Victoria Oxena de Battenberg

Victoria Oxena de Battenberg (Castillo de Balmoral, Aberdeenshire, Escocia, 24 d'ochobre de 1887 - Lausana, Suiza, 15 d'abril de 1969) foi la reina consorte d'España pol so matrimoniu col rei Alfonso XIII. Yera nieta de la reina Victoria I del Reinu Xuníu y bisagüela paterna del monarca español Felipe VI.

Victoria Oxena de Battenberg
Consorte de España (es) Traducir

31 mayu 1906 - 14 abril 1931
María Cristina d'Habsburgu-Lorena - Sofía de Grecia
Vida
Nacimientu castiellu de Balmoral[1]24 d'ochobre de 1887[2]
Nacionalidá Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu
Residencia Lausana
Muerte Villa Vieille Fontaine (es) Traducir[3]15 d'abril de 1969[2] (81 años)
Sepultura Cripta Real del Monesteriu d'El Escorial
Causa de la muerte insuficiencia cardiaca
Familia
Padre Enrique de Battenberg
Madre Beatriz del Reinu Xuníu
Casada con Alfonsu XIII (1906 – Separación de hecho (es) Traducir 1931)[4]
Fíos/es
Hermanos/es
Familia
Pueblu Casa de Battenberg (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes castellanu[6]
inglés
Oficiu reina consorte d'España
Premios
Creencies
Relixón Ilesia Católica
IMDb nm0703076
Cambiar los datos en Wikidata

Infancia editar

 
Victoria Oxena, colos sos hermanos y la so madre.

Nacida nel Castiellu de Balmoral (Escocia), yera fía d'Enrique de Battenberg y de la so esposa, la princesa Beatriz, fía menor de la reina Victoria del Reinu Xuníu y del príncipe Alberto. Victoria recibió'l nome de los sos dos güeles y de la so madrina, la emperatriz Oxena, vilba del emperador Napoleón III. Familiarmente yera conocida como Ena, que ye un nome escocés que significa Eva.[7]

La princesa Ena creció na Corte de la reina Victoria. Pasó la so infancia nel castiellu de Windsor, en Balmoral y nel palaciu d'Osborne na Islla de Wight. El so padre morrió en 1896 en contrayendo unes fiebres n'África, cuando viaxaba a cuenta de Oru (actual Ghana), pa encalorar una revuelta Ashanti, lo que supunxo un duru golpe pa ella. Dempués de la muerte de la reina Victoria en 1901, los Battenberg afitaron la so residencia nel Palaciu de Kensington en Londres.

En 1905, la princesa asistió nel actual hôtel du Palais de Biarritz a una fiesta entamada pol so tíu, Eduardo VII, dada n'honor d'Alfonso XIII d'España. El monarca español empezó a cortexar a la moza a pesar de la oposición esistente ante un posible matrimoniu.

La reina María Cristina, madre d'Alfonso XIII, nun yera partidaria d'esta unión, daos los oríxenes de la llinia Battenberg; n'efeutu, la güela de Victoria Oxena, la condesa Julia de Hauke, madre d'Enrique Mauricio, yera fía d'un mercenariu francés polo cual, Victoria Oxena ostentaba namái'l tratamientu d'Alteza nel Reinu Xuníu y Alteza Serenísima en Battenberg, que la reina María Cristina consideraba de rangu inferior. Per otra parte, los antecedentes d'hemofilia provenientes de la caña de la familia de la so güela (#Reina Victoria) tampoco prestaben a la reina.

Nupcias editar

 
Victoria Oxena con mantiella, por Joaquín Sorolla.

Con too y con eso, la Casa Real d'España anunció'l 9 de marzu de 1906 el compromisu matrimonial del rei Alfonso XIII y la princesa Victoria Oxena. La noticia esmoleció a munchos españoles, una y bones la novia yera anglicana y nun tenía la categoría de consorte real.

La princesa evitó la primer torga al convertise al catolicismu. Celebró la ceremonia de conversión l'obispu de Nottingham nel oratoriu del palaciu de Miramar na ciudá de San Sebastián. El so tíu, el rei Eduardo VII, esanició la segunda torga al da-y el tratamientu d'Alteza Real el 3 d'abril de 1906. El tratáu matrimonial #roblar por duplicáu en Londres, el 7 de mayu de 1906.[8] El matrimoniu tuvo llugar na ilesia de San Jerónimo de Madrid el 31 de mayu de 1906, y la reina llució per primer vegada la Diadema de los llirios.

Tres la ceremonia, el cortexu nupcial que se dirixía de regresu al Palaciu Real sufrió un atentáu perpetáu por Mateo Morral, que llanzó una bomba dende un balcón escontra'l xarré real, que rebotó na capota plegada d'ésta, matando a gran cantidá de persones y a tol tiru de caballeríes. Tres esti fechu, Victoria presentóse ante los invitaos a la boda nel Palaciu Real col vistíu de novia ensangrecíu. Los sos años na corte de Madrid fueron complicaos. Al so calter reserváu, propiu de la ríxida corte victoriana, xunióse-y la so difícil rellación con #reinar #madre María Cristina d'Habsburgu-Lorena, que siempres caltuvo la so autoridá sobre la familia real y la so influencia sobre'l Rei. Cuando españó la Primer Guerra Mundial en 1914, les diferencies ente dambes aponderáronse, yá que la reina madre amosó'l so claru sentimientu germanófilo, ente que la Reina consorte amosó'l so sofitu escontra'l so primu, el rei Xurde V del Reinu Xuníu.

Tocantes a les sos rellaciones personales col so maríu, Alfonso XIII siempres-y refartó la tresmisión de la hemofilia sobre los sos fíos y herederos. Amás la rellación foi esfreciéndose y les infidelidaes del rei fueron convirtiéndose en cosa común en palaciu. Victoria Oxena empezó un aislamientu personal.

Descendencia editar

 
Victoria Oxena colos sos seis fíos en 1918.

El matrimoniu tuvo un total de siete fíos, cinco varones y dos muyeres:

  • Alfonso (Alfonso Pío Cristino Eduardo) (1907-1938), príncipe d'Asturies, nació hemofílicu y arrenunció a los sos derechos al tronu en 1933 pa contraer matrimoniu con una dama cubana, plebeya, Edelmira Sampedro y Robato en Suiza, utilizando dende entós el títulu de conde de Cuadonga. Cuando se divorció de la so primer esposa, casóse en Cuba con otra dama cubana, Marta Esther Rocafort y Altuzarra.
  • Jaime (Jaime Leopoldo Isabelín Enrique) (1908-1975), infante d'España, sordomudu tres una doble mastoiditis a los cuatro años, arrenunció a los sos derechos al tronu en 1933; foi nomáu duque de Segovia. Casóse n'Italia con Emanuela de Dampierre de primeres, y más tarde n'Austria con Charlotte Luise Auguste Tiedemann. Como legitimista, pretendiente al tronu de Francia dende 1941 hasta 1975, foi conocíu como duque d'Anjou.
  • Beatriz (Beatriz Isabel Federica Alfonsa Eugenia) (1909-2002), infanta d'España y xunida en matrimoniu n'Italia col V príncipe de Civitella Cesi, de la familia nobiliaria italiana de los Torlonia.
  • Fernando, nacíu muertu en 1910.
  • María Cristina (María Cristina Teresa Alejandra) (1911-1996), infanta d'España y casada n'Italia col I conde Marone-Cinzano (vilbu de Noemí Rosa de Alcorta y García-Mansilla, qu'apurrió tres fíos del so anterior matrimoniu).
  • Xuan (Xuan Carlos Teresa Montés Alfonso) (1913-1993) infante d'España y conde de Barcelona, pretendiente al tronu dende 1941 hasta 1977. Casóse n'Italia cola so prima, la princesa María de les Mercedes de Borbón-Dos Sicilies y Orleans. Foi quien heredó los derechos dinásticos y trespasó al so fíu Xuan Carlos I, quien foi rei d'España dende 1975 hasta 2014.
  • Gonzalo (Gonzalo Manuel María Bernardo) (1914-1934), infante d'España, nacíu hemofílicu.

Dempués de la nacencia de los sos fíos, la rellación ente la reina y el so maríu foise deteriorando, pos Alfonso XIII tuvo numberoses rellaciones estramatrimoniales.

Exiliu y muerte editar

 
En 1912 la ciudá de San Sebastián inauguró'l Teatru Victoria Eugenia, asina llamáu nel so honor.
 
En 1916 la ciudá de Madrid inauguró'l Teatru Reina Victoria, asina llamáu nel so honor.

La familia real española partió escontra l'exiliu'l 15 d'abril de 1931, cuando nes eleiciones municipales del 12 d'abril de 1931 los partíos republicanos ganaron na mayoría de les grandes ciudaes y de resultes el rei Alfonso XIII suspendió deliberadamente l'exerciciu del poder real, lo que dio llugar a la proclamación de la Segunda República Española. La familia real treslladar a Francia y más tarde al Reinu d'Italia. La pareya real terminó dixebrándose y Victoria Oxena tornó a Londres, instalándose nel 34 de Porchester Terrace (actual embaxada de Perú), dende onde tuvo cerca de la so madre. En 1939, tres l'entamu de la Segunda Guerra Mundial, la reina consorte foi convidada a abandonar el Reinu Xuníu y dexó de pertenecer a la familia real británica. #Treslladar a Lausana, Suiza, onde afitó la so residencia definitiva nun palacete llamáu «Vieille Fontaine» (anguaño propiedá d'una entidá financiera suiza), onde allegaben munchos de los sos nietos a visitala.

En 1938 tola familia #axuntar en Roma pal bautizu del fíu varón mayor de Xuan de Borbón, Xuan Carlos, futuru rei d'España, a quien amadrinó xunto col cardenal Pacelli, futuru papa Pío XII. El 15 de xineru de 1941, Alfonso XIII, presintiendo que la so muerte taba cerca, tresfirió los derechos socesorios de la Corona Española al so fíu Xuan. Alfonso XIII morrió'l 28 de febreru de 1941 nel Gran Hotel de Roma.

Victoria Oxena tornó momentáneamente a España en febreru de 1968, tres 37 años d'exiliu, pa exercer de madrina nel bautizu del so bisnietu, Felipe VI de Borbón. Mientres esos díes #establecer nel Palaciu de Liria, residencia de la duquesa d'Alba, la so afiada, cola qu'amás tenía una gran rellación candial.

Victoria Oxena morrió na so residencia de Lausana el 15 d'abril de 1969. Foi soterrada na capiya del Sacre Coeur de Lausana. El 25 d'abril de 1985, la Casa Real treslladó los sos restos y los de los sos fíos Alfonso, Jaime y Gonzalo a España, que reposen nel Monesteriu d'El Escorial. Dempués de pasar el tiempu establecíu nel podredoriu real, n'ochobre de 2011 foi allugada nel Panteón de los Reis, compartiendo estancia col so maríu, Alfonso XIII.

Títulos, tratamientos, distinciones y armes editar

 
Monograma de la reina Victoria Oxena.

Títulos y tratamientos editar

  • 24 d'ochobre de 1887 - 3 d'abril de 1906: La so Alteza la princesa Victoria Oxena de Battenberg.
  • 3 d'abril de 1906 - 31 de mayu de 1906: La so Alteza Real la princesa Victoria Oxena de Battenberg.
  • 31 de mayu de 1906 - 14 d'abril de 1931: La so Maxestá la reina d'España.
  • 14 d'abril de 1931 - 15 d'abril de 1969: La so Maxestá la reina Victoria Oxena d'España.

Distinciones editar

Armes editar

 
 
 
 
Escudu d'armes de la princesa Victoria Oxena (1887-1906)
Escudu d'armes de la princesa Victoria Oxena (1906)
Escudu d'armes de la reina Victoria Oxena (1906-1941)
Escudu d'armes de la reina viuda Victoria Oxena (1941-1969)

Na ficción editar

  • Alfonso, el príncipe malditu (2010), interpretada por Asunción Balaguer.[12]
  • Sofía (2011), interpretada por Rosario Soriano.[13]
  • Gran hotel (2013), interpretada por Aída Flix.[14]
  • El Rei (2014), interpretada por Maite Blasco.[15]
  • Tiempos de Guerra (2017), interpretada por Cuca Escribano.[16]


Predecesor:
María Cristina d'Habsburgu-Lorena
 

Reina consorte de España
31 de mayu de 1906 - 14 d'abril de 1931
Socesor:
 

Bibliografía editar

  • Rubio, María José, Reines d'España. Sieglos XVIII al XXI. De María Luisa Gabriela de Saboya a Letizia Ortiz. Madrid, La Esfera de los Llibros, 2009.
  • Gómez-Santos, Marín. La Reina Victoria Eugenia de cerca. Madrid, Afrodisio Aguado, 1964.
  • Gómez-Santos, Marín. La reina Victoria Eugenia de cerca. Madrid, Ediciones #Magisterio Español, 1967.
  • Gómez-Santos, Marín. La reina Victoria Eugenia. Madrid, Espasa-Calpe, 1993.
  • Gómez-Santos, Marín. Correspondencia epistolar de la princesa Victoria Eugenia de Battenberg al rei Alfonso XII (1905–1906). Madrid, Ministeriu d'Obres Públiques, Tresportes y Mediu Ambiente. Secretaría Xeneral de Comunicación. Organismu Autónomu de Correos y Telégrafos y Patrimoniu Nacional, 1993.
  • De la Cierva, Ricardo, Victoria Eugenia. El venenu en #el sangre. Barcelona, Planeta, 1992.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 119176866. Data de consulta: 12 agostu 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 26 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. Identificador de persona en The Peerage: p10068.htm#i100674. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  6. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 4 marzu 2020.
  7. La travesía de Don Xuan
  8. Boletín Oficial del Estado
  9. Subasta Herederos Victoria Eugenia
  10. Hof- und Staats-Handbuch der Österreichisch-Ungarischen Monarchie - 1912. Consultáu'l 6 de marzu de 2017. Hof- und Staats-Handbuch der Österreichisch-Ungarischen Monarchie - 1912. Consultáu'l 6 de marzu de 2017.
  11. Sagrada Orden Constantiniana de San Jorge
  12. Alfonso, el príncipe maldito
  13. Sofía
  14. Gran Hotel
  15. El Rey
  16. Tiempos de guerra