Chequia

estáu d'Europa

Chequia[19] (Česko) o República Checa (Česká republika) o ye un país d'Europa central, ensin salida al mar y con llendes al norte con Alemaña y Polonia, al este con Eslovaquia y al sur Austria.

Chequia
país
bandera de Chequia escudu de Chequia
Lema nacional Pravda vítězí (es) Traducir
Himnu nacional Kde domov můj? (es) Traducir
Alministración
Nome oficial Česká republika, Česko
República Checa
Capital Praga
Forma de gobiernu República parllamentaria
Presidente de Chequia Petr Pavel (dende 9 marzu 2023)
Primer ministru de Chequia Petr Fiala (dende 28 payares 2021)
Llingües oficiales checu
Relixón oficial ensin valor
División
Rellaciones diplomátiques
Miembru de
Xeografía
Coordenaes 50°N 15°E / 50°N 15°E / 50; 15
Superficie 78,866 km² (puestu 114)
% agua 2,0
Costes nun tien
Llenda con 1.881 km
Puntu más altu Sněžka (es) Traducir
Puntu más baxu Ríu Elba
Demografía
Población 10,306,700 (2007) hab. (1r xineru 2023)
Densidá Error d'espresión: Operador ( inesperáu hab/km²
Xentiliciu checu[17]
checa[18]
Esperanza de vida 79,47561 años
IDH 0,889 (2021)
Tasa de fertilidá 1,13 (1999)
Economía
Moneda Corona checa
PIB nominal 250 681 000 000 $ (2019)
Bancu central Banco Nacional Checo (es) Traducir
Más información
Dominiu d'Internet .cz
Códigu telefónicu +420
Códigu ISO 203 / CZE / CZ
Estaya horaria UTC+01:00, UTC+02:00, Hora central europea, CEST y Europe/Prague (en) Traducir
czechia.eu
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

El territoriu checu foi unificáu a caberos del sieglu IX pola dinastía de los přemyslitas. El Reinu de Bohemia foi un poder llocal significante, siendo'l rei de Bohemia ún de los siete electores del emperador del Sacru Imperiu Romanu.

Durante los quinientos años siguientes foi un reinu estable, centru de cultura ya educación n'Europa Central. Durante'l reináu de Carlos IV (1344-1378), Bohemia vivió la so dómina d'oru. Carlos IV convirtió a esta monarquía en la capital del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu. Nel añu 1348 fundó la Universidá Carolina de Praga, el centru d'estudios superiores más antiguu d'Europa Central.

 
Castiellu de Praga
 
Guardia ceremonial nes afueres del Castiellu de Praga

Llueu de la muerte de Carlos IV entama un periodu de decaecimientu del reinu ya inestabilidá política. Ún de los fautores foren los conflitos relixosos como les guerres husites provocaes pola quema na foguera del reformista Jan Hus en 1415 nel Conceyu de Constanza. Dempués de la dinastía de los reis polacos Jagellón, foi elixíu en 1526 al tronu checu el Habsburgu Fernandu II. Con esti autu, y per cuasi cuatrocientos años, los Habsburgu ocuparon la corona checa, y per ende, pasó a ensamar parte del Imperiu Austriacu -postreramente Austrohúngaru-. Baxo'l réxime d'esa familia reinante, Bohemia sufrió guerres afaradores como la Guerra de los Trenta Años nel sieglu XVII y la Guerra de los Siete Años durante la dómina de la Reina María Teresa nel sieglu XVIII.

Dempués del colapsu d'Austria-Hungría tres de la Primer Guerra Mundial, los checos xunto colos sos vecinos los Eslovacos xuniéronse pa ensamar la república independiente de Checoslovaquia en 1918. Esti nuevo país contenía a una gran minoría alemana, lo que llevó a la disolución de Checoslovaquia cuando Alemaña anexó a esta minoría en virtú de los Alcuerdos de Múnich en 1938 y Eslovaquia declaró la so independencia. L'Estáu checu restante foi ocupáu polos alemanes en 1939.

Al finar la Segunda Guerra Mundial Checoslovaquia convirtióse nun Estáu socialista alliniáu cola Xunión Soviética. En 1968, una intervención armao de fuercies del Pautu de Varsovia terminó con una riestra de reformes empobinaes pol entós primer ministru Alexander Dubček, conocíes como la Primavera de Praga (en checu "Pražské jaro"), que tendíen según los sos partidarios a criar un "socialismu con face humano". En 1989 Checoslovaquia adoutó'l multipartidismu y entamó a dexar progresivamente la economía socialista, lo que se conoz como Revolución de Terciopelu. El 1 de xineru de 1993 Checoslovaquia dixebróse en dos por decisión parllamentaria. Dende entós, la República Checa, per un llau, y la República Eslovaca (o Eslovaquia), per otru, son dos países independientes.

La República Checa xunióse la OTAN en 1991 y a la Xunión Europea en 2004.

Gobiernu y política editar

 
Václav Havel, primer presidente de la República Checa.
 
Miloš Zeman, Presidente de la República Checa (2017).

Ye una Democracia parllamentaria, que la so Constitución y la Carta de les llibertaes y Drechos Fundamentales (parte integrante na Carta Magna de la República Checa) foron ratificaes el 16 d'avientu de 1992, entraron en vixencia el primeru de xineru de 1993.

El drechu civil sofítase nel sistema llegal austro - húngaru. El sistema llegal alcuéntrase anguaño na estaya final d'armonización cola llexislación de la Xunión Europea.

El xefe d'Estáu - Presidente de la República, ye elixíu nes eleiciones indireutes poles dos cámares del Parllamentu na so sesión conxunta, el mandatu presidencial ye de 5 años.

El Gobiernu fórmase cada cuatro años, en bas de los resultaos algamaos nes eleiciones parllamentaries (partíu ganaor nes eleiciones o coalición ente los principales partíos ganadores). A la tiesta del gabinete gubernamental alcuéntrase el Primer Ministru (Presidente del Gobiernu), propuestu poles fuercies polítiqiues ganadores nes eleiciones y ratificáu pol Presidente de la República.

El so poder llexislativu sofítase nun Parllamentu de la República Checa, bicameral. La cámara de Diputaos tien 200 escaños, y les eleiciones parllamentaries fáense cada cuatro años, en bas a un sistema proporcional. El Senáu cunta con 81 senadores, elixíos pal periodu de 6 años (sistema mayoritariu). Una tercera parte del Senáu renuévase en eleiciones cada dos años.

El Ministeriu de Rellaciones Esteriores de la República Checa encamienta l'usu de[20] la denominación "Chequia" (en checu Česko) pa cualesquier situación sacante nos documentos oficiales, y desea que se siga el mesmu patrón que con otros estaos, por exemplu, la República Francesa o el Reinu d'España, davezu conocíos como Francia y España, respeutivamente. Entá asina, magar que'l términu curtiu entama a usase, el términu entá nun tien reconocencia na cartografía, y el so reemplazu nun tiempu próximu nun paez columbrable.

Organización políticu-alministrativa editar

La República Checa ta ensamada por 13 rexones (kraje en checu) y una ciudá capital (hlavní město), conseñada con un *:

Color Rexón Capital Habitantes
(2005)
  Praga* (Hlavní město Praha) Praga 1 176 592
  Bohemia Meridional (Jihočeský kraj) České Budějovice 626 870
  Moravia Meridional (Jihomoravský kraj) Brno 1 130 620
  Karlovy Vary (Karlovarský kraj) Karlovy Vary 304 644
  Hradec Králové (Královéhradecký kraj) Hradec Králové 547 903
  Liberec (Liberecký kraj) Liberec 428 291
  Moravia-Silesia (Moravskoslezský kraj) Ostrava 1 251 883
  Olomouc (Olomoucký kraj) Olomouc 639 033
  Pardubice (Pardubický kraj) Pardubice 505 584
  Plzeň (Plzeňský kraj) Pilsen 550 369
  Bohemia Central (Středočeský kraj) Praga 1 150 040
  Ústí nad Labem (Ústecký kraj) Ústí nad Labem 823 020
  Vysočina (Kraj Vysočina) Jihlava 510 032
  Zlín (Zlínský kraj) Zlín 590 484
 

Xeografía editar

Allugada n'Europa central, a unos 50 graos de llatitú Norte y 15 de llonxitú Este. Con una superficie de 78.864 km², comparable cola de Portugal, Austria o Irlanda, esti estáu tien una densidá demográfica de 131 habitantes por quilómetru cuadráu.

Nel interior del país apaecen llanades y mesetes llixeramente ondulaes, mentres que a lo llargo de la llende, sacantes nel sureste del país, írguinse cordoleres montañoses qu'ensamaben históricamente la llende natural de los denomaos Países Checos. El puntu más baxu ye la salida del ríu Elba del territoriu checu, mentres que'l más altu ye'l monte Sněžka, con 1.602 d'altor.

El bioma dominante ye la viesca templada de frondoses, magar que tamién s'alcuentra la viesca templada de coníferes nos Cárpatos. WWF dixebra'l territoriu de República Checa ente cuatro ecorrexones:

Referencies editar

  1. URL de la referencia: http://mtcr.info/partners/. Data de consulta: 4 avientu 2017.
  2. URL de la referencia: https://www.interpol.int/Member-countries/World. Editorial: Interpol. Data de consulta: 7 avientu 2017.
  3. URL de la referencia: http://www.nuclearsuppliersgroup.org/en/participants1. Editorial: Grupu d'abastecedores nucleares. Data de consulta: 7 avientu 2017.
  4. URL de la referencia: https://www.opcw.org/about-opcw/member-states/. Editorial: Organización pa la Prohibición d'Armes Químiques. Data de consulta: 7 avientu 2017.
  5. URL de la referencia: http://mcce-mil.com/wp-content/uploads/glance/MCCE-AT-A-Glance-September-2017.pdf. Editorial: Centro de Coordinación de Movimientos Europeos. Data de consulta: 8 avientu 2017.
  6. URL de la referencia: https://www.iea.org/countries/membercountries/. Editorial: Axencia Internacional de la Enerxía. Data de consulta: 8 avientu 2017.
  7. URL de la referencia: http://www.unesco.org/eri/cp/ListeMS_Indicators.asp.
  8. URL de la referencia: http://www.upu.int/en/the-upu/member-countries.html. Data de consulta: 4 mayu 2019.
  9. URL de la referencia: https://www.itu.int/online/mm/scripts/gensel8. Data de consulta: 4 mayu 2019.
  10. URL de la referencia: https://www.touteleurope.eu/les-pays-membres-de-l-espace-schengen.html.
  11. URL de la referencia: https://www.dhs.gov/visa-waiver-program-requirements. Data de consulta: 7 marzu 2020.
  12. URL de la referencia: https://public.wmo.int/en/members/czech-republic. Data de consulta: 26 mayu 2020.
  13. URL de la referencia: https://www.who.int/choice/demography/by_country/en/. Data de consulta: 21 xunetu 2020.
  14. URL de la referencia: https://www.ats.aq/devAS/Parties?lang=e.
  15. URL de la referencia: https://www.wcoomd.org/-/media/wco/public/global/pdf/about-us/wco-members/list-of-members-with-membership-date.pdf. Data de consulta: 16 marzu 2024. Páxina: 4. Supports qualifier: data de principiu.
  16. URL de la referencia: https://holocaustremembrance.com/countries/czech-republic. Data de consulta: 17 marzu 2024. Tipo de referencia: official member page. Supports qualifier: data de principiu.
  17. Aplícase a esta parte: masculín singular.
  18. Aplícase a esta parte: femenín singular.
  19. (2010) Cartafueyos Normativos. Nomes de los países del mundu y de les sos capitales y xentilicios. Uviéu: Academia de la Llingua Asturiana. ISBN 978-84-8168-500-8.
  20. Llista de nomes y abreviaciones oficiales nel Llibro d'estilu interinstitucional. Ha notase que na columna nome usual recomiéndase el términu Chequia.