Batú Kan

(Redirixío dende Batu Khan)

Batú Kan (circa 1205 (greg.)Mongolia – circa 1255 (greg.)Sarai) foi un gobernante mongol, fundador de la Horda Azul, fíu de Jochi y nietu de Gengis Kan. El so Horda Azul convertir na Horda d'Oru (o Kanato Cumano), que gobernó Rusia mientres 250 años, en ganando a los exércitos polacos y húngaros.

Batú Kan
monarca

Vida
Nacimientu Mongoliacirca 1205 (greg.)[1]
Nacionalidá Yuan [2]
Muerte Sarai1255 (greg.)[1] (49/50 años)
Sepultura Mongolia
Familia
Padre Jochi
Casáu con Borakchin Khatun
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Chingissid (en) Traducir
Oficiu Kanlíder militar
Cambiar los datos en Wikidata

Llinia de sangre de los kanes cumanos editar

Anque Gengis Kan reconoció a Jochi como'l so fíu, la so paternidá siempres tuvo n'entredichu: la so madre, Börte, esposa de Gengis Kan, fuera prindada y violada y Jochi nació esautamente nueve meses dempués. En vida de Gengis, esti asuntu foi vox populi, pero yera un tabú aldericar públicamente d'él. Asina tou, llevantó un muriu ente Jochi y el so padre. Ello ye que xustu antes de la so muerte, padre y fíu cuasi s'engardieron nuna guerra civil por cuenta de la negativa de Jochi a participar nunes campañes militares. Jochi sentíase mal por recibir solamente cuatro mil soldaos mongoles pa crear el so propiu kanato. El so fíu, Batú, consiguió cuasi tolos sos efectivos de les lleves realizaes ente los pueblos túrquicos que ganó, sobremanera cumanos (kipchakos). Batú foi crucial p'asitiar la casa del so tíu Ogodei en favor de la casa de Tolui, el so otru tíu.

Tres la muerte de Jochi y de Gengis, les tierres del primeru estremar ente Batú y el so hermanu mayor, Orda. La Horda Blanca de Orda gobernó los territorios ente'l ríu Volga y el llagu Baljash, ente que a la Horda Azul de Batú correspondió-y l'oeste del Volga.

Cuando Batú y el so fíu Sartak morrieron, l'hermanu de Batú, Berke, heredó la Horda Azul. Berke foi un líder capacitáu y de fechu consolidó tanto la Horda Azul como la Blanca ya integrar na Dorada, anque la llinia dinástica de Orda sobrevivió munchos años.

Berke nun taba pol llabor de xunise a los sos primos de la familia mongola, como pudo vese al declarar la guerra a Hulagu Kan, anque oficialmente reconoció al Kanato de China como'l so superior, siquier en teoría. Ello ye que Berke yá yera un gobernante independiente. Afortunadamente pa Europa, Berke nun compartía los intereses de Batú: él mesmu xurara conquistar tou lo qu'atopara hasta'l «Gran Mar», l'Atlánticu. Yá taba preparar pa realizar esta inmensa campaña, cola invasión iverniza d'Alemaña y Austria yá empezada, cuando s'enteró de la muerte del gran kan Ogodei y, como tenía posibilidaes d'asocede-y como príncipe de sangre que yera, viose obligáu a tornar a Mongolia y retardar la so invasión europea. Subotai, el más grande de los xenerales mongoles, acompañólu, morriendo en Mongolia en 1248, ensin tener la oportunidá de rematar la so obra al mandu del so señor.

La invasión de Rusia editar

En 1235, Batú, que dirixiera enantes la conquista de Crimea, foi escoyíu pa reconocer el terrén y empezar a invasión d'Europa con un exércitu d'aproximao 130 000 efectivos comandado por Subotai. En 1236 cruciaron el Volga ya invadieron a los búlgaros del Volga, cumanos y alanos, llevándo-yos alredor d'un añu borrar del mapa.

 
Sitiu de Kozelsk en 1239 por Batú Kan.

En payares de 1237, Batú Kan unvió a los sos embaxadores a la corte de Yuri II de Vladímir pa esixir el so sometimientu. Un mes más tarde, los mongoles sitiaron (Stáraya) Riazán y, tres seis díes de sangrientos combates, la ciudá foi totalmente aniquilada pa nunca renacer. Sollertáu por estes nueves, Yuri II unvió a los sos fíos pa detener a la horda, pero fueron ganaos dafechu. Quemando Kolomna y Moscú, los exércitos mongoles punxeron sitiu a Vladímir el 4 de febreru de 1238. Tres díes más tarde, la capital del Estáu de Vladímir-Súzdal foi tomada y destruyida piedra a piedra. La familia real pereció na quema ente que'l gran príncipe retiróse céleremente escontra'l norte, crució'l Volga y reclutó un nuevu exércitu que foi totalmente estermináu polos mongoles nel Ríu Sit' el 4 de marzu. Solo la ciudá de Nóvgorod salvar de ser conquistada.

Ende Batú Kan estremó'l so exércitu n'unidaes más pequeñes qu'escalaron catorce ciudaes ruses: Rostov, Úglich, Kostromá, Kashin, Ksniatin, Gorodéts, Gálich, Pereslavl-Zaleski, Yúriyev-Polski, Dmítrov, Volokolamsk, Tver y Torzhok. La más malo de tomar resultó ser Kozelsk, que'l so príncipe infante, Titus, y los sos habitantes aguantaron a los mongoles mientres siete selmanes. Según una lleenda, al conocer que s'averaben los invasores, la ciudá de Kítezh somorguiar nun llagu con tolos sos habitantes, onde entá anguaño poder ver (vease La ciudá invisible de Kítezh). Les úniques ciudaes d'importancia qu'escaparon a la destrucción fueron Smolensk, que bien sabiamente someter a los mongoles y aportó a pagar tributos, y Nóvgorod y Pskov, que nun pudieron ser algamaes polos mongoles por cuenta de la alloñanza y al fríu ivernizo.

Pel branu de 1238, Batú Kan afaró Crimea y pacificó Mordovia. Nel iviernu de 1239, escaló Chernígov y Pereslavl-Zaleski. Tres siete meses de sitiu, la horda atacó Kiev n'avientu del mesmu añu. A pesar de la fiera resistencia del príncipe Daniel de Galitzia, Batú Kan consiguió faese colos dos principales capitales de la rexón, Hálych y Volodímir-Volinski. Los Estaos rusos siguieron esistiendo como vasallos en llugar d'integrase nel Imperiu.

La invasión d'Europa Central editar

Batú Kan decidió entós "algamar l'últimu mar", onde los mongoles yá nun podríen avanzar más. Dellos historiadores modernos especulen col fechu de que pretendiera nun principiu o bien asegurar los sos lladrales por qu'en el futuru los europeos nun pudieren interferir, o bien realizar una avanzada pa una ulterior conquista del continente. La mayoría cree que pretendía conquistalo asina asegurara esos lladrales y tuviera les sos fuercies llistes.

Los mongoles invadieron Europa Central en tres grupos: el primeru tomó Polonia, ganando a los exércitos combinaos d'Enrique II el Piadosu, Duque de Silesia, y del Gran Maestre de la Orde Teutónica en Legnica; el segundu crució los Cárpatos y el terceru siguió hasta'l Danubiu. Los exércitos reagrupáronse y destruyeron Hungría en 1241, ganando a les huestes de Béla IV d'Hungría na batalla de Mohi el día 11 d'abril. Mientres esi branu siguieron afarando les llanures húngares y yá na primavera de 1242 coyeron nueves fuercies, estendiendo'l so control sobre Austria y Dalmacia, amás d'invadir Bohemia.

La campaña europea foi entamada y llevada a cabu por Subotai, sol mandu nominal de Batú, quien yera lo suficientemente intelixente como pa estremase y dexar qu'unu de los xenerales más grandes de la hestoria fixera'l so trabayu. Subotai quiciabes foi equí que consiguió la so reconocida fama posterior. Afarando dellos principaos rusos, unvió espíes a Polonia, Hungría y l'alloñada Austria pa preparar los ataques al corazón d'Europa. Cuando tuvo una visión clara de los reinos europeos preparó con brillantez la conquista en teoría encabezada por Batú Kan y otros dos príncipes de sangre: Batú yera'l líder absolutu, pero'l verdaderu comandante de les tropes foi Subotai, y como tal tuvo presente nes campañes del norte y del sur contra Rusia y lideró la columna central qu'entró n'Hungría. Ente que les fuercies del norte de Kaidu ganaben la Batalla de Legnica y l'exércitu de Kadan trunfaba en Transilvania, Subutai esperaba por ellos na llanura húngara. El nuevu exércitu reunificado retiróse entós al ríu Sajó, onde infligieron una terrible derrota al rei Béla IV na batalla de Mohi. Subotai foi'l celebru de la operación, que se destacar como una de les sos victories más aplastantes.

El final editar

Pa munchos historiadores, foi esta muerte del Gran Kan lo que salvó al restu del continente d'una posterior destrucción. Si Ogodei nun morriera aquel añu, Batú y Subutái siguiríen alantre cola invasión primero d'Austria, destruyendo Viena, los principaos alemanes y depués Italia. Ye equí que podría habese contempláu una real batalla ente los caballeros europeos contra les hordas mongoles. Como antecedente tiense'l desastre de los Caballeros Templariu y Teutónicu en Legnica y la casual victoria mongola na Batalla de Mohi, que fizo qu'Hungría se fortificara con 80 castiellos y detener los siguientes intentos d'invasión mongola a manes de Nogai Kan en 1284.

Batú yera un posible Gran Kan y, al ver que nun lo consiguió, entornar en consolidar les sos conquistes d'Asia y los Urales. El fechu de nun tener a Subutái consigo al tornar, yá que morriera en Mongolia en 1248, y la animosidad ente él y Kuyuk Kan fixeron cualquier intentu d'invasión d'Europa práuticamente imposible. Ver na necesidá de caltener les sos tropes preparaes en casu d'un ataque del este, yá que se deterioraren les rellaciones ente los nietos de Gengis Kan, lo que provocó finalmente la cayida del Imperiu. Batú Kan estableció la capital de la so kanato en Sarai, nel baxu Volga en 1242. Taba entamando realizar nueves campañes tres la muerte de Kuyuk (pretendía llevar a cabu los planes orixinales de Subutái d'invadir Europa) pero morrió en 1255 y el kanato pasó a manes de Sartaq, quien taba en contra de la invasión y al morrer, asume'l so tíu Berke Kan. La Horda d'Oru gobernó Rusia direutamente o teniendo estaos vasallos, como Nóvgorod, mientres 130 años.

Afortunadamente pa Europa, Berke Kan nun compartía l'interés de Batú, yá que taba más comenenciudu en lluchar contra los sos primos, especialmente contra Hulagu, a quien odiaba por haber destruyíu Bagdag. Pa Berke, devotu musulmán, lo que fixera'l so primu yera despreciable. En 1262 cuando Hulagu preparar pa tomar Exiptu en vengación pola derrota del so exércitu (na so ausencia) na batalla de Ain Yalut, Berke coyó delles partíes de saquéu cumanas y afaró tierres que se consideraben parte del Ilkanato. Enraxonáu, Hulagu axuntó a los sos exércitos y coló al norte, pero sufrió una gran derrota na fallida invasión del Cáucasu en 1263, dempués de que Berke Kan lleváralu lloñe de Tierra Santa.

El Kanato Cumano foi conocíu en Rusia y Europa como la Zolotaya Ordá o Horda d'Oru, según dalgunos porque'l doráu yera'l color de la tienda del kan. "Horda" provién de la pallabra mongola "orda/ordu" o campamentu, ente que l'apellativu "d'oru" piénsase que tenía un significáu similar a "Real", "de la realeza". El Campamentu Real de Tolos Kanatos, poro, foi'l que más duró. Muncho depués de que la Dinastía Yuan fuera destruyida en China y de que l'Ilkanato d'Oriente Mediu cayera, los descendientes de Batú Kan siguieron mandando nes estepes. Rusia nun llegó a conquistar la so llibertá hasta'l Gran Llevantamientu del Ríu Ugra, dos sieglos dempués. Sicasí, por ironía de la hestoria, mientres tuvieron a los rusos sol so xugu y pudiendo faer lo mesmo con Europa entera, salvaron la Tierra Santa al aliase col Sultanatu Mamelucu evitando que Hulagu Kan pudiera usar tol so poderosu exércitu contra estos.

Bibliografía editar

  • Morgan, David -- The Mongols, ISBN 0-631-17563-6
  • Nicolle, David, -- The Mongol Warlords Brockhampton Press, 1998
  • Saunders, J.J. -- The History of the Mongol Conquests, Routledge & Kegan Paul Ltd, 1971, ISBN 0-8122-1766-7
  • Sicker, Martin -- The Islamic World in Ascendancy: From the Arab Conquests to the Siege of Vienna, Praeger Publishers, 2000
  • Soucek, Svatopluk -- A History of Inner Asia, Cambridge, 2000

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Llingua de la obra o nome: Bokmål. Títulu: Batu-khan. Data d'espublización: 29 xineru 2021. Data de consulta: 25 xunetu 2022. Editorial: Store norske leksikon. Identificador Store norske leksikon: Batu-khan.
  2. 2,0 2,1 2,2 Afirmao en: Base de Datos Biográfica China. Llingua de la obra o nome: inglés.

Enllaces esternos editar