Xeografía d'Armenia

Armenia (nome llocal, Hayastani Hanrapetut'yun) ye un estáu nel suroeste d'Asia, al este de Turquía. Ye un país ensin salida al mar asitiáu n'Asia Menor, ente los mares Negru y Caspiu. Llenda al norte y al este con Xeorxa y Azerbaixán, y al sur y al oeste con Irán y Turquía.

Xeografía d'Armenia
Llocalización
Continente Asia, Europa
Rexón Transcaucasia
Carauterístiques xeográfiques
Superficie 29 743 km²
  28 454 km² (tierra)
  1 289 km² (agua)
Puntos estremos
Puntu más baxu (Ríu Debéi) 400 m
Puntu más altu 4 095 m (monte Aragats)
Fronteres territoriales
 • Bandera d'Azerbaixán Azerbaixán y República de Nagorno-Karabakh 566 km
 • Naxçıvan (enclave d'Azerbaixán) 221 km
 •  Xeorxa 164 km
 •  Irán 35 km
 •  Turquía 268 km
 
[editar datos en Wikidata]
Topografía d'Armenia.

Xeografía física editar

Armenia ta asitiada na Transcaucasia, la zona al suroeste de Rusia, ente'l mar Negru y el mar Caspiu. Atopar ente los pandos d'Irán y d'Asia Menor, el mar Negru y les llanures de Transcaucasia y Mesopotamia. L'Armenia moderna ocupa parte de l'Armenia histórica, que'l so centru taba nel valle del ríu Araks y la rexón alredor del Llagu Van en Turquía. Armenia llinda al norte con Xeorxa, al este con Azerbaixán, al suroeste cola República autónoma de Naxçıvan, al sur con Irán y al oeste con Turquía.

Relieve editar

El terrén armeniu ye principalmente montascosu. Fai venticinco millones d'años, un baturiciu xeolóxicu emburrió la corteza terrestre pa formar el pandu armeniu, creando asina la complexa topografía d'Armenia. La cadena montascosa d'El Cáucasu Sur estender dende en norte del país, siguiendo escontra'l sureste ente'l Llagu Sevan y Azerbaixán, pasando depués pela frontera armeniu-azerbaixana hasta Irán. Asina asitiada, los montes faen que'l viaxe norte-sur y sur-norte sía bien dificultosu. El procesu xeolóxicu continua güei día, con terremotos devastadores. N'avientu de 1988, la segunda ciudá más grande del país, Lininakan (güei día Gyumri), sufrió serios daños por causa de un terremotu que mató a más de 25.000 persones.

Aproximao la metá de los 29.800 quilómetros cuadraos de la superficie armenia tien una altitú de 2.000 metros o más y tan solo un 3% del área del país ta per debaxo de 650 metros. Los sitios de menor elevación atopar nos vallos del ríos Araks y Debet, al norte del país, con altitúes de 380 y 430 metros respeutivamente. L'altitú n'El Cáucasu Sur varia ente 2.640 y 3.280 metros. Al suroeste d'esi cordal, atópase'l pandu armeniu, que ta chiscada de pequeñes sierres y volcanes inactivos. El mayor d'estos, el Aragats, de 4.095 metros d'altitú, ye tamién el puntu más altu del país. La mayor parte de la población vive na zona oeste y noroeste del país, onde s'atopen los dos mayores ciudaes: la capital Yereván y Gyumri.

Ríos y llagos editar

Los ríos son curtios y rabiones. Ente los ríos del país hai que mentar l'Araks y el Debet nel estremu norte. Los valles de los ríos Debet y Akstafa formen les principales rutes escontra Armenia dende'l norte conforme pasa al traviés de los montes.

El llagu Sevan, de 72,5 km nel puntu más anchu y 376 km de llargu, ye con diferencia'l llagu mayor. Queda a 2.070 msnm na pandu. El terrén ye de lo más abrupto nel estremu sureste, que ye drenado pel ríu Bargushat, y más moderáu nel valle del Araks nel estremu suroeste. La mayor parte d'Armenia ye tá percorríu pol Araks o los sos afluentes, el Hrazdan, que flúi dende'l llagu Sevan. El Araks forma la mayor parte de la frontera armenia con Turquía ya Irán ente que los montes Zangezur formen la frontera ente la provincia meridional d'Armenia de Syunik y la vecina república autónoma de Naxçıvan azerbaixana.

Clima editar

El clima ye continental d'altor: branos calorosos ya iviernos fríos.[1] Les formaciones montascoses bloquien influyir moderadores del mediterraneu y del mar Negru, lo que crea una gran diferencia climática ente estaciones: los branos son calorosos (+40/42 °C) y los iviernos fríos (-15/20 °C).

La temperatura varia ente los 22° y los 36 °C. Depende, xeneralmente, de l'altitú. Nes llanures, los iviernos son llargos y severos y los branos, curtios (van de xunu a mediaos de setiembre) y calorosos. La primavera ye curtia y los serondes llargos. Nos montes, el clima ye más frescu y les condiciones son muncho más estremes nel iviernu. Na pandu armenia, la temperatura medio en iviernu ye de 0 °C , ente que la media pel branu entepasa los 25 °C. Los iviernos son bien fríos con bastante nieve y temperatures que varien ente los -10° y -5 °C. La temperatura medio pal mes de xineru ye de -11,6 °C, y la del mes de xunu, de 13,5 °C. Los deportes d'iviernu tienen ésitu pel hibiernu, como la práutica del esquí nes llombes de Tsajkadzor, que s'atopen a 30 minutos de Yereván.

Ye un clima secu, lo que atenúa l'efectu de les altes temperatures. L'oral de la tarde, proveniente de los montes, apurre un bienveníu frescor. Les precipitaciones medies añales son 443 mm,[2] pero varien enforma d'una zona a otra. Van dende los 250 mm per añu nel valle del río Ares, la zona más greba del país, hasta 800 mm nos puntos más altos del país. A pesar de la durez del iviernu na mayoría del país, la fertilidá del suelu volcánicu del pandu, fixo d'Armenia unu de los primeros sitios del mundu con agricultura.

Temperatures y precipitaciones medies en Yereván
Ene. Feb. Mar. Abr. Mayu Jun. Jul. Ago. Sep. Oct. Nov. Dic. Añu
T° max (media) [°C] -2 1 10 19 24 31 34 33 28 21 10 3 17,7
T° min (media) [°C] -9 -8 -1 6 10 14 17 18 13 7 1 -3 5,4
Precipitaciones [mm] 23 25 28 48 53 23 15 8 13 23 31 28 318

Fonte: (n'inglés) BBC Weather[3]

Mediu ambiente editar

 
Paisaxe de la provincia de Vayots' Dzor, cerca del monesteriu de Noravank.

La vexetación ye típicamente esteparia. Arralecen los montes. Armenia ye un país montascosu, partíu ente los biomes de monte templáu de frondosas, al este, incluyíu na ecorrexón denomada monte mistu del Cáucasu; y pradería, al oeste, que correspuende a la estepa montana d'Anatolia oriental.

492.239 hectárees tán protexíes como güelgues d'importancia internacional al amparu del Conveniu de Ramsar, en dos Ramsar: el llagu Arpi y el llagu Sevan. Tien dos parques nacionales: Dilijan y Sevan.

Los riesgos naturales del país son terremotos severos dacuando y seques. Abondaron na hestoria d'Armenia los terremotos. N'avientu de 1988, la segunda ciudá más grande na república, Leninakan (güei Gyumri), resultó seriamente estropiada por un gran movimientu sísmicu que mató a más de 25.000 persones.

Los problemes medioambientales son la contaminación del suelu por productos tóxicos como'l DDT; la crisis enerxétiques de los años 1990 llevaron a la deforestación cuando los ciudadanos percorrer en busca de lleña. Un bloquéu de les comunicaciones, lleváu a cabu per Turquía debíu al conflictu con Azerbaixán, resultó nun procesu de deforestación. Tamién tán contaminaos los ríos Hrazdan (Razdan) y Ares; ensugóse del Sevana Lich (llagu Sevan), resultáu d'usalo como fonte d'enerxía hidroeléctrica, amenacia les reserves d'agua potable y, finalmente, la puesta en marcha de nuevu de la central nuclear de Metsamor a pesar del so allugamientu nuna zona activa semisísmica.

Armenia ta intentando resolver los sos problemes medioambientales. Introducióse un Ministeriu de Proteición de la Naturaleza, al empar que se punxeron impuestos por contaminación del aire y de l'agua, lo mesmo que de xeneración de residuos tóxiques sólidos, que les sos recaldaciones usar pa llevar a cabo proyeuto de proteición y recuperación ambiental. El gobiernu armeniu ta entamando cerrar la única planta d'enerxía nuclear del país, que data de la dómina soviética, asina consíganse esplotar fontes d'enerxía alternatives.

Xeografía humana editar

La población ye de 2.967.004 (est. xunetu de 2009). Los grupos étnicos son: armenios 97,9%, yesidíes (curdos) 1,3%, rusos 0,5%, otros 0,3%. Relixones: apostólica armenia 94,7%, otros cristianos 4%, yesidíes (monoteístes con elementos de veneración a la naturaleza) 1,3%. Idiomes: armeniu 97,7%, yesidí 1%, rusu 0,9%, otros 0,4% (censu de 2001)

La capital ye Yereván. Otres ciudaes importantes, por númberu d'habitantes, Gyumri, Vanadzor, Vagharshapat y Hrazdan.

Armenia ta estremada alministrativamente en 11 provincies, (marzer, singular - marz): Aragatsotn, Ararat, Armavir, Geghark'unik', Kotayk', Lorri, Shirak, Syunik', Tavush, Vayots' Dzor y Yereván.

Xeografía económica editar

El sosuelu ye ricu en minerales como oru, plata, cobre, fierro y sal.

Ver tamién editar

Referencies editar

Plantía:LA Xeografía d'Armenia

  1. (n'inglés) "Geography", Ministeriu d'Asuntos Esteriores, accesu 10-2-2009.
  2. "Xeneral Characteristic of the Republic of Armenia", Armstat, Armenia in Figures, 2009; accesu 10-02-2010.
  3. Yereván, Armenia, BBC Weather, accesu 10-2-2010.

Enllaces esternos editar