Gilena

conceyu de la provincia de Sevilla (España)

Gilena ye un conceyu español de la provincia de Sevilla, Andalucía. En 2016 cuntaba con 3.825 habitantes. La so estensión superficial ye de 52 km² y tien una densidá de 77,46 hab/km². Los sos coordenaes xeográfiques son 37º 15' N, 4º 54' O. Asítiase a una altitú de 465 metros y a 104 quilómetros de la capital de provincia, Sevilla.

Gilena
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Sevilla
Tipu d'entidá conceyu d'España
Nome oficial Gilena (es)[1]
Códigu postal 41565
Xeografía
Coordenaes 37°15′05″N 4°54′49″W / 37.251388888889°N 4.9136111111111°O / 37.251388888889; -4.9136111111111
Gilena alcuéntrase n'España
Gilena
Gilena
Gilena (España)
Superficie 51 km²
Altitú 465 m
Llenda con Aguadulce, Estepa, Pedrera y Osuna
Demografía
Población 3686 hab. (2023)
- 1866 homes (2019)

- 1861 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.19% de provincia de Sevilla
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 72,27 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata
Términu municipal de Gilena al respective de la provincia de Sevilla.

Gobiernu llocal editar

Nes primeres eleiciones llocales (1979) tres la muerte del dictador Franco, en Gilena ganó'l brazu políticu del Sindicatu d'Obreros del Campu. Asina, gobierna hasta 1983 la Candidatura Unitaria de Trabayadores con 58,7% de los votos (1.073) y 7 conceyales, frente al 41,3% (755) que llogró la UCD. L'alcalde, de nuevu un xornaleru dende la II República, foi Juan Antonio Morillas "Piquito". Güei día, esiste una cai nel so honor.

Nes eleiciones llocales de 1983, apruz el PSOE y gana la mayoría absoluta con un 56,6% (1.169 votos) y 7 conceyales. La CUT pasa a segundu llugar col 31,38% (652 votos) y 3 conceyales, y a lo último, Alianza Popular llogra un conceyal col 12,37% de los votos (257). El nuevu alcalde Paco Joya, revalidaría delles llexislatures y xunto al siguiente alcalde, Pepe Reina, protagonicen y revaliden consecutivos gobiernos del PSOE mientres 24 años y hasta 2007. Nes eleiciones de 1995, el PSOE pierde la mayoría absoluta, llogrando 4 conceyales con 1.211 votos (48,4%). La CUT, agora baxu IX-LV-CA, llogra tamién 4 conceyales con 1.021 votos (40,81%), y per primer vegada y postrera hasta'l día de güei, llogra 1 conceyal el PP con 238 votos (9,51%).

En 2007, de 11 conceyales, IX-LV-CA llogra la mayoría absoluta de 6 con 1.353 votos (50,92%), frente a los 5 conceyales del PSOE que-y otorguen los 1.114 votos (41,93%). Pepe Joya sería'l nuevu alcalde mientres dos legislatura y hasta 2015, añu nel que decide nun presentase, y dar pasu a un nuevu candidatu.

Nes últimes eleiciones de 2015, IX-LV-CA agora IX-CUT, pierde la mayoría absoluta al apaecer na escena política Alternativa por Gilena. AxG per primer vegada en Gilena presenta la fórmula de non d'un partíu políticu, sinón una agrupación d'electores que surde en setiembre de 2014. De calter asambleariu ya independiente, dalgunos de los sos representantes tán venceyaos al Sindicatu Andaluz de Trabayadores/as-SOC y a Podemos-Andalucía.

El PSOE-A resulta ser el partíu más votáu con 1.056 votos (43,69%) y 5 conceyales, pero nun llogra la mayoría absoluta quedando fuera del gobiernu llocal hasta güei. IX-CUT con 705 votos y 3 conceyales, xunto a AxG con 532 (22,01%) y otros 3 conceyales, apauten un alcuerdu de gobernabilidad y del qu'Emilio Gómez (IX-CUT) ye escoyíu alcalde y Pablo González (AxG) primer teniente d'alcalde.

Historia editar

Pola so situación xeográfica, peles sos tierres pasaron toles civilizaciones qu'habitaron na Península Ibérica. Toos ellos dexaron restos d'ocupación, dende'l Calcolíticu, los ibéricos, los romanos, los visigodos y los musulmanes.

 
Vista de Gilena dende los Xardinos de Blas Infante

En 1985 afayóse una sepultura calcolítica del tipu "Cueva Artificial", compuesta por una cámara central, cuatro nichos y un corredor gradiáu, na que s'atoparon vasos, puntes de fleches de piedra, ídolos, adornos, etc. De la mesma dómina tamién apaecieron restos na zona conocida como "Los Corralones", dientro del cascu urbanu, al faer cimientos nuevos pa un edificiu.

Tamién se topen xacimientos del final de la Edá del Bronce, nes zones denominaes "Cuetu Gordu" y la "Acebuchoza". Del periodu d'ocupación ibéricu, nes paraxes conocíes como "Los Cortixos Vieyos", "Los Villares" y "Cuetu del Güevu". Distintos estudios,realizaos por investigadores contemporáneos coinciden en señalar que nesta zona tuvo la ciudá ibérica de "Ilse", fundada nel sieglu I antes de Xesucristu.

De la dómina romana, tópense restos en doce yacimientos distintos ente los que vamos ver restos de muralles, torrexones y termes, como na zona de "Los Argamazones", na qu'apaecieron restos d'un edificiu termal. A los qu'hai qu'añader el "Cuetu de la Graya", "Les Beates", "Campanariu" ente otres. Nestes tierres tamién asocedió una de les batalles que se llibraron ente les lexones del César y Pompeyo, fechu históricu que recueye l'escudu del pueblu. De la dómina de los visigodos na zones de les "Les Lucenillas", "Los Villares", "Aparicio", etc. Y de los árabes na paraxa de "Les Lucenillas", "Campanariu", "Los Villares", etc.

En dómina musulmana, atendiendo a escritores contemporáneos árabes, el pueblu llegó a tener nome propiu, l'únicu hasta agora documentáu, y foi'l de Qaryat – Yilyana, cerca de Hins Istabba (el castiellu d'Estepa). Apaez en dellos llibros de xeógrafos de los sieglos XII y XIII. Qaryat puede traducise como alquería, qu'entós yera una entidá menor de población rural, pertenecía al distritu (iqlim) d'Estepa y a la cora (provincia) unes vegaes d'Écija y otres de Rayya (Málaga); y de la pallabra árabe Yilyana, que puede significar “tierra de mazanes”, deriva'l nome actual de Gilena.

De les agües del "Güeyu de Gilena" utilizábase la so enerxía hidráulica pa mover los molinos de farina que construyeron los árabes a lo llargo de la ribera. Una vegada conquistada la zona polos cristianos, estes tierres pasen a la Orde de Santiago, siendo bien acobiciaos los molinos y güertes de Gilena polos alcaldes y comendadores pa los sos mayoralgos. Sicasí, ye nel sieglu XVII cuando realmente aníciase'l nucleu de población que llega a los nuesos díes. Al constituyise'l Marquesáu d'Estepa, na dómina del reináu de Felipe II, Gilena pasa a formar parte d'este hasta 1837, fecha en que s'eslleen los señoríos xurisdiccionales. Tamién mientres el mesmu periodu pasa a formar parte de la Vicaría d'Estepa, institución que dependía direutamente del Papa.

La proclamación de la II República en Gilena ye celebrada con un cortexu hasta'l conceyu (onde van ser estrozaos les semeyes del monarca Alfonso XIII), cola izada de la bandera tricolor y con discursos de miembros del Partíu Socialista Obreru Español.

Poco dempués, el 9 d'ochobre d'esi mesmu añu, van producise los tráxicos sucesos de Gilena, onde van morrer cinco xornaleros gilenenses y el cabu de la Guardia Civil d'Aguadulce.

 
Fachada del edificiu actual qu'alluga la coleición

En xunu de 2008, tres l'aprobación en plenu, pasa a formar parte de la Rede de Conceyos pola Tercer República. La votación foi aprobada polos conceyales d'Izquierda Xunida-Los Verdes-Convocatoria per Andalucía, ente que el PSOE-A abstúvose. [1]

El 7 d'avientu de 2009 inaugúrase la Coleición Museográfica d'Arte y Historia de Gilena, destinada a esplicar de manera didáctica la obra artística del pintor local Francisco Maireles Vela, y a recoyer la evolución históricu-cultural de la llocalidá.

Fiestes editar

 
Candelarias de Gilena

La Fiesta de la Candelaria celebrar en Gilena la nueche del 2 de febreru, n'honor a la Virxe de les Candelarias. La tradición d'orixe desconocíu, empecípiase los díes previos mientres los cualos los neños "acarreten" lleña y muebles vieyos. De normal la candela axunta a los vecinos d'una mesma cai, pero tamién pueden faese candeles por families y grupos d'amigos, convirtiéndose nun actu de convivencia y adquiriendo calter d'identidá del llugar nel que se vive, algamando ente los rapacinos apuestes ente unes candeles y otres. Mientres la tarde del mesmu día 2, los panaderos ellaboren rosques p'a otru día, fiesta de San Blas, que son afataes con cintes de colores y una medaya del santu pa ser bendiches na Ilesia de la Inmaculada Concepción.

A finales del mes de febreru, celebrar en colexu ya institutu la Selmana Cultural Andaluza, y el mesmu 28 de febreru, dende 1999, añu nel que s'inaugura los Xardinos de Blas Infante cola presencia de María de los Ángeles Infante, realízase una entrega floral ante'l monolitu y se iza la bandera andaluza acompañáu del himnu interpretáu pola agrupación musical del pueblu. Darréu nel Centru Cultural celébrase un certame poéticu y l'agrupación de teatru local "Manantial del Güeyu" representa dalguna obra en rellación cola cultura andaluza. En 2009, por condiciones meteorolóxiques non pudo celebrase los actos nos Xardinos de Blas Infante, colo que l'asociación xuvenil JUGI entamó l'homenaxe(videu) a Blas Infante el 10 d'agostu, coincidiendo col día del so fusilamiento.

 
Homenaxe a Blas Infante celebráu'l 10 d'agostu de 2009.

En marzu celebra la Selmana Santa. Gilena solo tien una hermandá,la d'El nuesu Padre Jesús Nazarenu y María Santísima de los Dolores, fundada'l 2 de mayu de 1798. La primer procesión ye'l Domingu de Ramos, acompañada de la Agrupación musical de Gilena y la mayoría de los neños del pueblu. Nes procesiones del Vienres y Sábado Santos salen más de 1.500 nazarenos n'estación de penitencia. La procesión va precedida pola Centuria de Romanos que data de la mesma fecha de la Hermandá.

El Vienres Santu na entrada al Templu del pasu de San Juan, al toque de la Centuria Romana los costaleros dan-y "la carrerilla" a San Juan recordando cuando'l discípulu Juan llegó a la casa de la madre de Jesús corriendo a toa priesa a avisala que raptaren al so fíu. Esti actu peculiar ye guardáu tolos años por numberoses persones llegaes dende otros pueblos de la contorna, anque caltienen otres tradiciones nestes feches como "les cayíes", "les puyes a la llapada".

En mayu, de normal el primeru o segundu domingu del mes, celébrase la Romería campestre n'honor de San Isidro Llabrador y La nuesa Señora de Fátima. Nella esfrútase d'un día nel campu en «La Cañada Fonda».

El primer domingu d'agostu sale en procesión la imaxe de la Virxe de la Salú. Esta fiesta foi motivu de les primeres feries d'agostu, pero anguaño desvenceyáronse y la Feria d'Agostu celebra una selmana dempués.

La Feria de Gilena tien el so orixe na festividá de la Virxe de la Salú (1983), na que tamién s'estremaba la compraventa de ganáu, perdida progresivamente col tiempu. La corporación municipal, presidida pol alcalde Francisco del Pino Díaz, decide desligar la fiesta relixosa de la fiesta secular, lo que provoca una estrema tensión cola autoridá relixosa d'esi momentu, bien ronciega ante les nueves modalidaes de baille modernu, especialmente'l «agarrao». La nueva feria va ser de cuatro díes, del 11 al 14 d'agostu, frente a la selmana que tomaba la verbena de "la Ermita", establecer dende 1961 y supón, inevitablemente, la paulatina decadencia de la festividá relixosa.

Una de les mayores festividaes en Gilena ye la procesión de la virxe de la Inmaculada, una talla de gran valor pal conxuntu eclesiático del pueblu.

N'ochobre, el día 7 ye la Festividá de La nuesa Señora del Rosario, colos sos oríxenes a finales del sieglu XVII y principios del XVIII, siendo famosa la rondalla de "El Rosariu de l'Aurora", que sale de madrugada, alredor de la 4 de la mañana, los 4 sábados anteriores a esta fecha a rondar les cais de la villa cantando y los vecinos ufiérten-yos anís, dulces, etc. Amás mientres tola selmana tien cita otru tipu d'actividaes tanto culturales como deportives (videu). El mesmu día per tarde tien salida la imaxe d'esta virxe y yá de nueche empieza un espectáculu de fueos artificiales y el famosu "toru de fueu"

N'avientu, el 28, el día de los Santos Inocentes, los vecinos vistir con amarutes y faen un pasacalles hasta que se rexunten toos nel Paséu d'Andalucía con una orquesta, nel que baillen y vótase a los meyores amarutes. Esta fiesta tien el so orixe en que dellos vecinos vistir de vieyos cola cara tapada por que nun los reconocieren y pegaben cañazos a tol que víen na cai por ser el día de los Santos Inocentes y, al par que los cutía cola caña, glayábase-yos «tontu, tontu»; d'ende'l dichu «gilineros tontos como cucos, que nun tenéis pregoneru desque morrió Peruco».

Monumentos editar

La Ilesia de la Purísima Concepción de La nuesa Señora ye la única de la llocalidá y foi construyida hacia l'añu de 1620 por orde del Marquesáu d'Estepa, d'orixe románicu, la so parte orixinal ye del sieglu XVII, a la que darréu se -y mancaron reformes y agregos nel mesmu sieglu y nel sieglu XVIII. El templu orixinalmente presentaba planta de cruz llatina, a la que se-y añader les capiyes llaterales y la nave de la derecha. Nel so interior, vamos atopar capiyes y retablos del sieglu XVIII. D'estos retablos, el mayor, presenta un bancu y un cuerpu con trés calles separaes y decoraes de fueyes.

 
Altar Mayor de la ilesia.

Les imáxenes de San Pablo y San Pedro atópense xunto al camarín de la imaxe de la Virxe titular de la mesma. Ente otres imáxenes destaquen la de Santa Ana, atribuyida a la escuela granadina d'Alonso Cano y l'imaxe de San Franciscu d'Asís, d'estilu barrocu, del sieglu XVII. Tamién son de gran valor artísticu los sos llenzos, tables y orfebrería.

Ermita de Nuesa Señora de la Salú Terminóse la so construcción nel añu de 1891. El so autor foi un vecín del pueblo Don Francisco de Paula Gálvez Gómez, n'agradecimientu por salvase de la enfermedá del roxura morbo asiáticu de 1890.

El 28 de febreru de 1999 inaugúrense los Xardinos Blas Infante, cola presencia de la fía del que fuera'l padre del pueblu andaluz, María de los Ángeles Infante. Xunto al monolitu llevanta un mástil onde ondea una bandera andaluza de grandes dimensiones y que cada 28-F ye izada.

Nel añu 2006 cola conmemoración del 75º aniversariu de la II República, inaugurar nuna rotonda d'entrada al pueblu un monolitu de planta cuadrangular y cola siguiente inscripción "A LA MEMORIA DEL GILENENSE ESCAECÍU 1931-1936", y arrodiáu de flores colos colores coloráu, mariellu y moráu.

Gastronomía editar

«Habiendo pan tienro, paez que nun va haber llugar pa la fame». Y cuando esta arrayadura, yá duru, ye una solución inevitable les migues. Cola farina, arriendes d'ello, úrdense tou tipu de farrapes, que se faíen d'antiguo pa matar la fame, y sicasí, llegaron a paecenos un taragañu esquisitu. Pero la estrella de la nuesa cocina del pan, el nuesu verdaderu buque insinia, fueron el gazpachu colos sos sopillas y el salmorejo.

D'ende nueses percencielles, les nueses humildes señes d'identidá; d'una honradez y una modestia delicioses. Bien típiques tamién d'esta contorna son les populares fabones, tamién presentes en munchos de los sos platos, en potaxes, en cazuela, o cocíes nel so puntu, con un aire de cebolla, unes arreces de xamón y un aceite d'oliva virxe, son una exquisitez... qu'algama rexistru sublime si sobre elles deposítase un fresquísimo güevu escalfado.

Bones manes pa especiar les espinaques, qu'equí s'acompañen de garbanzos, papes con calducu, papes con encaxes, espárragos con calducu. Reseñemos el cocíu, de tagarninas, el de calabaza, el de coles o berces.

Ente les distintes especies de palombos bravíos que crucien los cielos andaluces nos sos viaxes migratorios: les tórtolas, pequeñes y jugosas, de carnes tienres y llenes de sabor, unu de los más deliciosos regalos del branu; les zuritas, azulaes, de sabor delicao y fondu al empar, lamentablemente escasa; y los torcales les mayores en tamañu, les de sabor más marcáu, más montascosu, pero verdaderamente esquisita. Lo suyo ye rustila, dándo-y el puntu xustu en que les sos carnes, calteniendo los tonos fondamente coloraos, nun suelten yá sangre a la corte. Pero va perbién estofada realzando'l so sabor con delles yerbes arumoses, mesmes de la zona. Tienen fama, por bravíos, los exemplares serranos de perdiz, qu'amás canten con una formosa arrogancia que al paecer resulta irresistible pa les femes ya intolerable pa los otros machos, que ye de lo que se trata nel arte del reclamu. Y, pa los aficionaos a sabroses menudencias, cabo la posibilidá de dalgún mierlu, un tordu, quiciabes unos malvises... una amplia ufierta ensin dulda.

Abonda'l coneyu y la llebre, la gran señora de la caza de pelo, capaz de protagonizar unu de los arroces caldosos, que faen d'él un platu verdaderamente estraordinariu- más llenu de sabor ye la seronda en munches y diverses preparaciones. Un simple guisu, cola aportación de la so propia sangre, cebollitas y bon vinu, ye de xuru el cume de la cocina de la llebre.

Pero la nuesa devoción anda tamién al ritmu carrancu del sobeyosu carne de gochu gochu. Cuántes almes saldríen alantre gracies a les honestes tayaes de tocín. Nun fai falta siguir falando, ¿para qué?. Si fuéramos estimosos, el gochu tendría un monumentu en cada plaza. Depués ta claro, a otra escala, queda'l averío, siempres que tenga l'humilde y democrática corrolada como procedencia. Destacar el chorizu, la morciella, la sangre con tomate, asaduritas y reñones con ayu y aceite d'oliva, y les manines de gochu, platu esquisitu.

El pollu y la pita, siempres básicos na alimentación y l'economía de les families rurales, siguen siendo inda, los protagonistes indiscutibles de munchos llares andaluces.

Y tres esta amplia y ensundiosa variedá de platos, unos postres non menos curiosos a la vista y al cielu la boca: mantecados, esistiendo una variedá distinta a la típica estepeña, la diferencia ye que la farina nun se turrar colo que ye crujiente pembaxo y tienru penriba; polvorones, jallullas, rosquillos, pestiños, tartes de cidra, de chocolate, de mazana, farrapes duces, melojas... va faer les delicies de los más llambionos.

Pa toa ocasión hai un platu típicu. En Gilena, pel branu, el salmorejo col so atún, güevu duru, y tou lo que quiera añadilu; y el gazpachu. Pel hibiernu, los calducos, d'espárragos, de papes, y los cocíos y potaxes; y pa los almuerzos, les tortas de mantega, turraes, con azucre o soles.

Tocantes a les fiestes, pa Navidaes el sollombu rellenu y el pollu, pero fundamentalmente los mantecados.

En Selmana Santa, el bacalao, tostáu, con tomate, con arroz; y los güevos rellenos, la ensaladilla, los boquerones en vinagre, el arroz con lleche.

Deportes editar

Na actualidá, el pueblu de Gilena cunta con numberoses agrupaciones deportives y dellos clubes federaos.

CB UNIÓN El Club de Baloncesto Unión Gilena, dirixíu por David Pozo García, ye anguaño'l conxuntu que más lloñe llegó, participando anguaño na Primer División provincial. Fueron delles les ocasiones nes que'l Club de Baloncesto Unión Gilena apostó la liguilla d'ascensu a Primer Andaluza. El so presidente ye Antonio Rodríguez, el so delegáu de campu ye Angel Díaz (ex-xugador), y la so delegada d'equipu ye Inmaculada Morillo.

CD PUNTOS SUSPENSIVOS Otra asociación deportiva de la llocalidá ye'l C.D. Puntos Suspensivos, que compite na lliga provincial de Fútbol Sala dende la temporada 2004-2005. Participó 3 temporaes en 1ª Provincial y dende la temporada 2010-2011 cuenta con una nueva direutiva encabezada por José Carlos Montaño como presidente.

BTT GILENA Tamién esiste un club de Mountain Bike, que participa n'eventos tales como la xubida al Veleta de la Sierra Nevada de Granada, o'l yá clásicu Silextrem de nuesa mesma llocalidá, una prueba estrema d'unos 40 km na que participen ciclistes de munches ciudaes.

Un club de tenis nel que participen a diariu nes instalaciones deportives llocales, y qu'una vegada al añu entama un tornéu individual y de dobles.

El 25 de xunetu de 2010, el mozu gilenense Nelson Pareja Gutierrez proclamábase Campeón d'España na categoría de cadete del X Campeonatu d'España de Tiru con Arcu Olímpicu, na modalidá d'arcu de polees.

Demografía editar

Evolución demográfica de Gilena
19961998199920002001200220032004200520062007200820092016
3,8403,8343,8493,8353,8683,8393,8293,8213,8483,8983,9153,9483,9333825
(Fonte: INE [Consultar])

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  • Gilena en blancu y negru. Fiestes, tradiciones y costumes. Grupu "La Cantera" del I.E.S. de Gilena, coordináu por Jesús María Reina Reina. Diputación de Sevilla (2003)
  • Aproximamientu a la Historia de Gilena. Sieglos XVIII, XIX y XX. José y Jesús María Reina Reina. Conceyu de Gilena (2001)
  • Institutu d'estadística de la Xunta d'Andalucía
  • Historia de Gilena pa padres y fíos. Antonio Manuel Rodriguez Rodriguez
  • sobre Sobre'l nome de Gilena por Javier Pluma
  • Gastronomía de Gilena

Enllaces esternos editar