Cortes de Castiella

Les Cortes de Castiella yeren la institución política qu'escontra la representación estamental de la Corona de Castiella mientres la Edá Media y l'Antiguu Réxime. Como'l restu de los parlamentos europeos medievales, los sos procuradores axuntabense por brazos: eclesiásticu, nobiliariu y común —que correspondía a la representación d'un determináu númberu de ciudaes con «votu en Cortes», gobernaes caúna d'elles pol so propiu patriciáu urbanu—.[1] Les Cortes yeren convocaes y presidíes pol rei de Castiella. Énte'l mayor nivel de poder que la monarquía autoritaria tenía en Castiella, les funciones de les Cortes castellanes yeren menos significatives que les de les instiuciones similares na Corona d'Aragón —Cortes d'Aragón, Cortes Catalanes y Cortes Valencianes—, acutándose col tiempu a les puramente fiscales, colo que terminaron siendo solamente convocaos los procuradores del común —nobleza y cleru, los estamentos privilexaos, taben exentos de pagar impuestos—.

Territorios representaos peles ciudaes con votu en Cortes nel sieglu XVI (se colorea tamién el territoriu de les "provincies vascongadas" o "exentes", de réxime foral propiu, que nun unviaben procuradores a Cortes, tampoco'l reinu de Navarra, que yá taba incorporáu, pero caltenía les sos propies Cortes.[nota 1])

Nos sieglos XII y XIII, hubo Cortes estremaes nel reinu de Llión y el reinu de Castiella. Les socesives separaciones y uniones ente dambos reinos terminaron mientres el reináu de Fernando III el Santu (1230), y a partir d'entós les xuntes de les Cortes fixéronse simultáneamente y na mesma ciudá, anque primeramente por separáu —por casu, asina asocedió nes Cortes de Valladolid de 1293—, denominándose «Cortes de Castiella y de Llión», o «de Llión y de Castiella» hasta'l sieglu XV. Dende'l reináu de los Reis Católicos, ye habitual denominales a cencielles «Cortes de Castiella».

Orixe editar

Precedente de les Cortes castellanes son les asamblees de guerreros llibres de los pueblos xermánicos (thing). El reinu visigodu de Toledo, amás del so heriedu xermánicu, tuvo la continuidá institucional de los Concilios de Toledo, que teníen participación civil d'altos dignatarios del Estáu, anque non nengún tipu de representación del común de les ciudaes (qu'ello ye que taben nun estáu de decadencia). Nun hai instituciones asemeyaes na España musulmana. Muncha más trescendencia tuvieron los primeros sieglos de Reconquista y la Repoblación de cada unu de los socesivos territorios polos que los nucleos cristianos del norte de la Península fuéronse ampliando escontra'l sur; especialmente los territorios ente'l Cordal Cantábricu y el Duero (sieglu X) y ente'l Duero y el Tajo (sieglos XI y XII), onde s'establecieron los conceyos con alfoz o comunidaes de villa y tierra y otorgaronse los fueros y cartes puebles qu'aguiyaron l'asentamientu de la población y una determinada forma d'entender la vida municipal, bien distinta de la de los municipia de dómina romana.Nun ye posible datar d'una fecha exacta de la época en que l'estáu llanu entamó a tener entrada nes Cortes por mediu de los sos representantes o procuradores. Puede afirmase con certeza que verificose por completu nes Cortes de Llión de 1188. Meses antes, en Carrión de los Condes, el rei castellanu Alfonsu VIII celebró Cortes cola presencia sin voz ni votu del pueblu llanu

La gloria de dar entrada nes Cortes al estau llanu, sin duda pertenez al Rei de Llión Alfonso IX. Ye verdá qu'Alfonso VIII de Castiella llamó a los "majores civitatum et villarum" a les de Carrión de los Condes de 1188; pero nun consta qu'elixeronse, ni tenido voz ni votu n'aquella asamblea, ni foi la si presencia un actu de posesión desde entonces non interrumpida, del asientu qu'ocuparon a la par del cleru y la nobleza; al contrariu, too nos inclina a creer que a les de Carrión de 1192 o 1193 y a les de Toledo de 1211 non asistió'l brazu popular.
Manuel Colmeiro, Cortes de los antiguos reinos de León y Castilla, 1884, Real Academia de la Historia. Capítulo IX

De les persones que teníen d'asistir a les Cortes y les funciones que cada unu desempeñaba nella editar

Para la celebración de les antigües Cortes de Castiella y de Llión yera circunstancia precisa qu'asistieren personalmente'l rei o la reina propietaria y n'ausencia o en minoría d'edá del monarca el tutor o el tutores, gobernador o gobernadores de los reinos, los infantes y persones reales, los grandes y oficiales de palaciu, el conseyu del rei y el so cancillería, los grandes d'España, nobles y fixos-dalgo, los preláus y maestres de les ordeye militarye, los personeros o procurador de los comunes, conceyos o conceyus de les ciudaes y villes del Reinu que representaben al pueblu y d'últimes dalgunos maxistráus en calidá de xurisconsultus y los secretarios del rei y de les Cortes... Tolos monarques, dende Recaredo hasta'l príncipe Carlos I d'España y V de Sacru Imperiu Romanu, asistieron en persona a les asamblees o xuntes nacionales para autorizales cola so presencia, para faer les proposiciones de los asuntos que teníen d'esaminase pelos brazos del Estáu y para contestar en xusticia a les demandes de los representantes de la nación, de les varies corporaciones del Estáu o de los pueblos en particular. Esti actu mirar los reis como un derechu de la dignidá real y como una carga y obligación aneja al tronu. Procuraron desempeñalo con tal exactitú que nun hubo un solu casu en que'l rei dexara d'asistir a les Cortes, en nueve sieglos, fora de los casos d'enfermedá o otra causa llexítima.Error de cita: Falta </ref> pa la etiqueta <ref>

Nel sieglu XVII amplióse'l númberu cola adición de dos votos atribuyíos colectivamente a grupos de ciudaes: les de Galicia en 1623 y les d'Estremadura en 1653 (por iniciativa de Plasencia, que tuviera votu antes del sieglu XV).[2] Esti total de 20 ye'l que se caltuvo mientres les dos sesiones de Cortes del sieglu XVIII, que yá nun yeren namás castellanes, yá que tamién allegaron los procuradores de la Corona d'Aragón, 17, colo qu'en xunto había 37 ciudaes españoles representaes.

Xuntes de Cortes per fecha de celebración editar

Manuel Colmeiro, na so Introducción escrito y publicao d'orde de la Real Academia de la Historia a Cortes de los antiguos Reinos de Llión y de Castiella, recueye, como precedentes de les xuntes de Cortes, distintes xuntes de magnates y concilios eclesiásticos del reinu ástur-lleonés, como los denominaos Concilio d'Uviéu (años 832 y 901) y Concilio de Llión (añu 974), la "Asamblea de grandes y prelaos de Llión" del añu 914, la "Xunta de magnates de Zamora" del añu 931 y la de Llión del 933.[3]

El mesmu Colmeiro señala que les xuntes convocaes nos sieglos XI y XII fueron de "lo eclesiástico y lo seglar al usu de Toledo" (esto ye, siguiendo la tradición de los Concilios de Toledo de dómina visigoda) hasta que se convocó a representantes del estáu llanu o común de les ciudaes, cosa que nun asocedió hasta 1188 (en Llión) y 1250 (en Castiella). Aun así, Colmeiro recueye que munches de les xuntes anteriores reciben la denominación de "Cortes" na documentación histórica.

  • Concilio de Llión o Cortes de Llión de 1020, con Alfonso V de Llión
  • Cortes de Llión de 1037, con Fernando I de Llión. Sol mesmu rei hubo un Concilio de Coyanza o Cortes de Coyanza de 1050, y unes "Xuntes de magnates" en Llión (años 1058 y 1064 o 1065).
  • Con Alfonso VI de Llión y Castiella convocaron xuntes que Colmeiro denomina "Cortes": Cortes de Zamora de 1073, Cortes de Toledo de 1086 y Cortes de Toledo de 1109.
  • Nel reináu de Doña Pega celebraron xuntes a les que Colmeiro da'l nome de "concilios" (Concilio de Palencia de 1113, Concilio de Llión de 1114 y Concilio d'Uviéu de 1115[4]
  • Con Alfonso VII celebró un Concilio de Palencia o Cortes de Palencia de 1129 (hai dellos otros concilios eclesiásticos con mayor o menor participación civil, como'l Concilio de Burgos de 1136, que Colmeiro nun considera Cortes, anque sí delles fontes. La mayor importancia política tuvola'l Concilio de Llión o Cortes de Llión de 1135, "nes qu'Alfonso VII foi proclamáu Emperador. Asistieron los arzobispos, obispos, abades, condes, príncipes y duques del Reinu, y particularmente consten los nomes de la Reina Doña Berenguela, de la Infanta Doña Sancha, del Rei de Navarra D. García, del Rei moru Zafadola y de los condes de Barcelona y Tolosa y otros de Gascuña y de Francia que daben paries al Emperador, y reconocíense polos sos vasallos". Tamién se recueye la esistencia d'unes Cortes de Nájera de 1137 o 1138.

A la muerte d'Alfonso VII produció la división sucesoria de los reinos, y pasaron a convocase Cortes en ca un d'ellos

  • Cortes de Burgos de 1169, de Castiella, con Alfonso VIII
  • Cortes de Benavente de 1176, de Llión, con Fernando II
  • Cortes de Burgos de 1177, de Castiella, con Alfonso VIII
  • Cortes de Salamanca de 1178, de Llión, con Fernando II (Colmeiro nun recueye les Cortes de Llión de 1178 citaes n'otres fontes)[5]
  • Cortes de Benavente de 1181, de Llión, con Fernando II
  • Cortes de Carrión de 1188, de Castiella, con Alfonso VIII, que para Colmeiro fueron "famoses y memorables. Nelles Alfonso VIII armó caballeru al Rei de Llión Alfonso IX, de quien dicen los historiadores que besó la mano al de Castiella en reconocencia de vasallaxe. Tamién recibió caballería d'Alfonso VIII'l príncipe Conrado de Suevia [sic, Conrado II de Suabia ] (fíu del Emperador Federico Barbarroja) que viniera d'Alemaña a celebrar el so casamientu cola infanta Doña Berenguela. Ajustáronse les capitulaciones matrimoniales, y xuraron la so observancia l'Arzobispu de Toledo, los Obispos de Burgos, Ávila y Calahorra, dellos condes, señores y caballeros y los mayores de cuarenta y ocho ciudaes, que los sos nomes espresa la escritura (Toledo, Cuenca, Huete, Guadalaxara, Coca, Portiellu, Cuéllar, Pedraza, Hita, Salamanca, Uceda, Buitrago, Madrid, Gradia, Maqueda, Talavera, Plasencia, Trujillo, Ávila, Segovia, Arévalo, Medina del Campu, Olmedo, Palencia, Logroño, Calahorra, Arnedo, Tordesillas, Simancas, Torrelobatón, Montealegre, Fuentepura, Sahagún, Cea, Fuentidueña, Sepúlveda, Aillon [sic, Ayllón], Maderuelo, San Estéban, Osma, Caracena, Atienza, Sigüenza, Medinaceli, Berlanga, Almazán, Soria y Valladolid)". La presencia d'estos "mayores" (civitatum et villarum quorum majores juraverunt) interpretase por Colmeiro non como una representación del común, sinón como'l xuramentu de los merinos (funcionarios reales pal gobiernu d'eses circunscripciones, negándo-yos la condición de "procuradores" que fai dalguna fonte (Alonso Núñez de Castro).
  • Cortes de Llión de 1188, de Llión, al entamu del reináu d'Alfonso IX, les primeres a les que Colmeiro atribúi'l calter de representación triestamental, al tar presentes procuradores escoyíos pol común de #cada ciudá: cum archepiscopo, et episcopis, et magnatibus regni mei, et cum electis civibus ex singulis civitatibus.
  • Cortes de Llión de 1189, de Llión, con Alfonso IX, de les que "hai vaga noticia".
  • Cortes de Carrión de 1192, o 1193, o 1194, de Castiella, con Alfonso VIII[6]

Sieglu XIII editar

  • Cortes de Benavente de 1202, de Llión, con Alfonso IX
  • Cortes de Llión de 1208, de Llión, con Alfonso IX
  • Cortes de Toledo de 1211, de Castiella, con Alfonso VIII, quien "determinó faer la guerra a los Moros col conseyu de los prelaos y magnates" (según Rodrigo Jiménez de Rada, citáu por Colmeiro), esto ye, los preparativos de la batalla de las Navas de Tolosa (1212).
  • Cortes de Burgos de 1215, de Castiella, con Enrique I. Para Colmeiro "ye la primer vegada que d'una manera clara y manifiestu intervienen les Cortes na cuestión de la minoridad del Rei, y afiten les condiciones a que los tutores tienen de sometese al tomar al so cargu'l gobiernu del reinu. Los precedentes repitíos formaron costume qu'enfusó nel derechu públicu de Llión y Castiella."
  • Cortes de Valladolid de 1215, de Castiella, con Enrique I[7]

Reináu de Fernando III (1217 y 1230-1252) editar

  • Cortes de Valladolid de 1217, de Castiella, con Fernando III. Anque'l Padre Mariana #considerar xenerales, Colmeiro prefier atenese a la descripción que fai Jiménez de Rada, que solo indica la presencia de magnates et milites. Tratáronse cuestiones relatives a la sucesión de la monarquía.
  • Cortes de Sevilla de 1250, "con asistencia de D. Alfonso, primoxénitu del Rei, del Infante D. Alfonso, d'otros personaxes, dellos prelaos, maestres de les ordes, ricos homes, caballeros y homes bonos de Castiella y Llión", polo que Colmeiro deduz que ye la primer convocatoria a Cortes de los trés brazos, amás de ser conxunta para dambos reinos.[8] Fernando III yera rei de Castiella dende 1217 y rei de Llión dende 1230; títulos a los qu'añedió los de los reinos musulmanes conquistaos: rei de Córdoba dende 1236, rei de Xaén dende 1246 y rei de Sevilla dende la toma d'esa ciudá en 1248, ente que'l reinu de Murcia tuvo una incorporación más complexa.

Reináu d'Alfonso X (1252-1284) editar

  • Cortes de Segovia de 1256
  • Cortes de Valladolid de 1258
  • Cortes de Sevilla de 1260. Darréu celebróse un "Conceyu" en Xerez de la Frontera (1268) "de mercaderes y homes bonos de Castiella, Llión, Estremadura y Andalucía, colos infantes, prelaos y ricos homes, con cuenta de pidi-yos conseyu sobro lo que convenía faer por que se tollese la carestía y tornara la tierra en bon estáu", al que según Colmeiro faltó'l llamamientu a les ciudaes pa ser consideráu Cortes, amás de nun recibir tala denominación pol rei.
  • Nes Cortes de Burgos de 1269 concedieronse al rei seis "servicios" (subsidios estraordinarios que tienen d'aprobase poles Cortes por ser añedíos a los ingresos ordinarios del rei, como la moneda forera) para "complir fecho de la frontera".[9] En Colmeiro nun figuren estes Cortes, sinón unes:
  • Cortes de Burgos de 1271
  • Nes Cortes de Toledo de 1272 y nes Cortes de Toledo de 1274 concedieronse-y al rei los fondos que riquía para reintentar la so atayada pretensión de ser nomáu Emperador d'Alemaña (el llamáu "fecho del Imperiu"), con un serviciu adicional y un "serviciu doble", respectivamente. Nes Cortes de 1275 volvió pidise y conceder un serviciu pa la defensa de la frontera.[9] En Colmeiro nun figuren nenguna d'estos dos Cortes de Toledo, sinón unes:
  • Cortes de Zamora de 1274
  • Cortes de Segovia de 1276
  • Cortes de Sevilla de 1281. Darréu celebróse un "Conceyu" en Valladolid (1282) convocáu pol infante don Sancho, nun actu de rebelión declarada contra'l so padre, el rei Alfonso, que se quedó ensin más sofitos que los de la ciudá de Sevilla.[10]

Reináu de Sancho IV (1284-1295) editar

  • Cortes de Sevilla de 1284
  • Cortes de Sevilla de 1285. Darréu celebróse en Palencia (1286) un "Conceyu" de "homes bonos de les villes de Castiella, Llión y Estremadura", que dio orixe a un ordenamientu (Ordenamientu de Palencia) "interesáu n'estremu", según Colmeiro.
  • Cortes de Haro de 1288
  • Cortes de Valladolid de 1293[11]

Reináu de Fernando IV (1295-1312) editar

  • Cortes de Valladolid de 1295
  • Cortes de Cuéllar de 1297
  • Cortes de Valladolid de 1298
  • Cortes de Valladolid de 1299
  • Cortes de Valladolid de 1300

Sieglu XIV editar

  • Cortes de Burgos de 1301
  • Cortes de Zamora de 1301
  • Cortes de Medina del Campu de 1302
  • Cortes de Burgos de 1302
  • Cortes de Medina del Campu de 1305
  • Cortes de Valladolid de 1307
  • Cortes de Burgos de 1308
  • Cortes de Madrid de 1309
  • Cortes de Valladolid de 1312[12]

Reináu d'Alfonso XI (1312-1350) editar

  • Cortes de Palencia de 1313. Primeramente, nesi mesmu añu, realizárase un "Conceyu" en Sahagún "de la parcialidá del infante don Juan", pero al nun resolvese nada, convocáronse Cortes en Palencia.
  • Cortes de Palazuelos de 1313
  • Cortes de Burgos de 1315
  • Cortes de Carrión de 1317, que Colmeiro considera precedíes d'un "Conceyu" na mesma ciudá
  • Cortes de Valladolid de 1318
  • Cortes de Medina del Campu de 1318
  • Cortes de Valladolid de 1322
  • Cortes de Valladolid de 1325
  • Cortes de Madrid de 1329
  • Cortes de Burgos de 1338, que Colmeiro considera un simple "Conceyu"
  • Cortes de Madrid de 1339
  • Cortes de Llerena de 1340
  • Cortes de Burgos de 1342
  • Cortes de Llión de 1342
  • Cortes de Alcalá y Burgos de 1345
  • Cortes de Burgos de 1345
  • Cortes de Villarreal de 1346 o Cortes de Ciudá Real de 1346 (Lleis de Villarreal, un ordenamientu de 16 lleis que s'integró nes escoyetes posteriores)
  • Cortes de Segovia de 1347, onde se "afitó como unidá de pesu'l marcu de Toledo, de midida para los grebos la fanega, para los líquidos la cántara, y de llargor la vara castellana" (vease la metroloxía tradicional castellana).
  • Cortes de Alcalá de 1348 (Ordenamientu de Alcalá)
  • Cortes de Llión de 1349, particulares d'esi reinu[13]

Reináu de Pedro I (1350-1369) editar

  • Cortes de Valladolid de 1351
  • Cortes de Sevilla de 1362. Darréu tuvo llugar un "Conceyu de señores y caballeros y procuradores de les ciudaes y villes que mandara y venir con poderes bastantes" en Bubierca, un llugar del reinu d'Aragón que los exércitos castellanos taben invadiendo (Guerra de los dos Pedros), nun momentu en que yá s'alzó n'armes contra Pedro I de Castiella'l so hermanascu, el bastardu Enrique de Trastámara. Los ellí aconceyaos xuraron como herederes a les trés fíes del rei Pedro, por causa de la muerte del infante don Alfonso. Colmeiro, sofitándose na Crónica, nun les considera Cortes, al faltar el brazu eclesiásticu y celebrase nel estranxeru, anque reconoz que nun había nenguna obligación de faeles en territoriu castellanu.[14]

Reináu d'Enrique II (1369-1379) editar

El ritmu de concesión de mercés (les llamaes "mercés enriqueñas", concesiones de señoríos con que compensaba a quien-y sofitaron na Primer Guerra Civil Castellana, en desterciu del realengo) obligó-y a convocar Cortes con muncha frecuencia:[15]

  • Cortes de Burgos de 1366 y 1367, axuntaes por convocatoria d'Enrique para llexitimar la so pretensión al tronu y la deposición de Pedro I.
  • Cortes de Toro de 1369. Darréu celebróse un "Conceyu" en Medina del Campu (1370), que namás convocó a los procuradores de les ciudaes, y non al cleru nin a la nobleza, y que para Colmeiro nun merez el nome de Cortes.
  • Cortes de Medina del Campu de 1370. Centrose nos asuntos económicos
  • Cortes de Toro de 1371. La más relevante. Los representantes del Tercer Estáu (burguesía) llanzaron una ofensiva contra los xudíos. Xeneráronse diversos ordenamientos: unu xeneral, otru pa los eclesiásticos, otru pa Sevilla y unu relativu a l'alministración de xusticia.
  • Cortes de Burgos de 1373. Darréu celebróse un "Conceyu" en Burgos (1374).
  • Cortes de Soria de 1375
  • Cortes de Burgos de 1377[16]

Reináu de Juan I (1379-1390) editar

  • Cortes de Burgos de 1379
  • Cortes de Soria de 1380
  • Cortes de Segovia de 1383
  • Cortes de Valladolid de 1385
  • Cortes de Segovia de 1386
  • Cortes de Briviesca de 1387
  • Cortes de Palencia de 1388
  • Cortes de Segovia de 1389
  • Cortes de Guadalaxara de 1390
  • Cortes de Segovia de 1390, que Colmeiro barruntu que nun llegaron a celebrase, anque hai escritu un "Ordenamientu" sobro les mesmes.[17]

Reináu d'Enrique III (1390-1406) editar

  • Cortes de Madrid de 1391
  • Cortes de Burgos de 1392.
  • Cortes de Madrid de 1393
  • Cortes de Segovia de 1396. Darréu celebróse un "Conceyu" en Segovia en 1399

Sieglu XV editar

  • Cortes de Tordesillas de 1401, qu'en dalguna fonte considérense como Cortes de Valladolid y Tordesillas de 1401.[18]
  • Cortes de Toledo de 1402
  • Cortes de Valladolid de 1405
  • Cortes de Toledo de 1406[19]

Reináu de Juan II (1406-1454) editar

  • Cortes de Guadalaxara de 1408
  • Cortes de Valladolid de 1409
  • Cortes de Valladolid de 1411
  • Cortes de Medina del Campu de 1418
  • Cortes de Madrid de 1419
  • Cortes de Valladolid de 1420
  • Cortes de Tordesillas de 1420 (Colmeiro nun les denomina como Cortes, sinón como distintes xuntes de grandes nel intre del intentu d'establecer una "tutoría" per parte del infante don Enrique, qu'incluyó convocatoria de procuradores, los mesmos que s'axuntaren nes Cortes de Valladolid).
  • Cortes d'Ávila de 1420
  • Cortes de Ocaña de 1422. Darréu celebróse un "Conceyu" en Toledo (1423), pa xurar heredera a la princesa Catalina, pero nun se convocaron procuradores porque nel reinu había peste. Al morrer Catalina, celebróse otru "Conceyu" en Burgos (1424), para xurar heredera a la princesa Leonor (xuraron y realizaron l'homenaxe cinco grandes y dos obispos, porque nun había más na Corte).
  • Cortes de Valladolid de 1425
  • Cortes de Palenzuela de 1425
  • Cortes de Toro de 1426
  • Cortes de Zamora de 1427
  • Cortes de Valladolid de 1429
  • Cortes de Burgos de 1429. Tamién fala Colmeiro d'unes Cortes de Burgos de 1430, pero de forma indirecta (y fora del so llugar cronolóxicu), ensin esclariar si tratase de les mesmes del añu 1429 (que se celebraron "en payares"), o han d'identificase con dalguna de les d'esi añu 1430, porque a la fin de la referencia diz "entráu la seronda de 1429, mandó D. Juan II llamar a los procuradores de les ciudaes y villes que s'axuntaron en Medina del Campu".
  • Cortes de Medina del Campu de 1430
  • Cortes de Salamanca de 1430 y que, según Colmeiro, enllargaronse hasta l'añu siguiente, camudando de ciudá, de cuenta que se fala tamién de Cortes de Palencia de 1431, anque sían les mesmes.
  • Cortes de Medina del Campu de 1431
  • Cortes de Zamora de 1432
  • Cortes de Madrid de 1433
  • Cortes de Medina del Campu de 1434
  • Cortes de Madrid de 1435
  • Cortes de Toledo de 1436
  • Cortes de Madrigal de 1438
  • Cortes de Valladolid de 1440
  • Cortes de Toro, de Tordesillas y de Valladolid de 1442
  • Cortes de Burgos de 1444
  • Cortes de Olmedo de 1445
  • Cortes de Valladolid de 1447
  • Cortes de Valladolid de 1448
  • Cortes de Valladolid de 1451
  • Cortes de Burgos de 1453[20]

Reináu d'Enrique IV (1454-1474) editar

  • Cortes de Cuéllar de 1455, afirmaes por dellos autores, que pa Colmeiro son un "Conceyu" "Xunta o Conseyu de grandes y ricos homes", y que podría tener llugar n'Ávila.
  • Cortes de Córdoba de 1455
  • Cortes de Madrid de 1462, pa xurar heredera a la princesa Juana, depués llamada "la Beltraneja".
  • Cortes de Toledo de 1462. Darréu celebróse un "Conceyu" en Cabezón en 1464 (Colmeiro niéga-y la categoría de Cortes), pa xurar como herederu al infante Alfonso, hermanascu del rei Enrique y hermanu de la futura reina Isabel la Católica.
  • Cortes de Salamanca de 1465
  • Cortes de Madrid de 1467. Darréu celebróse la xura de los Toros de Guisando, que proclamó heredera a Isabel (19 de setiembre de 1478).
  • Cortes de Ocaña de 1469. Darréu celebróse un "Conceyu" en Val de Lozoya (Ceremonia de la Val de Lozoya, 25 de payares de 1470), onde un ciertu númberu de grandes xuró como heredera a Juana "la Beltraneja".
  • Cortes de Santa María la Real de Nieva de 1473[21]

Reináu d'Isabel I (1474-1504) editar

  • Cortes de Segovia de 1474, onde fueron proclamaos como reis de Castiella los Reis Católicos
  • Cortes de Medina del Campu de 1475
  • Cortes de Madrigal de 1476, onde s'aprobó la fundación de la Santa Hermandá y xuróse como heredera a la infanta Isabel, primoxénita de los Reis Católicos. En 1478 hubo en Madrid un "Conceyu de la Santa Hermandá", que Mariana toma por Cortes, cuestión esclariada por Colmeiro.
  • Cortes de Toledo de 1480
  • Cortes de Toledo de 1489
  • Cortes de Ocaña de 1499
  • Cortes de Sevilla de 1499
  • Cortes de Sevilla de 1501
  • Cortes de Toledo, Madrid y Alcalá de 1502-1503, onde fueron xuraos como sucesores la princesa Juana y el so home.[22]

Sieglu XVI editar

Reináu de Xuana I (1504-1517) editar

  • Cortes de Toro de 1505, que trataron les disposiciones del testamentu d'Isabel la Católica, ente les que destaquen les complexes cuestiones sucesories y l'escoyeta de les Lleis de Toro
  • Cortes de Salamanca y Valladolid de 1506
  • Cortes de Madrid de 1510
  • Cortes de Burgos de 1511
  • Cortes de Burgos de 1512
  • Cortes de Burgos de 1515[23]

Reináu de Carlos I (1516 o 1518-1556) editar

  • Cortes de Valladolid de 1518
  • Cortes de Santiago y La Coruña de 1520
  • Cortes de Valladolid de 1523
  • Cortes de Madrid de 1534
  • Cortes de Valladolid de 1537
  • Cortes de Toledo de 1538. El rei pidió a los brazos noble y eclesiástico que contribuyeren col pagu d'impuestos a los gastos de la monarquía. El brazu eclesiásticu aceptó una "sisa temporal", y el noble negóse rotundamente, hasta que'l cardenal Tavera mandó suspender les sesiones el 1 de febreru de 1539, comunicando l'enfadu de Carlos, que paez ser que dixo la frase "Estes nun son Cortes". Ye opinión de munches fontes que dende entós nun se volvió convocar a Cortes a los estamentos privilexaos, y namás convocáronse a los diputaos de les ciudaes; anque Colmeiro señala dellos precedentes de xuntes parciales de Cortes.
  • Cortes de Valladolid de 1542
  • Cortes de Valladolid de 1544
  • Cortes de Valladolid de 1548
  • Cortes de Madrid de 1551 y 1552
  • Cortes de Valladolid de 1555[24]

Reináu de Felipe II (1556-1598) editar

  • Cortes de Valladolid de 1558
  • Cortes de Toledo de 1559[25]

Felipe II tomó la decisión de terminar cola costume tradicional de Corte itinerante y en 1561 afitó la Corte en Madrid, que pasó a recibir la denominación de Villa y Corte; tamién les Cortes celebrabense nesta ciudá, salvo nuna ocasión.

  • Cortes de Madrid de 1563
  • Cortes de Madrid de 1566[26]
  • Cortes de Madrid de 1567
  • Cortes de Córdoba de 1570 (nel contestu de la rebelión de les Alpujarras)
  • Cortes de Madrid de 1573[27]
  • Cortes de Madrid de 1576
  • Cortes de Madrid de 1579
  • Cortes de Badayoz de 1580
  • Cortes de Madrid de 1583-1585, que se xuntaron en Madrid l'añu 1583 y alzáronse el de 1585
  • Cortes de Madrid de 1586-1588, que xuntaron en Madrid l'añu 1586 y alzáronse nel de 1588
  • Cortes de Madrid de 1588-1590, que se xuntaron en Madrid añu 1588 y acabáronse nel de 1590
  • Cortes de Madrid de 1592-1598, empezaes en 1592 y terminaes en 1598

Sieglu XVII editar

Reináu de Felipe III (1598-1621) editar

  • Cortes de Madrid de 1598-1601, Cortes de 1598 a 1601
  • Cortes de Valladolid de 1602-1604, Cortes de 1602 a 1604
  • Cortes de Madrid de 1607-1611, Cortes celebraes en Madrid nos años de 1607 a 1611
  • Cortes de Madrid de 1611-1612, Cortes celebraes en Madrid dende'l día 4 d'avientu de 1611, en qu'empezaron, hasta'l 18 d'abril de 1612, en que s'eslleieron
  • Cortes de Madrid de 1615, dende'l día 9 de febreru de 1615, hasta 1 de xunetu del mesmu añu, que s'eslleieron
  • Cortes de Madrid de 1617-1620 dende'l día 4 de febreru de 1617 al 28 de marzu de 1620[28]

Reináu de Felipe IV (1621-1665) editar

  • Cortes de Madrid de 1621, Cortes celebraes en Madrid nel añu 1621
  • Cortes de Madrid de 1623, Cortes convocaes pa Madrid nel añu 1623. (v. 38-41: 1623-1624 ; v. 45: 1626-1627; v. 46: 1627-1628; v. 47-48: 1628-1629)
  • Cortes de Madrid de 1632, Cortes propuestes en Madrid en 1632: entiende les actes dende la so primer xunta en 18 de febreru de 1632 hasta la xunta de 15 de mayu del mesmu añu[29]
  • Cortes de Madrid de 1646-1647[30]
  • Cortes de Madrid de 1649-1651[30]
  • Cortes de Madrid de 1655-1658[31]
  • Cortes de Madrid de 1660-1664[32]

En setiembre de 1665, Mariana d'Austria, reina viuda de Felipe IV, dexó ensin efectu la convocatoria de Cortes fecha pol so difuntu home selmanes antes (pa xurar al príncipe herederu y p'otres coses y negocios d'importancia). Mientres el reináu de Carlos II d'España les Cortes nun se convocaron nin una sola vegada. Na Real Cédula de suspensión de la convocatoria, indicábase que yá nun yeren necesaries, yá que al proclamase yá'l nuevu rei, escarecía de sentíu xura-y como herederu; mandando namás alzar pendones en toles ciudaes como reconocencia a Carlos II (foi garré l'únicu rei de la dinastía en nun ser reconocíu nin xuráu poles Cortes de Castiella). En cuanto al sistema d'impuestos, la renovación de los servicios cada seis años correspondió a les ciudaes individualmente, lo que nun dexaba de responder a una antigua reivindicación d'éstes (otorgaba a los sos órganos instituconales d'un control mayor, non dependiente del votu de los sos procuradores), que namás esfrutaren en delles ocasiones anteriores. Formalmente nun s'establecieron nuevos impuestos, sinón "donativos", que al ser teóricamente voluntarios, nun precisaben aprobación de Cortes.[33]

Sieglu XVIII editar

Anque hubo delles convocatories (1701, 1709, 1712, 1724, 1760 y 1789), namás s'axuntaron efectivamente en trés causes: les Cortes de Madrid de 1713, les Cortes de Madrid de 1760 (la única mientres el reináu de Carlos III, que foi calificada de "fugaz") y les Cortes de Madrid de 1789 (nel reináu de Carlos IV). Nun hubo nenguna mientres el reináu de Fernando VI. Les instituciones venceyaes a les Cortes que sí calteníen una actividá siguida yeren la Diputación de Cortes y la Comisión de Millones, que s'anovaben dende 1698 cada seis años.[34]

Sieglu XIX editar

Les convocatories de Cortes nel sieglu XIX ficieronse con bien distintos criterios, propios de la Edá Contemporánea, a partir de les Cortes de Cádiz, qu'establecieron el principiu de la soberanía nacional, que se caltuvo nes Cortes del Trieniu Lliberal; anque se volvieron a convocar Cortes en 1833 siguiendo los procedimientos del Antiguu Réxime y la condición de rei absolutu que recuperara Fernando VII, al únicu fin de xurar como heredera a la so fía Isabel. Les Cortes aconceyaes mientres la rexencia de María Cristina correspuenden a un planteamientu políticu entemediu, el del lliberalismu moderáu del Estatutu Real de 1834.

Referencies editar

  1. Máximo Diago, "El acceso al gobierno de las ciudades castellanas con voto en Cortes a través del patronazgo regio durante el siglo XV", Anuario de estudios medievales, ISSN 0066-5061, Nº 32, 2, 2002 (Ejemplar dedicado a: Las élites urbanas. Estrategias Familiares Prosopografía. Vías de acceso al poder), págs. 879-914
  2. «La tierra de Granadilla».
  3. En dos partes, Madrid, Rivadeneyra, 1883-1884. Edición digital en Cervantes Virtual
  4. «Parte segunda, capítulos I, II, III, IV y V del Colmeiro».
  5. «Cortes y Concilio de León del año 1178: sacose de un manuscrito antiguo que está en la librería de D. Luis de Salazar».
  6. «Capítulos VI, VII, VIII y IX del Colmeiro».
  7. «Capítulo X del Colmeiro».
  8. «Capítulo XI del Colmeiro».
  9. 9,0 9,1 Miguel Rodríguez Llopis Alfonso X: aportaciones de un rey castellano a la construcción de Europa
  10. «Capítulo XII del Colmeiro».
  11. «Capítulo XIII».
  12. «Capítulo XIV del Colmeiro».
  13. «Capítulo XV del Colmeiro».
  14. «Capítulo XVI».
  15. «Biografías y Vidas».
  16. «Capítulo XVII del Colmeiro».
  17. «Capítulo XVIII del Colmeiro».
  18. Joseph F. O'Callaghan, Las Cortes de Valladolid-Tordesillas de 1401 - Un relato de los procuradores de Burgos, en La España medieval, ISSN 0214-3038, Nº 12, 1989 , págs. 243-248.
  19. Capítulo XIX, op. cit.
  20. «Capítulo XX del Colmeiro».
  21. «Capítulo XXI del Colmeiro».
  22. «Capítulo XXII del Colmeiro».
  23. «Capitulo XXIII del Colmeiro».
  24. «Capítulo XXIV del Colmeiro».
  25. «Capítulo XXV del Colmeiro».
  26. «Actas de las Cortes celebradas en Madrid el año de 1566».
  27. «Actas de las Cortes celebradas en Madrid el año de 1573».
  28. «Actas de las Cortes de Castilla / publicadas por acuerdo del Congreso de Diputados, a propuesta de su Comisión de Gobierno Interior - Contenidos».
  29. Actas de las Cortes de Castilla / publicadas por acuerdo del Congreso de Diputados, a propuesta de su Comisión de Gobierno Interior (en "Contenidos" se utilizan las expresiones citadas en esta y las anteriores citas textuales para referirse a las Cortes convocadas y reunidas desde el reinado de Felipe II.
  30. 30,0 30,1 Cortes de Madrid de 1646 a 1647 y de 1649 a 1651 / Manuel Danvila en Cervantes virtual.
  31. Cortes de Madrid de 1655 a 1658 y de 1660 a 1664 / Manuel Danvila en Cervantes virtual
  32. Cortes de Madrid de 1655 a 1658 y de 1660 a 1664 / Manuel Danvila en Cervantes virtual. Actas de las Cortes de Castilla. LXI.- 3.o Cortes de Madrid de 1660-1664
  33. Antonio Eiras Roel, Servicios fuera de las Cortes
  34. Lorenzana, op. cit.


Error de cita: Esisten etiquetes <ref> pa un grupu llamáu "nota", pero nun s'alcontró la etiqueta <references group="nota"/> correspondiente