Magno Clemente Máximu

Magno Clemente Máximu (Llatín: Magnus Maximus; Hispania, c. 335/340-Aquileia, 28 d'agostu de 388) foi un usurpador hispanorromano que gobernó na pars occidentalis del Imperiu romanu dende 383 hasta la so muerte.

Magno Clemente Máximu
Emperador romanu


senador romanu


Cónsul romanu

Vida
Nacimientu Hispania335 (greg.)[1]
Nacionalidá Antigua Roma
Muerte Aquileia27 d'agostu de 388 (52/53 años)
Causa de la muerte pena de muerte
Familia
Casáu con Elena de Caernarfon (es) Traducir
Fíos/es
Oficiu políticu
Cambiar los datos en Wikidata

Proclamáu emperador en Britania poles sos tropes, llogró imponese al augusto Graciano'l Mozu y gobernar Britania, Galia y Hispania dende Tréveris, siendo reconocíu por Valentiniano II y Teodosio el Grande. En 386 coló contra Valentiniano, que fuxó a Oriente, y en que'l so favor intervieno Teodosio. Derrotáu na batalla del Sava,[2] Máximu foi asesináu poles sos propies tropes.

Ye conocíu como Maximiano y Macsen Wledig nes tradiciones de Gales.

Oríxenes y carrera militar editar

Magno Máximu nació en Hispania (posiblemente na provincia de Gallaecia, o quiciabes na Tarraconense), en redol al añu 340 d. C. Nel senu de la familia aristocrática de los Flavios. Fíu del xeneral romanu Flavio Iulio Eucherio, y sobrín de Flavio Iulio Honotio, yera primu del emperador Teodosio.

En 368 coló xunto al so patronus y Teodosio el Mozu a Britania, pa participar na campaña que refugó una invasión de dellos pueblos bárbaros na llamada por Amiano Marcelino, Combalechadura Bárbara. Ellí encimentaría bona parte del so prestíu personal al participar viviegamente na campaña d'una manera destacao pero desconocío nos sos detalles. Mientres estos años crearía fuertes llazos cola población britana.

Espulsaos los bárbaros por Teodosio el Viejo, acompañaríalu de nuevu na so campaña africana contra Roblo, participando viviegamente na captura de dalgunos de los líderes rebalbos. Desconocemos la so actuación ante la conxura palaciega qu'acabó cola execución de Teodosio el Viejo, pero tres la muerte de la so patronus retirar de la escena militar, al igual que Teodosio el Mozu, anque colaría a Britania, en llugar del so Hispania natal. En 379, tres la batalla d'Adrianópolis, el nuevu Emperador d'Occidente Graciano nomó a Teodosio emperador n'Oriente. Nesi momentu, Máximu quiciabes ocupaba yá'l títulu de Dux, o seique Comes Britanniae, onde llevaría a cabu un magníficu llabor na llucha contra los pirates saxones y los pictos y atacotos.

Toma de la Púrpura Imperial editar

A finales de 382 o na primavera del añu 383 (en 381 según otres fontes), nel territoriu Attacotes al norte de la frontera, tres una aplastante victoria contra los pictos mientres una ofensiva, el so soldaos nomar Emperador desembarcando pocu dempués na Galia p'atacar a Graciano quien, tres delles escaramuzas cerca de Lutetia Parisiorum (act. París), ye abandonáu en masa pol so exércitu, tres la traición de la so magister militum (y cónsul p'aquel añu) Merobaudes.

El llugar exactu del desembarcu alderícase. Geoffrey de Monmouth, menta Armórica y esto fizo que dellos historiadores enfocaren les sos busques sobre Bretaña. Zósimo propón un desembarcu na desaguada del Rin, lo que contradiz a Geofrey de Monmouth, pero ensin identificar nin el llugar exactu del desembarcu, nin la ruta que siguió hasta París, onde ganó a Graciano. Autores más modernos como Léon Fleuriot, un respetáu historiador bretón, fináu en 1987, propunxo que Máximu, en desembarcando na desaguada del Rin, empondríase primero escontra la rexón de Maastricht para más tarde cayer sobre París antes de consiguir la sumisión de Tréveris. Apocayá propúnxose como'l llugar del desembarcu en Saint-Valery-sur-Somme na antigua Leuconos na desaguada del Somme.

Tres la deserción del so exércitu, que foi gradual pero casi total, Graciano fuxó xunto al so guardia personal de 300 caballeros alanos, pero foi alcanzáu y asesináu en Lyon, cola supuesta connivencia del gobernador de la ciudá, por Andragatio, unu de los xenerales de Máximu. Tres la so victoria, favorecida pola deserción de Merobaudes, xeneral de Graciano, Máximu estableció la so capital en Tréveris.

Muertu Graciano, Máximu trató d'exercer un protectoráu sobre Valentiniano II, y compartir el poder con Teodosio, pero una embaxada unviada por Justina, madre de Valentiniano II con Ambrosio de Milán, llogró ganar tiempu y refugar les intenciones de Máximu.

En 384 Máximu, Teodosio y Valentiniano II apautaron en Verona una repartu del Imperiu; Máximu quedar con Britania, la Galia y Hispania, estableciendo la so capital en Tréveris, Teodosio con Oriente y Valentiniano II con Italia, el Ilírico y África.

Anque Máximu llogró de la reconocencia de Milán y Constantinopla, nunca goció de gran simpatía dientro de la corte de Valentiniano II, y los enfrentamientos y maniobres polítiques taben a la orde del día. Justina, la madre de Valentiniano II siempres lo consideró un usurpador, ente que Teodosio, si ye que nun taba acordies con Máximu, caltuvo, siquier temporalmente, actitú más templada, llegando a una especie de reconocencia como se manifiesta nel fechu de que se llegó a acuñar moneda cola so imaxe ya instalar estatues sos en delles ciudaes d'oriente.

Política relixosa editar

La política relixosa de Máximu viose marcada por una pronunciada defensa del credo Niceno, establecíu pol Concilio de Constantinopla de 381 d. C. El fechu más destacable de la so política relixosa foi'l procesu conocíu como los Xuicios de Treveris contra los priscilianistes qu'acabó cola execución del líder de la secta, Prisciliano, y de dalgunos de los sos siguidores. Con too y con eso, Máximu caltuvo bones y estreches rellaciones cola Ilesia, y namái reprochóse-y la so manera de resolver l'asuntu priscilianista, especialmente per parte del cleru galu. El so enfrentamientu más duru foi con Ambrosio de Milán, quien amás de censurar la execución de Prisciliano, defendía los intereses de Valentiniano II emperador en Milán. Destaquen les escelentes rellaciones con Martín de Tours, quien lu visitaba con frecuencia ente otros motivos pa interceder por Prisciliano y por aquellos qu'entá yeren lleales a Graciano y a quien Máximu siempres trató con respetu, hasta'l puntu de compartir mesa con él xunto a la so esposa en non poques ocasiones.

Guerra contra Teodosio editar

Nel añu 387 d. C., aprovechando una invasión de los alamanes en Retia y respondiendo a un pidimientu d'ayuda per parte de la corte de Milán, Máximu ocupa los territorios pertenecientes a Valentiniano II, apoderándose asina de tola parte occidental del Imperiu romanu, dempués de lo que nomó al so nuevu fíu Flavio Víctor césar ya intentó llograr la plena reconocencia de Teodosio. Ésti, qu'acababa de enviudar de la so muyer Aelia Flacila, recibió una jugosa ufierta de la emperatriz Justina, que-y ufiertó a la so fía Gala en matrimoniu a Teodosio cola condición de que s'enfrentara y ganara a Máximu, que foi declaráu usurpador. Nel añu 388 Valentiniano II desembarcó en Ostia en refugando a la flota de Máximu mandada por Andragatio, mentanto l'exércitu de Teodosio atacaba a Máximu nel Ilírico, yá este empezaba a ocupar tímidamente la prefeutura d'Ilírico. Tres les batalles de Siscia (Sisak) y Poetovio (Ptuj), Teodosio ocupa Emona (Liubliana) y obliga a Máximu a abellugase n'Aquilea, onde foi asesináu polos sos soldaos el 28 de xunetu o d'agostu de 388 d. C. La so cabeza foi apurrida a Teodosio y pasiada por toles provincies. El so fíu Flavio Víctor foi asesináu pocu dempués por orde de Teodosio a manes d'Argobasto.[3]

Balance del so reináu editar

Polo xeneral, el gobiernu de Máximu n'Occidente nun foi del tou negativu. Sabemos que recibió un panexíricu, por desgracia perdíu, obra de Quintu Aurelio Simmaco, y que munchos autores como Zósimo, Sulpicio Severu y Orosio, a pesar de tachalo de tiranu, reconócen-y delles virtúes. Namái dempués de ser ganáu por Teodosio I convirtióse-y n'usurpador y polo tanto receptor de los ataques de los panexiristes teodosianos quien lu criticaríen con fuercia.

El so reináu considérase como l'entamu del fin del dominiu romanu en Britania.[4]

La so actuación ante un asuntu relixosu, el xuiciu a Prisciliano, foi quiciabes l'aspeutu negativu y pol que los sos contemporáneos censuráronlu acusándo-y de dexase llevar pol conseyu d'obispos.

Dende'l puntu de vista alministrativu, sabemos que creó siquier, dos nueves provincies de rangu presidial una en Galia (Máxima Sequania) y otra en Hispania, na Tarraconense. Tamién caltuvo a salvo el limes d'incursiones bárbares, anque a la fin del so reináu, mientres lluchaba contra Teodosio tuvo llugar una invasión franca que los sos xenerales, Quintinius y Nannienus pola traición d'unu d'ellos, nun pudieron detener. Según Sulpicio Alejandro:

Naquellos tiempos, los francos que teníen como xefes a Genobaudo, Marcomir y Sunnon, entraron en Germania y cuando invadieron la frontera, provocaron grandes masacres, afararon los países más fértiles y semaron la llerza en Colonia. Cuando la noticia llega a Tréveris, Nannienus, y Quintiniu, xefes de la milicia, a quien Máximu dexara'l cuidu del so fíu, qu'entá yera un neñu, y la defensa de les Galias, llevantaron un exércitu y axuntáronse en Colonia. Pero los enemigos que n'escalando les provincia diben cargaos de botín, cruciaron el Rhin, dexando nel suelu romanu numberosos préstamos que recoyer. Los romanos enfrentar a ellos con facilidá y munchos francos fueron masacrados nel Monte Carbonario.

Nel aspeutu económicu creó una nueva moneda d'oru'l Tremis. Nel aspeutu negativu achácase-y el dexar casi ensin guarnición Britania, d'onde procedíen les sos tropes más fieles, empecipiando asina'l procesu que remataría'l so total abandonu per parte de Roma en 409.

Lleenda editar

Según la Historia de los reis de Britania de Godofredo de Monmouth (base pa munches lleendes inglés y galés), foi Rei de Britania. Acordies con el rellatu del Mabinogion Breuddwyd Macsen (El suañu de Macsen Wledig) la esposa de Máximu yera la fía d'un poderosu xefe britanu de Segontium de la rexón de Caernarfon nel norte de Gales, conocida como Elena de Caernarfon. A Máximu atribúyese-y la iniciativa de la colonización de Bretaña que realizaría colos soldaos que traxo dende Britania.

El destín de la so familia yenos desconocíu anque paez ciertu qu'amás de la so esposa y fíes sobrevivió-y la so madre, perdonaes por Teodosio, y ye probable siguir el rastru de dalgunos de los sos descendientes.

  • El so fíu y colega nel tronu Flavio Víctor foi asesináu pol xeneral Arbogastes, pocu dempués del so padre por orde de Teodosio.
  • El so hermanu Marcelino, que yá ocupaba dalgún puestu importante mientres el gobiernu de Graciano, sirvió a les órdenes del so hermanu morriendo probablemente en dalguna de les batalles llibraes contra Teodosio.
  • La so fía Severa yenos conocida por una inscripción de dómina altomedieval, procedente del Gales, llamada'l Pilar de Eliseg, nella Severa apaez como la esposa de Vortigern, Rei de los bretones. Los sos descendientes daríen llugar a la dinastía Gwerthernion, que gobernaría'l reinu de Powys en Gales.
  • Otra de les sos fíes, de nome desconocíu, foi esposa d'Ennodius, procónsul Africae en 395.
  • El so nietu, Petronio Máximu, foi otru emperador de tráxicu final, en gobernando Roma mientres 77 díes, morrió lapidado el 24 de mayu de 455.

Sicasí, amás de Marcelino, de Flavio Víctor y de un tal comes Víctor, que podría ser un tíu so, los otros nomes citaos son namái camientos gratuitos, pos nun tán comprobaes del tou históricamente, anque bona parte basar en tradiciones posteriores.

Otra lleenda diz que san Ilidio de Clermont curó a una de les sos fíes que taba endemoniada.

Enllaces esternos editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 102398631. Data de consulta: 17 ochobre 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Pacatus Panegyricus Latini Pacati Deprani Dictus Theodosio, II.34
  3. Susan Wise Bauer, "The History of the Medieval World: From the Conversion of Constantine to the First Crusade", W. W. Norton & Company, 22 feb 2010 (p.68)
  4. "The New Cambridge Medieval History: c. 500-c. 700" by Paul Fouracre, Rosamond McKitterick (page 48)