República de les Dos Naciones

La Mancomunidá de Polonia-Lituania, conocida na so dómina como la República de les Dos Naciones o Mancomunidá de les Dos Naciones (en polacu: Rzeczpospolita Obojga Narodów, en lituanu: Abiejų tautų respublika, en bielorrusu: Рэч Паспаліта, n'ucraín: Річ Посполита y en llatín: Regnum Serenissimum Poloniae), a partir del sieglu XVIII tamién llamada oficialmente República de Polonia, (en polacu: Rzeczpospolita Polska), foi una república aristocrática federal formada en 1569 pol Reinu de Polonia y el Gran Ducáu de Lituania, y duró hasta les reparticiones de Polonia en 1795. L'Estáu nun cubrir solo los actuales territorios de Lituania y Polonia (sacante l'actual zona occidental d'esti país), sinón tamién el territoriu de Bielorrusia, gran parte d'Ucraína, Letonia, Estonia, según el óblast de Kaliningráu y partes de los óblast de Smolensk y Briansk en Rusia.

Reinu de Polonia
República de les Dos Naciones
(de 11 xunu 1569 a 24 ochobre 1795)
estáu desapaecíu
Coat of arms of the Polish–Lithuanian Commonwealth (en) Traducir
Himnu nacional Gaude Mater Polonia
Alministración
Capital Cracovia (de 1569 a 1596)
Varsovia (de 1596 a 1795)
Vilnius (de 1569 a 1596)
Forma de gobiernu Monarquía hereditaria (de 1569 (Gregorianu) a 1573 (Gregorianu))
monarquía eleutiva (de 1573 (Gregorianu) a 1791)
Monarquía hereditaria (de 1791 a 1792)
monarquía eleutiva (de 1792 a 1795)
Monarquía constitucional (de 1791 a 1792)
Llingües oficiales polacu
Idioma ruteno
llatín
Relixón oficial Ilesia Católica y Ruthenian Uniate Church (en) Traducir
Xeografía
Coordenaes 50°03′N 19°56′E / 50.05°N 19.93°E / 50.05; 19.93
Superficie 865000 km²
Llendaba con Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, Estáu monásticu de los Caballeros Teutónicos, Ducáu de Prusia, Reinu de Prusia, Reinu d'Hungría, Imperiu Otomanu, Imperiu Rusu, Zarato rusu, Suecia, Kanatu de Crimea, Ducado de Curlandia y Semigalia (es) Traducir y Principáu de Moldavia
Demografía
Población 7 500 000 hab. (1580)
Densidá 8,67 hab/km²
Economía
Moneda zloty de Polonia-Lituania (es) Traducir y złoty (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
República de les Dos Naciones (ca. 1635).

Orixinalmente los idiomes oficiales o formales de la mancomunidá yeren el llatín, el polacu (nel Reinu de Polonia) y el ruteno (nel Gran Ducáu de Lituania). Idiomes informales o d'usu cotidianu yeren el lituanu y el bielorrusu nel este y sur del territoriu axudicáu entós a Lituania, zona habitada mayoritariamente por bielorrusos; n'Ucraína, perteneciente entós a Polonia l'idioma informal o cotidianu yera l'ucraín, pero a la fin del sieglu XVIII l'únicu idioma oficial resultó ser el polacu. Nel so apoxéu, la mancomunidá tenía 1 036 000 km² de superficie y múltiples grupos étnicos, con una población d'aproximao once millones d'habitantes.

La mancomunidá foi una estensión de la Unión polacu-lituana, una unión personal ente estos dos Estaos qu'esistía dende 1386. La mancomunidá yera unu de los más grandes y poblaos Estaos d'Europa y mientres dos sieglos caltuvo guerres con Livonia, Moscovia, l'Imperiu otomanu y Suecia.

El sistema políticu de la mancomunidá, llamáu Democracia de los Nobles o Llibertá dorada, carauterizar pola llimitación del poder del monarca poles lleis y la cámara llexislativa (Sejm) controlada pola nobleza de Polonia (szlachta). Esti sistema foi'l precursor de los conceutos modernos de democracia,[1] monarquía constitucional,[2][3][4] y federación.[5]

El ducáu de Varsovia, establecíu en 1807, rastrexó los sos oríxenes na mancomunidá. Otros momentos apaecieron mientres el Llevantamientu de Xineru (1863-1864) y yá na década de 1920, na cual Józef Piłsudski intenta crear una federación llamada El mioędzymorze (ente los mares), con Lituania y l'Ucrania de Simon Petliura.

Güei Polonia considerar a sigo mesma como la socesora de la Mancomunidá,[6] ente que la República de Lituania anterior a la Segunda Guerra Mundial alloñar de l'asociación, de la cual considera que nun foi un beneficiu históricu na so esistencia.[7]

Historia editar

La creación de la Mancomunidá pola Unión de Lublin en 1569 foi una de les proezas de Segismundo II Augusto, últimu rei de la dinastía Jagellón. A la so muerte en 1572 siguiéron-y trés años d'interregno, mientres el cual fixéronse axustes al sistema constitucional, qu'amontaron el poder de la nobleza (szlachta) y establecieron una monarquía electiva.

 
Escudu de Polonia-Lituania.

La mancomunidá algamó'l so apoxéu na primer metá del sieglu XVII. El so poderosu Parllamentu (Sejm) taba apoderáu polos nobles, que se negaron a participar na Guerra de los Trenta Años, qu'afaró gran parte d'Europa. La so neutralidá nesti conflictu políticu y relixosu dexó-y a la mancomunidá defendese de los sos vecinos: la Rusia imperial, Suecia y los vasallos del Imperiu otomanu, ya inclusive llanzar ofensives contra estos. Mientres les delles invasiones polaques de Rusia (1605-1618), que se topaba debilitada pol Periodu Tumultuoso, les tropes de la mancomunidá ocuparon Moscú del 27 de setiembre de 1610 al 4 de payares de 1612, hasta que fueron espulsaes tres un asediu.

El poder de la Mancomunidá decayó nes décades siguientes a la evacuación de Moscú. El primer contratiempu foi la rebelión cosaca, sofitada pol Kanato de Crimea, nos territorios surorientales; los rebeldes pidieron la proteición del zar. En 1651, por cuenta de la creciente amenaza de los sos aliaos tártaros, el atamán cosacu Bogdán Jmelnitski solicitó al zar Alejo I de Rusia qu'incorporara Ucrania a Rusia como ducáu autónomu (1654).[8] L'anexón parcial rusa facilitó la sustitución de la influencia polaca pola rusa nesa rexón. El segundu infortuniu pa la mancomunidá foi la invasión sueca de 1655, na que participaron tamién Transilvania y Brandeburgu, y que se conoz como «El Diluviu».

 
Los 15 Ducaos de 1617 del rei Segismundo III Vasa.

Na segunda metá del sieglu XVII, Xuan III Sobieski, rei de la debilitada mancomunidá, se coligó col emperador del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, Leopoldu I d'Habsburgu; xuntos vencieron al Imperiu otomanu na batalla de Viena (1683), que marcó'l final de doscientos cincuenta años de conflictos ente la Europa cristiana y l'islam otomanu. Pola so resistencia a les meyores musulmanes, el país ganó'l nome de Antemurale Christianitatis.[5] Mientres los siguientes dieciséis años llibró la Gran Guerra Turca, qu'espulsó a los otomanos al sur del Danubiu; nunca más volvieron amenaciar la Europa central.

Nel sieglu XVIII, la mancomunidá encaraba munchos problemes internos y yera vulnerable a influencies esteriores. La inestabilidá del sistema políticu llevó a l'anarquía. Los intentos de reforma, como los realizaos pol Sejm ente 1788 y 1792 y que remataron na Constitución del 3 de mayu tercer Constitución, llegaron demasiaos tarde, cuando'l Imperiu rusu, el reinu de Prusia y l'Imperiu austriacu yá s'estremara parte del país. En 1795 la Mancomunidá Polacu-Lituana sumió del mapa européu. Polonia y Lituania restablecieron la so independencia como países separaos en 1918, el mesmu añu qu'empezó la Guerra civil rusa.

Mapes históricos de la mancomunidá editar

Organizaciones polítiques editar

 
Unión de Lublin de 1569, por Jan Matejko, 1869, oleu, 298 × 512 cm., Muséu nacional de Varsovia.
Vease: Cargos oficiales na comunidá polacu-lituana

Llibertá dorada editar

 
La República nel cenit del so poder. Llibertá Dorada. La Eleición llibre de 1573, por Jan Matejko.

La doctrina política de la Mancomunidá yera: «El nuesu Estáu ye una república so la presidencia del rei». El canciller Juan Zamoyski sumó a esta doctrina: Rex regnat et non gubernat (el rei reina, pero nun gobierna). La Mancomunidá tenía un parllamentu, el Sejm, según un senat y un rei electu. El rei taba obligáu a respetar los derechos de los nobles, especificaos nos Articuli Henriciani (Artículos del rei Enrique), como tamién na Apauta Conventa axustada a la de la so eleición.

El poder del monarca yera llindáu, a favor d'una clase noble. Cada nuevu rei tenía que suscribir los Artículos del rei Enrique, que yeren la base del sistema políticu de Polonia ya incluyíen inesperaes garantíes de tolerancia relixosa. Col tiempu, los artículos fueron fundíos con Apautar Conventa, hasta'l puntu de que'l rei yera efeutivamente un compañeru de la clase noble, supervisáu por un grupu de senadores.

La fundación del sistema políticu denomináu Llibertá Dorada (en polacu Zlota Wolność, un términu usáu dende 1573), incluyía:

  • Eleiciones llibres por tolos nobles que quixeren participar;
  • Sejm, el parllamentu de la Mancomunidá que'l rei tenía de convocar cada dos años.
  • Apauta Conventa, "convenios a alcordar" axustaos col rei electu, incluyendo una cuenta de bienes, derivaos del rei anterior Artículos del rei Enrique;
  • rokosz (insurrección), el derechu de la szlachta a llevantase en rebelión llegal contra'l rei que viole les sos garantíes;
  • liberum vetu, el derechu d'un diputáu individual a oponese a la mayoría na sesión del Sejm, espresando la so opinión como un "vetu llibre" qu'anula tola llexislación de la sesión. Mientres la crisis de la segunda metá del sieglu XVII, los nobles polacos tamién pudieron usar el liberum vetu nos parllamentos provinciales sejmiks;
  • konfederacja, el derechu a formar una organización política o parllamentu paralelu según un oxetivu políticu común.

Les provincies de la Mancomunidá esfrutaben de ciertu grau d'autonomía. Cada voivodato tenía'l so propiu parllamentu (sejmik), qu'exercía un poder político efeutivu, incluyendo la eleición d'una poseł o cámara de diputaos nel sejm nacional y encargando al diputáu con instrucciones específiques de votu. El gran duque de Lituania tenía'l so propiu exércitu, ayalga y otres instituciones.[9] y cada estáu yera mentáu como " República Serenísima."[10])Nel tiempu en que la mayoría de los países europeos emponer a la centralización, la monarquía absoluta y les guerres relixoses y/o dinástiques, la Mancomunidá esperimentaba una descentralización,[5] confederación y federación, democracia, tolerancia relixosa ya inclusive pacifismu. Desque'l Sejm usualmente vetaba los planes del monarca pa la guerra, esto constituyía un notable argumentu pa la Teoría de Paz Democrática.[11]

Esti sistema políticu —inusual pal so tiempu-—bloquió les victories de la szlachta (nobleza) sobre les demás clases y sobre el sistema políticu de la monarquía. En tiempu la szlachta atropó abondos privilexos (como los establecíos pol Acta de Nihil Novi de 1505) que nengún monarca podía esperar romper el control de la szlachta nel poder. Ye difícil que'l sistema políticu s'axuste a una categoría, pero puede ser descrita como un amiestu de los siguientes elementos:

  • confederación y federación, con estimación d'amplia autonomía de les sos rexones. Comoquiera que sía, ye difícil decidir si yera una mancomunidá, federación o confederación porque tien carauterístiques de los trés;
 
Constitución del 3 de mayu 1791, por Jan Matejko.
  • oligarquía.[5] Na szlachta solo un 10% de la población tenía derechos políticos;
  • democracia, una y bones tola szlachta yera igual en derechos y privilexos y el Sejm podía vetar al rei en cuestiones relevantes, incluyendo llexislaciones (l'adopción de nueves lleis), asuntos esteriores, declaración de guerra ya impuestos (cambeos d'impuestos, adopción o eliminación d'estos). Tamién, el 10 % de la población que disponía de derechos políticos (la szlachta) yera sustancialmente más grande que n'otru país; nota: en 1831 en Francia, el 1 % de la población podía votar, y en 1867 nel Reinu Xuníu, el 3 %[ensin referencies];
  • Monarquía electiva. El monarca yera escoyíu pola szlachta, la cabeza del Estáu;
  • Monarquía constitucional. El monarca taba sometíu a l'Apauta Conventa y otres lleis, la szlachta podía desobedecer los decretos del rei si estos yeren illegales;
  • La tolerancia relixosa. En 1573 Confederación de Varsovia introdució la tolerancia relixosa na República de les Dos Naciones. Dempués de la Matanza de San Bartolomé en Francia y la muerte del rei Segismundo II de Polonia (fináu ensin descendencia, sería l'últimu rei de la Dinastía Jagiellon) los nobles polacos y lituanos axuntar en Varsovia en 1573 xunto colos representantes de toles relixones mayoritaries (ente ellos los xudíos) y roblaron un documentu rogándose ente toos respetu, tolerancia y sofitu mutuu.
  • República. Está oficialmente reconocida como la primera república polaca.

Szlachta y sarmatismo editar

Una democracia aristocrática bien avanzada pa la so dómina, la idea de que el rei reina y nun gobierna —que ye la traducción de la frase llatina pronunciada por Zamoyski— ye güei una forma habitual d'esplicar el funcionamientu de les actuales monarquíes democrátiques, pero entós yera un conceutu bien revolucionariu. Igual d'infrecuente yera la forma que tenía esta República de llindar l'autoridá del monarca, la llamada “democracia de los nobles” presidida pol conceutu de la Złota Wolność, o “Llibertá Dorada”, qu'incluyía non solo una amplia autonomía y toa clase de privilexos y derechos pa los nobles, sinón tamién una serie de llibertaes pal pueblu que nun atopaben nada asemeyao na mayoría de los países de la Europa del so tiempu. Anque esti sistema yera bien deficitariu en términos democráticos si comparar coles democracies que conocemos anguaño, yera daqué muncho más avanzáu qu'otres democracies qu'esistíen nel so tiempu ya inclusive en dómines posteriores. Por que faigamos una idea, mientres na República de les Dos Naciones el 10% de la población -los conocíos como “szlachta”- tenía derechu a votar, na primer monarquía constitucional francesa (1830-1848) esi derechu solo tener el 1% de la población, y nel Reinu Xuníu solo'l 3% nuna fecha tan tardida como 1867. Amás, hai qu'añedir que los “szlachta” non yá escoyíen al Sejm (parllamentu), sinón tamién al Rei, al ser una monarquía electiva. El Rei, amás, tenía bien llindaes les sos competencies: nun podía crear nuevos impuestos, nin ordenar lleves en masa, nin declarar la guerra o la paz ensin el vistu bonu del Sejm.

La ideoloxía que prevaleció nos szlachta foi'l "sarmatismo" o sarmatianismo nome que provién de los sármatas, según acótase, antepasaos de los mesmos polacos. Esti sistema de creencia formó una parte importante de la cultura szlachta, lo cual cubrió tolos aspeutos de la vida cotidiana. El sarmatismo traxo consigo la igualdá ente los szlachta, asina foi como se creó'l nacionalismu, la identidá, el sentíu de pertenencia y l'arguyu de la Llibertá Dorada Szlachta.

De primeres, esti movimientu sarmatista yera bien idealista y representaba un porvenir positivu pa la sociedá yá que cuntaba con una creencia relixosa, honestidá, arguyu nacional, igualdá y llibertá. Eso foi de primeres, sicasí col pasu del tiempu aburuyóse, una y bones la creencia convertir en fanatismu, la honestidá n'inxenuidá, l'arguyu n'arrogancia y la llibertá n'anarquía. Más tarde, nel sieglu XVIII culpóse-y al sarmatismo por tolos males del país.

Les families nobles más importantes de los szlachta (anque non les úniques) son les siguientes: (primero ta en singular y ente paréntesis el plural del nome)

  • Chodkiewicz (Chodkiewiczowie), Czartoryski (Czartoryscy), Lanckoroński (Lanckorońscy), Lubomirski (Lubomirscy), Mielzynski (Mielzynscy), Ogiński (Ogińscy), Ostrogski (Ostrogscy), Ostroróg (Ostrorogowie), Pac (Pacowie), Poniatowski (Poniatowscy), Potocki (Potoccy), Radziwiłł (Radziwiłłowie), Sapieha (Sapiehowie), Sanguszko (Sanguszkowie), Tarnowski (Tarnowscy).

Exércitu editar

 
Húsar Aláu del sieglu XVII.

L'exércitu de la Mancomunidá de Polonia-Lituania remaneció a partir de la unión de los exércitos del Reinu de Polonia (Corona del Reinu de Polonia) y el Gran Ducáu de Lituania (Lituania). L'exércitu Reinu de Polonia foi comandado por Hetman Grande Polacu (Hetman de la Gran Corona) y l'exércitu Gran Ducáu de Lituania foi comandado por Hetman Grande de Lituanu (Hetman de la Gran Lituania), comandante principal foi siempres el Rei de Polonia. Asistencia pa Hetmanes Grande yeren dos Hetmanes de Campu (Hetman de Campu de Corona y Hetman de Campu de Lituania). Lo estraordinario d'esti exércitu foi la formación de la caballería pesada (Húsares alaos), tocantes a la marina nun xugó un papel importante asina que dexó d'esistir a mediaos del sieglu XVII. Estes fuercies armaes frecuentemente tuvieron conflictos col sur, esto ye, l'Imperiu Otomanu y Kanato de Crimea, al tea col Zarato Rusu y al norte col Reinu de Suecia. En concencia, tamién se tuvieron conflictos internos tales como revueltes. Hubo más victories que derrotes, anque se decayó nel sieglu XVII pola mor del baxu presupuestu; cada vez foi más difícil defender el país y los enemigos siguíen creciendo.

Cuando esta mancomunidá se desintegró, la tradición militar siguir coles Lexones Polaques Napoleóniques y l'Exércitu del Ducáu de Varsovia.

Alministración editar

Ziemia editar

El términu ziemia apaeció per primer vegada en Polonia medieval, dempués de la fragmentación de Polonia. Referir a un antiguu principáu o ducáu, que foi unificáu col reinu de Polonia, y perdió la so soberanía política, pero caltuvo la so xerarquía de funcionarios y burocracia. De tol sieglu XIV dalgunos de los antiguos principaos, agora ziemias, fueron asignaos a los funcionarios conocíos como voivodas y convirtióse n'unidaes primaries d'alministración conocíes como voivodados. Poro, el ducáu de Sandomierz convertir na tierra de Sandomierz, qu'a principios del sieglu XIV convertir en Sandomierz Mazovia.

Sicasí, en dellos casos ziemias nun se tresformaron en voivodados. Ellos taben subordinaos a un voivodeship y cierta voivoda, pero coles mesmes bastante privilexos y propiedaes distintes, como suelen tener el so propiu sejmik, ya inda se conoz como un ziemia, non un voivodeship. Dellos voivodados, como Voivodato Ruthenian o Mazovia, consistieron en dellos ziemias, cada unu estremáu en condaos. Mientres los sieglos siguientes, ziemias fixeron cada vez más integraos nos sos voivodados y perdieron la mayor parte de la so autonomía.

Anguaño nun son les unidaes de l'alministración, y en Polonia moderna son namái términos xeográficos xenéricos rellacionaos con ciertes partes de Polonia. Na actualidá, el términu ziemia puede aplicase a cualquier área, históricu o non, que s'atopa alredor d'una ciudá principal o de la ciudá.

Llista de ziemias na Mancomunidá de Polonia-Lituania:

  • Ziemia Bielska. Yera parte de Podlasie Mazovia, *

Ziemia buska, que formaba parte de Belz Mazovia, * Ziemia Chelminska. Estremáu en cinco condaos, que yera parte de Chelmno Mazovia, * Ziemia Chelmska. Estremáu en trés condaos, yera un exclave de Mazovia rutenos, * Ziemia Czerska. Perteneció a Mazovia, * Ziemia Dobrzynska. Estremáu en trés condaos, que yera parte de Inowroclaw Mazovia, * Ziemia drohiczynska. Yera parte de Podlasie Mazovia, * Ziemia gostyninska. Estremáu en dos condaos, que yera parte de Rawa Mazovia, * Ziemia Halicka. Estremáu en trés condaos, que yera parte de Mazovia rutenos, * Ziemia leborsko-Bytowska, qu'a mediaos de la década de 1600 pertenecía a Pomerania, * Ziemia liwska. Perteneció a Mazovia, * Ziemia lomzynska. Perteneció a Mazovia, * Ziemia lukowska, que formaba parte de Lublin, * Ziemia Lwowska. Estremáu en dos condaos, que yera parte de Mazovia rutenos

  • Ziemia Michalowska. Estremáu en dos condaos, que yera parte de Chelmno Mazovia, *

Ziemia mielnicka. Yera parte de Podlasie Mazovia, * Ziemia nurska. Perteneció a Mazovia, * Ziemia przemyska. Estremáu en cuatro condaos, que yera parte de Mazovia rutenos, * Ziemia Rawska. Estremáu en dos condaos, que yera parte de Rawa Mazovia, * Ziemia rzanska. Perteneció a Mazovia, * Ziemia Sanocka, que pertenecía a Voivodato rutenos, * Ziemia sochaczewska. Estremáu en dos condaos, que yera parte de Rawa Mazovia, * Ziemia Warszawska. Perteneció a Mazovia, * Ziemia Wielunska. Estremáu en dos condaos, que yera parte de Sieradz Mazovia, * Ziemia wiska. Perteneció a Mazovia, * Ziemia wschowska, parte de Poznan Mazovia, * Ziemia Wyszogrodzka. Perteneció a Mazovia, * Ziemia Zakroczymska. Perteneció a Mazovia, * Ziemia zawkrzenska. Estremáu en trés condaos, que yera parte de Plock Mazovia.

Idiomes editar

 
Himnu del primer aniversariu de la Constitución del 3 de mayu de 1791 (1792) n'hebréu, polacu, alemán y francés.
  • Polacu: oficialmente reconocíu; llingua dominante, usada mayormente pola nobleza de la Mancomunidá y polos llabradores na provincia del reinu.
  • Llatín: oficialmente reconocíu; comúnmente usábase pa les rellaciones esternes, foi la segunda llingua más popular dientro de la nobleza.
  • Ruteno: oficialmente reconocíu; foi'l llinguaxe utilizáu nel Gran Ducáu y al este de la Corona hasta 1697.
  • Alemán: oficialmente reconocíu; utilizar pa rellaciones esteriores nel Ducáu de Prusia y por minoríes nes ciudaes, especialmente nel Reinu de Prusia.
  • Armeniu: reconocíu oficialmente, usar pola minoría armenia.
  • Hebréu: oficialmente reconocíu; utilizáu polos xudíos pa los sos asuntos relixosos.
  • Yidish: usáu polos xudíos na so vida diaria pero ensin reconocer como un idioma oficial.
  • Francés: non reconocíu oficialmente; reemplazó al llatín na corte real de Varsovia al empiezu del sieglu XVIII como un idioma de rellaciones esternes.
  • Lituanu: non reconocíu oficialmente; pero foi usáu en dellos documentos oficiales del Gran Ducáu, y foi mayormente faláu al noroeste del mesmu (Lituania) y al norte del Ducáu de Prusia (Polonia Feudal).
  • Italianu: non reconocíu oficialmente; usar pa rellaciones esteriores y pola minoría italiana de les ciudaes.
  • Árabe: non reconocíu oficialmente; usar pa rellaciones esteriores y polos tártaros nos sos asuntos relixosos, ellos tamién escribíen en ruteno pa los escritos árabes.

Reis de Polonia y grandes duques de Lituania editar

Miguel Korybut Wisniowiecki (rei 1669-1673)

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Maciej Janowski, pensamientu lliberal polacu, Universidá d'Europa Central, 2001, ISBN 963-9241-18-0, Google Print: p.3, p.12
  2. Paul W. Schroeder, Tresformamientu de polítiques europees 1763-1848, Universidá d'Oxford, 1996, ISBN 0-19-820654-2, Google print p.84
  3. Rett R. Ludwikowski, Faciendo la constitución na rexón de dominiu soviéticu, Universidá de Duke, 1997, ISBN 0-8223-1802-4, Google Print, p.34
  4. George Sanford, Gobiernu democráticu en Polonia: polítiques constitucionales dende 1989, Palgrave, 2002, ISBN 0-333-77475-2, Google print p.11 - constitutional monarchy, p.3 - anarchy
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 Aleksander Gella, clase de desenvolvimientu cultural n'Europa del este: Polonia y los sos vecinos del sur, SUNY Press, 1998, ISBN 0-88706-833-2, Google Print, p.13
  6. lo que se destacar nel preámbulu de la Constitución de la República de Polonia de 1997.
  7. Alfonsas Eidintas, Vytautas Zalys, Lituania en polítiques europees: Los años de la primer república 1918-1940, Palgrave, 1999, ISBN 0-312-22458-3. Google Print, p.78
  8. «Pereyaslav Agreement», Pereyaslav Agreement, http://www.britannica.com/eb/article?tocId=9059219 [1]
  9. Joanna Olkiewicz, Najaśniejsza Republika Wenecka (Serenísima República de Venecia), Książka i Wiedza, 1972, Warszawa
  10. Joseph Conrad, Notes na vida y cartes: Notes na Vida y cartes, Universidá de Cambridge, 2004, ISBN 0-521-56163-9, Google Print, p.422 (notes)
  11. Frost, Robert I. (2000). Les guerres del norte: guerra, estáu y sociedá n'Europa del norte, 1558-1721. Harlow, Inglaterra; Nueva York: Longman's.. Especialmente Pp. 9-11, 114, 181, 323.

Enllaces esternos editar