Catalina Parr (n'inglés, Catherine Parr, Katharine Parre na ortografía del so propiu tiempu; h. 1512[7]5 de setiembre de 1548) foi la postrera de los seis esposes d'Enrique VIII d'Inglaterra. Mientres el so tercer matrimoniu, foi reina consorte d'Inglaterra dende 1543 hasta 1547 y la primer reina consorte d'Irlanda; depués la reina viuda d'Inglaterra. Tien un puestu especial na hestoria yá que ye la Reina d'Inglaterra que más vegaes casóse, con cuatro maridos.

Catalina Parr
consorte real de Inglaterra (es) Traducir

12 xunetu 1543 - 28 xineru 1547
Consorte de Irlanda (es) Traducir

Vida
Nacimientu Kendal1512[1]
Nacionalidá Bandera de Inglaterra Reinu d'Inglaterra
Llingua materna inglés
Muerte Sudeley Castle (en) Traducir5 de setiembre de 1548[2] (35/36 años)
Sepultura Sudeley Castle (en) Traducir
Causa de la muerte fiebres puerperales (es) Traducir
Familia
Padre Sir Thomas Parr
Madre Maud Green
Casada con Sir Edward Burgh (1529 – m. 1533)[3]
John Neville (es) Traducir (1534, 1533 – m. 1543)[3]
Enrique VIII d'Inglaterra (1543 – m. 1547)[3]
Thomas Seymour (es) Traducir (1547 – m. 1548)[3]
Fíos/es
Hermanos/es
Familia
Pueblu House of Neville (en) Traducir
Estudios
Llingües falaes inglés[6]
castellanu
italianu
francés
llatín
Oficiu escritora, dama de compañíaconsorte
Trabayos destacaos Psalms or Prayers (en) Traducir
Prayers or Meditations (en) Traducir
Creencies
Relixón anglicanismu
católicu non prauticante
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Primeros años editar

Catalina Parr nació nel castiellu de Kendal en Westmorland, Inglaterra, onde los sos antepasaos moraren dende'l sieglu XIV. Otros llugares de nacencia que se suxurieron son: Great Kimble, Buckinghamshire, o en Blackfriars, Londres]. Yera la fía mayor de Sir Tomás Parr, de Horton House, Northamptonshire, descendiente del rei Eduardo III, y de quien de soltera se llamó Matilda Green (6 d'abril de 1495 – 20 d'agostu de 1529), fía de Sir Tomás Green, de Greens Norton, Northamptonshire]. Tuvo un hermanu más nuevu, Guillermo Parr más tarde primer marqués de Northampton, y una hermana, Ana, más tarde condesa de Pembroke. Sir Thomas foi Xérif de Northamptonshire, Master of the Wards y Comptroller del rei Enrique VIII. La so madre, Lady Parr, foi miembru del séquitu de Catalina d'Aragón.

A los 17 años, en 1529, Catalina casóse con Lord Eduard Borough. Mientres munchos años argumentóse que se casó col mayor Eduardo Borough, segundu Barón Borough de Gainsborough, quien morrió en 1529. Sicasí, hai un alcuerdu xeneralizáu polos biógrafos recién de Catalina que se casó col nietu del segundu barón, quien compartía nome. Eduardo Borough el Mozu tenía veintitantos años y pue que tuviera mala salú. Sirvió como feoffee para Thomas Kiddell y como xuez de paz. El so padre, Sir Tomás Borough, chambelán d'Ana Bolena, tamién aseguró una patente conxunta en sobrevivencia col so fíu pal cargu de mayordomu de la casona del soke de Kirton-in-Lindsey. Eduard Borough el Mozu morrió na primavera de 1533.[8]

Nel branu de 1534 casóse nuevamente, con John Neville, tercer Barón Latymer, de Snape (Yorkshire del Norte). En 1536, mientres la Pelegrinación de Gracia, Catalina foi retenida como rehén polos rebeldes del norte, xunto colos sos dos fiyascos, incluyendo a John Neville, cuartu Barón Latymer. John Neville morrió en 1543.

Foi na casa de la fía d'Enrique y de Catalina d'Aragón, Lady María, onde Catalina Parr llamó l'atención del Rei. Dempués de la muerte del segundu home de Parr, la rica viuda empezó una rellación con Thomas Seymour -depués 1.er Barón de Sudeley-, que yera hermanu de la reina Xuana Seymour, pero'l rei Enrique VIII #encaprichar con Catalina -desque #conocer cuando foi a pidir piedá pola muyer del so hermanu, acusada (con pruebes) d'adulteriu- y foi obligada a aceptar la so proposición de matrimoniu.

Reina consorte editar

 
Blasón de Catalina Parr como reina consorte.
 
Semeya de Catalina Parr pol maestru John. Enantes creíase que representaba a Xuana Grey.

El matrimoniu ente Catalina y Enrique VIII celebró'l 12 de xunetu de 1543 nel palaciu de Hampton Court. Foi la primer Reina d'Inglaterra en ser tamién Reina d'Irlanda dempués de qu'Enrique VIII adoptara'l títulu de Rei d'Irlanda. Como reina, Catalina foi en parte responsable de la reconciliación d'Enrique coles fíes que tuvo de los sos dos primeros matrimonios, quien más palantre seríen la reina María I y la reina Sabela I. Tuvo tamién una bona rellación con Eduardo, príncipe de Gales y más tarde #rey Eduardo VI. Cuando se convirtió en Reina, el so tíu Guillermo Parr, Lord Parr de Horton, #convertir nel so Lord Chambelán.

Mientres tres meses, dende xunetu hasta setiembre de 1544, Catalina foi nomada rexente por Enrique mientres él coló a la so postrera y pocu esitosa campaña en Francia]. Gracies a que'l so tíu foi nomáu miembru del so conseyu de rexencia, y a les simpatíes d'otros conseyeros Thomas Cranmer (l'Arzobispu de Canterbury) y Eduardo Seymour, Lord Hertford, Catalina llogró'l control efectivu y foi capaz de gobernar como ella entendió más conveniente. Remanó los suministros, les finances y asamblees pa la campaña francesa d'Enrique, robló cinco proclamaciones reales, y caltuvo contautu constante col so llugarteniente nes Marques septentrionales, Lord Shrewsbury, sobre una situación complexa ya inestable con Escocia. Dizse que les sos aiciones como rexente, xunto col so calter fuerte y una notable dignidá, y más tarde los sos convencimientos relixosos, influyeron de forma importante na formación de la so fiyasca, Lady Sabela (la futura reina Sabela I).

Los sos puntos de vista relixosos fueron complexos y vense entá más confusos por falta d'evidencies. Anque probablemente foi educada como católica, yá que nació antes de la Reforma Protestante, más tarde sintió simpatía ya interés pola #Nuevu Fe." Suxurióse la hipótesis de que realmente yera una protestante a mediaos de los años cuarenta, tal como agora entenderíase esi términu. Podemos tar seguros de que sostuvo fuertes idees reformistes dempués de la muerte d'Enrique, cuando'l so segundu llibru, Llamentos d'un pecador #publicar a finales del añu 1547. El llibru promovía el conceutu protestante de xustificación namái pola fe, daqué que la Ilesia Católica consideraba una herexía. Ye desaxeradamente improbable que desenvolviera esos puntos de vista nel curtiu tiempu ente la muerte d'Enrique y la publicación del llibru. La so simpatía por Anne Askew, la mártir protestante que s'opunxo fieramente a la creencia católica de la transubstanciación, tamién suxure que yera más que puramente simpatizante de la nueva relixón.

Con independencia de que se convirtiera formalmente al protestantismu, lo que nun ye probable, la Reina foi abondo reformista por que la vieren con barruntu oficiales católicos y anti-protestantes, como Stephen Gardiner (l'Obispu de Winchester) y Thomas Wriothesley, Lord Wriothesley (el Lord Canciller), quien intentó de la mesma volver al rei en contra d'ella nel añu 1546. Escribióse una orde d'arrestu contra ella y abondaron los rumores n'Europa que'l rei sentíase atraíu pola so amiga íntima, Catherine Willoughby, duquesa de Suffolk.[9] Sicasí, ella llogró reconciliase col Rei dempués de xurar que namái falara de relixón con él pa distrayelo de los sufrimientos que-y causaben los so pierna ulcerada.[10]

Últimu matrimoniu, partu y muerte editar

Dempués de la muerte d'Enrique VIII (28 de xineru de 1547), Catalina vio asegurada la so situación con una pensión añal de ₤7.000. Entá más, él ordenó que dempués de la so muerte, anque yera reina viuda, diérase-y el respetu d'una Reina d'Inglaterra, como si él entá viviera. Catalina púdose finalmente casar col so antiguu amigu, Thomas Seymour, celebrándose la so boda'l 7 d'abril d'esi mesmu añu. Como se casaron dientro de los seis meses posteriores a la muerte del antiguu rei, tuvieron que llograr permisu del rei pal matrimoniu. Cuando la so unión foi conocida públicamente, causó un pequeñu escándalu. Catalina, que nun tuviera fíos de nengún de los sos anteriores matrimonios, quedó embarazada a los 35 años d'edá. El so embaranzu foi una sorpresa, yá que ella nun concibiera nengún fíu mientres los sos primeros trés matrimonios.

Nesta dómina, desenvolvióse una rivalidá ente Catalina y l'esposa del so cuñáu, Anne Stanhope, la duquesa de Somerset. Ana taba casada con Eduardo Seymour, duque de Somerset, que resultó ser particularmente aguda sobre l'asuntu de les xoyes de Catalina. La duquesa argumentaba que les xoyes pertenecíen a la Reina d'Inglaterra, y que como reina viuda, Catalina yá nun tenía de tener les. En cuenta de ello correspondía-y a ella, como esposa del Lord Protector, lluciles. Ella invocaba la Llei de Socesión que claramente afirmaba que Catalina tenía precedencia sobre toles dames del reinu; ello ye que polo que se refier a la precedencia, la Duquesa de Somerset venía detrás de les Ladies María y Sabela y Ana de Kleve, llamada Hermana del Rei. A la fin, la duquesa ganó'l discutiniu, lo que dexó la so rellación con Catalina permanentemente estropiada; la rellación ente los dos hermanos Seymour tamién empioró como resultancia, yá que Lord Seymour vio toa'l discutiniu como un ataque personal del so hermanu a la so posición social.

El matrimoniu de Catalina tamién pasó por momentos tirantes. El sexu mientres l'embaranzu yera daqué que se desaprobaba nel sieglu XVI y Seymour empezó a desenvolver ciertu interés por Lady Sabela, fía adolescente d'Ana Bolena y futura Sabela I, quien moraba na so casona. Atribúyese-y la intención de casase con ella antes de faelo con Catalina y más tarde díxose que Catalina afayó a los dos abrazaos. Nunes poques ocasiones primero que la situación #escapar por completu de les manes, paez que Catalina non yá tuvo conforme con episodios de xuegu violentu con fuertes implicaciones sexuales, sinón que realmente ayudó al so home.[11] Con independencia de lo que realmente asocediera, Sabela foi sacada de la casa en mayu de 1548 pa quedase nel llar de Sir Anthony Denny en Cheshunt y nunca volvió ver a la so madrasca, anque los dos caltuvieron correspondencia.

Catalina dio a lluz al so únicu descendiente, una neña llamada María Seymour, que recibió esti nome pola so fiyasca, el 30 d'agostu de 1548, y morrió namái seis díes dempués, el 5 de setiembre de 1548, en castiellu de Sudeley, en Gloucestershire, de lo que cree que foi fiebre puerperal, o sepsis nel partu. Ye lo mesmo que provocó la muerte de la tercer esposa d'Enrique VIII, Xuana Seymour. Nun yera daqué infrecuente, por cuenta de la falta d'hixene qu'arrodiaba'l partu. Abarruntóse que'l maríu de Catalina, Sir Tomás Seymour, pudo envelenala pa llevar a cabu'l so plan de casase con Lady Sabela. Catalina Parr foi soterrada en Sudeley.

La so única fía, María, nacida'l 30 d'agostu, nun-y sobrevivió demasiaos años. El so padre, Thomas Seymour, foi degolláu por #traición menos d'un añu dempués (10 de marzu de 1549). La neña foi apurrida a la duquesa de Suffolk, Catherine Willoughby, una amiga íntima de Catalina. Dempués d'un añu y mediu, la propiedá de María foi-y restaurada por una Llei del Parllamentu, lo que sollivió la carga de la duquesa al asumir #guardar de la neña. La última mención de María Seymour ye del so segundu cumpleaños, y anque circularon hestories de qu'a la fin ella se casó y tuvo fíos, la mayor parte de los historiadores creen que morrió siendo neña.

Descubrimientu del so ataúd editar

En 1782 un caballeru col nome John Lucas afayó'l ataúd de la reina Catalina ente les ruines del castiellu de Sudeley. Abrió'l féretro y reparó que'l cuerpu, dempués de 234 años, taba nun sorprendente estáu de caltenimientu. En tomando unos cuantes guedeyes del pelo de la reina, cerró de nuevu'l ataúd y #devolver a la so tumba. El féretro #abrir en repitíes ocasiones nos siguientes diez años. Cuando'l ataúd #abrir de nuevu de forma oficial en 1817 nun quedaba namás que restos d'una cadarma. Naquella dómina'l ataúd foi movíu a la tumba de Lord Chandos, que la so familia tuvo'l castiellu naquel tiempu. N'años posteriores la capiya foi reconstruyida por Sir Xuan Scott, alzándose entós un altar-balta apropiáu pa la reina Catalina.

Nel cine editar

Añu Película Direutor Actriz
2007 Los Tudor (TV) Michael Hirts Joely Richardson
1972 Los seis esposes d'Enrique VIII (TV) Waris Hussein Rosalie Crutchley
1953 Young Bess George Sidney Deborah Kerr
1933 La vida privada d'Enrique VIII Alexander Korda Everley Gregg

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 104045108. Data de consulta: 17 ochobre 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 Identificador de persona en The Peerage: p10151.htm#i101504. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  4. Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  5. 5,0 5,1 Afirmao en: Kindred Britain.
  6. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  7. Su fecha exacta de nacimiento se desconoce; el ODNB dice "nacida en 1512, probablemente n'agostu". Susan E. James, "Katherine [Katherine Parr] (1512–1548)", Oxford Dictionary of National Biography, Oxford University Press, 2004; edición en llinia, xineru de 2008 acceso el 26 de payares de 2010
  8. James, Susan E. Kateryn Parr: The Making of a Queen. Aldershot, Inglaterra: Ashgate Publishing Ltd. 1999. pg. 60-63
  9. The Mistresses of Henry VIII, por Kelly Hart
  10. Foxe's Book of Martyrs - Katherine Parr
  11. Deposición de Katherine Ashley en A Collection of State Papers Relating to Affairs during the reigns of King Henry VIII, King Edward VI, Queen Mary and Queen Elizabeth (ed. Samuel Haynes, 1740); Christopher Hibbert (1990) The Virgin Queen; Antonia Fraser (1992) The Six Wives of Henry VIII; Alison Weir (1996) Children of England; David Starkey (2000) Elizabeth; Linda Porter (2010) Katherine the Queen. La mayor parte de los biógrafos de Catalina, Seymour o Sabela refiérense a Catalina y Seymour faciendo rebelgos a Sabela na so cama y a Catalina sosteniendo a Sabela mientres el so maríu cortaba'l vistíu en tires. Anque nun hai evidencia que sostenga la noción d'un ménage à trois totalmente desenvueltu o inclusive que l'amoríu de Seymour con Sabela llevara a que la desvirgase, Starkey especuló sobro cómo xulgaríen anguaño trabayadores sociales o pediatras esi comportamientu (Elizabeth, op.cit.) Nun queda claro a partir de la evidencia contemporánea que la "descarada y bella fiyasca" de Catalina, por usar la descripción de Starkey, fora una participante obligada en talos fechos.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Catalina Howard
Reina consorte d'Inglaterra
1543 - 1547

 
Socesor: