Baltasar Carlos d'Austria

Baltasar Carlos d'Austria (17 d'ochobre de 1629Madrid – 9 d'ochobre de 1646Zaragoza), foi príncipe d'Asturies, príncipe de Girona, duque de Montblanc, conde de Cervera, señor de Balaguer, príncipe de Viana, y herederu universal de tolos reinos, estaos y señoríos de la Monarquía Hispánica hasta la so muerte.

Baltasar Carlos d'Austria
Príncipe d'Asturies

7 mayu 1632 - 9 ochobre 1646
Felipe IV d'España - Felipe Prósperu d'Austria
Ducado de Montblanch (es) Traducir

Vida
Nacimientu Madrid17 d'ochobre de 1629[1]
Nacionalidá España
Reinu de Portugal
Muerte Zaragoza9 d'ochobre de 1646 (16 años)
Sepultura Panteón de Infantes
Causa de la muerte viruela
Familia
Padre Felipe IV d'España
Madre Sabela de Borbón
Casáu con ensin valor
Hermanos/es
Pueblu Casa d'Habsburgu
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu príncipe heredero (es) Traducir
Creencies
Relixón catolicismu
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Fíu del rei Felipe IV d'España y de la so primer esposa Isabel de Francia. Foi bautizáu'l 4 de payares de 1629 na madrilana Parroquia de San Juan.[2]Los padrinos fueron la infanta doña María, futura reina de Hungría, y l'infante don Carlos, tíos del naciellu, a quien llevó en brazos doña Inés de Zúñiga y Velasco, condesa d'Olivares (esposa del conde-duque d'Olivares), nuna siella de cristal de roca, que se diz yera l'alhaxa más preciosa qu'hasta entós se vio.[3]

La mesma condesa d'Olivares, que tamién yera Camarera mayor de palaciu Camarera mayor de la reina Isabel, exerció como aya del príncipe,[4] lo que dio llugar a comentarios sobre'l control que'l conde-duque d'Olivares exercía sobre l'herederu.

El 7 de marzu de 1632 foi xuráu ante la nobleza y les Cortes de Castiella como "Herederu de la so Maxestá" y "Príncipe destos Reinos de Castiella y Lleón, i los demás d'esta Corona a ellos suxetos, xuníos, ya incorporaos, i pertenecientes"[5] nuna ceremonia que tuvo llugar nel monesteriu de San Jerónimo'l Real de Madrid.[6]

Llueu s'empecipiaron xestiones diplomátiques empuestes a busca-y una futura esposa, siendo la escoyida l'archiduquesa Mariana d'Austria, fía del emperador Fernando III y de la so tía paterna, la infanta María Ana d'Austria, y, por tanto, prima hermana so.[7]

Tres la revuelta catalana de 1640 Felipe IV trató de ganase a los aragoneses pa consiguir dineru y homes pal nuevu frente de guerra. Una de les midíes adoptaes empuestes a esti fin foi traer al príncipe Baltasar Carlos pa ser xuráu como príncipe herederu del Reinu d'Aragón.[8] El xuramentu realizó'l 20 d'agostu de 1645, cuando'l príncipe cuntaba con dieciséis años d'edá, na Catedral del Salvador de Zaragoza.[9]Asina Baltasar Carlos pasaba a ser príncipe de Girona, Gobernador Xeneral d'Aragón, duque de Montblanc, conde de Cervera y señor de la ciudá de Balaguer.[10] Pela so parte, el 13 de payares d'esi mesmu añu, Baltasar Carlos foi xuráu herederu poles Cortes de Valencia.[11]

N'abril de 1646, deseosu Felipe IV de que'l so fíu fora xuráu herederu de la Corona polos navarros,[12] como l'añu anterior haber sío polos aragoneses, treslladar xunto a ésti dende Madrid a Pamplona, onde, dempués de reconocese los fueros del reinu navarru, celebróse solemnemente aquella ceremonia'l día 3 de mayu.[13]

Rematáu l'actu, la familia real, treslladar a Zaragoza. El día 5 d'ochobre, viéspora del segundu aniversariu de la muerte de la reina Sabela de Borbón, Felipe IV y Baltasar Carlos asistieron a los víspores y nocherniegu na so memoria. Aquella mesma tarde'l príncipe sintióse enfermu y a otru día, sábadu 6 d'ochobre, tuvo que quedase en cama mientres el rei allegaba al funeral. La enfermedá, la viruela,[14] foi fulminante. Asina, el martes 9 d'ochobre a los ocho de mañana, l'arzobispu de Zaragoza alministrába-y el viático. Dizse que'l Santísimu esponer hasta los trés de la tarde, cuando se fixo una procesión xeneral al conventu de Jesús, onde se llevara a la Virxe de Cogullada y traer procesionalmente al altar de La Seo onde s'arrodió de veles y oraciones.[15] A los nueve de la nueche d'esi mesmu día 9 d'ochobre, morría los príncipe Baltasar Carlos. Los sos restos permanecieron en Zaragoza hasta la nueche del 16 d'ochobre,[16] cuando fueron treslladaos al Monesteriu de San Llorienzo d'El Escorial.

 
Detalle del Príncipe Baltasar Carlos a caballu de Velázquez fecháu en 1635 (Muséu del Prado de Madrid).

Consecuencies de la muerte de Baltasar Carlos editar

La muerte del príncipe dexó a la Monarquía ensin un herederu varón direutu lo que causó una grave crisis dinástica (la única posible heredera que quedaba con vida yera la infanta María Teresa[17]) y sumió al rei nuna fonda aprovecedura como se repara nuna carta escrita a la so conseyera espiritual, sor María de Ágreda:

"Les oraciones nun movieron l'ánimu d'El nuesu Señor pola salú del mio fíu que gocia de la so gloria. Nun-y debió de convenir a él nin a nós otra cosa. Yo quedu nel estáu que podéis xulgar, pos perdí un solu fíu que tenía, tal que vos vístislu, que verdaderamente afalábame enforma'l ve-y metanes tolos mios cuidos [...] ufierté a Dios esti golpe, que vos confieso tienme trespasáu'l corazón y nesti estáu que nun sé si ye suañu o verdá lo que pasa por mi."[18]

D'esta carta esprende'l dolor y la desesperación de Felipe IV que, n'apenes cinco años, perdiera al so hermanu menor, el cardenal-infante don Fernando; a la so muyer, Sabela de Borbón; y al so únicu fíu varón y herederu universal, el príncipe Baltasar Carlos.

Tres la muerte de Baltasar Carlos, Felipe IV taba obligáu a casase de nuevu pa dar continuidá a la dinastía. La escoyida foi la prometida del fináu príncipe y sobrina so, en cuanto fía de la so hermana María Ana, l'archiduquesa Mariana d'Austria.

Los discursos sobre la conveniencia d'una o otra esposa pa Felipe IV empezaron dende la mesma muerte de Baltasar Carlos, dada la urxencia que presentaba la cuestión socesoria. Razones polítiques y d'Estáu, según físiques o naturales, y que podríen resumise nel "capital dinásticu" y nel maduror sexual,[19] determinaron que la nueva esposa del rei tenía de ser la nueva archiduquesa, que por eses feches cuntaba tan solu dolce años d'edá.

En xineru de 1647 Felipe IV emitió un decretu col resolución de casase cola archiduquesa Mariana d'Austria.[20] El matrimoniu celebró'l 7 d'ochobre de 1649 en Navalcarnero, cuntando'l noviu cuarenta y cuatro años y la novia quince. D'esti matrimoniu naceríen dellos renuevos, de los que solo sobreviviríen la infanta Margarita Teresa, casada col emperador Leopoldu I, y el futuru Carlos II.

Baltasar Carlos y les artes editar

 
El príncipe Baltasar Carlos nel picadoriu de Diego Velázquez (1636-1637).

La figura del príncipe Baltasar Carlos perduró nel tiempu gracies a les semeyes que d'él realizó Velázquez. Pueden citase, por casu: El príncipe Baltasar Carlos a caballu y El príncipe Baltasar Carlos cazador (dambos nel Muséu del Prado), El príncipe Baltasar Carlos con un nanu (Muséu de Belles Artes de Boston) y El príncipe Baltasar Carlos nel picadoriu (coleición particular del duque de Westminster, Londres). Tamién retrató a Baltasar Carlos el xenru y discípulu de Velázquez Juan Bautista Martínez del Mazo, del que'l príncipe foi un gran proteutor;[21] d'él son el Semeya del príncipe Baltasar Carlos del Muséu de Belles Artes de Budapest (fecháu en 1635) y El príncipe Baltasar Carlos con 16 años (Muséu del Prado), semeya qu'encabeza esti artículu.

Baltasar Carlos exercitar dende temprana edá na equitación, tal como lo reflexa la citada semeya equestre pintáu por Velázquez, y amás remanaba armes de fueu con sorprendente remangu; los cronistes citen qu'en 1638, cuando nun cumpliera los nueve años, ablayó un xabalín nos montes d'El Pardo y pocos meses dempués un toru mientres unos festexos nel Palaciu del Bon Retiru. Testimoniu d'ello ye un curiosu grabáu alegóricu, ellaboráu en 1642 por Cornelis Galle II.

Per otra parte, numberosos autores dedicaron les sos obres al nuevu príncipe. Asina, por casu, Diego Saavedra Fajardo dirixe a Baltasar Carlos el so más famosa obra, "Idea d'un príncipe políticu cristianu representada en cien empreses" (1640);[22] mientres Baltasar Gracián dedíca-y el so obra El Discretu (1646):

EL DISCRETU / DE / LORENZO GRACIAN, / Que publica / DON VINCENCIO IVAN / DE LASTANOSA./ Y DEDICAR / AL / Serenissimo Señor, / DON BALTASAR CARLOS /Principe de les Españas. / Y / Del Nuevu Mundu. / Con llicencia. /Impresso n'Uesca, por Iuan / Nogues, Añu 1646.[23]

Pela so parte, Quevedo dedicó al mallográu príncipe'l so "Xura del Serenísimo Príncipe don Baltasar Carlos",[24] incluyíu na Musa Clío de la edición de 1648 del Parnasu español. El poema foi escritu por cuenta de xurar del Príncipe Baltasar Carlos el 7 de marzu de 1632 y anque paez inacabado, ye un poema bien interesante poles circunstancies y téunica cola que ta escritu.

Ancestros editar


Predecesor:
Felipe d'Austria
Príncipe d'Asturies
16321646
Socesor:
Felipe Prósperu d'Austria
Predecesor:
Felipe d'Austria
Príncipe de Viana[25]
16321646
Socesor:
Felipe Prósperu d'Austria
Predecesor:
Felipe d'Austria
Príncipe de Girona
16451646
Socesor:
Felipe Prósperu d'Austria

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 3 mayu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. bautismu-del-principe-de-espana-nuesu-senor-baltasar-carlos-domingo-con-todos-los-nombres-de-los-caualleros-y-titulos-que-yuan-en-el-acompanamiento/ "Segunda y más verdadera relacion del bautismu del Principe d'España los nuesu señor, Baltasar Carlos Domingo, con tolos nomes de los Caualleros, y titulos que yuan nel acompañamientu"
  3. Boadilla del Monte
  4. Castiella convulsa, 1631-1652" (páx.77)
  5. Gelabert, Juan.Y.: "Castiella convulsa, 1631-1652" (páx.78). Amás, ye de reseñar que pa cuando se celebró, en San Jerónimo, xurar de Baltasar Carlos, optar por denominalo cenciellamente como "Príncipe destos Reinos", y non como Príncipe d'Asturies, posiblemente como intentu de homogeneizar la estructura de los antiguos reinos peninsulares, fin escorríu pol conde-duque d'Olivares (Sampedro Escolar, José Luis: "La numberación de los Príncipes d'Asturies", Real Academia Matritense d'Heráldica y Xenealoxía, Madrid, 2004).
  6. Pa más información sobre esti xuramentu consultese: "Convocación de les Cortes de Castiella y xuramentu del Príncipe, el nuesu Señor D, Baltasar Carlos, primero d'esti nome, añu 1632" d'Antonio Hurtado de Mendoza (1632).
  7. Tres la muerte del nuevu príncipe en 1646, Mariana d'Austria casaría col padre d'ésti, el rei Felipe IV
  8. Maiso González, Jesús: "Baltasar Carlos y Zaragoza" (páx.2).
  9. Gómez de Blas, Juan: "Relacion del iuramento de los Fueros de Aragon, que fixo'l Serenissimo Principe D. Baltsar Carlos, na Ilesia Metropolitana de la Ciudá de Zaragoça, en veynte d'Agostu, de 1645." Sevilla (1645)
  10. Maiso González, Jesús: "Baltasar Carlos y Zaragoza" (páx.4).
  11. Cortes del Reinu de Valencia en Biblioteca virtual Miguel de Cervantes
  12. de Apraiz, Angel: "Vista de Pamplona. Pintura d'un aurresku atribuyida a Velázquez" (páx.2)
  13. "xuramentu que fixo'l serenissimo principe don Baltasar Carlos, principe natural herederu deste Reyno de Navarra'l nuesu señor pola so persona, en presencia del rei don Felipe sestu'l so padre'l nuesu señor, na ilesia catedral d'esta ciudá de Pamplona. Y el que nes sos reales presencies emprestaron a S.A. los Trés Estaos deste Reyno tando xuntu nes sos Cortes xenerales l'añu 1646." en "El corpus llexislativu de Navarra na etapa de los Austria (sieglu XVI-XVII)" de Ostolaza Elizondo, María Isabel (páx. 35).
  14. Veanse los pormenores de la enfermedá y muerte de Baltasar Carlos en "Rellación de la enfermedá del Príncipe El nuesu Señor, escrita pol Padre Fray Juan Martínez, confesor de La so Maxestá, pal Doctor Andrés de Uztarroz" (Zaragoza, 1646)
  15. "Muerte de príncipe d'España" (1646) en "Baltasar Carlos y Zaragoza" de Jesús Maiso González (páx.4)
  16. Maiso González, Jesús: "Baltasar Carlos y Zaragoza" (páx.5)
  17. A pesar de que munchos autores pasaron per alto esti fechu, la infanta María Teresa convirtióse, hasta la nacencia de los príncipes Felipe Prósperu y darréu del futuru Carlos II, na heredera universal de la Monarquía Hispánica, como bien indica Laura Oliván Santaliestra na so tesis "Mariana d'Austria na encruciyada política del sieglu XVII" (Universidá Complutense de Madrid, 2006). Sicasí, María Teresa, presunta heredera mientres años, nun foi enxamás Princesa d'Asturies, por non ser xurada como tal, magar los pidimientos que se fixeron al so padre per parte de los procuradores castellanos, lo cual compruébase consultando les actes de les xuntes de les Cortes de la dómina lo mesmo que de dicir por Barrionuevo nes sos Avisos. El numberala como Princesa d'Asturies ye un error del Padre Risco, quien escribió cien años dempués de los fechos narraos, cronista copiáu unánimemente polos autores que trataron sobre esta materia con posterioridá. El citáu Padre Risco diz que la Infanta Doña María Teresa foi xurada en 1655, y, extrañamente, da toa clase de detalles alrodiu de una ceremonia qu'enxamás tuvo llugar (Sampedro Escolar, José Luis: "La numberación de los Príncipes d'Asturies", Real Academia Matritense d'Heráldica y Xenealoxía, Madrid, 2004 (páx.5).
  18. Carta de Felipe IV a sor María de Ágreda d'ochobre de 1646, tomada de "Crisis de la hexemonía española, sieglu XVII" de Suárez Fernández, Luis, y Andrés Gallego, José
  19. "Mariana d'Austria na encruciyada política del sieglu XVII" de Oliván Santaliestra, Laura (páx.43).
  20. Biblioteca Nacional de Madrid Mss. 11027 en "Mariana d'Austria na encruciyada política del sieglu XVII" de Oliván Santaliestra, Laura (páx.45).
  21. de Apraiz, Angel: "Vista de Pamplona. Pintura d'un aurresku atribuyida a Velázquez (páx.2)
  22. Díez de Revenga,Francisco Javier: "Saavedra Fajardo escritor actual y otros estudios"
  23. Edición facsímil en llinia
  24. García Valdés, Celsa Carmen y Arellano Ayuso, Ignacio: El poema "Xura del Serenísimo Príncipe don Baltasar Carlos", de Quevedo
  25. A pesar de que Baltasar Carlos xuró los fueros en 1646, el Reinu de Navarra yá lu xurara como herederu nes Cortes de 1632. González Ollé, Fernando: "Biografía de José Sarabia, presuntu autor del Cantar real a una mudanza"

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar