Plantía:Campaña Guerres YugoslavesPlantía:Campaña Guerra de Kosovu

Guerra por Kosovu
Parte de Guerres Yugoslaves
Fecha 27 febreru 1998 → 11 xunu 1999
Llugar República Federal de Yugoslavia
Consecuencies

Tratáu de Kumanovo

Belixerantes
1998–1999
Exércitu de Lliberación de Kosovu
1999
Bandera de República Federal de Yugoslavia República Federal de Yugoslavia
Comandantes
Adem Jashari Nezir Nebihi<br Sylejman Selimi
Agim Çeku
Ramush Haradinaj
Tahir Zemaj (FARK)
Hashim Thaci[1]
Javier Solana
Bandera d'Alemaña Klaus Naumann[2]
Bandera d'Alemaña Walter Jertz[3]
Bandera de Estaos Xuníos d'América Wesley Clark
Bandera de la Organización del Tratáu del Atlánticu Norte Bandera del Reinu Xuníu Rupert Smith[4]
Bandera de la Organización del Tratáu del Atlánticu Norte Bandera del Reinu Xuníu Mike Jackson
Bandera de Estaos Xuníos d'América Bill Clinton
Bandera del Reinu Xuníu Tony Blair
Slobodan Milošević
Fuercies en combate
9000-40 000 (1998)[5]
5000-30 000 (1999)[6]
30 000 (2003)[7]
3000 FARK (1999)[8]
Bandera de la Organización del Tratáu del Atlánticu Norte Más de 1.031 aviones[9]
97 000 soldaos (1998)[10]
80 000 milicianos (1998)[10]
Baxes
1998-2005:
4000 a 12 000 muertos[7]
200 000 movíos[7]

Bandera de la Organización del Tratáu del Atlánticu Norte 47 UAVs baltaos[11]
Bandera de la Organización del Tratáu del Atlánticu Norte 2 soldaos muertos[12]
Bandera de Estaos Xuníos d'América 4 aviones baltaos[13][14]
Bandera de Estaos Xuníos d'América 2 AH-64 Apaches y un AV-8B Harrier estrelláu[15]
Bandera de Estaos Xuníos d'América 3 aviones estropiaos[16]

Bandera de Estaos Xuníos d'América 3 soldaos prindaos
462 soldaos[17]
114 policías especiales[18]
2500-3000 civiles.[19] 170.000 movíos[20]
Causaes por ELK:
Bandera de República Federal de Yugoslavia
Más de 300 soldaos muertos según l'Exércitu Yugoslavu[21]
Causaos pola OTAN:
Bandera de República Federal de Yugoslavia
1031-1200 muertos[26]
Bandera de República Federal de Yugoslavia 14 tanques destruyíos[27]
Bandera de República Federal de Yugoslavia 18 APCs destruyíos[28]
Bandera de República Federal de Yugoslavia 20 pieces d'artillería destruyíes[28]
Bandera de República Federal de Yugoslavia 121 aeronaves y helicópteros destruyíos[29]
[editar datos en Wikidata]

El términu guerra de Kosovu o conflictu de Kosovu suel emplegase pa describir dos conflictos que tuvieron llugar, de manera consecutiva, con un ciertu solapamiento (una guerra civil siguida d'una guerra internacional) nel sur de la enantes provincia serbia llamada Kosovu (oficialmente Kosovu y Metohija), parte de l'antigua Yugoslavia. La provincia yugoslava se autoproclama independiente, con una reconocencia internacional amplia col nome de República de Kosovu, pero insuficiente pol vetu de Rusia y Serbia. Los dos conflictos fueron:

  1. 1996-99: Conflictu de guerrilles ente los independistas albaneses y les fuercies de seguridá serbies y yugoslaves, onde'l albaneses se autodenominaban movimientu separatista, ente que les fuercies serbies llamar terroristes.
  2. 1999: Guerra ente Yugoslavia y les fuercies de la OTAN ente'l 24 de marzu y el 10 de xunu de 1999, periodu mientres el cual les fuercies de la OTAN realizaron bombardeos continuos contra oxetivos yugoslavos. Los combatientes albaneses siguieron atacando a les fuercies serbies y los civiles serbios de Kosovu, ente que les fuercies serbies siguieron atacando a los rebeldes y civiles albaneses, produciendo una llimpieza étnica que remató con desplazamientos masivos de la población escontra países vecinos, onde s'instalaron en condiciones precaries, ensin agua nin alimentos en campos de refuxaos.

Oríxenes del conflictu editar

Kosovu na Yugoslavia de Tito (1945-1986) editar

Los dos grupos (serbios y albaneses) consideraron a Kosovu como espaciu históricamente propiu. Pa los serbios, foi'l centru cultural, según el llugar de la batalla de Kosovu, perdida contra los invasores otomanos en 1389 (recuérdase como'l tributu serbiu a la defensa de la cristiandá).

Les tensiones ente los dos comunidaes tuvieron presentes mientres tol sieglu XX y producieron frecuentes fechos de violencia, particularmente mientres la primer guerra balcánica, la primer y la segunda guerra mundial. El gobiernu comunista de Josip Broz Tito respondió con represión a toles manifestaciones nacionalistes en toa Yugoslavia, ello col propósitu de caltener un balance ente les distintes repúbliques y, más particularmente, evitar la predominancia de Serbia sobre les otres. En 1945 la población de Kosovu yera mayoritariamente d'orixe serbiu, pero yá a finales del sieglu, los asentamientos albaneses pasaren a ser mayoría na rexón. Escontra finales de los años 1960, l'incipiente nacionalismu albanés empezara yá a tomar forma, a pesar del calter represivu del réxime.

En 1974, establecióse un nuevu estatutu pa Kosovu, dándo-y mayor autonomía, un puestu nel conseyu de la presidencia y la so propia Asamblea, fuercia policial y banca, siempres sol control del partíu comunista de la rexón.

Tres la muerte de Tito, en 1980 crecieron les demandes de los albaneses pa constituyise na séptima república yugoslava, fechu inaceptable pa serbios y macedonios. Dalgunos víen esto como un preludiu a la creación d'una gran república dominante dientro de la federación. La respuesta a estes demandes foi la represión y la purga de simpatizantes col nacionalismu dientro del partíu comunista de Kosovu.

Los conflictos ente la población aumentaron y collos el sentimientu nes comunidaes de que l'oxetivu de caúna d'elles yera'l faer sumir la presencia de la otra comunidá de Kosovu. Ente que la población serbia caltúvose numbéricamente estable en Kosovu mientres el gobiernu de Tito, la población albanesa creció a un ritmu aceleráu, aportando a más del 80 % en 1991. L'otru factor de presión na rexón foi l'empeoramientu de la situación económica y l'ausencia d'empleos.

El retrocesu políticu asocedíu en Yugoslavia a la muerte de Tito tuvo distintos oríxenes. Amás de los conflictos étnicos hubo divisiones polítiques, d'orde constitucional y hasta personales ente los líderes del país. En Kosovu, sicasí, toos estos problemes traducir en crecientes niveles de tensión ente serbios y albaneses, creando un clima nel que cualquier incidente yera exacerbado.

El Memorando de l'Academia Serbia de Ciencies y Artes daba cuenta en 1986 del xenocidiu físicu, políticu, llegal y cultural sufiertu polos serbios en Kosovu, comparando l'estatutu de Kosovu a la derrota contra l'Imperiu otomanu o a la ocupación Nazi. Na conclusión del informe solicitaba l'aplicación de remedios pa recuperar la presencia serbia en Kosovu. L'informe produció refugu na población albanesa de Kosovu y en dellos medios intelectuales de Serbia.

N'abril de 1987, Slobodan Milošević, que yá nesi momentu presidía los comité central de la lliga comunista de Serbia, viaxó a Kosovu y declaró el so sofitu a les reivindicaciones de la población serbia, llogrando instantáneamente el sofitu de la población serbia de toa Yugoslavia, allanando el camín escontra la presidencia de Serbia. Pero p'aportar a la presidencia de Yugoslavia, Milosevic precisaba'l sofitu de la representación de Kosovu, de manera qu'en 1988, los líderes albaneses del partíu comunista de Kosovu fueron arrestaos y llanzóse la llamada revolución antiburocrática, esaniciando la poca autonomía de Kosovu ya imponiendo l'estáu d'emerxencia.

Los cambeos na Constitución fueron xustificaos como la única solución que dexaba protexer la minoría serbia de los abusos de la mayoría albanesa de Kosovu. Unu de los puntos d'inflexón del conflictu produció'l 28 de xunu de 1989 cuando, nel 600 aniversariu de la batalla de Kosovu, ante un ensame de 1 000 000 de serbios llegaos de toes partes del país, Milosevic pronunció'l famosu discursu de Gazimestan, una esaltación de los ideales serbios, arengando a les mases n'alcordanza de la batalla y apelando a la unidá de los serbios pa los momentos difíciles que se vivíen.

Racak y la Conferencia de Rambouillet (xineru-marzu de 1999) editar

Los ataques del ELK y les respuestes serbies siguieron y tuvieron el so puntu culminante col ataque conxuntu de la policía serbia y l'exércitu yugoslavu al pueblu de Racak onde fueron topaos 45 albaneses muertos pela rodiada de l'aldega. L'incidente foi consideráu como una masacre n'Occidente, yá que se dixo que yeren civiles executaos poles fuercies de seguridá serbies, convirtiéndose na base d'unu de los cargos por crimen de guerra contra Milosevic y los sos altos oficiales. Nesi momentu yá esistíen duldes sobre la veracidá del fechu y les autoridaes serbies autorizaron a un equipu de forenses filandeses a investigalo. En 2012 el policía alemán Henning Hensch, qu'entós daquella yera observador de la OSCE, atestiguó qu'en realidá se trataben de combatientes del ELK, desprovistos d'insinies y armes, que cayeren n'enfrentamientos colos militares serbios.[30][31]

El 30 de xineru de 1999, la OTAN decidió introducir en Kosovu una fuercia d'interposición. Nel so anunciu dicía amás:

  • La OTAN informa tar preparada pa llanzar ataques aéreos a oxetivos yugoslavos col fin de forzar un arreglu políticu del conflictu. Claramente anunciábense bombardeo si'l gobiernu de Milosevic nun llegaba a un alcuerdu de paz col ELK, pero tamién taba l'amenaza velada al ELK de dexalos solos de nun llegar a un alcuerdu.
  • El Grupu de Contautu formáu propunxo una serie de principios non negociables, qu'incluyíen el regresu al estatutu d'autonomía de Kosovu anterior a 1990 y l'introducción d'instituciones democrátiques tresparentes con supervisión internacional. Igualmente convocóse a una conferencia de paz que se celebró nel castiellu de Rambouillet, nes contornes de París.

La conferencia de Rambouillet tuvo llugar ente febreru y marzu de 1999. Nel informe final, les partes comprometer nos puntos siguientes:

  • Crear un estatutu d'autonomía pa Kosovu qu'incluyera eleiciones llibres y tresparentes, proteición a los derechos humanos y un réxime xudicial independiente.
  • Les regles pa la presencia internacional na rexón seríen afitaes nuna conferencia darréu posterior a la primera.
  • L'establecimientu d'un cese al fueu, evitando les partes provocar y responder a prevocaciones que pudieren poner en peligru l'alcuerdu llográu.

A la fin, l'alcuerdu nun foi robláu per Serbia, que la so delegación propunxo más palantre una versión correxida qu'esaniciaba principalmente l'accesu a les fuercies de la OTAN al territoriu de Yugoslavia.

Tres el fracasu de la Conferencia de paz de Rambouillet retiráronse'l observadores internacionales. El 22 de marzu, l'asamblea serbia, ante la inminencia de los bombardeos de la OTAN, aceptó'l principiu d'autonomía de Kosovu, pero condergó los resultaos de la conferencia desautorizando a la so delegación por axustar con terroristes. Esto nun foi abondu pa frenar la intervención militar de la OTAN, que s'empecipió'l 24 de marzu.

Campaña de bombardeos de la OTAN editar

Los bombardeos de la OTAN duraron dende'l 24 de marzu hasta'l 10 de xunu de 1999. Utilizáronse 1000 aeronaves operando dende bases asitiaes n'Italia y portaviones nel mar Adriáticu. Los misiles más usaos fueron los tomahawks (misil de cruceru), que yeren llanzaos dende aeronaves, barcos y submarinos. Mientres los diez selmanes que duró'l conflictu bélicu, los aviones de la OTAN realizaron 38 000 misiones de combate.

Anque tolos miembros de la OTAN llegaron a participar en mayor o menor grau, los Estaos Xuníos fueron el miembru dominante de la coalición contra Serbia. Tamién destacó Grecia, que desempeñó un papel crucial a pesar de la so oposición pública a la guerra.

El voceru de la OTAN espresó de volao l'oxetivu d'esta operación: "Espulsión de los serbios, permanencia de les fuercies de paz, torna de refuxaos". Esto significaba que les tropes serbies tendríen que colase de Kosovu pa ser reemplazaes por fuercies de paz internacionales y asina asegurar que los refuxaos albaneses pudieren volver a les sos cases. Sicasí, esti lema tenía un nefastu doble significáu, causando a la OTAN un considerable apuru tres la guerra cuando unos 200 000 serbios y otres minoríes non albaneses fuxeron o fueron espulsaes de la provincia.

 
Área residencial bombardeada.

L'empiezu de la campaña escurrir pa destruyir les defenses aérees serbies y oxetivos d'altu valor militar. Los resultaos iniciales nun fueron bonos, el mal tiempu atrabancó delles intervenciones prematures. La OTAN había subestimado seriamente la voluntá d'aguantar de Milosevic: pocos en Bruxeles pensaron que la campaña duraría daqué más que dellos díes. Anque los bombardeos iniciales fueron notables, nun fueron, nin por asomu, como los que se vieron en Bagdag en 1991 y más palantre en 2003. Sobre'l terrén, el combate empioraba. Tres una selmana dende l'empiezu de la guerra, alredor de 300 000 albaneses de Kosovu fuxeren a les vecines Albania y Macedonia y unos cuantos miles más se movieron pel interior de Kosovu. N'abril, les Naciones Xuníes informaron que fuxeren de les sos cases 850 000 persones, la gran mayoría albaneses.

L'éxodu de los refuxaos, que la so causa ye oxetu d'un gran discutiniu, forma la base de los cargos por crimen de guerra que Naciones Xuníes imputa a Slobodan Milosevic y otros oficiales responsables de dirixir el conflictu de Kosovu. La parte serbia y los sos sofitos occidentales afirmen que les emigraciones fueron causaes por una llerza masivu na población albanesa de Kosovu, y que l'éxodu foi xeneráu principalmente por mieu a los bombardeos de la OTAN. Tamién s'alegó que l'éxodu foi afaláu poles guerrilles del ELK, qu'inclusive en dellos casos dieron órdenes direutes de fuxir a los albaneses. Dellos informes de testigos, tanto serbios como albaneses, identificaron como los culpables a les fuercies de seguridá y grupos paramilitares serbios, responsables de balerar sistemáticamente d'habitantes albaneses ciudaes pequeñes y pueblos. De fechu había dellos casos bien documentaos d'espulsiones masives, como asocedió en Prístina a finales de marzu, cuando decenes de miles de persones fueron axuntaes a punta de pistola y cargaes en trenes pa ser abandonaes na frontera macedonia. Otres ciudaes fueron amburaes dafechu.

El ministru alemán d'Asuntos Esteriores Joschka Fischer afirmó que la crisis de refuxaos fuera producida por un plan serbiu denomináu "Operación Ferradura". Anque la esistencia d'un plan con esi nome ye entá asuntu de continuu discutiniu, les Naciones Xuníes y les organizaciones internacionales pa la defensa de los derechos humanos taben convencíes de que la crisis de los refuxaos yera la resultancia d'una política apostada de llimpieza étnica. Un analís estadísticu posterior a la guerra sobre los patrones de desplazamientu, dirixíu por Patrick Ball de la American Association for the Advancement of Science (Asociación americana pa la meyora de la ciencia) atopó una correlación direuta ente les operaciones de les fuercies de seguridá serbies y los fluxos escontra l'esterior de refuxaos, teniendo bien pocu efeutu nestos postreros les operaciones de la OTAN. Hubo otra evidencia de que la crisis de los refuxaos fuera fabricada artificialmente: dellos refuxaos informaron que les sos tarxetes d'identidá fueren confiscadas por fuercies de seguridá, faciendo más difícil pa ellos probar de forma indiscutible que yeren ciudadanos yugoslavos. Una vegada acabáu'l conflictu, les fontes serbies informaron que dalgunos de los que se xunieron na torna de los refuxaos yeren de fechu albaneses procedentes de fora de Kosovu. Una parte d'esti grupu podríen ser los indocumentados.

 

Nun ta claru qué buscaba Milosevic espulsando a los habitantes albaneses de Kosovu. Una posibilidá ye que deseyara reemplazar la población albanesa con refuxaos serbios de Bosnia y Croacia, llogrando por tanto una "serbianización" de la provincia. Lo que sí ta bien claro ye que la OTAN, deseyar o non, llogró una considerable ventaya propagandística de la fuxida de Kosovu. Si yera lo que pretendíen, foi un gran ésitu, yá que acabó convenciendo a la población de los países miembros de la OTAN de que teníen que vencer nesti conflictu. Europa yá taba atopando apuros pa face-y frente, tuvo folaes previes de refuxaos y buscadores d'asilu políticu procedentes de los Balcanes, asina qu'otra nueva folada de refuxaos desestabilizaría seriamente'l sureste d'Europa. Pueden dase argumentos que sofiten que la guerra en Kosovu nun yera, primeramente, de gran interés pa los Estaos pertenecientes a la OTAN, pero la crisis de los refuxaos fizo que sí lo fora.

Producióse un cambéu nes operaciones militares de la OTAN al amontase l'ataque a oxetivos serbios asitiaos sobre'l terrén (faciendo blancu n'oxetivos tan pequeños como tanques individuales y unidaes d'artillería), al empar siguíase col bombardéu estratéxicu. Sicasí, esta actividá taba fuertemente llindada polos políticos, de cuenta que cada oxetivu había de ser aprobáu per caúnu de los 19 países miembros. Montenegru foi bombardeado en delles ocasiones, pero col tiempu la OTAN arrenunció pa sofitar la posición inestable del so líder anti-Milosevic Milo Djukanovic. Atacar a los llamaos "oxetivos d'usu dual", usaos al empar por civiles y militares. Estos inclúin pontes sobre'l Danubiu, fábriques, centrales llétriques, instalaciones de telecomunicaciones; y aquellos que resultaron particularmente revesosos, la sede de los izquierdistes yugoslavos (un partíu políticu empobináu pola esposa de Milosevic) y la torre de radiodifusión de la televisión estatal serbia. Dalgunos vieron estes aiciones como violaciones de les lleis internacionales y en particular de la convención de Xinebra. La OTAN, sicasí, argumentó qu'estes instalaciones yeren potencialmente útiles pa los militares serbios y, por tanto, el so bombardéu taba xustificáu. L'alianza tamién caltuvo que s'esforció grandemente n'evitar víctimes civiles mientres la campaña de bombardeos.

A empiezos de mayu una aeronave de la OTAN atacó un convói de refuxaos albaneses, alegándose que se creyó que yera un convói militar serbiu; morrieron alredor de 50 persones. A la OTAN tomó-y cinco díes almitir la so responsabilidá, llamándolo un error. Sicasí, los serbios acusaron a la OTAN d'atacar deliberadamente a los refuxaos. El 7 de mayu, bombes de la OTAN impactaron na embaxada china de Belgráu, matando a dellos diplomáticos chinos ya indignando a la opinión pública china. Los Estaos Xuníos y más tarde la OTAN pidieron esculpes pol bombardéu, esclariando que lo asocedío foi por cuenta de un mapa obsoleto de la rexón apurríu pola CIA. Esti argumentu foi contradichu conxuntamente polos periódicos The Observer (Reinu Xuníu)] y Politiken (Dinamarca),[32] los cualos informaron que la OTAN bombardeó de forma deliberada la embaxada porque funcionaba como repetidor pa les señales de radio del exércitu yugoslavu. Tamién se dixo que foi por cuenta de que dende la embaxada analizaben los vuelos de los aviones invisibles estauxunidenses. El bombardéu enterrió les rellaciones ente China y los países de la OTAN y provocó que nel esterior de les embaxaes occidentales en Beixín diérense muestres d'enfadu y malestar.

A principios de xunu, el resolución del conflictu paecía cercana y los países de la OTAN empezaron a pensar seriamente nuna operación terrestre, una invasión de Kosovu. Esto tenía de ser entamáu rápido, yá que quedaba poco tiempu por que llegara l'iviernu y había que trabayar enforma p'ameyorar les víes dende los puertos griegos y albaneses hasta les rutes entamaes pa llevar a cabu la invasión, al traviés de Macedonia y el nordeste d'Albania. Sicasí, coles mesmes, negociadores finlandeses y rusos siguíen intentando persuadir a Milosevic de que venciera. Finalmente ésti reconoció que la OTAN taba resuelta a acabar col conflictu d'una manera o otru y que Rusia nun intervendría en sofitu de Serbia. Con tan poques alternatives a la vista, Milosevic aceptó les condiciones ufiertaes pol equipu mediador de Finlandia-Rusia y dexó la presencia militar de tropes de la OTAN dientro de Kosovu, pero lideraes pola ONX.

Consecuencies de la guerra editar

Al rematar la guerra, el 10 de xunu, tanto Kosovu como Yugoslavia enfrentar a un futuru inciertu.

El primer problema, foi'l más grave de toos: el de los refuxaos albaneses, foi resueltu en gran parte de forma bien rápida. En tres selmanes, cerca de 500 000 refuxaos albaneses tornaron a los sos llares. Escontra finales de payares de 1999, según cifres del ACNUR, más de 800 000 de los 850 000 movíos yá tornaren a los sos llares. Sicasí, gran parte de la población serbia de Kosovu foi movida de la provincia por cuenta de los ataques de vengación, xunto coles poblaciones d'otros oríxenes. La Cruz Roxa yugoslava dio cifres de cerca de 250 000 refuxaos, la mayoría d'ellos d'orixe serbiu. En poco tiempu, la población d'orixe serbiu en Kosovu amenorgar a menos d'un cuartu de la qu'había antes de la guerra.

Les baxes civiles producíes mientres los ataques de la OTAN envalórense que fueron ente 1200 y 5700 civiles, según les autoridaes serbies y en 500 según Human Rights Watch. Con al respective de les fuercies militares yugoslaves, la OTAN estima qu'un máximu de 5000 baxes asocedieron mientres el conflictu, ente que los serbios dieron la cifra de 576 efectivos muertos (462 soldaos y 114 policías). Dempués de rematar la guerra, desenterráronse cerca de 4500 cuerpos d'albaneses na so mayoría. Envalórase que'l total de baxes albaneses averar a los 10 000 muertos. Esta cifra ye aldericada inda na actualidá, pero falta enforma de la cifra de 500 000 homes supuestamente sumíos anunciada antes de rematáu'l conflictu. Diverses fontes señalen que de los 4400 casos documentaos de baxes les cifres alzar a 10 356.[33]

Puesto que nun hubo combates nos que participaren les fuercies de la OTAN, les sos baxes fueron bien amenorgaes. La mayoría d'elles amestaes a operaciones aérees y a accidentes asocedíos mientres los combates. La destrucción producida nes fuercies yugoslaves tampoco foi bien grande. Fueron destruyíos 50 aparatos de les fuercia aérea yugoslava, pero la mayoría de los tanques atacaos en tierra fueron señuelos. Acordies con el diariu londinense The Times un total de 13 tanques serbios fueron destruyíos. Les bateríes antiaéreas nun fueron utilizaes y por tanto nun fueron afayaes, lo qu'obligó a l'aviación de la OTAN a volar a gran altor pa evitales mientres tol tiempu que duraron los bombardeos.

Dempués de la guerra más de 230.000 serbios, romaninos y etnies non albaneses fueron espulsaes de Kosovu.[34] De les cualos 200.000 fueron serbios que se vieron obligaos abandonar les sos cases polos ataques de les fuercies separatistes albaneses.[35] Decenes d'ilesies son destruyíes pol UÇK.[36]

Un estudiu realizáu por Spiegel y Salama, publicáu en The Lancet[37] estima en 12 000 el total de baxes asocedíes mientres la guerra de Kosovu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. http://www.efe.com/efe/espana/portada/el-exguerrillero-thaci-xuro-como-nuevo-presidente-de-kosovo/10010-2889927
  2. http://armed-services.senate.gov/statemnt/1999/991103kn.pdf
  3. «US used wrong map for embassy attack». BBC News. 11 de mayu de 1999. http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/340735.stm. 
  4. «Viewing Page 13067 of Issue 55325». London-gazette.co.uk (30 de payares de 1998). Consultáu'l 20 de febreru de 2012.
  5. International Crisis Group: An Army for Kosovo?, Europe Report N°174, 28. Julio de 2006, S.3
  6. Uppsala conflict data expansion. Non-state actor information. Codebook Archiváu el 21 de xineru de 2012 na Wayback Machine. páxs. 359-360.
  7. 7,0 7,1 7,2 Armed Conflicts Report - Yugoslavia
  8. Forcat y Armatosura të Republikës së Kosovës facts - Freebase
  9. http://www.globalsecurity.org/military/ops/allied_force_orbat_trends.htm
  10. 10,0 10,1 Safe World - Report: Small arms and light weapons in the Federal Republic of Yugoslavia, Ian Davis, 2002, páxs. 40.
  11. Andrei Kislyakov (9 d'ochobre de 2007). «Unmanned Aerial Vehicles Increase In Numbers». Radardaily.com. Consultáu'l 28 de febreru de 2012.
  12. Two die in Apache crash. BBC News. 5 de mayu de 1999. http://news.bbc.co.uk/2/hi/335709.stm. Consultáu'l 6 de mayu de 2012. 
  13. «How to Take Down an F-117». Strategypage.com (21 de payares de 2005). Consultáu'l 6 de mayu de 2012.
  14. «Holloman commander recalls being shot down in Serbia». F-16.net (7 de febreru de 2007). Consultáu'l 6 de mayu de 2012.
  15. Nato loses two planes. BBC News. 2 de mayu de 1999. http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/333596.stm. Consultáu'l 6 de mayu de 2012. 
  16. «[http://nl.newsbank.com/nojavascript.html F-117 damage said attributed to full moon». Atlanta Journal-Constitution:  p. A14]. 6 de mayu de 1999. http://nl.newsbank.com/nl-search/we/Archives?p_product=AT&p_theme=at&p_action=search&p_maxdocs=200&p_topdoc=1&p_text_direct-0=0EADA4695Y8Y4162&p_field_direct-0=document_id&p_perpage=10&p_sort=YMD_date:D&s_trackval=GooglePM#profF-117. Consultáu'l 20 de febreru de 2012. 
  17. Krieger, Heike. The Kosovo conflict and international law.
  18. CNN. Milosevic proclaims victory with end to Kosovo conflict.
  19. Novosti. Les consecuencies negatives de los bombardeos de Yugoslavia van sentise entá mientres llargu tiempu.
  20. http://www.balkaninsight.com/en/article/kosovo-war-victims-list-published
  21. Robert Fisk (21 de xunu de 1999). «Serb army 'unscathed by Nato', KLA 'killed more Serbs than Nato did'». The Independent (Londres). http://www.independent.co.uk/news/serb-army-unscathed-by-nato-kla-killed-more-serbs-than-nato-nato-did-1101448.html. Consultáu'l 13 de marzu de 2013. 
  22. «Serbia marks anniversary of NATO bombing». B92. Archiváu dende l'orixinal, el 19 de xunu de 2011. Consultáu'l 6 de mayu de 2012.
  23. Bideleux, Robert; Jeffries, Ian (2006) The Balkans: A Post-Communist History. Routledge, páx. 558. ISBN 978-0-203-96911-3.
  24. Chambers II, John Whiteclay (1999). The Oxford Companion to American Military History. Oxford University Press, páx. 375. ISBN 978-0-19-507198-6.
  25. Coopersmith, Jonathan; Launius, Roger D. (2003) Taking Off: A Century of Manned Flight. American Institute of Aeronautics and Astronautics, páx. 54. ISBN 978-1-56347-610-5.
  26. Serbia claims that 1031 Yugoslav soldiers and policemen were killed by NATO bombing.[22] OTAN primeramente reclamó que 5000 yugoslavos servicemen morrieren y 10 000 fueron mancaos mientres la campaña aérea de la OTAN.[23][24] la OTAN desque reviso esta estimación 1200 soldaos yugoslavos y policías muertos.[25]
  27. Andrew Cockburn (3 d'abril de 2011). «The limits of air power». Los Angeles Times. http://articles.latimes.com/2011/apr/03/opinion/la-oe-cockburn-libya-20110403. Consultáu'l 3 de marzu de 2013. 
  28. 28,0 28,1 Macdonald, 2007, páxs. 99.
  29. Bacevich & Cohen 2001, p. 22.
  30. Henning, Dietmar (n'inglés). "It Began With a Lie": German TV report refutes government propaganda in Balkan War. https://www.wsws.org/en/articles/2001/03/koso-m01.html. Consultáu'l 30 d'ochobre de 2017. 
  31. se fabrica-una-intervencion/ Račak, 1999: cómo se fabrica una intervención. Eurasian Hub. 2 de febreru de 2012. https://eurasianhub.com/2012/02/02/racak-1999-como se fabrica-una-intervencion/. Consultáu'l 30 d'ochobre de 2017. 
  32. [1]
  33. Corréu Lima. "«CVR peruana: casi la más cara, burocrática y llarga del mundu.» Consultáu'l 4 de xineru de 2010-
  34. Judah, Tim. Kosovo: What Everyone Needs to Know. Oxford University Press, páx. 14. ISBN 978-0-19-974103-8.
  35. http://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-1509753
  36. (n'inglés) In pictures: Kosovo's devastated churches. 18 d'avientu de 2001. http://news.bbc.co.uk/2/hi/world/monitoring/media_reports/1717349.stm. Consultáu'l 27 d'ochobre de 2017. 
  37. The Lancet, Vol 355, June 24, 2000. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.