Una fachada (del llatín facies y del italianu facciata, "cara esterior")[1] ye, por estensión, cualesquier panal esterior d'un edificiu; por omisión, cuando se fala de fachada, faise alusión a la delantrera o principal, ya indíquense más datos en casu contrariu (fachada trasera, fachada norte, etc.)

Fachada del palaciu de Versalles (Francia).

La fachada ye oxetu d'especial curiáu nel diseñu arquiteutónicu, pos al ser la única parte del edificiu percibida dende l'esterior, munches vegaes ye práuticamente l'únicu recursu disponible pa espresar o carauterizar la construcción. La componente espresiva ta tan enraigonada nel conceutu de fachada, que n'ocasiones se fai referencia a la cubierta como la «quinta fachada» cuando ésta tien una intención estética.[2]

Desarrollu históricu editar

 
La fachada de Bletchley Park, n'Inglaterra, un interesáu amiestu d'estilos arquiteutónicos distintos.

Les fachaes a consecuencia de la nacencia de nuevos materiales y acabaos esperimentaron ensame de tresformamientos a lo llargo de la historia pola so condición de soporte o llenzu pa los distintos estilos arquiteutónicos. Sicasí, los cambeos más fondos fueron consecuencia de la evolución de les téuniques constructives.

Tradicionalmente, la fachada foi coles mesmes la estructura y el zarramientu del edificiu, y por tanto la capacidá d'abrir buecos p'allumar, ventilar o disponer de vistes al esterior foi llindada. El desenvolvimientu históricu de la fachada foi pos una carrera teunolóxica en pos d'ampliar estos necesarios buecos.

El tamañu y disposición de los buecos tuvieron condicionaos fundamentalmente por dos llimitaciones: la capacidá p'abrir (evolución del muriu de carga) y la capacidá de protexelos (evolución del vidriu).

La teunoloxía del vidriu editar

 
Vitrales na catedral de Reims (Francia).

Anque ta documentada la esistencia del vidriu dende hai más de 5.000 años en Mesopotamia y Exiptu,[3] y a pesar de que l'imperiu romanu espublizar per Europa yá nel 300 e.C. ,[4] nun puede falase d'un usu relevante d'esti material na construcción hasta'l sieglu VII y l'espansión árabe. A partir d'entós, la posibilidá de realizar grandes buecos en fachada empezó a xenerar un interés creciente.

Na antigua Roma, antes de la popularización del vidriu, emplegábase como acristalamientu'l lapis specularis, un tipu de roca tresllúcida de yelsu del tipu de la selenita.

La incapacidá pa fabricar vidrios de grandes dimensiones resolvióse subdividiendo les fueyes de ventana en rectángulos más pequeños, capaces de ser tapaos con una única pieza de vidriu más pequeña, o emplomando dellos vidrios. El costume actual de subdividir los paños de ventana en rectángulos más pequeños ye una reminiscencia estética que perduró dende entós.

Nel emplegu del vidriu en fachaes, destaca'l so usu nes catedrales, especialmente les gótiques. Los maestros d'obres supieron convertir el problema del tamañu de los buecos nuna virtú: crearon magnífiques vidreres diseñando figures ellaboraes con pequeñes pieces de vidriu tintado que suxetaben con un armazón de plomu. Amás, escurrieron l'ampliu rosetón góticu.

La evolución del muriu editar

Una vegada superáu'l problema de protexer el buecu con vidriu, les llimitaciones deber al calter estructural de la fachada. L'apertura d'un buecu obligaba a la so pieza cimera, el dintel, a soportar la carga del edificiu. Esto torgaba prauticar buecos demasiáu anchos, polo que les apertures adoptaron formes verticales p'aumentar no posible la superficie de llume. Tamién yera necesariu disponer los buecos alliniaos unos enriba d'otros, de manera que se facilitara la trasmisión de la carga del edificiu pol restu del muriu. Al igual que col vidriu, y a pesar de nun ser yá necesaria, esta composición de fachada con ventanes verticales y regulares sobrevivió hasta los nuesos díes como un heriedu cultural.

 
Arbotantes y contrafuertes na catedral d'Amiens (Francia).

P'aumentar el tamañu del vanu, n'edificios singulares tradicionalmente emplegóse'l arcu de mediu puntu. Nel periodu góticu florió'l arcu apuntáu. Una gran meyora nel tratamientu de fachaes surdió coles catedrales gótiques, cuando se solucionó'l problema de los grandes buecos al compartir la fachada la so función estructural con otros elementos.

La revolución consistió na sustitución del los tradicionales muriu de carga por pilastres, utilizar arcos apuntaos, y esviar la carga de la cubierta por aciu arbotantes a unos contrafuertes esteriores. D'esa manera la fachada, lliberada del pesu, podía disponer d'amplios buecos que se cerraben con grandes vidreres.

L'emplegu del aceru estructural a finales del XIX, y del formigón armáu a principios del XX, terminó definitivamente por lliberar a la fachada de la so dependencia estructural. Los arquiteutos del Movimientu Modernu esploraron les posibilidaes d'una fachada llibre, popularizando la ventana corrida y los buecos horizontales en llugar de los tradicionales verticales, utilizándolos tantu por afaese meyor a la visión de les persones, como para evidenciar la so independencia de la estructura.

 
Casa Farnsworth n'Illinois (Estaos Xuníos).

L'últimu pasu conceptual quiciabes lo executara Mies van der Rohe en 1946, al diseñar la Casa Farnsworth, onde la vivienda esllee definitivamente la fachada, rematándose asina'l llargu procesu evolutivu del buecu.

La fachada contemporánea estremar por una composición irregular de buecos qu'atiende a les necesidaes de llume interior, en llugar de tar motivada por considerancies estructurales. Tamién se ta esplorando con distintes formes y materiales (plásticos, titaniu, testiles).

 
Muséu Guggenheim en Bilbao (España).

Non menos importantes son les consecuencies de l'apaición de la informática y los ordenadores, que coles sos aplicaciones de CAD y la so capacidá de cálculu fixeron posible abandonar la clásica concepción plana de la fachada, dexando un tratamientu más volumétrico de la mesma. Edificios como'l Guggenheim de Bilbao son un exemplu yá clásicu d'esta nueva revolución.

Nun futuru próximu, ye posible que la fachada adopte una nueva funcionalidad como superficie de captación d'enerxíes anovables.

Funcionamientu editar

Les fachaes, amás de la función estética, tienen de satisfaer otros requisitos: tienen de ser impermeables a l'agua, y aisllar l'interior térmica y acústicamente. La seición tipu d'una fachada convencional componer de dos fueyes: una esterior, de normal de lladriyu, y otra interior, que puede ser de lladriyu o d'otros materiales como'l cartón-yelsu. Ente esos dos fueyes asítiase un aislante térmicu, pa lo que usualmente utilícense materiales como'l poliuretano, la fibra de vidriu o la llana de roca. Pa evitar condensaciones intersticiales, amás, asitiar nel llau caliente del aislante una barrera de vapor. A lo último, ye necesaria una pequeña separación d'unu o dos centímetros pa dexar que ventile el vapor d'agua y nun pape l'aislamientu, inutilizándolo.

La grosez d'un muriu de fachada nun obedez tantu a necesidaes d'estabilidá o resistencia como a la necesidá de masa pal aislamientu acústicu y d'espaciu p'agospiar l'aislante y el so cámara d'aire.

Tipoloxíes constructives editar

Fachada llixera editar

Les fachaes llixeres funcionen como una piel colgao del edificiu. Como'l so propiu nome indica, son llixeres, y nun contribúin a la estabilidá de la estructura.[5] Por cuenta de la so poca masa, son males aislantes del ruiu, polo que nun son aplicables pa edificios que rican ambientes silenciosos, como por casu l'usu residencial. Tampoco suelen funcionar bien como aislantes térmicos, esixendo xeneralmente un gastu extra en calefaición o aire acondicionáu. Sicasí, el so amenorgáu pesu, la so gran capacidá pa dexar la entrada de lluz, y la so rapidez de montaxe facer aparentes pa rascacielos y una gran variedá d'espacios públicos.

Componer de tres elementos:

  • Montantes: elementos de sujección verticales que se fondien a la estructura del edificiu.
  • Travesales o perfiles secundarios: elementos horizontales fondiaos a los montantes, y que terminen de conformar l'armazón.
  • Zarramientu: puede ser de vidriu o paneles llixeros (madera, aluminiu). Estos pueden ser fixos o practicables.

En función de si la piel de fachada» ye continua o s'ataya en cada forxáu, les fachaes llixeres pueden clasificase en «muro cortina» o «fachada panel»,[5] respeutivamente.

Fachada pesada editar

Esta categoría toma toles fachaes tradicionales, yá sían de lladriyu vistu, enfoscaos, aselaos, de piedra, de madera o otres, amás de les trasventiladas y les prefabricaes.

Fachaes trasventiladas editar

 
«Cobertor» de llana de roca nuna fachada trasventilada.

Son paecíes a los murios cortina. Tamién consten de montantes, travesales y cerramiento pero, a diferencia de les anteriores, los montantes fondiar a murios de fábrica, y les pieces de zarramientu son pesaes: de normal plaques de piedra o cerámica.

Al esistir una fueya de zarramientu interior (davezu de lladriyu), les plaques nun precisen presentar una xunta enllanca, y nel montaxe dixebrar ente sigo unos pocos milímetros, dexando que l'aislamientu térmicu ventile por eses rendijas. Esti tipu de fachaes suelse utilizar n'edificios institucionales, por cuenta de qu'ufierta una elevada calidá d'acabáu.

Fachaes prefabricaes editar

Son fachaes compuestes por módulos de paré que vienen fechos de taller, ensamblándose unos a otros n'obra. Según sía'l so nivel de prefabricación, pueden inclusive montase parés de fachada coles ventanes o la puerta yá instalaes. El material más utilizáu en prefabricación ye'l formigón, anque tamién ta estendíu l'usu de madera, y otros materiales más modernos como'l GRC. Los sistemes d'unión ente los distintos módulos yá vienen incorporaes nes mesmes pieces, de cuenta que suelen ser construcciones de xunta seca.

Les ventayes d'esti métodu moren nun mayor control calidable, al fabricase les pieces en taller, y nun procesu de montaxe bien rápido que nun demanda muncha mano d'obra. Por esti motivu en países industrializaos, onde la mano d'obra ye comparativamente más cara que los materiales, ta ganando popularidá.

Fachada comercial editar

 
Fachada ficticia d'una panadería.

La fachada d'un establecimientu comercial ye la so «tarxeta de visita». La fachada de dalgunos centros comerciales ye'l soporte de diverses aiciones de publicidá, promoción y animación.

La comunicación al traviés d'una fachada comercial basar nel modelu AIDA (atención, interés, deséu y aición). Trátase de que la fachada alantre lo qu'ufierta l'establecimientu nel so interior.[6] L'esterior d'un establecimientu, tienda o centru comercial, ta configuráu pola fachada, los rótulos, la entrada y l'escaparate. Estos cuatro elementos dan a conocer la so personalidá y estilu comercial.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Lajo Pérez, Rosina (1990) Léxicu d'arte. Madrid - España: Akal, páx. 80. ISBN 978-84-460-0924-5.
  2. «Avancen les obres de la «quinta fachada» de la catedral de Málaga». El País.com (14 de febreru de 2008). Consultáu'l 29 de setiembre de 2008.
  3. «Muséu del Vidriu». Archiváu dende l'orixinal, el 23 de payares de 2015. Consultáu'l 2009.
  4. «Muséu del Vidriu». Archiváu dende l'orixinal, el 23 de payares de 2015. Consultáu'l 2009.
  5. 5,0 5,1 Construmática.com. «Fachaes Llixeres Tipo constructivos en fachaes llixeres».
  6. Alonso Leache, Belén (2003). «5. L'esterior del puntu de venta», Animación del puntu de venta, Segunda (correxida), Pozuelo de Alarcón (Madrid, España): Editorial Editex, S.A., páx. 76-87. ISBN 84-9771-177-7.

Enllaces esternos editar