Clasificación de los organismos vexetales

La necesidá de llograr un orde na enorme diversidá de los organismos vexetales o reinu Plantae, resolver por aciu los sistemes de clasificación.

Organización de los sistemes de clasificación editar

 
Los sistemes de clasificación tienen forma de dendogramas, cada nodo del dendograma ye un taxón.
 
Los taxones son allugaos en categoríes taxonómiques.

Los sistemes de clasificación tienen forma de dendogramas, cada nodo del dendograma corresponder con un taxón (agrupación d'organismos emparentaos, con un ancestru común). A cada taxón asígnase-y una categoría taxonómica. Anguaño, la propuesta de cada nuevu taxón ten de tar acompañada d'un nome botánicu que siga les normes del Códigu Internacional de Nomenclatura Botánica.

Historia de los sistemes de clasificación editar

La clasificación ye una disciplina con muncho fonderada histórica, porque cada clasificación nueva basar nuna clasificación anterior a la que los usuarios yá s'habíen avezáu. La primer clasificación de les plantes en que se basó la ciencia como la conocemos anguaño foi la del antiguu griegu Teofrasto (370 e.C. - 285 e.C.), un discípulu d'Aristóteles consideráu'l padre de la Botánica. Dende la dómina de los antiguos griegos, la ciencia nun renació n'Europa sinón hasta fines de la Edá Media, momentu nel que, nes primeres universidaes, surdieron botánicos que cavilgaron alrodiu de la clasificación de les especies, empuestos pol descubrimientu de nueves plantes y de nuevos calteres. Munchos sistemes de clasificación surdieron nesa dómina, tantu "naturales" como artificiales, pero foi'l de Carlos Linneo, nel so históricu llibru Species Plantarum ("Les especies de plantes") en 1753, el que más trescendió, principalmente por ser el más completu. Rápido los botánicos empezaron a utilizar los nomes de les especies descrites nesi llibru pa comunicase ente ellos, tantu que nel darréu creáu Códigu Internacional de Nomenclatura Botánica considerar (como lo sigue considerando entá) el primer llibru utilizáu como referencia pa los nomes de los taxones, dexando ensin efeutu los nomes aplicaos a llantar antes de l'apaición d'esi llibru. Ye debíu al efeuto fundador d'esi llibru qu'a les especies se les llapada con nomes binominales, empezando pol nome del xéneru (magar nun foi l'inventor d'esa nomenclatura, que tomó d'un sistema de clasificación anterior), y a los taxones cimeros a les especies llamar con nomes uninominales; y tamién se consolidó por cuenta de esi llibru'l sistema de categoríes taxonómiques emplegáu anguaño, categoríes que se llamen "linneanas" por cuenta de Linneo: especie, xéneru, familia, orde, clase, división y reinu (magar tampoco foi l'inventor de delles d'eses xerarquíes, que tomó de sistemes de clasificación anteriores, y magar delles xerarquíes fueron amestaes darréu). Linneo consideraba al so sistema de clasificación "Sistema natural de clasificación natural" no que concernía a les categoríes d'especie, xéneru y familia; porque neses categoríes arrexuntaba a les especies en taxones según les sos semeyances morfolóxiques. Al faer esto y ensin sabelo, tamién taba arrexuntando a les especies según les sos semeyances xenétiques, y n'última instancia tamién evolutives. El sistema de Linneo yera artificial penriba de familia, él nun creía qu'esistieren los grupos naturales en categoríes tan altes, debíu principalmente a la falta de datos pa reparar semeyances ente grupos neses categoríes na dómina.

Depués de l'apaición del llibru de Linneo surdieron munches actualizaciones de la clasificación, y magar dalgunes trescendíen más qu'otres, nenguna llogró l'ésitu del llibru de Linneo pa imponese na comunicación, polo que munchos sistemes de clasificación distintes empezaron a ser utilizaos.

A partir de la teoría de la evolución de Darwin en 1859, los científicos punxéronse d'alcuerdu en que la filoxenia de les especies ye una demostración de qu'estes tendríen de ser arrexuntaes según los "grupos naturales" tal como los entendieren naturalistes como Linneo. A partir d'esi momentu, pa construyir una clasificación, armábase primero'l árbol filoxenéticu, y depués construyíase'l sistema de clasificación sobre la base d'él. El problema na dómina yera que se sabía bien pocu alrodiu de cuál tenía de ser l'árbol filoxenéticu "verdaderu" de les plantes, solo había variaes hipótesis alrodiu de la evolución de los clados, que teníen sofitu débil nos datos y dacuando yeren bien desemeyaos ente sigo. Por eso siguieron floriando los sistemes de clasificación de les plantes, ensin ponese d'alcuerdu los científicos alrodiu de cuál yera'l más cercanu a la "realidá".

Esti escenariu camudó sópito na década del 90 del sieglu pasao y posterior, cola llegada de los analises moleculares d'ADN. Esto ye por cuenta de que los calteres basaos nes molécules d'ADN refundien una enorme cantidá de datos altamente confiables, y yá esistíen tanto los potentes ordenadores que se precisaben p'analizalos como la capacidá d'analizar esa cantidá de datos por métodos estadísticos que se publicaren unes décades antes. Per primer vegada empezaba a surdir una única hipótesis d'árbol filoxenéticu con ampliu consensu, que ye'l qu'equí s'amuesa.

La clasificación preponderante anguaño nel ambiente científico considera que solo pueden ser taxones los grupos con un ancestru común. Por eso por casu, les dicotiledónees, que son parafiléticas, nun se consideren un taxón pa la mayoría de los científicos, que les estremen en taxones que se correspuenden colos sos grupos monofiléticos.

Sistemes de clasificación de les plantes editar

Anguaño ta bien consensuáu ente los científicos que'l tien de partir del taxón Archaeplastida o Primoplantae pa construyir los grupos monofiléticos que s'amuesen de siguío, tamién s'amuesen dellos grupos parafiléticos importantes zarraos ente comines pa estremalos de los grupos monofiléticos. Hai que tener en cuenta que magar esta parte del árbol filoxenéticu ta bien resuelta, la mayoría de los científicos entá nun decidió en qué categoríes taxonómiques allugar estos taxones, por eso equí llamar con nomes informales o polo xeneral con nomes terminaos en -phyta ("planta", deriváu del antiguu griegu) ensin entrar en detalle alrodiu de en qué categoría taxonómica tendríen de ser allugaos.

Plantae (clado d'adquisición primaria de cloroplastos) tamién llamáu Primoplantae o Archaeplastida

Los analises de filoxenia fechos nes últimes décades tamién llograron un gran resolución per debaxo de les categoríes mentaes nesti esquema.

Sistema de clasificación de anxospermes de APG, APG II y APG III editar

Publicáu per primer vegada pol grupu de botánicos autodenominado "Angiosperm Phylogeny Group" (APG) en 1998, per segunda vegada (pal que se autodenominaron "Angiosperm Phylogeny Group II", o APG II) nel 2003, y per tercer vegada pol APG III nel 2009, ye un sistema de clasificación de les anxospermes. Foi creáu pola necesidá de ver les meyores en filoxenia derivaos de los analises moleculares d'ADN reflexaos nun sistema de clasificación de les plantes con flores. L'interés de publicar so un nome de grupu y non como llista d'autores, que ye como se fai de normal, foi pa evitar el problema del orde d'autoría del trabayu.

Sistema de clasificación de anxospermes del APW editar

El Angiosperm Phylogeny Website (APW o APWeb), creáu y actualizáu por unu de los miembros de los APG (P. F. Stevens), partió de la clasificación APG II nel 2003 y foi actualizando la clasificación con cada publicación apaecida dende entós. Nel 2003 yera un reflexu del sistema APG II, pero colos años foi sufriendo cambeos, y magar ye'l más inestable (yá que ye modificáu más regularmente que los demás sistemes) precisamente por eso pue ser consideráu como'l que más s'avera a lo qu'anguaño se sabe de filoxenia de anxospermes.

A les traces, APWeb (versión 13 del 2015) clasifica les anxospermes nos siguientes clados:

Sistema de clasificación de les gimnospermas vivientes de Christenhusz et al. 2011 editar

Publicáu en febreru de 2011 [1], reconoz cuatro grupos de gimnospermas vivientes a los que s'asigna'l rangu de subclase: Cycadidae, Ginkgoidae, Gnetidae y Pinidae. Los autores siguen l'encamientu de Chase & Reveal [2], nel sentíu d'asignar el rangu de clase a les plantes terrestres y el de subclase a los principales clados incluyíos. Reconozse que la posición de Gnetidae ye problemática. Si la hipótesis "gnepine" siguiera ganando fuercia, los autores nun proponen la fusión de les subclases Gnetidae y Pinidae, sinón la formación d'una quinta subclase qu'incluyera a les coníferes non Pinaceae.

Comparanza ente les gimnospermas de siete sistemes notables
Eichler 1886
Gymnospermae
Wettstein 1935
Gymnospermae
Cronquist et al 1966
Pinophyta
Kubitzki
1990
Margulis et al 1998
ITIS 2014
Christenhusz et al 2011, ICBN APWeb 2015
Gymnosperms
Cycadaceae Cycadinae Cycadicae Cycadopsida Cycadophyta Cycadidae Cycadales
Coniferae Coniferae Pinicae Pinopsida Coniferophyta Pinidae Pinales (?P)
Ginkgoinae Ginkgoopsida Ginkgophyta Ginkgoidae Ginkgoales
Gnetaceae Gnetinae Gneticae Gnetopsida Gnetophyta Gnetidae Gnetales

Sistema de clasificación de los felechos y allegaos de Christenhusz et al. 2011 editar

El sistema de clasificación de pteridofitas de Christenhusz et al. 2011 ye'l qu'anguaño s'utiliza pa la clasificación de felechos nel sentíu más ampliu (monilofitas y licofitas).

El sistema ye una actualización d'unu anterior, el sistema de clasificación de Smith et al. del 2006. Publicáu per primer vegada n'agostu del 2006, al igual que'l sistema del APG II, ye un sistema de clasificación creáu por cuenta de la necesidá de ver reflexaos les meyores en filoxenia de felechos, nun sistema de clasificación de les plantes. Clasifica a lo qu'anguaño se llama "felechos" (clado Monilophyta), en clases, órdenes y families. Los autores del sistema esclarien qu'entá nun tán lo suficientemente investigaos los xéneros y especies a nivel molecular, polo qu'entá nun ye momentu pa crear un sistema de clasificación per debaxo de la categoría de xéneru, y de fechu delles families tán entá pocu definíes.

Comparanza ente los felechos y allegaos de cinco sistemes
Eichler 1886
Engler 1924
G. Smith 1955
A. Smith 2006 Christenhusz et al 2011, ICBN Nome informal
Equisetinae Sphenopsida Calamophyta Monilophyta Equisetopsida Equisetidae equisetos
Filicinae Filicopsida Pterophyta Polypodiopsida Polypodiidae felechos leptosporangiados
Marattiopsida Marattiidae felechos eusporangiados
Psilotopsida Ophioglossidae ofioglosáceas
Lycopodinae Psilotopsida Psilophyta psilotos
Lycopsida Lepidophyta Lycophyta Lycopodiidae licopodios

Sistema del Catálogu de la Vida (Ruggiero l'a el. 2015) editar

Pertenez al Catalogue of Life o (COL) ye un proyeutu colaborativo que desenvuelve una de les taxonomíes más recién pa tolos seres vivos, buscando establecer una clasificación afechisco y práctico, qu'almite dellos grupos parafiléticos y recueye parte de los postulaos de Cavalier-Smith.

Los niveles más importantes de les plantes dientro d'una visión xeneral d'esti sistema son los siguientes:[1]

Sistemes de clasificación desactualizados editar

Antes de la llegada de los analises moleculares d'ADN esistieron otros sistemes de clasificación. De siguío trés de los más utilizaos nel so momentu, qu'inda pueden atopase ordenando los taxones de munches Flores.

El sistema de clasificación de Eichler. Publicáu por August Wilhelm Eichler en 1883 y 1886, foi precursor de la taxonomía moderna y foi afechu munches vegaes por otros investigadores. Foi unu de los primeros qu'intentaron ser filoxenéticos.

El sistema de clasificación d'Engler. Publicáu per primer vegada por Adolf Engler a fines del sieglu XIX y siguíu polos sos collaboradores, y afechu delles vegaes por otros taxónomos (polo que tien numberoses variantes).

El sistema de clasificación de Cronquist. Publicáu per primer vegada por Arthur Cronquist en 1966 y siguíu en 1981 y 1988, céntrase principalmentre nes anxospermes, foi probablemente'l más utilizáu na década de los 80, hasta la llegada del sistema APG. Foi basáu principalmente na morfoloxía, y aceptaba taxones parafiléticos.

Como un referente históricu, la siguiente ye la taxonomía botánica d'Eichler 1883.[2] El phylum y clases de Thallophyta resultaron polifiléticos, los demás grupos son parafiléticos o monofiléticosː

Ver tamién editar

Referencies citaes editar

[1] Christenhusz, M.J.M. et al. (18 de febreru de 2011) A new classification and linear sequence of extant gymnosperms. Phytotaxa 19: 55–70.
[2] Chase, M.W. & Reveal, J.L. (2009) A phylogenetic classification of the land plants to accompany APG III. Botanical Journal of the Linnean Society 161: 122–127.

  1. Ruggiero MA, Gordon DP, Orrell TM, Bailly N, Bourgoin T, et al. (2015) A Higher Level Classification of All Living Organisms. PLoS ONE 10(6): y0130114. doi: 10.1371/journal.pon.0130114
  2. Oudemans, C.A.J.A. (1896). Rangschikking der Llanten. in Oudemans, C.A.J.A. & Hugo de Vries. Leerboek der plantenkunde, ten gebruike bij het hooger onderwijs. volume 2(2).