George Buchanan (1 de febreru de 1506 (greg.)Killearn (es) Traducir – 28 de setiembre de 1582 (greg.)Edimburgu) foi un humanista escocés. Nació en febreru de 1506. El so padre, el menor d'una antigua familia y posesor d'una granxa na parroquia de Killearn, Stirlingshire, morrió nueva, dexando a la so vilba y fíos na probeza.

George Buchanan
miembru del Parllamentu d'Escocia


Director of Chancery (en) Traducir


Keeper of the Privy Seal of Scotland (en) Traducir

Vida
Nacimientu Killearn (es) Traducir1 de febreru de 1506 (greg.)[1]
Nacionalidá Bandera d'Escocia Escocia
Llingua materna escocés
inglés
Muerte Edimburgu[2]28 de setiembre de 1582 (greg.)[3] (76 años)
Sepultura Cementerio Greyfriars (es) Traducir
Familia
Padre Thomas Buchanan
Madre Agnes Heriot
Estudios
Estudios Universidá de Saint Andrews
Universidá de París
Llingües falaes llatín[3]
escocés
inglés[4]
Alumnu de John Mair (es) Traducir
Profesor de Michel de Montaigne
Jacques Pelletier du Mans (es) Traducir
Rémy Belleau (es) Traducir
María I d'Escocia
Xacobu I d'Inglaterra y VI d'Escocia
Oficiu llingüista, poeta, historiador, traductor, dramaturgu, escritor, filósofupreceptor (es) Traducir
Emplegadores College of Guienne (en) Traducir
Universidá de Saint Andrews
Trabayos destacaos De jure regni apud Scotos (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

En 1520 el so tíu, James Heriot, unvió-y a la Universidá de París, onde, como rellató nuna esquisa autobiográfica, dedicar a la poesía «en parte por prestar, en parte por obligación». En 1522 el so tíu morrió, y Buchanan, que nun podía siguir ensin recursos en París, tornó a Escocia. Dempués de recuperase d'una grave enfermedá, xunir a les unidaes auxiliares franceses que fueren traíes por John Stewart, duque d'Albany, pa participar nuna fracasada incursión n'Inglaterra.

Al añu siguiente ingresó na Universidá de Sant Andrews, onde se graduó como Bachelor of Arts en 1525. Allegara p'atender les clases de lóxica de John Major y cuando ésti treslladóse a París, siguir. En 1528 graduóse en París y al añu siguiente foi nomáu profesor de la Universidá de Sainte-Barbe. En 1529 foi escoyíu procurador de la "Nación Alemana" na Universidá de París siendo reelixíu en cuatro causes. Dimitió en 1531, pasando a ser profesor particular de Gilbert Kennedy, con quien volvió a Escocia.

Asumió la posición d'Erasmu de Rotterdam frente la la ilesia católica y, anque nun negó la doctrina vaticana, si que se sintió llibre de criticala. Dirixó sarcásticos poemes contra los franciscanos y la vida monástica polo xeneral. Esta actitú nun ofendió a Xacobu V d'Escocia que lo contrato como profesor particular pa unu de los sos fíos naturales, James Stewart.

Nestes circunstancies escribió los poemes Palinodia y Franciscanus et Fratres, y, anque fueron inéditos mientres munchos años, l'autor afiguró'l so iñerizu a la orde franciscana y a los sos defensores. En 1539 hubo una gran persecución contra los luteranos y arrestaron a Buchanan ente otros. Consiguió escapar y abellugase en Londres, pa colar dempués a Paris. Equí, sicasí, atopó al so enemigu, el cardenal David Beaton, que moraba na capital francesa como embaxador. Col sofitu d'André de Gouvea treslladóse a Burdeos, onde consiguió un puestu como profesor de llatín.

En Burdeos realizaría dalgunos de los sos meyores trabayos: les traducciones de Medea y Alcestis, y terminó dos obres dramátiques, Jephthes (Votum sive) y Baptistes (Llevantu sive). L'escritor y pensador renacentista Michel de Montaigne foi alumnu de Buchanan en Burdeos y actuaba nes sos traxedies. Montaigne clasificó a Buchanan na so obra De Presumption xunto a los principales poetes llatinos de la dómina como Aurta, Theodore Beza, Michel de L'Hospital, Montdoré y Turnebus. Equí Buchanan trabó una fuerte amistá con Julius Caesar Scaliger.

En 1542 o 1543 volvió a París, y en 1544 foi designáu rexente na universidá de Cardinal Le Moine. Ente los sos colegues atopaben los renombraos Muretus y Adrianus Turnebus.

George Buchanan.

En 1547, xunto a otros humanistes franceses y portugueses, foi convidáu a la Universidá de Coímbra. El matemáticu francés Elie Vinet y el historiador portugués, Jeronimo de Osorio, taben ente los sos colegues, toos baxu la proteición y amparu de Xuan I de Portugal. Sicasí, la muerte del so principal valedor, André de Gouveá, pudo lleva-y a quedar en desamparu y esplicar, según los sos biógrafos, la creación d'una comisión d'investigación pola Inquisición en 1549 onde s'esaminó la obra de Buchanan. Acusar de práutiques protestantes y judáicas. Buchanan defender con capacidá, valor y franqueza, almitiendo que dalgunos de los cargos yeren verdaderos. En xunu de 1551 condergar, siendo encarceláu nel monesteriu del Sao Bento en Lisboa. Equí obligar qu'escuchar edificantes discursos de los monxos. Nos sos ratos d'ociu empezó a traducir los salmos al versu llatín. Dempués de siete meses poner en llibertá, a condición de que permaneciera en Lisboa, hasta que terminó de cumplir la pena en 1552.

Lliberáu, Buchanan coló darréu pa Inglaterra, pero llueu recaló en París, onde lo designaron rexente na Universidá de Boncourt, onde permaneció dos años. Dempués aceptó ser profesor particular de Marechal de Brissac. Foi nesta dómina cuando se produció en Buchanan un acercamientu al calvinismu.

En 1560 o 1561 volvió a Escocia, y n'abril de 1562 atopar instaláu como profesor particular de la nueva reina María I d'Escocia. Foi nesti momentu cuando Buchanan abrazó abiertamente'l protestantismu y en 1566 foi designáu como direutor del St Leonard's College. La so situación económica yera próspera al recibir les rentes d'una abadía que la reina otorgára-y como señoríu. La so proximidá a la corona y los sos escritos convirtiéron-y un una persona influyente y de gran prestíu, llegando a ocupar puestos de relevancia na alministración.

Buchanan acompañó a James Stewart, rexente, a Inglaterra, y la so Detectio (publicáu en 1572) destinar a les comisiones celebraes nel Palaciu de Westminster. En 1570, dempués del asesinatu de James Stewart, designar unu de los tutores del rei Jaíme VI.

Coles mesmes que cumplía les funciones de preceptor, foi Guardián del Sellu Priváu d'Escocia y miembru del Parllamentu, al paecer hasta la so muerte'l 28 de setiembre de 1582.

Ente les sos obres, destacó'l tratáu De jure regni, publicáu en 1579. Nesti trabayu, compuestu so la forma de diálogu y que'l so destín yera afitar los principios políticos na educación de los sos alumnos, Buchanan sostién la doctrina del poder real absolutu pero llindáu al cumplimientu de los fines pa los que foi confiáu por Dios al monarca, que nun ye otru que'l bien de la comunidá. Asina xustifica la resistencia de los gobernaos cuando'l poder real estremar del cumplimientu de les sos obligaciones. Esta posición na que consideraba xusta la resistencia a la tiranía, llevó a la condena de la obra nel Parllamentu en 1584 y 1664, siendo quemaos exemplares nun actu simbólicu de purificación na Universidá d'Oxford en 1683.

La so segunda gran obra foi una historia d'Escocia, Rerum Scoticarum Historia, terminada poco enantes la so muerte y publicada en 1582.

Buchanan ye consideráu unu de los eruditos más grandes d'Escocia. Yera un maestru nel llatín, qu'usaba como si fuera la so llingua materna. El so estilu nun ye comparable a la frialdá de nengún autor clásicu, sinón que tien una frescura y elasticidá propies. Pero amás Buchanan tenía una gran capacidá poética y un pensamientu de gran orixinalidá. Amás de los trabayos nomaos, Buchanan escribió en prosa Chamaeleon, impresa per vegada primera en 1711; una traducción llatina de la gramática de Linacre (París, 1533); Libellus de Prosodia (Edimburgu, 1640), ente otres.

Referencies editar

  1. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. 3,0 3,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. Identificador CONOR.SI: 298246499. Afirmao en: CONOR.SI.

Enllaces esternos editar