La seca ye una anomalía climatolóxica transitoria na que la disponibilidad d'agua asitiar por debaxo de lo habitual d'una área xeográfica. El agua nun ye abondu p'abastecer les necesidaes de les plantes, los animales y los humanos que viven en dichu llugar.

Los suelos resecos suelen sedase por cuenta de la falta d'agua.

La causa principal de toa seca ye la falta d'agües o precipitaciones, esti fenómenu denominar seca meteorolóxica y si perdura, deriva nuna seca hidrolóxica carauterizada pola desigualdá ente la disponibilidad natural d'agua y les demandes naturales d'agua. En casos estremos puede llegase a l'aridez.

Si'l fenómenu ta amestáu al nivel de demanda d'agua esistente na zona pa usu humanu ya industrial falamos d'escasez d'agua.

Tipos de seca editar

 
Seca hidrolóxica: Un barcu llancáu pol repliegue del mar d'Aral.

Cuando persiste la seca, les condiciones circundantes empioren gradualmente y el so impautu na población llocal amóntase. Tender a definir la seca en trés formes principales:[1]

  1. La seca meteorolóxica produzse cuando asocede un periodu enllargáu con menos precipitación que la media. La seca meteorolóxica suel preceder a les otres formes de seca.
  2. La seca agrícola ye la qu'afecta a la producción de cultivos o la ecoloxía del área bioxeográfica. Esta condición tamién puede surdir independientemente de cualquier cambéu nos niveles de precipitación, cuando les condiciones del suelu y l'erosión provocada por actividaes agrícoles mal planiaes causen un déficit na agua disponible pa los cultivos. Sicasí, polo xeneral una seca agrícola tradicional ye causada por un periodu enllargáu na cual la precipitación cai debaxo del permediu.
  3. La seca hidrolóxica produzse cuando les reserves d'agua disponible en fontes como acuíferos, ríos, llagos y preses cayen per debaxo de la media estadística. La seca hidrolóxica tiende a apaecer más amodo porque se trata d'agua almacenada que s'utiliza pero nun se repon. Anque una seca hidrolóxica suel ser provocada por una precipitación deficiente, tamién pueden tener otres causes. Por casu, Kazakstán apocayá recibió fondos del Bancu Mundial pa restaurar l'agua del mar d'Aral que s'esviara escontra otres naciones mientres la dómina de la Xunión Soviética.[2] Circunstancies similares tamién ponen al llagu Baljash, el so llagu más grande, en riesgu d'ensugase por completu.[3] Sicasí, ye necesariu señalar que, nel casu del Mar d'Aral, que la so única fonte d'alimentación ye la que constitúin los ríos Amu Daria y Syr Daria la causa de la so desecamiento progresivu foi l'usu tan intensu que se fixo de les sos agües pal riego de la zona desértica de les cuenques de dichos ríos. Ello ye que la gran cantidá de poblaciones esistentes nes sos riberes, nun s'esplicaríen si non fora peles sos agües ([4])

Consecuencies editar

 
Una gacela de Mongolia muerta por cuenta de la seca.

Los periodos de seca pueden tener importantes consecuencies pal ambiente, l'agricultura, la economía, la salú, y la sociedá. Los efeutos varien dependiendo de la vulnerabilidá. Por casu, los llabradores de subsistencia son más propensos a migrar mientres una seca, yá que nun tienen fontes alternatives d'alimentos. Les árees con poblaciones que dependen de l'agricultura de subsistencia como fonte principal d'alimentu son más vulnerables a la fame.

Les consecuencies más comunes de la seca inclúin:

Fenómenu global editar

La seca ye una carauterística normal y recurrente del clima na mayor parte del mundu. Ye unu de los eventos climáticos más antiguos documentaos, presente na Epopeya de Gilgamesh y na hestoria bíblica de la llegada de José nel antiguu Exiptu, y el Éxodu.[6] Migraciones de cazadores-pañadores en Chile en 9500 e. C. fueron venceyaos con esti fenómenu climáticu,[7] al igual que l'éxodu de los primeros seres humanos fuera d'África escontra'l restu del mundu hai alredor de 135.000 años.[8]

L'home modernu tien la capacidá d'apangar la mayor parte del impautu de les seques al traviés del riego y la rotación de cultivos. Si omítese'l desenvolvimientu d'estratexes fayadices de mitigación de seques na era moderna, el costo humanu suel ser bien alto, que puede trate agraváu por una creciente densidá de población.

Rexones afeutaes editar

 
Les árees afeutaes mientres la seca del Sahel de 2012.
 
Mapa coles zones onde hai seques nel Perú, yá sía por temporada o de forma permanente.

Les seques recurrentes que conducen a la desertificación nel Cuernu d'África crearon graves desastres ecolóxicos, y provocaron fames xeneralizaes que persisten na actualidá.[9] Nel noroeste de la rexón del Cuernu d'África, el conflictu de Darfur en Sudán, qu'afectó tamién a Chad, foi alimentáu por décades de seca; la combinación de seca, desertificación y sobrepoblación son dalgunes de les causes del conflictu de Darfur, una y bones los nómaes baggara d'orixe árabe, en busca d'agua pal so ganáu tornaron escontra'l sur, en tierres principalmente ocupaes por llabradores non árabes.[10]

Según un informe de la ONX sobre'l clima, los glaciares del Himalaya, que formen les fontes de los principales ríos d'AsiaGanges, Indus, Brahmaputra, Yangtsé, Mekong, Salween y Mariellu— podríen sumir pal añu 2035 debíu al calentamientu global.[11] Aproximao 2,4  mil millones de persones viven na cuenca de drenaxe d'estos ríos.[12] Nes próximes décades, la India, China, Paquistán, Bangladex, Nepal y Birmania podríen esperimentar hinchentes siguíos de seques. Les seques qu'afectaríen el ríu Ganges n'India son motivu d'especial esmolición, una y bones el ríu apurre agua potable y agua de riego para más de 500 millones de persones.[13][14][15] La mariña oeste d'América del Norte, que llogra gran parte de la so agua de los glaciares que s'atopen en cordales tales como los Montes Rocosos y la Sierra Nevada, tamién se vería afeutada.[16][17]

En 2005, partes importantes de la cuenca del Amazones esperimentaron la peor seca en 100 años.[18][19] Un estudiu del Woods Hole Research Center de 2006 suxure que na so forma actual el monte na cuenca del Amazones namái podría sobrevivir trés años de seca.[20][21] Los científicos del Institutu Nacional de Pesquises da Amazônia (INPA) argumenten qu'esta vulnerabilidá a la seca, xunto colos efeutos de la deforestación sobre'l clima rexonal, tán emburriando la selva escontra un "puntu d'inflexón" onde empezaría a morrer de forma irreversible. Lleguen a la conclusión de que'l monte ta en cantu de convertise en sabana o desiertu, con consecuencies catastrófiques pal clima del mundu. Acordies con el WWF, la combinación del cambéu climáticu y la deforestación aumenta l'efeutu del ensugáu de los árboles muertos el cual alimenta les quemes forestales.[22]

Causes editar

Les antigües civilizaciones mesoamericanes pueden amplificar les seques pola deforestación.

Polo xeneral, les precipitaciones rellacionar cola cantidá de vapor d'agua tresportada pola atmósfera y el puntu de rosada, determináu pola temperatura del aire, en combinación col movimientu ascendente de la masa d'aire que contién vapor d'agua. Si estos factores combinaos nun soporten volumes de precipitación abondes qu'algamen la superficie de la tierra, la resultancia ye una seca. Esto pue ser provocáu por un eleváu nivel de reflexón de lluz solar (alto albedu), y sobremanera la persistencia, superior al permediu, de vientos de sistemes d'alta presión llevando aire continental (más secu) en llugar d'aire oceánico (más húmedu), según barres d'árees d'alta presión que les sos conductes torguen o acuten el desenvolvimientu de nubes llétriques o agües sobre una determinada rexón.

Los ciclos climáticos oceánicos y atmosféricos, como El Neñu-Oscilación del Sur, faen de la seca una carauterística recurrente y regular de les Amériques y Australia. Otra oscilación climática, conocida como la Oscilación del Atlánticu Norte, foi arreyada a les seques nel nordeste d'España.[23]

L'actividá humana puede direutamente desencadenar factores agravantes —tales como la sobre-esplotación de la tierra, el riego escesivu,[24] y la deforestación— que fomenten la erosión y afecten negativamente a la capacidá de la tierra de prindar y retener l'agua.[25] Ente que los efeutos d'éstos factores tienden a ser relativamente aisllaos nel so algame, prevese que les actividaes que conducen al cambéu climáticu global pueden desencadenar seques con un gran impautu na agricultura a nivel global,[26] y especialmente en países subdesendolcaos.[27][28][29] Polo xeneral, el calentamientu global va traducir nun aumentu de les precipitaciones nel mundu.[30] Xunto coles seques en delles zones, los hinchentes y l'erosión van amontar n'otros.

Proteición y mitigación editar

 
Distribución d'agua nes Islles Márxal mientres El Neñu.

Esisten delles estratexes pa protexese contra les seques, o apangar los sos efeutos:

  • Preses - Preses y banzaos dexen suministrar agua en dómines de seca.
  • Monitoreo de seques - la continua observación de los niveles d'agua, y comparances colos niveles actuales del usu d'agua, pueden contribuyir a la prevención de seques causaes por actividaes humanes. Por casu, l'analís del usu de l'agua en Yeme reveló que'l nivel d'agua soterraño del país ta en grave riesgu como resultancia del usu escesivu pal riego de los cultivos de khat.[31] Un monitoreo precisu de los niveles de mugor, utilizando parámetros tales como los del índiz de seca de Keetch-Byram.[32] o índiz de seca de Palmer, tamién puede ayudar a predicir el riesgu de quemes forestales.
  • Usu de la tierra - La rotación de cultivos, si ye curioso entamada, puede contribuyir a embrivir la erosión y dexa que, mientres los años más secos, los llabradores semen cultivos con una menor demanda d'agua.
  • Captación d'agua pluvial - Recoyida y almacenamientu d'agua d'agua de los techos o otres zones de captación fayadices.
  • Tresvase - Inclúi la construcción d'acueductos, canales, ya inclusive la redirección de ríos, pal riego y suministru d'agua de les zones propenses a la seca.
  • Agua reciclada - agües residuales que fueron trataos y purificados pa la so reutilización.

Galería editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. NOAA factsheet. Consultáu'l 10 d'abril de 2007.
  2. BBC article on the World Bank loan to save the Aral Sea.
  3. BBC article from 2004 concerning the risk of Kazakhstan losing the lake.
  4. Wikimapia.
  5. C.Michael Hogan. 2010. Abiotic factor. Ed. Emily Monosson. Encyclopedia of Earth. National Council for Science and the Environment, Washington DC
  6. BBC - Weather Centre - Features - History and Religion - Weather in the Bible - Drought and Famine.
  7. Ancient Chile Migration Mystery Tied to Drought.
  8. Drought pushed ancient African immigration. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  9. Sara Pantuliano and Sara Pavanello (2009). Taking drought into account Addressing chronic vulnerability among pastoralists in the Horn of Africa. Overseas Development Institute.
  10. Looking to water to find peace in Darfur.
  11. Vanishing Himalayan Glaciers Threaten a Billion.
  12. Big melt threatens millions, says UN.
  13. Ganges, Indus may not survive: climatologists
  14. Glaciers melting at alarming speed.
  15. Himalaya glaciers melt unnoticed.
  16. Glaciers Are Melting Faster Than Expected, UN Reports
  17. Water shortage worst in decades, official says. Los Angeles Times.
  18. Environmental News Service - Amazon Drought Worst in 100 Years.
  19. Drought Threatens Amazon Basin - Estreme conditions felt for second year running.
  20. Amazon rainforest 'could become a desert' . The Independent, 23 de xunetu de 2006. Consultáu 28 de setiembre de 2006.
  21. Dying Forest: One year to save the Amazonia, The Independent, 23 de xunetu de 2006. Consultáu'l 28 de setiembre de 2006.
  22. Climate change a threat to Amazon rainforest, warns WWF. World Wide Fund for Nature. 9 de marzu de 2006. Consultáu'l 28 de setiembre de 2006.
  23. Sergio M. Vicente-Serrano & José M. Cuadrat (14 de marzu de 2007). «North Atlantic oscillation control of droughts in north-east Spain: evaluation since 1600 A.D.». Climatic Change 85 (3-4):  páxs. 357-379. doi:10.1007/s10584-007-9285-9. https://www.cfa.harvard.edu/~wsoon/ChristopherMonckton08-d/Vicente-SerranoCuadrat07-NAOonNESpainDroughts.pdf. Consultáu'l 23 de payares de 2010. 
  24. A biblical tragedy as Sea of Galilee cares drought. Belfast Telegraph.
  25. Kenia: Deforestation exacerbates droughts, floods.
  26. NOAA Drought and climate change: implications for the West. December 2002.
  27. Record rise in wheat price prompts UN official to warn that surde in food prices may trigger social unrest in developing countries.
  28. Fuel costs, drought influence price increase.
  29. Nigerian Scholar Links Drought, Climate Change to Conflict Africa Oct, 2005.
  30. Is Water the New Oil?
  31. BBC's From Our Own Correspondent on khat water usage.
  32. Texas Forest Service description of the Keetch-Byram Drought Index (KBDI) from 27 December 2002.
  33. Disappearing Lakes, Shrinking Seas.
  34. Shrinking African Lake Offers Lesson on Finite Resources.

Bibliografía editar

  • Glosario del UNDRO, de la Oficina del Coordinador de les Naciones Xuníes pal socorru en casos de desastres.

Enllaces esternos editar