Esplotación social

Entender por esplotación social una rellación social aceptada o legitimada yá seya poles costumes o les lleis, na cual dalgunes persones —xeneralmente definíes como miembros de dalguna categoría o xerarquía o que tienen un estatus o rol social especifico— son abusaes[1] o utilizaes[2] a beneficiu d'otros por cuenta de la so pertenencia a tal categoría o estatus.

Oríxenes y evolución del conceutu editar

L'analís sobre la desigualdá social y económico, nel sentíu de diferencies nes posiciones o Estatus social, marxinación de mecanismos de decisión o Poder (socioloxía) y accesu a los bienes productu de les actividaes sociales, tien el so orixe nun periodu anterior a la modernidá, con personaxes tales como, por casu, Aristóteles -para quien yera una situación "natural", productu de les diferencies ente los seres humanos- o Rousseau -para quien el problema aníciase por cuenta de la división del trabayu, lo que eventualmente lleva a la perda del "estáu natural" orixinal lo que de la mesma lleva a que, nes sos pallabres, "los ricos y poderosos" establezan un sistema sesgado nel so favor, instituyendo asina la desigualdá como un fechu de la naturaleza humana"[3]

Les primeres tentatives d'utilizar la esplotación como categoría d'analís políticu-social atopar nel pensamientu utópicu de Babeuf; Robert Owen, Henri de Saint-Simon. Estes tentatives eventualmente llevaron a la obra de Marx y Engels, quien desenvolveríen una completa teoría filosófica sobre la materia.

Lo anterior dio orixe a dos perceiciones distintos, anque non necesariamente opuestes:

1.- La perceición ética: dende esti puntu de vista, la esplotación implica'l tratamientu d'un individuu como solo un mediu pa un fin o l'usu de la persona como oxetu. Esta perceición estender a la considerancia del ser humanu como namás que mano d'obra; un recursu o fonte de trabayu.[4]

2 La perceición económica: dende esti puntu de vista considérase qu'esplotación envolubra l'usu del trabayu de dalguna persona ensin otorgar a cambéu una remuneración o salariu fayadizu. Qué esautamente sería tal remuneración ye materia que xeneró dalgún alderique. Por casu, na concepción lliberal clásica, el "salariu xustu" ye aquel al cual tanto'l emplegador como l'asalariáu lleguen llibremente, ensin intervención de terceros. Esviaciones d'esa situación prodúcense solo cuando yá seya un llau o l'otru aburuya'l llibre mercáu -por casu, al traviés de cartelos o en situaciones de monopoliu- Sicasí otres concepciones argumenten que tou salariu ye inxustu, na midida que l'asalariáu solo recibe una parte del productu del so llabor (el restu quedando al emplegador). Esta visión estender a considerar que l'escesu non remunerado del trabayu -ver Plusvalor- constitúi la base y oxeto sobre y pola cual un grupu, sector o clase social apodera a otres.[5]

Esta última perceición foi introducida por Karl Marx nel marcu de la economía clásica. Paez entós conveniente tener una visión xeneral d'esa problemática.

Esplotación na Economía clásica editar

Los economistes clásicos buscaben esplicar un fenómenu central: la espansión de la producción económica y la cayida de los precios que reparaben nesi periodu, l'empiezu de la Revolución Industrial, lo que Marx y otros llamaron Capitalismu.

Adam Smith representó lo anterior col so célebre exemplu de la manufactura d'anfileres (inspiráu en L'Encyclopédie de Diderot y d'Alembert): allá ónde un solu ferreru nun podría producir más de diez alfiler per día, la fábrica utiliza los obreros en delles xeres distintes (espurrir l'alambre, cortalo, afilar, etc.), y llega asina a producir cerca de 5 000 anfileres por obreru emplegáu. Al pie de esa gran medría nes cantidaes producíes (ver productividá), vese un amenorgamientu, igualmente estraordinaria, nel preciu de les anfileres. (Smith nota que, adicionalmente, los trabayadores ganen más nes fábriques que como trabayadores independientes)

La esplicación de lo anterior ye complexa, pero inclúi, nel llau del aumentu de la producción, les meyores tantu nos métodos d'organización ( la división del trabayu); como nos medios físicos (ferramientes, maquinas), etc. Nel llau de los precios, la Competencia (economía).

Respectu al últimu puntu, l'argumentu central ye'l siguiente: considérese'l casu nel cual dos o más empreses compiten p'abastecer (vender) nun mercáu dau. Puesto que ye'l casu que, con cuenta de maximizar les sos ventes y concomitantes ganancies, dambes deseyen vender tanto como seya posible, vense forzaes a amenorgar los sos precios al mínimu posible. Nes pallabres de Smith:

"El preciu d'un monopoliu ye en cada ocasión el más altu que puede consiguise. El preciu natural, o'l preciu de la llibre competencia, otra manera, ye'l más baxu que puede tomase, non de fechu en cada ocasión pero sobre un tiempu considerable. L'unu ye en cada ocasión el más altu que puede estrumise de los compradores, o'l que, supónse, van consentir dar: l'otru ye'l más baxu que los vendedores xeneralmente pueden dexase aceptar, y coles mesmes siguir los sos negocios.".[6]

Esi mínimu ye'l del costu de producción. Sicasí esto produz un problema. La economía, tanto clásica como polo xeneral, asume que los axentes económicos actúen en persecución de los sos intereses, esto ye, motivaos pola so ganancia personal (ver egoísmu racional). Si ye'l casu que'l preciu de mercáu de los bienes y servicios ye igual al del so costu de producción, cual ye la motivación del empresariu o capitalista?. Esi empresariu o capitalista solo interésase en participar nel procesu de producción, d'alcuerdu a la teoría, na midida qu'aumenta la so ganancia personal, esto ye, na midida que llogra más d'esi procesu que lo que llograría si nun participara. El problema ye: yá que, ello ye que solo viéndese al costu de producción, los precios tán menguando pero tolos que participen nesi procesu tán ganando más que lo que d'otra manera podríen, d'onde vien esa ganancia extra?

La solución, resalva na opinión de Smith, Marx, etc, ye que dalgún o dalgunos de los factores qu'inciden na producción nun tán siendo o nun fueron pagaos lo que correspuende. D'alcuerdu a les concepciones económiques del periodu, nin los recursos naturales (tierra, materies primes, etc) nin les ferramientes o maquinas pueden, por si mesmes, producir daqué[7] La fonte última de cualquier cosa y tou lo producío ye'l trabayu. (ver teoría del valor trabayo)

Sigue que l'únicu factor que puede recibir menos que la so contribución al procesu de producción son los trabayadores. Producen tou, pero solo reciben — como sueldos y salarios— parte del valor monetariu d'esi productu.

Marx denomina plusvalía esa diferencia ente lo que los trabayadores producen y lo que reciben como salarios y considera que representa'l monto físicu o midida de la esplotación. Nes sos pallabres:

"La tasa de plusvalor, poro, ye la espresión exacta del grau d'esplotación de la fuercia de trabayu pol capital, o del obreru pol capitalista [10] (Nota a la 2ª edición. Anque espresión exacta del grau d'esplotación al que ta suxeta la fuercia de trabayu, la tasa de plusvalor nun espresa la magnitú absoluta de la esplotación. Por casu, si'l trabayu necesariu ye = 5 hores y el plustrabajo = 5 hores, el grau d'esplotación va ser = 100 %. La magnitú de la esplotación mídese equí por 5 hores. Sicasí, si'l trabayu necesariu ye = 6 hores y el plustrabajo = 6 hores, el grau d'esplotación va siguir siendo de 100 %, ente que la magnitú de la esplotación va aumentar en 20 %, de 5 hores a 6.)[8]

Esplotación nel pensamientu de Marx y Engels editar

Magar podemos atopar nel primer tiempu del pensamientu de Marx idees rellacionaes cola esplotación, nun ye sinón en El Capital que desenvuelve una acabada propuesta sobre la materia. Ello por dos razones; una porque afonda una idea filosófica madura al respeutu y segundu porque constrúi per primer vegada una oposición de tipu científica a la razón capitalista/burguesa. Ensin dexar de llau la idea d'esplotación como continuu históricu, enceta en detalle la manera en que se manifiesta la dominación nel periodu modernu. Pueden esponese tres elementos fundamentales d'esti analís de la esplotación:

La solución a la trama que fai posible la esplotación en Marx atópase na tesis de producción simple de mercancíes na cual tiéndese a oldear el salariu col tiempu de trabayu. En tou sistema capitalista, el preciu de la fuercia de trabayu vender sol so valor polo que l'abolición de la esplotación significaría un procesu históricu revolucionariu y de cambeos violentos en tolos ámbitos.

Esplotación avanzada editar

Dende'l sieglu XX la esplotación social tien una doble dimensión; local nel sentíu que'l sistema económicu capitalista adquier nueves estratexes p'afondar la dominación sobre los tiempos de producción del obreru en rellación a les carauterístiques de cada rexón (principalmente estremaes en zones centrales y perifériques). La otra dimensión ye global, y tien que ver col allongamientu del enclín imperialista del capitalismu. Dende l'acumuladura orixinaria (primeres cruzaes económiques) completóse, al traviés del proyeutu de la globalización, la espansión de la dominación de los mercaos y persones. Per otru llau tamién s'afonda la esplotación local lo que fai que'l proletariáu tea cada vez más desarimáu y les consecuencies de la esplotación social sían cada vez más devastadoras.

Esplotación económica editar

Na actualidá, sobremanera dende metá del sieglu XX, ta desenvolviéndose un nuevu tipu d'esplotación de calter económicu y por tanto con repercusiones sociales a los países más desfavorecidos y del tercer mundu. Los países más desenvueltos empeñaron a los más probes con ellos, y caltienen un desaxuste económicu nes sos rellaciones comerciales,[9] ente que les importaciones del país desenvueltu al subdesendolcáu (la mayoría d'elles materies primes) son importaes por precios bien baxos (llegándose al estremu de cayer dacuando sol costu de producción, como asocedió a munchos productores de café ente 1995 y 2006[10]) y bien convenientes pal país desenvueltu, que de la mesma cuando hai d'esportar al país subdesendolcáu facer a un preciu práuticamente incontestable pal país ensin desenvolver.[11]

Alegóse que solo d'esta forma'l capitalismu de los "países desenvueltos" puede siguir llevándose tal que se lleva hasta agora. Vale dicir, el primer mundu, l'esplotador, llogra y caltién esa posibilidá de desenvolvese al traviés de consiguir el trespasu masivu del productu del trabayu, especialmente'l de los sectores aprobetaos y otros nel tercer mundu,[12] el cual de la mesma ve les sos condiciones de vida constantemente empiorando, por cuenta de la esplotación que sufren.

Crítica a la teoría del plusvalor como midida d'esplotación editar

Estes crítiques derivar d'una serie de problemes - incrementalmente complexos na midida qu'incorporen elementos que son difícilmente cuantificables- que s'anicien nel estudiu de la rellación valor, plusvalor y preciu. Paez obviu que pa determinar el plusvalor precisamos poder determinar el valor, ya igualmente resalvo que ye posible faer una equivalencia ente ganancia y plusvalía, en que dambos se pueden conceptualizar como resultancia del trabayu gastáu o invertíu na producción de dalgún bien económicu polos trabayadores. Solo qu'una (el preciu) sería la midida monetaria del tresformamientu na "usabilidad" (o valor d'usu) del bien orixinal (insumo o materia primo).

Hai otru factor que tien de ser tomáu en considerancia: la productividá (entendida como la cantidá de productu producida per hora de trabayu) de cutio aumenta,[13] lo que, na economía moderna, xeneralmente interprétase como llevando a una medría na ganancia.[14] La entruga que nos interesa entós ye si la esplotación ta aumentando na mesma midida.

Pero Marx (y los economistes polo xeneral) suxuren qu'esa ganancia nun se rellacionen o determinen nel sistema capitalista direutamente en casos específicos pola llei del valor, sinón pola tasa de ganancia (ver tamién: Torna de la inversión). D'otra forma -aduz Marx- asocedería que la ganancia d'una empresa dependería direutamente solo del númberu de trabayadores que cada empresa emplegara: yá que el valor necesariu pa reproducir el trabayu tiende a ser el mesmu al traviés d'una sociedá y el plusvalor lo producío sobre esi "valor de sobrevivencia" ye'l mesmu cualesquier seya la manera que lo mide, si solo determinamos la ganancia en términu d'hores de trabayu, bastaría -p'amontar la ganancia- con emplegar más trabayadores.[15]

Pero si'l valor d'un bien ye (y solo ye) la cantidá de tiempu (socialmente necesariu, amiesta Marx) pa producir esi bien y nun ye nin puede ser equivalente nin al preciu nin a la ganancia sigue que ye posible que la tasa de plusvalía -la rellación ente lo que'l trabayador produz y lo que se-y paga- y la tasa de ganancia -la rellación ente costos totales de producción y preciu de venta- varien independientemente ente sigo.

El problema apaez cuando consideramos los elementos mentaos y tratamos de determinar práuticamente cual seria entós el valor del trabayu -aceptando qu'esi valor ye'l tiempu socialmente necesariu pa reproducir el trabayu- (con cuenta de, por casu, determinar el costu de vida). Eso xeneralmente entiéndese como'l costu necesariu por que'l trabayador caltenga una familia de forma tal que los sos fíos puedan llegar a la adultez y, eventualmente, reemplazar al trabayador.

Lo anterior introduz una circularidá nel argumentu. -que nun ye necesariamente fatal pa la visión- Cuando consideramos tentatives de cuantificar práuticamente'l valor del trabayu, faise evidente que tamos forzaos a recurrir a cuantificaciones en dalguna unidá de cambéu, esto ye, a precios.[16] Pero, como vimos antes, el preciu de los bienes nun ye nin puede ser el valor d'ellos. Al introducir precios na determinación del valor básicu (el del trabayu) tamos entós introduciendo esa circularidá nel argumentu, lo que nos lleva, últimamente, a cuestionar la conveniencia o necesidá de conceptualizar el valor como distintu a los precios -a lo menos a escala práutica.

Segundu: de lo anterior sigue que'l valor intrínsecu” de los factores de producción y bienes producíos ye variable. Na midida que la productividá o eficiencia (polo xeneral, les capacidaes téuniques, maquinaries, organización, entrenamientu, etc) aumenten, el tiempu socialmente necesariu pa producir (o valor intrínsecu de los) bienes y mercaderías polo xeneral mengua. Coles mesmes, lo que se considera condiciones mínimes aceptables (niveles de vida) aumenta, lo que significa que'l valor del (costu necesariu pa reproducir el) trabayu aumenta. Ye entós posible que la tasa de plusvalía aumente inda cuando la tasa de ganancia mengüe, eso porque los sueldos pueden aumentar (como, históricamente asocedió nos países desenvueltos) mientres el tiempu socialmente necesariu pa producir un bien mengua a una velocidá relativamente mayor que la medría en sueldos. Pero si eso ye'l casu, sigue que la previsión de Marx -nel sentíu que los trabayadores seríen incrementalmente esplotaos hasta que se vieren forzaos a escoyer ente perecer o llevantase nuna revolución- nun ye necesariamente correuta: si los sueldos aumenten, los niveles de vida de los trabayadores pueden ameyorar coles mesmes que la tasa de ganancia mengüe o la de plusvalía aumente.[17]

El problema débese, lo menos en parte, a que la pallabra "esplotación" tien connotaciones peyoratives, connotaciones de les que Marx taba perfectamente consciente y que, con bastante xustificación, consideró yera la más fayadiza pa describir la rellación obreru-capitalista nel so tiempu. Esa mesma connotación ye considerada por munchos como aplicable na actualidá a la situación de los trabayadores en países ensin industrializar o ciertes rellaciones ente empreses y sociedaes completes en ciertes situaciones.[18] Sicasí, non toos paeceríen tar d'alcuerdu n'aplicala en rellación a dellos trabayadores en, principalmente, países industrializaos, que son dacuando descritos, inclusive por autores marxistes, como una aristocracia obrera, presumiblemente pa indicar que nun tán siendo esplotaos de la mesma forma qu'otros.

Lo anterior da orixe a dos perceiciones: una que caltién que mientres el conceutu de plusvalor ye válidu como elementu d'analís xeneral (na midida que ye'l casu qu'en toa sociedá non toos producen y asina asocede que dalgunos viven -apoderar de dalguna o otra manera- del trabayu ayenu) el conceutu nun ye tan útil como midida práutica y precisa adecuación o ye más apropiáu n'analís filosóficu-políticos. Esta perceición ye llamada "Crítica parcial" o llindada, con cuenta d'estremala de la siguiente "Crítica global", que suxure que toa tentativa de adscribir un valor inherente a los bienes y servicios -distintu a los precios- ye errónea y lleva a contradicciones. Poro, la idea completa que podría haber una midida oxetiva de la esplotación ye una ilusión.

Crítica parcial editar

Volviendo a la entruga de si la esplotación aumenta cuando aumenta la productividá.

Nos tiempos que Marx escribió la respuesta yera un obviu si. Los trabayadores industriales vivíen, lliteralmente, na miseria. Eso debía a a la esistencia de lo que yá David Ricardo llamo la Llei de fierro de los sueldos nel capitalismu: una gran cantidá de persones -de cutio aumentada por llabradores quitaos- competía por una cantidá llindada de trabayu. Arriendes d'ello, los sueldos menguaben escontra la llende posible: lo necesario pa caltener vivu'l trabayador pol tiempu necesariu pa completar el so trabayu. Nesa situación, cualquier aumentu de productividá (o amenorgamientu del tiempu socialmente necesariu pa producir bienes) solo puede beneficiar al "capitalista".

Pero comparando esa situación cola de los trabayadores modernos en países industrializaos -o inclusive colos obreros industriales en países ensin industrializar modernos- paez difícil caltener que lo que ye llamáu "aristocracia obrera" sufra un nivel d'esplotación mayor o inclusive similar.[19]

Por cuenta de lo anterior dellos comentadores suxurieron que'l nivel de plusvalía nun ye un indicador o midida fayadiza del nivel d'esplotación específica nun momentu dau. Esto nun niega que la plusvalía esista o que se niegue sía'l casu qu'en ciertes sociedaes esista un procesu d'apropiación del escedente de bienes de consumu producíu por un sector social polos miembros d'otra, sinón solo que se suxure que tal procesu ye más fayadizu como categoría xeneral d'analís social: les sociedaes nel so progresu traviesen un periodu nel cual caracterícense pola esistencia de clases o sectores sociales que definen o basen la so esistencia na apropiación d'esi "escedente" o valor agregáu o plusvalor producíu por otros sectores sociales. Esos sectores sociales pueden ser establecíos o definíos sobre bases relixoses -como nes teocracies- o d'heriedu de grupos especiales -como na aristocracies- o de propiedá de ciertos bienes o factores de producción -como nel capitalismu- pero'l nivel d'esplotación nun tien, dientro de llendes amplies, una rellación direuta col nivel de producción de plusvalor en casos individuales. (Pa un analís más detalláu d'esta suxerencia, vease Eduard Bernstein Evolutionary Socialism: Chapter 2 (n'inglés) etc).[20][21][22]

Crítica global editar

Esta visión argumenta que nun hai daqué tal que pueda midise o determinar oxetivamente como "valor" d'un bien. Lo qu'hai ye valor d'usu en rellación a los deseos o intenciones d'individuos. Esi valor nun puede ser determináu oxetivamente yá que depende de factores internos, variables, de los individuos. Asina por casu, Ludwig von Mises argumenta:

 "El valor nun ye intrínsecu. Nun ta nes coses o condiciones, sinón nel suxetu qu'evalúa" ( Teoría y Hestoria, p 23) "Un xuiciu de valor nun mide, igua nuna escala de graos. Espresa un orde de preferencia y secuencia pero nun ye una espresión d'una midida o cantidá" (measure and weight nel orixinal) (L'acción Humana, p 23) y conclúi: "Nun hai un métodu disponible pa construyir una unidá de valor" (L'acción humana, p 205)  

Aceptando lo anterior, el "valor", qu'individuos otorguen a bienes d'alcuerdu a les sos intenciones, solo puede ser midíu indireutamente. Esa midida ye'l "preciu" alcordáu nel mercáu. Esa ye la única midida cuantificable pa ordenar les preferencies de los consumidores (esto ye, l'interés "social" nun bien dau) con cuenta d'entamar los recursos económicos y pa midir les oportunidaes de costu de asignación.[23]  

Adicionalmente, aduzse, el trabayu "físicu" nun ye la única fonte del valor yá seya d'utilidá o monetariu de los oxetos o bienes. Asocede que los "Bienes naturales" nel so estáu natural -tales como agua puro, minerales, árboles, frutos, etc- tamién tienen un valor "d'usu" que-yos da un valor comercial, esto ye, se comercian como mercaderías, con un valor que depende a lo menos en parte, de les cualidaes intrínseques de los bienes mesmos.[24]

En rellación a la posible ganancia, alegóse que tal concretización solo realízase nel momentu de venta. Hasta esi momentu, y sía'l que quier la manera de midir el valor agregáu, esa midida nun pasa de ser una aspiración. Solo la venta determina cual valor el comprador o compradores otorguen a la mercadería. Pero'l trabayadores son pagaos regularmente, indiferentemente si lo que producieron nesi periodu foi vendíu o non. Alternativamente puede considerase que vendieron el productu del so trabayu asina posible a quien puede esperar o considera conveniente tomar el riesgu de mercar güei na esperanza de vender a mayor precios nel futuru. N'otres pallabres, los trabayadores tienen una "preferencia pola lliquidez" o "preferencia por dineru al contao" nel presente, dineru qu'en realidá solo puede provenir de ventes futures. De xuru quien seya adelantra esi dineru tien derechu a un pagu?[25]

En consecuencia de too lo anterior, suxúrese, nun puede haber una midida "oxetiva" de la "cantidá de valor" qu'un factor económicu contribúi a la producción de mercadería. Adicionalmente, entá si considerárase qu'unu d'esos factores (por casu, el trabayu) fai una contribución escepcional o especial, nun se puede nin considerar que tal contribución ye única y que polo tanto merez la totalidá del productu nin amenorgar esi "trabayu" arbitrariamente a solo l'esfuerciu físicu: l'esfuerciu intelectual - lo que los economistes clásicos llamaben "trabayu complexu" y que puede o tien d'incluyir actividaes tales como la organización de la producción y otres funciones alministratives o de xerencia, profesionales, etc- tamién ye trabayu.

Bibliografía editar

Cites y notes editar

  1. La RAE da dos acepciones xenerales sobre "abusar" : 1. intr. Usar mal, escesiva, inxusta, impropia o indebidamente de daqué o de daquién. Abusaba de la so autoridá. 2. intr. Faer oxetu de tratu deshonesto a una persona de menor esperiencia, fuercia o poder.
  2. Definición de la RAE sobre "utilizar" : 1. tr. Aprovechase de daqué.
  3. ver: J-J. Rousseau "Discursu sobre l'orixe de la desigualdá ente los homes".
  4. Por casu Xuan Pablo II escribió: "Na sociedá occidental superóse la esplotación, siquier nes formes analizar y describir por Marx. Nun se superó, sicasí, la alienación nes diverses formes d'esplotación, cuando los homes se instrumentalizan mutuamente y, pa satisfaer cada vez más refinadamente les sos necesidaes particular y secundariu, fáense sordos a les principales y auténtiques, que tienen de regular inclusive la manera de satisfaer otres necesidaes".- en 
Centesimus Annus: 
Sobre la cuestión social puntu 41 seición IV. LA PROPIEDÁ PRIVADA Y EL DESTÍN UNIVERSAL DE LOS BIENES
  5. Usando'l mesmu autor citáu pa la perceición ética: "Per otra parte, la sociedá y l'Estáu tienen d'asegurar unos niveles salariales fayadizos al caltenimientu del trabayador y de la so familia, inclusive con una cierta capacidá d'aforru. Esto rique esfuercios pa dar a les trabayadores conocencies y aptitúes cada vez más amplios, capacitándolos asina pa un trabayu más cualificáu y granible; pero rique tamién una asidua vixilancia y les convenientes midíes llexislatives p'acabar con fenómenos vergonzosos d'esplotación, sobremanera en perxuiciu de los trabayadores más débiles, inmigraos o marxinales. Nesti sector ye decisivu'l papel de los sindicatos que contraten los mínimos salariales y les condiciones de trabayu." Obra citada, puntu 15 seición II. ESCONTRA LES "COSES NUEVES" DE GÜEI . Ver tamién: Archdiocese of Milwaukee: Les Fábriques d'Esplotación y la Compra Responsable na Economía
  6. A. Smith: An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations: Book 1, Chapter 7 (Of the Natural and Market Price of Commodities) párrafu 27 (n'inglés nel orixinal)
  7. Sigue que non "tienen derechu" -d'alcuerdu a les concepciones de la dómina- a remuneración. Considérese l'orixe de la "renta de la tierra". Un propietariu arrienda el so terrén a un terceru si'l preciu ufiertáu igualar a lo que'l podría llograr si trabayar. Quiciabes un pocu menos, yá que va poder dedicar el so esfuercios a dalguna otra actividá. Pero esa renta ye llograda ensin trabayu, esto ye, ensin contribuyir a la producción. El mesmu argumentu aplicar al dineru aforrao y usao como capital, col "agravante" que capital que nun ye usáu como tal nun produz ganancia dalguna. El capitalista llogra ganancia ensin esfuerciu dalgunu, debíu últimamente a la ilusión qu'ensin tal nada seria producíu
  8. K Marx: El Capital, Llibru I, SECCIÓN TERCER; CAPÍTULU VII : LA TASA DE PLUSVALOR 1. El grau d'esplotación de la fuercia de trabayu
  9. Ver, por casu: La crisis soterrada. El futuru de 900 millones d'agricultor ante les regles inxustes del comerciu internacional y Amistades Peligrosas o lo qu'escuenden les negociaciones comerciales ente países ricos y probes
  10. Ver, por casu: Castellán Terrenal-pa_el cambéu.pdf Terrenal pal cambéu
  11. Ver, por casu: Precios de doble filu
  12. Por casu, l'economista Norteamericanu Mark Weisbrot argumentu - na so ponencia a un seminariu nel Bancu Central de Venezuela que: Otra repercusión mundial d'esti tipu de déficit, y esto va en contra de la economía tradicional estándar, ye que los países en desenvolvimientu tán financiando a los países ricos. Esto ye lo qu'asocede cuando se remana una economía de tal magnitú y un déficit de cuenta corriente. Significa qu'usté ta solicitando un préstamu al restu del mundu. Quier dicir qu'Estaos Xuníos-y ta solicitando un préstamu al restu del mundu, lo que significa que'l restu del mundu, básicamente los países en desenvolvimientu, ta suministrándo-y capital a Estaos Xuníos, en llugar de ser lo contrario. Y esto tien grandes consecuencies tamién, (...) Pero'l fluxu de capital realmente toma otra direición. Agora va del sur al norte." .- Ver "Desequilibrios globales, burbuyes de precios y sostenibilidá del dólar: opciones de polítiques pa la banca central" (trescripciones de les ponencies de los economistes Mark Weisbrot y Gerald Epstein)
  13. Nótese que, d'alcuerdu a Marx, un aumentu na productividá nun aumentar la plusvalía como tal: lo que se produz nuna hora ye lo que se produz nuna hora, sía'l que quier la cantidá física o preciu con que lo mide. Lo qu'asocede ye que'l tiempu necesariu pa producir les necesidaes del trabayador mengua. Asina, si'l trabayador precisaba cuatro hores pa producir lo necesario pa cubrir les sos necesidaes y agora, cola ayuda de máquines llogra producir eso en solu dos, y continua trabayando les mesmes hores qu'enantes, lo qu'aumenta ye'l númberu d'hores del so trabayu que producen plusvalía, pero'l valor absolutu producíu por unidá de tiempu permanez igual. (pa un analís más detalláu, ver El Capital, Volume III)
  14. históricamente, pa personaxes tales como Smith, Ricardo, Marx, etc, había un amenorgamientu de la tasa de ganancia
  15. Considerancies similares llevaron a Adam Smith a abandonar la so suxerencia orixinal que los precios de los bienes correspondíen al valor d'ellos, reemplazándola cola "teoría agregativa" de los precios, d'alcuerdu a la cual estos determinar pola suma de tres factores: sueldos, renta -renta nesti sentíu son los pagos o ingresos recibíos pol usu de préstamos o inversiones n'efectivu, usu de terrenes o edificios, etc- y ganancia. Ricardo -y más tarde Marx- volvió a la posición orixinal de Smith, alegando qu'hai nos bienes un valor inherente, (determináu pol tiempu necesariu pa producilo), el que s'estrema ente los sectores o clases que participen na so producción, formando asina la base de les sos ingresos.
  16. A menos, poques gracies, que teamos considerando una situación de bayura tal que cualesquier puede llograr cualesquier y tou bien a cencielles solicitándolo. Esa situación paez ser lo que Marx y Engels concebíen como comunismu. Pero entá tal considerancia nun resuelve'l problema practico de los nuesos díes: la determinación del valor del trabayu” nuna empresa, país o momentu cualesquier
  17. Sigue tamién otra alternativa: que los sueldos (y niveles de vida) decaigan inclusive si la tasa de plusvalía mengua, por casu, si'l trabayadores son los propietarios d'una empresa que incrementalmente pierde competitividá.
  18. "Por casu, los trabayadores en países en desenvolvimientu son de cutiu, descritos como siendo "esplotaos" por empreses internacionales porque reciben salarios menores que los trabayadores n'EEXX. Similarmente, grandes ganancies son consideraes como escesos estrayíos de los trabayadores Karl Marx Surplus Value, Karl Marx and Exploitation (n'inglés)
  19. Marx mesmu paez taba consciente de la suxerencia: "Marx argumenta que, dau una tasa constantes d'aumentu de la productividá, la tasa d'aumentu de la "masa" del plusvalor por una porción determinada del capital aparra na midida que'l nivel de tiempu de plusvalor aumenta : Moishe Postone: Time, Labor, and Social Domination pp 310 (n'inglés)
  20. Economistes modernos, marxistes y non marxistes, nun ven la teoría económica como aproviendo evidencia pola esistencia o non esistencia de la esplotación ...(...)... Hai entrugues legitimas n'economía alrodiu de la distribución equitativa de los ingresos, y, mirando aspeutu de tales ingresos como un plusvalor podría ser útil pa responder delles d'eses entrugues. (ya inglés nel orixinal) Karl Marx Surplus Value and exploitation
  21. [http://www.echeat.com/essay.php?t=29642 Critique of Marxian Economics (n'inglés) : Jon Elster conclúi'l so "Making Sense of Marx" cola afirmación que "nun ye posible na actualidá, moral o intelectualmente, ser un Marxista nel sentíu tradicional" (1985, pp 531) l'aceptación d'esa afirmación depende, poques gracies, en que s'entiende por "marxismu tradicional". Elster esclaria que lo que l'entiende por esi conceutu ye la "bancarrota intelectual" y teoría económica "non científica" acomuñada cola teoría del valor (n'inglés nel orixinal)
  22. Marx taba correutu "a medies": desenvuelvo una base dialéutica brillosa pal analís económicu clásicu polo xeneral, pero esti analís, apropiadamente aplicáu, contradiz l'asunción central de la Teoría del valor-trabayo: que solo'l trabayu ye la fonte de plusvalor (n'inglés nel orixinal) Steeve King: Marx and Surplusvalue
  23. Richard M Ebeling The Life and Works of Ludwig von Mises (The Independent Review: Volume 13.- Number 1 Summer 2008. (n'inglés)
  24. http://www.tparents.org/Library/Unification/Books/cncc/cncc-05.htm 30. Criticize Marx's Labor Theory of Value.
  25. por casu, Donald C. Ernsberger aliega que THE LABOR THEORY OF VALUE (An Analysis)

Ver tamién editar