Xuana II de Navarra

Xuana II de Navarra (28 de xineru de 1311Conflans-Sainte-Honorine – 6 d'ochobre de 1349Francia) foi Reina de Navarra ente 1328 y 1349.

Xuana II de Navarra
Rei de Navarra

1328 - 1349
Carlos IV de Francia (es) Traducir - Carlos II de Navarra (es) Traducir
Vida
Nacimientu Conflans-Sainte-Honorine28 de xineru de 1311
Nacionalidá Bandera de Francia Reinu de Francia
Reinu de Navarra
Muerte Francia6 d'ochobre de 1349 (38 años)
Sepultura basílica de Saint-Denis (es) Traducir
Causa de la muerte Peste
Familia
Padre Luis X
Madre Margarita de Borgoña
Casada con Felipe de Évreux (es) Traducir (1329 (Gregorianu) – )[1]
Fíos/es
Hermanos/es Juan I (es) Traducir
Pueblu Dinastía de los Capetos
Estudios
Llingües falaes francés
Oficiu política
Cambiar los datos en Wikidata

Primeros años de vida editar

Xuana nació nel castiellu de Conflans, Francia, el 28 de xineru de 1311, fía del rei Lluis I de Navarra y X de Francia,[1] llamáu El Obstinado, y de la so primer esposa, Margarita de Borgoña. A la muerte d'este y del so mediu hermanu Juan I foi escluyida de la socesión de dambos reinos, a favor del so tíu Felipe V de Francia, qu'asumió la corona de dambos reinos, ante la situación provocada pola so edá (tenía seis años), y nes duldes sobre la so llexitimidá debíu al adulteriu cometíu pola so madre.[2] Esti ascensu al tronu foi ratificáu nos Estaos Xenerales de París de febreru de 1317 nel que se prohibió la socesión de la corona francesa a les muyeres. Sicasí, nun la escluyía de reinar #sobre Navarra, anque'l so heriedu sobre'l reinu pirenaicu tardaría dos reinaos en ser reconocida.

Muertu en 1322 Felipe V de Francia y II de Navarra, foi asocedíu pol so otru hermanu, tíu tamién de Xuana, quien asumiría'l reinu como Carlos I de Navarra y IV de Francia.[3] Muertu Carlos el 1 de febreru de 1328 la socesión de Francia quedaba en discutiniu.

Ascensu al tronu de Navarra editar

En Navarra la situación foi aprovechada pa desligarse de la corona francesa.[1] En marzu de 1328 caballeros y representantes de les villes alcordaron en Puente la Reina nun actuar por separáu na socesión del reinu. Amás destituyeron al gobernador del rei Carlos, Pedro Ramón de Rabastens y nomaron dos rexentes: Juan Corbarán de Leet y Juan Martínez de Medrano; y alcordaron llamar a Xuana, fía de Luis X, y al so home Felipe de Évreux pa ser reis de Navarra.[4]

Per otru llau el Gran Conseyu de Saint-Germain-en-Laye presidíu por Felipe VI de Francia, yá rei, alcordó reconocer los derechos de Xuana y Felipe al tronu navarru. En Navarra, ante esto, los rexentes convocaron Cortes pal 1 de mayu nes que se reconocíen como reis a Xuana y Felipe y -y emplazaban a venir al reinu pa ser xuraos. En xunetu la pareya llegó a un alcuerdu con Felipe VI: esti #reconocer como reis de Navarra en cuenta de el so arrenunciu definitivu al reinu de Francia, y a los condaos de Champaña y Brie,[6] en cuenta d'Angoulême y Mortain. Finalmente, en febreru de 1329 entraron en Navarra, tomaron xurisdicción del reinu y xuraron en Pamplona el 5 de marzu, convirtiéndose asina en Xuana II y Felipe III.[1][2]

Carauterístiques del reináu editar

Xuana y Felipe, con numberoses posesiones en Francia, abandonaron Navarra a los trés meses de ser xuraos como reis, y Felipe, llamáu'l Noble, namái tornó en 1343 pa ponese al mandu de les tropes navarres que teníen de participar na cruzada contra Alxecires na que perdió la vida.[7] El so gobiernu, exercíu dende Francia y al traviés de llugartenientes franceses, destacó por:

  • el Amejoramiento del Fueru Xeneral Navarro, añadiendo #trenta y cuatro capítulos con preceptos llegales pa correxir les disposiciones, intentando consolidar el poder real frente a la nobleza. Pa esta reforma'l rei escuchó'l conseyu de les principales dignidaes civiles y relixoses del reinu de Navarra, y les meyores fueron aprobaes nes Cortes de Larrasoaña.
  • Cola mesma finalidá, favorecieron a la burguesía urbana, incluyendo a los sos delegaos nes Cortes.
  • Procuraron diverses meyores alministratives, actualizando los rexistros y faciendo más eficiente la fiscalidá.
  • Creación de dellos órganos de gobiernu, como'l Conseyu Real que collaboró col rei en xeres llexislatives y xudiciales, la Cort o tribunal cimeru de xusticia.

Sociedá de la dómina editar

 
Sellu de la reina Xuana calteníu na Biblioteca Nacional de París.
  • Nesta dómina empieza a tomar fuercia la burguesía, lo que fai poderosos a los conceyos, pero al empar #poner contra los foresteros, incluyendo nesti grupu a xudíos, moriscos, etc.
  • Ye una sociedá abierta a Francia, tantu pelos años xuníos so la mesma corona como pel Camín de Santiago, qu'entra n'España pela frontera navarra.
  • #Reformar ente los años 1339 y 1344 la Colexata de Santa María de Roncesvalles, primer edificiu puramente góticu de la península, que fuera consagrada nel añu 1219.
  • En 1349 la Peste negro que percuerre Europa, afecta especialmente a les juderías navarres causando infinidá de víctimes.
  • La delincuencia en Navarra, ente 1328-1349, yera severamente castigada pola xusticia. Nesos 20 años, y pa una población de 53.000 habitantes nel añu 1350, contabilizáronse 1636 delitos, de los qu'aprosimao'l 50 % yeren violentos, como homicidios o agresiones, y con una particularidá: el destacáu pesu del robu.[3]
  • D'esti reináu data'l primer testimoniu sobre'l xuegu de pelota, correspondiente a la construcción d'un tabláu nel claustru de los dominicos de Pamplona por que'l rei pudiera ver el xuegu “a la palma”.

Persecución a los xudíos editar

Empezó tres la muerte de Carlos I, antes de la llegada de los reis dende París. Foi un reflexu de les persecuciones esistentes en Francia, y fueron curioso orquestadas por una lliga de diversos conceyos. Ante los rumores, les aljamas #preparar pa defendese: Estella, Tudela, Pamplona y Sangüesa reforzaron la guarnición, pero estos procuros nun evitaron l'españíu de la revuelta, aguiyonada por Frai Pedro de Ollogoyen, y a partir del unu de marzu de 1328 los xudíos de Artajona, Ribaforada, Buñuel, Cortes... denunciaron la persecución que dalgunos taben sufriendo. En Estella, Viana, Villafranca, Puente la Reina, Funes y San Adrián numberosos xudíos fueron asesinaos, fuxendo otros munchos a Aragón ónde-yos protexó'l #rey Alfonso IV

El gobernador trató de contener la revuelta y los mesmos rexentes allegaron con mesnaderos y otros homes d'armes en defensa de los xudíos tudelanos, que taben siendo masacrados.

N'abril de 1329, los reis, yá en Pamplona, nomaron un tribunal especial integráu pol mariscal Juan de Rame, el caballeru Guiralt Doignon y el canónigu Vast, p'afayar y sancionar a #los autores de los asaltos. El tribunal demostró que #los autores de les matances nun fueren los pastorelos, acusaos por dalgunos, sinón «xentes del reinu». #Ordenar a les villes y aldegues y a los particulares la devolución de too #robar a los xudíos, y sesenta persones de diverses clases sociales y oficios fueron encarcelaes, anque llueu salieron en llibertá ensin fianza. #Fray Pedro de Ollogoyen, acusáu d'haber promovíu la persecución, foi deteníu en Estella y apurríu al obispu de Pamplona, quien lo zarró na cárcel episcopal. Los xudíos sobrevivientes nun fueron indemnizaos, l'importe de les multes foi pal Estáu y la reina heredó a los xudíos que morrieren ensin herederos.[4]

En 1336, los xudíos de la Navarrería de Pamplona fueron obligaos a morar nuna aljama tapiada.

Guerres editar

  • En 1334, españó una guerra con Alfonso XI de Castiella, que remató cola paz de Fraces en 1335, na que se reconocía a Navarra la posesión del monesteriu de Fitero y la del castiellu de Tudugen.
  • Dempués de la derrota de los Benimerines na Batalla del Salado, Felipe III participó nuna de les guerres contra'l rei de Granada, que condució a #tomar d'Alxecires, finando en Xerez mientres el cercu d'esta ciudá en 1343.

Fallecimientu editar

 
Sepulcru de la Reina Xuana na Basílica de Saint-Denis

Anque dempués de xurar como reina en 1329 salió a Francia y yá nunca tornó a Navarra, Xuana II siguió[7] siendo la reina dempués de la muerte del so home y siguió atentamente atendiendo los asuntos de Navarra per correspondencia. Xuana finalmente morrió pola peste negra qu'afaraba Europa nel so castiellu de Bréval, cerca de París, en 1349.[7] Nel momentu de la so muerte foi declaráu mayor d'edá'l so fíu Carlos el Malu, que yá tenía 17 años.[5]

Descendencia editar

El matrimoniu de Xuana y Felipe asocediera cuando teníen la edá de seis y #doce años, respeutivamente, y frutu d'este nacieren:

  • la infanta Xuana Evreux (1325-1387), relixosa na abadía de Longchamps.[6] El 1329, #los sos padres #comprometer en matrimoniu con Pedro IV d'Aragón con cuenta d'establecer una alianza qu'asegurara la paz con Aragón. Cuando entró como relixosa, arrenunció a tolos sos derechos dinásticos, y el compromisu con Pedro pasó'l 6 de xineru de 1336 a la so hermana María.[7]
  • María de Évreux (1330-1347), casada en 1338 con Pedro IV d'Aragón, cuando la so hermana mayor arrenunció a los sos derechos y al compromisu con Pedro.
  • Blanca de Évreux (1331-1398), casada en 1349 con Felipe VI de Francia.
  • Carlos de Évreux (1332-1387), rei de Navarra como Carlos II.
  • Inés de Évreux (1334-1396), casada con Gastón III Febus, conde de Foix y vizconde de Bearne.
  • Felipe de Évreux (1336-1363), Conde de Longueville.
  • Xuana Inés de Évreux (1338-1387), casada con Josep De Llinás y De Aragón, Barón de Llinás. Al so fallecimientu en 1371 ingresó como monxa.
  • Xuana de Navarra (1339-1403), tamién conocida como Xuana la nueva, yá que la so hermana mayor tamién se llamaba Xuana; casada con Juan I, Vizconde de Rohan.
  • Luis de Navarra (1341-1372). Foi conde de Beaumont--y-Roger.

Ancestros editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Afirmao en: Kindred Britain.
  2. Société des Historiens Médiévistes de l'Enseignement Supérieur Public (2000). L'étranger au Moyen Âge: XXXe Congrès de la S.H.M.E.S. (Göttingen, juin 1999) (en francés). Publications de la Sorbonne. p. 159. ISBN 9782859444075. (2000). L'étranger au Moyen Âge: XXXe Congrès de la S.H.M.E.S. (Göttingen, juin 1999) (en francés). Publications de la Sorbonne, páx. 159. ISBN 9782859444075.
  3. noticias
  4. Indymedia Euskal Herria | 1328: La matanza de judíos en Navarra
  5. Peio J. Monteano, La ira de Dios. Los navarros en la Era de la Peste (1348-1723), páxina 47. Pamiela, Pamplona, 2002. ISBN 84-7681-353-8.
  6. Surget, Marie-Laure (2008). «Mariage et pouvoir : réflexion sur le rôle de l'alliance dans les relations entre les Evreux-Navarre et les Valois au XIV siècle (1325-1376)» (en francés). Annales de Normandie 58e année (n°1-2,). http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/annor_0003-4134_2008_num_58_1_6192. Consultáu'l 13 d'agostu de 2013. , páx.34
  7. Yarza, Joaquin (1996). «Maria de Navarra y la ilustración del Libro de horas de la Biblioteca Nazionale Marciana». Libro de horas de la reina María de Navarra. Barcelona: Moleiro. ISBN 8488526202.Yarza, Joaquin (1996). Libro de horas de la reina María de Navarra.. Barcelona: Moleiro. ISBN 8488526202.Yarza, Joaquin (1996). Libro de horas de la reina María de Navarra.. Barcelona: Moleiro. ISBN 8488526202., páx.96

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Carlos I
Reina de Navarra

(Junto a su marido Felipe III)
1328 - 1349
Socesor:
 
Predecesor:
Vacante
{{{títulu2}}}
1328 - 1349
Socesor:
{{{socesora2}}}
Predecesor:
Vacante
{{{títulu3}}}
1328 - 1349
Socesor:
{{{socesora3}}}