Zona d'Asentamientu

La Zona d'Asentamientu o Zona de Residencia (nome completu en rusu: Черта́ постоя́нной евре́йской осе́длости[1], pue traducise como «llinia d'asentamientu permanente xudíu») nel Imperiu Rusu de 1791 a 1917 (en realidá hasta 1915) , foi la frontera del territoriu, fora del cual prohibióse a los xudíos[2] la residencia permanente yá que cola esceición de delles categoríes, qu'en distintos momentos incluyeron, por casu, comerciantes del primer gremiu, persones con educación cimera, reclutes en serviciu, artesanos asignaos a gremios d'artesanos, caraítes[3] y Xudíos de Bujaria. L'área del territoriu ye d'aproximao 1 224 008 km²[4].

Mapa de la Zona d'Asentamientu.

Cubriendo'l 20 % del territoriu de la Rusia europea, la Zona de Residencia correspuende a les fronteres históriques de la República de les Dos Naciones ya inclúi lo qu'anguaño ye Bielorrusia, Lituania, Moldavia, Polonia, Ucrania y la parte occidental de Rusia. Amás, delles ciudaes dientro de la Zona de Residencia taben escluyíes de la mesma. A un númberu de xudíos cualificaos dexábase-yos vivir fora d'ella.

Historia editar

La Zona de Residencia foi definíu orixinalmente pol decretu de Catalina II en 1791, dempués d'intentos fallíos de los sos predecesores, como'l de la zarina Isabel I, para espulsar a los xudíos de Rusia si nun se convertíen a la ortodoxa rusa., como'l territoriu de Rusia, onde los xudíos podíen establecese y comerciar. Surdió dempués de la Segunda Partición de la Commonwealth Polacu-Lituana, cuando los sos territorios orientales, xunto cola población xudía local, pasaron a formar parte del Imperiu Rusu. Les principales razones para la so creación fueron económiques y nacionalistes. Ente que la sociedá rusa tradicional estremárase en nobles, siervos y clérigos, el progresu industrial fizo que remaneciera la clase media, que foi rápido constituyida polos xudíos, que nun pertenecíen a nenguna de les clases anteriores. Llindando l'área de residencia, el poder imperial intentó asegurase la crecedera d'una clase media non xudía.

La Zona de Residencia cubría asentamientos de tipu urbanu especialmente axustaos: pequeñes ciudaes (nun se dexaba vivir nel campu) d'una parte significativa del Reinu de Polonia, Lituania, Bielorrusia, Besarabia, Latgale, que formaba parte de la provincia de Vitebsk, y agora - Letonia, según parte del territoriu de la Ucrania moderna, correspondiente a les provincies del sur del Imperiu Rusu[5].

L'empiezu real de la llinia d'asentamientu xudíu foi establecíu pol decretu de la emperatriz Catalina II del 23 d'avientu de 1791 (3 de xineru de 1792), que formalmente foi la reacción final del gobiernu del imperiu a la carta del comerciante xudíu de Vitebsk, Tsalka Faibishovich; el decretu dexaba a los xudíos morar permanentemente en Bielorrusia y Novorossia, entós una rexón apocayá amestada a Rusia, y prohibía la entrada a la clase mercantil sobremanera, en Moscú (esixencia de los comerciantes locales, que tarrecíen la competencia). L'investigador de la hestoria de la xudería en Rusia, Heinrich Sliozberg, señaló que'l decretu de Catalina en 1791 yera solo una prueba de que "nun consideraben necesariu faer una esceición pa los xudíos: esistíen restricciones a derechos de circulación y a la llibre elección de residencia pa toos, en gran parte inclusive para los nobles "[6].

Cola tercer partición de Polonia, la llinia incluyó les provincies de Vilna y Grodno, onde vivía un númberu significativu de xudíos.

La formalización llegal final de la Zona de Asentamientu foi informada poles Regulaciones sobro la Organización de los Xudíos" de 1804 , que numbera les provincies y territorios onde los xudíos pueden establecese y comerciar. Les provincies d'Astracán y Cáucasu (hasta 1835) amestáronse a les provincies abiertes a los xudíos. El Reglamentu" ordenaba puramente que tolos xudíos rexistrar n'unu de los estaos": llabradores, fabricantes y artesanos, comerciantes, meshanstvo (una clase urbana más baxa na Rusia zarista antes de 1917).

Les "Regulaciones" de 1804 basábense en parte na Opinión del senador Gabriel Derzhavin[7] sobro les causes de la escasez d'alimentos en Bielorrusia y, en gran midida, nos proyectos de llei polacos del sieglu XVIII[8].

El términu en sí (orixinalmente "la llinia de residencia permanente de los xudíos") apaeció per primer vegada nel Estatutu sobro los xudíos" de 1835[9][10].

La institución de la Zona de Residencia cobró especial importancia para les autoridaes ruses dempués de la segunda partición de Polonia en 1793. Ente que la población xudía rusa, hasta esi momentu, taba llindada, l'anexón de los territorios polacu-lituanos amontó sustancialmente la población xudía. Nel so puntu culminante, la Zona de Residencia, incluyendo los nuevos territorios polacos y lituanos, tenía una población xudía de más de 5 millones, que representaba'l mayor componente (40 %) de xudíos del mundu nesi momentu.

Ente 1791 y 1917, periodu nel que la Zona de Residencia esistió, hubo delles reconfiguraciones de fronteres, polo que ciertes árees fueron abiertes y zarraes pal asentamientu xudíu, como'l Cáucaso. Coles mesmes, a los xudíos prohibióse-yos vivir en comunidaes agrícoles (según en Kiev, Sebastopol y Yalta, y fueron forzaos a vivir en pequeños pueblos de provincies, realizando la construcción de shtetls (del yidis שטעטל shtetl ‘pobláu’). Mercaderes xudíos del primer gremiu, xente con educación cimera o especial, artesanos, soldaos, partíos acordies con la Carta de Reclutamiento de 1810, y los sos descendientes, teníen el derechu de vivir fora de la Zona de Residencia. En dellos periodos, dispenses especiales fueron daes a xudíos para vivir nes grandes ciudaes imperiales, pero estes fueron curties, y dellos miles de xudíos fueron espulsaos a la parte de Residencia dende San Petersburgo y Moscú a finales de 1891.

Mientres la Segunda Guerra Mundial, tol área de l'antigua Zona de Residencia tuvo sol dominiu de l'Alemaña nazi nel Frente Oriental, cola resultancia de llugares de exterminación masiva per parte de los autodenominados Einsatzgruppen y la collaboración da Wehrmacht,[11]n'unu de los grandes planes operativos d'estermín sistemáticu de xudíos, como parte del Holocaustu. Esto llevó a la casi desapaición de la vida xudía nel área onde antes tuvo la mayor concentración de xudíos.

La vida na Zona de Residencia editar

 
Isaac Asknaziy, Boda xudía, 1893. Tien llugar nun shtetl de la Zona d'Asentamientu; la pareya ye precedida y acompañada per una banda de músicos xudíos que toquen klezmer.[12]

La vida nos shtetls de la Zona de Residencia yera bien dura y cutida pola probeza. Un sistema sofisticáu d'organizaciones voluntaries de bienestar social xudíes desenvolvióse para satisfaer les necesidaes de la población, siguiendo'l conceutu tradicional xudíu de la tzedaká, que significa lliteralmente xusticia y non caridá, partiendo de la premisa de que xuno de les pilastres del xudaísmu ye la xusticia (n'hebréu tzedek).[13][14] Diverses organizaciones apurríen vistíu a los estudiantes probes, aprovíen de comida kosher a los soldaos xudíos reclutados pol exércitu del zar, apurríen tratamientu médicu gratuitu a los probes, concedíen dotes y dote a les novies probes, y otorgaben educación técnica a los güérfanos. Acordies con l'Atles d'historia xudía de Martin Gilbert, nenguna provincia na Zona de Residencia tenía menos d'un 14 % de probes; los xudíos lituanos y ucranianos constituyíen el 22 % de la población probe.[15]

Por cuenta de la so concentración na Zona de Residencia, los xudíos yeren oxetivos más fáciles para los pogromos. Esto, xunto coles represives y discriminatories Lleis de mayu, en munchos casos afaró comunidaes enteres. Anque los pogromos asocedieron mientres tola esistencia de la Zona de Residencia, los sucesos más graves asocedieron de 1881 a 1883 y de 1903 a 1906, teniendo como oxetivu cientos de comunidaes, morriendo miles de xudíos y causando cientos de miles de rublos en daños a la propiedá.

 
Maestru xudíu del sieglu XIX nun jéder pa infantes o aula d'estudios primarios hebraicos en Podolia.
 
Yehuda Pen, Semeya d'home del shtetl, Bielorrusia, 1890-95.

Un efectu positivu de la concentración de xudíos nel área circunscrita foi'l desenvolvimientu del modernu sistema de yeshivá(centru d'estudios de Torá y Talmud) Hasta principios del sieglu XIX, cada pueblu caltenía a los sos propios estudiantes avanzaos, qu'aprendíen na sinagoga local con dirección rabínica de la comunidá. Cada estudiante tomaba les sos comíes en distintes cases acaldía, un sistema conocíu como esn teg (‘díes de comida’, עסן טעג ). Esistía una cuota xudía para la educación: dende 1886, el porcentaxe d'estudiantes xudíos nun podía superar el 10 % dientro de la Zona de Residencia, el 5 % fora d'ella, y el 3 % nes capitales (Moscú, San Petersburgo y Kiev). Les cuotes nes capitales amontóse llixeramente en 1908 y 1915.

A pesar de les difíciles condiciones de vida y trabayu de la población xudía, les cortes de dinastíes hasídicas floriaron na Zona de Residencia. Rabinos como'l rabín de Gerrer, Yehudah Aryeh Leib Alter (conocíu como'l Sfas Emes), el rabín de Chernóbil y el rabín de Vinnitsa teníen tantos siguidores que los minyanim (plural del sustantivu minyán, que ye la práctica xudía d'oración en grupu de 10 persones o más) facíense nes mesmes cases d'estos.

Los problemes de la vida xudía na Zona de Residencia fueron inmortalizados por escritores yidis, como l'humorista Sholem Aleijem, que les sos hestories de Tevye der Miljiger («Tevie el llecheru») nel shtetl de ficción de Anatevka, fueron la base para El violinista nel teyáu. Por cuenta de les dures condiciones de la vida diaria na Zona de Residencia, alredor de dos millones de xudíos, principalmente non relixosos, emigraron a los Estaos Xuníos. Sicasí, esti éxodu nun afectó a la estabilidá de la población xudía na Zona de Residencia, que permaneció en 5 millones debíu al altu índiz de natalidá.

Mientres la Primer Guerra Mundial, la Zona de Residencia perdió'l ríxidu control de la población xudía cuando un gran númberu de xudíos fuxeron al interior de Rusia escapando del exércitu invasor alemán.

El 20 de marzu de 1917, la Zona de Residencia foi abolida pol decretu del Gobiernu Provisional Rusu Una bona parte de la Zona de Residencia, xunto cola so población xudía, pasó a ser parte de Polonia. La Revolución Bolchevique y les guerres de 1918 a 1920 tamién tuvieron como resultáu munchos pogromos y escesos militares; sobro 1236 d'ellos n'Ucraína a lo llargo de los cualos calcúlase que fueron asesinaos 200 000 xudíos.[16]

Xeografía de la Zona de Residencia editar

La Zona de Residencia incluyó les siguientes árees:

1791 editar

Nel ukaz (forma llexislativa) de Catalina II de Rusia, del 23 d'avientu de 1791:

  • Bielorrusia:
    • Gobernación de Moguilev
    • Gobernación de Polotsk (depués reorganizada dientro de la Gobernación de Vítebsk)
  • Novorrosiya:

1794 editar

Dempués de la segunda partición de Polonia, nel ukaz del 23 de xunu de 1794, añadiéronse más árees:

  • Gobernación de Minsk
  • Gobernación de Moguilev
  • Gobernación de Polotsk
  • Malarrosiya:
    • la mayor parte de la Gobernación de Kiev
    • Volhynia (Gobernación de Iziaslav)
    • Podolia (Gobernación de Bratslav)
  • Gobernación de Chernígov
  • Gobernación de Nóvgorod-Síverski (depués convertida en Gobernación de Poltava)

1795 editar

Dempués de la tercer partición de Polonia, añadiéronse les siguientes árees

  • Gobernación de Vilna
  • Gobernación de Grodno

1805–1835 editar

La Zona de Residencia gradualmente asimila:

  • Les gobernaciones de Lituania
  • El Krai del suroeste
  • Bielorrusia ensin les árees rurales
  • Malarrosiya ensin les árees rurales
  • Gobernación de Chernígov
  • Novorrosiya ensin Nikoláiev y Sebastopol
  • Gobernación de Kiev ensin la mesma ciudá de Kiev
  • Les gobernaciones báltiques ciérrense para nueves llegaes de xudíos
  • Polonia del Congresu (zona de Polonia sol Imperiu Rusu)

Les árees rurales a 50 verstas de la frontera occidental tán cerraes a nuevos asentamientos.

Final editar

  • Gobernación de Chernígov (delles partes de la mesma tán agora nel Óblast de Bryansk)
  • Gobernación de Poltava
  • Gobernación de Táurida (Crimea)
  • Gobernación de Jersón
  • Gobernación de Besarabia
  • Uyezd de Velizh (güei parte del Óblast de Smolensk)
  • El Krai del Noroeste (tou, Lituania y Bielorrusia)
    • Gobernación de Vilna
    • Gobernación de Kovno
    • Gobernación de Grodno
    • Gobernación de Minsk
    • Gobernación de Moguilev
    • Gobernación de Vítebsk (delles partes tán güei nel Óblast de Pskov)
  • Krai del Suroeste (parte, agora n'Ucraína)
    • Gobernación de Kiev
    • Gobernación de Volinia
    • Gobernación de Podolia
  • Gobernaciones de Polonia (Polonia del Congresu)
    • Gobernación de Varsovia (Ente 1837 y 1844, Gobernación de Mazovia) (Варшавская губерния (Мазовецкая губерния 1837–1844))
    • Gobernación de Lublin (Люблинская губерния)
    • Gobernación de Plock (Плоцкая губерния)
    • Gobernación de Kalisz (Калишская губерния)
    • Gobernación de Piotrków (Пëтроковская губерния)
    • Gobernación de Kielce (Ente 1837 y 1844 Gobernación de Cracovia) (Келецкая губерния (Краковская губерния 1837–1844))
    • Gobernación de Radom (Радомская губерния)
    • Gobernación de Siedlce (Ente 1837 y 1844 Gobernación de Podliasia) (Седлецкая губерния (Подлясская губерния 1837–1844))
    • Gobernación de Augustów (Августовская губерния 1837–1867), estremada en:
      • Gobernación de Suwałki (Сувалкская губерния)
      • Gobernación de Łomża (Ломжинская губерния)

En 1882 prohibióse a los xudíos asitiase nes árees rurales.

Les siguientes ciudaes dientro de la Zona de Residencia taben escluyíes de la mesma:

La práctica de aplicar restricciones a la Zona d'Asentamientu/Residencia en diferentes momentos editar

A finales del sieglu XIX, 5 millones de xudíos vivíen nel Imperiu Rusu. Solo unos 200 mil d'ellos teníen derechu a vivir en ciudaes que nun formaben parte de la Zona d'Asentamientu[17] Inclusive una salida temporal de la Zona d'Asentamientu foi complicada para los xudíos. La residencia de xudíos acordies con el decretu sobro la Zona d'Asentammientu dexábase solo en ciudaes y pueblos especialmente especificaos, pero non nel campu. La resultancia d'estes restricciones, según les restricciones na elección de la ocupación, foi'l hacinamiento y la probeza estremos nos conceyos dientro de la llinia. L'historiador Walter Lacker señaló qu'a principios de la década de 1880, la mayoría de los xudíos rusos vivíen muncho peor que los llabradores y trabayadores rusos más probes, y la mayor parte taba condergada a una lenta estinción por fame .[17]Hasta'l reináu del emperador Alejandro II, nengunu de los xudíos en Rusia tenía derechu a una residencia permanente fuera de la Zona d'Asentamientu

.El 16 de marzu de 1859 emitióse un decretu imperial, gracies al cual la prohibición nun s'aplicó a los comerciantes del primer gremiu (si yeren comerciantes del primer gremiu dientro de la Zona d'Asentamientu antes de la publicación del decretu mientres dos años ; si fueron comerciantes del primer gremiu dientro del Pale of Settlement dempués de la publicación del decretu per cinco años). Concedíu pol decretu de 1859, el derechu a ser clasificáu ente los comerciantes del primer gremiu nun s'aplicaba a les ciudaes de la franxa fronteriza cincuentena de les provincies occidentales y la provincia de Besarabia, a les ciudaes de les rexones cosaques, a otres ciudaes yá Finlandia. Los comerciantes xudíos del primer gremiu podíen llevase a vivir fora de la Zona del Asentamientu a un emplegáu y cuatro sirvientes domésticos. L'almisión al primer gremiu yera posible si cumplíense dos condiciones: llograr un certificáu comercial d'una determinada categoría (a principios del sieglu XX costaba de 500 rublos a 1500 rublos per añu) y llograr un certificáu de gremiu (a principios del sieglu XX - 75 rublos per añu); Nun se riquiría participación real en nenguna actividá industrial o comercial nin el consentimientu del propiu gremiu para xunise. Poro, xunise a la clase de comerciantes del primer gremiu representó esencialmente una oportunidá para esaniciar les restricciones de residencia, suxetu al pagu d'impuestos y una espera de cinco años, lo que yera inaceptablemente caru para la mayoría de los xudíos.

Dende'l 27 de payares de 1861, la prohibición nun s'aplicó a les persones con educación cimera, que tuvieren diplomes de los graos científicos de doctor en medicina y ciruxía; amás, llevantóse la prohibición para les persones que tuvieren títulos de doctoráu, maestría o candidatos d'otres facultaes de la universidá.

Les lleis de 1865, 1866, 1867 llevantaron la prohibición de los médicos xudíos que nun tienen un doctoráu.

Dende 1872, llevantóse la prohibición de los xudíos que se graduaron del cursu d'estudios nel Institutu de Tecnoloxía de San Petersburgo.

Dende'l 19 de xineru de 1879, otorgóse'l derechu de residencia ubicua a los xudíos: 1) aquellos que se graduaron d'instituciones d'educación cimera, incluyíes les médiques, 2) asistentes de farmacéuticos, dentistes, paramédicos y parteres, 3) estudiantes de farmacia, paramédicos y parteres .

La prohibición de vivir fora de la Zona d'Asentamientu/Residencia nun s'aplicaba a los artesanos de los gremios (rexistraos en gremios d'artesanos, que yeren unes instituciones estatales arcaiques) nin a los rangos inferiores retiraos qu'ingresaben al serviciu militar a manera de reclutamientu. A les persones inscrites en gremios d'artesanos concedíense-yos permisos temporales pa morar en determinaes localidaes, la mayoría de les vegaes por aciu contratos y so la supervisión de la policía local.

Les siguientes formes de salir de la Zona d'Asentmmientu/Residencia (llograr una educación y rexistrase nun taller d'artesanía) acomuñáronse coles sos propies dificultaes. Dende la década de 1880, tuvo vixente una tasa porcentual nes instituciones d'educación cimera: el máximu dexáu d'estudiantes xudíos (3% nes capitales, 5% n'otres ciudaes, 10% dientro de la Zona d'Asentamientu/Residencia). Los talleres d'artesanía en toles ciudaes de la Zona d'Asentammientu/Residencia, sacante Odessa, eslléironse na década de 1880.

El Conde II Tolstoi escribió que'l poder estatal rusu, al crear y caltener la llei sobro la Zona d'Asentamientu, partió de la premisa de que, na persona de los xudíos, tratar d'un pueblu dafechu mimáu, criminal y casi incorrexible.[18]

En sentíu figuráu, el conceutu de " Zona d'Asentamientu" convirtióse en sinónimu de la política d'antisemitismu estatal, especialmente na segunda metá del sieglu XIX[19][20]. Esti antisemitismu basábase na intolerancia relixosa y na mayoría de los casos nun s'aplicó a los xudíos bautizaos. La prohibición de l'agricultura, les restricciones d'almisión a ximnasios y universidaes, una actitú semioficial escontra los xudíos como ciudadanos con derechos llindaos, pogromos, tou esto condució, per un sitiu, a un aumentu de la migración de xudíos a los Estaos Xuníos y la so colonización agrícola d'Arxentina y Palestina, cola otra, a la radicalización del pueblu qu'alimentaba a les organizaciones y partíos revolucionarios. Munches figures culturales criticaron la política de prohibición. Vladimir Korolenko na so hestoria “Los hermanos Mendel” escribió: “La Zona d'Asentamientu esistía como un fechu dáu, infrayable y non suxetu a crítiques. Nin siquier recuerdo que la mesma palabra ' Zona d'Asentamientu' usárase nesi momentu ". David Benarier (Manevich) na so obra de teatro "Fiyascu de la vida" (1907) criticó a la zona del asentamientu y llamó a los xudíos "fiyascos de Rusia". Nel periodu de 1881 a 1914, 1,5 millones de xudíos emigraron a Estaos Xuníos dende Rusia

.Ello ye que la Zona d'Asentamientu dexó d'esistir el 19 d'agostu de 1915, cuando'l titular del Ministeriu del Interior autorizó, en vista de les circunstancies estraordinaries del tiempu de guerra, la residencia de xudíos n'asentamientos urbanos fuera da Zona d'Asentamientu, cola esceición de les capitales y localidaes so la xurisdicción de los ministros de la corte imperial y l'exércitu (esto ye, los suburbios de San Petersburgo y tola llinia del frente)[21][22] L'abolición de la Zona d'Asentamientu nun representó una allandiadura de la política escontra los xudíos; otra manera, una parte significativa dela Zona d'Asentamientu cayó na zona de primer llinia, y el gobiernu creía que los xudíos, consideraos por él como un elementu pocu confiable, representaríen menos peligru n'otres árees.

La Zona d'Asentamientu foi abolía pol Gobiernu Provisional dempués de la Revolución de Febreru, anque de fechu dempués del españíu de la Primer Guerra Mundial, en 1914-1916, según l'historiador Pavel Polyan, 250-350 mil xudíos fueron desallugaos del frente. provincies occidentales (los territorios del Reinu de Polonia, Kovno, Kurland, en parte de les provincies de Grodno, Volyn y Podolsk) y treslladáronse a les provincies de Poltava, Yekaterinoslav y Tauride de Rusia. La mayoría de los xudíos desallugaos del Reinu de Polonia (hasta 80 mil persones) fuxeron a Varsovia[23]

Referencies editar

  1. Черта оседлости — статья из Электронной еврейской энциклопедии (Zona d'Asentamientu - artículu de la Enciclopedia xudía electrónica)
  2. Los actos llegales rusos del sieglu XIX xeneralmente usaben el términu xudíu, que orixinalmente significaba una persona que yera miembru del kahal (comunidá). Na lliteratura xurídica de principios del sieglu XX, el términu "persona de fe xudía" tamién s'utilizaba con frecuencia (vease, por casu: Иоффе М. С. - Важнейшие законодательные акты (1908—1912 гг.).
  3. Los caraítes, en contraste col xudaísmu, na Rusia zarista destacáronse como una relixón separada.
  4. John Klier. Pale of Settlement // The YIVO Encyclopedia of Jews in Eastern Europe. (англ.) (Проверено 20 февраля 2017)
  5. Geller M. Ya. Ch. 9. Realidá y sueños de Alexandru I // Hestoria de l'Imperiu Rusu. En 3 vols. ISBN 5-87902-073-8 ISBN 5-87902-074-6.
  6. Genrikh Borisovich Sliozberg -Политический характер еврейского вопроса( La naturaleza política de la cuestión judía), 1907
  7. "Sobro la repunancia de la fame en Bielorrusia y l'ordenación de la vida de los xudíos" (1800) «Об отвращении в Белоруссии голода и устройстве быта евреев» (1800).
  8. Bershadsky S. Regulaciones sobro los xudíos en 1804. La esperiencia de la investigación histórica y los motivos d'esti monumentu llexislativu. // "Sunrise", publicáu por AE Landau. - 1895
  9. Aprobáu imperialmente el 13 d'abril de 1835
  10. Colección cronolóxica completa de lleis y regulaciones relatives a los xudíos. Archiváu'l 6 de xunetu de 2018 en Wayback Machine
  11. Hans Georg Heer -Tote Zonen – Die deutsche Wehrmacht an der Ostfront, 1999, ISBN 3-930908-51-4
  12. Pintor xudeo-rusu de Vitebsk, Asknaziy (1856-1902) realizó obres con temátiques bíbliques ya inspiraes tanto nel Tanak como nel Evanxeliu; trabayó amás temátiques costimistes que concernen respeutivamente al xudaísmu y al cristianismu.
  13. Gilbert, Martin. The Routledge Atlas of Jewish History, Seventh Ed., Routledge, Glasgow, 2009, p. 73
  14. Itzigsohn, José. Tras las huellas de Ashkenaz, Editorial Milá, Buenos Aires, 1989, p. 211
  15. An area of Russia where Jews were most oppressed, the Pale of Settlement gave rise to amazingly good things.
  16. Ausubel, Nathan. Historia ilustrada del pueblo judío, Compañia Editorial Fabril Editora, Buenos Aires, 1960, p. 255
  17. 17,0 17,1 Laker V. - Hestoria del sionismu = Una hestoria del sionismu ISBN 5-232-01104-9.
  18. Tolstoi - Antisemitismu en Rusia y otros artículos sobro la cuestión xudía. / prólogu K. K. Arsenyeva
  19. Polyan P. - Cómo cruzamos la Zona d'Asentamientu // Novaya Gazeta. - 2017.- 27 de marzu (No. 31).
  20. Polyan P. Cien años ensin la Zona d'Asentamientu // Vedomosti. - 2017.- 24 de marzu (No. 4287).
  21. Recopilación de los estatutos y órdenes más importantes vixentes dende'l 1 de xunetu de 1914 al 1 de xineru de 1916, provocaos por circunstancies béliques
  22. Аронсон Г. Я. - En la lucha por los derechos civiles y nacionales: Tendencias sociales en los judíos rusos // KRE-1. - S. 232.
  23. http://www.demoscope.ru/weekly/knigi/polian/polian_0-2.pdf

Enllaces esternos editar