Galicia

comunidá autónoma d'España
(Redirixío dende Galiza)

Galicia[2] (en gallegu, tamién Galiza) ye una Comunidá Autónoma con estatutu de "nacionalidá histórica" como marca la Constitución española y el so Estatutu d'Autonomía (ver Estatutu de Galicia) dientro del Reinu d'España y allugada al noroeste de la Península Ibérica. Llenda al este con Asturies y Castiella y Lleón, al oeste col Océanu Atlánticu, al norte col Mar Cantábricu) y al sur con Portugal.

Galicia
Bandera de Galicia Escudu de Galicia
Alministración
País España
ISO 3166-2 ES-GA
Tipu d'entidá comunidá autónoma
Capital Santiago de Compostela
Presidente de la Xunta de Galicia Alfonso Rueda
Nome oficial Galicia (gl)
Galicia (es)
Nome llocal Galicia (gl)
Galicia (es)
Llingües oficiales gallegu
castellanu
División
Xeografía
Coordenaes 42°48′N 7°54′W / 42.8°N 7.9°O / 42.8; -7.9
Superficie 29574 km²
Llenda con Principáu d'Asturies, Castiella y Lleón y Región Norte (es) Traducir
Puntu más altu Peña Trevinca (es) Traducir
Demografía
Población 2 695 645 hab. (2021)
Densidá 91,15 hab/km²
Xentiliciu gallega (femenín singular)
Representación parllamentaria
Congresu 25 escaños
Senáu 16 escaños
Más información
Estatutu d'autonomía 28 d'abril de 1981
Estaya horaria UTC+01:00 y UTC+02:00
Dominiu d'Internet .gal
Fundación 28 abril 1981
Cambiar los datos en Wikidata

Tien como llingües oficiales el gallegu, perteneciente al troncu galaico-portugués, y el castellanu, que ye oficial en tol Estáu.

A Galicia pertencen l'archipiélagu de les Islles Cíes (formáu poles islles del Faro, de Monteagudo y de San Martiño), l'archipiélagu d'Ons (formáu pola islla d'Ons y la islla d'Onza), o archipiélagu de Sálvora (formáu poles islles de Sálvora, Vionta y les Sagres), asina como otres islles como Cortegada, Arousa, les islles Sisargas o les Malveiras; les más d'elles pertenecen al Parque Nacional de les Islles Atlántiques.

Galicia tien el so aniciu cultural na cultura megalítica de la fachada atlántica europea y na cultura castrexa. Los primeros pobladores de Galicia foron los nativos oestrimnios y otros pueblos d'orixe indoeuropéu. La fusión d'estos pueblos nel noroeste peninsular dará llugar a la cultura de los castros ente'l macizu galaicu y el ríu Dueru, cultura na que dexaron la so impronta tamién los romanos.

Dimpués, Galicia será invadida por delles foleaes xermániques. Nun primer momentu los Suevos fadrán de Galicia'l primer Reinu independiente d'Europa, posteriormente esti reinu será anexonáu polos Visigodos. Galicia recibirá tamién nel trescursu de la so historia a viquingos, bretones y musulmanes. Cola llegada de los musulmanes a la Península Ibérica, dos ciudaes gallegues sedrán atacaes: Santiago de Compostela y Lugo. El repartu del antiguu reinu visigodu, que se fai ente árabes, sirios y bérberes, dá-y a estos últimos la estaya noroeste. Les condiciones climátiques incomoden a esti pueblu, procedente del Magreb, asina que deciden nun asentase. Galicia igual qu'otros territorios de la Península Ibérica tamién llegaría a tener en delles ciudaes una comunidá xudía importante, principalmente na zona de Rivadavia y Ourense. Tamién cueye destacar na cultura gallega la influyencia cultural llegada dende América Llatina, dende les Islles Britániques y dende'l centru d'Europa gracies al Camín de Santiago.

La cultura gallega, entós, ye frutu de la fusión d'elementos culturales allegaos por mui estremaos pueblos que s'afincaren en Galicia al llargo de la so historia.

Tien unos 2,8 millones d'habitantes (2002) con una distribución poblacional qu'aglomera la mayor parte de la franxa ente Ferrol y Vigo. Santiago de Compostela ye la capital con un estatutu especial, dientro de la provincia d'A Coruña.

Xeografía editar

Galicia divídese en cuatru provincies:

A Galicia pertenecen l'archipiélagu de les islles Cíes (formáu pola islla de O Faro, islla de Monteagudo y la islla de San Martiño), l'archipiélagu d'Ons (formáu pola islla d'Ons y la d'Onza), l'archipiélagu de Sálvora (formáu poles islles de Sálvora, Vionta y Sagres), así como otres islles como Cortegada, A Arousa, les Sisargas, o Malveiras; la mayor parte d'elles pertenecen al Parque nacional de les Islles Atlántiques.

Denominación editar

Na Antigüedá los griegos llamábenla "Kallaikia" (καλλαικια) y a los sos habitantes "kallaikoi" (καλλαικoι), que yera'l nome con que los habitantes de la cultura castrexa coñocíense a sí mesmos. El topónimu evolucionó a Gallaecia baxo alministración romana. Na época medieval costiruyóse como reinu independiente, col nome de "Reinu de Galicia" formando parte integrante más sero del Reinu de Lleón, pese a caltener el so calter de reinu (Reinu de Galicia) hasta l'arrivada del absolutismu nel sieglu XIX, momentu nel que se criaron les provincies gallegues d'anguaño y crióse como tal la corona española, xunciendo les estremaes corones de "les españes", que'l monarca poseyía. Nel periodu transicional ente la Edá Antigua y la Edá Media, Galicia foi llamada ocasionalmente Suevia por mor a qu'esti territorio foi'l noyu nel que s'afincaren les etnies invasores de los xermanos suevos (o suavos).

El topónimu «Galiza» editar

El términu Galiza ye un topónimu históricu emplegáu na Edá Media en gallegu. Anque, esti desavezó en pro de Galicia (que se caltuvo como'l topónimu oficial), el más habitual tanto en gallegu como en castellán, asina lu recueye l'Estatutu d'autonomía de Galicia), siendo esti terminu recuperáu dende ámbitos culturales nel s.XIX, como se reflexa nel "Sempre en Galiza" del escritor en llingua gallega Alfonso Daniel Rodríguez Castelao. Galiza ye tamién el topónimu únicu pa Galicia pa los reintegracionistes, una corriente llingüística ya ideolóxica minoritaria y tamién el toponimu usáu pol nacionalismu gallegu.

Tres l'aprobación por parte de la Real Academia Gallega de la normativa de la concordia en 2003, Galiza foi aceutáu tamién como un topónimu en gallegu. Esisten postures que defenden que Galiza ye tamién un topónimu oficial, ya que dao que la Llei de Normalización Llingüística gallega establez que los topónimos oficiales sedrán los topónimos en gallegu, y que Galiza fora reconocida como topónimu correutu en gallegu, ye yá de fechu un topónimu oficial, al mesmu nivel que Galicia. Sicasí, les denominaciones de les comunidaes autónomes nun defínense per aciu de lleis de rangu autonómicu, sinón al tresvel de lleis orgániques (los estatutos d'autonomía), que deben ser aprobaes poles Cortes Xenerales españoles (la Constitución española determina, nel so artículu 147.2, que «Los Estatutos d'autonomía deberán contener ... la denominación de la Comunidá que meyor correspuenda a la so identidá histórica»), polo que, en tanto que nun se reforme l'Estatutu d'Autonomía de Galicia y éste incluya esplícitamente esta denominación, el topónimu Galiza nun designa oficialmente a la comunidá autónoma de Galicia, en nengún idioma (adicionalmente, el propiu testu de la reforma normativa establez una distinción ente dambos topónimos, aludiendo únicamente como oficial a Galicia: «Caltiénese Galicia como voz llexítima gallega, denominación oficial del país y forma mayoritaria en la expresión oral y escrita moderna. Galiza se considera tamién una forma llexítimamente gallega, ampliamente documentada na época medieval, que foi alitada nel gallego contemporaniu»).

Economía editar

Galicia ye una tierra de contrastes económicos. Mientres la costa oeste, sede de los mayores noyos de población, y tamién de les industries manufactureres y de derivaos de la pesca, ye abondosa y incrementa la so población, la zona rural de les provincies d'Ourense y Lugo basa la mayoría de la so economía na agricultura tradicional, asentada nel minifundiu, o pequeñes esplotaciones agrícoles y/o ganderes. La medría del turismu, aprovechamientu forestal sostenible y agricultura orgánica y natural, asina como esplotaciones ganderes de ciertu tamañu tán aumentando les posibilidaes de la economía gallega.

Aséntense en Galicia poques grandes industries. Cueye cuntar ente elles cola planta d'Aluminiu que la multinacional Alcoa tien en San Cibrao, la industria manufactureres d'automóviles de la tamién multinacional Citroën en Vigo, la mina y les centrales térmiques y de ciclu combináu d'Endesa d'As Pontes de García Rodríguez, la refinería de La Coruña o los astilleros de Ferrol y Vigo, con desigual suerte y en procesu de reconversión cuasi de cutio na so mayoría de magar los años 80. Nos años 90 una industria gallega tase a desenrollar de xeitu internacional, la manufauturera téstil Zara, con sede n'Arteixo.

Les industries manufactureres de productos agrícoles tán en plenu retrocesu, cayendo en manes foriates les industries de derivaos llactios y otres sufriendo una reestructuración, como-y pasó a l'antigua industria estatal 'FRIGSA' ('Frigoríficos Industriales de Galicia') qu'acabó siendo desmantelada y tratando d'ocupar el so llugar una riestra d'empreses munncho más pequeñes.

La pesca, na que tradicionalmente Galicia ye una potencia, vien mermando'l númberu de captures dende va años tanto pol desaniciu de les pesqueríes tradicionales como poles condiciones polítiques d'acesu a les mesmes. Tase entamando a desenrollar los cultivos marinos, dellos siguiendo la llinia tradicional de les moxoneríes (qu'inda güei representen la mayoría del valir d'especies cultivaes) o les cetaries.

La agricultura y gandeiría pasaron nuna xeneración de ser practicamente de subsistencia a ser de comercialización, y siguen a sufrir cámbeos debido al impautu de la incorporación na XE y a les condiciones d'entrada. El númberu d'explotaciones agraries ta cayendo rapidamente, asina como se ta concentrando la cuota llechera, por citar dos indicadores.

El turismu, de desarrollu més tardío que n'otres zones de la península, representa güei en día una importante fonte d'ingresos, cola peculiaridá de que se concentren na costa (principalmente nes Ríes Baxes) y Santiago. Durante l'añu 2007 Galicia recibió 5,7 millones de turistes, un 8% más que nel añu 2006[5], y un 11% més que nel 2005 y 2004. El turismu supón el 12 por cientu del Productu Interior Brutu (PIB) gallegu y emplega un 12 ó 13 por ciento de los trabayadores. La cuarta parte de los turistas que visiten Galicia proceden d'otres partes de Galicia, el restu procede de Madrid y Cataluña, seguidos por castellano-lleoneses, andaluces, vascos y asturianos. Durante'l 2007 1,2 millones de turistes estranxeros visitaron Galicia, frente al 25% que lo fizo nel 2005[6], ente ellos destacaron los portugueses, alemanes, británicos, italianos y franceses y, d'ente los procedentes d'América, los más numberosos foron arxentinos, venezolanos y estauxunidenses.

La balanza exterior gallega tien signu positivu, obteniendo 600 millones de euros de superávit nel añu 2002. Los principales socios comerciales de Galicia atópense na Unión Europea.

Cuasi la mitá de los emplegos en Galicia tán dedicaos al sector servicios (582.000 persones d'un total de 1.072.000 trabayadores, (2002)), seguido pola industria (más de doscientos mil), y agricultura y construción con aproximao la mesma cantidá de trabayadores. Curiosamente, ye nel sector agrariu onde ye menor la tasa de paru: 2,9%, tando nel sector terciariu nel 9%.

Bibliografía editar

  • Coleición de Cantigas da Mahía, de Luis Tobío Campos, editorial O Castro, añu 1880.
  • O Galiciano. Paróla Gallega publicada todol-os días 1, 8, 15 e 23. Nᵘ 105, del 15 d'ochobre 1886.

Referencies editar

Enllaces esternos editar