuar la última revisión del testu. Esta obra póstuma publicar en 1970.

Nestos años Adorno foi al empar inspirador y críticu de los movimientos xuveniles de protesta, que munches vegaes atoparon inspiración na so particular visión del marxismu y del refugu a la razón como fin últimu. Cuando tres los sucesos del Mayu de 1968 en Francia Adorno criticó'l «accionismo» (el privilexu de l'aición de protesta sobre l'argumentación crítica), foi oxetu de distintes protestes estudiantiles, incluyendo tomar de la so aula. Mientres el branu de 1969 Adorno decidió tomase unes vacaciones faciendo alpinismu en Suiza, onde careció ataques d'arritmia y palpitaciones. Inorando'l conseyu de los sos médicos, partió a una escursión de la que nun se recuperó, y finó a los pocos díes, el 6 d'agostu, por cuenta d'un infartu agudu de miocardiu.

Pensamientu editar

Dialéutica de la Ilustración editar

Foi escrita juntamente con Max Horkheimer mientres l'exiliu en Los Angeles (EE.XX.), en 1944, y publicóse en 1947 nuna pequeña editorial d'Ámsterdam, Queríu Verlag. Hasta 1968 nun apaeció una reedición alemana que fixera algamadiza una obra que ganara fama y yera oxetu de discutiniu y alderiques. L'oxetivu teóricu de la obra queda reflexáu nel so prólogu: «Lo qu'habíamos propuestu yera nada menos que entender por qué la humanidá, en llugar d'entrar nun estáu verdaderamente humanu, fundir nun nuevu xéneru de barbarie» (páx. 51). Pa responder a la cuestión, nel primer capítulu de la obra (tituláu Conceutu d'ilustración) realicen un analís del conceutu de razón tal como se cuayó y convirtió n'hexemónicu na civilización occidental, llegando a la conclusión de que nél participen por igual les idees de «lliberación» y de «dominación».

Dialéutica negativa editar

Dialéutica negativa (Negative Dialektik) foi publicada en 1966 pola editorial Suhrkamp de Frankfurt. Na primer frase de la obra queda clara la so rellación filosófica cola historia de la filosofía: «La formulación Dialéutica Negativa ye un atentáu contra la tradición» (Prólogu). Pretende prosiguir el tipu de filosofía inauguráu por Hegel nuna situación distinta: el movimientu dialécticu del pensamientu nun termina nuna síntesis cimera de los opuestos, sinón que dexa les contradicciones con tola so crudeza na realidá.

Indisolubilidad del “Daqué” editar

La filosofía d'Adorno toma'l camín del analís de la razón. Pal filósofu alemán esta ye una cuestión importante que tien que plantegase la filosofía na so reflexón. Magar la ontoloxía occidental ye tendente a concebir la totalidá, a pensala, Adorno espón que tou pensar, incluyíu'l ser, tien que tar basáu en dalguna cosa, en “daqué”. Esto ye importante una y bones nun podemos esaniciar el pensamientu astractu que se crea a partir de daqué y que ye totalmente distintu a la realidá, esto ye, producimos astracción. D'un oxetu nel pensamientu podemos suponer tou un corpus astractu que parte dende'l mesmu oxetu y facer infinitu nel pensamientu. Nesta llinia critica al Idealismu dende Fichte, por “creer que'l procesu de l'astracción llibera d'aquello de lo que abstrae, y ye que, anque lo esanicie del pensamientu, desterrar del so país natal, nun lo aniquila en sí mesmu”. El pensamientu nun puede de nenguna de les maneres dixebrase de lo pensao, y esto, en munchos casos, entra en contradicción col mundu, siendo la dialéutica la forma d'entender esa contradicción. El puntu de partida de la dialéutica mora precisamente naquella crítica que faemos de la mesma razón cuando nos sobrevienen les contradicciones.

Obres editar

Ente les sos contribuciones más destacaes a la filosofía, puede señalase la yá mentada Dialéutica de la Ilustración, en collaboración con Horkheimer, obra que'l so nucleu fundamental ye la crítica al proyeutu ilustráu concebíu como dominiu de la naturaleza. Acordies con dicha tesis, los escesos de la razón dominadora acabaron dando una prioridá absoluta a la razón instrumental, esto ye, a una razón que s'aplica a los medios (la teunoloxía, el treme industrial, la sociedá alministrada -verwaltete Welt-, etc), pero que perdió dafechu de vista los fines esenciales qu'hai d'escorrer el ser humanu y a los que tendría de tar subordinada la tan eponderada razón. Nesta obra introducen el conceutu de "industria cultural" col que definen la progresiva valorización y mercantilización de la cultura. Cuando la razón instrumental aplicar a la producción en serie de la cultura, ésta se banaliza y torna un preséu que perpetúa la ideoloxía del modelu de producción dominante.

Otra de les obres fundamentales d'Adorno ye Dialéutica negativa, que puede considerase'l buque insinia de tol so proyeutu filosóficu. Lo qu'él propón como dialéutica negativa ye una forma de dialéutica que trata de salise del esquema hegeliano clásicu, l'esquema de diálogu ente opuestos qu'acaba nuna síntesis reconciliadora, pa faer fincapié naquellos aspeutos negativos, nos rabicos de la historia, no que nun tien nome, nel desfavorecido... Con ello yá nun tamos ante una dialéutica tradicional y hasta ciertu puntu neutra, sinón que s'apunta claramente escontra un llau determináu de la balanza; sobremanera, pretende desmarcase de los planteamientos zarraos de la tesis y la so antítesis, colo que, bien na vía yá marcada pol so colega Walter Benjamin apelar a un ciertu nivel de trescendencia, que s'asitia nel marxe de la cadena lóxica de la dialéutica tradicionalmente considerada.

La so postrera gran obra ye Teoría Estética, que dexó inacabada y foi publicada de manera póstuma un añu dempués de la so muerte. Nella, Adorno ufierta una constelación de problemes, idees y conceutos que cavilguen sobre la estética, pero ensin cerrala nunca nun sistema, esto ye, amosando una vegada más la so concepción d'una filosofía finita, abierta, que se niega a cerrase nun sistema dogmáticu. Asina, realcontramos la mesma idea de negatividad propia de les sos obres anteriores, pero esta vegada aplicada al arte. La obra enceta cuestiones como l'arte contemporáneo, los venceyos ente arte y filosofía, les rellaciones ente ética y estética, y el papel del arte comprometíu. Tamién dedica un capítulu a la estética de la naturaleza, una tema que fuera fundamental pa la estética del sieglu XVIII, pero que darréu, arriendes de la tesis hegeliana de que la estética tenía d'amenorgase a filosofía del arte, había quedáu desapaecíu nun ciertu olvidu. Güei considérase a Adorno unu de los autores que reintroducieron de nuevu la estética de la naturaleza na filosofía. La so visión de la estética de la naturaleza ta, amás, marcada por una pionera sensibilidá ecoloxista.

Obres musicales editar

  • Six studies for String Quartet (1920)
  • String Quartet 1921 (1921)
  • Two pieces for String Quartet (1924/25)

Interpretaes nel álbum Theodor W. Adorno/ Hanns Eisler. Works for String Quartet (CPO, 1996), a cargu del Leipiziger Streichquartett.

Tamién s'inclúin en:

-- Adorno: Kompositionen / Compositions (Two Pieces for String Quartet, etc.) by Theodor Adorno, Gary Bertini, Hans Michael Beuerle and Buchberger-Quartett Frankfurt (1993)

-- Works for String Quartet by Theodor Adorno, Hanns Eisler and Leipziger Stringquartet (1996)

-- Theodor W. Adorno/Artur Schnabel Chamber Music trio recherche by Melise Mellinger, Barbara Maurer, Lucas Fels, Theodor W. Adorno and Artur Schnabel (2008)

-- Adorno: Kompositionen by Theodor W. Adorno, Buchberger Quartet, Frankfurt Opera Orchestra, Gary Bertini and Frankfurter Kammerchor

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • Adorno, Theodor Wiesengrund: Obra completa (20 volumes). Akal, Tres Cantos (edición empezada en 2003).
  • Álvarez-Fernández, Miguel: Disonancia y emancipación: comodidá en/de delles estétiques musicales del sieglu XX, Sevilla: Espaciu sonoru, nᵘ 4 (xineru de 2005).
  • Cabot, Mateu: El penós camí de la raó. Theodor W. Adorno i la crítica de la modernitat. Palma: UIB, 1997.
  • Cabot, Mateu (ed.): El pensamientu de Th. W. Adorno. Balance y perspectives. Palma: UIB, 2007.
  • Claussen, Detlev, Theodor W. Adorno. Unu de los últimos xenios, Valencia: Publicaciones Universidad de Valencia, 2006.
  • Gómez, Vicente: El pensamientu estéticu de Theodor W. Adorno. Madrid: Cátedra, 1998.
  • Horkheimer, Max: Teoría crítica. Madrid: Amorrortu, 2003.
  • Habermas, Jürgen: Teoría de l'aición comunicativa. Barcelona: Taurus, 2002.
  • Lanza, Andrea: Música y sociedá de mases , en El sieglu XX (Historia de la música, 12). Madrid: Turner, 1983, p.3-37.
  • Leyva, Gustavo (ed.): La teoría crítica y les xeres actuales de la crítica. Barcelona: Anthropos, 2005.
  • Müller-Doohm, Stefan: En tierra de naide. Theodor W. Adorno, una biografía intelectual. Barcelona: Herder, 2003.
  • Muñoz, Jacobo (ed.) Murria y verdá. Invitación a la llectura de Th. W. Adorno. Madrid: Biblioteca Nueva, 2011.
  • Retamal, Christian: «Crisis de la interpretación de la modernidá na teoría crítica. Considerancies dende la ontoloxía de la fluidez social», en revista Política y sociedá, vol. 43, nᵘ 2.
  • Tafalla, Marta: Theodor W. Adorno. Una filosofía de la memoria. Barcelona: Herder, 2003.
  • Tafalla, Marta: "Recordar pa nun repitir: el nuevu imperativu categóricu de T. W. Adorno". Llibru: Manuel Reyes Mate y José María Mardones (eds.). La ética ante les víctimes. Barcelona: Anthropos, pp 126-154, 2003.
  • Tafalla, Marta: "Rehabilitating the Aesthetics of Nature: Hepburn and Adorno", en revista Environmental Ethics, The University of North Texas, vol. 33, pp 45-56.
  • Zamora, José Antonio: Theodor W. Adorno. Pensar contra la barbarie. Madrid: Trotta, 2005.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 11 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 26 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. Afirmao en: Nouveau Dictionnaire des auteurs de tous les temps et de tous les pays. Tomu: 1. Páxina: 19. Editorial: Éditions Robert Laffont. Llingua de la obra o nome: francés. Data d'espublización: 1994. Autor: Paul de Roux.
  5. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  6. Afirmao en: nobelprize.org. Identificador de nominación de persona al Premio Nobel: 13742. Editorial: Fundación Nobel. Llingua de la obra o nome: inglés.
  7. Antimanual de filosofía: Michel Onfray.
  8. El pensamientu estéticu de Theodor W. Adorno: Vicente Gómez.

Enllaces esternos editar