Christo y Jeanne-Claude

Christo (Gabrovo, Bulgaria, 13 de xunu de 1935) y Jeanne-Claude (Casablanca, Marruecos, 13 de xunu de 1935 - Nueva York, Estaos Xuníos, 18 de payares de 2009)[1] conformaben un matrimoniu d'artistes que realizaben instalaciones artístiques ambientales, similares al Land Art.

Jeanne-Claude y Christo.

Caracterícense, principalmente, por utilizar tela pa envolubrar xigantescos edificios o cubrir estenses árees públiques.

Realizaron les sos instalaciones en distintos países: nel añu 1995 forraron l'edificiu del Reichstag n'Alemaña y en 1985 cubrieron la Ponte Nueva en París. Tamién construyeron una cortina de 39 quilómetros de llargu, llamada "Running Fence", na comuña francesa de Marin en 1973. El so trabayu más recién foi "The Gates" (2005), el que consistió n'instalar 7.503 marcos metálicos nel Central Park de Nueva York.

Christo editar

Christo Vladimirov Javacheff, l'artista primordial y diseñador de los proyeutos del dúu, nació'l 13 de xunu de 1935 (88 años) en Gabrovo, Bulgaria. El so padre, Vladimir Javacheff, yera un científicu, y la so madre, Tsveta Dimitrova, yera secretaria de l'Academia de Belles Artes de Sofía. Los artistes de l'Academia que visitaben la so familia repararon el talentu artístico de Christo a una temprana edá.

Per parte del so padre, Christo ye descendiente d'un inmigrante alemán en Bulgaria. El bisagüelu de Christo, l'alemán Friedrich Fischer, inventara un sistema modernu pa la producción masiva de rodamientos. Fischer unvió al so fíu —el güelu de Christo, Vitus Fischer— a Bulgaria pa inaugurar la primer fábrica de rodamientos d'Europa del Este. Depués al colapsar el proyeutu (14 obreros búlgaros morrieron nun accidente na fábrica) y al ver que la policía llocal mirar con rocea, Vitus Fischer camudó la so identidá a la de Dmitri Javacheff, nome d'unu de los trabayadores que finaron nel accidente. Cola so nueva identificación, Vitus reincorporar a la sociedá como un búlgaru común y corriente y empezó a trabayar nun negociu de producción de lleche. El nietu de Dmitri, Vladimir Javacheff, amosó les aptitúes teunolóxiques del so güelu y convirtióse nun científicu académicamente esitosu en Bulgaria, anque entá yera probe.

Christo diose cuenta de los sos oríxenes alemanes na década de los 1970 y, depués d'un curtiu xuiciu nes cortes de la entós Alemaña Occidental, foi indemnizáu col 49% del patrimoniu de Friedrich Fischer. Anque esto fadría de Christo un millonariu, decidió vivir modestamente d'una parte de lo que producía la so obra artística, donando la mayoría de los sos ingresos y tol so heriedu a organizaciones de caridá.

Na so mocedá, Christo interesar nel teatru y nes obres de Shakespeare. En 1953, foi almitíu na Academia de Belles Artes, pero desilusionar del estrictu currículu impuestu pol Partíu Socialista Búlgaru de la dómina. Estudió Arte na academia de Sofía dende 1952 hasta 1956 y otru añu más en Praga, Checoslovaquia. En 1957, Christo fuxó del estáu socialista escondiéndose nun camión que tresportaba medicines a Austria.

Christo llueu s'instaló en Viena y matriculóse na Academia Vienesa de Belles Artes. Tres namái un semestre ellí, viaxó a Xinebra y depués camudóse a París. Debíu al viaxe, perdió la ciudadanía y convirtióse nuna persona apátrida. La so vida en París carauterizar pola falta económica y l'aislamientu social, que foi amontáu pola so dificultá p'aprender l'idioma francés. Ganó dineru pintando semeyes, lo que comparó cola prostitución. Al visitar les galeríes y museos de la ciudá, inspirar na obra de Joan Miró, Nicholas de Stael, Jackson Pollock, Jean Tinguely y principalmente na de Jean Dubuffet.

En xineru de 1958, Christo fabricó la so primer pieza de "arte envuelto": cubrió un tarru de pintura vacíu con un llenzu remoyáu n'acrílicu. Ensobiar y coloreó con pegamento, arena y pintura d'automóvil. Un empresariu alemán, llamáu Dieter Rosenkranz, mercó delles obres pequeñes "envueltes" por Christo. Foi al traviés de Rosenkranz que Christo conoció al artista francés Yves Klein y al filósofu, críticu ya historiador del arte Pierre Restany.

Jeanne-Claude editar

Jeanne-Claude nació'l mesmu día que Christo (13 de xunu de 1935) en Casablanca, Marruecos. La so madre, Précilda, tenía 17 años cuando se casó col padre de Jeanne-Claude, el mayor Léon Denat. Précilda y Léon divorciáronse poco tiempu dempués de la nacencia de Jeanne-Claude. Mientres la Segunda Guerra Mundial, Jeanne-Claude vivió cola familia del so padre mientres la so madre combatía na Resistencia francesa. Dempués de rematar la guerra en 1945, Précilda atopó a Jeanne-Claude emocionalmente alteriada y desnutrida.

En 1946, Précilda casóse col influyente xeneral Jacques de Guillebon. La familia vivió en París dende 1945 hasta 1952, treslladándose a Tunicia en 1952 y tornando a la capital francesa en 1957.

Jeanne-Claude Denat de Guillebon finó'l 18 de payares de 2009 en Nueva York, por causa de un aneurisma.[2] Tal como yera'l so deséu, el so cuerpu foi donáu pa investigaciones científiques.[2]

La pareya editar

Christo y Jeanne-Claude conocer en París en payares de 1958, cuando él foi l'encargáu de pintar una semeya de la so madre, Précilda de Guillebon. Primeramente, Christo sintióse atraíu pola mediu hermana de Jeanne-Claude, Joyce. Jeanne-Claude taba comprometida con Philippe Plachon y casóse con él. Al poco tiempu d'habese casáu, quedó embarazada, pero de Christo. Jeanne-Claude abandonó al so home dempués de la lluna de miel. El fíu de Christo y Jeanne-Claude, Cyril, nació'l 11 de mayu de 1960. Los padres de Jeanne-Claude taben cafiantes cola rellación, particularmente polos humildes orixe de Christo. A pesar de l'adversidá, la pareya casóse'l 28 de payares de 1962.

En 1959, Christo camudó'l so enfoque a los oxetos envueltos. En cuenta de afatar el material envolvente con pegamento y arena, caltener intactu. Al añu siguiente, dexó de pintar por completu y remató la so serie Inventory.

En 1961, Christo envolubró barriles nel puertu fluvial alemán de Colonia. Esti proyeutu convertir nel primeru onde Christo cubría oxetos de gran tamañu. En 1962, la pareya enfrentó'l so primer proyeutu monumental, Rideau de Fer (Cortina d'Aceru, n'idioma francés). Ensin alverti-yos a les autoridaes y como una declaración en contra del Muriu de Berlín, bloquiaron con barriles de petroleu la Rue Visconti, una pequeña cai sobre'l Ríu Sena. Jeanne-Claude persuadió a los policíes, llogrando que la obra artística permaneciera nel llugar mientres delles hores. Anque Christo llevaba a cabu simultáneamente la so primer exhibición nuna galería, foi'l proyeutu Visconti el que lo dio a conocer en París.

En febreru de 1964, Christo y Jeanne-Claude llegaron a Nueva York. Dempués d'un curtiu regresu a Europa, establecer n'Estaos Xuníos en setiembre d'esi añu. Anque yeren probes y con un deficiente manexu del idioma inglés, Christo espunxo'l so trabayu en diverses galeríes, incluyendo la Galería Leo Castelli en Nueva York y la Galería Schmela en Düsseldorf, Alemaña. Christo empezó a envolubrar vitrines de tiendes. La venta de les vitrines ayudó a financiar deldes y otros proyeutos artísticos de la pareya. El so siguiente trabayu, un paquete de 1.200 , foi construyíu cola collaboración d'estudiantes entusiastes. A empiezos de 1968, Christo y Jeanne-Claude abandonaron la Galería Leo Castelli pa caltener la so autonomía.

Trabayos a gran escala editar

Documenta 4 editar

En 1968, Christo y Jeanne-Claude tuvieron la oportunidá de participar en Documenta 4 en Kassel, Alemaña. Nesta ocasión, la pareya quixo construyir un tubu de 5.600 metros cúbicos que taría suspendíu por grúes y que sería visible a una distancia de 25 quilómetros. Los primeros intentos fallaron cuando la superficie de polietileno estropióse mientres yera izada. Depués de repitíes arreglos y usando los dos grúes más grandes d'Europa, el proyeutu finalmente fíxose realidá. El paquete tubular permaneció ellí mientres dos meses y tuvo un valor de $70.000 (dólares d'Estaos Xuníos), suma malo d'axuntar pa Christo y Jeanne-Claude.

Wrapped Coast (Mariña Envuelta) editar

A finales de 1969, Jeanne-Claude y Christo envolubraron la mariña de Little Bay en Sydney, Australia cola collaboración de 130 ayudantes que dedicaron 17.000 hores de trabayu. El proyeutu precisó 92.900 metros cuadraos de tela sintético y 56,3 km de lluria. Depués de la resistencia inicial de les autoridaes y el públicu, les reacciones fueron mayoritariamente positives.

Valley Curtain (Cortina del Valle) editar

 
La cortina colgando nel Rifle Gap, Colorado.

A fines de 1970, Christo y Jeanne-Claude empezaron a preparar pal proyeutu "Valley Curtain". Un pañu de 400 m de llongura sería espurríu al traviés del Rifle Gap, un valle nos Montes Rocosos, cerca de Rifle, Colorado. La realización de la obra foi complicada por cuenta de los US$230.000 que tuvieron d'axuntar y les protestes de dalgunos grupos ambientalistas. El proyeutu riquió 14.000 de pañu pa ser colgáu nun cable d'aceru, que taba suxetu a barres metáliques fites en concretu en cada fastera. Tamién fueron necesaries 200 tonelaes de formigón, que tuvieron de ser tresportaes a mano en cubos cuesta arriba.

El presupuestu aumentó a $400.000, causándo-y a Christo y a Jeanne-Claude problemes adicionales col financiamientu. Finalmente, vendiéronse abondes pieces d'arte p'axuntar el dineru. El 10 d'ochobre de 1971, la cortina anaranxada taba llista pa ser colgada, pero taba resgada debíu al vientu y les roques. Mientres una segunda cortina yera fabricada, Christo recibió la respuesta d'un arquiteutu de Berlín pa poder envolubrar l'edificiu del Reichstag. El 10 d'agostu del añu siguiente, el segundu intentu de colgar la cortina foi un ésitu, anque tuvo de ser retirada 28 hores más tarde por cuenta de la proximidá d'una nube.

Running Fence (Cerca Corredera) editar

En 1973, depués de 17 años como apátrida, Christo convertir en ciudadanu estauxunidense. Esi mesmu añu, empezó a entamar la obra "Running Fence": una cerca fecha con postes y cables d'aceru cubierta por un velo, que s'estendía pol paisaxe hasta'l mar. La cerca midía 5,5 m d'altu y 40 km de llargu. Pal proyeutu, trabayadores agrícoles tuvieron de ser convencíos y el permisu de les autoridaes tuvo que ser llográu, polo que Christo y la so esposa contrataron a nueve abogaos. A fines de 1974, Christo trazó'l trayeutu de la cerca con estaques de madera. El 19 d'abril de 1976, el proyeutu finalmente empezó dempués d'una estensa llucha contra la burocracia. Aproximao, 20 ha de nylon, 2.050 postes d'aceru y 145 km de cable d'aceru fueron necesarios. El 10 de setiembre de 1976 la obra taba terminada. Sicasí, Christo y Jeanne-Claude tuvieron que pagar una multa de $60.000 (dólares d'Estaos Xuníos) por escarecer del permisu de les autoridaes.

Wrapped Walk Ways (Pasareles Envueltes) editar

En 1977, Christo y Jeanne-Claude taben devolviendo préstamos y trataben d'aforrar el máximu de dineru. Sicasí, siguieron entamando futuros proyeutos. En payares d'esi añu, Christo axuntar colos sos padres, viendo a la so madre per primer vegada depués de 20 años.

Cola obra "Wrapped Walk Ways", Christo y Jeanne-Claude cubrieron 4,5 quilómetros de pasareles nel Parque Loose, allugáu en Kansas City, Missouri. El proyeutu riquió 12.500 metros cuadraos d'un brillante nylon de color mariellu azafrán. N'ochobre, los peatonos difrutaron de la obra mientres dos selmanes. El costo del proyeutu xubió a $130.000 (dólares d'Estaos Xuníos).

Surrounded Islands (Islles Arrodiaes) editar

La pareya entamó un proyeutu basáu na idea de Jeanne-Claude d'arrodiar once islles na Badea Vizcaina de Miami con 603.850 de polipropileno rosado. La obra foi rematada'l 4 de mayu de 1983 cola collaboración de 430 ayudantes y pudo ser contemplada mientres dos selmanes. Les islles fueron xixilaes día y nueche por monitores en botes inflables.

Pont Neuf editar

El 14 de marzu de 1984, Jeanne-Claude convertir en ciudadana estauxunidense, sicasí, caltuvo una doble nacionalidá y caltuvo'l pasaporte francés. N'agostu, la pareya llogró'l permisu pa cubrir la Ponte Nueva, tres nueve años de negociaciones col alcalde de París, Jacques Chirac. Pa envolubrar la estructura precisáronse 40.000 metros cuadraos de tela poliamida color arena. El 22 de setiembre de 1985, el proyeutu rematara. Nes siguientes dos selmanes, más de tres millones de persones visitaron la obra.

Umbrellas (Paragües) editar

Christo y Jeanne-Claude prepararon el so próximu trabayu, "Umbrellas". El plan consistía n'instalar paragües azules y mariellos en California y Ibaraki, Xapón, coles mesmes.

N'avientu de 1990, les bases pa les sombrielles fueron asitiaes. Los pedestales de 8 dm de llargu fueron fondiaos al pisu con tensores de 1.500 quilopondios. En setiembre del añu siguiente, los paragües fueron llevaos a los sos llugares por 2.000 trabayadores. Pa caltener el paisaxe, les bases fueron tresportaes a los sos sitios con un helicópteru. El costo final del proyeutu foi de $26 millones (dólares d'Estaos Xuníos).

 
Les sombrielles azules instalaes en Ibaraki, Xapón.

Los colores de les sombrielles fueron escoyíos coles mires de complementar el paisaxe onde fueren instalaes: el mariellu tenía d'acentuar la yerba color ámbare presente nes llombes de Southern California y l'azul tenía de realzar la exuberante xamasca qu'arrodiaba un ríu de Xapón.

El 7 de setiembre de 1991, taben instalaos 1.340 paragües azules n'Ibaraki y 1.760 paragües mariellos nel Tejon Ranch de California. La exhibición empezó'l 9 d'ochobre. Un total de 3 millones de persones visitaron les sombrielles, caúna de les cuales midía 6 m d'altu y 8,66 m de diámetru. Los paragües convertir nuna gran atraición turística, delles persones utilizar pa faer picnics y otres, inclusive, usar como altares de boda.

Dos obreros finaron mientres la construcción de la obra. Una muyer, Lori Keevil-Mathews, morrió cuando unu de los paragües de 220 kg cutir contra una roca emburriáu por una racha de vientu.[3] Y un home, Masaaki Nakamura, de 51 años, foi lletrocutáu cuando la grúa qu'operaba entró en contautu con una llinia d'altu voltaxe mientres retiraba les sombrielles.[4]

L'Edificiu del Reichstag editar

Dempués de los "Paragües", Christo y la so esposa concentrar n'envolubrar l'edificiu del Reichstag n'Alemaña. Col sofitu de la presidenta parllamentaria, Rita Süssmut, la pareya esforciar pa convencer a los miembros del Parllamentu, diendo d'oficina n'oficina, unviando cartes a cada unu de los 622 diputaos y realizando innumberables llamaes telefóniques p'axustar. El 25 de febreru de 1995, depués de llargos discutinios, el Bundestag autorizó la execución del proyeutu.

Más de 10 ha de tela de polipropileno resistente al fueu, cubierta por una capa d'aluminiu, y 15'6 km de cuerda fueron necesarios. L'edificiu empezó a ser envolubráu'l 17 de xunu de 1995 y una selmana dempués taba llistu. L'espectáculu foi contempláu por 5 millones de visitantes antes de ser retiráu'l 7 de xunetu d'esi mesmu añu.

Verhüllte Bäume (Árboles Cubiertos) editar

Ente'l 13 de payares y el 14 d'avientu de 1998, Christo y Jeanne-Claude envolubraron 178 árboles nel Parque Berower de la Fundación Beyeler en Riehen, al noroeste de Basilea, Suiza. Pa cubrir, la pareya utilizó 5,5 hai d'un brillante poliéster color plata y 23 km de lluria. Les cañes de los árboles emburriaben la tela creando formes úniques en cada unu d'ellos. El tamañu de la obra variaba de 2 a 25 m d'altor y de 1 a 15 m d'anchu, dependiendo del volume de les copes. Tal como anteriores proyeutos, foi financiáu cola venta de pieces orixinales. Tol material usáu nos "Árboles Cubiertos" foi recicláu cuando la obra foi desmontada.

Wrapped Snoopy House (Casa de Snoopy Envuelta) editar

En 1978, Charles M. Schulz dibuxó un episodiu de la so tira risible Peanuts, onde la casa del protagonista, Snoopy, fuera envolubrada en tela por Christo. En respuesta, Christo construyó una casa pa perros y cubrir de tela, pa darréu presentala nel Muséu Charles M. Schulz nel añu 2003.

The Gates (Les Entraes) editar

El 3 de xineru de 2005, empezó la instalación del proyeutu más estensu de les pareya, "The Gates", nel Central Park de Nueva York. Christo y Jeanne-Claude tamién bautizaron la obra como "The Gates, Central Park, Nueva York, 1979-2005" faciendo referencia al tiempu trascurrido dende la primer vegada que pidieron el permisu a les autoridaes, hasta que'l proyeutu foi aprobáu pol alcalde de la ciudá, Michael Bloomberg. "The Gates" foi inauguráu'l 12 de febreru de 2005 y foi clausuráu dos selmanes dempués. Un total de 7.053 "entraes" fueron fabricaes con un material de color mariellu azafrán y fueron instalaes nos senderos del parque. Midíen 5 metros d'altu y, combinaos, teníen un anchu de 37 quilómetros.

El valor del proyeutu envalorar en $21 millones (dólares d'Estaos Xuníos) que fueron axuntaos dafechu por Christo y Jeanne-Claude. Pa financiar la obra, la pareya tuvo de vender pieces artístiques de les décades 1950 y 1960, estudios, dibuxos, colaxs y fotografíes orixinales de los sos anteriores trabayos. Nun aceptaron nengún patrociniu, nin siquier la ciudá de Nueva York tuvo qu'aprovir fondos. Christo y Jeanne-Claude donaron a "Nurture New York's Nature Inc." toles ganancies producíes polos souvenirs que se vendieron, tales como postales, camisetes y afiches. Pa prevenir el vandalismo, unos 600 emplegaos partieron a los visitantes cerca de 1 millón de cachos de tela de 7 cm² cada unu. Estos emplegaos tamién apurríen información a los espectadores avera del proyeutu.

Proyeutu ensin realizar editar

Diverses idees de Christo y Jeanne-Claude nunca fueron realizaes, principalmente, por escarecer de permisos. Ente elles, les que se llevaríen a cabu na Puerta d'Alcalá en Madrid, la estatua de Cristóbal Colón en Barcelona (1977), el Arcu de Trunfu de París (1970), el Muriu de Diez Millones de Barriles de Petroleu pal Canal de Suez (1972), el Muséu d'Arte Moderno de Nueva York (1968) y el Puente Alejandro III en París (1977).[5]

Proyeutos futuros editar

Over The River (Sobre'l Ríu) editar

Christo y Jeanne-Claude anunciaron que'l próximu proyeutu, tituláu "Over The River", va ser construyíu nel ríu Arkansas, cerca de Cañón City, Coloriáu. Los planes del trabayu contemplen la suspensión de más de 10 km de tela reflectante tresllúcida, afirmada por cables d'aceru fondiaos a la vera del ríu. La instalación va permanecer dos selmanes mientres el ríu tea abiertu al públicu pa la recreación.[6]

Christo y Jeanne-Claude concibieron primeramente "Over The River" en 1985, cuando envolubraben la Ponte Nueva y un cachu de tela cayó sobre'l ríu Sena. Mientres los años 1992 y 1995, los artistes buscaron les llocalizaciones fayadices, considerando cerca de 89 ríos. Escoyeron el ríu Arkansas porque les sos veres yeren los abondo altes como por que la xente que salea en balses pudiera esfrutar del ríu y de la obra coles mesmes. Christo y Jeanne-Claude yá gastaron cerca de $2 millones (dólares d'Estaos Xuníos) probando teles en túneles de vientu, n'estudios ambientales ya inxeniería de diseñu. Tal como en proyeutos pasaos, "Over The River" va ser financiáu dafechu pola pareya, al traviés de la venta de dibuxos que Christo realizó nel so preparatoria y modelos a escala.

The Mastaba editar

El proyeutu "The Mastaba" consiste nuna mastaba de 150 metros d'altu, construyida con 390.500 barriles d'aceite apilados. Los barriles tienen una capacidá de 55 galones y van ser de distintos colores p'asemeyase a un mosaicu. El monumentu va midir 225 m de fondura y 300 m d'anchu.

La obra foi entamada por Christo y la so esposa dende l'añu 1977. Va Ser realizada nos Emiratos Árabes Xuníos, nuna fecha desconocida. "The Mastaba" va tar asitiada sobre una llanura, nuna llixera rimada, pa brinda-y a los visitantes un impautu visual mientres s'averen caminando, n'automóvil o per aire.

Tamién ta planiáu construyir estacionamientos, un salón de veneración, árees de descansu pal públicu y agospiamientos pa los curadores, el personal de caltenimientu y los guardias. Palmeres, ocalitos, árboles espinosos y otros arbustos van ser llantaos alredor de la mastaba pa protexela del vientu. El sector axacente a les pasareles cercanes a la mastaba van ser como un oasis con flores y yerba.

Los artistes yá gastaron más d'un millón de dólares y trabayaron xunto a les autoridaes de los Emiratos Árabes Xuníos ente 1979 y 1982. Pa la planificación, los estudios de vialidad y los diseños preliminares fueron asesoraos por inxenieros d'Estaos Xuníos, Reinu Xuníu, Suiza, Francia y Xapón.

Cuando la guerra ente Iraq ya Irán empioró la situación nel área del Golfu, Christo y Jeanne-Claude abstener de dir a Oriente Mediu.

A diferencia de los sos proyeutos anteriores, el gobiernu emiratense ye l'encargáu de financiar y caltener "The Mastaba". Dempués de too, el monumentu va ser más grande que la Gran Pirámide de Guiza.

Referencies editar

  1. Yolanda Monge (20 de payares de 2009). «Jeanne-Claude, esposa y pareya artística de Christo». El País. Consultáu'l 20 de payares de 2009.
  2. 2,0 2,1 «Fina l'artista Jeanne-Claude, esposa y collaboradora de Christo». El Mundo (20 de payares de 2009). Consultáu'l 31 de mayu de 2010.
  3. Daunt, Tina (31 d'ochobre de 1991). «Woman Killed by Umbrella Is Remembered» (inglés). Los Angeles Times. Consultáu'l 31 de mayu de 2010.
  4. Montagut, A. (1 de payares de 1991). «Les sombrielles de Christo provoquen una segunda víctima». El País. Consultáu'l 31 de mayu de 2010.
  5. Lukor.com. «La Fundación Canal acueye la primera gran muestra n'España de Christo y Jeanne-Claude». Archiváu dende l'orixinal, el 10 d'ochobre de 2008. Consultáu'l 16 d'avientu de 2008.
  6. «About OTR» (inglés). Overtheriverinfo.com. Consultáu'l 24 de febreru de 2011.

Enllaces esternos editar