El Ducáu de Borgoña foi unu de los Estaos más importantes de la Europa medieval, independiente ente 880 y 1482. El feudu del duque de Borgoña correspondía aproximao cola rexón actual francesa de Borgoña. Gracies a la so riqueza y vastu territoriu, el ducáu foi tanto política como económicamente bien importante. Téunicamente yeren vasallos del rei de Francia, pero los duques de Borgoña supieron caltener una política propia.

Ducáu de Borgoña
(de 880 a 1477 (Gregorianu))
estado vasallo (es) Traducir
Alministración
Capital Dijon
Xeografía
Coordenaes 47°19′23″N 5°02′31″E / 47.323056°N 5.041944°E / 47.323056; 5.041944
Cambiar los datos en Wikidata

La dinastía inicial de los duques de Borgoña escastar en 1026, cola muerte ensin descendientes del herederu de la casa, el duque Otón Guillermo de Borgoña. Pero'l ducáu yá fuera anexonáu en 1016 por Enrique I, que se convirtió en duque en 1016. Enrique concedió'l ducáu al so hermanu Roberto, que funda la caña de la dinastía de los Capetos. D'esta llinia descendiente provién Alfonsu VII de Lleón, fíu de Raimundo de Borgoña y de la reina de Lleón, Galicia y Castiella Urraca, fía y heredera d'Alfonsu VI de Lleón. El sobrín d'Alfonsu VII de Lleón, Alfonso Enríquez, foi'l primera rei de Portugal. El postreru representante de la casa foi Felipe de Rouvres, que morrió de peste en 1361. El ducáu pasó a la corona francesa y dos años más tarde Xuan II de Francia concedió-y el títulu al so fíu más pequeñu, Felipe. Felipe casóse con Margarita III de Flandes y al traviés d'esta unión el ducáu de Borgoña xunir al Condáu de Flandes, Artois, Nevers, Rethel y los ducaos de Brabante y Limburgu.

La última duquesa de la Borgoña independiente foi María de Valois, que casó con Maximiliano I d'Austria. Nes capitulaciones matrimoniales axustóse que'l so segundu fíu sería quien heredara los territorios maternos, pero María finó nun accidente de caballu primero que eso socediera. El rei Lluis XI de Francia arrampuñara'l ducáu a los Valois-Borgoña una vegada que Carlos el Temerariu —padre de María— morrió y escastáronse la caña masculina y colla el apanage. María y Maximiliano sostuvieron una guerra pol ducáu que namái terminó cuando ella morrió y roblóse la paz de Senlis. Pola mesma, el ducáu de Borgoña foi incorporáu a Francia, ente que los Países Baxos pasaron a la casa d'Austria.

Llista de duques editar

 
Escudu de Carlos el Temerariu, nes mesmes figuren la flor de lliriu de la Casa de Valois y les bandes d'azur y oru con bordura de gules correspuenden a la Borgoña Antigua (ducáu de Borgoña).

Bosónidas editar

Robertinos (Capetos) editar

Dominiu Real (1004-1032) editar

Roberto II el Piadosu, rei de Francia, sobrín de Otón Enrique y d'Enrique I. Conquistó'l ducáu de Borgoña ya incorporar al dominiu real.

Asocedió-y el so fíu Enrique, quien pa terminar la revuelta del so hermanu Roberto dio-y el ducáu de Borgoña, de forma similar a un apanage, en 1032, en cuenta de arrenunciar a les sos pretensiones al tronu francés, aniciándose asina una caña menor de la dinastía capeta, la Casa de Borgoña.

Casa de Borgoña (Capetos) editar

Dominiu Real (1361-1363) editar

A la muerte prematura del duque Felipe I ensin descendencia, asocedió-y el so primu Xuan II el Bonu, rei de Francia, según la proximidá de sangre, yá que según primogenitura correspondiéralu a Carlos II de Navarra, pero la nobleza borgoñona tamién sopesó les aliances ya influencies de dambos na Guerra de los Cien Años. En 1363, Xuan II dio n'apanage al so fíu Felipe.

Casa de los Valois editar

Dempués de 1477 editar

 
     Ducáu de Borgoña na Francia de 1477.

Dempués de la muerte de Carlos el Temerariu na Batalla de Nancy ensin descendencia masculina, el rei Lluis XI apoderar del ducáu de Borgoña y lo anexonó al dominiu real, sobre la base de que les apanages habíense reglamentado de forma que al escosase la descendencia masculina teníen d'incorporase a la Corona. Pero María, la fía del duque Carlos el Temerariu, casóse col futuru emperador Maximiliano I d'Habsburgu pa defender el so heriedu, y nun aceptó la perda del ducáu, calteniendo asina la titulación de duque de Borgoña, como fixeron tamién los sos descendientes los reis d'España, debíu al prestíu que daba al so titular el ser Gran Maestre y Xefe Soberanu de la Orde del Toisón d'Oru. Tanto ye asina que na Paz de Cambrai (1529) l'emperador Carlos V arrenunciaba al territoriu específicu del ducáu de Borgoña pero non al títulu.

Duques titulares de Borgoña (títulu Habsburgu) editar

Los Habsburgu siguieron reclamando'l ducáu de Borgoña, en devanéu, y reconocieron la so perda (Paz de Cambrai (1529), Tratáu de Cateau-Cambrésis (1559), tratáu de Nijmegen (1678)). Siguieron calteniéndose como duques titulares.

  • 1477-1482: María de Borgoña, duquesa titular de Borgoña, condesa de Flandes y duquesa de Brabante con soberanía, y que reclamaba derechos sobre los Países Baxos, fía de Carlos el Temerariu, y esposa de Maximiliano I d'Habsburgu, emperador del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu.
  • 1482-1506: Felipe IV el Formosu, rei de Castiella, conde soberanu de Flandes y Duque soberanu de Brabante, últimu duque titular y soberanu de Borgoña (arrenunció a la parte francesa, caltuvo Artois), con posesiones nos Países Baxos, fíu de l'anterior.
  • 1506-1555: Carlos I d'España, emperador del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, rei d'España y duque titular de Borgoña, soberanu de Flandes, Brabante y los Países Baxos fíu del anterior.
  • 1555-1598: Felipe II d'España, rei d'España y Portugal, señor de les Indies, duque titular de Borgoña (realmente solo quedába-y el Francu Condáu), soberanu de Flandes, Brabante y los Países Baxos, fíu del anterior.
  • 1598-1621: Isabel Clara Eugenia y Alberto d'Austria, duques titulares de Borgoña (Flandes, Brabante, Países Baxos, Artois y el francu Condáu, pocu que ver cola Borgoña histórica), fía y xenru del anterior.
  • 1621-1665: Felipe IV d'España, rei d'España y Portugal, Señor de les Indies d'América y duque titular de Borgoña non francesa, sobrín de los anteriores y nietu de Felipe II.
  • 1665-1700: Carlos II d'España, rei d'España y duque titular de Borgoña, fíu del anterior. Tres la paz de Nijmegen, desarticulóse definitivamente l'heriedu territorial de los Valois borgoñonos (el Francu Condáu pasó al dominiu real francés, los Países Baxos independizar so la direición d'Holanda. Permanecieron colos Habsburgu austriacos Flandes y Brabante-Namur-Luxemburgu hasta la so independencia en 1830).
  • Los reis d'España como socesores siguieron calteniendo la titulación como meru prestíu.

Duque de Borgoña (títulu francés) editar

Títulu del Antiguu Réxime editar

El títulu foi dau pol rei de Francia a los príncipes, y a priori a los primoxénitos del Delfín:

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar