Estáu monásticu de los Caballeros Teutónicos

L'Estáu de la Orde Teutónica (alemán: Deutschordensland ), tamién Estáu monásticu de los Caballeros Teutónicos o Ordensstaat[1] («Estáu de la Orde»), formar en 1224 mientres les Cruzaes báltiques, cuando los caballeros de la Orde Teutónica conquistaron a los paganos prusios (llatín: Prutenii o vieyos prusianos).


Estáu monásticu de los Caballeros Teutónicos
(de 1230 a 1525 (Gregorianu))
Prusia Real
Prusia Real
Ducáu de Prusia
Terra Mariana
estáu desapaecíu
Alministración
Capital Castillo de Malbork (es) Traducir
Malbork (es) Traducir (de 1308 a 1454)
Königsberg (de 1454 a 1525)
Forma de gobiernu teocracia
Llingües oficiales alemán
Relixón oficial catolicismu
Xeografía
Coordenaes 54°43′N 20°31′E / 54.72°N 20.52°E / 54.72; 20.52
Economía
Moneda marco (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Los Hermanos Livonios de la Espada que controlaron Livonia fueron incorporaos a la Orde Teutónica como una caña autónoma de la Orde de Livonia en 1237.[2]

En 1346, el Ducáu d'Estonia foi vendíu pol rei de Dinamarca por 19.000 marcos de Colonia a la Orde Teutónica. El cambéu de la soberanía de Dinamarca a la Orde Teutónica tuvo llugar el 1 de payares de 1346.[3] En 1410, tres la so derrota na batalla de Grunwald, la Orde Teutónica entró en decadencia y la so caña de Livonia xunir a la Confederación livona que fuera creada en 1422-35.[4]

Les tierres teutóniques en Prusia estremar en dos en 1466, dempués de la Paz de Thorn: la parte occidental de la Prusia teutónica convertir na Prusia Real, que llegó depués a ser una parte más de Polonia; l'Estáu monásticu nel este foi secularizado en 1525 mientres la Reforma protestante, cuando foi reemplazáu pol Ducáu de Prusia, un feudu polacu gobernáu pola Casa de Hohenzollern.

Nos testos antiguos y en llatín, el términu Prut(h)enia referir por igual a la «Prusia Teutónica», a la «Prusia Real» y al Ducáu de Prusia». L'axetivu contemporaneu correspondiente ye prut(h)énico (vease la coleición de tables celestes de 1551, Tables pruténicas, Prutenicæ Tabulæ Cœlestium Motuum).

Antecedentes editar

Prusia aguantara numberosos intentos de conquista anteriores de los Caballeros teutonos. Boleslao I el Bravo de Polonia empezó la serie de conquistes ensin ésitu cuando unvió a Adalberto de Praga nel añu 997. En 1147, Boleslao IV de Polonia atacó Prusia cola ayuda de les tropes ruses, pero nun pudo conquistala. Siguieron otros numberosos intentos y, sol gobiernu del duque Conrado I de Mazovia, intensificáronse, con grandes batalles y cruciaes en 1209, 1219, 1220 y 1222.[5]

Los prusianos bálticos occidentales habíen repelido con ésitu la mayor parte de les campañes. Sicasí, los prusianos y yotvingios nel sur conquistaren el so territoriu. La tierra de los yotvingios atopar na zona de lo que güei ye Podlesia. Los prusianos intentaron ganar a les fuercies polaques o mazovianas dende Sudovia y Kulmerland o Tierra de Chełmno, que yá entós fuera conquistada parcialmente, afarada y despoblada cuasi por completu. Conrado de Mazovia yá llamara a una cruzada contra los prusianos en 1208, pero nun tuvo ésitu. Conrado, primer obispu de Prusia, estableció la Orde de Dobrin, un pequeñu grupu de 15 caballeros. La Orde, sicasí, foi llueu derrotada y, como reacción, Conrado pidió al Papa que proclamara otra cruzada y pidiera l'ayuda de los Caballeros Teutónicos.

Como resultancia, dellos edictos llamaron a les cruzaes contra los prusianos. Les cruzaes, cola participación de munchos caballeros europeos, enllargar mientres sesenta años.

En 1211, Andrés II d'Hungría concedió'l feudu de Burzenland a los Caballeros Teutónicos, anque en 1225 espulsó-yos de Transilvania y tuvieron que treslladase al mar Bálticu.

A principios de 1224, l'emperador Federico II anunció en Catania que Livonia, Prusia con Sambia y ciertes provincies vecines taben so la inmediatez Imperial (alemán: Reichsfreiheit ). Esti decretu subordinaba les provincies direutamente a la Ilesia católica y al Santu Emperador Romanu en llugar de tar so la xurisdicción de los gobernantes locales.

A finales de 1224, el Papa Honorio III anunció a tola Cristiandá el nomamientu del obispu Guillermo de Módena como Legáu Pontificiu para Livonia, Prusia y otros países.

Como resultáu de la Bulda Imperial de Rimini y de la Bulda de Rieti, Prusia entró en posesión de la Orde Teutónica. Sol so gobiernu, estenáronse los montes, se desecaron los banzaos y cultiváronse les tierres, fundándose munches ciudaes y pueblos, como Mariemburgu (güei Malbork) y Königsberg (güei Kaliningráu).

Historia posterior editar

 
Estáu Teutónicu en 1260

Sieglu XIII editar

En 1234, la Orde Teutónica asimiló a los restantes miembros de la Orde de Dobrin y, en 1237, los Hermanos Livonios de la Espada (establecíos en Livonia en 1202), que la so asimilación aumentó les sos tierres cola incorporación de los territorios que güei se conocen como Letonia y Estonia.

En 1243, el legáu papal Guillermo de Módena estremó Prusia en cuatro obispaos: Culmerland, Pomesania, Warmia y Sambia. Los obispaos fueron gobernaos pol arzobispáu de Riga dende la ciudá madre de Visby en Gotland.

Sieglu XIV editar

A principios del sieglu XIV, el Ducáu de Pomerania, una rexón vecina, entró en guerra con Polonia y el Margraviato de Brandeburgu escontra l'oeste. Los Margraves de Brandeburgu, que gobernaren Pomerelia na década de 1250, suscribieron un tratáu'l 8 d'agostu de 1305 con Wenceslao III de Bohemia, entós rei de Polonia.

Na adquisición teutónica de Danzig, los Caballeros Teutónicos apoderar de la ciudá en payares de 1308. La Orde fuera llamada pol rei Vladislao I de Polonia. Según fontes históriques, munchos de los habitantes de la ciudá, polacos y alemanes, fueron masacrados. En setiembre de 1309, el margrave Waldemar de Brandeburgu vendió'l so derechu al territoriu a la Orde Teutónica, pola suma de 10.000 marcos nel Tratáu de Soldin. Esto marcó l'empiezu d'una serie de conflictos ente Polonia y los Caballeros Teutónicos cuando la Orde siguió cola incorporación de territorios nos sos dominios.

La posesión de Danzig pola Orde Teutónica foi apostada polos reis de Polonia Vladislao I y Casimiro el Grande, como confirma que llevó a una serie de guerres sangrientes y, finalmente, a batalles llegales na corte papal en 1320 y 1333. A lo último, en 1343, roblóse la paz pol Tratáu de Kalisz, nel que la Orde Teutónica alcordó que Polonia podía gobernar Pomerelia como un feudu y, poro, los reis polacos calteníen el derechu al títulu de duque de Pomerania.

Sieglu XV editar

 
Estáu Teutónicu en 1410
 
Estáu Teutónicu en 1466

En 1402, la Orde Teutónica adquirió'l Neumark brandenburgués y caltener hasta que foi vendíu o empeñáu de nuevu en 1454 y 1455, respeutivamente, polos Trataos de Cölln y Mewe.

En 1410, cola muerte de Roberto, rei de los alemanes, españó la guerra polacu-lituanu-teutónica, una guerra ente los caballeros teutónicos y una alianza polacu-lituana col sofitu de Rutenia y fuercies auxiliares tártares. Polonia y Lituania ganaron a los cruzaos na batalla de Grunwald (Tannenberg). La Orde asignó a Heinrich von Plauen pa defender Pomerania, que se movió rápido pa reforzar la defensa del castiellu de Mariemburgu en Prusia. Heinrich von Plauen foi escoyíu vice gran maestre y llevó a los Caballeros Teutónicos a defender el sitiu de Mariemburgu en 1410. Finalmente von Plauen foi xubíu a gran maestre y, en 1411, concluyó'l primer tratáu de Thorn col rei Vladislao II de Polonia.

En marzu de 1440, nobles (principalmente de Culmerland) y les ciudaes hanseátiques de Danzig, Elbing, Thorn y otres ciudaes de Prusia fundaron la Confederación de Prusia pa lliberar del señoríu de la Orde Teutónica. Por cuenta de les fuertes perdes y a los costos dempués de la guerra contra Polonia y Lituania, la Orde Teutónica cobraba elevaos impuestos. Per otra parte, a les ciudaes nun se-yos dexaba la debida representación na Orde Teutónica. En febreru de 1454, la Confederación de Prusia interesó al rei Casimiro IV de Polonia sobre un posible sofitu a una rebelión y depués incorporar Prusia a Polonia. El rei Casimiro IV manifestó'l so alcuerdu y españó la guerra de les ciudaes o de los Trelce Años. La Segunda Paz de Thorn, n'ochobre de 1466, punxo fin a la guerra y supunxo pa la Orde Teutona la cesión de los sos derechos sobre la metá occidental del so territoriu a la corona polaca, que se convirtió na provincia de Prusia Real y la parte restante de les tierres de la Orde convertir nun feudu de Polonia.

Sieglu XVI editar

Mientres la Reforma Protestante, producir en tola rexón sopelexes relixoses y guerres reinales. En 1525, mientres les remortines de la guerra polacu-teutónica (1519-1521), Segismundo II Augusto Jagellón, rei de Polonia, y el so sobrín, el postreru Gran Maestre de la Orde Teutónica, Alberto de Brandeburgu-Ansbach, miembru d'una caña de la Casa de Hohenzollern, alcordaron qu'esti postreru arrenunciaría al so cargu, adoptaría la fe luterana y asumiría el títulu de duque de Prusia. A partir d'entós denominada como Prusia ducal (alemán: Herzogliches Preußen; polacu: Prusy Książęce), caltúvose como un feudu polacu. Asina, nun alcuerdu mediáu en parte por Martín Lutero, el católicu Estáu Teutónicu tresformar nel Ducáu de Prusia (alemán: Herzogtum Preußen), el primer estáu protestante. El consentimientu de Segismundo obligaba a la sumisión d'Alberto a Polonia, que aportó a conocíu como'l Homenaxe de Prusia.

Los Habsburgu siguieron calteniendo la so pretensión sobre Prusia y nomaron grandes maestros, que yeren puramente alministradores titulares de Prusia. En 1618, el ducáu de Prusia pasó a la caña principal de los Hohenzollern, los gobernantes margraves y príncipes eleutores de Brandeburgu, que gobernaben Brandeburgu (un feudu del Sacru Imperiu Romanu), y el Ducáu de Prusia (un feudu polacu), en unión personal. Esta contradicción xurídica fizo que la unión tresfronteriza fuera verdaderamente imposible, y, sicasí, na práutica, Brandenburgu y Prusia Ducal taben gobernaes cada vez más como unidá, coloquialmente denominada Brandeburgu-Prusia, que funcionaba como una unión personal.

Federico Guillermu I de Brandeburgu, duque de Prusia y el príncipe eleutor de Brandeburgu, trató d'adquirir Prusia Real pa poder coneutar territorialmente los sos dos feudos. Producióse la oportunidá cuando Carlos X Gustavo de Suecia, nel so intentu de conquistar Polonia comprometer a vencer a Federico Guillermo'l Príncipe-Obispáu de Ermland y cuatro voivodados polacos más, si Federico Guillermo sofitaba la campaña sueca. Esta ufierta yera especulativa, una y bones Federico Guillermo tendría que comprometese con sofitu militar de la campaña, ente que'l premiu taba condicionáu a llograr la victoria.

Xuan II Casimiro Vasa antemanó l'alianza suecu-prusiana por aciu la presentación d'una contra-ufierta, que Federico Guillermo aceptó. El 29 de xunetu 1657 robló en Wehlau (polacu: Welawa; güei Znamensk) el Tratáu de Wehlau. En cuenta de que Federico Guillermo arrenunciara a l'alianza suecu-prusiana, Juan Casimiro reconocía la completa soberanía de Federico sobre'l Ducáu de Prusia. En 1701, dempués de cuasi 200 años de soberanía de Polonia, Prusia recuperó la plena soberanía, una condición necesaria p'alzar la Prusia Ducal nel soberanu Reinu de Prusia (que nun tien de confundir se cola polaca Prusia Real). La naturaleza de facto de la gobernanza coleutiva de Brandeburgu-Prusia fíxose más evidente al traviés de los títulos de los altos dirixentes del gobiernu prusianu, asitiaos en Berlín, capital de Brandeburgu. Sicasí, la fusión xurídica del Reinu de Prusia (un estáu soberanu) con Brandeburgu (un feudu del Sacru Imperiu Romanu) llogróse namái dempués de la disolución del Imperiu en 1806.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. France, John (2005). The Crusades and the Expansion of Catholic Christendom, 1000-1714. Nueva York: Routledge, páx. 380. ISBN 0415371287.
  2. Frucht, Richard C. (2005). Eastern Europe: An Introduction to the People, Lands, and Culture. ABC-CLIO, páx. 69. ISBN 1576078000.
  3. Skyum-Nielsen, Niels (1981). Danish Medieval History & Saxo Grammaticus. Museum Tusculanum Press, páx. 129. ISBN 8788073300.
  4. Housley, Norman (1992). The later Crusades, 1274-1580. ISBN 0198221363.
  5. Edward Henry Lewinski Corwin The Political History of Poland. 1917, The Polish Book Importing Company p. 45.

Enllaces esternos editar

  • Ordensland.de: ciudaes, castiellos y paisaxes de los Caballeros Teutónicos (alemán).