Xeografía de los Países Baxos

Los Países Baxos (nome llocal, Koninkrijk der Nederlanden) son un estáu d'Europa occidental, a veres del mar del Norte, ente Bélxica y Alemaña. El so nome, Nederlanden ("Tierres baxes") deber a qu'una parte del norte y oeste del territoriu del país atopar por debaxo del nivel del mar. Al sureste del país estienden los llamaos Países altos superiores, que s'alcen un pocu percima del nivel del mar.

Xeografía de los Países Baxos
Llocalización
Continente Europa
Rexón Europa occidental
Carauterístiques xeográfiques
  33 893 km² (tierra)
  7 650 km² (agua)
Puntos estremos
Puntu más baxu (Zuidplaspolder) -7 m
Fronteres territoriales
 •  Bélxica 450 km
 • Bandera d'Alemaña Alemaña 577 km

 
 • Mar territorial 12 m.n.
[editar datos en Wikidata]
Tierra percima del nivel del mar.

Xeografía física editar

Relieve editar

Ye un país bien llanu. La metá del so territoriu, la rexón de los pólders (tierra ganada al mar), ta per debaxo del nivel del mar y dos quintes partes tán ente 0 y 5 msnm. Ye una altiplanicie mariniegu. Esta zona ye continuación de la llanura d'Europa septentrional, na qu'abonden landas, llombes, arenales y banzaos. Solo hai pequeñes llombes escontra'l sur y el suroeste. El so altor máximu ye'l Vaalserberg, qu'algama los 321 msnm, na provincia de Limburgu.[1]

Toes estes estenses llanures anubriríense si non fora pol sistema de diques y el gordón mariniegu de dunes que lleguen a algamar los 60 msnm, dende Hoek van Holland hasta Dean Helder. Estos diques ayuden a caltener les islles Zelandeses, Noord-Beveland, ente otres. La zona noroeste yera orixinalmente zona de marismes y banzaos que quedaben detrás d'una llinia de dunes que diba dende la mariña francesa hasta la península de Xutlandia. Equí formáronse les islles Frisies, el mar de Frisia y l'antiguu golfu de Zuiderzee. Yá na dómina medieval empezar a poner diques, rellenar terrén ente castros y drenar el terrén cola fuercia motriz del vientu (molinos de vientu). Depués fueron sustituyíos nesta xera pola máquina de vapor (sieglu XIX) y dempués por bombes llétriques (sieglu XX). Gracies a tou este esforcio de sieglos, llogróse ganar terrén al mar, zones llamaes pólder, amontando la so superficie en más d'un 20 %. El gran dique d'Afsluit cierra'l IJsselmeer, de manera que les agües del mar del Norte nun puedan entrar na zona de pólderes. A partir de los años venti empezar a drenar el Zuiderzee de manera que se ganaron otros 2200 quilómetros cuadraos de pólders.

Tamién s'anubriríen si non fora pola canalización de los ríos que crucien el país. Esta situación provocó graves hinchentes en 1953, que causaron la muerte de 1835 persones, forzando la evacuación d'otres 70 000, amás de ser destruyíes 4500 edificaciones. Pa evitar que se repitiera asemeyada catástrofe, l'Estáu impulsó'l plan Delta (Idioma neerlandés: Deltawerken) na zona meridional del país, pa xunir les desaguaes del Rin y el Mosa. Esti proyeutu de proteición, que se vio rematada pola barrera antitormentas de Rotterdam. La obra más destacada del complexu ye la Oosterscheldekering que ta considerada una del siete maravíes del mundu modernu según la Sociedá americana d'inxenieros civiles.

Ríos, llagos y mariñes editar

La metá del país correspuende al inmensu delta del Rin, del Mosa y del Escaldia, los trés grandes ríos que crucien los Países Baxos. Atópense enriaos por canales. El Rin tien dos brazos importantes, el Waal, qu'estrema'l país en dos partes, y el Lek.

Clima editar

Ye un territoriu de clima oceánicu templáu. Carauterizar por vientos del oeste, especialmente fuertes en iviernu. Abonden les agües bayuroses y les temperatures son moderaes.[2] Como ta nuna llatitú bastante alta, los iviernos son duros y con xelaes. Tien una pluviosidá mesma d'una mariña oceánica, con 700-800 mm de media añal, frecuentes precipitaciones y borrines. Ye un país d'eleváu mugor ambiental (77 % permediu añal), amontada polos canales de drenaxe y los brazos fluviales, pos la rede de ríos y canales miden 4832 quilómetros en total.

Les siguientes tables amuesen les variaciones del clima nel país:[3]

Mes Ene Feb Mar Abr May Jun Jul Ago Sep Oct Nov Dic
Media de temp máx (°C) 4 5 10 13 18 21 22 22 19 14 9 5
Media de temp min (°C) -1 -1 1 4 8 11 13 13 10 7 3 1
Media de temp. (°C) 1,5 2 6 9 13 16 18 17,5 15 11 6 3
Media de precipitación (mm) 68 53 44 49 52 58 77 87 72 72 70 64
Mugor relativo (%) 86 83 76 70 67 67 72 74 77 81 87 88

Mediu ambiente editar

El bioma primixeniu ye'l monte templáu de frondosas. Foi sustituyíu por pandorial con retama y uzs. El suelu ta enchíu constantemente d'agua, por ello ye difícil que se desenvuelva la vexetación y dexa la formación d'estenses turberes.

Según WWF, la práutica totalidá del país pertenez a la ecorrexón denomada monte mistu atlánticu, salvo l'estremu sureste, que correspuende al monte de frondosas d'Europa occidental. Conforme a la normativa de la Xunión Europea, el territoriu d'esti país pertenez a la rexón bioxeográfica atlántica.[4] Destaca nel so patrimoniu natural un bien natural, patrimoniu de la Humanidá declaraos pola Unesco: el mar de Frisia, compartíu con Alemaña. Parte del mar de Frisia (Waddenzee) ye tamién reserva de la biosfera dende 1986. 818 908 hectárees tán protexíes como güelgues d'importancia internacional al amparu del Conveniu de Ramsar, en total, 49 sitios Ramsar, incluyíos los d'Aruba y les Antilles Holandeses. Tien una ventena de parques nacionales, destacando ente ellos Hoge Veluwe.

Los Países Baxos son unu de los estaos que más sufren el cambéu climáticu. Non yá son un problema los hinchentes producíos pol mar, una y bones una llena de los ríos tamién podría ser bien peligrosu.[5][6][7]

 
Ente Roelofarendsveen y Hoogmade, vista escontra'l pólder.

Xeografía humana editar

La población del territoriu de los Países Baxos xube a 16 715 999 habitantes (estimación de xunetu 2009). Eso determina una densidá de población de 402,38 habitantes per quilómetru cuadráu. Al concentrase'l 82% de la población total (2008) nes ciudaes, estes zones acaben siendo les más densamente poblaes d'Europa; la zona de los pólder ta muncho menos habitada. Según estimaciones de 2009, el coeficiente de crecedera poblacional añal ye de 0,412%, el índiz de natalidá, 10,4 nacencies/1.000 habitantes, y el de mortalidá 8,74 muertos/1.000 habitantes.

Los principales grupos étnicos: holandeses 80,7%, ciudadanos europeos 5%, indonesios 2,4%, turcos 2,2%, surinamenses 2%, marroquinos 2%, Antilles Holandeses y Aruba 0,8%, otros 4.8% (2008 est.)

Los idiomes oficiales son l'holandés, d'orixe xermánicu, variedá del neerlandés, y el frisón (en Frisia).

Tocantes a la relixón, un 30% de la población ye católica, protestantes de la reforma holandesa'l 11%, calvinistes el 6%, otros grupos protestantes representen el 3%; hai un 5,8% de musulmanes, otres relixones 2,2% y nenguna relixón 42% (2006).

 
Imaxe de satélite de los Países Baxos, mayu de 2000.

La capital, Ámsterdam, cuenta con 761.395 habitantes (2009). Les ciudaes más importantes, por númberu d'habitantes, son: Rotterdam (598.199 hab.) llugar onde desagua'l Rin, lo que fizo d'esta ciudá'l puertu de mayor movimientu nel continente; L'Haya (474.292 hab.), Utrecht (299.484 hab.), Eindhoven (209.620 hab.), Tilburgu (199.613 hab.), Groningen (181.194 hab.), Almere (176.432 hab.), Breda (167.673 hab.) y Nijmegen (161.675 hab.)

Los Países Baxos tán estremaos en doce provincies (provincies, singular - provincie): Holanda Meridional (cap. L'Haya), Holanda Septentrional (Haarlem), Brabante Septentrional (Bolduque), Gelderland (Arnhem), Utrecht (Utrecht), Limburgu (Maastricht), Overijssel (Zwolle), Frisia (Leeuwarden), Groningen (Groningen), Drenthe (Assen), Zelanda (Middelburg) y Flevoland (Lelystad).

Xeografía económica editar

Los recursos naturales de los Países Baxos ye'l gas natural, petroleu, alteria, caliar, sal, arena y gravilla y tierra arable. En cuanto al usu de la tierra, estrémase: tierra arable, 21,96 %; colleches permanentes, 0,77 % y otros 77,27 % (2005). La tierra irrigada ye de 5650 quilómetros cuadraos (2003).

Trátase d'unu de los países más desenvueltos del mundu. La so economía ta bien desenvuelta y diversificada. Tien una de les rentes per cápita más altes del mundu: 39 000 dólares de PIB per cápita en 2009. El PIB nútrese especialmente de les rentes del sector servicios 73,7 % (2009 est.), la industria apurre'l 24,4 % y l'agricultura solo'l 1,9 %. La población activa dedicar a los servicios (80 %), a la industria (18 %) y a l'agricultura (2 %).

La economía de los Países Baxos destaca polos sos estables rellación industriales, una tasa moderada de desemplegu y inflación. Tien un papel importante como centru del tresporte européu. Rotterdam ta consideráu como'l mayor puertu mundial. L'actividá industrial ye predominantemente en procesamientu d'alimentos, química, refinamientu del petroleu y maquinaria llétrica. Ente les grandes empreses multinacionales d'orixe holandés tán Philips, complexu electrónicu y electromecánicu; participa na Royal Dutch Shell, y en Unilever, industria químico y de l'alimentación. Un sector agrícola altamente mecanizado emplega a tan solo el 2 % de la población activa pero apurre grandes escedentes pa la industria alimenticio y pa la esportación. Destaca la floricultura de tulipanes y xacintos que se destinen en gran midida a la esportación. Los abondosos camperes son la base de la cría de ganáu vacuno de lleche, bien escoyíu.

Dempués de ventiséis años de crecedera económica ininterrumpíu, la economía de los Países Baxos, que ye bien abiertu y depende del comerciu estranxeru y los servicios financieros, sintió fuertemente la crisis económica global. El PIB holandés contráxose 4,3 % en 2009. Les esportaciones baxaron casi'l 25 % en 2009 por cuenta de la sópita contraición na demanda mundial.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Estreme points of the Netherlands, Consultáu'l 5 d'ochobre de 2008
  2. Países Baxos: clima y vexetación, geografia.laguia2000.com, consultáu'l 11 de febreru de 2010
  3. What is the Climate, Average Temperature/ Weather in Netherlands?, climatetemp.info, consultáu'l 11 de febreru de 2010
  4. Art. 1, lletra c), incisu iii), de la Directiva 92/43/CEE, según especifícase nel mapa bioxeográficu aprobáu'l 25 d'abril de 2005 pol Comité creáu en virtú del artículu 20 de felicidá Directiva.
  5. Nickerson, Colin (5 d'avientu de 2005). Netherlands relinquishes some of itself to the waters. Boston Globe. http://www.boston.com/news/world/europe/articles/2005/12/05/holland_goes_beyond_holding_back_the_tide/. Consultáu'l 18 de setiembre de 2008. 
  6. Olsthoorn, A.A.; Richard S.J Tol (Febreru de 2001). «Floods, flood management and climate change in The Netherlands». Institute for Environmental Studies (Institute for Environmental Studies, Vrije Universiteit). http://de.scientificcommons.org/16816958. Consultáu'l 18 de setiembre de 2008. 
  7. Tol, Richard S. J.; Nicolien van der Grijp, Alexander A. Olsthoorn, Peter Y. van der Werff (2003). «Adapting to Climate: A Case Study on Riverine Flood Risks in the Netherlands». Risk Analysis (Blackwell-Synergy) 23 (3):  páxs. 575–583. doi:10.1111/1539-6924.00338. http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/1539-6924.00338. Consultáu'l 10 d'ochobre de 2007. 

Enllaces esternos editar