La Tarraconense (del llatín Hispania Citerior Tarraconensis) foi una provincia romana y dempués visigoda de Hispania. La so capital foi la Colonia Iulia Urbs Triumphalis Tarraco,[1][2] l'actual Tarragona, de la cual tomaba'l so nome.

Hispania Citerior
Tarraconense
(hasta 459)
Reinu visigodu
provincia romana
Alministración
Rexón histórica[[Hispania|{{{2}}}
Capital Colonia Iulia Urbs Triumphalis Tarraco (es) Traducir
Xeografía
Coordenaes 41°06′59″N 1°15′19″E / 41.1165°N 1.2552°E / 41.1165; 1.2552
Llendaba con Bética, Lusitania y Galia Narbonense (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Foi una de les provincies más grandes del Imperiu romanu hasta finales del sieglu III cuando la reorganización de Diocleciano esgazó la Cartaginensis y la Gallaecia d'ella. A pesar del so gran tamañu, salvo les zones de la mariña mediterránea, taba bastante despoblada y tenía un grau d'urbanización menor que'l restu de territorios hispanos.

Xeografía y organización político-alministrativa de la provincia Tarraconensis editar

 
Planu de la ciudá de Tarraco capital de la Tarraconense

Llendes y estensión editar

La provincia Hispania Citerior Tarraconensis, nel so momentu de mayor estensión, tomaba unos dos terceres partes de la península ibérica, y entendía les rexones al norte y al sur del Ebro, dende los Pirineos al norte hasta Sagunto al sur, el valle de Duero, sacante la zona de la so vera meridional ente'l Tormes y la so desaguada en Cale (Porto, Portugal), los valles del Tajo y del Guadiana hasta les llendes cola Lusitania, y l'estremu oriental d'Andalucía, al este de la frontera de la Baetica qu'escurría dende Cástulo (Linares), pasando por Acci (Guadix) hasta La Badea d'Almería,[3] quedando estes zones (que mientres dellos años pertenecieron a la Baetica) en territoriu tarraconense; al este partía con el mare Nostrummar Mediterraneu–, y al oeste col océanu Atlánticu y al Norte col Cantábricu y el cordal de los Pirineos, que la dixebraba del sur de la Galia, esto ye, de les provincies romanes d'Aquitania y Galia Narbonense.

Con una estensión averada de 380.000 km² y una población envalorada en 3 ó 3,5 millones d'habitantes (con una densidá media de 8 ó 9 hab/km²), la Tarraconense foi probablemente, na dómina de la so creación, la mayor provincia del Imperiu.[4]

De la Tarraconensis, fueron biforcaes darréu Gallaecia y Carthaginensis, dambes por Diocleciano a finales del sieglu III, y a finales del sieglu IV la Balearica de la Carthaginensis, siendo tresformaes en provincies independientes.

 
Hispania según la división provincial romana de 27 e. C.

Organización alministrativa editar

Por un alcuerdu d'Augustu col Senáu, tomáu en 27 e. C., la Tarraconense foi una provincia imperial, al igual que la Lusitania, ente que la Bética quedó como provincia senatorial; la Tarraconensis tenía rangu consular, ente que les otres dos provincies yeren de rangu pretorio.[5][6]

Al mandu de la Tarraconensis atopábase'l gobernador de la provincia –legatus Augusti pro praetore provinciae Hispaniae Citerioris Tarraconensis–, quien, dau'l calter consular de la mesma, yera un senador de rangu consular, que la so sede atopar na capital provincial, la colonia de Tarraco. En dómina d'Augustu y Tiberio, según tamién indica Estrabón,[7] tenía como subordinaos a trés mandaos al mandu de tres legión, que fueron amenorgándose a dos so Calígula y a unu a partir de Nerón.

Les grandes dimensiones de la provincia determinaron que, en dalgún momentu ente Tiberiu y Claudiu, el gobernador recibiera como auxiliares na alministración de xusticia a siete mandaos, llamaos legati iuridici (sing. legatus iuridicus), que fueron puestos al mandu de dos talos conventus iuridici. Estos legati yeren nomaos direutamente pol emperador. Los siete conventos xurídicos de la provincia, de Y. a O. y empezando pol de la capital, fueron:

 
División de Hispania en provincies y conventos.
 
El arcu de Medinaceli que seique señalaba la llende ente'l Conventus Cluniensis y el Caesaraugustanus.
 
Inscripción votiva CIL II 2552 alzada n'honor de Xúpiter, de l'águila de la Legio VII Gemina pola salú de los emperadores Marco Aurelio y Lucio Vero procedente Villalís (Llión), na que, ente otros cargos, apaez como dedicante el procurator metallorum y llibertu imperial Hermes.

En caúna de les sedes conventuales entamóse'l cultu imperial, dedicáu al Genius Augusti y a los emperadores divinizados, con un sacerdociu propiu, masculín –flamines Augusti– y femenín –flaminicae Augusti–, escoyíos d'ente les élites de les comunidaes privilexaes –coloniae et municipia– de la provincia. Añalmente designábase d'ente ellos a un flamen y a una flaminica –nun yera estrañu que fueren matrimoniu– pa ocupase del cultu imperial a nivel provincial, desempeñando les sos funciones nel foru provincial de la capital de la provincia, Tarraco.

L'alministración fiscal de la Tarraconensis, pela so parte, dependía d'un procurador imperial –procurator Caesaris–, nomáu direutamente pol emperador d'ente los miembros del ordo equester, que la so sede tamién topar na capital de la provincia, y que la so misión yera supervisar la recaldación d'impuestos de tola provincia. Sicasí, a partir de finales del sieglu I o empiezos del sieglu II, la zona de minería aurífera del noroeste de la provincia empezó a ser alministrada por un procurador específicu –procurator metallorum–, cargu desempeñáu de normal por un llibertu imperial, que tenía la so base en Asturica Augusta, capital del conventus Asturicensis. Los procuratores dependíen direutamente del emperador y non del gobernador provincial, anque, evidentemente, dambos cargos teníen de collaborar pa la correuta alministración de la provincia.

El texíu urbano de la provincia editar

La creación de civitates editar

L'últimu pasu de l'alministración del Imperiu romanu taba formáu en toles provincies peles ciudaes (lat. civitates), entamaes políticamente a la romana (coloniae, municipia) o de manera tradicional, calteniendo les instituciones prevías a la conquista romana, anque, nesti últimu casu, cola direuta supervisión de los gobernadores provinciales. El grau d'autonomía d'estes comunidaes, tanto romanes como indíxenes, yera abondo alto, y, polo xeneral, podíen resolver los sos asuntos ensin escesives intromisiones de los gobernadores provinciales. Les comunidaes indíxenes tendíen, progresivamente, a asimilar les sos instituciones d'autogobiernu a les de los conceyos y colonies romanes, anque la principal diferencia ente dambos tipos de comunidaes yera l'aplicación de la llexislación romana, obligatoria pa los ciudadanos de colonies y conceyos, emponedora pa les non romanes, sacante nes rellaciones col poder imperial y con ciudadanos romanos particulares, casos nos que la llexislación romana aplicábase percima de los derechos locales.

 
Lucerna romana del sieglu I procedente del Municipium Urbs Victrix Osca, l'actual Huesca, que denota un altu grau d'implantación de la romanidá nel valle mediu del Ebro.

Según los xeógrafos antiguos Estrabón, Plinio, quien foi procurator de la provincia, y Ptolomeo, el númberu de ciudaes de la Tarraconensis yera considerable, sobremanera nel valle del Ebro y la mariña del mar Mediterraneu, amenorgándose'l so númberu a midida que avanzábase escontra'l Norte, escontra la mariña del Cantábricu, y escontra l'oeste, escontra la futura Gallaecia.

Ensin cuntar les comunidaes qu'esistíen nes Islles Baleares, Plinio afirma[8] que:

nunc universa provincia dividitur in conventus VII, Carthaginiensem, Tarraconensem, Caesaraugustanum, Cluniensem, Asturum, Lucensem, Bracarum. accedunt insulae, quarum mentione seposita civitates provincia ipsa praeter contributas aliis CCXCIII continet, oppida CLXXVIIII, in iis colonies XII, oppida civium Romanorum XIII, Latinorum veterum XVIII, foederatorum unum, stipendiaria CXXXV.
C. Plinio Secundo. Naturalis Historia III, 18.[9]

Esto significa que nos 7 conventos xurídicos qu'integraben la provincia Tarraconensis esistíen 293 ciudaes, amás de les comunidaes o ciudaes contributae (dependientes d'otres), de les que 179 teníen un nucleu urbanu –oppidum–. Les ciudaes taben de la mesma estremaes, según el so estatutu, en 12 colonies, 13 ciudaes con derechu plenu de ciudadanía –oppida civium Romanorum–, 18 conceyos de derechu llatín antiguu, 1 ciudá federada –aliada ensin derechu de ciudadanía– y 135 ciudaes tributaries o estipendiarias. Les otres 114 yeren civitates o comunidaes ensin oppidum, como la mayor parte de les de los conventos del Noroeste y del Cluniense.[10]

 
Semeya del emperador Vespasiano nun denariu, quien estendió la ciudadanía llatina a toles comunidaes hispanes col Edictu de Llatinidá de 74.

Les comunidaes privilexaes de la provincia Tarraconensis d'orixe cesariano, triunviral o augústeo, colonies y conceyos, fueron adscrites a la tribu Galeria, sacante Caesaraugusta, que lo foi a la Aniensis.

Según infórmanos Pliniu'l Vieyu, el siguiente cambéu d'importancia foi la concesión pol emperador Vespasiano a toa Hispania del derechu llatín.

Universae Hispaniae Vespasianus Imperator Augustus iactatum(¿s?) procellis rei publicae Latium tribuit.
C. Plinio Segundu. Naturalis Historia III, 30

Asina, nel añu 74 d. C.[11]Vespasiano, por aciu l'Edictu de Llatinidá, dio la ciudadanía llatina menor –ius Latii minor– a toles comunidaes de Hispania, lo que dexaba llograr la ciudadanía romana a toes aquelles persones que desempeñaren maxistratures municipales –duovirato o edilidad– na so comunidá, una vegada que fuera tresformada en conceyu per orde imperial, ente que'l restu de los habitantes adqueríen la ciudadanía llatina, que-yos dexaba gociar llegalmente del derechu de faer negocios acordies cola llei romana –ius commercii– y de casase a la romana –ius conubii–, en iustae nuptiae.

La concesión d'esti derechu foi aprovechada por bastantes comunidaes estipendiarias y contributae de la Tarraconensis pa tresformase en conceyos, como ye'l casu de Nova Augusta (Lara de los Infantes, Burgos), Bergidum Flavium (Torre del Bierzo, El Bierzo, Llión), Segovia, Duratón (Segovia, ¿seique Confluenta?), o Aqua Flaviae (Chaves, Portugal), por citar unes poques. Los ciudadanos romanos asina promocionaos en toos estos nuevos conceyos fueron adscritos a la tribu Quirina, y asina lo faíen constar na origo dientro del so nome.

 
Acueductu romanu de les Ferreras o Pont del Diable, qu'abastecía d'agua a Tarraco, la capital de la provincia, dende dómina d'Augustu.
 
Teatru romanu de Caesaraugusta, capital d'un conventus iuridicus, edificáu baxu Augustu y Tiberio pa dotar a la ciudá más importante del valle del Ebro
 
Restos d'una casa romana en Vareia (Logroño).
 
Teatru romanu de Clunia Sulpicia, edificáu baxu Tiberio para monumentalizar la ciudá más importante, xunto con Asturica Augusta de la cuenca del Duero, capital del conventus iuridicus más estensu de Hispania
 
Acueductu de Segovia, edificáu baxu Domiciano y remozado baxu Traxano, dientro del procesu de municipalización flavio en toa Hispania, apurrió a esti conceyu un elementu singular al par qu'útil
 
Detalle de les ruines de Iuliobriga, la ciudá más importante de la Cantabria romana, apreciándose entá les columnes de los pórticos que marcaben el so Decumanus Maximus.
 
Torre de Hércules, faru romanu construyíu nel sieglu II nel Municipium Flavium Brigantium en La Coruña.
 
Ponte de Traxano en Aqua Flaviae nel que la inscripción llamada cadrao dos pobos indica que la so construcción foi sufragada por 10 comunidaes de la zona y construyíu con ayuda de la Legio VII Gemina

Les principales ciudaes, de fundación romana ex novo o con orixe griegu –les menos– o prerromanu, de la provincia Tarraconensis fueron:

Conventus Tarraconensis editar

Conventus Caesaraugustanus editar

Conventus Carthaginensis[13] editar

Conventus Cluniensis editar

Conventus Asturicensis editar

Conventus Lucensis editar

Conventus Bracaraugustanorum editar

Distribución de les guarniciones militares romanes na provincia editar

Pa poder garantizar l'orde y seguridá de la provincia, terminaes les guerres cántabres (26 e. C.-19 e. C.) quedaron establecíes na provincia Tarraconensis trés lexones:

 
Lladriyu cola figlina L(egio) VII G(emina) GORD(iana) P(ia) F(elix), procedente de Legio, qu'indica la presencia de la VII Gemina a mediaos del sieglu III na Tarraconensis
 
Hispania baxu Adriano (117-138), cola situación del capa legionis VII Geminae, de los principales llugares d'estracción de metales preciosos y de les principales calzaes.

Estes lexones tuvieron complementaes por delles unidaes auxiliares, como'l Ala Parthorum, o la Cohors IV Gallorum, anque ye bien difícil conocer esautamente cuántes d'estes unidaes formaron parte de la guarnición peninsular y cuálos yeren esautamente.

Nel añu 68, según infórmanos Suetonio,[14][15]Galba disponía na provincia d'una lexón, la VI Victrix, de dos ales de caballería y tres cohortes d'infantería. Pa reforzar les sos tropes reclutó una nueva lexón, la futura VII Gemina y un númberu similar d'unidaes auxiliares, d'ente les que destacaron les cohortes de Vasconos, anque toes estes unidaes siguiéron-y n'el so marcha escontra Italia pa faese cola púrpura imperial.

En 69, por orde de Vitelio, la Legio X Gemina tornó a la Península Ibérica,[16] acompañada pola Legio I Adiutrix, y, anque ignoramos ónde fueron asitiaes esautamente, posiblemente fueron acantonaes na Baetica y la parte sudoriental de la Tarraconensis pa prevenir una posible invasión dende'l Norte d'África, controláu por Lucio Clodio Macro; de toes formes, dambes lexones, xunto cola VI Victrix, abandonaron el partíu viteliano y se declaron partidaries de Vespasiano, quien les unvió rápido a Germania Inferior pa entartallar la revuelta de Civilis.

Darréu, nel añu 74, Vespasiano ordenó que, en Llión, sobre l'antiguu campamentu de la Legio VI Victrix, estableciera los sos reales la Legio VII Gemina, que sirvió de guarnición permanente na provincia hasta empiezos del sieglu V.

 
Semis emitíu pola ceca de Carthago Nova sol imperiu d'Augustu dedicáu a M. Vipsanio Agrippa, con un troféu nel so aviesu, señalando la importante contribución del xenru d'Augustu na victoria sobre cántabros y ástures. La moneda, por sigo mesma, indica la pujanza económica de la provincia y de la rexón minera cartagenera.

Esta última unidá destinó una serie de vexillationes en distintos partes de les provincies hispanes de la siguiente manera:

  • Tarraco al serviciu del gobernador de la provincia Tarraconensis
  • Augusta Emerita a les órdenes del gobernador de la provincia Lusitania
  • Na zona minera del Bierzo, pa la supervisión de la estracción d'oru y el so tresporte
  • Na zona minera del norte de Portugal, pal sofitu a la esplotación aurífera y el so tresporte
  • En Tritium Magallum (Tricio, La Rioxa) pal portorium d'esti centru alfareru
  • En Lucus Augusti (Lugo) pal so portorium
  • En Segisama (Sasamón, Burgos) pa la statio de control de la vía de Legio a Burdigala.

Adscrites a la Legio VII Gemina, dende, siquier, el postreru cuartu del sieglu I, tuvieron cinco unidaes auxiliares, una ala de caballería, dos cohortes equitatae y dos cohortes peditatae, que fueron les siguientes:

D'esta forma, mientres los sieglos II a V la guarnición máxima de tropes regulares romanes en Hispania nun devasaba los 7712 soldaos ente lexonarios y auxiliares, pa controlar y defender los 582.925 km² de la Península Ibérica.

Historia de la Tarraconense editar

Antecedentes editar

La provincia Hispania Citerior Tarraconensis de dómina augústea nació como direuta socesora de la provincia Hispania Citerior de dómina republicana. Los sos antecedentes, como'l de tola reorganización augústea de Hispania, hai que buscalos na división ente los trés mandaos de Pompeyo en Hispania nel momentu final de la República, darréu antes de la guerra civil con César. Anque'l gobernador de les dos provincies hispanes yera Pompeyo, como resultáu de los alcuerdos del primer triunviratu con César y Gruesu, prefirió permanecer en Roma controlando los asuntos de la Vrbs, polo que delegó el gobiernu de Hispania en trés legati de la siguiente forma:

 
Augustu con toga como cónsul, vistimienta que tuvo d'utilizar en 27-26 e. C. mientres la so estancia en Tarraco.
 
Inscripción procedente de Legio dedicada a Tito Pomponio Próculo Vitrasio Pollio, quien foi gobernador de la Tarraconensis nel sieglu II, y que la so carrera demuestra fehacientemente el rangu consular de la provincia.

Terminaes les guerres civiles, esta división ensayada por Pompeyo, foi consolidada por Augustu nel añu 27 e. C., qu'estableció formalmente los trés provincies colos nomes de Hispania Citerior Tarraconensis, Hispania Vlterior Lusitania, y Hispania Vlterior Baetica. Les dos primeres yeren provincies imperiales ente que la tercera yera una provincia senatorial.

La creación d'estes nueves provincies foi realizada pa poder encarar la incorporación al territoriu romanu de les últimes zones independientes de la Península, habitaes por galaicos, cántabros y ástures, de forma qu'Augustu acutar pal so mandu direutu les zones habitaes por estos pueblos, anque nel casu de la Tarraconense, engañó al Senáu al incluyir nuna provincia militarizada y con series amenaces béliques una serie de contornes pacificadas ya intensamente urbanizaes y romanizadas, formaes pol valle del Ebro, les mariñes del Llevante, y les zones d'Andalucía non pertenecientes al valle del Betis, pero na que s'incluyíen les zones mineres de Sisapo, de Castulo y del sureste.

La provincia Tarraconense sirvió según base pa l'anexón al Imperiu de los cántabros mientres les guerres ástur-cántabres ente 27 e. C. y 19 e. C., morando'l mesmu Augustu en 27 e. C.-26 e. C.),[17] en Segisama (Sasamón, Burgos),[18][19] y en Tarraco,[20] onde llegó a recibir una embaxada procedente de la India. Mientres esta estancia peninsular tuvo acompañáu pol so sobrín y xenru Marcelo[21] y pol so fiyascu y futuru emperador Tiberio, quien sirvieron como tribunos militares nel frente cántabru,[22] empecipiando con esta campaña la so dilatada carrera d'armes.

El nome de la provincia foi-y dau pol de la so capital, la Colonia Urbs Triumphalis Tarraco, completando la denominación republicana de Hispania Citerior. Les sos llendes fueron modificaos en 12 e. C., al incorporar les zones de galaicos y ástures procedentes de la provincia Lusitania (y que, seique antes, conformaren una efímera provincia Transduriana[23]) y la zona minera en redol a Castulo, procedente de la provincia senatorial Baetica. L'oxetivu d'Augustu con esta reorganización foi'l de consiguir que toles tropes romanes de guarnición en Hispania tuvieren al mandu d'un namái Legáu Imperial, el de la Tarraconensis, y que les principales zones mineres, qu'apurríen a l'ayalga imperial metales preciosos –oru del Macizu Galaicu-Lleonés y plata de Sierra Morena–, tuvieren sol control direutu de l'alministración imperial, con un fácil accesu marítimu escontra Italia y Roma, llugar nel que s'atopaben los talleres de amonedación, yá que la emisión de Aureus d'oru y Denarii de plata yera esclusivu privilexu imperial, y realizábase mayoritariamente na Urbe.

El llabor de los emperadores Julio-Claudios y Flavios: pacificación y romanización editar

Augustu, amás de crear la provincia y definir les sos llendes, siguiendo les direutrices fites pol so tíu güelu y padre adoptivu Xuliu César, concedió a numberoses comunidaes d'esta provincia l'estatutu privilexáu, bien de colonia[24] –les menos– bien de conceyu, romanu o llatín antiguu, especialmente na mariña del Llevante, la zona procedente de la Bética añadida a la provincia en 12 e. C., y nel Valle del Ebro, con delles fundaciones nos dos Submesetas y la zona noroeste, ente que regularizó la situación del restu de les entidaes polítiques non privilexaes como civitates o como populi que teníen la condición de civitas stipendiaria o comunidá sometida a tributu, con una organización interna susceptible de ser intervenida direutamente pol gobernador provincial.

Esta política foi siguida por Tiberiu, quien, aumentó'l númberu de conceyos privilexaos na Submeseta Norte.

 
Denariu de Tiberiu. La introducción de la moneda romana en tola Tarraconensis dexó a los sos habitantes entrar nos circuitos comerciales del mundu mediterraneu.

Dende Augustu hasta Nerón, les intervenciones imperiales dexaron la regularización de los vieyos caminos prerromanos y la so conversión en víes perfectamente señalizaes, que vertebraron el territoriu provincial, y dexaron a los sos habitantes el contautu cola cultura romana –el llatín tresformar na llingua común provincial rápido, y falábase yá casi puramente a mediaos del sieglu I– y l'accesu a circuitos económicos más desenvueltos, con economía monetaria y la llegada de productos d'importación, como cerámiques de luxu Aretinas so Augustu y Tiberio o Terra Sigillata Subgálica ente Calígula y Vespasiano.

Les resultancies del llabor imperial na provincia fueron los d'una efectiva pacificación, solamente rota baxo Nerón con un conato de rebelión de los ástures, fácilmente encalorada pol primus pilus de la Legio VI Victrix, lo que dexó amenorgar progresivamente la guarnición lexonaria de la provincia. Asina, baxo Calígula y Claudiu treslladar en 4243 a la Legio IV Macedonica a Germania, y baxo Nerón, en 63 la Legio X Gemina foi unviada a Panonia.

 
Eptafio de L. Valerius Reburrinus, frumentarius de la VII Gemina destacáu nel officcium del gobernador provincial en Tarraco baxu Septimio Severu.

Nel añu 68, la provincia taba gobernada por Serviu Sulpiciu Galba, quien foi convidáu por Vindex dende la Galia Narbonense a sulevase contra Nerón, lo que Galba fixo asina tuvo noticia de que Nerón decidiera la so muerte, y utilizó como coartada, según infórmanos Suetoniu, un oráculu d'una moza vidente de dos sieglos antes, que profetizaba que'l nuevu señor del mundu saldría de Clunia.[25]

Asina, proclamóse emperador en Clunia, y, cuntando col sofitu del gobernador de la Lusitania, el futuru emperador Otón, como primer midida, dio en reforzar l'exércitu de la provincia,[26] formáu pola Legio VI Victrix y por dos Alae de caballería y trés Cohortes d'infantería, reclutando delles unidaes auxiliares, siquier tres cohortes de vasconos, y la Legio VII Galbiana, pa partir dempués escontra Roma y ocupar el poder.

Asesináu Galba, la provincia foi partidaria socesivamente d'Otón y de Vitelio, y, a lo último, de Vespasiano.

So Vespasiano, el grau de romanización de la provincia, y de toa Hispania yera tal, qu'esti emperador pudo promulgar l'Edictu de Llatinidá de 74, lo que dexó a numberoses comunidaes urbanes de la provincia tresformase en conceyos de derechu llatín mientres el so reináu y el de los sos fíos y socesores, Tito y Domiciano.

Vespasiano decidió, tamién, que la provincia tenía de caltener una amenorgada guarnición militar, formada pola Legio VII Gemina Felix y les sos unidaes auxiliares, empobinada fundamentalmente al sofitu de los llabores del gobiernu provincial, a llabores policiales, y a l'ayuda téunica y custodia de les esplotaciones de metales preciosos de la provincia.

Flavios y Antoninos: La paz provincial y el desenvolvimientu económicu editar

 
Esplotaciones auríferas de Las Médulas pol procedimientu de la ruina montium
 
Lingotes de plomu procedentes de les mines de Carthago Nova. Muséu Arqueolóxicu Municipal de Cartaxena

Ensin dulda, unu de los intereses primordiales de Roma en Hispania foi estrayer provechu de les sos llexendaries riqueces minerales, arrampuñaes a Cartago. Tres el final de la Segunda Guerra Púnica, encamentar a Publio Escipión «l'Africanu» l'alministración de Hispania, emprestando una especial atención a la minería. Con estos antecedentes, nun ye estrañu que, a lo llargo del sieglu I y del sieglu II, la provincia apurriera una importante aportación de metales preciosos a l'ayalga imperial, al traviés de les esplotaciones auríferas del Noroeste, fundamentalmente d'El Bierzo y del Norte de Portugal, y de les argentíferas de Cástulo y Sierra Morena, l'antiguu Mons Marianum, esplotaciones de les que tamién se llograba plomu, unviáu a Italia en lingotes xunto colos metales preciosos.

En redol a Carthago Nova (actual Cartaxena) y Mazarrón, na Rexón de Murcia siguió practicándose la minería de plata, plomu, fierro, cinc y otros minerales, actividá que venía realizándose dende tiempos de los fenicios, como atestigüen la gran cantidá de pecios cargaos con lingotes de mineral atopaos na mariña murciana. Nesti capítulu mineru, tamién merez la pena reseñar la esplotación de los xacimientos de fierro del País Vascu y de Navarra, y del Sistema Ibéricu.

Asina mesmu, los romanos esplotaron los xacimientos de cinabriu de Sisapo (La Bienvenida, Almodóvar del Campo, Ciudá Real) pa llograr mercuriu, destináu, ente otros usos, a la fabricación de cosméticos, y tamién estrayxeron de les canteres de la zona de Segóbriga (Saelices, Cuenca) el lapis specularis,[27][28] una variante de yelsu tresllúcidu susceptible de ser cortáu en llámines pa sirvir como vidrios de ventanes.

El capítulu de materies primes cerrar cola esplotación de salines, como, por casu, en Poza del Sal (Burgos), Peralta (Huesca) o Atienza (Guadalaxara.

 
Conxuntu vasos de terra sigillata hispanica producíos nos alfares de Tritium Magallum mientres el sieglu II.

La provincia, a partir de los años 1970, na zona de La Rioxa, con centru nel Municipium Tritium Magallum (Tricio), caltuvo un perimportante centru de producción alfarera, que perduraría hasta bien entráu'l sieglu VI, fabricando la cerámica de luxu terra sigillata hispana, que foi distribuyida por tola Península, el Norte d'África, la Galia, Britania y el limes renano. El movimientu económicu xeneráu foi tan importante qu'en Tricio esistió un portorium pa recaldar l'impuestu llamáu centessima rerum venalium.

Nel capítulu de la producción cerámica, merez la pena reseñar tamién los alfares de cerámica común de Melgar de Tera (Zamora), qu'empezaron a funcionar nel sieglu I en rellación col suministru de les tropes imperiales acantonaes en Petavonium, y cola venta d'alfarería a la población civil de la redolada. Les sos producciones algamaron Legio y tuvieron en funcionamientu hasta'l sieglu IV. Tamién destacaron les instalaciones de producción de terra sigillata hispana y cerámica pintada de tradición celtibérica de Uxama Argaela (Burgo de Osma-Ciudá d'Osma, Soria), que la so distribución tomó tol Valle del Duero y la parte Oriental del Valle del Ebro.

 
Miliario de Geira na Vía XVIII de Bracara Augusta a Asturica Augusta

L'agricultura de tipu mediterraneu –olivar, viñéu y cebera– foi especialmente floreciente en toles comunidaes de la zona llevantina, destacando l'articulación d'una importante zona de regadío na parte media del valle del Ebro, ente Vareia y Caesar Augusta, como prueben el Bronce de Agón y los importantes restos d'infraestructures hidraúlicas documentaos en toa esta zona.

Na zona de los dos Submesetas, pela so parte, el cultivu predominante foi'l cerealístico, xunto cola ganadería trashumante, que fundía los sos raigaños en dómina prerromana. La esplotación agrícola ameyoró notablemente al respective de la dómina anterior gracies a la bayura de fierro y de ferramientes feches con esti material, preseos que movieron a los muncho más primitivos prerromanos.

A ello sumábase la esplotación del monte orixinal de la zona, principalmente encinares y pinares, que fueron masivamente valtaos p'apurrir materiales de construcción y combustible, y pa roturar nueves superficies cultivables.

Na zona de Carthago Nova practicóse'l cultivu del espartu, utilizáu pa la fabricación de cordámenes pa diversos usos, ente otros, el de los barcos, polo que la ciudá foi conocida tamién como Carthago Spartaria, yá nel s.VI.

Tamién foi importante la industria de salazones alcontrada arqueológicamente nel actual Parque del Castru en Vigo, l'antigua Vicus Spacorum, y nel xacimientu de la Campa de Torres nel actual Xixón, l'antigua Gigia, una y bones la producción del mueyu llamáu garum foi una de les principales actividaes económiques de la mariña atlántica peninsular, siendo estos establecimientos vigués y xixonés los más septentrionales.

 
Principales Calzaes de Hispania.

A lo llargo de los dos primeros sieglos del Imperiu, tola provincia foi vertebrada cola construcción de numberoses calzaes. En munchos casos, la intervención imperial consistía en pavimentar, llevantar pontes, y ameyorar el trazáu de perantigues víes de comunicación prerromanes, que, munches vegaes, remontar a la Edá del Bronce.

El trazáu de les víes yera encargáu pol emperador al traviés del gobernador provincial a inxenieros y soldaos pertenecientes a la guarnición de la provincia, y la so execución encamentar a militares y obreros civiles en proporción desconocida, dexando a determinaes ciudaes de la provincia sufragar en tou o en parte delles grandes obres, como les pontes, como asocede en Aquae Flaviae cola ponte sobre'l ríu Támega. Darréu a la so construcción, les víes yeren calteníes regularmente y, dacuando, especialmente nel sieglu II, realizábense intervenciones mayores, que quedaben reflexaes nos miliarios coles espresiones refecit o restituit.

Les víes secundaries, dacuando pavimentadas, solíen ser executaes poles comunidaes estremeres beneficiaes por elles, anque tampoco yera estraña la intervención del poder imperial, al traviés del legáu de la provincia, na so meyora y construcción.

Los trés víes más importantes de la Tarraconensis fueron:

Tamién destacaben un ramal de la calzada de Asturica a Tarraco que siguía'l Valle del Duero y buscaba el del Ebro pola depresión del Jalón, la calzada que comunicaba Tarraco con Augusta Emerita al traviés de Complutum, los trés víes que comunicaben Asturica Augusta con Bracara Augusta y con Lucus Augusti, la calzada paralela a la mariña cantábrica, dende Brigantium (La Coruña) hasta Oiasso (Irún), la vía que xunía Caesar Augusta con Summo Pyrenaeo (Somport, Huesca), y bona parte de la Vía de la Plata, dende'l so orixe en Asturica Augusta hasta la llende cola provincia Lusitania.

 
Calzada romana de Asturica Augusta a Tarraco por Clunia y Caesaraugusta al so pasu cerca de Uxama Argaela

Pela so parte, l'importante comerciu marítimu nel Mare Nostrum –el Mediterraneu– con direición a la Galia Narbonense, Italia y l'oriente del Imperiu, utilizó, fundamentalmente, los siguientes puertos:

  • Tarraco, la capital provincial.
  • Dertosa (Tortosa, Tarragona), al traviés del cual unviábase a Roma l'oru llográu na provincia, y onde la Classis Misenate caltuvo una estación permanente, y nel que concluyía la navegación fluvial del valle del Ebro, qu'empezaba en Vareia y dexaba enllazar col Cantábricu al traviés de la vía de los cinco villes.
  • Carthago Nova, al traviés del cual unviábase a Italia la plata y el plomu de Sierra Morena.

Nel Cantábricu, el puertu más importante foi'l de Oiasso (Irún, Guipúzcoa), al traviés del cual tresportábense los productos del Valle del Ebro y el fierro de los montes vascos escontra la Galia, Britania y Germania Inferior. La prueba de la esistencia d'un importante tráficu marítimu per esti mar, tanto local, como procedente de la vecina provincia Lusitania, foi la construcción xunto al Municipium Flavium Brigantium d'un importante y monumental faru, que conocemos col nome de Torre de Hércules.

 
As de Claudio. Les escases emisiones imperiales de moneda fraccionaria fueron "completaes" en Hispania con imitaciones locales, lo que dexó caltener una activa fase d'espansión económica.
 
Moneda del Municipium Augusta Bilbilis con damnatio memoriae de Lucio Elio Sejano acuñada baxu Tiberio pa conmemorar el consuláu de Sejano.

La provincia Tarraconensis tamién apurrió numberoses unidaes auxiliares al exércitu imperial, reclutadas de normal d'ente los pueblos de la Submeseta Norte, y el Noroeste, como arévacos, vasconos, cántabros, ástures o galaicos, o, de forma más xeneral ya imprecisa, llamaes col apellativu de Hispanorum, que formaron numberoses cohortes peditatae y equitatae y alae de caballería, especialmente colos Julio-Claudios, colos Flavios y baxu Traxano.

Bastantes municipia y coloniae de la provincia, siguiendo una tradición empecipiada nel periodu de conquista y fomentada poles autoridaes romanes,[29] emitieron moneda de bronce –rustas, dupondios y semises– con permisu imperial so los emperadores Augustu, Tiberio y Calígula, y, yá como monedes d'imitación o falsificaciones toleraes, baxu Claudio I, lo qu'indica una profundización temprana de la economía monetaria en tola provincia y una gran necesidá de moneda fiduciaria pa pequeñes transaiciones.

Esta monetarización vese acotada pola gran cantidá de moneda imperial qu'apaez nos distintos xacimientos arqueolóxicos de la provincia, que la so cronoloxía empieza colos entamos del Imperiu y algama el reináu de los emperadores Teodosio I, Honorio y Arcadio, lo qu'indica una importante circulación monetaria, que se correspuende con una actividá económica floreciente ya intensa, anque de mayor importancia nel valle del Ebro y Llevante que nel restu de la provincia.

Cambeos territoriales ya invasión de la provincia nel sieglu III editar

 
Ruines de la muralla romana de Caesaraugusta, edificaes so Augustu y reforzaes nel sieglu III y nel sieglu V.
 
Inscripción dedicada a Ti. Claudius Candido, gobernador de la Tarraconensis por Silius Hospes, centurión de la Legio X Gemina a principios del sieglu III.

En 193, asesinaos Pertinax y Didio Xulianu, la guarnición de la provincia y el so gobernador proclamáronse partidarios de Clodio Albín, hasta qu'en 195 abandonaron la so causa y pasáronse a Septimio Severu, quien realizó una dura represión ente los partidarios d'Albín, fundamentalmente nes ciudaes privilexaes del Valle del Ebro y el Llevante, pa lo cual designó como gobernador de la provincia a Tiberio Claudio Candido, un espertu militar, que sofitara la sulevación de Septimio Severu en Pannonia Cimeru, y que dirixiera en Roma a los peregrini o policía secreta imperial, adscrita a la Prefeutura del Pretorio.

Nesta dómina, les dificultaes alministrativu-económiques de numberoses ciudaes de la provincia conducieron al nomamientu d'un asesor imperial, un caballeru o senador –curator– qu'aconseyara a los senaos locales y a los maxistraos como ameyorar la so alministración, intentando refugar la so quiebra ya intentando garantizar la recaldación de tributos en favor del estáu.

 
Antoniniano acuñáu baxu Galieno. El antoniniano foi creáu por Caracalla pa intentar recomponer el sistema monetariu romanu, nel que la escasez de plata fixera sumir al Denariu. Acuñar hasta Diocleciano, pero tamién foi envilecido progresivamente añader plomu, estañu y antimoniu, xenerando una fuerte inflación.

Escontra 210, l'emperador Caracalla decidió modificar les llendes de la provincia Tarraconense, pa lo cual esgazó los dos conventos xurídicos del noroeste, el Lucense y el Bracaraugustano, pa crear una nueva, y efímera, provincia, la Provincia Hispania Cimera Gallaecia, ente que'l restu de la Tarraconensis pasaba a denominase Provincia Nova Hispania Citerior Antoniana, col enfotu de reactivar les esplotaciones auríferas del noroeste, práuticamente escosaes a finales del sieglu II.[30] La provincia sumió namás morrer Caracalla,[31] anque sirvió como precedente pa la futura provincia Gallaecia del baxu Imperiu.

Polo xeneral, les convulsiones polítiques y militares que careció l'Imperiu ente l'asesinatu d'Alexandru Severu en 235 y la xubida al tronu de Diocleciano en 298, afectaron pocu a Hispania y, en concretu a la Tarraconensis. Sicasí, la crisis económica del estáu romanu dexóse sentir na provincia, lo que s'aprecia nun amenorgamientu de les intervenciones imperiales nel arreglu de les calzaes y na apaición de numerario de mala calidá, que xeneró una fuerte inflación y terminó per arruinar les yá precaries economíes de les ciudaes, produciéndose un progresivu procesu de ruralización social y económica, que remataría dos sieglos más tarde.

 
Muralla romana de Lucus Augusti, reformada a finales del sieglu III.

Nel añu 254 el limes de la Germania Cimeru foi travesáu polos xermanos de la otra vera del Rhin, y hacia l'añu 259 producióse la incursión d'importantes contingentes bárbaros na Gallia Belgica, enfusando fondamente nel restu de les provincies gales, llogrando dalgunos d'estos grupos algamar los Pirineos y entrar en Hispania, y asina, Tarraco foi escalada polos francos en 258.

En dómina de Valeriano y Galieno, la provincia emprestó fidelidá al Imperiu Gálicu de Tétrico y Victorino, anque foi una de les primeres en volver ser lleales al emperador llexítimu, yá baxu Claudio II y Aureliano.

Ente los años 268 y 278 l'interior de la Galia foi escaláu, hasta qu'a empiezos de 278 la frontera foi restablecida pol emperador Probo. De resultes, y dientro d'un enclín qu'afectaba a toles ciudaes del Imperiu, dellos nucleos urbanos de la provincia, como Barcino, Emporiae, Asturica Augusta, Legio o Lucus Augusti reformaron la so petrina de muralles, bien deterioráu col pasu del tiempu, y convertir nuna defensa eficaz ante les posibles amenaces provenientes del otru llau de los Pirineos.

División de la provincia nel Baxu Imperiu editar

 
Hispania tres la división provincial de Diocleciano
 
Llendes de la provincia Tarraconensis escontra 300, dempués de la reorganización provincial de Diocleciano.

Cola llegada al tronu imperial de Diocleciano en 284, y la creación del sistema de la Tetrarquía, esti emperador dio en reorganizar el sistema alministrativu del Imperiu. Pa ello, les provincies heredaes del Altu Imperiu fueron estremaes n'otres menores, que de la mesma fueron arrexuntaes nuna nueva entidá llamada diócesis, supervisada por un vicarius direutamente designáu pol emperador.

Hispania foi atribuyida a Maximiano, Augustu d'occidente, y asignada al so César, Constancio Cloru, como Diocesis Hispaniarum, con capital en Augusta Emerita. L'antigua provincia Tarraconense foi estremada en delles provincies:

  • la Gallaecia a partir de los conventos Bracaraugustano, Lucense, Asturicense y parte del Cluniense
  • la Carthaginense colos conventos Cartaginense, parte del Cluniense y les islles Baleares
  • la nueva Tarraconense, qu'entendía los antiguos conventos Tarraconense, Caesarugustano y parte del Cluniense.

Estos cambeos significaron tamién una fonda reorientación de la política imperial al respective de les provincies hispanes, yá que, dende Augustu, la preeminencia ente estes provincies siempres correspondiera a la Tarraconensis, la única de rangu consular, y Diocleciano, al crear la Diocesis Hispaniarum, dio la preeminencia a la Lusitania y, arriendes d'ello, pa menguar la importancia de la Tarraconensis, estremar nes provincies menores mentaes.

La nueva provincia Tarraconense tenía rangu pretorio y tenía al so frente como gobernador un praeses.[32][33]

 
Mosaicu de Venus y Eros procedente de la importante villa de Fortunatus en Fraga (Huesca), que demuestra la implantación d'esti tipu de suntuoses construcciones nos campos de la Tarraconenesis nel sieglu IV.

En dómina de Constantín I, la Diocesis Hispaniarum, xunto coles Diocesis de les Galliae y Britannia, foi integrada dientro de la Prefeutura del Pretorio de les Galias y, como se dixo, por razones de proximidá y facilidá de suministru añadióse-y la provincia norteafricana de Mauretania Tinxitana, amenorgada a la zona más septentrional, en redol al Estrechu de Xibraltar, y ensin conexón direuta per tierra cola Mauretania Caesariensis.

La última división producir a mediaos del sieglu IV, cuando les Islles Baleares fueron segregaes de la Carthaginensis y convertíes na nueva provincia Baleárica.

A lo llargo del sieglu IV, la provincia permaneció nuna situación de tranquilidá y seguridá, alloñada de los conflictos fronterizos ya internos del Imperiu, calteniéndose lleales los sos gobernadores al emperador d'occidente, sacante a finales del sieglu mientres la dómina de los usurpadores de Magno Clemente Máximu (383 a 388) y Eugenio (392 a 394), a quien xuraron llealtá, anque tres les derrotes que sufrieron a manes de Teodosio I, la provincia se reintegró al poder llexítimu ensin necesidá de ser invadida.

Esta tranquilidá traducir nun altu grau de prosperidá económica, calteniendo les llinies maestres diseñaes mientres l'Altu Imperiu, pero cola novedá de la implantación de numberoses villae por tola provincia, especialmente nel valle del Ebro y el Llevante. Estes villes yeren, prioritariamente, unidaes d'esplotación agraria tipu llatifundiu, pero tamién luxoses casones decoraes con suntuosos pavimentos de mosaicu, pintures al frescu nes sos parés, y estatues de mármol y otros oxetos de luxu.[34]

Al par, la circulación monetaria foi abondosa, especialmente en moneda fiduciaria –AE 2, 3 y 4–, hasta principios del sieglu V, anque na provincia nun funcionar nenguna ceca, procediendo la mayor parte de la moneda de cecas occidentales –Roma, Tréveris, Arles, Milán...– y dellos exemplos orientales.

A la muerte de Teodosio I, la provincia, xunto con tola parte occidental del Imperiu, foi asignada a Honorio, el so fíu, baxu tutelar d'Estilicón.

Los sieglos IV y V editar

 
Migraciones de los visigodos, qu'amuesen la so entrada en Hispania como foederati del Imperiu

A partir del añu 400, la situación del Imperiu romanu d'Occidente habíase vueltu crítica, una y bones l'actuación d'Estilicón pa contener a los visigodos d'Alarico consiguiérase a cuenta de amenorgar les guarniciones del exércitu imperial sobre'l Rin per debaxo del mínimu necesariu pa garantizar la seguridá fronteriza, de manera que vándalos, suevos y alanos, consiguieron furar la frontera imperial ya invadir la Galia en 406.

El gobiernu d'Honorio en Rávena foi incapaz de responder a esta nueva amenaza, y el gobernador de Britania proclamóse emperador como Constantín III y, coles sos tropes, entró na Galia. Los pueblos bárbaros mentaos, en 409, primíos por esti últimu exércitu romanu entamáu, ayudaos por Geroncio, xeneral del usurpador Constantín, y a pesar de los esfuercios de Dídimo y Veriniano, familiares de Teodosio, Honorio y Arcadio, llograron entrar na Península pelos Pirineos occidentales.[35][36][37]

 
L'usurpador Constantín III unvió a Hispania al so xeneral Geroncio, responsable postreru de la invasión de 406 y del fin de la Hispania romana

Na primavera de 409 Geroncio remontar contra Constantín III, alzando al tronu a Máximu, posiblemente fíu so o dalgún collaborador. Geroncio afitara la so residencia en Caesaraugusta pa poder enfrentase a Constante, fíu de Constantín III, a quien el so padre nomara Augustu, que lu amenaciaba dende Tarraco. En 411 Geroncio pasó al ataque contra los sos enemigos y antiguos xefes, pasando a la Galia, llogrando delles victories, pero fracasó ante la presencia d'un exércitu unviáu por Honorio dende Italia. Les sos tropes pasar a los imperiales y Geroncio tuvo que fuxir con un pequeñu séquitu de siguidores a Hispania, onde foi depuestu y obligáu a suicidase.

La Tarraconense foi la única provincia que nun foi direutamente afeutada por suevos, vándalos y alanos, pero, pocu dempués, los visigodos, convertíos en federaos del Imperiu ya instalaos nel sur de la Galia, con Tolosa como capital, dirixíos pola so rei Ataúlfo, entraron en Hispania pa someter a l'autoridá imperial les zones ocupaes polos pueblos anteriores, y tamién pa reprimir el bandidaje llocal de los bagaudas na zona del valle del Ebro, en redol a Caesaraugusta. Anque los visigodos actuaben en nome de la corte imperial de Ravenna, consiguieron asitiar bases sólides na Península, actuando en nome propiu y yá nun abandonaríen enxamás el suelu hispanu.

Prueba de la salida de la órbita imperial de la Tarraconensis, y de toa Hispania, ye la interrupción de la llegada de monedes imperiales, una y bones los postreros exemplares que s'atopen na Península correspuenden a los primeros años de Honorio n'Occidente y d'Arcadio n'Oriente.

 
Les muralles medievales de Astorga fueron edificaes sobre les muralles bajoimperiales, anque nun pudieron torgar que los visigodos asaltar a principios del sieglu V.
 
Hispania a principios del sieglu V, cola división territorial debida a les invasiones xermanes, apreciándose cómo la Tarraconense caltener so teóricu dominiu imperial

Pocu dempués, el rei Euricu, ante la debilidá de la corte de Rávena, volvió entrar na Península pa incorporar más territorios al so reinu, realizando una campaña brutal, con numberoses matances y saqueos, fielmente rellatáu por Hidacio de Chaves, de manera qu'escontra 456 la Tarraconensis convertir nuna parte más del reinu Visigodu, y l'Imperiu tuvo qu'ampliar el so foedus con esti pueblu, reconociendo de facto la so independencia y la salida de la Tarraconensis y de toa Hispania de la órbita imperial.[38]

En 459 l'emperador Mayoriano visitó la provincia,[39] camín de Carthago Nova, onde taba axuntándose una flota del Imperiu d'Occidente y del Imperiu d'Oriente, qu'incluyía aliaos visigodos, p'atacar a los vándalos de Genserico nel norte d'África, espedición que fracasó al ser destruyida la flota imperial polos vándalos na batalla de Cartaxena del 461. A partir d'esti momentu, la influencia de la corte de Rávena sobre la provincia Tarraconensis, y, polo xeneral, sobre tolos territorios de lo que fuera la Diocesis Hispaniarum, sumió, de manera que, cuando l'Imperiu d'Occidente foi abolíu ente 476 y 485, el Reinu Visigodu solamente vio reafitada la so independencia.

El final de la provincia editar

 
La Península Ibérica escontra 560.
 
Hispania visigoda hacia l'añu 700, antes de la invasión musulmana de la península Ibérica.

La Tarraconensis, como bona parte de la ordenación territorial romana, siguió siendo una de les divisiones alministratives del Reinu Visigodu, y a lo llargo del sieglu VI y del sieglu VII, sufrió numberosos ataques promovíos polos distintos reinos francos de l'antigua Galia; tamién foi utilizada como base polos distintos reis visigodos de Toledo pa defender les sos posesiones de la Gallia Narbonensis, al otru llau de los Pirineos; coles mesmes, los reis visigodos utilizaron esta provincia como puntu de partida pa enfusar, conquistar y controlar los territorios de Cantabria y de los vasconos, que s'independizaren al sumir el poder romano na Península.

Nos entamos del reináu de Wamba (672-680), tal como narra la Hestoria del rei Wamba de Julián de Toledo, la provincia Narbonense remontar contra'l poder toletano, abasnando tres de sigo bona parte de la Tarraconensis mientres unos meses. La revuelta quedó finalmente entartallada pol exércitu del rei visigodu.

Cola invasión musulmana de 711 y la destrucción del Reinu Visigodu, el sistema d'alministración territorial de la Península Ibérica heredáu del Imperiu romanu sumió, y con él la provincia Tarraconensis, anque la zona oriental de la mesma probablemente sirviera como últimu bastión de resistencia a los dos últimos monarques visigodos, Agila II (711-713) y Amburo (713-720). El so territoriu foi integráu na nueva rexón fronteriza del emiratu de Córdoba, como marca militar con capital en Zaragoza, so la direición de la familia de conversos Banu-Qasi (Fíos de Casio).

Apéndices editar

1:

CIUDAES DE LA TARRACONENSIS QU'EMITIERON MONEDA NEL ALTU IMPERIU (30 e. C. - 37)
Civitas Nome actual
Augustu
Tiberio
Calígula
Claudio
Tipos de monedes
Colonia Iulia Gemella Acci Guadix (Granada) X X X Dupondios
Garres
Semises
Municipium Augusta Bilbilis Calatayud (Zaragoza) X X X Ases
Semises
Colonia Caesar Augusta X X X Sestercios
Dupondios
Garres
Semises
Municipium Calagurris Nasica Calahorra (La Rioxa) X X Ases
Semises
Colonia Urbs Iulia Nova Carthago Cartaxena (Murcia) X X X Ases
Semises
Quadrans
Municipium Segovia Segovia X Ases
Municipium Cascantum Cascante (Navarra) X Ases
Semises
Colonia Victrix Iulia Celsa Velilla de Ebro (Zaragoza) X X Ases
Semises
Quadrans
Municipium Clunia Peñalba de Castro (Burgos) X Ases
Semises
Colonia Iulia Urbs Triumphalis Tarraco X X Sestercios
Dupondios
Garres
Semises
Municipium Emporiae Ampurias (Girona) X X Ases
Quadrans
Sextans
Municipium Ercavica Cañaveruelas (Cuenca) X X X Sestercios
Dupondios
Garres
Semises
Municipium Turiasso Tarazona (Zaragoza) X X Sestercios
Garres
Semises
Quadrans
Municipium Gracurris Alfaro (La Rioxa) X Ases
Semises
Municipium Hibera Iulia Ilercavonia Dertosa Tortosa (Tarragona) X X Ases
Semises
Municipium Ilerda Lleida X Ases
Colonia Iulia Augusta Ilici Elx (Alicante) X X Ases
Semises
Huesca |X X X Ases
Semises
Quadrans
Municipium Osicerda Poblar del Híjar (Teruel) X Ases
Semises
Municipium Saguntum Sagunto (Valencia) X X Ases
Semises
Municipium Segobriga Saelices (Cuenca) X X X Ases
Semises
Quadrans
Insula Augusta Ebusus X X X Ases

2:

 
Platu de Terra Sigilata Bajoimperial de los alfares rioxanos de Tritium Magallum, depositáu nel Muséu Numantinu en Soria, decoráu con cuatro estampillados con cruces que demuestra la vitalidá económica de la Tarracoensis nel sieglu IV y la progresiva implantación del cristianismu
EVOLUCIÓN DEL EXÉRCITU ROMANU NA PROVINCIA HISPANIA CITERIOR TARRACONENSIS 30 e.C. - 337)[40]
Años Lexones Cohortes
peditatae
Cohortes
equitatae
Alae
30 e.C. 2 ? 0 ?
27 e.C. 6 ¿16? 0 ¿6?
20 e.C. 7 ¿18? 0 ¿7?
18 e.C. 3 ¿6? 0 ¿3?
40 2 ¿5? ¿2? 3
63 1 3 ¿2? 2
68 1 3 0 2
69 3 ¿6? 1 ¿3?
76 1 2 1 2
c. 130 1 2 2 1
c. 210 1 2 2 1
c. 298 1 3 2 0
337 1 5 0 0

Bibliografía editar

Fontes Clásiques editar

  • Estrabón, Xeografía, III, 2, 10; III, 3, 1-6; III, 4, 1; III, 4, 6-14; III, 4, 16-18; III, 4, 20.
  • Gaius Plinius Secundus, Naturalis historia, III, 18-28; IV, 110-112.
  • Pomponius Mela, De Corographia, II, 78-83; II, 109; III, 7-11.
  • Claudius Ptolomeus, Xeografía, II, 5.

Moderna editar

  • G. Alföldy, Provincia Hispania Superior: Vorgelegt am 6 November 1999, Universitätsverlag G. Winter (Schriften der philosophisch- historischen Klasse der Heidelberg Akademie der Wissenschaften, Band 19), Heidelberg, 2000, ISBN 3-8253-1009-4
  • J. Andreu Pindado, Edictum, Municipium y Lex: Hispania en época Flavia (69-96 d. C.), BAR Int. Ser. 1293, Oxford 2004, ISBN 1-84171-643-X
  • P. Barceló y J.J. Ferrer Maestro, Historia de la Hispania romana, Alianza Editorial, Madrid 2007, ISBN 978-84-206-6224-4.
  • P. Le Roux, Romanos en España: Ciudades y política en las provincias (Siglo II e. C.-siglo II d. C.), Barcelona 2006, ISBN 978-84-7290-342-5
  • J.M. Roldán Hervás, Historia de España: La España Romana, Historia 16, Historia Viva nº 6, Madrid, 1989, ISBN 978-84-7679-123-3
  • P. Ozcáriz Gil, "Organización administrativa y territorial de las provincias hispanas durante el Alto Imperio",Hispaniae. Las provincias hispanas en el mundo romano, (J. Andreu Pintado, J. Cabrero Piquero, I. Rodà de Llanza edts.), Tarragona, 2009, pp. 345-360.[3] ISBN 978-84-936809-5-4
  • J.M. Roldán Hervás y J. Santos Yanguas, Historia de España 9: España Romana, Espasa Calpe, Madrid 2000, ISBN 978-84-239-717-6
  • J. Arce. El último siglo de la España romana, Madrid, 4ª. ed., 1997, ISBN 978-84-206-2347-4
  • L.A. García Moreno, Historia de España visigoda, Madrid, 1989, ISBN 978-84-376-0821-1
  • A. Tovar, Iberische Landeskunde. Zweiter Teil. Die Völker und die Städte der antiken Spanien. Vol. 3: Tarraconensis, Baden Baden, 1989, ISBN 978-3-87320-814-8

Enllaces esternos editar

Notes editar

 
Alministración territorial del Imperiu Romanu escontra 400 en provincies, diócesisy prefeutures del pretorio, incluyendo la provinciaTarraconenesis na Diocesis Hispaniarum na Praefectura Praetorii Galliarum.
 
Cercu funerariu romana procedente de Valdenebro de los Valles (valladolid, qu'amuesa elelevado grau d'implantación de los costumes funeraries romanes y del llatín nel sieglu II nel interior de la Submeseta Norte, una de les partes del conventus cluniensis y de la provincia Tarraconensis
 
Inscripción votiva romana dedicada a Cueso Segidiaeco por Lucio Aurelio Frontón, qu'indica la pervivencia de les divinidaes prerromanes dientro del contestu de la romanización.
  1. Strab. III, 4, 7: Ente la desaguada del Ebro y l'estremu de los Pirineos, ellí onde se llevanten los Trofeos de Pompeyo, la primer ciudá ye Tarraco, que, anque nun tien puertu, ta llevantada sobre un golfu y atópase bien acondicionada nes demás coses, ensin que la so población sía menor que la de Carthago Nova. Tamién ta bien asitiada como centru pa los viaxes de los legaos, pos sirve de metrópolis non yá pa les tierres sitas na parte d'acá del Ebro, sinón tamién pa les d'una gran parte de les del otru llau. Les islles Baleares y Eivissa, islles famoses, tán cerca, lo cual esplica la importancia de la situación de la ciudá. Diz Eratóstenes que tamién tien una estación máritima; mas Artemidoru contradizlu, negando que tenga un llugar fayadizu pa echar l'ancla.
  2. http://revistas.ucm.es/ghi/02130181/articulos/GERI0404120291A.PDF
  3. http://revistas.ucm.es/ghi/02130181/articulos/GERI0707230391A.PDF
  4. Datos procedentes de: K. J. Beloch, La popolazione del mondo grecorromanu. Con appendici, Arnaldo Forni Editore, Reimpresión anastática de la edición de 1909, Bologna, 1977, pp 401-402, ISBN 88-271-8103-2,9788827181034
  5. Strab. III, 4, 20: "Nesti tiempu distribuyéronse les provincies ente'l pueblu y el Senáu, per una parte, y el príncipe, por otra. La Bética atribuyóse al pueblu, unviándose a ella un pretor asistíu por un cuestor y un legáu. La so llende oriental pasa peles cercaníes de Cástulo. El restu pertenez al César, qu'unvia na so representación dos mandaos: l'unu pretorio y l'otru consular. El pretorio, que se topa asistíu, de la mesma, por un legáu, ta encargáu d'alministrar xusticia a los lusitanos, esto ye, a la población entendida ente les fronteres de la Bética y el cursu del Duero hasta la so desaguada, porque toa esta parte recibió'l mesmu nome y entiende tamién a Augusta Emerita. Tou lo qu'agora ta fora de la Lusitania, que ye la mayor parte d'Iberia, topar so l'autoridá del legáu consular, que dispón de fuercies considerables: unos trés lexones y trés mandaos".
  6. Pomp. Mela, Chorogr. II, 79: Tribus autem est distincta nominibus, parsque eius Tarraconensis, pars Baetica, pars Lusitania vocatur. Tarraconensis altero capite Gallias altero Baeticam Lusitaniamque contingens mari latera obicit Nostro qua meridiem, qua septentrionem spectat oceano. Illas fluvius Anas separat, et escurro Baetica maria utraque prospicit, ad occidentem Atlanticum, ad meridiem Nostrum. Lusitania oceano tantummodo obiecta est, sei latere ad septentriones, fronte ad occasum. Urbium de mediterraneis in Tarraconensi clarissimae fuerunt Palantia et Numantia, nunc est Caesaraugusta; in Lusitania Emerita, in Baetica Hastigi, Hispal, Corduba.
  7. Strab. III, 4, 20: "Tou lo qu'agora ta fora de la Lusitania, que ye la mayor parte de Ibería, topar so l'autoridá del legatus consularis, que dispón de fuercies considerables: tres legión y trés legati. Unu d'ellos, a la cabeza de dos legión, xixila tola zona asitiada al otru llau del Duero, escontra'l Norte, a que los sos habitantes llamábase-yos antes lusitanos, mas güei día cítase-yos como galaicos; dientro d'esta rexón inclúyese la parte septentrional, colos ástures y los cántabros. Al traviés de los ástures flúi'l ríu Mélsos; un pocu más lloñe ta la ciudá de Noega, y dempués, mui cerca d'ella, una abra del océanu, que señala la separación ente los ástures y los cántabros. Toa'l llargor del cordal, hasta'l Pirinéu, ta so la inspeición del segundu legáu y de la otra lexón. El terceru tien al so cargu l'interior d'esta contorna, inclusive a los qu'agora llamen togaos, por ser xentes casi pacificadas, que paecen adquirir cola blanca vestidura l'aire civilizao y hasta'l tipu itálicos. Estos son los celtíberos y los pueblos que moren en dambes veres del Ebro, hasta la zona costera. El mesmu legáu mora, mientres l'iviernu, na rexón marítima, principalmente en Cathago Nova y en Tarraco, nes qu'alministra xusticia; mientres el branu percuerre la provincia en viaxe d'inspeición, enmendando los errores. Hai tamién procuradores del César, escoyíos ente los caballeros, y encargaos de distribuyir a les tropes lo necesario pal so caltenimientu."
  8. Plinio el Vieyu llibru 3;18[1]
  9. La provincia esta estremada en siete convento: Cartaginense, Tarraconense, Cesaraugustano, Cluniense, Ástur, Lucense y Bracarense. La provincia, ensin incluyir les islles, tien 293 ciudaes, de les cualos son oppida 179, 12 son colonies, 13 son conceyos de ciudadanos romanos, 18 son conceyos llatinos antiguos, 1 ye ciudá federada y 135 son ciudaes estipendiarias
  10. Francisco Beltrán Lloris, "Locorum nuda noma"? La estructura de la descripción pliniana de Hispania en La invención d'una Xeografía de la Península Ibérica coord. por Gonzalo Cruz Andreotti, Patrick -y Roux, Pierre Moret, vol. 2, 2007 (La dómina imperial ), ISBN 978-84-7785-122-6, páxs. 115-160. Pa un analís bien distintu de les denominaciones, divisiones y categoríes plinianas cf. Alicia M. Canto, "Oppida stipendiaria: los conceyos flavios na descripción de Hispania de Plinio", Cuadiernos de Prehistoria y Arqueoloxía de la Universidá Autónoma de Madrid (CuPAUAM) 23, 1996, pp. 212-243.
  11. La fecha real de la concesión ignórase. Anque la mayor parte de los estudiosos apostaron siempres pelos años 73-74 d.C., según A. M. Canto, art.cit., pp. 239 ss., la midida mesma debe de datar del añu 69 d.C., a la fin de les guerres civiles, y ser puesta en práctica progresivamente nos años siguientes.
  12. http://revistas.ucm.es/ghi/02130181/articulos/GERI8686110213A.PDF
  13. Información más detallada en: Civitates altoimperiales del Conventus Carthaginensis
  14. Suet., Vit. Galb. 10, 2: Dein iustitio indicto, y plebe quidem provinciae lexones et aida conscripsit super exercitum veterem unius legionis duarumque alarum et cohortium trium; at y primoribus prudentia atque aetate praestantibus vel encamentar senatus, ad quos de maiore re quotiens opus esset referretur, instituit.
  15. Traducción: "Añadió entós que taba atayáu'l cursu de la xusticia y reclutó ente'l pueblu de la so provincia lexones y tropes auxiliares pa reforzar el so exércitu, que solamente constaba d'una lexón, dos ales de caballería y tres cohortes. Fundó una especie de Senáu compuestu de vieyos de gran esperiencia pa deliberar con ellos, n'ocasiones, alrodiu de los negocios importantes; nel orde de los caballeros designó mozos que, ensin perder el derechu a usar l'aniellu d'oru, debíen, col nome de evocati, emprestar serviciu militar nes sos llocalidaes."
  16. TACITO, Hist. II, 58, 2: inde Cluvio Ablondu metus, et decimam legionem propinquare litori ut transmissurus iussit.
  17. Suet., Aug. 20: Esterna bella duo omnino per se gessit, Delmaticum adulescens adhuc, et Antonio devicto Cantabricum.
    Traducción: "Por sigo mesmu solamente dirixó dos guerres esteriores: la de Dalmacia, na so mocedá, y la de los cántabros tres la derrota d'Antonio".
  18. Flor., II, 33: Ipse venit Segisamam, capa posuit.
    Traducción: "(Augustu) llegó a Segisama instalando los sos reales".
  19. Oros., VII, 21: Igitur Caesar apud Segisamam capa posuit, tribus agminibus totam paene amplexus Cantabriam.
  20. Cass. Dio. LIII, 25, 7.
  21. Cass. Dio. LIII, 25, 8.
  22. Suet., Vit. Tib., 9, 1: Stipendia prima expeditione Cantabrica tribunus militum fecit.
    Traducción: "La so primer campaña facer Tiberio na espedición de los cántabros como tribunu militar".
  23. Edictu del Bierzo (y llargamente en Hispania Epigraphica 8, 1998, nᵘ325, páxs. 115-158), pero ver, a favor de la falsedá d'esta inscripción, Alicia M. Canto, "Rareces epigráficas y hestóriques nos nuevos edictos augusteos d'El Bierzo", en El bronce de Bembibre: un edictu del emperador Augustu del añu 15 e.C., coord. Luis A. Grau Llobu y José Luis Hoyas, Muséu de Llión, 2001, páxs. 153-166, y, en contra de la esistencia d'esta supuesta cuarta provincia augustea: F. Martín, "Sobre'l significáu de prouincia" Archiváu el 15 d'avientu de 2009 na Wayback Machine., en Urbs Aeterna, Coloquiu Internacional Roma ente la Lliteratura y la Hestoria, homenaxe a la Prof. Carmen Castillo, Pamplona, 2003, páxs. 593-610.
  24. Res Gestae D. Aug. Tab. V, 28: Colonies in Africa, Sicilia, Macedonia, utraque Hispania, Achaia, Asia, Syria, Gallia Narbonensi, Pisidia militum deduxi.
  25. Suet., Vit. Galb. 10: Nec diu cunctatus, condicionem partim metu, partim spe recepit; nam et mandata Neronis de nece sua ad procuratores clam missa deprenderat, et confirmabatur cum secundissimis auspiciis et omnibus virginis honestae vaticinatione, tantu magis quod eadem illa carmina sacerdos Iovis Cluniae ex penetrali somnio monitus eruerat ante ducentos annos similiter a fatidica puella pronuntiata. Quorum carminum sententia erat, oriturum quandoque ex Hispania principem dominumque rerum.
  26. Suet., Vit. Galb. 10, 2:... y plebe quidem provinciae lexones et aida conscripsit super exercitum veterem legionis unius duarumque alarum et cohortium trium
  27. Plinio, NH, XXXVI, 160: Et hi quidem sectiles sunt, specularis vero, quoniam et hic lapidis nomen optinet, faciliore multo natura finditur in quamlibeat tenues crustas. Hispania hunc tantum citerior olim dabat, nec tota, sei intra C passuum circa Segobrigam urbem
  28. Traducción: Les piedres enantes descrites déxense cortar cola sierra; pero la piedra especular, pos tamién ella recibe'l nome de piedra, dada la so constitución muncho más tratable, fiéndese y dixébrase en llámines tan fines como se deseye. D'antiguo namái se topaba na Hispania Citerior, y non en tola provincia, sinón namái nel área de cien mil pasos alredor de la ciudá de Segóbriga
  29. Los acuñamientos de ciudaes íberes y celtíberes a lo llargo de los sieglos II y I e.C. fueron en plata y bronce, afaciéndose a la metroloxía romana dende fecha temprana; a partir de dómina de les guerres contra Sertorio, cesa l'acuñamientu en plata y namái s'emite moneda fiduciaria de bronce. En dellos casos, apréciase una direuta socesión nos tipos representaos nes monedes y una sustitución de les lleendes íberes o celtíberes por otres llatines
  30. G. Alföldy, Provincia Hispania Cimera: Vorgelegt am 6 November 1999, Heidelberg, 2000, pp. 7-51, sofitáu na siguiente inscripción de Pratica dei Mare (Italia):C(aio) SERVILIO QUIR(ina) DIODORO V(iro) Y(gregio)/ PROC(uratori) CC (ducenario) PROVINCIARUM HISPANIAR(um)/ CITERIORIS ET SVPERIORIS ITEM/ PROC(uratori) C (centenariu) MOES(iae) INF(erioris) ET REGNI NORICI/ ITEM PROC(uratori) LX (sexagenario) RAT(ionis) PRIVAT(ae) PRAEF(ecto)/ ALAE I TVNGRORVM FRONTOMIANAE/ TRIB(unu) LEG(ionis) XIIII GEM(inae), PRAEF(ecto) COH(ortis) II AVREL(iae)/ NOVAE ((miliariae)) EQVIT(atae) ---/ L(aurenti) L(avinati) DOMO GIRBA EX AFRICA/ CONIVGI INCOMPARABILI/ EGNATIA SALVIANA/ EIVS.
  31. G. Alföldy, Provincia Hispania Cimera... pp. 52-62
  32. Breviarium de Rufus Festus [2] (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).: Ac per omnes Hispanias sex nunc sunt provinciae: Tarraconensis, Carthaginensis, Lusitania, Gallaecia, Baetica. Trans fretum etiam in solo terrae Africae, provincia Hispaniarum est, quae Tingitanica Mauretania cognominatur. Ex his Baetica et Lusitania consulares; ceterae praesid(i)ales sunt.
    "Toles Hispanias tán estremaes en seis provincies: Tarraconense, Cartaginense, Lusitania, Gallaecia, Bética. Añadir a elles en suelu africanu, al otru llau del Estrechu (de Xibraltar), la llamada Mauretania Tinxitana. La Bética y la Lusitania son consulares, les demás presidiales.
  33. Not. dig. occ. XXI: Vicarius Hispaniae. Sub dispositione viri spectabilis vicarii Hispaniarum:
    Consulares: Baeticae. Lusitaniae. Callaeciae.
    Praesides: Tarraconensis. Carthaginensis. Tingitaniae. Insularum Balearum.
  34. http://www.lettere.unipd.it/discant/CatMedievale/staff/pdf/CH06_logrono.pdf
  35. Isid. Hist. Vand. 74: Aera CDXLIV, ante biennium irruptionis Romanae urbis excitatae per Stiliconem xentes Alanorum, Suevorum et Vandalorum, trajecto Rheno fluvio, in Gallias irruunt, Francos proterunt, direutoque impetu ad Pyrenaeum usque perveniunt, cujus obice per Didymum et Veranianum Romanos nobilissimos ac potentissimos fratres occupato, ab Hispania tribus annis repulsi, per circumjacentes Galliae provincies vagabantur. Sei postquam iidem fratres, qui privato praesidio Pyrenaei claustra tuebantur, ob suspicionem tyrannidis, insontes, et nulla culpa obnoxii, a Constantio Caesare interfecti sunt, aera CDXLVI, memoratae xentes Hispaniarum provincies irrumpunt
  36. Hyd. Chron. XV. Alani, et Wandali, et Suevi Hispanias ingressi aera CCCCXLVII, alii quarto kalendas, alii tertio idus Octobris memorant die, tertia feria, Honorio VIII et Theodosio Arcadii filio III consulibus.
  37. Hyd. Fasti: 409 Honorio VIII et Theodosio III. His conss. barbari Hispanias ingressi.
    Traducción: 409: Sol consuláu de Honorio per octava vegada y Teodosio II per tercer vegada los bárbaros entraron nes Hispanias
  38. Isid. Hist. Goth. 34: Aera DIV, ann. imperii Leonis VIII, Euricus pari scelere quo frater succedit in regnum ann. XVII. In quo honore provectus, et crimine, statim legatos ad Leonem imperatorem dirigit. Nec mora, partes Lusitaniae magno impetu depraedatur. Exercitum inde alium mittit, qui captam inde Pampilonam et Caesaraugustam, misso exercitu, capit, superiorem quoque Hispaniam in potestatem submittit. Tarraconensis etiam provinciae nobilitatem, quae ei repugnaverat, exercitus irruptione evertit. In Gallias autem reversus, Arelatum urbem et Massiliam bellando obtinuit, suoque regno utrasque adjecit.
  39. Hyd. Chron.: Mense Maio Maiorianus Hispanias ingreditur imperator: quo Carthaginiensem provinciam pertendente, aliquantas naves quas sibi ad transitum adversum Wandalos praeparabat, de litore Carthaginiensi commoniti Wandali per proditores abripiunt. Maiorianus ita sua ordinatione frustratus ad Italiam revertitur.
  40. La provincia foi estremada escontra 286, y l'exércitu foi asignáu a la nueva provincia Gallaecia