Jadiya bint Juwáylid (n'árabe: خديجة بنت خويلد) o Jadīŷat al-Kubrà (llit. Jadiya la Grande; Arabia, 555La Meca, 619) foi la primer esposa del profeta del islam Mahoma. Yera la fía de Juwaylid ibn Asad y de Fāṭima bint Zāʾdía, perteneciente al clan de los Banu Quraysh. Ye importante nel Islam como la primer esposa del Profeta Mahoma, y ye considerada como "la madre del Islam". Trés de les sos fíes casóse con Califes:

Jadiya
Vida
Nacimientu La Mecasieglu de VI[1]
Muerte La Meca619[2]
Familia
Padre Khuwaylid ibn Asad
Madre Fatima bint Za'idah
Casada con Mahoma (595 (Gregorianu) – 619)[3]
Fíos/es
Hermanos/es
Estudios
Llingües falaes Árabe clásicu
Oficiu empresariawholesale merchant (en) Traducir
Creencies
Relixón islam
Cambiar los datos en Wikidata

Jadiya ye la trescripción más cercana, n'español, a la pronunciación orixinal árabe; sicasí, munches vegaes esti nome apaez escritu, en testos n'español, Khadija o Khadijah, trescripciones afeches a la fonética del francés o del inglés.

Jadiya yera viuda y miembru de la tribu de Quraysh, la más poderosa de La Meca, a la que tamién pertenecía Mahoma. Dedicar al comerciu y a los negocios. Mahoma entró al so serviciu y viaxó coles sos caravanes antes de aportar al so home. Casóse con él cuando ella tenía cuarenta años (otres versiones citen 26 o 27 años) y Mahoma venticinco. Taba casáu con ella cuando recibió —según la creencia musulmana— la revelación divina per mediu del arcánxel Gabriel. Por esta razón, Jadiya foi la primer muyer que se convirtió al islam y ayudólu cola so fortuna a arrobinar la nueva doctrina.

Biografía editar

El padre de Jadiya, Juwáylid ibn Asad, quien morrió alredor del añu 585, yera un comerciante, un home de negocios que la so riqueza y talentos empresariales fueron heredaos por Jadiya, que llogró con ésitu los intereses del negociu del so padre y caltuvo la fortuna de la familia. Dizse que cuando les caravanes comerciales de la tribu Banu Quraysh axuntar pa entamar la so llongura y trabayosu viaxe a Siria, yá sía mientres el branu, o al Yeme mientres l'iviernu, la caravana de Jadiya igualaba a les caravanes del restu de comerciantes de la tribu Quraysh xuntos. Fatimah bint Za'idah, la madre de Jadiya, finó alredor del añu 575, miembru de la tribu de los Banu Amir ibn Luayy ibn Ghálib, y pariente alloñada de Mahoma.

Jadiya ganóse munchos títulos, ente ellos destaquen:

  • Amīrat Quraish (Princesa de los Quraish).
  • Al-Tāhira (La Pura).
  • Jadīŷat al-Kubrà (Jadiya la Grande).

Dizse que tenía un calter impecable. Solía vistir y alimentar a los probes, ayudar con dineru a los sos parientes y aprovía económicamente la unión ente los sos parientes, que d'otra manera nun tendríen medios económicos pa casase.

Jadiya nun creía nin adoraba a los ídolos de la Arabia preislámica, daqué atípicu na cultura árabe preislámica.

La so sonadía pa los negocios fizo que munchos homes pidieren la so mano en matrimoniu. Antes de casase con Mahoma, Jadiya tuvo casada dos veces y tuvo dos fíos de los dos matrimonios anteriores. Primero casóse con Abu Hala Malak ibn Nabash ibn Zarrara ibn al-Tamimi y dempués casó con ʿAtīq ibn ʿĀʾid ibn ʿAbdallah al-Majzūmī. Por cuenta de la so condición de muyer esitosa nos negocios, Jadiya deseyaba que'l so maríu espolletara y ayudáralu nos sos negocios. Sicasí, Abu Malak morrió primero que'l so negociu diera beneficios. Al poco tiempu volvió casase con Atiq, del cual tamién quedó vilba.

A Jadiya nun-y gustaba salir al mandu de la so caravana, y los sos hermanos y primos nun amosaben nengún interés por viaxar xunto a la caravana. Por cuenta de esto, contrataba a un axente cada vez qu'entamaba una nueva caravana y responsabilizar de la mercancía. Por cuenta de la minuciosa seleición de los sos axentes, al mercar y vender nel momentu y nel llugar apropiaos, ella consiguía llograr escelentes beneficios y convirtióse na comerciante más adinerada de la Meca nesa dómina.

Ibn Sa'd, historiador islámicu, diz nel so llibru tituláu al tabaqat al-kubra que cada vez que los comerciantes de La Meca preparaben los sos viaxes, la carga de Jadiya yera igual a la carga de tolos Quraishitas xuntos; pa toos yera obviu qu'ella tenía un toque d'oru. Si ella tocaba'l polvu esti convertir n'oru. Los ciudadanos de La Meca, por esta razón, llamar la princesa de Quraish y tamién la princesa de La Meca.[6]

Maysara tresmitió una hestoria a Jadiya sobre un estrañu sucesu qu'asocediera mientres el viaxe de Mahoma. Al volver a La Meca dende Siria, Mahoma detener a folgar so un árbol. Un monxu llamáu Nestora que pasaba cerca, dixo a Maysara qu'un día l'home que se chara so esi árbol sería un Profeta. Nestora ye conocíu por haber -y dichu a Maysara «Naide más qu'un profeta podría sentase so esti árbol». Amás, se rumorea que Maysara taba cerca de Mahoma y mientres ésti dormía, foi testigu de la presencia de dos ánxeles que s'atopaben percima de Mahoma, creando una nube pa protexelo contra'l calor y la rellumada del Sol.

Al escuchar la hestoria avera del misteriu del árbol per boca de Maysara, Jadiya interesóse más en Mahoma y buscó la sabiduría de la so prima Waraqa bint Naufal ibn Asad ibn ʿAbdu'l-ʿUzza. El so prima informar sobre la certidume de la hestoria que'l so siervu esplicáralu.

La edá de Jadiya editar

 
Jadiya
Guillaume Rouille
Promptuarii Iconum Insigniorum. 1553.

La mayoría de los historiadores musulmanes clásicos creen que Jadiya tenía cuarenta años cuando se casó col Profeta Mahoma. Sicasí, la cuestión de la so edá ta abierta a alderique yá que nun se conoz con certidume l'añu en que nació Jadiya, poro, los cuarenta años d'edá son un cálculu envaloráu. Sábese que Jadiya yera mayor que'l Santu Profeta, pero nun se conoz con exactitú esta diferencia d'edá.

Conocencia de Mahoma editar

A Abu Tálib asocedióse-y que'l so sobrín Mahoma, quien yá tenía venticinco años d'edá, yera la persona aparente pa esti trabayu. Abu Tálib taba ansiosu de consiguir un trabayu pal so sobrín. Él sabía que Mahoma nun tenía esperiencia como axente pero tamién sabía que pa él, esto nun yera torga, por cuenta del so escepcional talentu. Confiaba nes capacidaes y facultaes del so sobrín, taba seguro qu'esti tenía abondu sentíu común pa cumplir coles sos responsabilidaes y deberes como trabayador complaciendo totalmente al so emplegador. Poro, cola aprobación de Mahoma, llamó a Jadiya y postuló-y la candidatura de Mahoma como'l so axente.

Al igual que la mayoría de los habitantes de La Meca, Jadiya escuchara alrodiu de Mahoma. Una cuesa si sabía, y yera la incuestionable integridá d'este. Ella sentía que podía confiar nél, implícita y explícitamente. Por esto tuvo d'alcuerdu n'escoyelo como'l so axente. A ella nun-y importó'l so inesperiencia nin la vio como una desventaxa y dixo qu'unviaría al so esclavu Maysarah, un esperimentáu viaxeru, por que lo ayudar si fora necesariu.

Jadiya yera una magnífica alministradora y perfecta organizadora, pero tamién estimaba, siempres tuvo la suerte d'atopar bonos axentes pa los sos negocios. Entá sabiendo del so ésitu, ella viose bien sorprendida de saber que con Mahoma como axente, la so suerte ameyoraba como nunca antes. Pa Jadiya nunca hubo nin habría un meyor axente que Mahoma. Si ella tenía un toque d'oru na so mano, él tenía un toque benditu na suya.

Jadiya y Abu Tálib trabayaron nos detalles del arreglu de la caravana y cuando Mahoma llamó al so nuevu emplegador pa roblar el contratu, ella esplicó-y los puntos específicos del tratu. Darréu captó lo qu'ella-y dixo, y nun precisó de nenguna esplicación. Jadiya díxo-y a Abu Tálib que lu pagaría a Mahoma el doble de lo que pagara a otros axentes polos sos servicios.[7]

Matrimonios de Jadiya editar

  • Según dellos documentos y llibros islámicos, Jadiya nunca se casó antes de casase col Santu Profeta Mahoma, el so matrimoniu con él foi'l primeru y el postreru. Los mesmos historiadores, que dicen que Jadiya nun s'había casáu dos veces antes de casase col Santu Profeta Mahoma reportaron que tolos caballeros de Quraish y los príncipes de Arabia, pidieron casase con ella. Pero ella nin siquier consideró a dalgún d'ellos pa casase. Si ella hubiérase casáu dos veces antes, ella nun bazcuyaría en casase per tercer vegada.[8]
  • Pero otros historiadores creen qu'entes de casase con Mahoma, Jadiya tuvo casada dos veces y tuvo dos fíos de los dos matrimonios anteriores. Primero casóse con Abu Hala Malak ibn Nabash ibn Zarrara ibn al-Tamimi y dempués casó con ʿAtīq ibn ʿĀʾid ibn ʿAbdallah al-Majzūmī. Por cuenta de la so condición de muyer esitosa nos negocios, Jadiya deseyaba que'l so maríu espolletara y ayudáralu nos sos negocios. Sicasí, Abu Malak morrió primero que'l so negociu diera beneficios. Al poco tiempu volvió casase con Atiq, del cual tamién quedó llueu viuda.

Matrimoniu con Mahoma editar

Ye dichu por una de les más cercanes amigues de Jadiya, Nafisah fía de Munyah, que yera una de les más nobles dames de La Meca, qu'ella sabía que Jadiya refugara munches propuestes de matrimoniu. De primeres ella preguntaba si había dalgún home en Arabia que pudiera enllenar los sos requisitos. Esta aldericara munches vegaes esta tema con Jadiya. Finalmente, tuvo un últimu discutiniu con ella, que convencer de que Jadiya nun s'impresionara poles riqueza, el rangu o'l poder de los pretendientes de La Meca. Lo qu'en realidá impresionaba a Jadiya, yera'l verdaderu calter; solo podía almirar a un home polos sos principios éticos y morales.

Nafisah tamién supo qu'había un home con tales carauterístiques en La Meca y el so nome yera Mahoma.

Repórtase qu'un día Mahoma tornaba a la so casa de la Ka'bah cuando Nafisah detener, y la siguiente conversación tuvo llugar ente ellos:

Nafisah: ¡Oh Mahoma!, tu yes un home nuevu y yes solteru. Homes muncho más nuevos que tu yá se casaron; ya inclusive dalgunos tienen fíos, ¿por qué tu non te casasti entá?

Mahoma: Yo nun puedo costear un matrimoniu, nun tengo l'abondu dineru pa casame.

Nafisah: ¿Qué responderíes tu, si te pudieres casóse con una muyer bella, rica, con estatus y honor, a pesar de la to probeza actual?

Mahoma: ¿Quién podría ser esta muyer?

Nafisah: Tal muyer ye Jadiya la fía de Juwáylid.

Mahoma: ¿Jadiya? ¿Ye posible que Jadiya cásese conmigo? Tu sabes que munchos homes ricos, poderosos, príncipes y xefes de tribus propunxéron-y matrimoniu a ella, y fueron refugaos.

Nafisah: Si tu tas d'alcuerdu en casate con ella, solo dilo y yo encargara del restu. Yo voi iguar tou.

Mahoma quixo informa-y al so tíu y tutor Abu Tálib, alrodiu de la propuesta de Nafisah, y consulta-y a él, antes de dar una respuesta. Abu Tálib conocía a Jadiya tanto como al so sobrín y aceptó la propuesta de Nafisah. Nun tenía nenguna dulda que Mahoma y Jadiya yeren la pareya ideal. Él por esto dio-y el so bendición a la propuesta de matrimoniu. Con eso, Mahoma díxo-y a Nafisah que la so propuesta yera aceptada y que tenía l'aval p'axustar nel so nome'l so matrimoniu con Jadiya.

Una vegada que Abu Tálib aprobó'l fechu, él unvió a la so hermana Safiyyah en busca de Jadiya pa falar con ella alrodiu de la propuesta matrimonial. Mentanto Nafisah, yá fixera'l trabayu y Jadiya taba esperando la visita per parte d'unu de los sos futuros familiares políticos. Ella recibió cordialmente a Safiyyah, atender y díxo-y qu'ella (Jadiya) escoyera al so sobrín (Mahoma) por que fora el so compañeru ensin nenguna condición de mano nin reserva. Safiyyah taba bien feliz col ésitu de la so visita. Antes de colase de la casa, Jadiya dio-y un elegante vistíu, que aceptó con muncha allegría y gratitud.

Mahoma casóse con Jadiya, cuando Mahoma tenía 25 años y Jadiya 40 años.[9]

Los fíos de Jadiya editar

Los historiadores de la corte de los Omeyes, presumen que Jadiya y el Santu Profeta tuvieron seis fíos, a los cualos llamaron: 1. Qāsim, 2. Abdullah, 3. Zainab, 4. Ruqayyah, 5. Ummu Kulthum, y 6. Fátima az-Zahra.

Según otros, el Santu Profeta Mahoma y la gran dama Jadiya, fueron los padres de trés y non de seis fíos. Estos fueron: 1. Qāsim, 2. Abdul·lah, y 3. Fátima Az-Zaĥrā.

D'estos trés neños, los dos primeros, Qāsim y Abdul·lah, morrieron na so infancia. La tercera y última, foi la so fía Fátima az-Zahra.[8]

La primer musulmana editar

Son unánimes les evidencies de que la primer muyer que creyó en Mahoma foi Jadiya. Dixo Aisha: “Siempres llamenté nun poder vivir na dómina de Jadiya, pos me sorprendía'l gran amor y ciñu del Profeta escontra ella. Recordar más qu'a naide.”

Cuando Mahoma recibió la so primer revelación per parte del ángel Gabriel (Ŷibrīl), foi la primer persona (amás de Mahoma) en convertise al Islam. Al recibir la revelación, Mahoma tornó xunto a Jadiya, tarreciendo pola so vida y pidiendo qu'ella lo cubrir con un cobertor. Dempués d'aselase, Mahoma esplicó-y l'alcuentru col ánxel Gabriel, y ella consolar diciendo: «Dios de xuru te va protexer de cualquier peligru y nun va dexar que nadie te falte, yá que yes un home de paz y reconciliación y siempres estiendes la mano de l'amistá a toos».

Jadiya nun duldar n'abrazar l'Islam, en ficies de les enseñances del so home. Ella yera'l so sofitu, siempres-y dio fuercia, proclamando la so verdá a los que nun creíen y ensin faer de menos la oposición d'aquellos que s'oponíen a les pallabres del so maríu.

Yera ella quien ayudó a Mahoma a creer na so misión y a estender la relixón del Islam. Yera una líder na comunidá preislámica.

La riqueza de Jadiya foi otru factor que contribuyó al espardimientu del Islam.

P'animar a Mahoma a arrobinar la verdá del Islam, Jadiya díxo-y: «¡Tái allegres y de bon ánimu. Aquel en que les sos manes ta la mio vida, ye testigu de que quies ser el mensaxeru del so pueblu!» y depués añadió: «¿Nun fuisti amante cola to parentela, atenta colos tos vecinos, caritativu colos probes, hospitalariu col foresteru, fiel a la to pallabra y siempres defensor de la verdá?».

Ella soportó pacientemente la persecución a la que'l so veneráu home y siguidores espunxéronse, en manes de los politeístes y los aristócrates del clan Banu Quraish, sacrificando la so enorme riqueza p'ayudar a promover l'Islam, p'ayudar a lliberar a los esclavos qu'abrazaren l'Islam y ayudando a alimentar y allugar a la comunidá musulmana qu'adulces empezaba a crecer en númberu y fuercia, en busca de los pagos d'Alá. Jadiya demostró la so dedicación al so maríu y los sos siguidores mientres el boicó del añu 617, nel que los Quraish atacaron, cutieron y encarcelaron a cualesquier que siguiera a Mahoma y creyera nes sos enseñances. Los siguidores de Mahoma taríen díes ensin comer nin beber, causando la muerte de dalgunos y otros cayendo gravemente enfermos. Este foi un momentu especialmente importante pa demostrar cómo Jadiya yera lleal a les pallabres del so maríu. Jadiya foi arrincada de la so riqueza pa ser sometida a una tortura cruel. Al permanecer al llau de los fieles siguidores del so maríu, Jadiya demostró que creía nes pallabres de Mahoma y siempres lluchó pol desenvolvimientu del Islam.

Ella permaneció al llau de Mahoma y sofitar mientres tola so misión d'espublizar l'Islam.

Dixo tamién Aisha: “Cierta vegada'l Profeta retirar de la casa cuando de secute recordó a Jadiya y emponderar. Ante tal circunstancia nun pudi conteneme y con total atrevencia díxi-y: ‘Jadiya nun yera más qu'una vieya, y Dios te concedió a daquién meyor qu'ella'. Les mios pallabres causaron mal efeutu nel Mensaxeru de Dios y noté na so cara los efeutos del enoxu cuando me dixo: Nun ye asina, Dios nun me concedió nada meyor qu'ella pos creyó en mi cuando toos vivíen na incredulidá y refugábenme, y punxo a la mio disposición toes los sos bienes nos momentos más críticos. Dios agracióme por mediu de Jadiya con fíos qu'otres muyeres nun me dieron”.[10]

La Madre de los Creyentes editar

Antes del Islam, Jadiya yera la princesa de La Meca. Cuando'l sol del Islam acolumbró nel horizonte, Dios taba complacíu en convertila na princesa del Islam. Dios tamién taba complacíu de faela la dama de los creyentes. Como él dicir nel so llibru:[8]

El Profeta tien mayores derechos sobre los creyentes qu'ellos mesmos y les sos esposes son como les sos madres.
Corán 33:6.[11]

Muerte editar

 
Fotografia de 1926 del Mausoléu de Jadiya, nel campusantu Ŷannat ul-Mualla, en La Meca, poco primero de la so destrucción polos Saúd.

Ente toles muyeres de Mahoma, ella foi la más amada por él, como se dixo nos llibros de los hadices.

Aisha bint Abu Bakr dixo: «Aprendí a guardar silenciu cada vez que'l nome de Jadiya yera mentáu por Mahoma». N'otru Hadiz Aisha bint Abi Bakr añadió: «Un día fadié al Profeta y díxi-y: «ye Jadiya la que siempres prevalez na to mente». Entós, Mahoma dixo: «Dios mesmu alimentara'l so amor nel mio corazón».»

Jadiya morrió nel añu 619, que aportó a conocíu como "l'Añu de los Dolores", por causa de la devastación que causó la so muerte al Profeta Mahoma. La so tumba atopar nel campusantu Ŷannat al-Muʿallà, en La Meca.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Khadijah. Apaez como: Khadījah. Data de consulta: 9 avientu 2023. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Afirmao en: Historia de los profetas y reyes. Llingua de la obra o nome: árabe. Autor: Al-Tabari.
  3. 3,0 3,1 3,2 «Q80232056» (en rusu). Islamskiy enciklopedicheskiy slovar. 
  4. «Fatima bint Muhammad» (en rusu). Islamskiy enciklopedicheskiy slovar. 
  5. «Q80230913» (en rusu). Islamskiy enciklopedicheskiy slovar. 
  6. Razawi, A.A (2012). escritu en Fundación Cultural Oriente. «primeres-a%C3%B1vos-de-vida-de-jadiya-p-la-gran-esposa-del profeta-del islam Los primeros años de vida de Jadiya (P); La gran esposa del Profeta del Islam». Islamoriente (Elhame Shargh):  páxs. 7. http://islamoriente.com/content/article/los primeres-a%C3%B1vos-de-vida-de-jadiya-p-la-gran-esposa-del profeta-del islam. Consultáu'l 3 de payares de 2013. 
  7. Razawi, A.A (2012). escritu en Fundación Cultural Oriente. «islam-pb-y-la so-gran-esposa-jadiya-p El Santu Profeta del Islam (PB) y la so gran esposa Jadiya (P)». Islamoriente (Elhame Shargh):  páxs. 6. http://islamoriente.com/content/article/el-santu-profeta-del islam-pb-y-la so-gran-esposa-jadiya-p. Consultáu'l 4 de xineru de 2015. 
  8. 8,0 8,1 8,2 Razawi, A.A (2012). escritu en Fundación Cultural Oriente. «muyer perfecta-y-la madre-de-los creyentes Jadiya (la gran esposa del profeta Mahoma (PB)) y los historiadores musulmanes». Islamoriente (Elhame Shargh):  páxs. 6. http://islamoriente.com/content/article/jadiya-la muyer perfecta-y-la madre-de-los creyentes. Consultáu'l 4 de febreru de 2012. 
  9. Razawi, A.A (2012). escritu en Fundación Cultural Oriente. «matrimoniu-del profeta-del islam-con-jadiya-la paz-sía-con-ellos El matrimoniu del Profeta del Islam con Jadiya (la paz sía con ellos)». Islamoriente (Elhame Shargh):  páxs. 7. http://islamoriente.com/content/article/el matrimoniu-del profeta-del islam-con-jadiya-la paz-sía-con-ellos. Consultáu'l 3 de payares de 2013. 
  10. Sobhani, Ayatolah Yaafr (2011). escritu en Fundación Cultural Oriente. «primeres-creyentes-en-la hestoria-del islam Ali (P) Y Jadiya (p); Los primeres creyentes na hestoria del Islam». Van Dir (Elhame Shargh):  páxs. 89. ISBN 9789642824380. http://islamoriente.com/content/article/ali-p-y-jadiya-p-los primeres-creyentes-en-la hestoria-del islam. Consultáu'l 13 de payares de 2011. 
  11. Plantía:Corán

Bibliografía editar

  • Segura Graíño, Cristina (1998). Diccionariu de muyeres en la historia. Madrid: Espasa Calpe. ISBN 84-239-8631-4.

Enllaces esternos editar