Ciclismu en ruta

(Redirixío dende Ciclismu de carretera)

El ciclismu en ruta o ciclismu en carretera ye una modalidá de ciclismu de competición que consiste en competir en carretera, a diferencia del ciclismu en pista que queda amenorgáu al óvalu del velódromu o otres modalidaes que nun s'apuesten sobre asfalto. El ciclismu en ruta ye un deporte bien esixente y nun tien de ser confundíu col cicloturismo, a pesar de que nél tamién pueda dase ciertu nivel d'esixencia competitiva, pero presuponse qu'hai que ser totalmente autónomu ensin asistencies al contrariu que nel ciclismu en ruta que ta tou muncho más controláu.

Ciclismu en ruta.

El ciclismu en ruta suel tener llugar a partir de la primavera hasta la seronda nel hemisferiu norte. Munchos ciclistes del hemisferiu norte pasen l'iviernu en países como Australia y Arxentina pa competir o entrenar. La gama de carreres profesionales de la Xunión Ciclista Internacional van dende les de tres selmanes llamaes "Grandes Vueltes" (Tour de Francia, Giro d'Italia y Vuelta a España) a les clásiques d'un día. Sicasí, el ciclismu en ruta tamién se da a manera aficionada (amateur) o amistosu d'exhibición por aciu distintes pruebes como pueden ser los critériums (carreres urbanes de poco quilometraxe).

Etimoloxía editar

Suélense utilizar indistintamente dambos términos pa referise a la modalidá. El términu "ciclismu en ruta" vien de francés route y del inglés road (idiomes más usaos nel ámbitu profesional ciclista) que la so traducción correuta ye carretera polo qu'esi términu suelse usar indistintamente pa toles especialidaes apostaes en carreteres. Sicasí, de cutiu, pa estremar la especialidá de contrarreló de la más habitual apostada toos xuntos en pelotón suelse falar de ciclismu en ruta pa referise a esta especialidá; pa estos casos tamién ye utilizáu'l términu etapa en llinia a contraposición de etapa contrarreló.

Historia editar

De les primeres pruebes al profesionalismo editar

La primer prueba ciclista de la hestoria a manera competitiva rexistrada apostóse'l 31 de mayu de 1868 nun pequeñu circuitu de 1.200 metros nel parque de Saint-Cloud, pela rodiada de París, na que participaron 7 ciclistes y foi ganada pol expatriado británicu James Moore[1] con una bicicleta de madera de piñón fixu y ruedes de fierro.[2]

Un añu dempués apostóse la primer carrera puramente dicha, concretamente'l 7 de payares de 1869, ente París y Rouen. Nella participaron un centenar de ciclistes coles mires de rematar o ganar la prueba consistente en 123 km. Finalmente llograr acabar 33. De nuevu británicu James Moore ganó la prueba con un tiempu de 10 hores y 45 minutos. La intención de los organizadores foi demostrar que la bicicleta valía como mediu de tresporte pa llargues distancies.[3]

Primeres organizaciones ciclistes editar

Les primeres asociaciones ciclistes crear en Florencia (Italia) el 15 de xineru de 1870 y en Holanda en 1871 y darréu en Gran Bretaña y n'España (Sociedá Velocipedista Madrilana y el Club Velocipédico de Cádiz) en 1878 pero fueron asociaciones humildes de pequeños clubes. La primer asociación nacional foi la francesa en 1881 que creó'l primer campeonatu francés de ciclismu.

 
Paul Masson y Léon Flameng, dos de los primeros ciclistes profesionales.

En 1892 creóse la International Cycling Association (ICA) (Asociación Internacional de Ciclistes) en Londres, creada por un profesor d'Inglés llamáu Henry Sturmey, el fundador de Sturmey-Archer, siendo la primer asociación internacional de ciclismu, Inaugurar en 1893 y celebró'l so primer campeonatu del mundu en Chicago, Estaos Xuníos, el mesmu añu. Pero divergencia ente los países que lu formaben produció que'l 14 d'abril de 1900 (mientres los Xuegos Olímpicos de París) creárase la Union Cycliste Internationale (UCI), (Xunión Ciclista Internacional) actual organismu rector, fundáu en París. Integrar les federaciones nacionales de Francia, Bélxica, Estaos Xuníos, Italia y Suiza.[4] Gran Bretaña nun foi primeramente un miembru, pero xunir en 1903. N'España el primer organismu ciclista nacional foi la Unión Velocipédica Española creada en 1895.

Estes asociaciones basábense práuticamente nel ciclismu en pista y ciclismu en ruta yá que apenes esistíen otres modalidaes. Ensin haber nengún tipu d'especialización yá que los corredores apostaben indistintamente dambes disciplines dende los 333 metros de pista hasta los más de 100 quilómetros de la ruta. Sicasí, puede dicise que'l ciclismu en pista coyó cierta ventaya al entamase'l so primer mundial en 1895, cuntando con pruebes de velocidá y mediu fondu, yá que al apostase nun velódromu podía controlase meyor amás de poder cobrar entrada.

XXOO, Monumentos, Grandes Vueltes y mundiales editar

En 1896 apostóse la primer prueba en ruta de los Xuegos Olímpicos consistiendo nun circuitu d'ida y vuelta ente Atenes y Maratón d'unos 87 km. Mientres nel ciclismu en pista yá s'apostaron 5 pruebes. Sicasí, yá nun se volvió apostar olímpicamente la disciplina en ruta hasta 16 años dempués nos Xuegos Olímpicos d'Estocolmu 1912 onde s'apostaron 2 pruebes en ruta por nenguna en pista, siendo la única vegada que nun s'apostaron pruebes en pista debíu al valtamientu del antiguu velódromu d'Estocolmu.

Ente 1890 y 1915 nacieron grandes pruebes de ciclismu en ruta, que col pasu de los años convirtiéronse en monumentos, dalgunes güei inda esistentes.[5]

Pruebes n'España y América editar

N'España les primeres pruebes estatales surdiríen d'un coleutivu de fabricantes de bicicletes d'Éibar mientres la República. Dende 1932 a 1935 celebróse la Éibar-Madrid-Éibar en 4 etapes, antoxana de la Vuelta a España. Magar enantes yá s'apostaren carreres en pequeños clubes, siendo oficialmente los más antiguos la Volta a Tarragona (1908), Volta a Cataluña (1911) y Clásica de Ordizia (1922) por cuenta de la influencia francesa al tar próximu a dicha frontera.

N'América la primer carrera rexistrada foi la Vuelta Ciclista del Uruguái que la so primer edición foi en 1939.

Acotación de pruebes profesionales editar

Por cuenta de les numberoses pruebes que se diben creando viose necesariu crear unes llendes de quilometraxe y duración nelles pa una meyor organización. Asina munches de les carreres cimeres a los 300 km dexaron de ser profesionales (la París-Brest-París en 1951). Mientres otres afixéronse a dichos llendes que cada vez fueron más estrictos.

Tamién s'abolieron categoríes semi-profesionales ambigues, como la Independiente, que yeren corredores ensin equipu qu'aprovechaben esi status pa participar en carreres profesionales que dexaren esi tipu de corredores. Que darréu fueron consideraos como amateurs (aficionaos).

FIAC y FIC editar

En 1965, so la presión del Comité Olímpicu Internacional, la UCI (Xunión Ciclista Internacional) estremar na "Federación Internacional Amateur de Ciclismu" (FIAC) y la "Federación Internacional de Ciclismu Profesional" (FICP), coordinando dambes instituciones. La amateur afitar en Roma, la profesional en Luxemburgu, y la UCI en Xinebra.

La Federación Amateur yera la más estensa de dambes organizaciones, con 127 miembros polos cinco continentes. Yera apoderada pelos países del esti européu, que yeren básicamente amateurs. Amás, representaba al ciclismu nos Xuegos Olímpicos, y solo pertenecíen contra los miembros de la Federación Profesional en rares ocasiones.

En 1992, la UCI unificó a la FIAC y la FICP, fundiéndose dientro de la UCI. La organización conxunta treslladar a Lausana.[4]

Ranking UCI (1984-) y Copa del Mundu (1989-2004) editar

La instauración de les divisiones (1997-2004) editar

Cola espansión de la bicicleta fora d'Europa y el creciente númberu d'equipos, el númberu d'ellos habíase vueltu demasiáu grande y per ende malo d'entamar. Pa ello la UCI estremó a estos en divisiones dependiendo del so potencial.

Copa del Mundu femenina (1998-2015) editar

De cara a la potenciación del ciclismu femenín la UCI repitió la fórmula del ciclismu masculín y dende 1998 entama la Copa del Mundu femenina coles meyores pruebes d'un día pa corredores femenines.

Creación del UCI ProTour y los Circuitos Continentales UCI (2005-) editar

De cara al 2005 creóse'l circuitu UCI ProTour lo que produció una reestructuración de les categoríes de carreres y equipos, mientres les carreres más importantes pasaron a esi circuitu con un rangu d'importancia y valor dependiendo'l so nivel (4 categoríes), el restu pasaron a los Circuitos Continentales UCI que s'estremaba en 3 categoríes, poles 9 en total qu'había enantes (Tour de Francia, otres Grandes Vueltes, carreres de la Copa del Mundu, carreres .HC y otres carreres dende .1 hasta la .5).[otres 1] Anque cada unu d'esos Circuitos Continentales ta integráu en cada continente siendo l'européu (UCI Europe Tour) el más estrictu nes sos normes de participación.

Los cambeos sufiertos nes categoríes fueron los siguientes:[otres 1]

Categoría antes del 2005 Categoría dende'l 2005
GT (Grandes Vueltes)
UCI ProTour (darréu UCI WorldTour)
CM (Copa del Mundu
UCI ProTour (darréu UCI WorldTour)
.HC[6]
UCI ProTour (darréu UCI WorldTour)
.1
.HC (Circuitos Continentales UCI)
.2 y .3
.1 (Circuitos Continentales UCI)
.4 y .5
.2 (Circuitos Continentales UCI)

  1. 1,0 1,1 Les carreres "especiales" como los Campeonatos Mundiales, Campeonatos Olímpicos, Campeonatos Continentales y Campeonatos Nacionales caltuvieron un baremu de puntuación estremáu y puntuaben en dalguna d'estes clasificaciones a pesar de nun apaecer nos sos calendarios.

Tres esta reestructuración tamién s'esanició la categoría amateur de máximu nivel (2.6 o 1.6 y 1.7.1 o 2.7.1) que pasaron a categoría profesional .2; mientres les femenines simplificáronse pasando de la .9.1 a la .1 y de la .9.2 a la .2 introduciéndose en 2013 la categoría 2.HC[7] que solo tuvo esi añu.

Tocantes a les categoríes de los equipos estos pasaron de GS1 a UCI ProTeam (con una llende de 20 contra los 24 qu'había enantes), de GS2 a Profesional Continental y de GS3 a Continental. Onde la "GS" significaba Groupes sportifs. En cuanto al ciclismu femenín apenes tuvo afeutáu por esta reestructuración y toos siguieron con una categoría única colos requisitos de los equipos masculinos Continentales.

Les pruebes editar

Categoría principal: Competiciones de ciclismu en ruta

El ciclismu en ruta propón cuatro tipos de prueba: les clásiques, les carreres per etapes, probar contrarreló individual y les contrarreló por equipos; anque frecuentemente a les contrarreló omitióse-yos el calificativu de "ruta" pa estremales de la mayoría de pruebes que se cuerren en pelotones, esto ye, tolos corredores xuntos. Esisten, amás, múltiples variantes dientro d'estes pruebes, según desenvuélvanse con percorríos bien llanos, como na clásica París-Tours, ondulaos, como asocede nes clásiques que se cuerren nes Ardenas, o montascosos, como nes carreres alpines y pirenaiques.

Hai que destacar que nos más de cien años de pruebes ciclistes, los únicos que consiguieron ganar les tres Grandes Vueltes (Tour de Francia, Giro d'Italia y la Vuelta a España) y el Campeonatu del Mundu fueron Eddy Merckx, Bernard Hinault y Felice Gimondi. Jacques Anquetil quedóse cerca: foi segundu nel Campeonatu del Mundu.

Les clásiques editar

Les pruebes que se desenvuelven nun solu día son llamaes de cutiu clásiques (anque dalgunos solo suelen utilizar esi apellativu cuando la carrera en cuestión ye de gran prestíu internacional utilizando nesi otru casu'l nome de carreres d'un día o'l de semiclásicas) y formen parte de les carreres en llinia. Les más prestixoses, tamién conocíes como monumentos, son (nel orde en que se suelen apostar): la Milán-Sanremo, el Tour de Flandes, la París-Roubaix, la Liexa-Bastogne-Liexa y el Giro de Lombardía. Amás d'estes, esisten otres pruebes que, ensin llegar a tener la tradición de les anteriores, tamién gocien d'un enorme prestíu: la Gante-Wevelgem, l'Amstel Gold Race, la Flecha Valona, la HEW Cyclassics, la Clásica de San Sebastián, la París-Tours o'l yá desapaecíu Gran Premiu de Zúrich.

 
Corredores nel Gran Premiu de Frankfurt 2005, n'Alemaña.

Siete corredores consiguieron el fin de selmana ardenés (doblete Flecha Valona-Liexa-Bastogne-Liexa): Ferdi Kubler (1951, 1952), Stan Ockers (1955), Eddy Merckx (1972), Moreno Argentin (1991), Davide Rebellin (2004), Alejandro Valverde (2006) y Philippe Gilbert (2011). Nel casu de los dos primeros foi un fin de selmana real, ente que los restantes facer nel plazu de los cuatro díes que dixebren na actualidá dambes pruebes.

Diez son los corredores que, con una selmana de distancia, ganaron el prestixosu doblete del pavés (Tour de Flandes-París-Roubaix): Henri Suter (1923), Romain Gijssels (1932), Gaston Rebry (1934), Raymond Impanis (1954), Alfred de Bruyne (1957), Rik Van Looy (1962), Roger De Vlaeminck (1977), Peter Van Petegem (2003), Tom Boonen (2005) y Fabian Cancellara (2010 y 2013).

Pela so parte, en 2004 l'italianu Davide Rebellin llevó a cabu un inéditu triplete, pos al fin de selmana ardenés añadió l'Amstel Gold Race, ganando trés pruebes mayores consecutives. Esta racha namái foi igualada otra vegada más, en 2011, siendo protagonista'l belga Philippe Gilbert. A estos trés carreres vieno llamáse-y el trípticu de les Ardenas (clásiques de les Ardenas).

Nun son esti tipu de carreres les que más trunfos dieron al ciclismu español, pos nun gocien n'España del prestíu qu'estes pruebes merecen. La única de les clásiques de máximu nivel (puntuable pa la Copa del Mundu y les sos socesores) na que los españoles tienen un papel relevante ye la de San Sebastián. Nes demás, a Miguel Poblet, ganador d'esti tipu de pruebes nos años 50, hai qu'añader en dómina más recién a Juan Antonio Flecha, Óscar Freire y Alejandro Valverde como ganadores de grandes clásiques fuera d'España. Sicasí, nengún español ganó nunca nin el Tour de Flandes, nin la París-Roubaix. Esto puédese deber a que tradicionalmente los ciclistes españoles, ya hispanos polo xeneral, hanse amoldado más a les pruebes d'altu monte, como la sumida Clásica de los Alpes.

Les carreres per etapes editar

 
La Vuelta a España al so pasu por Santander.

Les carreres que s'apuesten a lo llargo de dellos díes, y que cunten con delles partes, son carreres per etapes. Los tiempos llograos nel cursu de cada etapa sumir pa dar llugar a una clasificación xeneral por tiempu. Munches d'estes pruebes cunten tamién con otres clasificaciones complementaries: clasificación por puntos (na que cada puestu na llegada trai un determináu númberu de puntos, independientemente de les distancies marcaes), clasificación del monte (cada cota da un númberu determináu de puntos), en puntos determinaos (metas volantes, o intergiros), pa mozos (xeneralmente menores de 25 años), pa los primeros clasificaos d'una determinada nacionalidá o rexón (polo xeneral, aquella na que s'entama la prueba), o por equipos (na que se suel cuntar el tiempu de los trés primeros).

El Tour de Francia, el Giro d'Italia y la Vuelta a España son les más importantes, con una duración de tres selmanes. Conocer tamién como Grandes Vueltes. Otres carreres per etapes pueden durar dende dos a quince díes, y la so importancia vien determinada pola so catalogación UCI. Nel añu 2005 el sistema de clasificación foi sustituyíu por rangos, estremando les encuadraes nel UCI ProTour (clasificación mundial) y les encuadradasen los Circuitos Continentales UCI (clasificaciones continentales).

Eddy Merckx ye l'únicu corredor que trunfó n'once ediciones de dalguna de les tres grandes vueltes nacionales (Bernard Hinault diez, Jacques Anquetil ocho, Fausto Coppi y Miguel Indurain y Alberto Contador siete, Gino Bartali, Alfredo Binda y Felice Gimondi cinco...)

El doblete Tour de Francia/Giro d'Italia nel mesmu añu foi consiguíu por Eddy Merckx (tres veces), Fausto Coppi, Bernard Hinault y Miguel Indurain (dos veces), Jacques Anquetil, Stephen Roche y Marco Pantani. El doblete Tour de Francia/Vuelta a España nel mesmu añu consiguir Jacques Anquetil y Bernard Hinault. Giovanni Battaglin llogró en 1981 el doblete Giro d'Italia/Vuelta a España, y l'español Alberto Contador llograr en 2008.

Bernard Hinault tien tamién el récor de trunfar nos trés Grandes Vueltes na so primer participación.

Les carreres contrarreló editar

 
Un ciclista na carrera contrarreló de la ventena etapa del Tour de Francia 2005.

Les carreres contrarreló constitúin la tercera gran familia de carreres en carretera. A diferencia de lo qu'asocede nes carreres en llinia, clásiques o per etapes, probar contrarreló apostar en solitariu, con salíes separaes de minutu en minutu nes distancies más curties (menos de 30 km) o de dos en dos ya inclusive de trés en tres minutos pa distancies cimeres.

Dende mediaos de los años 1990, hai tamién un Campeonatu del Mundu destináu a corredores nesta especialidá. Nes pruebes per etapes siempres suel haber una o delles pruebes contrarreló, dependiendo polo xeneral de la so duración.

Mientres los años 1960 y 1970, esistía una modalidá de contrarreló na cual corríase detrás d'una motocicleta, que amenorgaba considerablemente la resistencia del aire y faía rodar a los ciclistes a mayores velocidaes.

Amás de les grandes vueltes y el Campeonatu del Mundu, la carrera contrarreló más prestixosa yera'l Gran Premiu de les Naciones, celebráu dende 1932 hasta 2004. Jacques Anquetil ye'l ciclista que más vegaes trunfó nesta prueba con nueve conquistes, siguíu de Bernard Hinault con cinco. Depués de la so desapaición, la carrera contrarreló prueba ye'l Chrono des Nations.

Los meyores rodadores enceten dacuando'l récor de la hora, que realízase en velódromos.

Mientres los años 1990, les contrarrelós fueron les pruebes que más se beneficiaron de la meyora teunolóxica, yá seya col insertamientu d'elementos especialmente diseñaos, como manillares o ruedes, o nel cambéu de les bicicletes, favoreciendo asina postures más aerodinámiques.

Contrarreló por equipos editar

Otra variante de les carreres contrarreló son la so modalidá por equipos. Cada equipu cuerre arrexuntáu, con salíes separaes por un tiempu determináu. El tiempu que se cunta ye'l del cuartu o quintu corredor que crucia la meta. Una gran vuelta cuenta de cutiu con una etapa d'esta modalidá.

Otres editar

Amás esiste otra modalidá, muncho menos habitual, que ye la contrarreló por pareyes. La prueba más destacada (hasta la so desapaición) d'esta modalidá yera'l G. P. Eddy Merckx. Tamién hubo contrarreló por tríos como prólogu na Vuelta a España y nel Tour de Francia, el postreru nel Tour de Francia 1988.

Cronoloxía de les principales pruebes ciclistes masculines editar

A lo llargo de la historia hubo centenares de pruebes de ciclismu en ruta masculines, siendo les más importantes o significatives les siguientes, ordenaes por tipu y orde de creación:

Clásiques editar

Carrera Años Carauterístiques destacaes
  París-Rouen 1869-2009 Considerada como la primer prueba ciclista
  Milán-Turín 1876- Una de les primeres pruebes ciclistes y considerada la más antigua n'activu
  París-Brest-París 1891- Una de les primeres pruebes ciclistes. Considerada como una de les clásiques más llargues (tien cerca de los 1200 km) por ello dende 1951 foi considerada non profesional teniendo la considerancia de "ultramaratón ciclista" (randonneur)
  Burdeos-París 1891-1988 Una de les primeres pruebes ciclistes. Considerada como una de les clásiques más llargues (la segunda metá de la carrera, d'unos 600 km, facer tres una moto llamada Derny)
  Liexa-Bastogne-Liexa 1892- Monumentu. Una de les primeres pruebes ciclistes
    París-Bruxeles 1893- Considerada como la primer prueba ciclista que crucia dellos países
  Melbourne to Warrnambool Classic 1895- Una de les primeres pruebes ciclistes y considerada la más antigua d'Oceanía
  París-Roubaix 1896- Monumentu. Una de les primeres pruebes ciclistes
  París-Tours 1896- Perteneciente a l'antigua Copa del Mundu y al UCI ProTour. Una de les primeres pruebes ciclistes
  Prueba en Ruta de los Xuegos Olímpicos 1896- Primer prueba de ciclismu en ruta nos Xuegos Olímpicos. Una de les primeres pruebes ciclistes
  Giro de Lombardía 1905- Monumentu
  Milán-Sanremo 1907- Monumentu
  Porto-Lisboa 1911-2005 Considerada como una de les clásiques más llargues (tuvo siempres ente 325 y 350 km). Tradicionalmente apostada como aficionada (amateur)
  Tour de Flandes 1913- Monumentu
  Campeonatu de Zúrich/Gran Premiu de Suiza/Gran Premiu de Zúrich 1914-2008 Perteneciente a l'antigua Copa del Mundu y al UCI ProTour
  Clásica de Ordicia 1922- Considerada como la primera clásica d'España. Les sos primeres ediciones fueron aficionaes (amateur)
Campeonatu Mundial en Ruta 1927- Primer campeonatu del mundu oficial de ciclismu en ruta
  Gran Premiu de Plouay 1931- Perteneciente al UCI WorldTour
  Gante-Wevelgem 1934- Perteneciente al UCI WorldTour
  Flecha Valona 1936- Perteneciente al UCI WorldTour
  E3 Prijs Vlaanderen-Harelbeke 1958- Perteneciente al UCI WorldTour
  Gran Premiu de Frankfurt 1962- Perteneciente a la Copa del Mundu 1995
  Amstel Gold Race 1966- Perteneciente al UCI WorldTour
  Clásica de San Sebastián 1981- Perteneciente al UCI WorldTour
  LoToJa Bicycle Classic 1983- Considerada como una de les clásiques más llargues (tuvo ente 299 y 332 km). Dende los sos entamos aficionada (amateur)
  Gran Premiu de les Amériques/Gran Premiu Teleglobe 1988-1992 Perteneciente a l'antigua Copa del Mundu
  Wincanton Classic/Leeds International Classic/International Rochester Classic 1989-1997 Perteneciente a l'antigua Copa del Mundu
  Clásica de los Alpes 1991-2004 Considerada como la única clásica profesional d'altu monte
  Japan Cup 1992- Perteneciente a l'antigua Copa del Mundu
  HEW Cyclassics/Vattenfall Cyclassics 1996- Perteneciente al UCI WorldTour
  Monte Paschi Eroica/Montepaschi Strade Bianche/Strade Bianche 2007- Primer prueba italiana profesional sobre asfalto non convencional (sterrato)
  Gran Premiu de Quebec 2010- Perteneciente al UCI WorldTour
  Gran Premiu de Montreal 2010- Perteneciente al UCI WorldTour
  • En rosa carreres sumíes.
  • En negrina carreres especialmente destacaes.

Carreres per etapes editar

Carrera !Años Carauterístiques destacaes
  Tour de Francia 1903- Gran Vuelta. Considerada como la primer prueba ciclista per etapes
  Vuelta a Bélxica 1908- Una de les primeres pruebes ciclistes per etapes
  Volta a Tarragona 1908-2010 Primer prueba ciclista d'España, anque nun tien esa considerancia por cuenta de que nun s'empezó a apostar regularmente dende 1964 y a que siempres foi aficionada (amateur)
  Giro d'Italia 1909- Gran Vuelta. Una de les primeres pruebes ciclistes per etapes
  Volta a Cataluña 1911- Perteneciente al UCI WorldTour. Considerada como la primer prueba ciclista d'España
  Vuelta al País Vascu 1924- Perteneciente al UCI WorldTour
  Vuelta a Polonia 1928- Perteneciente al UCI WorldTour
  París-Niza 1933- Perteneciente al UCI WorldTour
  Vuelta a Suiza 1933- Perteneciente al UCI WorldTour y considerada como la 4ª Gran Vuelta
  Vuelta a España 1935- Gran Vuelta
  Vuelta Ciclista del Uruguái 1939- Considerada como la primer prueba ciclista d'América
  Vuelta a Colombia 1951- Una de les meyores carreres per etapes d'América
  Dauphiné Libéré/Critérium del Dauphiné Libéré/Critérium del Dauphiné 1947- Perteneciente al UCI WorldTour
  Tour de Romandía 1947- Perteneciente al UCI WorldTour
      Carrera de la Paz 1948-2006 Primer prueba per etapes que siempres cruciaba dellos países
  Tirrenu Adriáticu 1966- Pereteneciente al UCI WorldTour
  Vuelta a Alemaña 1979-2008 Perteneciente al antiguu UCI ProTour
  Tour Down Under 1999- Perteneciente al UCI WorldTour
  Tour del Benelux 2005- Perteneciente al UCI WorldTour
  Tour de Beixín 2011-2014 Perteneciente al UCI WorldTour
  • En rosa carreres sumíes.
  • En negrina carreres especialmente destacaes.

Contrarrelós editar

Carrera !Subtipo Años Carauterístiques destacaes
  Gran Premiu de les Naciones Individual 1932-2003 Perteneciente a l'antigua Copa del Mundu. Hasta 1993 foi considerada como'l Campeonatu del Mundu Contrarreló oficiosu |-bgcolor=LightPink   Prueba Contrarreló por Equipos de los Xuegos Olímpicos Por equipos 1960-1992 Primer prueba de ciclismu contrarreló por equipos nos Xuegos Olímpicos (nesti casu los equipos tuvieron formaos por seleiciones)
Campeonatu Mundial Contrarreló por equipos Por equipos 1962-1994, 2012- Primer campeonatu del mundu oficial contrarreló por equipos (nesti casu los equipos tuvieron formaos por seleiciones y a partir del 2012 por equipos)
  Grand Prix de la Libération Por equipos 1988-1991 Perteneciente a l'antigua Copa del Mundu
  Troféu Baracchi Individual 1991 Perteneciente a la Copa del Mundu 1991 (de 1944 a 1990 apostar en forma de clásica)
Campeonatu Mundial Contrarreló Individual 1994- Primer campeonatu del mundu oficial contrarreló
  Prueba Contrarreló Individual de los Xuegos Olímpicos Individual 1996- Primer prueba de ciclismu contrarreló individual nos Xuegos Olímpicos
  Contrarreló por Equipos ProTeam Por equipos 2005-2006 Perteneciente al antiguu UCI ProTour
  • En rosa carreres sumíes.
  • En negrina carreres especialmente destacaes.

Cronoloxía de les principales pruebes ciclistes femenines editar

Por cuenta de que el ciclismu femenín empezó a ser profesional nos años 1990 y a la non continuidá d'elles estes pruebes ciclistes son muncho menos conocíes que les masculines y dalgunes d'elles apuéstense sol "soporte" de les masculines, siendo les más importantes o significatives les siguientes, ordenaes por tipu y orde de creación:

Clásiques editar

Carrera !Años Carauterístiques destacaes
Campeonatu Mundial en Ruta 1958- Primer campeonatu del mundu femenín de ciclismu en ruta. Considerada como la primer prueba ciclista femenina
  Troféu Alfredo Binda-Comune di Cittiglio 1979- Una de les primeres pruebes ciclistes femenines anque nes sos primeres ediciones aficionada (amateur). Perteneciente a la Copa del Mundu dende 2008
  Tour de Berna 1979- Una de les primeres pruebes ciclistes femenines anque la so segunda edición nun se llegó a apostar hasta 1988. Ente 2006 y 2009 perteneciente a la Copa del Mundu. En 1979-1988 y a partir del 2012 aficionada (amateur).
  Prueba en Ruta de los Xuegos Olímpicos 1988- Primer prueba de ciclismu en ruta femenina nos Xuegos Olímpicos. Una de les primeres pruebes ciclistes femenines
  Liberty Classic 1994- Perteneciente a la Copa del Mundu 1998 y 2001
  Trophée International de Saint-Amand-Montrond 1996-2001 Nes sos primeres ediciones y en 2000 aficionada (amateur). Perteneciente a la Copa del Mundu 1998, 1999 y 2001
  Vuelta a Nuremberg 1997-2010 Perteneciente a la Copa del Mundu 2003 y 2009
  Damen Weltcup G. P. Tell/UCI Weltcupfinale Embrach/Gran Premiu de Suiza Femenín 1998-2002 Perteneciente a la Copa del Mundu
  Sydney World Cup/Canberra World Cup/Geelong World Cup 1998-2008 Perteneciente a la Copa del Mundu
  La Coupe du Monde Cycliste Féminine de Montréal 1998-2009 Perteneciente a la Copa del Mundu
  Ladies Tour Beneden Maas 1998-1999 Perteneciente a la Copa del Mundu
  Flecha Valona Femenina 1998- Dende 1999 perteneciente a la Copa del Mundu
  Primavera Rosa 1999-2005 Perteneciente a la Copa del Mundu
  Hamilton City World Cup 1999, 2001-2002 Perteneciente a la Copa del Mundu
  Rotterdam Tour 2000-2006 Perteneciente a la Copa del Mundu
  Amstel Gold Race 2001-2003 Perteneciente a la Copa del Mundu 2003
  Sparkassen Giro Bochum 2001- Dende 2014 perteneciente a la Copa del Mundu
  Gran Premiu Castiella y Lleón 2002-2006 Perteneciente a la Copa del Mundu
  Gran Premiu de Plouay/Gran Premiu de Plouay-Bretaña 2002- Perteneciente a la Copa del Mundu
  Tour de Flandes 2004- Perteneciente a la Copa del Mundu
  Gran Premiu de Gales 2005 Perteneciente a la Copa del Mundu
  L'Heure D'Or Féminine 2006 Perteneciente a la Copa del Mundu
  New Zealand World Cup 2006-2007 Perteneciente a la Copa del Mundu
  Open de Suède Vargarda 2006- Perteneciente a la Copa del Mundu
  Tour de Drenthe/Univé Tour de Drenthe/Tour de Drenthe 2007- Perteneciente a la Copa del Mundu
  Gran Premiu Ciudá de Valladolid 2010-2011 Perteneciente a la Copa del Mundu
  Tour de la Islla de Chongming Copa del Mundu 2010- Perteneciente a la Copa del Mundu
  Parx Casino Philly Cycling Classic 2013- Dende 2015 perteneciente a la Copa del Mundu
  • En rosa carreres sumíes.
  • En negrina carreres especialmente destacaes.

Carreres per etapes editar

Carrera !Años Carauterístiques destacaes
  Tour de Francia Femenín/Tour de la CEE Femenín/Tour Cycliste Féminin/Grande Boucle 1955-2009 Gran Vuelta. Considerada como la primer prueba ciclista femenina anque la so segunda edición nun se llegó a apostar hasta 1984
  Tour de l'Aude Femenín 1985-2010 Gran Vuelta. Una de les primeres pruebes ciclistes femenines
  Družba Žen/Gracia Tour/Gracia ČEZ-EDĚ/Gracia-Orlová 1987- Una de les primeres pruebes ciclistes femenines siendo la carrera per etapes más antigua n'activu. Nes sos primeres ediciones aficionada (amateur) hasta'l 2004 onde empezó ser profesional
  Tour de Bretaña Femenín 1987- Una de les primeres pruebes ciclistes femenines siendo la segunda carrera per etapes más antigua n'activu. Nes sos primeres ediciones aficionada (amateur) hasta'l 2004 onde empezó ser profesional[8]
  Emakumeen Bira/Iurreta-Emakumeen Bira/Emakumeen Euskal Bira 1988- Primer prueba ciclista femenina d'España, nes sos primeres ediciones aficionada (amateur) hasta'l 2004 onde empezó ser profesional catalogada cola máxima categoría pa vueltes per etapes[9]
  Giro d'Italia Femenín 1988- Gran Vuelta. Una de les primeres pruebes ciclistes femenines
  Tour de Thüringe Femenín 1988- Una de les primeres pruebes ciclistes femenines. Nes sos primeres ediciones aficionada (amateur) hasta'l 2004 onde empezó ser profesional catalogada cola máxima categoría pa vueltes per etapes[9]
  Tour de Feminin-Krasna Lipa/Tour de Feminin-O cenu Ceskeho Svycarska 1988- Una de les primeres pruebes ciclistes femenines. Nes sos primeres ediciones aficionada (amateur) hasta'l 2003 onde empezó ser profesional
  Giro del Trentín Altu Adige-Südtirol 1994- Nes sos primeres ediciones aficionada (amateur) hasta'l 2004 onde empezó ser profesional catalogada cola máxima categoría pa vueltes per etapes[9]
  Giro della Toscana Int. Femminile-Memorial Michela Fanini/Premondiale Giro Toscana Int. Femminile-Memorial Michela Fanini 1995- Nes sos primeres ediciones aficionada (amateur) siendo la so primer edición dos carreres d'un día independientes. Dende'l 2002 hasta'l 2013 catalogada cola máxima categoría pa vueltes per etapes
  Holland Ladies Tour/Profile Ladies Tour/BrainWash Ladies Tour/Boels Rental Ladies Tour 1998- De 2001 al 2006, y dende 2011 catalogada cola máxima categoría pa vueltes per etapes[9]
  Novilon Internationale Damesronde van Drenthe 1998- Cuando s'apostó a manera de carrera per etapes (2003-2006) catalogada cola máxima categoría pa vueltes per etapes
  Vuelta a Castiella y Lleón 2001-2005 Nes sos primeres ediciones aficionada (amateur) hasta'l 2003 onde empezó ser profesional catalogada cola máxima categoría pa vueltes per etapes
  Vuelta Ciclista Femenina a El Salvador/Vuelta El Salvador 2004-2008, 2012-2014 La so primer edición aficionada (amateur). En 2005, 2006 y dende 2012 catalogada cola máxima categoría pa vueltes per etapes[9]
  Le Tour du Grand Montréal 2004-2009 Catalogada cola máxima categoría pa vueltes per etapes
  La Route de France 2006- Dende 2007 catalogada cola máxima categoría pa vueltes per etapes.[9] Considerada como la socesora de la Grande Boucle
  Tour de la Islla de Chongming 2007- Dende 2009 catalogada cola máxima categoría pa vueltes per etapes[9]
  Gran Premiu Elsy Jacobs/Festival Luxemburgués de Ciclismu Femenín Elsy Jacobs 2009- Dende 2012 catalogada cola máxima categoría pa vueltes per etapes.[9] Enantes foi carrera d'un día
  Tour de Qatar Femenín 2008- Catalogada cola máxima categoría pa vueltes per etapes[9]
  Tour de Free State 2012 Catalogada cola máxima categoría pa vueltes per etapes
  The Exergy Tour 2012 Catalogada cola máxima categoría pa vueltes per etapes
  The Women´s Tour 2014- Catalogada cola máxima categoría pa vueltes per etapes
  • En rosa carreres sumíes.
  • En negrina carreres especialmente destacaes.

Contrarrelós editar

Carrera !Subtipo Años Carauterístiques destacaes
Campeonatu Mundial Contrarreló por equipos Por equipos 1987-1994, 2012- Primer campeonatu del mundu femenín contrarreló por equipos (nesti casu los equipos tuvieron formaos por seleiciones y a partir del 2012 por equipos). Una de les primeres pruebes ciclistes femenines
  Chrono des Nations Individual 1987- Una de les primeres pruebes ciclistes femenines. Hasta 1993 foi considerada como'l Campeonatu del Mundu Contrarreló oficiosu
Campeonatu Mundial Contrarreló Individual 1994- Primer campeonatu del mundu femenín contrarreló
  Prueba Contrarreló de los Xuegos Olímpicos Individual 1996- Primer prueba de ciclismu contrarreló femenina nos Xuegos Olímpicos
  Open de Suède Vargarda TTT Por equipos 2008- Perteneciente a la Copa del Mundu

Les categoríes editar

Dependiendo del so nivel competitivu les distintes pruebes estremar en dellos tipos.

Asina, les carreres élite (ensin llimitación d'edá) o sub-23 reconocíes pola UCI considérense profesionales; por cuenta de les poques llicencies femenines y a lo llindao del so calendariu nun esisten carreres sub-23 profesionales femenines. Les élite o sub-23 reconocíes por una federación nacional o qu'incumplen dalguna normativa UCI considérense amateurs (o aficionaes), dexando la UCI ciertu númberu de corredores profesionales -estes dacuando tán indicaes con una "N" ó "NE": National Event-. Finalmente les que nun tán regulaes por nengún organismu o la so normativa ye un tanto ambigua dependiendo del país considérense carreres d'exhibición non oficiales o "romeríes";[10] (les carreres amateurs y estes non oficiales tamién pueden ser critériums si apostar nun circuitu fixu zarráu inclusive combinándose nelles delles pruebes como la "puntuación" o "eliminación" más típiques del ciclismu en pista).

Tamién hai carreres de categoríes inferiores anque con un nivel de preparación non tan profesionalizáu como les anteriores y estrémense en categoríes d'edá.

A pesar de que dalgunos critériums, carreres de categoría junior (xuvenil), o pruebes cicloturistes tean nos calendarios de la UCI estes nun se consideren profesionales pero tán reconocíes por dichu organismu por cuenta de que tienen la considerancia d'internacionales.

Categoríes profesionales editar

Debíu al gran númberu de pruebes masculines estes estrémense en delles clasificaciones coles sos distintes categoríes, estes dende'l 2005 son les siguientes:

  • Circuitos Continentales UCI, nes que s'encuadren el restu de carreres profesionales subdividas por continentes. El so nivel vien predeterminado por esti baremu cola particularidá de que les pruebes pertenecientes a la Copa de les Naciones UCI (.NCup) tamién puntúen pa una clasificación independiente. El so nivel vien predeterminado por esti baremu:

Nel ciclismu femenín al haber menos pruebes solo hai una clasificación única cola particularidá de que les pruebes pertenecientas a la Copa del Mundu femenina tamién puntúen pa una clasificación independiente. El so nivel vien predeterminado por esti baremu:

Tipos de ciclistes editar

Categoría principal: Tipos de ciclista

Dependiendo de les cualidaes de cada ciclista suélense arrexuntar en dellos tipos, non escluyentes ente sigo, los términos más comunes son:

Equipos editar

Los ciclistes xúntense o son contrataos pa competir n'eventos de ciclismu, yá sían profesionales o amateur. Los equipos ciclistes son especialmente importantes en ciclismu en ruta y ciclismu en pista esistiendo a nivel mundial miles d'equipos ciclistes de too tipu.

En principiu fueron contrataos individualmente pero tres la profesionalización d'esta disciplina ciclista fíxose imprescindible una coordinación y táctiques comunes en carrera de cara a consiguir los oxetivos.

Dende 1997 estos grupos fueron denominaos oficialmente a cencielles por GS1, GS2 o GS3. Onde la "GS" significaba Groupes sportifs. Arrexuntaos dependiendo del so nivel deportivu lo que-y daba accesu a unes o otres carreres.

Dende'l 2005 los meyores equipos profesionales arrexuntar nel UCI ProTeam pa competir nel UCI WorldTour que ye una competición ciclista impulsada pola Xunión Ciclista Internacional, en dellos aspeutos sustitutiva de l'antigua Copa del Mundu de Ciclismu. El restu arrexuntar en Profesionales Continentales, que son un grupu entemediu yá que pueden participar nes pruebes UCI WorldTour por aciu invitación; y los Continentales, que tán nun escalafón más baxu teniendo una considerancia de semi-profesionales. Tolos equipos pueden participar nes carreres de los Circuitos Continentales UCI pero dependiendo la so categoría tienen accesu a unes o otres siendo nes del UCI Europe Tour onde esiste una mayor llimitación.

Nel ciclismu femenín esiste una categoría única colos mesmos requisitos que los Continentales. Esto debe a qu'apenes hai una trentena d'equipos profesionales rexistraos y munchos d'ellos nun pueden apostar pruebes internacionales por cuenta del so afechu presupuestu polo qu'apenes hai problemes de participación ya invitaciones a eses pruebes.

Ver tamién editar

Notes y referencies editar

  1. mundocaracol.com (ed.): «Historia de la bicicleta» (francés). Archiváu dende l'orixinal, el 29 d'avientu de 2011. Consultáu'l 2 de xineru de 2012.
  2. Maso, B. (tr. Horn, M.) (2005), The Sweat of the Gods, Mousehold Press, páxs. 1–2, (n'Inglés) ISBN 1-874739-37-4
  3. UCI (ed.): «Route-HISTORIQUE» (francés). Archiváu dende l'orixinal, el 6 de febreru de 2013. Consultáu'l 31 d'avientu de 2011.
  4. 4,0 4,1 Federación Ciclista Uruguaya (ed.): «Xunión Ciclista Internacional - Historia». Consultáu'l 2 de xineru de 2012.
  5. randonneurs.es (ed.): «Historia de Parir-Brest-París». Consultáu'l 3 de xineru de 2012.
  6. La única carrera .HC que nun xubió al UCI ProTour foi'l Giro de Lazio.
  7. ‘Il Giro del traffico ed il caos'
  8. En 2001 tamién foi profesional.
  9. 9,0 9,1 9,2 9,3 9,4 9,5 9,6 9,7 9,8 A esceición del 2013 onde esistió una categoría cimera (2.HC) pal Premondiale Giro Toscana Int. Femminile-Memorial Michela Fanini pero solu nesi añu.
  10. La UCI, contra les romeríes… y contra delles organizaciones más series