Lluis XV de Francia

coleicionista d'arte francés (1710–1774)

Lluis XV de Francia (en francés, Louis XV) (Versalles, 15 de febreru de 1710ibidem, 10 de mayu de 1774), llamáu El Bienamado (en francés: -y Bien-Aimé), foi rei de Francia y de Navarra[6] ente los años 1715 y 1774. Amás, foi copríncipe d'Andorra y duque d'Anjou.

Lluis XV de Francia
Rei de Francia y de Navarra

1r setiembre 1715 - 10 mayu 1774
Lluis XIV de Francia - Lluis XVI de Francia
16. copríncipe francés d'Andorra

1r setiembre 1715 - 10 mayu 1774
Lluis XIV de Francia - Lluis XVI de Francia
Duque de Anjou (es) Traducir

Vida
Nacimientu Palaciu de Versalles[1]15 de febreru de 1710[1]
Nacionalidá Bandera de Francia Francia [2]
Muerte Palaciu de Versalles[1]10 de mayu de 1774[1] (64 años)
Sepultura basílica de Saint-Denis (es) Traducir
Causa de la muerte viruela
Familia
Padre Luis de Francia
Madre María Adelaida de Saboya
Casáu con María Leszczyńska (1725 – 1768)[3]
Pareyes Françoise de Châlus (es) Traducir
Marie Anne de Coislin
Pauline Félicité de Mailly-Nesle (es) Traducir
Marie Anne de Mailly (es) Traducir
Marie Thérèse Françoise Boisselet
Catherine Éléonore Bénard
Marie-Louise O'Murphy (es) Traducir
Anne de Romans (es) Traducir
Diane-Adélaïde de Mailly (es) Traducir
Madame de Pompadour
Louise Julie de Mailly (es) Traducir
Madame du Barry (es) Traducir
Irène du Buisson de Longpré
Marguerite-Catherine Haynault
Lucie Madeleine d'Estaing
Louise-Jeanne Tiercelin de La Colleterie
Fíos/es
Hermanos/es
Familia
Pueblu Casa de Borbón en Francia (es) Traducir
Casa de Borbón
Estudios
Llingües falaes francés
castellanu
Oficiu coleicionista d'artemonarca
Llugares de trabayu Versalles y París
Premios
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata

Heredáu'l tronu del so bisagüelu Lluis XIV a la edá de cinco años, pasó los sos primeros años de reináu en relativa tranquilidá, arrodiáu de preceptores que-y aprovieron una gran cultura, ente que'l poder efectivo foi apurríu a dellos rexentes. Al algamar la mayoría d'edá confió-y el gobiernu al cardenal Fleury, el so antiguu preceptor.

A diferencia de Lluis XIV nun tuvo contautu direutu cola vida política del so país: axuntar con poca frecuencia colos sos ministros y actuó en contra de les sos mires, entamando una rede de diplomáticos y espíes. El so desinterés pola política y la constante socesión de ministros que debilitaben el poder de Francia n'Europa contribuyeron en sentar les bases pa la Revolución Francesa.

Al entamu del so reináu foi amáu pol pueblu, que rápido-y moteyó como El Bien Amáu. Colos años, el so debilidá en tomar de decisiones y la constante ya intrigante presencia de los sos amantes dinamitó la so popularidá, produciéndose delles celebraciones a la so muerte en París. Por ello, hubo de celebrase de callao el so funeral, pa evitar que se produxeren burlles públiques ante'l so ataúd, tal que asocedió col so predecesor.

Sol so reináu, Francia llogró grandes ésitos militares, como l'anexón del Ducáu de Lorena y Córcega; sicasí, perdió gran parte del so imperiu colonial a manes de Gran Bretaña.

Infancia editar

 
Lluis XV

El futuru Lluis XV nació nel Palaciu de Versalles el 15 de febreru de 1710, sol reináu del so bisagüelu, Lluis XIV, el Rei Sol. Yera'l tercer fíu de Luis, duque de Borgoña y María Adelaida de Saboya, anque foi'l segundu fíu en realidá yá que el primoxénitu morriera. El so güelu paternu yera Luis, el Gran Delfín, llamáu Monseigneur, fíu mayor del Rei Sol. Luis, ostentando'l títulu de Duque d'Anjou dende la so nacencia, llogró los privilexos y títulos d'un Fils de France.

 
Lluis XV en 1712 vistíu de neña, como yera costume naquel tiempu pa los neños de la realeza.
 
Lluis XV cuando tenía 5 años, por Rigaud.
 
Lluis XV de neñu.

En 1710, el primeru na llinia de socesión yera'l Gran Delfín, fíu mayor y l'únicu varón sobreviviente de Lluis XIV. Monseigneur tuvo tres fíos: Luis, Duque de Borgoña, depués investido como Delfín; Felipe, Duque d'Anjou, que más tarde se convertiría en rei d'España como Felipe V y Carlos, Duque de Berry.

La madre del pequeñu Luis, la Delfina María Adelaida, yera una muyer vivo y cariñoso, cosa pocu frecuente na casa real, paeciendo tar verdaderamente namorada del so home. La pareya desenvolvió un papel central na corte de Versalles cuando'l Rei Sol avieyó. Dambos, xunto col so segundu fíu, morrieron de sarampión cuando'l pequeñu Luis tenía 2 años.

En 1700, Felipe, el Duque d'Anjou herieda la corona del país de la so güela, María Teresa d'Austria, convirtiéndose en Felipe V d'España. El trespasu de la corona española de la Dinastía de los Austrias a la de los Borbones causó la Guerra de Socesión española (1701–1713). Dábase la particularidá que'l nuevu soberanu d'España podría aportar al tronu de Francia (como dempués comprobóse) si'l Gran Delfín (fíu de Lluis XIV) y el Duque de Borgoña (nietu de Lluis XIV) morríen primero que Lluis XIV, como asina asocedió, de fechu. Les potencies protestantes xuníes a los Habsburgu d'Austria oponer a una posible unión dinástica ente Francia y España, lo que significara la nacencia de la hexemonía de los Borbones. Cola firma de la Paz d'Utrecht (1713) Felipe V tuvo qu'arrenunciar a la perspeutiva de convertise en monarca francés.

Mentanto, diéronse les condiciones que dexaren a Felipe reinar tamién sobre Francia. El 14 d'abril de 1711, a pesar de gociar de bona salú y nun tener una edá avanzada, el Gran Delfín morrió de secute de causes naturales.[7] El so fíu, el Duque de Borgoña, convirtióse entós nel Delfín de Francia. Malapenes un añu más tarde, el 12 de febreru de 1712, la Delfina María Adelaida morrió de sarampión, y una selmana dempués, el 18 de febreru, el sarampión tamién condució a la muerte al so home, el Duque de Borgoña. Ante la medrana de que los dos neños tamién fueren arimaos pola enfermedá, los médicos sometieron a violentes sangríes al mayor, l'entós investido Delfín Luis, Duque de Bretaña que morrió'l 8 de marzu, debilitáu pol tratamientu. Namái'l firme y decidida intervención de Madame de Ventadour, Gobernadora de los Infantes Reales, torgó-yos a los médicos sangrar a Luis. La gobernanta, zarrada y asistida por trés neñeres, curiar mientres tola so enfermedá y Luis querer siempres como una madre.[8] El Delfín, tres la muerte del so güelu, el so padre y el so hermanu mayor, convertir en Rei de Francia tres años más tarde, a la muerte del so bisagüelu Lluis XIV.

La rexencia del duque d'Orleans editar

Escontra finales d'agostu de 1715, Lluis XIV taba morriéndose de cangrena. El 26 d'agostu llamó al so bisnietu de cinco años, Luis, al so llau, y díxo-y estes pallabres que pasaríen a la historia: «Fíu mio, vas ser un gran rei. Nun asonsañes los mios gustos por construcciones y guerres. Al contrariu, trata de tener paz colos tos vecinos. Vuelve a Dios lo que-y pertenez; reconoz-y les obligaciones so les que te atopes; fai que'l to súbditos honrar. Sigue siempres bonos conseyos. Trata d'arreglar el sufrimientu del to pueblu, que m'aflixir nun poder solucionar. (...)». Seis díes dempués, l'home que gobernara Francia mientres más de 70 años morrió, y Lluis XV foi proclamáu como'l nuevu rei.

 
Lluis XV y Mariana Victoria de Borbón.
 
El rexente Felipe d'Orleans, por Jean-Baptiste Santerre.
 
Coronación de Lluis XV de Francia.

N'agostu de 1714, un añu primero que morriera, Lluis XIV espresara la so voluntá de conceder un papel prominente na siguiente rexencia a dos fíos que nacieren del so anterior amigu, Madame de Montespan, que fuera dende entós legitimada; los dos fíos conocer por Luis, duque de Maine y el Conde de Toulouse. Al llexitimar a los sos fíos bastardos, Lluis XIV trataba de remediar la muerte de la mayor parte de los sos herederos varones nos trés años anteriores, y asegurar el futuru d'una maltrecha dinastía. Los sos cálculos pasaben por que'l mozu Lluis XV morriera y los fíos bastardos de Lluis XIV asoceder nel tronu. Esto diba en flagrante contravención de la tradicional regla de socesión al tronu de Francia. Esti fechu resultó motiváu tamién pola insistencia de la segunda esposa de Lluis XIV, Madame de Maintenon, quien criara a los dos neños y tener en gran estima (otros fíos bastardos del rei, que nun fueron criaos por Madame de Maintenon, nun fueron llexitimaos). Esti deséu buscaba realzar les posiciones de Toulouse, y especialmente les del fíu mayor, Maine, por cuenta del home que s'esperaba, por derechu tradicional, fora rexente y gobernara Francia hasta que Lluis XV algamara la mayoría d'edá, Felipe II d'Orleans, fíu del hermanu menor de Lluis XIV.

La voluntá del rei axustaba qu'hasta que'l nuevu rei algamara la adultez, la nación sería conducida por un conseyu real formáu por 14 miembros. Felipe d'Orleans foi nomáu presidente del conseyu, pero toles decisiones tomar por mayoría de votos; la composición del conseyu, qu'incluyía a Maine, Toulouse y dellos miembros de l'alministración de Lluis XIV, foi tal que Orleans yera de normal refugáu.

El conteníu d'esta voluntá revelóse, y delles facciones empezaron a alliniase tres Maine, Toulouse y Maintenon per un sitiu, y por otru Orleans. Esta postrera tuvo'l sofitu de munchos ente l'antigua nobleza d'espaes (noblesse d'épée), descendiente de caballeros medievales n'oposición a los noblesse de robe, la nueva aristocracia surdida de persones qu'adquirieren dalgún cargu públicu al serviciu del Rei. Lluis XIV escluyera davezu la noblesse d'épée del gobiernu en favor de los plebeyos de la burguesía, que solíen entrar asina na noblesse de robe y a los que podía controlar más fácilmente. Asina, na noblesse d'épée naguaben por un cambéu políticu que los favoreciera y taben disgustaos cola llexitimación de los bastardos reales» Maine y Toulouse, a los que consideraben una falta a les regles d'heriedu tradicionales.

Llueu'l duque d'Orleans asumió la Rexencia nes sos manes. Una de les sos primeres decisiones foi ordenar el treslláu de la corte del palaciu de Versalles al Palais Royal, un pequeñu palacete nel centru de París, onde podría controlar meyor la Rexencia y al propiu príncipe. A pesar de la gran responsabilidá que recayó sobre'l duque, Felipe d'Orleans nun abandonó la so vida llicenciosa. Los escándalos tiñeron la rexencia, cola organización de continues orxíes y fiestes desenfrenaes nos salones del Palaciu.

Lluis XV vivió la so infancia marcáu poles bacanales del duque, pero tamién pol terror a la muerte. En 1719, la so tía la duquesa de Berry, celebre protagonista de les orxíes del Rexente, fina a los 23 años, víctima del escesu de comida y alcohol y de los sos embaranzos clandestinos.[9] Habiendo perdíu a la mayoría de los sos parientes a la edá de dos años, el príncipe desenvolvió una personalidá reservada, cobarde, carauterizada por ataques de murria y cambeos sópitos d'humor. Mientres la so adolescencia vivió naquel palaciu, desprovistu del ciñu familiar del que dependía. Unu de los sos importantes sofitos naquellos años foi la princesa española Mariana Victoria de Borbón, fía del rei Felipe V d'España, trayida a Francia cuando yera una neña pa convertise na futura esposa del rei neñu. A pesar de los deseos de dambos reinos, la neña yera demasiáu nuevu pa poder pensar nun matrimoniu y nun había herederos direutos qu'asumieren el tronu francés en casu de que Lluis XV morriera. Por el mesmu mieu a que los siguientes na llinia socesoria, los Orleans, asumieren el tronu, el conseyu de Rexencia primió al Rexente por que devolviera a la princesa a España.

Dende los 14 años, Lluis XV empezó a entemecese ente mozos colos cualos vivió distintes aventures, L'académicu Maurice Lever, na so biografía al rei francés, fai referencia a una homosexualidá latente nel rei: "La so atraición escontra los mozos foi bien temprana. Dellos biógrafos benévolos intentaron llibralo d'esta preferencia. Pero ta tan llargamente rellatada polos memorialistas más dignos de fe que nun podríamos duldar d'ello ensin ofender gravemente a la verdá".[10]

André de Fleury editar

 
André Hercule de Fleury, por Hyacinthe Rigaud.

Acordies col décimu codecildu del testamentu de Lluis XIV, el duque de Orléans nomó como preceptor del pequeñu Luis a André Hercule de Fleury, quien se caltuvo al llau del monarca hasta 1726, cuando'l duque de Borbón morrió y foi reemplazáu pol acabante nomar cardenal. Ésti llevó a cabu una política eficiente nel interior. Con él restableciéronse les finances, parte del problema de los jansenistes y aumentó el comerciu.

Trató de nun llevar alantre la guerra y, por cuenta de la paz que quería'l gobiernu inglés, estos dos naciones nun s'enfrentaron hasta 1740. Nun pudo evitar arreyase na Guerra de Socesión Polaca, que concluyó cola victoria francu-española. Nun llograron decidir sobre Polonia, pero llograron el ducáu de Lorena y el reinu de Nápoles, respeutivamente. Aquél foi un gran llogru esterior pa Lluis XV, quien vivió la so dómina más feliz mientres la direición del vieyu cardenal. Desgraciadamente, la intromisión na guerra de Socesión Austriaca en sofitu de Prusia, col enfotu de desbandar definitivamente l'imperiu de los Habsburgu, costaría-y un golpe del que los franceses guardaríen una mal alcordanza.

El cardenal Fleury siempres tuvo un control sobre Lluis XV. Mientres la so infancia, como preceptor so, influyó descomanadamente sobre él, inculcándole el mieu y respetu a lo sagrao, mientres aseguraba la so posición de cara al futuru. Fleury nunca se caltuvo al marxe de los escándalos que provocaba'l rei. Roceanu de caltenese como l'home fuerte de Francia, Fleury influyó descomanadamente al monarca pa consiguir que s'alloñara de la reina, intentando evitar que María se convirtiera nun contrapesu demasiáu fuerte. Amás, intentó caltener una importante vixilancia nes amantes que se fueron asocediendo nel llechu real. Ante l'amenaza de qu'una dama consiguiera exercer una fuerte inflúi sobre Lluis XV, el cardenal Fleury actuaba intentando que'l rei alloñar d'esi peligru, munches vegaes, presentándo-y nueves muyeres. Hasta la so muerte, Fleury tuvo un enorme control sobre Lluis XV y namái cuando'l cardenal sumió, Luis empezó a exercer los sos poderes con mayor independencia, a pesar de que nel futuru hubo muyeres que consiguieron influyir de forma notable na política del rei, destacando ente toes elles la famosa marquesa de Pompadour.

La reina polaca editar

 
María Leszczynska, por Jean-Marc Nattier

Cuando Lluis XV asumió'l poder, la corte pensó que yá yera momentu d'alcordar el matrimoniu del rei. Empezó una carrera a contra reló pa escoyer a la candidata más fayadiza ente les nueves casaderes d'Europa. Llueu fueron refugándose princeses por ser demasiáu mayores o demasiao mozos pa un rei de ventidós años. Ente les candidates topaba la futura emperatriz Sabela I de Rusia, que recibió un duru golpe al ser refugada. Finalmente, la escoyida foi la princesa polaca María Leszczynska, fía del destronáu rei de Polonia, Estanislao I Leszczynski. A pesar de que María vivía nuna familia noble pero con pocos recursos económicos y nun apurría beneficios estratéxicos, foi escoyida principalmente por que cumpliera la función esencial de les reines del momentu: dar un herederu a la corona. Asina, el 5 de setiembre de 1725, los reis contraxeron matrimoniu na catedral de Reims. Nun primer momentu la pareya goció de bien bonos momentos xuntos. Se compenetraban bien y el rei empezó a confiar descomanadamente na so esposa. Al pasar el tiempu, el rei, viendo como perdía encantos físicos a midida que dába-y un ensame de fíos, empezó a alloñar de María, sustituyéndola nel gozu por un gran númberu d'amantes.

María vivió hasta la so muerte atada primero a continuos embaranzos (dio-y al rei 10 fíos en diez años) y depués dedicada a la relixón. De calter arrogante, foi famosa en París poles sos obres de caridá y ayuda escontra los más desafortunaos y llueu consiguió'l ciñu del pueblu. Con too y con eso, el rei yá nun volvió sofitar se nella y namái visitaba'l so llechu pa cumplir los deberes matrimoniales, hasta que tres la nacencia del últimu renuevu la rellación conxugal cesó definitivamente yá que María nun quería volver quedase embarazada, considerando que cumpliera en demasía los sos deberes escontra la corona. Asina, despechada por ver cómo'l so maríu xunir a les amigos titulares que cada vegada coyíen más poder nel palaciu de Versalles, sofitar na fe y el ciñu de los sos fíos.

Madame de Pompadour editar

En 1743 morrió'l cardenal Fleury, y foi entós cuando paeció que Lluis XV asumiría personalmente'l gobiernu del so reinu. Pero, verdaderamente, esto tuvo lloñe de ser verdá. En 1745, ente otros festexos, celebróse un baille de mázcares pol matrimoniu del fíu de Lluis XV; n'este, el rei conoció a una formosa burguesa casada de nome Jeanne-Antoinette Poisson, que depués foi instalada en Versalles. Luis nomar Marquesa de Pompadour y dixebrar llegalmente del so home; foi presentada oficialmente na corte'l 14 de setiembre. Recibió coles mesmes el títulu de duquesa, con derechu a sentase xunto a la reina; pero, al contrariu que les anteriores favorites, Madame de Pompadour enxamás fixo usu d'él, por respetu a la soberana.

 
Madame de Pompadour, nuna semeya por François Boucher 1758.

A pesar de que pa 1753 Pompadour yá dexara de frecuentar la cámara del rei, nunca dexó de ser tratada como la favorita. Inspiró a Luis por que namái frecuentara a rapacines nueves, de les cualos él non encaprichar demasiáu y, por cuenta de la so mocedá ya inesperiencia, nunca seríen rivales pa la veterana dama. Mientres esti periodu, el gustu pol arte apinóse y l'estilu rococó llegó a ponese de moda en toa Europa. Construyir en Versalles un nuevu palacete, que depués foi llamáu'l Petit Trianon; el nuevu estilu artísticu estender por Europa pos Francia siguía siendo'l centru estético y aristocrático d'Europa.

Sicasí, en política esterior los fracasos fueron inevitables. La guerra de Socesión Austriaca nun refundió nenguna resultancia positiva, entá más, acabó como empezara, más allá de la terrible irregularidá fiscal que xestara. La crisis interna apinóse gracies a la oposición del Parllamentu a la política relixosa de Luis, quien beneficiaba a los xesuites, y a les buldes papales, como la de Unigenitus. El terrible legáu de fames, pestes y muertes que dexara la guerra contribuyó a la impopularidá del monarca.

Pero nada d'eso compararíase cola resultancia que llograría Francia, depués de siete años d'una guerra muncho peor, a la que tamién llevara aquella cortesana favorita. París nun dexaba d'axuntase pa humildala y escribir refilachos obscenos sobre la so persona. Les midíes diplomátiques tomaes entós nun sirvieron pa nada, frente a les grandes derrotes. La flota francesa foi aniquilada nos mares, el desinterés llevó a que nin Luis nin los sos ministros esmolecer poles sos colonies. La perda d'éstes foi inevitable, pero nin siquier nel continente hubo trunfu dalgunu. La invasión de Hannover nun significó no más mínimo un trunfu. A la fin de la guerra, Francia quedárase con un saldu de 200.000 soldaos muertos, y con una flota totalmente destruyida. El so llugar como potencia viose amenaciáu, y empezó entós un déficit fiscal que nun se regularía en casi un sieglu.

Descendencia editar

El 4 de setiembre de 1725 casóse con María Leszczynska, Princesa de Polonia (1703–1768). Tuvieron once fíos, 8 muyeres y 3 homes, de los cualos 7 llegaron a la edá adulta:

Cola so esposa María Leszczynska editar

  • Neñu ensin nome (1735), nacíu muertu.

Con Pauline Félicité de Mailly-Nesle editar

Con Pauline Félicité de Mailly-Nesle tuvo un fíu:

Con Marie-Louise O'Murphy editar

Con Marie-Louise O'Murphy, tuvo dos fíos:

  • Agatha Luisa de Saint-Antoine (1754-1774), Marquesa de La Charce.
  • Margarita Victoria -y Normant de Flaghac (1768-¿?).

Con Françoise de Châlus editar

Con Françoise de Châlus, especulóse de que'l rei fora'l padre de los sos fíos:

Con María Teresa Boisselet editar

Con María Teresa Boisselet, tuvo un fíu:

 
Árbol xenealóxicu de la familia real dende la dómina de Lluis XV hasta los fíos de Lluis XVI y los de Carlos X.

Ancestros editar

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
16. Lluis XIII de Francia
 
 
 
 
 
 
 
8. Lluis XIV de Francia
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
17. Ana d'Austria
 
 
 
 
 
 
 
4. Delfín Lluis de Francia
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
18. Felipe IV d'España
 
 
 
 
 
 
 
9. María Teresa d'Austria
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
19. Sabela de Borbón
 
 
 
 
 
 
 
2. Lluis de Francia
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
20. Maximiliano I de Wittelsbach
 
 
 
 
 
 
 
10. Fernando María de Baviera
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
21. María Ana d'Austria
 
 
 
 
 
 
 
5. María Ana Cristina de Baviera
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
22. Víctor Amadéu I de Saboya
 
 
 
 
 
 
 
11. Enriqueta Adelaida de Saboya
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
23. Cristina María de Francia
 
 
 
 
 
 
 
1. Lluis XV de Francia
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
24. Víctor Amadéu I de Saboya
 
 
 
 
 
 
 
12. Carlos Manuel II de Saboya
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
25. Cristina María de Francia
 
 
 
 
 
 
 
6. Víctor Amadeo II de Saboya
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
26. Carlos Amadéu de Saboya
 
 
 
 
 
 
 
13. María Juana Bautista de Saboya-Nemours
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
27. Isabel de Vendôme
 
 
 
 
 
 
 
3. María Adelaida de Saboya
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
28. Lluis XIII de Francia
 
 
 
 
 
 
 
14. Felipe I d'Orleans
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
29. Ana d'Austria
 
 
 
 
 
 
 
7. Ana María d'Orleans
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
30. Carlos I d'Inglaterra
 
 
 
 
 
 
 
15. Enriqueta Ana Estuardo
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
31. Enriqueta María de Francia
 
 
 
 
 
 


Predecesor:
Lluis XIV
Rei de Francia y de Navarra
 

17151774
Socesor:
Lluis XVI
Predecesor:
Lluis XIV
Copríncipe d'Andorra
17151774
Socesor:
Lluis XVI

Filmografía editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 118729438. Data de consulta: 12 agostu 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. «RKDartists» (neerlandés). Consultáu'l 13 xunu 2020.
  3. 3,0 3,1 Afirmao en: Kindred Britain.
  4. Identificador ULAN: 500122354. Afirmao en: Union List of Artist Names. Data d'espublización: 30 ochobre 2017. Data de consulta: 22 mayu 2021. Llingua de la obra o nome: inglés.
  5. 5,00 5,01 5,02 5,03 5,04 5,05 5,06 5,07 5,08 5,09 5,10 5,11 5,12 Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  6. Entiéndase Navarra o Reinu de Navarra, nesti contestu, como'l territoriu transpirenaico (Baxa Navarra) del Reinu de Navarra desintegráu en 1530.
  7. El Gran Delfín morrió a la edá de 49 años (Gerosa).
  8. Benedetta Craveri. Amanti y regine, p. 261.
  9. Benedetta Craveri, Madame du Deffand y el so mundu, Madrid, Siruela, 2005, p.415
  10. LEVER, Maurice: Lluis XV, ed. Ariel, Barcelona, 2002, páx. 46.

Enllaces esternos editar