El Gobiernu de la Francia Llibre (francés: Gouvernement de la France Llibre ), o a cencielles Francia Llibre, ye'l nome dau al gobiernu nel exiliu francés fundáu por Charles de Gaulle en 1940, y que tenía la so capital nel exiliu en Londres.

Francia Llibre
(de 1943 a 1943)
gobiernu nel exiliu
Himnu nacional La Marsellesa
Alministración
Capital París
Forma de gobiernu gobiernu nel exiliu
gobiernu provisional
Llingües oficiales francés
Relixón oficial estáu laicu
Miembru de
Xeografía
Más información
france-libre.net
Cambiar los datos en Wikidata

A partir del 13 de xunetu de 1942, la Francia Llibre pasó a ser denomada Gobiernu de la Francia Combatiente (Gouvernement de la France Combattante), o a cencielles Francia Combatiente, pol Comité Nacional Francés, presidíu pol xeneral De Gaulle. Esta nueva denominación marcó l'entamu d'una etapa na que «los grupos que nel interior del país participaben viviegamente na resistencia»[1] xunir cola Francia Llibre, reconociendo oficialmente la so autoridá.[2]

Foi la entidá político y militar que participó na guerra contra l'Alemaña nazi y la Italia fascista. Alliniada como potencia aliada, atraxo a les colonies franceses d'ultramar, utilizó a parte de la flota y de la Lexón estranxera n'aiciones militares contra'l Exa y reorganizó toles armes franceses so la Cruz de Lorena, hasta llograr la victoria y la lliberación de Francia. Nel frente interior unificó a la resistencia francesa.

La fundación de la Francia llibre tuvo llugar el 18 de xunu de 1940, fecha en que'l Xeneral Charles de Gaulle dirixe'l llamamientu a los franceses dende la BBC de Londres pa siguir combatiendo al enemigu so la promesa de la victoria final y la lliberación de Francia, tantu del Gobiernu de Vichy (nesi momentu en procesu de formación) como del invasor alemán.

La derrota de Francia editar

Mientres la Primer Guerra Mundial, onde adquirió'l grau de capitán, Charles de Gaulle decatar de la importancia qu'adquiriríen les unidaes motorizadas nes confrontaciones béliques subsecuentes. Sicasí, mientres el periodu d'enteguerres los gobiernos franceses refalgaron a esti tipu d'equipamientu militar, razón pola cual de Gaulle aportunó ante los sos superiores en que se formaren estes unidaes previendo un próximu conflictu con Alemaña. Finalmente y yá nos prolegómenos de la invasión alemana, conocida como la Batalla de Francia, llogró que se formaren delles unidaes totalmente motorizadas, que fueron puestes sol so mandu. Sicasí, esti llogru atráxo-y gran animosidad nel so contra por otros militares y funcionarios civiles de la Tercer República Francesa. Les unidaes mecanizadas tuvieron un desempeñu sobresaliente mientres la invasión alemana del territoriu francés y retrasaron la meyora xermana, dándo-y a de Gaulle un gran prestíu.

Tanto los altos mandos franceses como los ingleses creyeron que l'enfrentamientu militar con Alemaña sería a partir de les mesmes estratexes y coles mesmes armes que s'utilizaron na Primer Guerra Mundial, lo cual resultó un cálculu falsu, una y bones Alemaña emplegó una fuercia altamente mecanizada tantu nel mar como en tierra y aire, ente que los aliaos francu-ingleses preparar pa una reedición de la guerra de trincheres; nesti sentíu'l baluarte foi la fallida Llinia Maginot.

L'esplegue militar alemán foi contundente al invadir a Francia y anició ente los militares y políticos franceses una serie de midíes que conducieron al armisticiu ente Francia y Alemaña, cola consecuente humildación pa la primera, que nesi momentu yera la segunda superpotencia europea, dempués d'Inglaterra. De Gaulle empeñó tol so poder de persuasión pa evitar l'armisticiu, que significaba l'abolición de la República y de les instituciones democrátiques y la perda de la soberanía del Estáu francés. Pa ello propunxo'l treslláu al exiliu del Gobiernu llexítimu a les colonies, cuantimás a Arxelia, pero l'ánimu derrotista favoreció la postura del Xeneral Philippe Pétain.

L'héroe de la Primer Guerra Mundial, quien abiertamente promovió la firma de la rindición condicionada a qu'Alemaña reconociera a un gobiernu francés autónomu, que resultó nel de Vichy que s'amenorgó al sur de Francia, en cuantes que se reconoció y legitimó el dominiu alemán de la mariña atlántica del país, pasó a dirixir el réxime títere de Vichy. A pesar de lo anterior, el Gobiernu de Vichy foi activu collaborador de les otomíes nazis y sometióse a los dictaos d'Alemaña. L'armisticiu roblóse'l 22 de xunu de 1940.

Naz la Francia Llibre editar

El 17 de xunu de 1940, De Gaulle abandona Francia con una misión ante l'altu mandu británicu pero, nel momentu d'encetar l'avión col cual viaxa a Londres, los acontecimientos yá se bastiaren en favor del armisticiu. L'últimu gobiernu de la Tercer República, presidíu por Paul Reynaud, disponer a apurrir el poder al xeneral Philippe Pétain, qu'encabezaba al grupu de militares que puxaben por un armisticiu con Alemaña. A otru día, namás llegar a Londres, De Gaulle solicita los micrófonos de la BBC pa faer un llamamientu a tolos franceses, animándolos a nun rindise.

Tien De tomase en cuenta que la Francia Llibre foi creación personal del xeneral De Gaulle, contra la frialdá británica y el derrotismu de los sos propios compatriotes, polo que ye posible asumir que la Francia Llibre naz nel momentu que De Gaulle decide formala y dirixila, lo cual asocede'l 18 de xunu de 1940. Per otra parte, el patriotismu del xeneral De Gaulle torgára-y aceptar que la Francia Llibre fora una creación inglesa, como lo diría la propaganda del Gobiernu de Vichy.

La Francia Llibre adoptó por emblema la Cruz de Lorena.

El llamamientu editar

El 18 de xunu a les 6 de la tarde, el xeneral De Gaulle pronunció dende la BBC de Londres l'apasionáu discursu que proclamó la nacencia de la Francia Llibre y ye hasta güei una de les pieces polítiques fundamentales d'esa nación.

El discursu escurre esencialmente nestos términos:

Los xefes que, dende va munchos años, tán a la cabeza del Exércitu francés, formaron un gobiernu." "Esti gobiernu alegando la derrota del nuesu Exércitu, púnxose en contautu col enemigu pa cesar la llucha." "Ye ciertu que fuimos y siguimos tando somorguiaos pola fuercia mecánica terrestre y aérea del enemigu." "Pero ¿díxose la última pallabra? ¿Tien De perdese la esperanza? ¿Ye definitiva la derrota? ¡NON!" "Créanme a mi que-yos falo con conocencia de causa y dígo-yos que nada ta perdíu pa Francia. Los mesmos medios que nos vencieron pueden traer un día la victoria. ¡Porque Francia nun ta sola! ¡Nun ta sola! Tien un vastu imperiu tres ella..." Esta guerra nun ta solo llindada al desdicháu territoriu del nuesu país. Esta guerra nun quedó decidida pola batalla de Francia. Esta guerra ye una guerra mundial. Toles faltes, tolos retrasos, tolos carecimientos, nun torgar qu'esistan nel universu tolos medios pa entartallar un día a los nuesos enemigos. Abrasaos pola fuercia mecánica, vamos poder vencer nel futuru por una fuercia mecánica cimera: va nello'l destín del mundu." "Asoceda lo qu'asoceda, la llapada de la resistencia francesa nun tien d'apagar se y nun se va apagar.

Organización de la Francia Llibre editar

Les Fuercies Franceses Llibres (FFL) editar

Les fuercies de la Francia Llibre conformar a partir de la respuesta al llamamientu del xeneral De Gaulle de los franceses qu'opten por siguir lluchando contra l'Alemaña nazi al llau de los aliaos británicos. Nun primer tiempu les adhesiones son individuales: oficiales, soldaos o simples ciudadanos xunir a De Gaulle. El 28 de xunu de 1940, el primer ministru británicu Winston Churchill reconoz a Charles de Gaulle como "xefe de los franceses que prosiguen cola guerra".

A principios del branu de 1940, numberosos militares franceses atópase en Reinu Xuníu dempués de ser sacupaos tres la batalla de Dunkerque o procediendo del cuerpu espedicionariu de Noruega, pero pocos xunir cola Francia Llibre. La mayoría optaron por ser repatriaos a Francia.[3]

Les fuercies armaes que pasu ente pasu se xunieron cola Francia Llibre recibieron el nome de Fuercies Franceses Llibres (FFL). El 1 de xunetu de 1940 créase una primer lexón terrestre con 1.300 miembros del cuerpu espedicionariu de Noruega y adhesiones bonales: el 15 d'agostu cunta con 2721 homes, ente ellos 123 oficiales. Nel marcu de les FFL, créanse tamién les Forces aériennes françaises llibres (Fuercies aérees Franceses Llibres, FAFL), que cunten con unos 300 aviadores en Gran Bretaña y un centenar l'Oriente Mediu a finales de 1940, y les Forces navales françaises llibres (Fuercies Navales Franceses Llibres, FNFL) que dende'l 15 de xunetu cunten con 882 homes ente los cualos hai 30 oficiales n'activu.[4] L'almirante Émile Muselier ye nomáu comandante de les fuercies navales y comandante provisional de les fuercies aérees.

Per otra parte, el 1 de xunetu de 1940 De Gaulle crea una auténtica rede d'espionaxe y de sabotaxe, el Bureau central de renseignements et d'action (BCRA), que, a les órdenes del coronel Passy, establez nel intre redes clandestines nel territoriu de Francia.

Establecimientu d'una autoridá gubernamental editar

El 7 d'agostu de 1940, por un alcuerdu robláu con De Gaulle,[5] el Reinu Xuníu comprometer a salvaguardar la integridá de toles posesiones franceses y a restaurar íntegramente la independencia de Francia. El gobiernu británicu comprometióse amás a sufragar los costos de caltenimientu de la Francia Llibre, pero De Gaulle aportunó por que eses cantidaes fueren adelantos reembolsables a la fin de la guerra, y non simples donaciones de fondos, que pudieren faer surdir duldes sobre la independencia de la so organización. Tales sumes de dineru fueron efeutivamente pagaes pol gobiernu francés antes de rematar la guerra.

Ello ye que l'arriendu de los buques mercantes franceses a los servicios británicos, los ingresos de la flota pesquera qu'afaenaba frente a les mariñes del País de Gales, y la venta de los bienes producíos nos territorios coloniales que s'aliaron cola Francia Llibre, dexaron alimentar les caxes de la organización de la Francia Llibre.[6] De Gaulle siempres foi bien estrictu sobre estes cuestiones de principios, y inclusive nun despintó la so pública disconformidá con delles decisiones del gobiernu británicu, en tantu yera consciente que la propaganda de la Francia de Vichy (dirixida por axentes de la Gestapo) trataba d'amosar a De Gaulle y los sos siguidores como vulgares aventureros al serviciu de los intereses del Reinu Xuníu.

El xeneral De Gaulle crea rápido unes instituciones que demuestren que la Francia Llibre nun dependería namái del so poder personal. Con René Cassin, De Gaulle establez les bases xurídiques del so gobiernu nun boletín oficial, el Bulletin officiel des Forces françaises llibres, que se publicar per primer vegada'l 15 d'agostu de 1940, esclariando la "provisionalidad" de la so alministración hasta que Francia quede llibre d'ocupación enemiga. A partir de xineru de 1941, el Journal officiel de la France llibre publicó mensualmente en Londres les lleis y decretos que definíen la organización de la Francia Llibre.

Ocupación del Imperiu Colonial Francés editar

 
Félix Éboué, gobernador del África Ecuatorial Francesa, da la bienvenida a Charles de Gaulle en 1940.

Francia caltenía un vastu imperiu colonial na fecha del armisticiu col Tercer Reich y dende los primeros momentos De Gaulle alvirtió que l'esfuerciu de guerra de la Francia Llibre tendría de ganar l'adhesión de los territorios coloniales entá alloñaos de la ocupación alemana. Sicasí, esti plan enzancar nos primeros momentos cuando tolos territorios coloniales cercanos a la metrópolis (les colonies del Norte d'África y Oriente Mediu) manifestaben la so obediencia al réxime de Vichy.

La base territorial de la Francia Llibre nos sos entamos tuvo de sofitase na adhesión al movimientu d'otros territorios coloniales, anque éstos yeren los más alloñaos del teatru européu de la guerra. Asina, los establecimientos franceses na India fueron los primeres en xunise, en xunetu de 1940, siguíos de les Nueves Hébrides, la Polinesia Francesa y Nueva Caledonia.[7] Félix Éboué, gobernador del Chad, xunir a la Francia Llibre'l 26 d'agostu de 1940. Les colonies franceses confieren asina a la Francia Llibre una dimensión estatal y non yá militar. Sicasí, el África Occidental Francesa aguantar y permanez nel bandu del gobiernu de Vichy tres el fracasu de la batalla de Dakar.

Una rápida campaña militar de la Francia Llibre, dirixida pol xeneral Georges Catroux, ataca'l Africa Ecuatorial Francesa a entamos d'ochobre de 1940 y en poques selmanes llogra l'adhesión de tola colonia. Esti golpe de mano estiende la so influencia a la colonia francesa del Camerún, que tamién se xune a la Francia Llibre. De Gaulle treslládase entós a Brazzaville (actual República del Congo) onde crea, el 27 d'ochobre, el Conseil de défense de l'Empire (Conseyu de Defensa del Imperiu), l'órganu de decisión de la Francia Llibre.

Los sos primeros miembros fueron el xeneral Catroux, el vicealmirante Muselier, el xeneral De Larminat, Félix Éboué (gobernador del Chad), el gobernador Sautot, el médicu xeneral Cisé, René Cassin, el capitán de navío d'Argenlieu,[8] y el coronel Philippe Leclerc. En payares de 1940, tres la batalla del Gabón, ésti territoriu pasa a formar parte de Francia Llibre.

El 16 de payares, De Gaulle publica nel Journal Officiel de la France llibre, en Brazzaville (convertida en capital oficial de la Francia Llibre, anque l'alministración del movimientu entá se topaba en Londres), una declaración oficial na qu'impugna la constitucionalidá y la llexitimidá del réxime de Vichy. El boletín oficial de la Francia Llibre publicó de siguío una serie d'ordenances y decretos qu'invalidaben les lleis d'esclusión de Pétain.

Estes iniciatives agafaron a Winston Churchill, al que nun prestaba la instauración d'un nuevu poder francés que devasaba llargamente'l marcu inicial d'una simple unión de voluntarios militares, siendo que nel Reinu Xuníu entá había oposición a considerar a la Francia Llibre como'l gobiernu llexítimu de Francia en tantu nin De Gaulle nin los sos siguidores teníen títulos formales pa considerase a sigo mesmos como un gobiernu. Los gobiernos exiliaos instalaos en suelu británicu (como los de Polonia, Checoslovaquia, Países Baxos, Bélxica o Noruega) solíen tar formaos por quien, al momentu de la invasión nazi, yeren gobernantes llexítimos de dichos países, situación que nun asocedía con De Gaulle: ésti tenía apenes el mandu d'una división de tanques al momentu de fuxir de los alemanes, y nenguna autoridá del anterior Gobiernu francés secundára-y.

Dempués de l'adopción de la Carta del Atlánticu por Churchill y Roosevelt, que proclamaba'l derechu d'autodeterminación de los pueblos, De Gaulle tomólos ce por be y creó finalmente en Londres un verdaderu gobiernu de la Francia Llibre, integrando ellí a xefes de la Resistencia Francesa que se llograren fugar al Reinu Xuníu, incluyendo dirixentes de sindicatos, partíos políticos y gremios profesionales, ganando asina un calter más representativu de la sociedá francesa opuesta al nazismu. Esti conxuntu tomó'l nome de Comité national français (Comité Nacional Francés) y foi establecíu'l 24 de setiembre de 1941. De Gaulle repitió entós la provisionalidad d'esti Comité, en tantu celebraríense eleiciones cuando Francia fuera lliberada, mientres yera imposible cuntar coles autoridaes llexítimes franceses, pos éstes apautaren la rindición ante l'Alemaña nazi.

La fusión de 1943 editar

 
Los xenerales De Gaulle y Giraud estrechar la mano delantre de Roosevelt y Churchill, na conferencia de Casablanca del 14 de xineru de 1943.

Finalmente, el 3 de xunu de 1943, el Comité national français de Londres y el mandu civil y militar d'Arxel, a les órdenes del xeneral Giraud, fundir pa formar el Comité français de la Libération nationale (CFLN) (Comité Francés de la Lliberación Nacional). Con sede n'Arxel, De Gaulle y Giraud asumieron conxuntamente la so presidencia.

A partir del 1 d'agostu de 1943, les tropes franceses del xeneral Giraud del África del Norte (Marruecos, Arxelia y Túnez) fundir coles Fuercies Franceses Llibres pa conformar el Armée française de la Libération (Exércitu Francés de Lliberación).

Nel llinguaxe común, los términos "Francia Llibre" y "Fuercies Franceses Llibres" empléguense de cutiu pa referise al mandu políticu y a les fuercies militares de Francia que llucharon al llau de los aliaos hasta'l final de la Segunda Guerra Mundial. La primer denominación dexó sicasí d'esistir en 1942 y la segunda en 1943, y nun esisten pruebes documentales de la dómina que demuestren que se siguieren emplegando oficialmente.

Notes y referencies editar

  1. Journal officiel de la France Combattante, númberu 9
  2. De la France Llibre à la France Combattante, Fondation de la France Llibre, france-llibre.net, consultáu'l 17 de payares de 2010 (en francés).
  3. Jean-Louis Crémieux-Brilhac, La France Llibre, en La France des années noires, tomu 1, Editions du Seuil, 1993. Reedición coleición Points-Histoire, 2000, páxs. 195-197.
  4. Jean-Louis Crémieux-Brilhac, La France llibre, Gallimard, 1996, páxs. 86-88 y 91-95.
  5. René Cassin, L'accord Churchill-de Gaulle, Revue de la France Llibre, n° 29, xunu de 1950.
  6. Jacques Bauche, L'histoire financière de la France Llibre (Historia financiera de la Francia Llibre), Revue de la France Llibre, n° 232, tercer trimestre de 1980.
  7. -y ralliement à la France Llibre des colonies du Pacifique (L'adhesión de les colonies del Pacíficu a Francia Llibre), Journal de la société des océanistes, añu 1945.
  8. Georges Thierry d'Argenlieu en ordredelaliberation.fr (en francés)

Ver tamién editar