Perfume

(Redirixío dende Arume)

El perfume[1] (proveniente del llatín per, "por" y fumara, "al traviés del fumu") faía referencia, en[2]tiempos bien antiguos, a la sustancia arumosa qu'esprendía un fumu fragante al ser quemada. Los romanos nun utilizaron la pallabra arume y según demuestra'l filólogu Joan Corominas, ésta apaez per primer vegada en llingua catalana na obra Lo Somni de Bernat Metge y a partir de 1528 na lliteratura francesa. Na actualidá, la pallabra «arume» referir al líquidu arumoso qu'usa una persona, pa esprender un golor prestoso.

Frascos de perfume.

El términu perfumería tien cuatro acepciones,[3] pudiendo referise a un establecimientu comercial onde vienden arumes, al arte de fabricar arumes, al conxuntu de productos y materies de la industria del arume, o al llugar onde se preparar los arumes o s'arumen ropes o pieles.

Historia del arume editar

L'arte de la ellaboración d'arumes editar

La historia cunta que Alexandru Magnu yera bien aficionáu a utilizar arumes, capaz d'arumar cualquier habitación con solo l'arume del so cuerpu. Na Edá Media fabricáronse untaces con sustancies arumoses, mofu incluyíu y dempués d'un periodu d'utilizar animales. Nos sieglos XVIII y XIX volver a l'agua de flores. L'arume ta tan presente na historia humana como cualquier héroe o lleenda.

La ruta del arume editar

Los arumes de la naturaleza acompañaron al ser humanu siempres: les flores, el mar, los árboles... Ramón Planes y Buera del Muséu del Arume de Barcelona sostién que tou empezó na prehistoria, el día que l'home primitivu encendió una foguera pa calecer o p'alloñar les fieres que pudieren acesma-y y, por pura casualidá, encendió delles cañes o resines d'un árbol y éstes empezaron a esprender un golor prestoso, un golor inédito que nunca antes sintiera naide. “Quiciabes el fechu d'atopala tan prestosu y de que'l fumu alzárase direutamente escontra'l cielu, fíxo-yos pensar n'utilizalo como ufrienda a les divinidaes o a les fuercies sobrenatural que lo habitaben y que dende ellí enriba rexíen los sos fráxiles destinos na Tierra”. Los arumes utilizáronse y utilícense en rituales relixosos en diverses dómines y cultures.

Arumes divinos editar

Añu 3.500 e. C. En Sumeria, que yera la civilización más avanzada y complexa del mundu nesa dómina; ellos fueron los que crearon el primer sistema d'escritura del mundu, los primeres n'usar preseos de bronce, los primeres en fabricar ruedes y contrariamente a lo que munchos suponen, fueron ellos y non los exipcios los que desenvolvieron per primer vegada untaces y arumes. Cuando los arqueólogos atoparon el sepulcru de la reina Schubab de Sumeria, sorprendiéronse abondo al topar xunto al cuerpu una cucharita y un pequeñu frascu trabayáu con filigrana d'oru: la reina guardara ellí la so pintura de llabios. Na Epopeya de Gilgamesh (un poema asiriu del añu 2.300 e.C. que tuvo de copiase de testos acadios muncho más antiguos, a xulgar pola apaición de dalgunos de los sos personaxes en tablillas cuneiformes de la mitoloxía sumeria, d'onde debieron de ser estrayíos y afechos polos acadios) atópense munches cites que faen referencia a la perfumería y a la cosmética.

 
Ellaboración d'arume nel Antiguu Exiptu. Louvre.

Exiptu nun tardó en tomar de los sumerios la idea de la escritura y, como non, tou lo referente a la cosmética.

Los sacerdotes lliteralmente fumigaban les sos oraciones con arumes –qu'ellos mesmos ellaboraben-, emplegando golores fortísimos que favorecíen la elevación del espíritu: mirra, resina de terebinto, gálbano, olíbano, ládano... Los aceites arumaos, les untaces y les pintures tamién formaben parte del ritu: bien ceo pela mañana, cada sacerdote procedía al aséu de les estatues divines untándoles con untaces y maquillando les sos cares y los de les estatues. Asina creíen llograr la proteición de los dioses y asegurábense el pasu al más allá. Xustamente esta creencia ye la qu'esplica la práutica del embalsamamientu: caltener intactu'l cuerpu en sustancies imputrescibles y arumaes pa entrar asina al cielu de los exipcios. A mediaos del 400 e. C., Heródoto escribió sobre esta tema: "Empieza quitándose el celebru polos furos de la ñariz con un gabitu de fierro inyectando nellos drogues disolventes. De siguío, realízase una incisión nes bandes con una piedra d'Etiopía cortante y retírase los intestinos que se llimpien con vinu de palma y se purifican con arumes molíos. Enllénase l'abdome de mirra, de canela y d'otros arumes y vuélvese a coser. Dempués somórguiase'l cadabre en natrón onde se dexa mientres setenta díes... Depués, llávase'l cuerpu y envolúbrase en fines bandes de llinu recubiertes por una especie de goma..." Sirve pa reflexar la importancia del arume como sinónimu de pureza y esaltación divina (cuando s'abrir la tumba del faraón Tutankamon topáronse más de trés mil potes con arumes qu'entá calteníen el so golor a pesar de permanecer soterraes por más de 30 sieglos). Les muyeres de l'alta sociedá acostumaben a ponese debaxo de les peluques que davezu llevaben, unos conos fabricaos con grasa de güe trescalada de diversos arumes. Esti pegote diba fundiéndose col calor corporal y del ambiente coles mesmes qu'arumaba'l cuerpu de quien lo portaba. Nenguna civilización posterior fixo usu d'él. Los chinos contribuyeron en gran parte del desenvolvimientu y mercadéu.

Naz una forma d'arte editar

Pa los griegos, tou lo bello, harmoniosu, proporcionáu y estéticu yera bonu y per ende d'orixe divín, asina que a naide puede estraña-y qu'atribuyeren a los sos Dioses el regalu de los arumes y les untaces... La rosa, antes blanca y ensin golor, adquirió'l so color coloráu'l día que Venus clavóse un escayu y arramó la so sangre sobre ella. Y volvióse fragante al recibir un besu de Cupidu. N'otra ocasión na que Venus fuxía d'unos malvaos sátiros, escondióse detrás d'unos matos de mirto y n'agradecimientu por non ser vista, dio-y a los mirtos el so arume tan carauterístico. Los Dioses castigaron a Esmirna pol so tarrecible pecáu convirtiéndola nun árbol común y corriente, pero al vela llorar trescaláronse y mutar n'árbol de mirra que llora resines arumoses. Los vendedores d'arumes griegos anunciar como fabricaos con esencies provenientes direutamente del Olimpo.

Pero l'apurra más importante que los griegos fixeron a la perfumería foi l'aplicar el so arte a los frascos de cerámica utilizaos pa guardar los arumes, pieces d'arte qu'entá güei son difíciles d'igualar en guapura. Diseñaron siete formes p'almacenar arumes y decorar con animales mitolóxicos, figures xeométriques y escenes conmemorativas. El más conocíu foi'l lekythos, un frascu bien elegante y espodáu que aportó a tan popular que pa referise a daquién pocu solemne, dicíase que “nun tenía nin un lekythos”. Pero non tolos griegos amaben l'arume, Sócrates repunar, afirmando que nengún home tenía d'arumase, yá que una vegada arumaos golía igual un home llibre qu'un esclavu.

El boom de la cosmética editar

Al traviés del Mediterraneu, los griegos esportaron les sos costumes dende'l Cercanu Oriente hasta España, y esto incluyó'l so amor polos arumes. Asina, los primeres perfumistas y barberos salieron d'una colonia griega al sur d'Italia ya instaláronse en Roma nos tiempos de la República. Anque nos sos entamos Roma yera un pueblu probe y austero que se dedicaba principalmente a curiar los sos güertos y fataos y secundariamente a defendese de los sos vecinos, les socesives victories militares y una constante espansión xunida al debilitamientu del poder etruscu, convertir nuna ciudá brilloso y próspero, que pasó de la frugalidad a la opulencia.

La cosmética florió en Roma como nunca antes asocediera en nengún llugar y según agora los productos de guapura pretenden venir de París, yera bien “de nivel” dicir que los arumes llegaben dende Grecia (entá cuando nun lo fueren… como agora). Les dames romanes teníen una forma bastante particular d'arumase: faíen enllenar la boca de les sos esclaves con arumes pa depués ser espurreadas en cara y cuerpu. Una especie de vaporizador humanu.

Pero en Roma non yá les persones arumábense. Antes de la batalla o nos regresos victoriosos, amugábense los estandartes de les lexones con fuertes arumes y tamién yera común arumar salones, vistíos, teatros, armes y hasta los animales, ensin mentar cualquier ceremonia relixosa, casoriu o entierru. Cúntase que l'emperador Nerón mientres les sos llacuaes más selectes, faía cayer dende'l techu miles de pétalos de les más variaes y exótiques flores al empar que soltaba páxaros coles sos ales enfiñíes n'arumes, por que el arume esparder mientres el vuelu (recordemos que la so muyer, Popea, amaba bañase en lleche de pollina, obligando a treslladar mientres los sos viaxes a casi trescientos d'estos animales pa ser cataos cada mañana).

El cristianismu trai consigo una regresión nel usu de los arumes y los cosméticos y la condena a les «artimañas del diañu" utilizaes poles muyeres pa seducir a los homes. Clemente d'Alexandría autorizaba los baños, pero condergaba los establecimientos que de día y de nueche ocupar de masaxar, untar y depilar. San Jerónimo, San Cipriano y Tertuliano tarrecieron l'usu d'untaces y arumes, pero nun tardó en ponese de moda morder delicadamente una ramina de mirto col fin d'amosar asina un bellu dentame. Comoquier, ye la Biblia quien vuelve amosanos l'usu estendíu de la perfumería: nel Nuevu Testamentu vemos la imaxe de la hermana de Lázaro unxendo los pies de Jesús con arume o los trés Reyes Magos dexando inciensu y mirra nel preselbe (ye daqué singular que tanto la nacencia de Jesús como la so muerte tean amestaos colos arumes: “…tamién vieno Nicodemo, el que fora de nueche a ver a Jesús. Traxo como cien llibres de Mirra arumada y áloe. Envolubraron el cuerpu de Jesús con llenzos arumaos con esti amiestu d'arumes, según el costume de soterrar a los xudíos”. San Juan 19 39-40).

La renacencia d'oriente editar

Los bizantíns son quien recueyen l'antorcha dexada polos romanos no que fai a los imperios; nel arte de la perfumería nun sería ventureru dicir que superaron a la mesma Roma (seique pol simple fechu de tener mano d'obra con tradición perfumista o por cuntar coles materies primes más cerca). Anque si de potencies falamos, tenemos de da-yos tol creitu a los árabes: ellos supieron asimilar y perfeccionar meyor que naide les conocencies de les cultures que los precedieron. Utilizando alambiques para destilar alcohol como soporte de les esencies, ellaboraron refinaos arumes como'l almizcle, l'algalia y l'agua de roses, por nomar los más amaos y riquíos en tola Edá Media. Mahoma, como tou bon árabe, amaba los arumes y el mesmu Corán promete a los fieles de corazón un paraísu arumao y bellu hurís de güeyos negros, feches del más puru de los almizcles...

 
Perfumero de María Antonieta de Francia (esposa de Lluis XVI).

Los intercambios ente Oriente y Occidente viéronse favorecíos poles Cruzaes (1096-1291) y los mercaderes empezaron a anubrir el mundu conocíu con nuevos arumes y especies, amás de poner otra vegada de moda la bona costume d'acompañar l'aséu con aplicaciones arumaes. Pero llueu vamos ver que les vieyes mañas son difíciles de dexar a un llau.

Mientres el Renacimientu producióse un redescubrimientu de la cultura grecorromana y, cola invención de la imprenta, numberosos trataos antiguos de perfumería fueron traducíos y publicaos en francés ya italianu, faciendo llegar a la población mil y una maneres d'usar arumes. Nesti periodu, sicasí, déxase de llau a la hixene y recúrrese a los arumes pa “nun goler como carneros”. Ye tan común ente les dames nun bañase como ponese nes axilas y ente les zanques esponxes arumaes. Como resulta evidente, la sarna taba a la orde del día tantu pa la plebe como ente los ricos y famosos (unu de los asistentes de Xuana I de Castiella y Aragón, tamién conocida como la Lloca, escribió nuna de les sos cartes: «les fíes de la reina ameyoren adulces de la so sarna»). Pero'l puestu d'honor ente los mugrientos tener Enrique IV de Francia: non solamente nun se llavaba nunca sinón qu'amás nin siquier tenía por costume arumase. Na so nueche de bodes, la so esposa tuvo a puntu d'esmorecese y cartes de los sos amantes dexaron testimonios de les estomagaes y bálamos que sufrieron al compartir el so llechu. Pero paez qu'a lo menos se bañó una vegada. Foi nel Sena, onde antes de faelo, y a la vista de toos, mexó abondosamente. Y viendo que'l so fíu, el futuru Lluis XIII, duldaba en metese a l'agua, díxo-y una célebre y paternal máxima que fadría palidecer al mesmu san Martín: «Con enfotu, báñate y nun tengas mieu que más arriba del ríu otros mexaríen primero que yo».

Florencia y Venecia fueron les capitales del arume. Al morrer l'alquimia en pos de la nacencia de la química, l'arte de la perfumería evolucionó notablemente al ameyorar la destilación y la calidá de les esencies. Emplegando téuniques orientales, Venecia producieron los primeros frascos de vidriu sopláu, pero munchos vidreros italianos emigraron a Alemaña y Bohemia, atopando ende un cuarzu bastante duru que-yos dexó tallar, grabar, apolazar y decorar los sos envases. Dexaron a un llau el sopláu y desenvolvieron pal envasado nueves téuniques.

Un interés: la moda imponía l'usu de guantes y estos indefectiblemente teníen de tar arumaos. Grasse, un pequeñu pueblu al sur de Francia, fabricar en grandes cantidaes y les sos guanteros decidieron entós arumalos yá na fábrica. Pa eso empezaron col cultivu de lavanda, xazmín, mimosa, naranxales, roses… Na actualidá, Grasse cuenta con más de dos mil quinientos téunicos dedicaos puramente a la industria del arume.

Ingredientes de perfumería editar

 
CHANEL Non5

L'arume ye un amiestu que contién sustancies arumoses, pudiendo ser éstes aceites esenciales naturales o esencies sintétiques; un disolvente que puede ser sólidu o líquidu (alcohol na mayoría de los casos) y un fijador, utilizáu p'apurrir un prestosu y duraderu arume a distintos oxetos pero, principalmente al cuerpu humanu.

Los aceites esenciales son sustancies orgániques, líquides anque delles vegaes sólides, de golor y sabor acres, irritantes ya inclusive cáustiques. Pueden destilarse ensin descomposición, nun son miscibles na agua pero son solubles n'alcohol y éter. Nun tienen el tactu graso y untuoso de los aceites fixos y nun dan xabón. Eslleen los cuerpos grasos, la cera y les resines.

La so composición química ye variadísima; de cutiu zarren hidrocarburos de fórmula C10H16 o un múltiplu o submúltiplu y un compuestu osixenáu o alcanfor. Dalgunos contienen ésteres, alcoholes, fenoles; otros, contienen azufre. Esisten en tolos órganos de llantar pero especialmente nes fueyes y nes flores.

La mayor parte de les esencies yá esisten dafechu formaes na planta o vexetal; sicasí, otres non preexisten sinón que se formen pola aición de l'agua sobre determinaes partes del vexetal por que la so aición combinar ciertos elementos que s'atopen nes célules y determinen la formación de la esencia.[4]

Los fijadores qu'apiguren los diversos arumes inclúin bálsamos, ámbare gris y secreciones glandulares de ginetas y venaos almizcleros (estes secreciones ensin esleir tienen un desagradable golor, pero en solución alcohólica actúen como conservantes). Na actualidá, estos animales tán protexíos en munchos países, polo que los fabricantes d'arumes utilicen almizcle sintéticu.

La cantidá d'alcohol depende del tipu de preparación al que vaya empobináu. De normal, l'amiestu déxase avieyar un añu.

Estraición d'arumes editar

 
arume "hot sensation" de Plaisance.

Los aceites esenciales (arumes) estrayer de los vexetales que los contienen formaos o que contienen los elementos pa la so formación. Esisten distintos procedimientos:

  • Maceración. Cuando se procede por maceración ye necesariu asitiar les flores nunes grandes calderes calteniéndoles somorguiaes con cuenta de que suelten el golor.
  • Espresión. Otru procedimientu extractivo ye la espresión; bien conveniente na cidra, la naranxa y la bergamota. Cuando'l frutu ye abondosu, estrumir pa recoyer l'aceite.
  • Destilación. Esti métodu ye'l más emplegáu especialmente para flores, plantes y yerbes, tales como la lavanda, roses, alhucema, tomillu, sándalu, mimosa, etc. Pa ello, emplégase un alambique de cuévanu bastante grande. La parte del vexetal que contién la esencia (raigañu, fueyes, flores, corteza d'árbol, etc.) machúcase ya introduzse nel alambique. Ye conveniente nun poner la materia en contautu direutu cola caldera; por esti motivu asitiar en sacos o nun vasu en forma de peñerada que se dispón nel centru de la cucúrbita. Añedir l'agua abondo por que la materia tea dafechu bañada y al cabu de delles hores de maceración dar# en la destilación. L'aceite esencial ye abasnáu pol vapor d'agua, anque'l so puntu de ebullición polo xeneral ye bien cimeru a 212 °F. Los productos de la destilación son recoyíos nun vasu nel que se dixebren fácilmente l'agua y la esencia. Pa les esencies más llixeres disponer del llamáu recipiente florentín. La esencia va a la parte cimera y atrópase nel recipiente ente que l'agua escapar per un tubu encorváu que naz de la base del recipiente. Pa les esencies más pesaes úsase otru tipu de probeta na que se deposita'l líquidu na base y l'agua escapa n'altor. En tolos casos, l'agua que sale abasna un pocu d'esencia en disolución o en suspensión. Esta agua retorna al alambique p'aprovechala n'operaciones socesives, de manera que l'agua a pesar de ser de refugaya va ser arumosa.
  • Enfleurage. El procedimientu extractivo de disolución sirve pa ciertes flores delicaes; utilizando pa esto ciertes sustancies grases que tienen la propiedá d'absorber los arumes por contautu. Si dar# en la temperatura ordinario, la operación llámase enfleurage como asocede cola vara de Jesé y el xazmín. Consiste en trescalar les sustancies arumoses en grasa y dempués estrayer l'aceite golioso con alcohol. Tamién s'utilicen compuestos químicos arumosos.

Órganu d'arume editar

L'órganu d'arume ye un mueble d'usu profesional, imaxináu en 1884 pol escritor francés Joris-Darl Hyysmans pa la novela  rebours, darréu construyíu por ebanistes pa usu de perfumistas y químicos, qu'apurre los frascos de materies primes dispuestos en semicírculu, pa la creación d'arume.

Estructura de los arumes editar

Hai dos tipos d'estructures pa la creación d'arumes. Por fases -notes de salida, medies y base- o monolítiques -l'arume caltener ensin variaciones mientres perdura-; esti últimu tipu empezar a crear a partir de 1980. Los arumes monolíticos carauterizar por tar creaes con pocos componentes al contrariu de les d'estructura por fases que son composiciones nes que fácilmente s'algamar a utilizar un centenar d'elementos.

Tipos d'arumes editar

 
Etiqueta de Agua de colonia (1868).

Esisten distintos tipos d'arumes, según la so intensidá arumosa:

  • Arume: la forma más concentrada, ente'l 15-45% d'esencia arumosa.
  • Eau d'Arume (EdP): concentración del ~15%.
  • Agua de bañu, más conocida como Eau de Toilette (EdT): concentración del 7-15% (~10%).
  • Agua de colonia, Eau de Cologne (EdC): la mesma concentración que l'anterior pero con arumes cítricos predominantemente: namái un 3-6% (~5%) de concentraos. Orixinal Eau de Cologne ye una denominación rexistrada como la marca d'arume.
  • Splash arumes (EdS): ~1% de concentraos. EdS ye una denominación rexistrada como la marca d'arume.

Al aplicase l'arume sobre la piel, el calor del cuerpu evapora el disolvente, permaneciendo les sustancies arumoses, que s'estenen gradualmente mientres delles hores.

Interaiciones na salú y el mediu ambiente editar

Determinaos compuestos utilizaos na fabricación d'arumes y agües de colonia podríen tener efeutos como disruptores endocrinos y los sos consiguientes efeutos adversos sobre la salú.[5]

Otres sustancies presentes na composición de los arumes podríen causar problemes n'individuos asmáticos,[6] y/o alérxicu a dalgún de los sos compuestos.[7]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: perfume
  2. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: azufre
  3. Real Academia Española. «Perfumería nel Diccionario de la lengua española». Consultáu'l 18 de setiembre de 2008.
  4. Diccionariu enciclopédicu popular ilustráu Salvat (1906-1914)
  5. (2001) Nitromusk compounds in women with gynecological and endocrine dysfunction. (n'inglés). «MX and MK may act centrally as a disrupter of the (supra-) hypothalamic-ovarian axis, which may result in a mild ovarian insufficiency.»
  6. Kumar P, Caradonna-Graham VM, Gupta S, Cai X, Rayo PN, Thompson J. Inhalation challenge effects of arume scent strips in patients with asthma, Ann. Allergy Asthma Immunol..
  7. Frosch PJ, Rastogi SC, Pirker C, et al.. Patch testing with a new fragrance mix – reactivity to the individual constituents and chemical detection in relevant cosmetic products.

Bibliografía editar

  • Introducción a la cultura xaponesa, Hisayasu Nakagawa. Ed. Melusina
  • Süskind, Patrick, L'Arume. Historia d'un asesín, Editorial Seix Barral: Barcelona, 1985/2006. ISBN 84-322-2803-6
  • Diccionariu d'Ingredientes Cosméticos, F. Carrasco (4ª ed, 2009). Ed: www.imagenpersonal.net. ISBN 978-84-613-4979-1
  • Pose, Alejandro (2005). «La ruta del arume». NEO - Editorial Perfil 1 (1). 

Enllaces esternos editar